Рішення
від 22.04.2024 по справі 340/769/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/769/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді В.В. НАУМЕНКА, розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Житлово-Будівельного кооперативу «ЖБК НАДІЯ» до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, треті особи: Кропивницька міська рада, Житлово-будівельний кооператив «Політ», про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, через уповноваженого представника адвоката Захарченка І.В., звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

1) визнати протиправною бездіяльність державного кадастрового реєстратора Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в частині не скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 3510100000:37:335:0093, що розташована по вул. Юрія Коваленка, 29, корп. 2 в м. Кропивницькому;

2) зобов`язати державного кадастрового реєстратора Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області вчинити дії щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 3510100000:37:335:0093, що розташована по вул. Юрія Коваленка, 29, корп. 2 в м. Кропивницькому.

Ухвалою суду від 14.02.2024 позовну заяву залишено без руху (а.с. 71).

На виконання ухвали суду 19.02.2024 представником позивача надано заяву про усунення недоліків та уточнену позовну заяву (а.с. 74-78).

Ухвалою судді від 22.02.2024 р. відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (а.с.83).

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав та у задоволенні позову просив відмовити. Зазначив, що скасування державної реєстрації земельної ділянки не є адміністративною послугою, яку надає відповідач; звернення представника позивача до державного кадастрового реєстратора у виді заповнення форми №23 не передбачено законом, оскільки така форма заповнюється виключно державним реєстратором, а не будь-якими іншими особами. Вказує, що скасування державної реєстрації земельної ділянки за нормою, на яку посилається позивач, можливе лише за умови надходження до реєстратора відповідної інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про те, що протягом року речове право на земельну ділянку не зареєстровано саме з вини заявника, водночас до реєстратора такі відомості з Реєстру не надходили, механізму визначення вини заявника у нереєстрації речових прав законодавством не встановлено. Отже, заява представника позивача відповідачем була розглянута за принципом екстериторіальності, та у зв`язку з тим, що відомості щодо поясненя причин видалення земельної ділянки не відповідали пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, а посилання на відповідну норму закону щодо безоплатного надання послуги заповнено некоректно, відповідачем відмовлено у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру. Вважає, що такі дії були вчинені у межах чинного законодавства та наданих повноважень, а протиправна бездіяльність відсутня, оскільки державний реєстратор позбавлений повноважень самостійно вчиняти зазначені позивачем активні дії (а.с. 89-92).

Інших заяв по суті справи від сторін до суду не надходило.

Дослідивши надані сторонами матеріали та з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Рішенням Кіровоградської міської ради №1620 від 18.11.2008 надано згоду житлово-будівельному кооперативу "Політ" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 5073,00 кв. м. (у тому числі угіддях: 5073,00 кв. м. під житловою забудовою з трьома і більше поверхами) по вул. Маршала Конєва, 29, корп. 2 (102 мікрорайон, поз. 33, вісі 2-8) для розміщення багатоповерхового житлового будинку з прилеглою прибудинковою територією за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі (пункт 1 рішення).

Цим же рішенням надано згоду житлово-будівельному кооперативу "Надія" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1226,40 кв. м. (у тому числі угіддях: 1226,40 кв. м. під житловою забудовою з трьома і більше поверхами) по вул. Маршала Конєва, 29, корп. 2 (102 мікрорайон, поз. 33, вісі 2-8) для розміщення багатоповерхового житлового будинку з прилеглою прибудинковою територією за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі (пункт 2 рішення) (а.с. 18-19).

Рішенням Кіровоградської міської ради №1543 від 30.03.2012 внесено зміни до рішення Кіровоградської міської ради №1620 від 18.11.2008, а саме у пункті 2 слова "вісі 2-8" замінено на слова "вісі 1-2" (а.с. 20).

Водночас, рішенням Кіровоградської міської ради №2568 від 20.11.2013 визнано таким, що втратив чинність пункт 1 рішення від 18.11.2008 №1620 та пункт 1 рішення від 30.03.2012 №1543; цим же рішенням надано житлово-будівельному кооперативу "Політ" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність загальною площею 0,6128 га землі трьох і більше поверхової житлової забудови по вул. Маршала Конєва, 29, корп. 2 в блок секціях №№ 1, 2, 3, 4 відповідно вісям 1, 2, 3, 4, 5, 6 (102 мікрорайон, поз. 33) для будівництва і обслуговування багатоповерхового житлового будинку (КВЦПЗ 02.03) за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі (а.с. 20-зворот).

Рішенням міської ради м. Кропивницького №2630 від 11.06.2019 затверджено житлово-будівельному кооперативу "Політ" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 49 років загальною площею 0,6128 га по вул. Юрія Коваленка, 29, корп. 2 в блок секціях №1, 2, 3, 4 відповідно вісям 1, 2, 3, 4, 5, 6 (102 мікрорайон, поз. 33) для будівництва і обслуговування житлового будинку (пункт 1 рішення); зареєстровано за територіальною громадою міста Кропивницького в особі міської ради м. Кропивницького право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,6128 га (кадастровий номер 3510100000:37:335:0093) по вул. Юрія Коваленка, 29, корп. 2 в блок секціях №1, 2, 3, 4 відповідно вісям 1, 2, 3, 4, 5, 6 (102 мікрорайон, поз. 33) для будівництва і обслуговування житлового будинку (пункт 2 рішення); передано житлово-будівельному кооперативу "Політ" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку по вул. Юрія Коваленка, 29, корп. 2 в блок секціях №1, 2, 3, 4 відповідно вісям 1, 2, 3, 4, 5, 6 (102 мікрорайон, поз. 33) (кадастровий номер 3510100000:37:335:0093) загальною площею 0,6128 га (у тому числі по угіддях: 0,6128 га багатоповерхова забудова) для будівництва і обслуговування житлового будинку за рахунок земель житлової громадської забудови (пункт 3 рішення).

Цим же рішенням зобов`язано ЖБК "Політ" зареєструвати право оренди земельної ділянки по вул. Юрія Коваленка, 29, корп. 2 в блок секціях №1, 2, 3, 4 відповідно вісям 1, 2, 3, 4, 5, 6 (102 мікрорайон, поз. 33) відповідно до чинного законодавства України (пункт 5 рішення) та встановлено відповідальність за несвоєчасне укладення договору оренди (пункт 6 рішення) (а.с. 21).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності не нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, станом на 05.02.2024 відомості щодо права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:37:335:0093 відсутні (а.с. 15).

Аналогічні дані містяться у Державному земельному кадастрі, що підтверджується витягом від 28.10.2023 (а.с. 8-13).

25 грудня 2023 року головою (керівником) ЖБК "Надія" до Головного управління держгеокадастру у Кіровоградській області подано документ з назвою "Повідомлення про скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі", що представляє собою роздрукований бланк Додатку №23 до Порядку №1051 від 17.10.2012, до якого внесено рукописний текст щодо адресата (в.о. начальника відділу №2 Управління адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області), заявника (ЖБК "Надія"), кадастрового номеру земельної ділянки (3510100000:37:335:0093), її місця розташування (м. Кіровоград, вул. Маршала Конєва, 29, 2) та позначки навпроти пункту "протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника на підставі даних про те, що протягом одного року Державному кадастровому реєстратору органом державної реєстрації прав не було надано відповідної інформації в порядку інформаційного обміну". До вказаного документу, згідно його змісту, надавались додатки, серед яких роздруківки з газет, витяги з державних реєстрів, копії технічної документації та копії листування з органами державної влади та місцевого самоврядування (а.с. 32).

Відповідно до відповіді від 31.01.2024 на адвокатський запит, відповідачем надано інформацію про результати розгляду Повідомлення від 25.12.2023, відповідно до якої повідомлено про відмову у погодженні, оскільки відомості щодо пояснення причин видалення земельної ділянки не відповідають пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру. Зазначено, що у зв`язку з відсутністю документальних підтверджень факту вини заявника стосовно здійснення реєстрації речового права на нерухоме майно протягом одного року з дня державної реєстрації земельної ділянки, відповідно до пункту 10 статті 25 Закону України "Про Державний земельний кадастр" підстав для повторного перенесення відомостей про зазначену земельну ділянку до архівного шару Державного земельного кадастру не виявлено (а.с. 14).

Відповідно до Повідомлення про відмову в прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру №ПВ-3500001112023 (номер реєстрації 32-22-0.555,2-2909/290-23 від 28.12.2023), у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, відмовлено у зв`язку з тим, що документи подані не у повному обсязі. У графі "рекомендую" зазначеного повідомлення надано додаткову інформацію, а саме посилання на невідповідність пояснення причин видалення земельної ділянки пункту 114 Порядку ведення ДЗК, а також щодо некоректного посилання заявника на норму закону щодо безоплатного надання послуг (п. 10 ст. 24 ЗУ "Про ДЗК") (а.с. 95).

Вказаний документ (повідомлення про відмову в прийнятті заяви) отримано позивачем 25.01.2024 (згідно відмітки на наданій відповідачем копії), проте він не є предметом оскарження у даній справі.

Отже, предметом спору є саме бездіяльність відповідача щодо не скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки.

Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 7 липня 2011 року № 3613-VI (далі Закон №3613, Закон "Про ДЗК"), Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Частиною 3 статті 5 Закону №3613 визначено, що порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Згідно частини 5 статті 5 Закону №3613, внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Відповідно до частин 1, 2 та 6 статті 16 Закону №3613, земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Згідно частини 10 статті 24 Закону №3613, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

поділу чи об`єднання земельних ділянок;

якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;

ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Кабінетом Міністрів України постановою від 17 жовтня 2012 р. № 1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі Порядок 1051).

Згідно пункту 114 Порядку 1051, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру;

3) ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Отже, частина 10 статті 24 Закону №3613 та пункт 114 Порядку 1051 визначають підстави та порядок скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Позивач у своєму позові посилається на наявність підстав для скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки на підставі абзацу 3 частини 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", а саме наголошує, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

У якості обґрунтування вини "заявника" (зі змісту позовних вимог таким заявником є ЖБК "Політ", хоча є незрозумілим, куди та коли вказана особа зверталась, щоб набути відповідний статус) у нереєстрації речового права на спірну земельну ділянку, позивачем надано роздруківки, як зазначено - з газет "Гречка" та "Новини Херсон" (а.с. 33-35), посилаючись на зміст яких позивачем зроблено висновок, що ЖБК "Політ" не реєструє таке право, оскільки це призведе до необхідності сплачувати орендну плату за ринковою ціною, що для вказаного ЖБК дорого.

Проаналізувавши наведені позивачем доводи "вини заявника", суд приходить до висновку про їх надуманість, необ`єктивність та відсутність підтвердження жодними належними, допустимими та достовірними доказами.

Так, викладені невизначеними судом особами твердження у наведених позивачем роздруківках з джерел, які можливо й відносяться до засобів масової інформації, але достовірність та навіть походження яких суд позбавлений можливості перевірити, на глибоке переконання суду, у жодному випадку не можна віднести до достовірних, належних та допустимих доказів. Зазначена у наданих позивачем роздруківках інформація викладена у публіцистичній та місцями навіть у художній формі, що повністю виключає можливість віднесення її до об`єктивної та такої, що не викликає сумніви.

Разом з тим, будь-яких інших доказів на підтвердження своїх доводів про те, що ЖБК "Політ" унаслідок своїх винних дій чи бездіяльності, свідомо не вчиняє реєстрацію речових прав на спірну земельну ділянку, позивачем до суду не надано.

За таких обставин, суд погоджується з позицією відповідача відносно того, що на час виникнення спірних правовідносин у розпорядженні відповідача були відсутні будь-які докази вини ЖБК "Політ" у непроведені реєстрації речових прав на спірну земельну ділянку, а відтак відсутня і протиправна бездіяльність відповідача у нездійсненні скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі абзацу 3 частини 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр".

Суд звертає увагу, що позивач у своєму позові не порушує питання правомірності рішення відповідача, прийнятого за наслідком його звернення від 25.12.2023 з документом під назвою "Повідомлення про скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі", а отже суд не надає оцінку відповідним діям та рішенням відповідача, пов`язаним з розглядом такого документу.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У разі надання відповідачем доводів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про правомірність його рішень, дій чи бездіяльності, позивач має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої статті 77 КАС України.

З огляду на викладене, позивач, всупереч вимогам статті 77 КАС України, не навів належного правового обґрунтування своїх вимог, не довів належними та допустимими доказами протиправної бездіяльності відповідача в частині не скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки, що виключає можливість задоволення позову.

За таких обставин, у задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати, понесені позивачем, стягненню не підлягають. Доказів понесення судових витрат іншими учасниками справи до суду не надано.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Судові витрати залишити фактично понесеними.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду В.В. НАУМЕНКО

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118561831
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/769/24

Постанова від 28.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні