ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" квітня 2024 р. Справа №909/553/23
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого суддіО.С. Скрипчук
суддівО.І. МатущакаБ.Д. Плотніцького,
секретар судового засідання Лагутін В.Б.,
розглянувши апеляційну скаргу Державного підприємства Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база Заросляк б/н від 25.01.2024 (вх. № 01-05/289/24 від 26.01.2024)
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 (повний текст рішення складено 03.01.2024, м. Івано-Франківськ, суддя В.В. Михайлишин)
у справі № 909/553/23
за позовом: Державного підприємства Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база Заросляк, смт. Ворохта Надвірнянського району Івано-Франківської області
до відповідача: Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, смт. Ворохта Надвірнянського району Івано-Франківської області
за участю третьої особи-1, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача: Міністерства молоді та спорту України, м. Київ
за участю третьої особи-2, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача: Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, м. Івано-Франківськ
за участю третьої особи-3, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача: Івано-Франківської обласної державної адміністрації, м. Івано-Франківськ
за участю третьої особи-4, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача: Карпатського національного природного парку, м. Яремче Івано-Франківської області
за участю третьої особи-5, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ПРО ЗЕМ, м. Івано-Франківськ
про визнання незаконним та скасування рішення селищної ради, скасування рішення державного реєстратора.
за участю представників:
від позивача (в режимі відеоконференції): Святецький Д.М.;
від відповідача: Солоджук Б.В.;
від третьої особи-1 на стороні позивача: не з`явився;
від третьої особи-2 на стороні позивача: не з`явився
від третьої особи-3 на стороні позивача (в режимі відеоконференції): Ігнатенко О.Ю.;
від третьої особи-4 на стороні позивача: не з`явився
від третьої особи-5 на стороні відповідача: Дарвай І.І.
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції
13.06.2023 року ДП Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база Заросляк звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування рішенням Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області (14 сесії 8 скликання) від 11.11.2021 № 168-14/2021 "Про розгляд земельних питань" в частині, зокрема пунктів 10, 10.1, якими вирішено: затвердити Ворохтянській селищній раді технічну документацію щодо інвентаризації земель на земельну ділянку комунальної власності площею 0,90 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608) із земель водного фонду (прибережно-захисна смуга р. Прут) для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних та туристичних цілей (код 10.08) з метою розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг за адресою: вул. Говерлянська в смт. Ворохта. Ворохтянській селищній раді здійснити реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку вказану в пункті 10 даного рішення, у визначеному законом порядку. Скасувати прийняте державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Яремчанської міської ради Івано-Франківської області Онутчаком Р.Р. рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - індексний номер: 61860894 від 26.11.2021 09:13:08 на підставі якого до Державного реєстр прав внесено запис про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 2611040300:21:008:0608, площею 0,9 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2516727826120.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішенням Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-анківської області (14 сесії 8 скликання) від 11.11.2021 № 168-14/2021 в частині, що стосується земельної ділянки кадастровий номер 2611040300:21:008:0608, площею 0,9 га (пункти 10, 10.1 оскаржуваного рішення) порушено право власності позивача на спірну земельну ділянку, у зв`язку з знаходженням на такій земельній ділянці об`єктів державного нерухомого майна - підпірної стінки (інвентаризаційний номер майна 10310007) та спортивної площадки (інвентаризаційний номер майна 10310027). Відтак, зазначене рішення підлягає скасуванню, оскільки прийнято протиправно, з порушенням норм матеріального права, так само як підлягає скасуванню прийняте на підставі нього рішення про державну реєстрацію прав власності - індексний номер: 61860894 від 26.11.2021 на земельну ділянку кадастровий номер 2611040300:21:008:0608, площею 0, 9 га.
На підставі ухвали від 16.06.2023 залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Міністерство молоді та спорту України, Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, Івано-Франківську обласну державну адміністрацію, Карпатський національний природний парк.
Ухвалою від 12.07.2023 залучено до участі у справі № 909/553/23 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТзОВ «ПРО ЗЕМ».
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 року у справі №909/553/23 (суддя В.В. Михайлишин) у задоволені позову відмовлено.
В ході розгляду справи, суд першої інстанції встановив, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту смт. Ворохта, на земельній ділянці відсутні будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, спірна земельна ділянка не перебуває у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, зокрема, не перебуває у постійному користуванні позивача, отже спірна земельна ділянка в силу закону відноситься до земель комунальної власності Ворохтянської селищної територіальної громади, а не до земель державної власності. В даному випадку, власник земельної ділянки - Ворохтянська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області, визначив даний вид використання (для розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг (реалізації сувенірної продукції та інших туристичних послуг згідно із законом) в рішенні "Про розгляд земельних питань" від 12.08.2021 № 140-10/2021 та в завданні на складання технічної документації, що стало, відповідно, підставою для визначення ТзОВ "ПРО ЗЕМ" даного виду використання земельної ділянки в технічній документації. Відтак, місцевий господарський суд надавши оцінку наявним в матеріалах справи доказам, беручи до уваги відповідність технічної документації вимогам законодавства, дійшов висновку, про недоведеність позовних вимог та відсутність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області (14 сесія 8 скликання) від 11.11.2021 № 168-14/2021 "Про розгляд земельних питань" в частині, зокрема пунктів 10, 10.1 та, як наслідок відсутність підстав скасування рішення про державну реєстрацію права комунальної власності на спірну земельну ділянку.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
ДП Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база Заросляк подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 року у справі №909/553/23, в якій просить скасувати зазначене судове рішення повністю та прийняти нове рішення, яким задоволити позовні вимоги повністю. Скаржник вважає рішення суду першої інстанції прийнятим при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, з неправильним застосуванням норм матеріального та порушенням норм процесуального права. Зокрема зазначає, що після створення Карпатського національного природного парку згідно встановлених меж ділянки землі та водного простору були вилучені та передані у постійне користування Парку. Звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо спірної земельної ділянки. В ході перевірки встановлено, що постановою Ради Міністрів УРСР від 3 червня 1980 № 376 «Про створення Карпатського національного природного парку» створено об`єкт природно-заповідного фонду Карпатський національний природній парк значення об`єкту - загальнодержавне, об`єкт - Національний природний парк, площа - 50495 га, із них 38322 га передано в постійне користування юридичній особі ДП «Карпатський національний природній парк», площа -12173 га без вилучення в користувачів. Земельна ділянка площею 0,9000 га (кадастровийномер 2611040300:21:008:0608) не входить у землі постійного користування, а відноситься до земель інших користувачів (планшет № 5 Говерлянського ПОНДВ, що належать до земель державної власності природно-заповідного-призначення та планшет № 3 земель, які знаходяться на території Ворохтянської селищної ради). На планшеті № 3 ур. «Заросляк» позначено у кварталі 5 виділі 28 площею 4,0 га. Відповідно до таксаційного опису земель смт. Ворохта наданого Парком, за вказаним виділом та площею зазначена наступна характеристика деревостанів, підросту, підліску, не вкритих лісовою рослинністю і не лісових земель, будівлі господарські і адміністративні (схил південно-західної експозиції), категорія захисності Національні природні парки (господарська зона). Таким чином, на підставі наявних матеріалів встановлено, що землі урочища «Заросляк», включно із ділянкою 0,9000 та 1,7000 га входять в межі природно-заповідного об`єкту загальнодержавного значення Карпатський національний природній парк, але не входять в межі постійного користування юридичної особи «КНПП» (землі природнозаповідного призначення в межах об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення не передаються в комунальну власність з державної). Станом на момент проведення перевірки інформація про скасування статусу території природно-заповідного фонду, в якій, в тому числі, розташована земельна ділянка з кадастровим номером 2611040300:21:008:0608 в ур. «Заросляк» вул. Говерлянська в смт. Ворохта Надвірнянського району - відсутня. Крім того, спірна земельна ділянка знаходиться поза межами населеного пункту смт. Ворохта, що унеможливлює розпорядження нею відповідачем. Також скаржник звертає увагу на те, що згідно акта встановлення та узгодження зовнішніх меж землекористування Карпатського національного природного парку від 22.10.2001 року, межі в натурі проходять по краю лісу КНПП з населеним пунктом смт. Ворохта, по межі з лісами Ворохтянського держлісгоспу. Отже, належними землекористувачами є Ворохтянський держлісгосп, Ворохтянська селищна рада. Тобто, відповідач визначений як землекористувач, а не землевласник, відповідно він не може набувати права власності.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу безпідставною, необгрунтованою, а рішення суду першої інстанції законним, обґрунтованим, прийнятим з дотриманням норм матеріального та процесуального права. Зокрема зазначає, що відповідно до п. 11 рішення Ворохтянської селищної ради від 12.08.2021 № 140-10/2021 "Про розгляд земельних питань" надано дозвіл Ворохтянській селищній раді Надвірнянського району Івано-Франківської області на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель на земельну ділянку комунальної власності площею 0,90 га із земель водного фонду (прибережна захисна смуга р. Прут) для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних спортивних та туристичних цілей (код 10.08), з метою розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг згідно із законом, що розташована за адресою: смт Ворохта, вул. Говерлянська. На підставі даного рішення розроблено технічну документацію. Оскільки, на жодному з етапів виготовлення технічної документації на земельну ділянку площею 0,90 га не виявлено зауважень, тому, відповідно до п. 10 рішення Ворохтянської селищної ради від 11.11.2021 № 168-14/2021 "Про розгляд земельних питань" затверджено Ворохтянській селищній раді Надвірнянського району Івано-Франківської області технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності на земельну ділянку площею 0,90 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608), із земель водною фонду (прибережна захисна смуга р. Прут). 30.09.2021 відділом у Перемишлянському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області сформовано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. 26.11.2021 сформовано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,9 га кадастровий номер 2611040300:21:008:0608. Відповідач вважає, що при прийнятті радою рішень щодо земельної ділянки площею 0,90 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608), Ворохтянська селищна рада діяла на підставі закону та в межах своїх повноважень. При цьому, відповідач зазначив, що земельна ділянка площею 0,90 га знаходиться в межах населеного пункту смт. Ворохта, відноситься до земель комунальної власності територіальної громади смт. Ворохта Ворохтянської селищної ради, і тільки селищна рада вправі нею розпоряджатися. Земельна ділянка не знаходиться в постійному користуванні Карпатського національного природного парку, однак входить до території Карпатського національного природного парку без вилучення у землевласника, тобто Ворохтянської селищної ради та знаходиться в межах прибережної захисної смуги р. Прут і на неї поширюється обмеження у використанні. Земельна ділянка площею 0,90 га не перебуває у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, та не перебуває у постійному користуванні позивача і не використовувалась для обслуговування бази. Протягом багатьох років земельною ділянкою користувались суб`єкти підприємницької діяльності для здійснення роздрібної торгівлі. Також відповідач звернув увагу, що позивачем не долучено підтверджуючих документів, що саме на спірній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна державної власності. Просить рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 у справі № 909/553/23 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
Третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Міністерство молоді та спорту України в поданих суду письмових поясненнях підтримує доводи наведені скаржником. Зокрема зазначає, що судом першої інстанції не в повній мірі встановлені обставини справи, зокрема не досліджено зміну цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, що відноситься до особливо цінних земель, внаслідок прийняття відповідачем оскаржуваного рішення. Наголошує, що правовий режим природно-заповідного фонду поширюється на всю його територію незалежно від того, чи надана земельна ділянка установі природно-заповідного фонду у постійне користування, чи це земельні ділянки інших користувачів. Землі урочища «Заросляк», включно із ділянками 0,9000 та 1,7000 га входять в межі природно-заповідного об`єкту загальнодержавного значення Карпатський національний природний парк, але не входять в межі постійного користування юридичної особи «КНПП». А тому, землі природно-заповідного призначення в межах об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення не передаються в комунальну власність з державної.
Станом на дату проведення перевірки Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 22.12.2021 року № 785/0/92-21-ДК/736/АП/09/01/-21, інформація про скасування статусу території природно-заповідного фонду, в тому числі на якій розташована земельна ділянка з кадастровим номером 2611040300:21:008:0608 в урочищі «Заросляк» по вул. Говерлянська, 31 в смт. Ворохта Надвірнянського району - відсутня. В матеріалах справи, будь-яке документальне підтвердження погодження Кабінетом Міністрів України змін щодо цільового призначення земельних ділянок урочища «Заросляк», включно із ділянками 0,9000 та 1,7000 га, що входять в межі природно-заповідного об`єкту загальнодержавного значення Карпатський національний природний парк - відсутнє. Більше того, межі населеного пункту, селищної ради та територіальної громади у встановленому порядку не встановлені та не затверджені у визначеному законом порядку. Отже, невизначені і межі компетенції Ворохтянської селищної ради. Крім того, відповідно до акта перевірки спірна земельна ділянка знаходиться поза межами населеного пункту смт Ворохта, що унеможливлює розпорядження нею відповідачем.
Згідно з актом встановлення та узгодження зовнішніх меж землекористування Карпатського національного природного парку від 22.10.2001 року, межі в натурі проходять по краю лісу КНПП з населеним пунктом смт. Ворохта, по межі з лісами Ворохтянського держлісгоспу. Відтак, належними землекористувачами є Ворохтянський держлісгосп, Ворохтянська селищна рада. Тобто, відповідач визначений як землекористувач, а не землевласник. Отже, Ворохтянська селищна рада не може набувати права власності. Зазначає, що згідно з листом Фонду державного майна України від 19.10.2021 № 10-15-24421 «Щодо надання витягу про майно» у Витязі з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо окремого нерухомого державного майна за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 зазначено відомості про державне майно, яке перебуває на балансі Підприємства, а суб`єктом управління, який здійснює управління майном - є Міністерство молоді та спорту України. Відповідно до витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності, зазначено назву майна, що перебуває на балансі Підприємства, а саме: підпірна стінка - інвентаризаційний номер майна 10310007, спортивна площадка - інвентаризаційний номер 10310027 розташовані на вищевказаній земельній ділянці, площею 0,9000 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608). Вказане майно введено в експлуатацію в 1977 році, майно обліковується і використовується позивачем. Наявність підпірної стінки та спортивної площадки підтверджено витягом з Реєстру будівельної діяльності від 07.04.2021 №1412 (з додатком «Схема розташування будівель і споруд»), випискою з інвентаризаційних матеріалів від 29.03.2021 №16277. Отже, внаслідок прийняття відповідачем спірного рішення, відбулася зміна цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, що відноситься до особливо цінних земель.
Судом першої інстанції не були враховані обставини, що така зміна відбулася без погодження з Кабінетом Міністрів України. Разом з тим, на час прийняття рішень Ворохтянською селищною радою (від 12.08.2021 № 140 10/2021 «Про розгляд земельних питань» та від 11.11.2021 № 168-14/2021 «Про розгляд земельних питань») проект встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць Ворохтянської селищної ради, затверджений в установленому законом порядку-відсутній. Отже, на момент прийняття спірних рішень Ворохтянською селищною радою були невизначені межі компетенції Ворохтянської селищної ради в частині розпорядження земельною ділянкою, зокрема 0,9000 га. Просить рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 у справі № 909/553/23 скасувати, позовну заяву ДП Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база Заросляк задоволити повністю.
Третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в поданих письмових поясненнях зазначає, що Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо спірної земельної ділянки, в результаті якої державним інспектором складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 22.12.2021 № 785/0/92-21-ДК/736/АП/09/01/-21. Так, згідно даного акта у результаті обстеження земельної ділянки, встановлено що земельна ділянка площею 0,90 га (кадастровий номер (2611040300621:008:0608) вул. Говерлянська в смт. Ворохта Надвірнянського району сформована та передана у комунальну власність Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району з порушенням вимог статей 12, 43, 44, 45, 79-1, 84, 120, 122, 150 та підпунктів "а", "в", "г" пункту 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, Закону України "Про природно-заповідний фонд", Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Закону України "Про охорону земель", Постанови Кабінету міністрів України "Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель". Головне управління просить врахувати дані пояснення при прийнятті рішення та проводити розгляд даної справи без участі уповноваженого представника Головного управління.
Третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Івано-Франківській обласна державна адміністрація у письмових поясненнях зазначає, що землі урочища «Заросляк» включно із ділянками 0,9000 та 1,7000 га входять в межі природно-заповідного об`єкту загальнодержавного значення Карпатський національний природний парк але не входять в межі постійного користування юридичної особи КНПП. Тому, землі природно-заповідного призначення в межах об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення не передаються в комунальну власність з державної. В межах ділянки площею 0,9000 га кадастровий номер 2611040300:21:008:0608 розташоване майно, яке перебуває на балансі ДП Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база «Заросляк». У відповідності до ч.2 ст. 117 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність. Отже, внаслідок прийняття відповідачем спірного рішення, відбулася зміна цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, що відноситься до особливо цінних земель.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ТзОВ «ПРО ЗЕМ» у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу безпідставною, необгрунтованою, а рішення суду першої інстанції прийнятим з дотриманням норм матеріального та процесуального права із повним з`ясуванням та доведеністю всіх обставин, що мають значення для справи. Зазначає, що судом першої інстанції встановлено, що проект формування території і встановлення меж сільських, селищних рад, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт. Ворохта та інші затверджені матеріали щодо встановлення (зміни) меж вищевказаного населеного пункту відсутні, а відповідно межею смт. Ворохта є межа, відображена в індексній кадастровій карті (плані) селища Ворохта. Спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту Ворохта. Натомість, жодних інших доказів, які б спростовували дану позицію суду і підтверджували, що спірна земельна ділянка знаходиться не в межах населеного пункту смт. Ворохта, а за його межами, ні скаржником, ні іншими учасниками судового процесу представлено не було. Також, судом встановлено, що спірна земельна ділянка не надана КНПП в постійне користування, а відноситься до земель інших землевласників та землекористувачів, які входять до території КНПП без їх вилучення (землі смт. Ворохта). Оскільки, земельна ділянка повністю знаходиться в межах земель зайнятих прибережною захисною смугою вздовж р. Прут, то в силу закону, відповідно до п.б) ч. 1 ст.58 ЗК України за категорією земель спірна земельна ділянка відноситься до земель водного фонду. Однак, враховуючи те, що земельна ділянка розташована в межах загальної території об`єкта природно-заповідного фонду Карпатський НПП (господарська зона), то технічною документацією на спірну земельну ділянку накладено обмеження у використанні земель (10.11 Господарські зони національних парків). Просить залишити рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Третя особа-4, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача Карпатський національний природний парк не надала суду письмових пояснень на апеляційну скаргу.
Скаржник та представник третьої особи Івано-Франківської обласної державної адміністрації в судовому засіданні підтримали доводи наведені у апеляційній скарзі.
Представник відповідача та третьої особи ТзОВ «ПРО ЗЕМ» просили залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу без задоволення.
Третя особа - Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в судове засідання не з`явилась у поданих суду письмових поясненнях уповноважений представник Головного управління просив проводити розгляд даної справи без його участі.
Треті особи Міністерство молоді та спорту України та Карпатський національний природний парк не забезпечили явки уповноважених представників в судове засідання, причин неявки суду не повідомили.
Оскільки явка учасників судового процесу у даній справі не визнавалася судом обов`язковою, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, суд дійшов висновку, що в силу положень ч.12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України справу може бути розглянуто при відсутності уповноважених представників Міністерства молоді та спорту України та Карпатського національного природного парку.
Обставини справи
Відповідно до наказу Комітету фізичної культури і спорту при Раді Міністрів УРСР № 978-А від 12.10.1977 була створена Ворохтянська високогірська учбово-спортивна база "Заросляк" (т. 1, а.с. 111).
06.12.1977 Комітетом фізичної культури і спорту при Раді Міністрів УРСР затверджено Положення Ворохтянської високогірної учбово-спортивної бази "Заросляк" (т. 1, а.с. 114).
Згідно з пояснюючою запискою до проекту відведення земельної ділянки площею 5,0 га під будівництво бази "Заросляк" та інших допоміжних споруд за рахунок земель Карпатського державного заповідника, відповідно до доручення облвиконкому від 04.02.1980 № 8 56/63 215 районна комісія обстежила земельну ділянку 5,0 га і склала акт попереднього погодження вибору ділянки під будівництво бази "Заросляк" та інших допоміжних споруд за рахунок земель Карпатського державного заповідника, погоджених дирекцією заповідника (т. 1, а.с. 28).
За висновком головного архітектора м. Яремча від 26.06.1980 № 45 щодо питання розширення спортивної бази "Заросляк" в смт. Ворохта, Яремчанський міський відділ в справах будівництва та архітектури не заперечував щодо розширення території спортивної бази "Заросляк" та будівництва спортивної площадки, басейну та складського приміщення 5,0 га (т. 1, а.с. 27 на звороті).
Виконавчим комітетом Ворохтянської селищної ради депутатів трудящих видано Ворохтянській високогірській учбово-спортивній базі "Заросляк" державний акт від 30.11.1992 серія Б № 023961 на безстрокове і безплатне користування земельною ділянкою загальною площею 1,7 га, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право користування землею за № 7 (т. 1, а.с. 29).
Розпорядженням Яремчанської міської ради народних депутатів від 30.05.1994 № 92-р зареєстровано статут бази "Заросляк" (т. 1, а.с. 113).
Державний комітет України з питань фізичної культури і спорту звернувся листом від 11.11.2003 № 9/5189 до Івано-Франківської обласної державної адміністрації з проханням щодо відведення земельної ділянки площею 4,5 га з метою будівництва футбольного поля, спортивних майданчиків, лижної траси та котеджів для проживання спортсменів (т. 1, а.с. 29 на звороті -30).
Рішенням Виконавчого комітету Яремчанської міської ради Івано-Франківської області від 16.03.2004 № 24 "Про вилучення, надання земельних ділянок, передачу земельних ділянок у приватну власність та видачу дозволів на виготовлення проекту відведення на землю організаціям, установам та підприємствам" надано дозвіл Ворохтянській високогірській навчально-спортивній базі "Заросляк" на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 45 000 м. кв, яка знаходиться в урочищі "Заросляк" для обслуговування спортивних споруд (т. 1, а.с. 30 на звороті).
Згідно довідки Яремчанського міського управління земельних ресурсів від 30.03.2004 №112, земельна ділянка площею 45 000 кв. м, на яку надано дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки для обслуговування спортивних споруд, розміщена в ур. "Заросляк" та території Карпатського національного природного парку (т. 1, а.с. 31).
Листом від 26.04.2004 № 52-02-25/04764 Івано-Франківське обласне головне управління земельних ресурсів повідомило, що клопотання про надання дозволу про підготовку матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки площею 4,5 га для розширення бази з метою будівництва футбольного поля, спортивних майданчиків, лижної траси та котеджів для проживання спортсменів за рахунок земель Говерлянського лісництва Карпатського НПП на території Ворохтянської селищної ради Яремчанської міської ради розглянуто та для надання дозволу необхідно до представлених матеріалів додати погодження землекористувача - Карпатського НПП (т. 1, а.с. 31 на звороті).
У відповідь на лист Ворохтянської високогірної навчально-спортивної бази "Заросляк" від 31.03.2004 №13-а, Карпатський НПП листом від 17.05.2044 № 303 повідомив, що працівниками Карпатського НПП проведено натурне обстеження та обміри площі на, якій знаходиться Ворохтянська високогірна навчально-спортивна база "Заросляк". При обмірах встановлено наступне: згідно матеріалів лісовпорядкування 2002 року вилучено до Ворохтянської селищної Ради 4,0 га. На основі матеріалів впорядкування селищної Ради дана площа знаходиться в кварталі № 5 виділ № 28. З даною площею межує Говерлянське лісництво Карпатського НПП квартал № 24 виділ № 53 площа 10,0 га, яка відноситься до зони стаціонарної рекреації. При обмірах встановлено, що площа на, якій знаходиться спортивна база "Заросляк" становить - 4,23 га. План обмірів додано до листа (т. 1, а.с. 32 на звороті).
Рішенням Ворохтянської селищної ради Яремчанської міської ради Івано-Франківської області від 24.06.2004 № 70-10/2004 "Про дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки" надано дозвіл Ворохтянській навчально-спортивній базі "Заросляк" на виготовлення проекту відведення на земельну ділянку для обслуговування спортивних споруд площею 4 га по АДРЕСА_1 (т. 1, а.с. 33).
Наказом Міністерства молоді та спорту України від 10.12.2013 № 1218 затверджено Статут Державного підприємства "Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база "Заросляк" в новій редакції (т. 1, а.с. 15 - 21).
Відповідно до пункту 1 розділу І "Загальні положення" Статуту, Державне підприємство "Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база "Заросляк" зареєстроване Виконавчим комітетом Яремчанської міської ради Івано-Франківської області 30 травня 1994 року, засноване на державній власності та відноситься до сфери управління - Міністерства молоді та спорту відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року № 902 "Про віднесення підприємств, установ та організацій до сфери управління Міністерства молоді та спорту".
Пунктами 2, 8 розділу IV "Майно та фінансові ресурси підприємства" Статуту визначено, що майно Підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, Підприємство володіє, користується та розпоряджається майном з обмеженням правомочності розпорядження за згодою власника у випадках, передбачених Господарським кодексом України та іншими нормативними актами України. Підприємство здійснює користування землею й іншими природними ресурсами відповідно до мети своєї діяльності та законодавства України.
Пунктами 1 та 2 розділу 3 Статуту визначено, що Підприємство створено з метою сприяння всебічному задоволенню потреб громадян у фізкультурно-оздоровчих, оздоровчих послугах, проведенні спортивних і спортивно-видовищних заходів, провадження іншої діяльності, не забороненої законодавством України. Предметом діяльності Підприємства є надання послуг, виконання робіт у галузі фізичної культури та спорту.
Листом від 19.02.2021 № 3/19/21 позивач звернувся до Карпатського НПП з проханням про надання дозволу на виготовлення технічної документації по встановленню та відновленню меж земельної ділянки загальною площею 4,23 га в натурі. На якій знаходяться спортивні споруди, а саме: спортивний майданчик, частина комплексу для фрістайлу та лижна траса, які перебувають на обліку позивача та є необхідними для ведення господарської діяльності Підприємства (т. 1, а.с. 33 на звороті).
Листом від 01.03.2021 № 113 Карпатський НПП повідомив позивача, що згідно з поданим пакетом документів на виготовлення правоустановчих актів на постійне користування землею, яка знаходиться в смт. Ворохта, урочище "Заросляк", площею 4,23 гектара, якою користується Державне підприємство Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база "Заросляк", виявлена часткова накладка даної земельної ділянки на територію Парку. Виходячи із вище наведеного, та враховуючи те, що на даний час на території Парку проводяться робота з винесення меж територій Парку в натуру, погодження межі земельної ділянки, можливе буде тільки після виконання робіт із винесення меж території Парку (т. 1, а.с. 34).
Листом від 16.04.2021 № 12/16/04 позивач звертався до органу управління з проханням посприяти у погодженні проекту землеустрою в порядку статті 186 Земельного кодексу України та - у отриманні витягу з Єдиного державного реєстру об`єктів державної власності на об`єкти нерухомого майна (т. 1, а.с. 34 на звороті).
21.05.2021 Ворохтянська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області направила позивачу запрошення за вих. № 377/02-23 про участь у засіданні восьмої сесії Ворохтянської селищної ради, яке відбудеться 28.05.2021 об 13:00 год в сесійному залі Ворохтянської селищної ради. На порядку денному розгляд проекту рішення "Про розгляд земельних питань", де включено питання винесення меж в натуру (на місцевість) земель комунальної власності Ворохтянської селищної ради по вул. Говерлянська (ур. Заросляк) в смт. Ворохта, які межують із НСБ "Заросляк", з метою закріплення їх в подальшому за громадою селища (т. 1, а.с. 35).
27.05.2021 позивач направив лист № 17/27/05 Ворохтянській селищній раді яким, зокрема, повідомив останню, що на даній земельній ділянці загальною площею 4,23 га розміщені всі спортивні споруди та будівлі, які обліковуються на балансовому обліку позивача, а також зазначив, що триває виготовлення технічної документації для передачі земельної ділянки у постійне користування позивачу (т. 1, а.с. 35 на звороті-37).
Пунктом 11 рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області (10 сесії 8 скликання) від 12.08.2021 № 140-10/2021 "Про розгляд земельних питань" надано дозвіл Ворохтянській селищній раді Надвірнянського району Івано-Франківської області, на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель на земельну ділянку комунальної власності площею 0,90 га із земель водного фонду (прибережна захисна смуга р. Прут) для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних та туристичних цілей (код 10.08), з метою розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг згідно із законом, що розташована за адресою: вул. Говерлянська, в смт. Ворохта (витяг з рішення т. 1, а.с. 22).
На підставі вказаного рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області у 2021 році Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРО ЗЕМ" було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності (т. 1, а.с. 37 на звороті-62).
Рішенням Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області (14 сесії 8 скликання) від 11.11.2021 № 168-14/2021 "Про розгляд земельних питань", зокрема пунктами 10, 10.1 вирішено: затвердити Ворохтянській селищній раді, Надвірнянського району, Івано-Франківської області, технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності на земельну ділянку площею 0,90 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608) із земель водного фонду (прибережно-захисна смуга р. Прут) для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних та туристичних цілей (код 10.08) з метою розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг згідно із законом), що розташована за адресою: вул. Говерлянська в смт. Ворохта; Ворохтянській селищній раді здійснити реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку вказану в пункті 10 даного рішення, у визначеному законом порядку (т. 1 а.с. 23-27).
Державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Яремчанської міської ради Івано-Франківської області Онутчаком Р.Р. винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - індексний номер: 61860894 від 26.11.2021 09:13:08 на підставі якого до Державного реєстр прав внесено запис про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 2611040300:21:008:0608, площею 0,9 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2516727826120. Підстава для державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 168-14/2021, виданий 11.11.2021, видавник: Ворохтянська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області; відомості з ДЗК, серія та номер: 52069419, виданий 26.11.2021, видавник: Державний земельний кадастр. Власник: Ворохтянська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ: 04354522, країна реєстрації: Україна (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (т. 1, а.с. 83 на звороті-84).
Позивач вважає, що зазначене вище рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області (14 сесії 8 скликання) від 11.11.2021 № 168-14/2021 прийнято протиправно, з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню, так само як підлягає скасуванню прийняте на підставі нього рішення про державну реєстрацію прав власності - індексний номер: 61860894 від 26.11.2021 на земельну ділянку кадастровий номер 2611040300:21:008:0608, площею 0,9 га.
Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги.
Відповідно до положень статей 2, 20 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави, що виникають, зокрема, з земельних відносин та щодо права власності чи іншого речового права на майно, визнання недійсними акта, що порушують такі права.
Згідно із частиною 1 статті 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч. 2 ст. 4 ГПК України).
Статтею 15 Цивільного кодексу України унормовано, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч.1 ст. 16 ЦК України).
Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені ч. 2 ст. 16 ЦК України, відповідно до якої такими є : визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду. При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.
Отже, первинно, для правильного вирішення даного спору, необхідно встановити, чи заявлені позовні вимоги дійсно спрямовані на захист прав чи законних інтересів позивача.
Способи захисту прав на земельні ділянки визначені статтею 152 Земельного кодексу України за приписами якої власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому, захист права на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відтак, саме власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, в тому числі, і шляхом визнання недійсним рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування.
Державне підприємство "Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база "Заросляк" вважаючи порушеним його право власності на спірну земельну ділянку, у зв`язку з знаходженням на такій земельній ділянці об`єктів державного нерухомого майна - підпірної стінки (інвентаризаційний номер майна 10310007) та спортивної площадки (інвентаризаційний номер майна 10310027), а отже віднесенням даної земельної ділянки до земель державної власності, обрало такий спосіб захисту порушеного права, як визнання незаконним та скасування рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області № 168-14/2021 від 11.11.2021 "Про розгляд земельних питань" в частині пунктів 10. та 10.1., скасування рішення державного реєстратора індексний номер: 61860894 від 26.11.2021.
У статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України, згідно із частиною 1 статті 3 якого земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Пунктами "а", "б", "д", "є", "к" частини 1 статті 12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
За приписами ч. 2 ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність (ч. 3 ст. 83 ЗК України).
У відповідності до ч. 5 ст. 83 ЗК України територіальні громади набувають землю у комунальну власність зокрема, у разі: передачі їм земель державної власності, виникнення інших підстав, передбачених законом (пункти а, г названої статті ЗК України).
Положеннями статті 117 Земельного Кодексу України встановлено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Згідно із частиною 2 названої статті Кодексу до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать зокрема, земельні ділянки на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.
До земель комунальної власності, які не можуть передаватися у державну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у державну власність (ч. 3 ст. 117 ЗК України).
Відповідно до пункту 7 Розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр", до державної реєстрації права державної чи комунальної власності на земельні ділянки формування земельних ділянок за рахунок земель державної та комунальної власності, визначення їх угідь, а також встановлення їх цільового призначення може здійснюватися на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Згідно з положеннями статті 57 Закону України "Про землеустрій", технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок або за рішенням сільських, селищних, міських рад.
Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що на підставі рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області "Про розгляд земельних питань" від 12.08.2021 № 140-10/2021, ТзОВ "ПРО ЗЕМ" було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей (для розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг (реалізації сувенірної продукції та, інших туристичних послуг згідно із законом)) за адресою: вул. Говерлянська, смт. Ворохта, Ворохтянська селищна територіальна громада, Надвірнянський район, Івано-Франківська область.
Як зазначено в даній технічній документації, документація із землеустрою розроблена згідно із статтями 35, 57 Закону України "Про землеустрій", статтею 791 Земельного кодексу України, з метою, зокрема, встановлення місця розташування об`єкту землеустрою, його меж, розмірів, правового статусу та формування земельної ділянки як об`єкту цивільних прав.
Об`єктом землеустрою згідно технічної документації, є окрема земельна ділянка площею 0,9000 га, що розташована вул. Говерлянська, смт. Ворохта, Ворохтянська селищна територіальна громада, Надвірнянський район, Івано-Франківська область. Земельна ділянка розташована в межах прибережної захисної смуги р. Прут, а відповідно до п.б) ч. 1 ст. 58 Земельного кодексу України, такі землі відносяться до земель водного фонду. Земельна ділянка не відноситься до земель лісогосподарського призначення (підтверджується викопіюванням із Державного земельного кадастру (шар Лісовий кадастр Ліси публічної кадастрової карти Державного земельного кадастру)). Земельна ділянка не знаходиться на території історико-культурного заповідника місцевого значення, їх зон охорони (підтверджується викопіюванням з схеми розташування об`єктів культурної спадщини схеми планування теритиорії Івано-Франківської області)).
З пояснювальної записки встановлено, що категорія земель земельної ділянки площею 0,9000 га, розташованої в смт. Ворохта, вул. Говерлянська відповідно до статті 19 Земельного кодексу України: Землі водного фонду. Цільове призначення земельної ділянки в межах категорії земель водного фонду (Згідно Класифікатору видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" від 28 липня 2021 року № 821): 10.08 для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей. Обмеження щодо використання земельної ділянки: 10.11 Господарські зони національних природних парків, 05.02 Прибережна захисна смуга вздовж: річок, навколо водойм та на островах, 01.05 Охоронна зона навколо (уздовж:) об`єкта енергетичної системи. Форма власності земельної ділянки: комунальна в особі Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області. Вид використання земельної ділянки: для розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг (реалізації сувенірної продукції та інших туристичних послуг згідно із законом).
Отже, даною технічною документацією передбачено виключно формування земельної ділянки із земель комунальної власності в особі Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, і не передбачається відведення земельної ділянки у власність (користування) третім особам.
Відповідно до пункту 8 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, встановлені до набрання чинності Законом України "Про землеустрій", вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад або інших матеріалів, за якими відповідно до законодавства, що діяло на момент їх затвердження, здійснювалося встановлення (зміна) їх меж. У разі відсутності таких матеріалів і до моменту внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі сіл, селищ, міст на підставі документації, визначеної статтею 21 цього Закону, відомостями про такі межі вважаються дані, що збігаються з межами, відображеними в індексних кадастрових картах (планах) сіл, селиш, міст.
Так, в технічній документації міститься викопіювання з Державного земельного кадастру з відображенням меж смт. Ворохта згідно індексної кадастрової карти (ІКК) смт. Ворохта. Як видно з шару з відомостями із індексної кадастрової карти (ІКК) смт. Ворохта (КОАТУУ 2611040300) згідно відомостей Державного земельного кадастру, спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту смт. Ворохта.
У листі Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації № 05-15/5636 від 20.09.2021 зазначено, що в Управління відсутній проект організації території Карпатського національного природного парку, також відсутні розроблені та затверджені проекти створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, в межі яких входила б зазначена земельна ділянка стосовно якої проводиться інвентаризація земель комунальної власності.
Листом № 402 від 31.08.2021 Карпатський НПП повідомив ТзОВ "ПРО ЗЕМ", що спірна земельна ділянка не входить у територію Карпатського НПП, а відноситься до земель смт. Ворохта (землі вилучення) (т. 3, а.с. 17).
Як зазначалося вище, в обґрунтування належності спірної земельної ділянки до державної власності позивач зазначає знаходження на такій земельній ділянці об`єктів державного нерухомого майна - підпірної стінки (інвентаризаційний номер майна 10310007) та спортивної площадки (інвентаризаційний номер майна 10310027).
Згідно із статтею 34 Закону України "Про Державний земельний кадастр" на кадастровому плані земельної ділянки відображаються, зокрема, контури об`єктів нерухомого майна, що знаходяться на земельній ділянці.
В матеріалах справи міститься висновок Науково-дослідного інституту судових експертиз та права за результатами проведення земельно-технічної експертизи № 569/22 від 13.09.2023, згідно з яким експертом, зокрема, встановлено: - фактичне розташування підпірної стінки № 5 знаходиться в межах земельної ділянки 2611040300:21:008:0466, площею 11,6237 га (цільове призначення: 18.00 Землі загального користування, для обслуговування автомобільної дороги від КПП КНПП на км 4+200 до км 12+300 до НСБ Заросляк ( АДРЕСА_1 ) та знаходиться поблизу межі із земельною ділянкою з кад. ном. 2611040300:21:008:0608 площею 0,9 га; - фактичне розташування спортивної площадки № 8 знаходиться в межах земельної ділянки Ворохтянської високогірської навчально-спортивної бази "Заросляк"; - площа земельної ділянки ВВНСБ "Заросляк" відповідно до фактичного користування становить 3,2834 га; - можливе накладання земельної ділянки з кадастровим номером 2611040300:21:008:0608 площею 0,9000 га на земельну ділянку площею 4,5000 га (45 000 м. кв) при умові виділення цієї земельної ділянки Ворохтянській високогірській навчально-спортивній базі "Заросляк" згідно з рішенням Виконавчого комітету Яремчанської міської ради Івано-Франківської області № 24, від 16.03.2004. Площа накладання становить 0,9 га.
Водночас, згідно проведених ТзОВ "ПРО ЗЕМ" топографо-геодезичних та камеральних робіт для розроблення технічної документації, встановлено, що спірна земельна ділянка повністю розташована у прибережній захисній смузі р. Прут (підтверджується кадастровим планом земельної ділянки, який є невід`ємною складовою технічної документації та матеріалами топографо-геодезичних вишукувань, що є складовими технічної документації), а тому відповідно до пункту "б" частини 1 статті 58 Земельного кодексу України за категорією земель спірна земельна ділянка відноситься до земель водного фонду, що передбачено технічною документацією.
На земельній ділянці площею 0,90 га відсутні об`єкти державної власності, балансоутримувачем яких є ДП "Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база "Заросляк" (підтверджується кадастровим планом земельної ділянки). На ділянці розташовані тимчасові споруди для реалізації сувенірної продукції та інших туристичних послуг, речові права на які не підлягають державній реєстрації відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відтак, оскільки спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту смт. Ворохта, на земельній ділянці відсутні будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, спірна земельна ділянка не перебуває у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, зокрема, не перебуває у постійному користуванні позивача, отже спірна земельна ділянка в силу закону відноситься до земель комунальної власності Ворохтянської селищної територіальної громади, а не до земель державної власності, про що судом першої інстанції роблено вірний висновок.
При цьому колегія суддів зауважує, що позивачем (скаржником) не долучено підтверджуючих документів, що саме на спірній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна державної власності.
За приписами ч. 1 ст. 21 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» на території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об`єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням:
заповідна зона - призначена для охорони та відновлення найбільш цінних природних комплексів, режим якої визначається відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників;
зона регульованої рекреації - в її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам`ятних місць; у цій зоні дозволяється влаштування та відповідне обладнання туристських маршрутів і екологічних стежок; тут забороняються рубки лісу головного користування, промислове рибальство, мисливство, інша діяльність, яка може негативно вплинути на стан природних комплексів та об`єктів заповідної зони;
зона стаціонарної рекреації - призначена для розміщення готелів, мотелів, кемпінгів, інших об`єктів обслуговування відвідувачів парку; тут забороняється будь-яка господарська діяльність, що не пов`язана з цільовим призначенням цієї функціональної зони або може шкідливо вплинути на стан природних комплексів та об`єктів заповідної зони і зони регульованої рекреації;
господарська зона - у її межах забороняються рубки головного користування і проводиться господарська діяльність, спрямована на виконання покладених на парк завдань, знаходяться населені пункти, об`єкти комунального призначення парку, а також землі інших землевласників та землекористувачів, включені до складу парку, на яких господарська та інша діяльність здійснюється з додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників.
З аналізу наведеної норми права вбачається, що ті землі, що надаються національному природному парку в постійне користування, за категорією земель відноситимуться до земель природно-заповідного фонду та матимуть цільове призначення в межах категорії: 04.03 Для збереження та використання національних природних парків, та є виключно державною власністю. Інші ж землі, включені до складу національного природного парку без вилучення у землевласників та землекористувачів, можуть відноситися до різних категорій земель та перебувати як в державній, так і в комунальній та приватній власності, однак з обмеженнями у використанні земель, передбаченими для національних природних парків.
Отже, земельна ділянка площею 0,90 га знаходиться в межах населеного пункту смт. Ворохта Ворохтянської селищної ради. Земельна ділянка не надана КНПП в постійне користування, а відноситься до земель інших землевласників та землекористувачів, які входять до території КНПП без їх вилучення (землі смт. Ворохта), спірна земельна ділянка повністю знаходиться в прибережній захисній смузі р. Прут і на неї поширюється обмеження у використанні.
Як вірно зауважив суд першої інстанції, така земельна ділянка на момент її формування не відноситься за категорією земель до земель природно-заповідного фонду, а відноситься до земель водного фонду з обмеженням у використанні земель: 10.11 Господарські зони національних парків.
Також колегія суддів зазначає, що як видно з матеріалів справи, позивач до позовної заяви долучив Викопіювання з Планшету 5 Говерлянського лісництва, на якому чітко видно, що територія розміщення спірної земельної ділянки відноситься до земель смт. Ворохта, і не знаходиться в постійному користуванні КНПП як землі природно-заповідного фонду (на вказаній) території немає позначень кадастрових кварталів та виділів КНПП).
Також у Листі КНПП від 17.05.2004р. №303, доданого позивачем до позову, згідно матеріалів лісовпорядкування 2002 року 4,0 га вилучено до земель Ворохтянської селищної ради.
Таким чином, твердження скаржника про те, що спірна земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду, оскільки знаходиться на території КНПП не містить законодавчого обгрунтування, оскільки в межах території КНПП можуть бути землі інших категорій земель, що перебувають у власності та користуванні інших землевласників та землекористувачів без їх вилучення.
Згідно із частиною 5 статті 20 Земельного кодексу України, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель визначаються їх власником самостійно.
В даному випадку, власник земельної ділянки - Ворохтянська селищна рада Надвірнянського району Івано-Франківської області, визначив даний вид використання (для розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг (реалізації сувенірної продукції та інших туристичних послуг згідно із законом) в рішенні "Про розгляд земельних питань" від 12.08.2021 № 140-10/2021 та в завданні на складання даної технічної документації, що стало, відповідно, підставою для визначення ТзОВ "ПРО ЗЕМ" даного виду використання земельної ділянки в технічній документації.
У технічній документації наявні всі документи, які підтверджують, що земельна ділянка площею 0,9000 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608) є комунальною і виключають її приналежність до земель державної власності.
За приписами статті 186 Земельного кодексу України, технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель затверджується, зокрема, щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Наведене вище свідчить про те, що Ворохтянською селищною радою Надвірнянського району Івано-Франківської області (14 сесія 8 скликання), в межах своїх повноважень, постановлено рішення від 11.11.2021 № 168-14/2021 "Про розгляд земельних питань", пунктами 10, 10.1 якого встановлено затвердити Ворохтянській селищній раді, Надвірнянського району, Івано-Франківської області, технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності на земельну ділянку площею 0,90 га (кадастровий номер 2611040300:21:008:0608) із земель водного фонду (прибережна захисна смуга р. Прут) для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних та туристичних цілей (код 10.08) з метою розміщення тимчасових споруд для надання туристичних послуг згідно із законом), що розташована за адресою вул. Говерлянська в смт. Ворохта. Ворохтянській селищній раді здійснити реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку вказану в пункті 10 даного рішення, у визначеному законом порядку. Підстави для відмови у надані такого рішення у Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області були відсутні.
Щодо наявної в матеріалах справи копії акта Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки № 785/0/92-21-ДК7736/АП/09/01/-21 від 22.12.2021, колегія суддів зазначає наступне.
Так, згідно даного акта у результаті обстеження земельної ділянки, встановлено що земельна ділянка площею 0,90 га (кадастровий номер (2611040300621:008:0608) вул. Говерлянська в смт. Ворохта Надвірнянського району сформована та передана у комунальну власність Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району з порушенням вимог статей 12, 43, 44, 45, 79-1, 84, 120, 122, 150 та підпунктів "а", "в", "г" пункту 24 Розділу X "Перехідних положень" Земельного кодексу України, Закону України "Про природно-заповідний фонд", Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Закону України "Про охорону земель", Постанови Кабінету міністрів України "Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель".
Згідно правової позиції наведеної Верховним Судом у постанові 05.02.2021 справа № 160/4347/19, вимога контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинна бути здійснена у письмовій формі, сформована внаслідок реалізації контролюючим органом своєї компетенції (завдань і функцій відповідно до законодавства), містити чіткі, конкретні і зрозумілі, приписи на адресу підконтрольного суб`єкту (об`єкту контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім. Зобов`язання самостійно визначити, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення чинного законодавства.
Як вірно зауважив суд першої інстанції, в акті № 785/0/92-21-ДК7736/АП/09/01/-21 від 22.12.2021 лише констатовані певні порушення з посиланням на вимоги законодавства, натомість в ньому відсутні чіткі та зрозумілі вимоги та перелік необхідних заходів, які Ворохтянська селищна рада має здійснити для усунення виявлених порушень.
Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Згідно із ч. 1 ст. 24 названого Закону у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; документи подано до неналежного суб`єкта державної реєстрації прав, нотаріуса; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; заявник звернувся із заявою про державну реєстрацію права власності щодо майна, що відповідно до поданих для такої реєстрації документів відчужено особою, яка на момент проведення такої реєстрації внесена до Єдиного реєстру боржників, у тому числі за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці; відсутність згоди заставодержателя (іпотекодержателя) на дострокове припинення дії договору емфітевзису, суперфіцію щодо державної реєстрації припинення таких прав, що перебувають у заставі (іпотеці).
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття (ч. 2 ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Отже, прийняття рішення про державну реєстрацію прав є виключно дискреційним повноваженням державного реєстратора, яке ним виконується на підставі документів, поданих йому заявником.
Повноваження державного реєстратора щодо перевірки поданих для проведення державної реєстрації документів обмежені встановленням відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами. Отже, державний реєстратор не може вважатися таким, що порушує права третіх осіб, якщо правомірно приймає рішення про державну реєстрацію прав і вносить запис про таку реєстрацію на підставі чинного та не скасованого рішення відповідного суб`єкта, який здійснює публічно-владні управлінські функції.
Виходячи з вищенаведених норм права та фактичних обставин даної справи, колегія суддів приходить до висновку про недоведеність ДП "Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база "Заросляк" заявлених позовних вимог та відсутність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Ворохтянської селищної ради Надвірнянського району Івано-Франківської області (14 сесія 8 скликання) від 11.11.2021 № 168-14/2021 "Про розгляд земельних питань" в частині, зокрема пунктів 10, 10.1 та, як наслідок відсутність підстав скасування рішення про державну реєстрацію права комунальної власності на спірну земельну ділянку.
Підсумовуючи все вищевказане, колегія суддів зазначає, що доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 року у справі №909/553/23.
Відповідно до ч.1, 2 статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Таким чином, у господарському процесі обов`язок сторін довести ті обставини, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог чи заперечень, коригується (співвідноситься) з правом суду прийняти чи не прийняти докази в контексті їхнього значення для справи, що і є предметом оцінки господарського суду.
Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
Судові витрати
З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись, ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ :
1. Апеляційну скаргу Державного підприємства Ворохтянська високогірська навчально-спортивна база Заросляк б/н від 25.01.2024 (вх. № 01-05/289/24 від 26.01.2024) залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 21.12.2023 у справі №909/553/23 залишити без змін.
3. Судовий збір сплачений за апеляційну скаргу покласти на апелянта.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Повний текст постанови виготовлено 22.04.2024.
Головуючий суддяО.С. Скрипчук
Суддя О.І. Матущак
СуддяБ.Д. Плотніцький
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 24.04.2024 |
Номер документу | 118515151 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Скрипчук Оксана Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні