Рішення
від 28.08.2020 по справі 200/1963/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 серпня 2020 р. Справа№200/1963/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Аляб`єва І.Г. розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами загального позовного провадження) адміністративну справу за позовом обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (пров.Земляний, 2, м.Краматорськ, Донецька область, 84307, код ЄДРПОУ 03337119) в інтересах виробничої одиниці обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго Лимантепломережа (пров.Робочий, 6А, м.Лиман, Донецька область, 84404, код ЄДРПОУ 25670552) до Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (вул.Центральна,8, м.Сіверськ, Донецька область, 84522, код ЄДРПОУ 04053097), Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (вул.Центральна,8, м.Сіверськ, Донецька область, 84522, код ЄДРПОУ 04053097), Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (вул.Центральна,8, м.Сіверськ, Донецька область, 84522, код ЄДРПОУ 04053097), треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Сіверське міське спеціалізоване підприємство (вул.Садова, 38, м.Сіверськ, Донецька область, 84523, код ЄДРПОУ 32714284), Приватне підприємство Донжилсервіс (вул.Садова, 38, м.Сіверськ, Донецька область, 84523, код ЄДРПОУ 38335124), ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_11 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_12 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_13 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_14 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_15 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_16 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_17 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_18 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_19 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_20 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_21 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_22 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_23 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_24 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_25 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_26 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_27 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

Позивач, обласне комунальне підприємство Донецьктеплокомуненерго звернулося до Донецького окружного адміністративного суду в інтересах виробничої одиниці обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго Лимантепломережа з позовом до Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Сіверське міське спеціалізоване підприємство, Приватне підприємство Донжилсервіс , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати протокол Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 20.08.2019 року №7 в частині відключення окремих квартир (27 споживачів) від мережі централізованого опалення та встановлення альтернативного опалення в квартирах;

- визнати протиправними та зобов`язати Міжвідомчу комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області скасувати видані третім особам на підставі протоколу від 20.08.2019 року №7 акти про відключення квартир від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що протоколом Міжвідомчої комісії з розгляду питань відключення мереж ЦО та ГВП Сіверської міської ради (далі Комісія) 20.08.2019 року ухвалено протокол № 7 про надання дозволу на відключення окремих квартир від мережі централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення у квартирах 27 споживача.

Позивач вважає назване протокольне рішення протиправним з таких підстав.

По-перше, спірне рішення порушує права позивача через недотримання відповідачем та третіми особами встановлених нормативно-правовими актами норм та правил відключення окремої кватири від мереж централізованого опалення. Так порушенням є те, що протокол № 7 прийнятий неповноважним складом Комісії, до неї не увійшли фахівці участь яких є обов`язковою.

По-друге, порушено п. 2.1 Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання , затвердженого наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 року № 4 (далі Порядок № 4), оскільки Комісією приймалися заяви на відключення окремих квартир, тоді як, законодавець визначив право звернення до комісії власників житлових будинків для вирішення питання про відключення житлового будинку від мереж централізованого опалення.

Повноваження розглядати заяви на відключення окремих квартир Комісія, відповідно Порядку № 4 не наділена.

Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 року №169 передбачає можливість відключення окремої квартири, однак, на момент спірних правовідносин він не набрав чинності.

Також Комісією у порушення Порядку № 4 видано 27 заявникам-третім особам акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО та ГВП, які не передбачені Порядком № 4 та будь-яким іншим нормативним документом.

Крім того, п. 3 вказаних актів припинено дію договору з теплопостачання між споживачем та виробником, що не відповідає вимогам Закону України Про житлово-комунальні послуги та п. 2.7 Порядку № 4 та порушує права позивача.

У свою чергу відповідно п. 1 таких актів представниками Сіверського міського спеціалізованого комунального підприємства ПП Донжилсервіс та власниками квартир підтверджено відключення їх помешкань від внутрішньо будинкових мереж ЦО.

Зазначені дії третіх осіб позивач кваліфікує, як самовільне відключення від мереж ЦО та порушення умов договору. Крім того, на думку позивача законодавством України передбачено відключення від мереж ЦО та ГВП житлового будинку у цілому, а не окремих квартир. Також, позивач звертає увагу суду на постанову Верховного Суду від 04.04.2018 у справі № 826/9835/16.

Зазначає, що Комісія є постійно діючим органом, відповідальна та підзвітна Сіверській міській раді і у спірних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень.

27.03.2020 року до суду надійшов відзив Сіверської міської ради Донецької області, в якому просить відмовити у задоволені позову, з огляду на те, що позивач не оскаржує жодного з рішень Сіверської міської ради Донецької області або її виконавчих органів, а також не оскаржує дій чи бездіяльності Сіверської міської ради Донецької області, тому відповідач вважає, що предметна юрисдикція адміністративного суду щодо даних правовідносин відсутня. Крім того, позов пред`явлено до неналежного відповідача, оскільки, ані Сіверська міська рада Донецької області, ані Виконавчий комітет не розглядали заяв громадян та, відповідно, не приймали жодних рішень. При цьому відповідач не має жодного впливу на рішення/дії Комісії. Відповідач звертає увагу суду, що відповідно п. 2.2.3 Порядку № 4 Комісія не зобов`язана відмовляти у розгляді заяв виключно через те, що її подано власником, наймачем (орендарем) окремого приміщення. Також позивачем не спростовано факт дотримання заявниками вимог пп. 2.1-2.2 Порядку № 4.

Відповідачі наголошують на особливостях застосування п. 1.3 Порядку № 4 із врахуванням змін внесених до Закону України Про житлово-комунальні послуги від 01.05.2019 року (наявності понад 50 % вже відключених квартир у будинку) та наявності технічних можливостей існуючих мереж газопостачання і електропостачання у м. Сіверську (загалом) та у окремому мікрорайоні (зокрема).

Щодо посилання позивача на постанову Верховного Суду у справі № 826/9836/16, то така не є релевантною до фактичних обставин даної справи.

Ухвалою суду від 24.02.2020 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 16.03.2020 року.

Ухвалою суду від 16.03.2020 року закрито підготовче провадження у справі, розгляд справи по суті призначено на 30.03.2020 року.

30.03.2020 року розгляд справи відкладено на 21.04.2020 року за клопотанням позивача у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.

21.04.2020 року розгляд справи відкладено на 19.05.2020 року у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.

19.05.2020 року розгляд справи відкладено на 02.06.2020 року за клопотанням позивача у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.

02.06.2020 року розгляд справи відкладено на 30.06.2020 року за клопотанням відповідача у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.

30.06.2020 року розгляд справи по суті відкладено на 27.07.2020 року у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.

27.07.2020 року розгляд справи відкладено на 12.08.2020 року у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.

Відповідачами виконавчим комітетом Сіверської міської ради Бахмутського району

Донецької області та Міжвідомчою комісією з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконкомі Сіверської міської ради відзив на позовну заяву не подано.

Позивач, відповідачі та треті особи у судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Дослідивши докази, що містяться у матеріалах справи, суд встановив наступне.

Позивач, Обласне комунальне підприємство Донецьктеплокомуненерго зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за кодом 03337119, місцезнаходження юридичної особи: 84307, Донецька обл., м. Краматорськ, пров. Земляний, буд. 2; Код КВЕД 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний).

Згідно п.п. 3.1.1 Статуту ОКП Донецьктеплокомуненерго до складу підприємства у вигляді відокремленого підрозділу входить, зокрема, Виробнича одиниця обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго Лимантепломережа .

Пунктом 4.1 Статуту визначено, що метою діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії у вигляді пари та гарячої води.

Рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 22.10.2014 року № 113 затверджено Положення про постійну комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключенням від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради (далі по тексту - Положення №113). (додаток до рішення виконкому міської ради від 22.10.2014 року № 113)

Пунктом 1 Положення №113 передбачено, що постійна комісія з розгляду питань, пов`язаних з відключенням від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради утворюється для реалізації прав споживачів на відмову від отримання послуг централізованого опалення.

Пункт 6 Положення №113 зазначено, що Комісія для виконання покладених на неї завдань: розглядає звернення громадян з питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, приймає відповідні рішення.

Право комісії у разі необхідності розглядати звернення окремих громадян щодо відключення окремих приміщень в багатоквартирних будинках передбачено пунктом 9 Положення №113.

Пунктом 10 Положення №113 передбачено процедуру прийняття рішень комісії, які оформлюються протоколом. Питання про відключення Комісією розглядаються на підставі заяви встановленого зразка та доданих до неї документів. (пункт 11 Положення №113)

Пункт 16 Положення №113 встановлено, що Комісія затверджує акт про відключення квартири (приміщення), будинку.

Рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 07.07.2017 року № 7/1-15 Про утворення постійних комісій вирішено утворити постійні комісії, зокрема, з питань житлово-комунального господарства, екології, транспорту і зв`язку.

Рішенням виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 10.04.2019 року № 61 Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 11.08.2017 року № 2 Про утворення та затвердження персонального складу постійної комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради внесено наступні зміни: додаток до пункту 2 рішення викладено у новій редакції; визнано таким, що втратило чинність рішення виконкому міської ради від 22.08.2018 року № 118 Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 11.08.2017 року № 2 Про утворення та затвердження персонального складу постійної комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради .

Додатком до рішення виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 10.04.2019 року № 61 затверджено склад постійної комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради, зокрема, включено до складу старшого майстра Сіверської дільниці ВО Краснолиманська тепломережа (за згодою).

Рішенням виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 20.05.2019 року № 91 Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 22.10.2014 року № 113 Про затвердження Положення про постійну комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключенням від мереж централізованого опалення при виконкомі міської ради внесено зміни та пункт 9 Положення доповнено абзацами наступного змісту: У багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж ЦО та централізованого постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні

Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від цих мереж інших власників квартир та нежитлових приміщень .

Рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 30.03.2018 року № 7/13-178 Про затвердження Схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська вирішено затвердити Схему оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ.

У матеріалах справи наявний Технічний звіт розробка схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ (виконавець - ПП ТЕХЕНЕРГО ) 2017 рік, Паспорт Схеми теплопостачання м. Сіверськ Донецької області та Відгук на Схему оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська (виконавець - ТОВ МЕЛЬСИТ БУД ).

Комісією 20.08.2019 року прийнято протокол № 7, де зазначено таке.

Розглянувши звернення громадян, встановлено, що у будинках по АДРЕСА_74, АДРЕСА_75, АДРЕСА_76, АДРЕСА_77, АДРЕСА_78 , АДРЕСА_79, АДРЕСА_80 , процент відключення квартир від мереж централізованого опалення складає більше 50 %.

Ураховуючи викладене, на підставі Схеми оптимізації системи теплопостачання м. Сіверська, вирішено не заперечувати проти відключення окремих квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в квартирах за адресами: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_33 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_34 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_35 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_36 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_37 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_38 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_39 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_40 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_41 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_42 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_43 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_44 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_45 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_46 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_47 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_48 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_49 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_50 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_51 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_52 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_53 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_54 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_55 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_56 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_57 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_58 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_59 ).

Відключення квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення виконати згідно діючого законодавства.

Рекомендувати власникам квартир, зокрема, відключення квартир від мереж централізованого опалення виконати при наявності проекту на встановлення альтернативного (індивідуального) опалення.

Головою Комісії на підставі протоколу № 7 від 20.08.2019 року затверджено акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП за таким переліком: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_33 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_34 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_35 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_36 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_37 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_38 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_39 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_40 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_41 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_42 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_43 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_44 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_45 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_46 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_47 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_48 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_49 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_50 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_51 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_52 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_53 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_54 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_55 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_56 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_57 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_58 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_59 ).

Перелічені вище акти складені за участі представника балансоутримувача будинку в особі директора Сіверського МСКП, представника виконавця послуг ПП Донжилсервіс та власниками квартир та підтверджують, що відключення виконано шляхом видимого розриву заварюванням приєднань радіаторів (ковекторів) заварюванням стояків з залишенням транзитних неізольованих стояків.

Вказані акти від 20.08.2020 року припиняють дію договору постачання між споживачем і виробником (споживачем і виконавцем) у питанні теплопостачання.

Не погоджуючись із наданням дозволів на відключення від мереж ЦО та ГВП, що викладені у протоколі № 7, позивач звернувся із листом-претензією від 17.10.2019 року № 1322 до Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, де просив скасувати назване протокольне рішення засідання Комісії та акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньобудинкових мереж ЦО та ГВП.

Листом від 31.10.2019 року № 0708/4034 у відповідь на вказану вище претензію Сіверська міська рада зазначила, зокрема, що Міською радою розроблено Схему оптимізації теплопостачання м. Сіверська, яка затверджена рішенням міської ради від 30.03.2018 року № 7/13-178 Про затвердження Схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська , яка передбачає поступове виведення абонентів ВО Лимантепломережа на індивідуальне опалення, як мешканців багатоквартирних будинків, так і об`єктів соціальної сфери. 01.05.2019 року вступив у дію Закон України Про житлово-комунальні послуги , що передбачає умови для надання дозволу на відключення окремих квартир (нежитлових приміщень) у багатоквартирних будинках. Такими умовами є наявність певної кількості вже відокремлених від мереж ЦО квартир у будинку.

Також у матеріалах справи наявні довідки за підписом директора Сіверського міського спеціалізованого комунального підприємства про те, що: у будинку за адресою АДРЕСА_60 , 69 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 68 %; у будинку за адресою АДРЕСА_61 , 70 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 80 %; у будинку за адресою АДРЕСА_62, 62 квартири, станом на 20.08.2019 року відключено 63 %; у будинку за адресою АДРЕСА_63, 56 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 87 %; у будинку за адресою АДРЕСА_64 , 45 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 78 %; у будинку за адресою АДРЕСА_65, 104 квартири, станом на 20.08.2019 року відключено 89 %; у будинку за адресою АДРЕСА_66, 36 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 58 %; у будинку за адресою АДРЕСА_67 , 60 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 76 %; у будинку за адресою АДРЕСА_81, 70 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 68 %; у будинку за адресою АДРЕСА_31 , 50 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 66 %; у будинку за адресою АДРЕСА_69 , 70 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 81 %; у будинку за адресою АДРЕСА_70 , 32 квартири, станом на 20.08.2019 року відключено 68 %; у будинку за адресою АДРЕСА_71 , 11 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 72 %; АДРЕСА_82, 48 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 77 %; у будинку за адресою АДРЕСА_72 , 70 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 78 %; у будинку за адресою АДРЕСА_73 , 19 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 84 %; у будинку за адресою АДРЕСА_29 , 19 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 66 %.

Також зазначено, що процент відключення не враховує осіб, щодо яких прийнято рішення протоколом Комісії № 7.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, про відмову у задоволені позову з наступних підстав.

Щодо юрисдикції спору суд зазначає наступне.

Вищий адміністративний суд України в ухвалах від 29.09.2015 року справа К/800/25544/15, від 14.07.2016 року справа К/800/23397/15 від 08.11.2016 року справа К/800/25718/15, Верховний Суд у постановах від: 27.02.2018 року справа № 234/1116/16-а, від 03.04.2018 року справа № 233/6021/14-а, від 19.06.2018 року справа № 766/13874/17, від 09.07.2020 року справа № 401/497/17 (2-а/401/63/17) розглядав по суті справи, які є аналогічними даній справі, як за суб`єктним складом, так і предметом позову, а тому в силу ч. 5 ст. 242 КАС України суд при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин, враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду.

Щодо відповідності оспорюваного протоколу вимогам законодавства України суд зазначає.

Відповідно до ст.2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 25 Закону № 280/97 визначено загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, а саме сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з п.2 ст. 26 Закону № 280/97 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.

Відповідно до ст.1 Закону України від 02.06.2005 року № 2633-ІV Про теплопостачання (далі - Закон № 2633) споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору; суб`єкти відносин у сфері теплопостачання - фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування;

Статтею 4 Закону № 2633 встановлено, що проектування, будівництво, реконструкція, ремонт, експлуатація об`єктів теплопостачання, виробництво, постачання теплової енергії регламентуються нормативно-правовими актами, які є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відносин у сфері теплопостачання.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання встановлені ст.13 Закону № 2633. До основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать, зокрема, регулювання діяльності суб`єктів відносин у сфері теплопостачання в межах, віднесених до відання відповідних рад; затвердження місцевих програм розвитку у сфері теплопостачання, участь у розробці та впровадженні державних і регіональних програм у цій сфері; затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері теплопостачання проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, схем теплопостачання та іншої містобудівної документації; здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог; погодження на розміщення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці нових або реконструкцію діючих об`єктів теплопостачання та сприяння розвитку систем теплопостачання на відповідній території.

Відповідно до ст.19 Закону № 2633 Споживач або суб`єкт теплоспоживання має право вибирати (змінювати) теплопостачальну організацію, якщо це технічно можливо. Споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Стаття 24 Закону № 2633 визначено, що споживач теплової енергії має право на: вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.

Основними обов`язками споживача теплової енергії є: своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії; додержання вимог договору та нормативно-правових актів; забезпечення безпечної експлуатації систем теплоспоживання; споживач теплової енергії несе відповідальність за порушення умов договору з теплопостачальною організацією, відповідних нормативно-правових актів та виконання приписів органів, уповноважених здійснювати державний нагляд за режимами споживання теплової енергії згідно із законом.

Законом України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017 № 2189-VIII (далі - Закон № 2189), набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 травня 2019 року, крім:

статті 1, частини першої статті 2, статей 3-7, 9, 11, 12, частини другої статті 26, статей 27 та 29 (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком), частини другої статті 2, частин третьої та четвертої статті 8, частин другої та третьої статті 10, статті 15, частин першої, третьої та п`ятої статті 16, статті 18, частини п`ятої статті 28, пунктів 2, 3-1, 6, підпункту 1, підпункту "б" підпункту 2, підпунктів 5 та 11 пункту 8 цього розділу, які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом;

частини третьої статті 11, абзаців першого та другого частини п`ятої статті 18, які вводяться в дію з 1 січня 2019 року; передбачено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.

Тобто відтермінування у застосуванні статті 1, частини першої статті 2, статей 3-7, 9, 11, 12, частини другої статті 26, статей 27 та 29 стосується положень цих статтей, які регулюють послуги з управління багатоквартирним будинком, отже, суд застосовує положення таких статей у іншій частині, оскільки вони були введені в дію з 01.05.2019 відповідно.

Відповідно до ч.2 ст.4 Закону №2189 до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, належать, зокрема, встановлення порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.

Відповідно до пункту 1 частини третьої ст.4 Закону №2189 до повноважень органів місцевого самоврядування належать, зокрема, затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм.

Частиною 1 статті 6 Закону №2189 визначено, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

Статтею 7 Закону №2189 визначено коло прав і обов`язки споживачів, зокрема споживач має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.

Відповідно до ст.8 Закону №2189 виконавець комунальної послуги має право, зокрема, звертатися до суду в разі порушення споживачами умов договору.

Пункт 7 Розділ VI Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2189 визначає, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні. Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від цих мереж інших власників квартир та нежитлових приміщень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - Правила № 630)

Відповідно до пункту 1 Правил № 630 правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення регулюють відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги).

Згідно з п.8 Правил № 630 послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - договір). Відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів

Пунктами 24-26 Правил № 630 визначено споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Наказом Міністерства будівництва архітектури, житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4 затверджено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (втрата чинності від 26.07.2019 року, Порядок № 4, застосовується у редакції, чинній на момент спірних правовідносин). Цей Порядок визначає процедуру відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (далі - ЦО і ГВП) житлового будинку при відмові споживачів від послуг ЦО і ГВП.

Пунктом 1.2 Порядку Для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг ЦО і ГВП орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП (далі - Комісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії (склад комісії наведено в додатку 1).

Крім того пунктом 1.3 зазначено, що дія цього Порядку не поширюється на власників, наймачів (орендарів) окремих приміщень, які були відокремлені від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання та користуються автономним теплопостачанням до набрання чинності цим Порядком.

Пунктом 2.1 Порядку Для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП. У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

Відповідно до пункту 2.2 Порядку комісія розглядає надані документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та у відповідності до неї. Комісія, після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації. При цьому обов`язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання. Комісією, у разі необхідності, можуть розглядатися питання збільшення потужностей та можуть розроблятися пропозиції щодо їх фінансування, а також заміни систем внутрішньоквартальних, а в деяких випадках і магістральних мереж газо, водо-, теплопостачання. Засідання Комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника. Рішення Комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові

Пунктом 2.2.2 Порядку зазначено, що підставою для відмови у наданні дозволу на відключення від мереж ЦО і ГВП є невиконання умов, визначених у пунктах 2.1 та 2.2 цього Порядку. У разі незгоди заявника з відмовою спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з пунктами 2.5-2.7 Порядку відключення приміщень від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП виконується монтажною організацією, яка реалізує проект, за участю представника власника житлового будинку або уповноваженої ним особи, представника виконавця послуг з ЦО і ГВП та власника, наймача (орендаря) квартири (нежитлового приміщення) або уповноваженої ними особи. По закінченні робіт складається акт про відключення будинку від мереж ЦО і ГВП (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження. Після затвердження акта на черговому засіданні Комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання.

Також потрібно звернути увагу, що наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 року № 169, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.08.2019 року за № 982/33953 затверджено Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, який набрав чинності з 17.09.2019 року.

Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. (ч. 1 ст. 6 КАС України)

Суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України. (ч.ч. 1-3 ст. 7 КАС України)

Суд застосовує принцип Placuit in omnibus rebus praecipuum esse iustitiae aequitatisque quam stricti iuris rationem - у всіх юридичних справах правосуддя й справедливість мають перевагу на строгим розумінням права.

Отже, на підставі викладеного, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативними актами, застосуванню до спірних правовідносин підлягає акт, який має вищу юридичну силу, у даному випадку Закон № 2189 та Закон № 2633, якими, передбачено право окремих споживачів відмовитись від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, відмовитись від користування послугами виконавця, на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, та ін.

При цьому норма п. 7 Розділ VI Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2189, яка є спеціальною у спірних правовідносинах, як єдину умову реалізації права окремого споживача (у межах багатоквартирного будинку) виключно за власним рішенням відокремити свою квартиру від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, встановлює наявність відключення від таких мереж не менш як половини квартир та нежитлових приміщень на день набрання чинності цим Законом.

У межах спірних правовідносин така вимога дотримана, про що свідчать наявні у матеріалах справи довідки (перелічені судом вище).

Верховним Судом у постанові від 03.07.2020 року справа № 234/15728/17 (п. 24) зазначено: Таким чином, відповідно до вказаної вище норми з 10.12.2017 можливе відключення квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води і влаштування системи індивідуального теплопостачання у разі, якщо у багатоквартирному будинку на день набрання чинності Законом України Про житлово-комунальні послуги від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII не менш, як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води. .

Більше того, норми Закону №2633 встановлюють право окремого споживача обирати одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами, а Правила № 630 уточнюють, що таке здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання.

Як встановлено судом за результатами дослідження наявних у матеріалах справи доказів, рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 30.03.2018 року № 7/13-178 Про затвердження Схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська вирішено затвердити Схему оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ.

Отже, необхідні для реалізації права окремого споживача вимоги названих законів відповідачем дотримано.

Щодо твердження позивача про відсутність встановленого порядку для відключення окремого приміщення станом на момент прийняття оспорюваного протоколу.

Суд вважає, що норма п. 7 Розділ VI Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2189 передбачає її реалізацію шляхом застосування, як буквально вказано у тексті такої у встановленому порядку , тобто виключається можливість самовільного відключення.

Водночас, жодних підстав вважати, що відповідна норма відтерміновується у застосуванні до прийняття спеціального порядку за її змістом чи змістом закону судом не виявлено.

Той факт, що наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 року № 169, набрав чинності з 17.09.2019 року, затверджено Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води не спростовує висновку про наявність у споживача відповідного права, та не є перешкодою для застосування правового акта, що має вищу юридичну силу, яким у даному випадку є Закон № 2189.

Поряд із цим у суду немає підстав констатувати, що мало місце самовільне відключення від мереж ЦО та ГВП, отже суд вважає, що відповідач, застосувавши положення Порядку № 4 й надавши дозвіл на відключення від мереж ЦО та ГВП жодним чином не порушив вимоги Законів № 2189 та № 2633.

Крім того, суд допускає та не вважає порушенням Закону №2189 можливість широкого тлумачення вислову у встановленому порядку як у порядку, що існує на момент спірних правовідносин, яким є Порядок № 4 та із дотриманням вимог інших законодавчих актів, зокрема Порядку № 630.

Поряд із цим у Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19).

З огляду на те, що органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами, втілення важливого конституційного принципу щодо неможливості звуження чи скасування існуючих прав та свобод людини і громадянина, реалізацію ключового принципу Закону № 280/97 місцеве самоврядування є реальною здатністю вирішувати питання місцевого значення задля благополуччя місцевої громади відповідач-3 мав правові підстави для прийняття оскаржуваного протоколу. Тим більше, що відповідні зміни до Регламенту відповідача-3 щодо процедури відключення окремих власників станом на момент прийняття спірного протоколу були внесені.

Суд наголошує, що п. 1 Розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2189 встановлює дату набрання чинності цим законом та строки введення у дію його окремих положень. Відтермінування у дії п. 7 Розділ VI Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2189 - відсутнє.

Суд приходить до висновку, що буде порушенням принципу правової визначеності ставити реалізацію норми закону в залежність від затвердження органом виконавчої влади відповідного порядку.

Також суд, проаналізував наведені вище постанови Верховного Суду, однак визнає такі у частині правозастосування нерелевантними до обставин даної справи, оскільки судом касаційної інстанції не надано аналізу положень п. 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2189. Крім того не є повністю тотожними фактичні обставини справ.

Щодо посилання позивача на неповноважений склад комісії судом до уваги не береться, оскільки персональний склад такої затверджено відповідним рішенням Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, яке станом на момент спірних правовідносин не визнано протиправним та не скасовано, по-друге представник позивача був присутній у складі такої комісії, тобто права позивача у цій частині не порушено, по-третє наявність окремих (зазначених позивачем) спеціалістів у складі комісії згідно додатку № 1 до Порядку № 4 не є обов`язковою (за згодою).

Щодо питання порушення оспорюваним протоколом прав позивача.

У ході підготовчого провадження та на підставі наявних у справі письмових пояснень позивача судом установлено, що порушене право позивача полягає в унеможливленні здійснення господарської діяльності з постачання комунальних послуг та у тому, що відповідачами порушено вимоги законодавства України. Заявлені у справі треті особи не сплачуватимуть позивачу за постачання таких, що у свою чергу завдасть підприємству збитки.

Конституційний Суд України в пункті 4 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вказав, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв`язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.

Суд зазначає, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Ненормативним (індивідуальним) правовим актам притаманні наступні ознаки: а) спрямовуються на врегулювання конкретних (одиничних) актів соціальної поведінки; б) поширюються лише на персонально визначених суб`єктів; в) містять індивідуальні приписи (веління, дозволи), розраховані на врегулювання лише окремої, конкретної життєвої ситуації, тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією; г) не передбачають повторного застосування одних і тих самих юридичних засобів; д) не мають зворотної дії в часі.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 21.10.2019 року справа № 522/22780/16-а, від 26.11.2019 року справа № 183/6195/17 (2-а/183/251/17), від 21.12.2019 року справа № 826/14366/15.

Суд, системно проаналізувавши положення перелічених вище Законів та Порядків № 630 й № 4, дійшов висновку, що оскаржуваний протокол відповідає ознакам індивідуального правового акта, оскільки ґрунтується на владно-розпорядчій функції органу місцевого самоврядування та має дозвільний характер.

Однак, право на оскарження до суду рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб не є абсолютним, зокрема, у випадку оскарження нормативно-правового акту. Таке ж правило має застосовуватись і до правових актів індивідуальної дії.

Відповідно до статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:

2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

Відтак, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав, свобод чи інтересів особи, що звернулася до суду з позовом у піблічній площині.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені у конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, у Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Водночас, об`єктом правового захисту в адміністративному судочинстві є не лише права, але й законні інтереси. Оскаржувані рішення можуть мати вплив на їх законні інтереси.

Правова позиція щодо тлумачення поняття законний інтерес викладена у рішенні Конституційного Суду України від 01.12.2004 року № 1-10/2004 (справа про охоронюваний законом інтерес) та постанові Верховного Суду від 20.02.2019 року справа №522/3665/17.

Судом на підставі викладених вище положень законодавства також встановлено, що позивач виступає учасником спірних правовідносин, оскільки є виконавцем комунальної послуги (ст. 6 Закону № 2189), однак у цілях захисту його прав/інтересів у адміністративному судочинстві порушення таких має відбуватися саме у сфері публічно-правових відносин та носити конкретний індивідуально виражений характер.

Тобто обов`язковою умовою судового захисту є наявність порушених прав та охоронюваних законом інтересів безпосередньо позивача з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу (у публічній сфері), на захист якого подано позов.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову у позові.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12.06.2018 року у справі № 826/4406/16, від 02.08.2019 року справа №0240/3532/18-а, від 07.11.2019 року справа № 826/1647/16.

Водночас у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.01.2019 року у справі № 822/3345/17 зазначено: у порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення суб`єкта владних повноважень, яке безпосередньо порушує права, свободи чи законні інтереси позивача, при цьому захист порушеного права на майбутнє не допускається. .

Розглядаючи дану справу, судом не виявлено порушення прав чи законних інтересів, чи покладення обов`язків на позивача у публічній сфері, що мали б місце у зв`язку із прийняттям відповідачемоскаржуваного протоколу.

Натомість судом установлено, що 27 третіх осіб станом на час звернення до суду із даним позовом затверджено акти про відключення від мереж ЦО та ГВП, тобто у такій частині оскаржуваний протокол вичерпав свою дію та є реалізованим.

У свою чергу, у подальшому це є підставою для перегляду сторонами на черговому засіданні Комісії умов договору про надання послуг з централізованого теплопостачання (п. 27 Порядку № 4) і саме з цією подією, на думку суду, кореспондує стверджуване порушене право позивача, проте захист такого права має відбуватися у приватноправовій юрисдикції.

Враховуючи усе викладене, суд не встановив як ознак протиправності оскаржуваного протоколу, так і спричиненого ним порушення прав чи законних інтересів позивача у публічно-правовій сфері, а тому, на переконання суду, підстави для задоволення позову - відсутні.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись пп. 15.5 Розділу VII Перехідних положень, статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (пров.Земляний, 2, м.Краматорськ, Донецька область, 84307, код ЄДРПОУ 03337119) в інтересах виробничої одиниці обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго Лимантепломережа (пров.Робочий, 6А, м.Лиман, Донецька область, 84404, код ЄДРПОУ 25670552) до Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (вул.Центральна,8, м.Сіверськ, Донецька область, 84522, код ЄДРПОУ 04053097), Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (вул.Центральна,8, м.Сіверськ, Донецька область, 84522, код ЄДРПОУ 04053097), Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (вул.Центральна,8, м.Сіверськ, Донецька область, 84522, код ЄДРПОУ 04053097), треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Сіверське міське спеціалізоване підприємство (вул.Садова, 38, м.Сіверськ, Донецька область, 84523, код ЄДРПОУ 32714284), Приватне підприємство Донжилсервіс (вул.Садова, 38, м.Сіверськ, Донецька область, 84523, код ЄДРПОУ 38335124), ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_11 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_12 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_13 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_14 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_15 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_16 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_17 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_18 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_19 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_20 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_21 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_22 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_23 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_24 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_25 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_26 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_27 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текс судового рішення складено у повному обсязі та підписано 31 серпня 2020 року.

Суддя І.Г. Аляб`єв

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91296459
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/1963/20-а

Постанова від 17.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 13.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 13.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 28.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні