ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11.04.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/1124/23
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовської Л. М., при секретарі судового засіданні Андріїв Л.Я., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Фізичної особи-підприємця Хемича Олега Ігоровича, АДРЕСА_1 ;
до відповідача: Калуської міської ради, вул. Івана Франка, буд. 1, м. Калуш, 77300;
про визнання укладеним договору оренди землі,
за участі:
від позивача: Дутка Ігор Михайлович (поза межами суду)
від відповідача: не з`явилися
встановив: фізична особа-підприємць Хемич Олег Ігорович звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Калуської міської ради про визнання укладеним договору оренди землі.
Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
Ухвалою від 19.12.2023 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
19.02.2024 від Калуської міської ради до суду надійшли пояснення по справі вих.№ 420/02-32/04 (вх.№ 2799/24).
06.03.2024 від Калуської міської ради до суду надійшло клопотання №1253/02-32/04 від 06.03.2024 (вх.№3819/24) про зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу.
В судовому засіданні 06.03.2024 суд постановив протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Після виходу з нарадчої кімнати 11.04.2024, судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Позиція позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у позивача як власника об`єкту незавершеного будівництва 9-ти поверхового житлового будинку з нежитловими приміщеннями (літ.А) готовністю 3,1 %, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , є наявним право оренди земельної ділянки 2610400000:10:004:0055, на якій розміщено такий об`єкт незавершеного будівництва. 28.04.2023 ОСОБА_1 звернувся до Калуської міської ради із заявою (вх. 2150547) про надання йому в оренду згаданої вище земельної ділянки. Проект рішення Калуської міської ради "Про припинення договору оренди землі та надання в оренду земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 " №381 неодноразово виносився на розгляд сесії Калуської міської ради та ставився на голосування, а саме: 25 травня 2023 року, 29 червня 2023 року, 27 липня 2023 року, 31 серпня 2023 року, 28 вересня 2023 року та 26 жовтня 2023 року. Однак, даний проект рішення жодного разу так і не отримав необхідної більшості голосів на підтримку та, відповідно, не був прийнятий.
Позиція відповідача.
Відповідач позовні вимоги заперечує. У поясненні зазначає про те, що 28.04.2023 позивач звернувся до Калуської міської ради з заявою про надання в оренду земельної ділянки площею 0.3350 га з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055, однак до вказаної заяви ОСОБА_1 не додав проект договору оренди землі відповідно до вимог Закону України "Про оренду землі". Тому звернення позивача до Калуської міської ради із заявою про укладення договору оренди землі, до якої не долучено проект договору не є належним виконанням вимог ст. 33 Закону України "Про оренду землі", оскільки даний проект договору поданий 29 вересня 2022 р, тобто після закінчення строку, на який укладено договір оренди, а не в строк встановлений законом.
Також зазначає, що заперечує щодо редакції п. 4, 8 проекту договору, оскільки з 01.01.2024 нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3278096, 10 грн, що підтверджується витягом № НВ-9921652102024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 05.02.2024. Відповідно розмір орендної плати за користування зазначеною земельною ділянкою з 01.01.2024 становить 98342,88 грн.
Обставини справи. Оцінка доказів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд встановив наступне.
02.11.2015 Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області зареєстровано замовнику ОСОБА_2 декларацію про початок виконання будівельних робіт (крім об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури) за № ІФ083153070228, 9-ти поверхового житлового будинку з нежитловими приміщеннями, за адресою: в районі АДРЕСА_3 , вид будівництва: нове будівництво.
Згідно відомостей декларації, земельна ділянка використовується для будівництва на підставі Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №36423072 від 17.04.2015, кадастровий № 2610400000:10:004:0055.
24.04.2018 між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 укладено договір купівлі-продажу незавершеного будівництвом 9-ти поверховий житловий будинок з нежитловими приміщеннями (літ.А) готовністю 3,1 %, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
Згідно умов договору, право приватної власності "продавця" на "предмет договору" зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером запису про право власності - 24181619, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1450661826104.
Предмет договору знаходиться на неприватизованій земельній ділянці - комунальна власність, площею 0,3350 га, кадастровий номер земельної ділянки 2610400000:10:004:0055, цільове призначення: 02.03. "Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку". Категорія земель Землі житлової та громадської забудови; Вид використання земельної ділянки - для будівництва дев`ятиповерхового будинку.
21.06.2018 між ОСОБА_3 та Калуською міською радою укладено договір оренди землі, згідно умов якого орендодавець відповідно до рішення Калуської міської ради від 21.06.2018 №1665 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва дев`ятиповерхового житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: АДРЕСА_2 .
Згідно п. 7 даного договору, його укладено до 21.06.2023. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 26.07.2018 ОСОБА_3 зареєстровано право оренди земельної ділянки (номер запису про інше речове право: 27292344).
06.09.2022 між ОСОБА_3 та ОСОБА_4 укладено договір купівлі-продажу незавершеного будівництвом 9-ти поверховий житловий будинок з нежитловими приміщеннями (літ.А) готовністю 3,1 %, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
25.04.2023 між продавцем ОСОБА_4 та покупцем ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу незавершеного будівництвом 9-ти поверховий житловий будинок з нежитловими приміщеннями (літ.А) готовністю 3,1 %, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
Вказаний об`єкт незавершеного будівництва знаходиться на земельній ділянці площею 0,3350 га, кадастровий номер земельної ділянки 2610400000:10:004:0055, категорія земель "Землі житлової та громадської забудови", вид цільового призначення земельної ділянки 02.03 "Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку".
Відповідно до пункту 4.2 договору купівлі-продажу всі права та обов`язки по завершенню будівництва та здачі в експлуатацію наведеного об`єкту незавершеного будівництва переходять до покупця.
Право власності позивача на даний об`єкт незавершеного будівництва зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.04.2023, згідно витягу з Державного реєстру речових прав.
28.04.2023 позивач звернувся до Калуської міської ради із заявою (вх. № 2150547) про надання йому в оренду згаданої вище земельної ділянки.
На підставі вказаної заяви головним спеціалістом відділу кадастру та орендних відносин управління земельних відносин Калуської міської ради підготовлено проект рішення Калуської міської ради "Про припинення договору оренди землі та надання в оренду земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 " № 381.
Відповідно до змісту якого пропонується припинити згаданий вище договір оренди землі та надати в оренду ОСОБА_1 цю ж земельну ділянку строком на п`ять років, а також зобов`язати останнього в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки і подати його на державну реєстрацію.
Згідно службової записки щодо відповідності проекту рішення міської ради нормам законодавства Управління земельних відносин від 12.05.2023 № 147, адресованої начальнику управління земельних відносин Калуської міської ради, проект рішення Калуської міської ради "Про припинення договору оренди землі та надання в оренду земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 " підготовлений на підставі заяви від 28.04.2023 з доданими до неї: копії договору купівлі-продажу від 25.04.2023; копії витягу з Державного реєстру речових прав від 25.04.2023; нотаріально завірена заява ОСОБА_3 від 28.04.2023; копії документів, що посвідчують особу ОСОБА_1 ; копії рішення Калуської міської ради від 30.06.2022 №1485; копії витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 28.04.2023; копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.04.2023; копії договору оренди землі від 21.06.2018; копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 01.08.2018. Згідно змісту даної службової записки, запропонований проект рішення Калуської міської ради відповідає вимогам статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статтям 12, 93, 116, 120, 123, 124, 126, 141 Земельного кодексу України.
Проект рішення Калуської міської ради "Про припинення договору оренди землі та надання в оренду земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 " № 381 неодноразово виносився на розгляд сесії Калуської міської ради та ставився на голосування, а саме: 25.05.2023, 29.06.2023, 27.07.2023, 31.08.2023, 28.09.2023, 26.10.2023. Однак, даний проект рішення не отримав необхідної більшості голосів на підтримку та не був прийнятий.
Згідно листа Калуської міської ради №Х-1443 від 03.11.2023, проект рішення "Про припинення договору оренди землі та надання в оренду земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 " на 54 сесії 8 демократичного скликання не набрав достатньої кількості голосів для прийняття рішення, про що управління земельних відносин Калуської міської ради повідомлено листом відділу організаційно-правової роботи.
Проект рішення Калуської міської ради № 381 містить зауваження першого заступника міського голови Мирослава Тихого, відповідно до якого за переконанням останнього відсутній об`єкт незавершеного будівництва. При цьому, згідно листа від 24 листопада 2023 року за № 6834/02-32/04, подібні зауваження зроблені з огляду на службову записку начальника відділу Державного архітектурно-будівельного контролю Калуської міської ради від 15.05.2023 за № 03-10/33.
Зокрема, з вказаної службової записки вбачається те, що посадовими особами відділу державного архітектурно-будівельного контролю Калуської міської ради 12.05.2023 під час здійснення моніторингу вулиць міста Калуш на предмет виявлення фактів самочинного будівництва візуальним оглядом по АДРЕСА_3 на земельній ділянці з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 виявлено наявні будівельні матеріали, а саме: бетонні фундаментні блоки. Незавершеного будівництва та ознак виконання будівельних робіт не виявлено. Власник будівельних матеріалів невідомий.
29.09.2023 позивач звернувся до Калуської міської ради із листом-повідомленням про укладення договору землі на новий строк, до якого додав два примірники підписаних ним проекти договору оренди землі та інші документи згідно вказаного в такому повідомленні переліку. Однак, станом на час звернення до суду з позовом дане повідомлення залишається не розглянутим, а договір оренди землі не укладеним.
Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Правовідносини щодо оренди земельної ділянки, які виникли між позивачем та відповідачем, регулюються, насамперед, Законом України "Про оренду землі", Земельним кодексом України, Господарським кодексом України та Цивільним кодексом України.
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з ч. 1, 2, 3 статтею 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі визначається як засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України Про оренду землі).
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом, (ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі").
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Відповідно до ч. 1 ст. 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.
Згідно матеріалів справи, земельна ділянка з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 передана Калуською міською радою в оренду ОСОБА_3 для будівництва дев`ятиповерхового житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) за договором оренди землі від 21.06.2018. Строк дії договору оренди - до 21.06.2023.
Право оренди земельної ділянки зареєстровано ОСОБА_3 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.07.2018 (номер запису про інше речове право: 27292344).
Статтею 120 Земельного кодексу України визначено обсяг переходу прав на земельну ділянку у разі набуття права власності, господарського відання, оперативного управління на об`єкт нерухомого майна (крім багатоквартирного будинку), об`єкт незавершеного будівництва.
Зокрема, згідно ч. 4 ст.120 Земельного кодексу України, у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, крім випадків, визначених частиною шостою цієї статті. Волевиявлення орендодавця (власника) земельної ділянки, відчужувача (попереднього власника), набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди землі, емфітевзису, суперфіцію із зазначенням нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагається.
Частиною 7 ст. 120 Земельного кодексу України, передбачено, що у випадках та порядку, визначених частинами першою і другою, абзацами першим і другим частини третьої, частиною четвертою, абзацами першим і другим частини п`ятої цієї статті, документи, що підтверджують набуття права власності, права оперативного управління, господарського відання на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду, об`єкт незавершеного будівництва чи частку у праві спільної власності на такий об`єкт), є підставою для державної реєстрації переходу до набувача права власності або права користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт.
Згідно ст. 377 ЦК України, до особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом України. Істотною умовою договору, який передбачає перехід права власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, який розміщений на земельній ділянці і перебуває у власності відчужувача, є умова щодо одночасного переходу права власності на таку земельну ділянку (частку у праві спільної власності на неї) від відчужувача (попереднього власника) відповідного об`єкта до набувача такого об`єкта.
Аналогічні положення містяться в абз. 3 ст. 7 Закону України "Про оренду землі", згідно яких, у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта на праві оренди, до набувача такого об`єкта одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) зазначеного об`єкта, розміщеного на земельній ділянці, крім випадків, визначених частиною четвертою цією статті, а також з урахуванням вимог частини шістнадцятої статті 120 Земельного кодексу України. Волевиявлення орендодавця, відчужувача (попереднього власника), набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди із зазначенням нового орендаря земельної ділянки не вимагаються.
У випадках та порядку, визначених частинами першою і другою, абзацами першим і другим частини третьої, частиною четвертою, абзацами першим і другим частини п`ятої цієї статті, документи, що підтверджують набуття права власності, права оперативного управління, господарського відання на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду, об`єкт незавершеного будівництва чи частку у праві спільної власності на такий об`єкт), є підставою для державної реєстрації переходу до набувача права власності або права користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт (ч. 7 ст. 120 ЗК України).
Частиною 15 ст. 120 Земельного кодексу України передбачено, що у разі набуття права власності на об`єкт незавершеного будівництва перехід прав на земельну ділянку, на якій розміщений такий об`єкт, здійснюється за правилами, встановленими цією статтею, за умови державної реєстрації права власності на такий об`єкт незавершеного будівництва у порядку, визначеному законом.
Як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав від 25.04.2023, право власності позивача на об`єкт незавершеного будівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1450661826104) зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.04.2023, номер відомостей про речове право: 50042758.
Таким чином, перехід права оренди на земельну ділянку, на якій розміщений об`єкт незавершеного будівництва, здійснюється за правилами, встановленими ст. 120 ЗК України.
Згідно матеріалів справи, об`єкт незавершеного будівництва, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 неодноразово відчужувався за договорами купівлі-продажу.
Отже, виходячи зі змісту вищенаведених норм, право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 переходило до набувачів об`єкта незавершеного будівництва. При цьому, зазначення нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагалося, а набуття права власності на об`єкт незавершеного будівництва було підставою для державної реєстрації переходу до набувача права користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт.
Позивачем 25.04.2023, тобто до закінчення строку дії договору оренди укладеного між попереднім власником та Калуською міською радою, (строк дії до 21.06.2023) набуто право власності на об`єкт незавершеного будівництва, що знаходиться на земельній ділянці площею 0,3350 га, кадастровий номер земельної ділянки 2610400000:10:004:0055.
Державна реєстрація переходу до останнього набувача (позивача) права користування земельною ділянкою не була здійснена.
28.04.2023 позивач звернувся до Калуської міської ради із заявою про надання йому в оренду згаданої вище земельної ділянки. Також, 29.09.2023 після закінчення строку дії договору оренди від 21.06.2018, позивач звернувся до Калуської міської ради із листом-повідомленням про укладення договору землі на новий строк. Однак, договір оренди між сторонами так і не було укладено.
Згідно чч.1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. У разі смерті орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це спадкоємця земельної ділянки протягом одного місяця з дня, коли йому стало відомо про перехід права власності на земельну ділянку. До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укладає договір оренди. У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України. За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 суд касаційної інстанції посилаючись на положення статті 120 Земельного кодексу України та статті 377 Цивільного кодексу України, зазначив, що "особа, яка набула право власності на об`єкт нерухомості, розташований у межах земельної ділянки, якою користувався попередній власник нерухомого майна, набуває право вимагати оформлення на своє ім`я документів на користування земельною ділянкою на умовах і в обсязі, які були встановлені для попереднього землекористувача - власника об`єкта нерухомості, або частиною земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування об`єкта нерухомості розташованого на ній".
Матеріали справи свідчать, що підставою відмови позивачу в укладенні з ним договору оренди земельної ділянки відповідно до змісту листа Виконавчого комітету Калуської міської ради №6834/02-32/04 від 24.11.2023, службової записки Державного архітектурно-будівельного контролю Калуської міської ради від 15.05.2023 за № 03-10/33 є посилання на те, що посадовими особами відділу державного архітектурно-будівельного контролю Калуської міської ради 12.05.2023 під час здійснення моніторингу вулиць міста Калуш на предмет виявлення фактів самочинного будівництва візуальним оглядом по вул. Драгоманова-Малицької в м. Калуш на земельній ділянці з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 виявлено наявні будівельні матеріали, а саме: бетонні фундаментні блоки. Незавершеного будівництва та ознак виконання будівельних робіт не виявлено. Власник будівельних матеріалів невідомий.
Також, згідно з витягами з протоколів засідання Калуської міської ради від 25.05.2023, від 29.06.2023, постійні комісії з питань власності, житлово-комунального господарства та екології з питань будівництва та землеустрою не підтримали проект рішення і висловили зауваження про те, що відсутні документи, які б підтверджували незавершене будівництво.
При цьому, згідно з витягу з Державного реєстру речових прав від 25.04.2023, право власності позивача на об`єкт незавершеного будівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1450661826104) зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.04.2023, номер відомостей про речове право: 50042758.
Як підтверджується службовою запискою щодо відповідності проекту рішення міської ради нормам законодавства Управління земельних відносин від 12.05.2023 № 147, позивачем при зверненні до Калуської міської ради була надана заява від 28.04.2023 року з доданими до неї: копії договору купівлі-продажу від 25.04.2023; копії витягу з Державного реєстру речових прав від 25.04.2023; нотаріально завірена заява ОСОБА_3 від 28.04.2023; копії документів, що посвідчують особу ОСОБА_1 ; копії рішення Калуської міської ради від 30.06.2022 №1485; копії витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 28.04.2023; копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.04.2023; копії договору оренди землі від 21.06.2018; копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 01.08.2018.
Також, при повторному зверненні позивача до відповідача щодо укладення договору оренди, до листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк від 29.09.2023 (одержано відповідачем 29.09.2023), додано: проект договору оренди землі в двох примірниках; паперову копію електронної інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав № 345344040 від 05.09.2023; паперову копію електронного витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.09.2023 за № НВ-9927405502023; паперова копія електронного Витягу № НВ-9927915402023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13.09.2023; копію договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Калуського районного нотаріального округу Хомин Н.Б. від 25.04.2023; копію витягу про реєстрацію права власності від 25.04.2023; копію паспорта громадянина України ОСОБА_1 ; копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера ОСОБА_1 .
З огляду на наданий позивачем обсяг документів при звернені до відповідача щодо укладення договору оренди, наведені відповідачем обґрунтування для відмови позивачу в укладенні з ним договору оренди є надуманими та безпідставними.
Згідно ч. 3 ст. 331 Цивільного кодексу України, до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна). У разі необхідності особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, може укласти договір щодо об`єкта незавершеного будівництва після проведення державної реєстрації права власності або спеціального майнового права на нього відповідно до закону.
Суд зазначає про те, що поняття "об`єкт незавершеного будівництва" (частина 3 статті 331 ЦК України) та "самочинно збудований об`єкт" (частина 1 статті 376 ЦК України) мають різний правовий статус та відмінне законодавче регулювання.
Так, у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 916/633/19 викладено такі правові висновки щодо питання застосування положень статей 331, 376 ЦК України: "Об`єкт незавершеного будівництва за визначенням частини 3 статті 331 ЦК України за своєю правовою природою є сукупністю будівельних матеріалів, які є майном, що належить забудовнику (особі, яка на законних підставах здійснює відповідне будівництво).
Поняття ж самочинного будівництва, правові підстави та умови визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно визначені у статті 376 ЦК України, яка унормовує відносини, що виникають у тих випадках, коли вимоги закону та інших правових актів при створенні нової речі (самочинному будівництві) були порушені.
Згідно із частиною 1 статті 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
За загальним правилом особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього (частина 2 статті 376 ЦК України). Проте в окремих випадках стаття 376 ЦК України передбачає можливість визнання судом права власності на самочинно збудоване нерухоме майно".
З огляду на наведені обставини, доводи відповідача щодо неналежного виконання вимог ст. 33 Закону України "Про оренду землі" не підтверджуються.
За встановлених судом обставин, відповідачем здійснено всі необхідні дії, які визначені вищенаведеними положеннями земельного законодавства з метою укладення договору оренди, натомість відповідач як орган уповноважений на укладення договору, за відсутності законодавчо визначених підстав, неправомірно ухилився від свого обов`язку щодо його укладення. Таким чином, вимоги позивача про визнання договору оренди землі укладеним є правомірними.
Однак, щодо запропонованою позивачем проекту договору оренди, суд вважає за необхідне пункти 1, 4, 8 договору викласти в редакції суду з огляду на наступне.
Згідно п. 1 проекту договору: "Орендодавець відповідно до
При цьому, рішення Калуської міської ради з приводу укладення договору оренди з позивачем не прийнято, тому суд вважає за доцільне викласти даний пункт в наступній редакції: "Орендодавець надає, Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва дев`ятиповерхового житлового будинку (код КВЦПЗ) з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: Івано-Франківська обл., м. Калуш, вул.Драгоманова-Малицької".
Згідно п. 4 проекту договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 на дату укладення Договору становить 3117888,39 грн. (три мільйони сто сімнадцять тисяч вісімсот вісімдесят вісім гривень тридцять дев`ять копійок)".
Згідно п. 8 проекту договору: "Орендна плата 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земель нараховується з моменту прийняття рішення Калуської міської ради, вказаному в п. 1 даного Договору і вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 93536, 65 грн (дев`яносто три тисячі п`ятсот тридцять шість гривень шістдесят п`ять копійок) в рік".
Частиною 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки.
Отже, земельним законодавством передбачено обов`язковість проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності, яка є основою для визначення розміру орендної плати за них. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею.
Згідно з частиною першою статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель").
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (частина 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно з витягом № НВ-9921652102024 від 05.02.2024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055, оцінка вказаної земельної ділянки становить 3278096, 10 грн,
Відповідно розмір орендної плати за користування зазначеною земельною ділянкою виходячи з вказаної нормативної грошової оцінки становить 98342,88 грн.
Таким чином, п. 4 договору слід викласти в редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 на дату укладення Договору становить 3 278 096,10 грн. (три мільйони двісті сімдесят вісім тисяч дев`яносто шість гривень, десять копійок)".
Враховуючи зміну нормативної грошової оцінки, у п. 8 договору слід зазначити розмір орендної плати, що відповідає такій нормативній оцінці. А також, з огляду на відсутність прийняття рішення Калуської міської ради слід виключити з п. 8 договору зазначення, що орендна плата "нараховується з моменту прийняття рішення Калуської міської ради, вказаному в п. 1 даного Договору".
Отже, п. 8 слід викласти в редакції: "Орендна плата 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земель вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 98342,88 грн (дев`яносто вісім тисяч триста сорок дві гривні, вісімдесят вісім копійок) в рік".
Також, слід виключити дату та місце укладення договору, оскільки договір визнається укладеним в судовому порядку.
Статтею 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
У відповідності з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та ч.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Відповідно до ст.77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 86 ГПК України).
Враховуючи наведені положення норм чинного законодавства України, з огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню, з урахуванням зазначених судом редакцій пунктів 1, 4, 8 договору, а також виключенням дати та місця укладення договору.
Судові витрати.
Склад та порядок розподілу судових витрат визначено Главою 8 Розділу I ГПК України.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
При зверненні з позовом до суду позивач сплатив судовий збір в сумі 2147, 20 грн.
Згідно ч. 9 ст.129 ГПК України, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи що спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, суд покладає судові витрати зі сплати судового збору на відповідача.
Позивачем у позовній заяві також заявлено про стягнення витрат на професійну правничу допомогу. В судовому засіданні представником позивача зазначено про те, що докази понесення таких витрат будуть подані в порядку передбаченому процесуальним законодавством.
Керуючись статтями 74, 76-80, 86, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Фізичної особи-підприємця Хемич Олега Ігоровича до Калуської міської ради про визнання укладеним договору оренди землі задовольнити частково.
Визнати укладеним договір оренди землі між орендарем фізичною особою-підприємцем Хемич Олегом Ігоровичем, ідентифікаційний код НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_4 , як власником незавершеного будівництва 9-ти поверхового житлового будинку з нежитловими приміщеннями готовністю 3,1 % готовності, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1450661826104, та орендодавцем Калуською міською радою, ідентифікаційний код 37824037, місцезнаходження: Івано-Франківська область, місто Калуш, вулиця Івана-Франка, будинок 1, як власником земельної кадастровий номер 2610400000:10:004:0055, площею 0,3350 га, цільове призначення: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, що знаходиться за адресою Івано-Франківська область, місто Калуш, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 192000226104, у такій редакції (з урахуванням наведеної судом редакції пунктів 1, 4, 8 договору, а також виключенням дати та місця укладення договору):
"ДОГОВІР
ОРЕНДИ ЗЕМЛІ
Орендодавець, Калуська міська рада (ідентифікаційний код 3357861), що знаходиться за адресою: вул. Франка, 1, м. Калуш, Івано-Франківської обл., з однієї сторони, та Орендар Хемич Олег Ігорович (РНОКПП НОМЕР_1 ), який проживає за адресою АДРЕСА_4 , з другої сторони, - уклали Договір про нижченаведене.
ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1. Орендодавець надає, Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва дев`ятиповерхового житлового будинку (код КВЦПЗ) з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: АДРЕСА_2 .
ОБ`ЄКТ ОРЕНДИ
2. В оренду передається земельна ділянка площею 0,3350 га.
3. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна Орендаря (незавершене будівництво, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав: 1450661826104).
4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:10:004:0055 на дату укладення Договору становить 3 278 096,10 грн. (три мільйони двісті сімдесят вісім тисяч дев`яносто шість гривень, десять копійок).
5. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкодити її ефективному використанню.
6. Інших особливостей об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини, не має.
СТРОК ДІЇ ДОГВОРУ
7. Договір укладено до 13.09.2028 (включно). Після закінчення строку Договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) календарних днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
ОРЕНДНА ПЛАТА
8. Орендна плата 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земель вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 98 342,88 грн (дев`яносто вісім тисяч триста сорок дві гривні, вісімдесят вісім копійок) в рік.
9. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється зурахуванням індексів інфляції, визначених законодавством.
10. Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду в розмірі 1/12 річної суми, вказаної в п. 8 даного Договору.
11. Розмір орендної плати підлягає перегляду у випадку:
- зміни умов господарювання, передбачених Договором;
- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених
Податковим кодексом України, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини
Орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- в інших випадках, передбачених Законом.
12. У випадку невнесення орендної плати у строки, визначені цим Договором, справляється пеня у розмірі суми податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
13. Земельна ділянка передається в оренду для будівництва дев`ятиповерхового житлового будинку.
14. Цільове призначення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03).
УМОВИ ЗБЕРЕЖЕННЯ СТАНУ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ
15. Використовувати земельну ділянку у відповідності до мети, визначеної у пунктах 13, 14 цього Договору, забезпечувати екологічну безпеку землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
16. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
17. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
18. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню.
19. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
- фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
- доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем зобов`язань, передбачених цим Договором.
20. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
ОБМЕЖЕННЯ (ОБТЯЖЕННЯ) ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
21. На орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження.
22. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН
23. Права Орендодавця:
- Вимагати від Орендаря використання земельної ділянки у відповідності до мети, визначеної у пунктах 13, 14 цього Договору, забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів норм і правил щодо використання землі, своєчасного внесення орендної плати;
- доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням Орендарем умов Договору
- вимагати від Орендаря збільшення розмірів орендної плати у випадках визначених у пункті 11 цього Договору;
24. Обов`язки Орендодавця:
- не втручатися у господарську діяльність Орендаря і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов цього Договору;
- при зміні реквізитів рахунків по орендній платі за землю Орендодавець в десятиденний термін в письмовій формі повідомляє Орендаря;
- попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкту оренди;
- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до Закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки.
25. Права Орендаря:
- вимагати надання Орендодавцем для використання земельну ділянку після державної реєстрації права оренди та відшкодування Орендодавцем упущеної вигоди і збитків, заподіяних ненаданням її у зазначений строк;
- використовувати орендовану земельну ділянку на власний розсуд у відповідності до мети, обумовленої у Договорі;
- одержувати доходи;
- переважного права на поновлення Договору оренди;
- за згодою Орендодавця зводити у встановленому Законом порядку споруди без зміни цільового призначення земельної ділянки;
- за згодою Орендодавця передавати у володіння і користування орендовану земельну ділянку або її частину без зміни її цільового призначення іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах передбачених Законом;
- користуватись у відповідності з діючим порядком інженерними комунікаціями з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці;
- вимагати від Орендодавця відповідного зменшення орендної плати, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршиться не внаслідок дій Орендаря та у випадках, коли в процесі використання цієї ділянки виявились необумовлені Орендодавцем у договорі недоліки, які суттєво перешкоджають передбаченому використанню;
- утримувати із орендної плати понесені витрати на усунення недоліків орендованої земельної ділянки, які не були обумовлені Орендодавцем у Договорі оренди і суттєво перешкоджають передбаченому цим договором її використання.
26. Обов`язки Орендаря:
- в місячний термін укласти Договір оренди земельної ділянки;
- використовувати орендовану земельну ділянку відповідно до мети, визначеної у пункті 13, 14 цього Договору, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного і екологічного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі;
- в строки, встановлені Податковим кодексом України, надати в державну податкову інспекцію розрахунок орендної плати на поточний рік;
- провести державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до чинного законодавства;
- у відповідності з пунктом 10 цього Договору своєчасно вносити орендну плату;
- враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до Закону;
- у відповідності з пунктом 16 цього Договору повернути орендодавцю земельну ділянку після закінчення строку оренди;
- не утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до Орендодавця;
- відшкодовувати Орендодавцю заподіяну Орендарем шкоду стану земельної ділянки.
РИЗИК ВИПАДКОВОГО ЗНИЩЕННЯ АБО ПОШКОДЖЕННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ
27. Ризик випадквого знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе Орендар.
СТРАХВАННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ
28. Згідно з цим Договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню на весь період дії цього Договору.
ЗМІНА УМОВ І ПРИПИНЕННЯ ЙОГО ДІЇ
29. Зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У випадку недосягнення згоди щодо зміни умов Договору, спір розв`язується у судовому порядку.
30. Дія Договору припиняється у разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- придбання Орендарем земельної ділянки у власність;
- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
- у разі смерті фізичної особи - Орендаря.
31. Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другої стороною обов`язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених Законом.
32. Розірвання Договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ АБО НЕНАЛЕЖНЕ ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
33. За невиконання або неналежне виконання Договору сторони несуть відповідальність відповідно до Закону та цього Договору.
34. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
35. Цей Договір набирає чинності після підписання сторонами. Цей Договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря, третій - в секторі Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно виконавчого комітету Калуської міської ради.
РЕКВІЗИТИ СТОРІН
ОРЕНДОДАВЕЦЬ Калуська міська рада м. Калуш, вул. І. Франка, 1 ідентифікаційний код 37824037
Стягнути з Калуської міської ради, Калуської міської ради, вул. Івана Франка, буд. 1, м. Калуш, 77300 (ідентифікаційний код 37824037) на користь фізичної особи-підприємця Хемича Олега Ігоровича, АДРЕСА_5 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) грн 20 коп.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В решті вимог (в запропонованій позивачем редакції п.п. 1,4,8 договору, дати та місця укладення договору) - відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 23.04.2024
Суддя Неверовська Л. М.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118553860 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні