Постанова
від 17.04.2024 по справі 200/1963/20-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 200/1963/20-а

адміністративне провадження № К/9901/5032/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.08.2020 (головуючий суддя: Аляб`єв І.Г.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021 (головуючий суддя: Міронова Г.М., судді: Гайдар І.В., Геращенко І.В.) у справі №200/1963/20-а за позовом Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» в особі виробничої одиниці обласного комунального підприємства «Лимантепломережа» до Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, треті особи: Сіверське міське спеціалізоване підприємство, Приватне підприємство «Донжилсервіс», ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У лютому 2020 року Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» в особі виробничої одиниці обласного комунального підприємства «Лимантепломережа» (далі - позивач) звернулося з позовом до Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (далі - відповідач-1), Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (далі - відповідач-2), Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (далі - відповідач-3), треті особи: Сіверське міське спеціалізоване підприємство, Приватне підприємство «Донжилсервіс» (далі - ПП «Донжилсервіс»), ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 ), ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4 ), ОСОБА_5 (далі - ОСОБА_5 ), ОСОБА_6 (далі - ОСОБА_6 ), ОСОБА_7 (далі - ОСОБА_7 ), ОСОБА_8 (далі - ОСОБА_27 ), ОСОБА_9 (далі - ОСОБА_9 ), ОСОБА_10 (далі - ОСОБА_10 ), ОСОБА_11 (далі - ОСОБА_11 ), ОСОБА_12 (далі - ОСОБА_12 ), ОСОБА_13 (далі - ОСОБА_13 ), ОСОБА_14 (далі - ОСОБА_14 ), ОСОБА_15 (далі - ОСОБА_15 ), ОСОБА_16 (далі - ОСОБА_16 ), ОСОБА_17 (далі - ОСОБА_17 ), ОСОБА_18 (далі - ОСОБА_18 ), ОСОБА_19 (далі - ОСОБА_19 ), ОСОБА_20 (далі - ОСОБА_20 ), ОСОБА_21 (далі - ОСОБА_21 ), ОСОБА_22 (далі - ОСОБА_22 ), ОСОБА_23 (далі - ОСОБА_23 ), ОСОБА_24 (далі - ОСОБА_24 ), ОСОБА_25 (далі - ОСОБА_25 ), ОСОБА_26 (далі - ОСОБА_26 ), в якому просило:

визнати протиправним і скасувати протокол Міжвідомчої комісії з розгляду питань відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 20.08.2019 № 7 в частині відключення окремих квартир 27 споживачів від мережі централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в квартирах як такий, що не відповідає вимогам статті 4 Закону України «Про теплопостачання» та наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4 «Про затвердження Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання»;

визнати протиправними і зобов`язати Міжвідомчу комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області скасувати видані на підставі протоколу №7 від 20.08.2019 третім особам акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП.

Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 28.08.2020, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021, у задоволенні позову відмовив.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 24.02.2021 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 16.04.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач стверджує, що законодавством передбачено надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення з ініціативи споживачів на будинок у цілому, а не на окремі квартири.

З огляду на те, що рішення, підтримане всіма власниками багатоповерхового будинку, про відключення будинків від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення, відсутнє, у Комісії не було правових підстав для надання третім особам дозволу на відключення їх квартир від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП.

Також позивач стверджує, що протокол прийнятий неуповноваженим складом комісії.

Крім того, позивач також вважає, що Комісією у порушення Порядку № 4 видано 27 заявникам-третім особам акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО та ГВП, які не передбачені Порядком № 4 та будь-яким іншим нормативним документом.

Разом з цим, пунктом 3 вказаних актів припинено дію договору з теплопостачання між споживачем та виробником, що не відповідає вимогам Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та пункту 2.7 Порядку № 4 та порушує права позивача.

Своєю чергою, згідно із пунктом 1 цих актів, представниками Сіверського міського спеціалізованого комунального підприємства ПП «Донжилсервіс» та власниками квартир підтверджено відключення їх помешкань від внутрішньо будинкових мереж ЦО.

Такі дії третіх осіб позивач кваліфікує, як самовільне відключення від мереж ЦО та порушення умов договору.

Відповідач-3 (Сіверська міська рада Донецької області) у відзиві позов не визнав. Вважає, що позов пред`явлено до неналежного відповідача, оскільки, ані Сіверська міська рада Донецької області, ані Виконавчий комітет не розглядали заяв громадян та, відповідно, не приймали жодних рішень. Натомість відповідач-3 не має жодного впливу на рішення/дії Комісії. Звернув увагу, що відповідно п. 2.2.3 Порядку № 4 Комісія не зобов`язана відмовляти у розгляді заяв виключно через те, що її подано власником, наймачем (орендарем) окремого приміщення. Також позивачем не спростовано факт дотримання заявниками вимог пп. 2.1-2.2 Порядку № 4.

Окремо відповідач-3 звернув увагу і на особливості застосування пункту 1.3 Порядку № 4 із врахуванням змін внесених до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 01.05.2019 (наявності понад 50 % вже відключених квартир у будинку) та наявності технічних можливостей існуючих мереж газопостачання і електропостачання у м. Сіверську (загалом) та у окремому мікрорайоні (зокрема).

Інші учасники справи процесуальним правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористалися.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за кодом 03337119, місцезнаходження юридичної особи: 84307, Донецька обл., м.Краматорськ, пров. Земляний, буд. 2; Код КВЕД 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний).

Відповідно до п. п. 3.1.1 Статуту ОКП «Донецьктеплокомуненерго» до складу підприємства у вигляді відокремленого підрозділу входить, зокрема, Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Лимантепломережа».

У пункті 4.1 Статуту визначено, що метою діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії у вигляді пари та гарячої води.

Суди зазначили, що у матеріалах справи наявний технічний звіт «Розробка схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ» розроблений ПП «Техенерго» на замовлення Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області.

20.08.2019 Міжвідомчою комісією з розгляду питань відключення від мереж ЦО і ГВП прийнято протокол № 7, у якому зазначено таке.

Розглянувши звернення громадян, встановлено, що у будинках по АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_11 , АДРЕСА_12 , процент відключення квартир від мереж централізованого опалення складає більше 50 %.

Враховуючи викладене, на підставі Схеми оптимізації системи теплопостачання м. Сіверська, вирішено не заперечувати проти відключення окремих квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в квартирах за адресами: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_13 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_14 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_15 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_16 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_17 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_18 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_19 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_20 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_21 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_22 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_23 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_24 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_25 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_26 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_27 ), ОСОБА_28 ( АДРЕСА_28 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_29 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_30 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_31 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_32 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_33 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_34 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_35 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_36 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_37 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_38 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_39 ).

Відключення квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення виконати згідно діючого законодавства.

Рекомендувати власникам квартир, зокрема, відключення квартир від мереж централізованого опалення виконати при наявності проекту на встановлення альтернативного (індивідуального) опалення (том 1 а.с. 20-21).

Головою Комісії на підставі протоколу № 7 від 20.08.2019 затверджено акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП за таким переліком: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_13 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_14 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_15 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_16 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_17 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_18 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_19 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_20 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_21 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_22 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_23 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_24 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_25 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_26 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_27 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_28 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_29 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_30 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_31 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_32 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_33 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_34 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_35 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_36 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_37 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_38 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_39 ).

Перелічені акти складені за участі представника балансоутримувача будинку в особі директора Сіверського МСКП, представника виконавця послуг ПП «Донжилсервіс» та власниками квартир та підтверджують, що відключення виконано шляхом видимого розриву заварюванням приєднань радіаторів (конвекторів) заварюванням стояків з залишенням транзитних неізольованих стояків.

В актах зазначено, що дія договору постачання між споживачем і виробником (споживачем і виконавцем) у питанні теплопостачання припиняється від дати затвердження актів.

17.10.2019 позивач звернувся до голови Сіверської міської ради з листом-претензією № 1322, в якому просив скасувати протокольне рішення засідання Комісії № 7 та акти про відключення квартири від внутрішньо будинкових мереж ЦУО і ГВП, видані власникам окремих квартир.

У відповідь на вказане звернення, Сіверська міська рада листом від 31.10.2019 №0708/4034 повідомила заявника про те, що міською радою розроблено Схему оптимізації теплопостачання м. Сіверська, затверджена рішенням міської ради від 30.03.2018 № 7/13-178 «Про затвердження Схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська», яка передбачає поступове виведення абонентів ВО «Лимантепломережа» на індивідуальне опалення, як мешканців багатоквартирних будинків, так і об`єктів соціальної сфери. 01.05.2019 вступив у дію Закон України «Про житлово-комунальні послуги», що передбачає умови для надання дозволу на відключення окремих квартир (нежитлових приміщень) у багатоквартирних будинках. Такими умовами є наявність певної кількості вже відокремлених від мереж ЦО квартир у будинку.

Суди також констатували, що у матеріалах справи наявні довідки за підписом директора Сіверського міського спеціалізованого комунального підприємства про те, що: у будинку за адресою: АДРЕСА_40 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 68 %; у будинку за адресою АДРЕСА_41 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 80 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_42 квартири, станом на 20.08.2019 відключено 63 %; у будинку за адресою АДРЕСА_43 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 87 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_44 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 78 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_45 квартири, станом на 20.08.2019 відключено 89 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_46 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 58 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_47 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 76 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_48 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 68 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_49 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 66 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_50 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 81 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_51 квартири, станом на 20.08.2019 відключено 68 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_52 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 72 %; АДРЕСА_56, 48 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 77 %; у будинку за адресою АДРЕСА_53 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 78 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_54 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 84 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_55 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 66 %.

Також зазначено, що процент відключення не враховує осіб, щодо яких прийнято рішення протоколом Комісії № 7.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, насамперед виходив з того, що виходячи із суб`єктного складу сторін та предмету спору, справа підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.

По суті спору, суди зазначили, що за вимогами Закону України від 09.11.2017 №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон № 2189-VIII), відключення квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та влаштування системи індивідуального теплопостачання можливе, якщо у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Оскільки більше половини квартир за спірними адресами вже відокремлено (відключено) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, не враховуючи осіб, щодо яких прийнято рішення, оформлене оскаржуваним протоколом № 7, що підтверджується документально, Комісія, надаючи дозвіл третім особам на відключення від мереж ЦО та влаштування індивідуальної системи опалення у квартирах діяла у межах повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства.

Одночасно з цим, суди попередніх інстанцій встановили технічну можливість такого відключення на території міста Сіверськ.

За таких обставин, суди відхилили твердження позивача, що у спірному випадку мало місце самовільне відключення третіх осіб від мереж ЦО та ГВП.

Також суд першої інстанції відхилив посилання позивача на неповноважність складу Комісії. Зазначив, що представник позивача був присутній у складі такої Комісії, тобто права позивача у цій частині не порушено.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 02.10.2020 у справі № 340/458/19.

У контексті наведеної правової позиції Верховного Суду, скаржник стверджує, що спір у цій справі виник у сфері публічно - правових відносин, а його предмет стосується законності рішення суб`єкта владних повноважень, прийнятого на виконання ним власних публічно - владних управлінських функцій за наслідками розгляду відповідних письмових звернень громадян стосовно відключення квартир (приміщень) від мереж ЦО і ГВП.

Скаржник вважає помилковими висновки судів попередніх інстанцій про належність розгляду цієї справи в порядку цивільного судочинства.

Також позивач вважає, що судами першої та апеляційної інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті.

Посилається на те, що поза належною увагою судів першої та апеляційної інстанцій залишено те, що з часу введення в дію Закону України «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VIII, та до моменту набрання чинності (17.09.2019) наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 169 від 26.07.2019, був чинний наказ Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4, який передбачав відключення будинку в цілому, а не окремих приміщень.

У зв`язку із зазначеним, вважає, що Комісія при розгляді заяви мешканців окремих квартир мала враховувати не тільки пункт 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2189-VIII, а й пункт 9 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, відповідно до якого Кабінет Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом (тобто в строк до 10.06.2018) має: привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити введення в дію нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію цього Закону, з дня введення його в дію; забезпечити в межах своїх повноважень перегляд та скасування нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону; забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

На думку скаржника, саме із внесенням змін (приведення у відповідність із Законом, скасуванням, прийняттям нових) до діючих підзаконних нормативно-правових актів (як це передбачено Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги») законодавець передбачав відключення споживачів окремих квартир та приміщень у житловому будинку від мереж централізованого опалення у встановленому порядку.

За наведених вище аргументів, скаржник вважає оскаржуване рішення, оформлене протоколом № 7, протиправним, а дії Комісії такими, що не відповідають приписам законодавства.

Від ОСОБА_16 (третя особа) надійшли письмові пояснення у справі, в яких остання із посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Скаржиться, що не є і ніколи не була абонентом Обласного комунального підприємства «Лимантепломережа», проте останнім регулярно нараховується плата за послуги.

Інші учасники справи своїм процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористалися, хоча про відкриття касаційного провадження у справі повідомлялися належним чином.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.

Спірним у справі, що розглядається, є правомірність дій Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області стосовно прийняття протоколу № 7 від 20.08.2019 у, яким вирішено не заперечувати проти відключення окремих квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в окремих квартирах і, як наслідок, видачі актів про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП.

Суд першої інстанції у справі, що розглядається, насамперед визначив юрисдикційну підсудність цього спору адміністративним судам, а тому колегія суддів вважає необґрунтованими посилання скаржника на помилковість висновків судів щодо належності розгляду цієї справи за правилами цивільного судочинства та відповідно недоречними посилання на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 02.10.2020 у справі № 340/458/19.

Надаючи правову оцінку обставинам справи в контексті правовідносин, що склалися між сторонами, колегія суддів зазначає таке.

Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються Конституцією України, Житловим Кодексом, Законом України від 02.06.2005 № 2633-IV «Про теплопостачання» (далі - Закон № 2633-IV), Законом України від 09.11.2017 № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон № 2189-VIII) іншими нормативно-правовими актами.

Так, Закон № 2633-IV визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності на об`єктах сфери теплопостачання та регулює відносини, пов`язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії з метою забезпечення енергетичної безпеки України, підвищення енергоефективності функціонування систем теплопостачання, створення і удосконалення ринку теплової енергії та захисту прав споживачів та працівників сфери теплопостачання.

За приписами статті 1 Закону № 2633-IV суб`єктами відносин у сфері теплопостачання є фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 6 Закону № 2633-IV, серед основних принципів, на яких базується державна політика у сфері теплопостачання, визначено: забезпечення енергетичної безпеки держави; державного управління і регулювання відносин у сфері теплопостачання; оптимального поєднання систем централізованого та автономного теплопостачання відповідно до затверджених місцевими органами виконавчої влади схем теплопостачання з періодом перегляду п`ять років.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання встановлені статтею 13 Закону № 2633-ІV.

До основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать, зокрема, регулювання діяльності суб`єктів відносин у сфері теплопостачання в межах, віднесених до відання відповідних рад; затвердження місцевих програм розвитку у сфері теплопостачання, участь у розробці та впровадженні державних і регіональних програм у цій сфері; затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері теплопостачання проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, схем теплопостачання та іншої містобудівної документації; здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог; погодження на розміщення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці нових або реконструкцію діючих об`єктів теплопостачання та сприяння розвитку систем теплопостачання на відповідній території.

Відповідно до статті 19 Закону № 2633-ІV споживач або суб`єкт теплоспоживання має право вибирати (змінювати) теплопостачальну організацію, якщо це технічно можливо. Споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Положеннями статті 24 Закону № 2633-ІV визначено, що споживач теплової енергії має право на: вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.

Основними обов`язками споживача теплової енергії є: своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії; додержання вимог договору та нормативно-правових актів; забезпечення безпечної експлуатації систем теплоспоживання; забезпечення безперешкодного доступу до власного теплового обладнання, вузлів обліку представникам теплогенеруючої чи теплопостачальної організації, за умови пред`явлення відповідного посвідчення при виконанні службових обов`язків.

Споживач теплової енергії несе відповідальність за порушення умов договору з теплопостачальною організацією, відповідних нормативно-правових актів та виконання приписів органів, уповноважених здійснювати державний нагляд за режимами споживання теплової енергії згідно із законом.

1 травня 2019 року введено в дію Закон України від 09.11.2017 № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги».

Предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках (частина перша статті 2 Закону №2189-VIII).

Відповідно до частини другої статті 4 Закону № 2189-VIII до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, належать, зокрема, встановлення порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.

На підставі пункту 1 частини третьої статті 4 Закону № 2189-VIII до повноважень органів місцевого самоврядування належать, зокрема, затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм.

Частиною першою статті 6 Закону № 2189-VIII визначено, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

Статтею 7 Закону № 2189-VIII визначено коло прав і обов`язки споживачів, зокрема споживач має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.

Відповідно до статті 8 цього Закону виконавець комунальної послуги має право, зокрема, звертатися до суду в разі порушення споживачами умов договору.

Пунктом 7 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII передбачено, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від цих мереж інших власників квартир та нежитлових приміщень.

Питання відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів врегульовано пунктами 24-28 Правил надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (далі по тексту - Правила).

Згідно із пунктом 24 цих Правил споживачі можуть відмовитись від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про теплопостачання» схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Витрати, пов`язані з відключенням від мережі централізованого опалення та постачання гарячої води, а також встановленням індивідуальних (автономних) систем опалення, відшкодовуються споживачами відповідно до калькуляції, складеної виконавцем (пункт 27 Правил № 630).

Споживачі, які встановили у квартирі багатоквартирного будинку індивідуальні (автономні) системи опалення, квартирні засоби обліку теплової енергії, оплачують послуги з централізованого опалення місць загального користування будинку відповідно до методики, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства (пункт 28 Правил №630).

Отже, чинним законодавством України передбачено право споживачів відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

Щодо порядку відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води, то з цього приводу колегія суддів зазначає таке.

Так, на виконання вимог пункту 25 Правил № 630 наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4 було затверджено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, який визначає процедуру відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води житлового будинку при відмові споживачів від послуг ЦО і ГВП (далі - Порядок № 4; втратив чинність 17.09.2019).

Відповідно до вимог пункту 1.2 вказаного Порядку № 4 для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг ЦО і ГВП орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП, призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії.

Засідання постійно діючої міжвідомчої комісії відбуваються у міру потреби, але не рідше одного разу на місяць.

Суд першої інстанції установив, що рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 22.10.2014 № 113 затверджено «Положення про постійну комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключенням від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради» (далі по тексту - Положення № 113; додаток до рішення виконкому міської ради від 22.10.2014 №113).

Пунктом 1 Положення № 113 передбачено, що постійна комісія з розгляду питань, пов`язаних з відключенням від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради утворюється для реалізації прав споживачів на відмову від отримання послуг централізованого опалення.

Комісія для виконання покладених на неї завдань: розглядає звернення громадян з питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, приймає відповідні рішення (пункт 6 Положення № 113).

Право комісії у разі необхідності розглядати звернення окремих громадян; щодо відключення окремих приміщень в багатоквартирних будинках передбачено пунктом 9 Положення № 113.

Пунктом 10 Положення № 113 передбачено процедуру прийняття рішень комісії, які оформлюються протоколом.

Питання про відключення Комісією розглядаються на підставі заяви встановленого зразка та доданих до неї документів (пункт 11 Положення № 113).

Пункт 16 Положення № 113 встановлено, що Комісія затверджує акт про відключення квартири (приміщення), будинку.

Рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 07.07.2017 № 7/1-15 «Про утворення постійних комісій» вирішено утворити постійні комісії, зокрема, з питань житлово-комунального господарства, екології, транспорту і зв`язку.

Рішенням виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 10.04.2019 № 61 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 11.08.2017 № 2 «Про утворення та затвердження персонального складу постійної комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради» внесено наступні зміни: додаток до пункту 2 рішення викладено у новій редакції; визнано таким, що втратило чинність рішення виконкому міської ради від 22.08.2018 № 118 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 11.08.2017 № 2 «Про утворення та затвердження персонального складу постійної комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради».

Рішенням виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 10.04.2019 № 61 затверджено Додаток у якому визначений склад постійної комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради, зокрема, включено до складу старшого майстра Сіверської дільниці ВО «Краснолиманська тепломережа» (за згодою).

Рішенням виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 20.05.2019 у № 91 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 22.10.2014 № 113 «Про затвердження Положення про постійну комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключенням від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради» внесено зміни та пункт 9 Положення доповнено абзацами наступного змісту: «У багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж ЦО та централізованого постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні

Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від цих мереж інших власників квартир та нежитлових приміщень».

Розділ ІІ Порядку № 4 регламентує процедуру розгляду та прийняття рішення про відключення окремого житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання.

Відповідно до пункту 2.1 цього ж Порядку № 4 для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП, в якій власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До такої заяви, зокрема, додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

В подальшому на виконання пункту 2.2 цього Порядку № 4, комісія розглядає надані заявником документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та у відповідності до неї.

У подальшому ж, комісія, після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації.

Водночас, обов`язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання. Комісією, у разі необхідності, можуть розглядатися питання збільшення потужностей та можуть розроблятися пропозиції щодо їх фінансування, а також заміни систем внутрішньо-квартальних, а в деяких випадках і магістральних мереж газо-, водо-теплопостачання.

Засідання Комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника. Рішення Комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові.

При позитивному рішенні Комісії заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж ЦО і ГВП. Підставою для відмови у наданні дозволу на відключення від мереж ЦО і ГВП є невиконання умов, визначених у пунктах 2.1 та 2.2 цього Порядку.

У разі ж незгоди заявника із відмовою, такий спір вирішується в судовому порядку (підпункти 2.2.1, 2.2.2 пункту 2.1 Порядку №4).

Якщо заявником є власник, наймач (орендар) окремого приміщення, Комісія має право не розглядати його заяву до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку (підпункт 2.2.3 пункту 2.1 Порядку №4).

Отже, з системного аналізу вищенаведених нормативно-правових норм вбачається, що Порядком № 4 (який діяв на момент виникнення спірних правовідносин) передбачена можливість відключення від системи центрального опалення та гарячого водопостачання лише житлового будинку у цілому за згодою загальних зборів мешканців будинку, а не на окремих квартир.

Суд касаційної інстанції звертає увагу, що пунктом 7 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII (який діяв на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, право власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, на відокремлення (відключення), у встановленому порядку, від них своєї квартири чи нежитлового приміщення та влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні за однієї умови: якщо у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Отже, ключовим правовим питанням у цій справі є невідповідність Порядку № 4 акту вищої юридичної сили, а саме - пункту 7 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII.

Зазначене правове питання вже поставало перед Верховним Судом у справі №200/14558/19-а (постанова від 08.06.2022), у якій Суд дійшов наступних висновків:

«Вирішуючи спірні правовідносини щодо застосування Порядку № 4 та положень пункту 7 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII, колегія суддів виходить з приписів частини третьої статті 7 КАС України, згідно з якими у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні їм суперечити, а відтак, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону необхідно застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

Колегія суддів вважає правильним висновок судів попередніх інстанцій щодо невідповідності Порядку № 4 акту вищої юридичної сили, а саме - пункту 7 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII, що також підтвердилось під час касаційного перегляду справи, колегія суддів вважає правильним вирішення судами попередніх інстанцій питання про правомірність оскаржуваних індивідуальних актів з огляду на їх відповідність положенням Закону № 2189-VIII, що узгоджується з вимогами статей 2, 6, 7 КАС України.

Колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що у спірних правовідносинах мали застосовуватись положення Закону № 2189-VIII, якими передбачено право окремих споживачів відмовитись від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, а не підзаконного нормативно-правового акта - Порядку № 4, оскільки вказаний закон має вищу юридичну силу, з огляду на вищенаведене.».

Колегія суддів вважає застосовними до обставин цієї справи висновки Верховного Суду, сформовані у постанові від 08.06.2022, і не вбачає правових підстав відступати від таких.

У справі, що розглядається, судами попередніх інстанцій установлено, що на момент вирішення питання (20.08.2019) більше половини квартир за спірними адресами, не враховуючи осіб, щодо яких прийнято рішення, оформлене оскаржуваним протоколом № 7, вже були відокремлені (відключені) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, що відповідає умовам пункту 7 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII.

У касаційній скарзі позивач також посилається на те, що судами першої та апеляційної інстанцій залишено поза увагою той факт, що Міжвідомча комісія при прийнятті оскаржуваного рішення, повинна була врахувати положення пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2189-VIII у сукупності та взаємозв`язку із пунктом 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2189-VIII, відповідно до якого Кабінет Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом (тобто в строк до 10.06.2018): привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити введення в дію нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію цього Закону, з дня введення його в дію; забезпечити в межах своїх повноважень перегляд та скасування нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону; забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Колегія суддів на спростування зазначеного аргументу касаційної скарги зазначає таке.

Норма пункту 7 Розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2189-VIII, яка є спеціальною у спірних правовідносинах, визначає та встановлює лише єдину умову реалізації права окремого споживача (у межах багатоквартирного будинку) на відокремлення своєї квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, а саме: наявність відключення від таких мереж не менш як половини квартир та нежитлових приміщень на день набрання чинності цим Законом.

Більше того, норми Закону № 2633-ІV встановлюють право окремого споживача обирати одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами, а Правила №630 уточнюють, що таке здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону № 2633-ІV схемою теплопостачання.

У справі, що розглядається, суди встановили, що рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 30.03.2018 № 7/13-178 «Про затвердження Схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська» вирішено затвердити Схему оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ.

У матеріалах справи наявний Технічний звіт розробка схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ (виконавець - ПП «ТЕХЕНЕРГО») 2017 рік, Паспорт «Схеми теплопостачання м. Сіверськ Донецької області» та Відгук на «Схему оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська (виконавець - ТОВ «МЕЛЬСИТ БУД»).

За таких обставин, суди констатували наявність технічної можливості відключення окремих квартир третіх осіб від ЦО і ГВП.

Отже, вимоги Закону № 2189-VIII та Закону № 2633-ІV при винесенні Міжвідомчою комісією оскаржуваного рішення - дотримані.

За наведеного правового регулювання та встановлених у справі обставин, колегія суддів приходить до висновку, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій щодо відмови у задоволенні позовних вимог є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

Водночас доводи касаційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судами першої та апеляційної інстанцій. Касаційна скарга не містить інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені (наведені) у позовній заяві та апеляційній скарзі, з урахуванням яких судами вже надана оцінка встановленим обставинам справи. Належних обґрунтувань неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права чи порушень норм процесуального права касаційна скарга позивача не містить.

VІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Статтею 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.08.2020 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021 у справі №200/1963/20-а залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Судді Верховного Суду: С. М. Чиркін

Я. О. Берназюк

В. М. Шарапа

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118433552
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —200/1963/20-а

Постанова від 17.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 13.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 13.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 28.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні