Справа № 420/29614/23
УХВАЛА
17 квітня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача адвоката Єренка Д.В., представника відповідача Ромашко Д.Р., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за позовною заявою Приватного акціонерного товариства Бериславський машинобудівний завод до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
30 жовтня 2023 року Приватне акціонерне товариство Бериславський машинобудівний завод звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, в якому просило: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 10 листопада 2023 року №00328260722, №00328310722, №00325920722, №00326430722.
Ухвалою від 06.11.2023 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.
Ухвалою від 05.02.2024 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
Розглядаючи дану справу суд встановив наступне.
Згідно ч.1 ст.122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст.122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно ч.3 ст.122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
ПрАТ Бериславський машинобудівний завод у позові вказує, що ним здійснювалася процедура адміністративного оскарження спірних податкових повідомлень-рішень від 10.11.2023 року №00328260722, №00328310722, №00325920722, №00326430722 шляхом звернення зі скаргою до ДПС України.
Позивач зазначає, що за результатами адміністративного оскарження його скарга була частково задоволена та рішенням ДПС України від 09.02.2022 №2571/6/99-00-06-01-01-06 скасовано ППР ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 10.11.2021 №00325920722 в частині нарахованого податку на доходи фізичних осіб у сумі 666617,09 грн. та у відповідній частині штрафні санкції та пеню, №00326430722 в частині нарахованого військового збору у сумі 55604,90 грн. та у відповідній частині штрафні санкції та пеню, а в іншій частині зазначені ППР та ППР ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі від 10.11.2021 №00328260722, №00328310722 залишено без змін.
Зазначене рішення ДПС України від 09.02.2022 №2571/6/99-00-06-01-01-06 про результати розгляду скарги отримано позивачем 15.02.2022, про що свідчить відповідна відмітка на рішенні (а.с. 13, т. 6), та що підтверджує ПрАТ «БМЗ» у своїй позовній заяві.
Також позивач з посиланням на п.56.18 та п.56.19 ст.56 ПК України вказує, що, на його думку, вказані норми по різному регулюють ті самі правовідносини та суперечать одна одній, тому згідно п.56.21 ст.56 ПК України слід застосовувати норму п.56.18 ст.56 ПК України, що передбачає більш тривалий строк звернення до суду (1095 днів).
Вирішуючи питання про відкриття провадження у справі та з огляду на зазначення у прохальній частині позову рік прийняття оскаржуваних рішень "2023", питання строку звернення до суду залишилося поза увагою суду.
Під час судового розгляду справи з`ясувалося, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем 10.11.2021 року, а не 10.11.2023 року.
За таких обставин, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 56.19 ст.56 ПК України у разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
Згідно з пп. 56.17.3 п.56.17 ст.56 ПК України процедура адміністративного оскарження закінчується, у т.ч. днем отримання платником податків рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Щодо застосування п.56.19 ст.56 ПК України Верховний Суд виклав таку позицію.
Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 26 листопада 2020 року у справі № 500/2486/19 змінив попередні підходи до застосування норм права, які регулюють питання строку звернення до суду в податкових правовідносинах.
Так, Верховний Суд зазначив, що є помилковим твердження позивача про те, що як за загальним правилом, так і у разі попереднього адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення строк звернення до суду становить 1095 днів відповідно до положень пункту 56.18 статті 56 ПК України, оскільки ця норма права не встановлює процесуальних строків, а лише закріплює право платника податків на оскарження податкового повідомлення-рішення чи іншого рішення в суді в будь-який момент після його отримання із застереженням про те, що реалізація такого права за загальним правилом стає неможливою поза строками давності, які закріплені в статті 102 ПК України. Також ця норма закріплює обмеження на позасудовий порядок оскарження відповідних рішень податкового органу, у разі їх оскарження в судовому порядку, та визначає зміну правового стану грошового зобов`язання на неузгоджене.
Водночас пункт 56.19 статті 56 ПК України прямо встановлює строк для звернення до суду у разі застосування платником податку досудового порядку оскарження податкового повідомлення-рішення чи іншого рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання, і цей строк становить один місяць від наступного дня після закінчення процедури адміністративного оскарження.
З урахуванням наведеного, Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 26 листопада 2020 року у справі № 500/2486/19 відступив від висновку про застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в постанові Верховного Суду від 03 квітня 2020 у справі № 2540/2576/18, у частині того, що строк для звернення платника податків із позовом до адміністративного суду, у тому числі після використання процедури адміністративного оскарження, становить 1095 днів з дня отримання платником податків рішення, що оскаржено, і сформулював наступний правовий висновок.
Норма пункту 56.18 статті 56 ПК України не визначає процесуального строку звернення до суду і, відповідно, не є спеціальною щодо норми пункту 56.19 статті 56 ПК України. Водночас, норма пункту 56.19 статті 56 ПК України є спеціальною щодо норми частини четвертої статті 122 КАС України, має перевагу в застосуванні у податкових спорах і регулює визначену її предметом групу правовідносин - оскарження в судовому порядку податкових повідомлень-рішень та інших рішень контролюючих органів про нарахування грошових зобов`язань за умови попереднього використання позивачем досудового порядку вирішення спору (застосування процедури адміністративного оскарження - абзац третій пункту 56.18 статті 56 ПК України). Вона встановлює строк для їх оскарження протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
Разом з тим, для забезпечення узгодженості судової практики з висновком, викладеним у постанові від 26 листопада 2020 року у справі №500/2486/19, Верховний Суд зазначив, що під час вирішення тотожних спорів повинні враховуватися наведені висновки щодо застосування норм права незалежно від того, чи перераховані всі постанови Верховного Суду, в яких викладено правову позицію, від якої відступила судова палата у справі справа №500/2486/19.
Одночасно Верховний Суд наголосив, що задля додержання принципу правової визначеності та забезпечення права на справедливий суд, які є елементами принципу верховенства права, зміна сталої судової практики, яка відбулася в бік тлумачення норм права щодо застосування коротших строків звернення до суду, може розглядатися судами як поважна причина при вирішенні питання поновлення строків звернення до суду в податкових правовідносинах, які виникли та набули характеру спірних до зміни такої судової практики.
Відповідно до приписів пп. 56.17.3 п.56.17 ст.56 ПК України процедура адміністративного оскарження спірних рішень відповідача закінчилася днем отримання позивачем рішення ДПС України за результатами розгляду скарги - 15.02.2022 року.
Відповідно місячний строк звернення до суду з позовом про скасування податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 10.11.2021 року №00328260722, №00328310722, №00325920722, №00326430722 сплинув 15.03.2022 року.
Тоді як позивачем ПрАТ «БМЗ» позовна заява подана до суду лише 30.10.2023 року, тобто з пропуском встановленого місячного строку звернення до суду.
Згідно приписів ч.6 ст.161 КАС України у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
Суд зауважує, що позивачем не надано до позову заяви про поновлення строку звернення до суду.
Відповідно до ч.1 ст.123 КАС України, у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Згідно ч.3 ст.123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
За таких обставин, суд вважає за необхідне надати позивачу 10-денний строк з дня отримання даної ухвали на подання до суду заяви про поновлення строку звернення до суду із зазначенням підстав для його поновлення та доданням до заяви доказів поважності причин пропуску цього строку.
Керуючись ст.ст. 122, 123, 161, 248, 256, 293 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Встановити позивачу Приватному акціонерному товариству Бериславський машинобудівний завод строк для подання заяви про поновлення строку звернення до суду з позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень 10 днів з дня отримання копії даної ухвали.
Роз`яснити позивачу, що у разі неподання такої заяви або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, позовна заява буде залишена без розгляду.
Ухвала набирає законної сили з негайно після її проголошення.
Ухвала оскарженню окремо від рішення суду не підлягає. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на судове рішення.
Повний текст ухвали складено 22 квітня 2024 року.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118595350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні