ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
УХВАЛА
про зупинення апеляційного провадження у справі
"23" квітня 2024 р. Справа № 910/13055/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Шапрана В.В.
суддів: Андрієнка В.В.
Буравльова С.І.
секретар Місюк О.П.
за участю
представників: позивача - Андрощук С.В.;
відповідача - Решетняк О.М.
розглядаючи апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення Господарського суду міста Києва від 18.01.2024 (повне рішення складене 29.01.2024)
у справі №910/13055/23 (суддя - Полякова К.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКТС"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про зобов`язання вчинити дії.
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ВКТС" звернулося з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця", у якому просило (з урахуванням заяви про зміну предмета позову) заборонити відповідачу та/або його структурним підрозділам та/або підприємствам, які йому підпорядковані, вчиняти будь-які дії по забороні допуску вагонів (за наведеним переліком) та зобов`язати відповідача видалити з Автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів дані щодо граничного строку (дати) експлуатації вагонів і привести дані щодо цих вагонів у відповідність до параметрів, визначених у технічних рішеннях.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внаслідок прийняття Міністерством інфраструктури України наказу №647 від 30.11.2021 "Про затвердження Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств), установленого виробником, строків продовження експлуатації таких вагонів" відповідач не допускає вагони позивача для їх використання на шляхах загального користування у навантаженому стані.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.08.2023 відкрито провадження у справі №910/13055/23, вирішено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 18.01.2024 (повне рішення складене 29.01.2024) у справі №910/13055/23 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКТС" задоволено повністю.
В основу оскаржуваного рішення судом першої інстанції було покладено висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 07.06.2023 у справі №910/8493/22 у подібних правовідносинах, де касаційним судом залишено без змін рішення судів першої та апеляційної інстанцій про задоволення позову в частині заборони вчиняти будь-які дії щодо заборони допуску вагона для курсування та зобов`язання внести до Автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів дані щодо вагона.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Акціонерне товариство "Українська залізниця" подало апеляційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до протоколу передачі апеляційної скарги раніше визначеному складу суду Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2024 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" у справі №910/13055/23 передано на розгляд колегії суддів у складі: Шапран В.В. (головуючий суддя (суддя-доповідач)), Андрієнко В.В., Буравльов С.І.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 29.02.2024 відкрито апеляційне провадження у справі №910/13055/23, призначено її до розгляду на 26.03.2024, а також встановлено позивачу строк на подання відзиву.
До суду 05.03.2024 позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, у якому Товариство з обмеженою відповідальністю "ВКТС" просить відмовити у їх задоволенні, а оскаржуване рішення залишити без змін. У відзиві також викладено клопотання про поновлення строку на подання нових доказів.
25.03.2024 Акціонерним товариством "Українська залізниця" подано додаткові пояснення у справі.
У призначеному засіданні суду 26.03.2024 судом відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКТС" про поновлення строку на подання нових доказів, заслухано пояснення представників сторін по суті апеляційної скарги та оголошено перерву до 23.04.2024.
До суду 18.04.2024 від позивача надійшли додаткові пояснення у справі, у яких також викладено клопотання про поновлення строку на подання нового доказу - листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №6550/18/10-24 від 10.04.2024.
Окрім цього, 22.04.2024 Акціонерним товариством "Українська залізниця" подано клопотання про зупинення провадження у справі №910/13055/23 до набрання законної сили рішенням суду у справі №910/3992/23 на підставі п. 7 ч. 1 ст. 228 ГПК України.
У засідання суду 23.04.2024 з`явилися представники сторін.
Колегія суддів поставила на обговорення клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКТС" про поновлення строку на подання доказу, а саме листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №6550/18/10-24 від 10.04.2024. Представник відповідача вирішення даного питання залишила на розсуд суду.
Судом відмовлено у задоволенні вказаного клопотання з огляду на недотримання позивачем вимог ст. ст. 80 та 269 ГПК України, про що зазначено у протоколі судового засідання.
Також судом поставлено на обговорення клопотання Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зупинення провадження у справі №910/13055/23 до набрання законної сили рішенням суду у справі №910/3992/23. Присутній представник позивача заперечив з приводу зупинення провадження та просив відмовити у задоволенні заявленого клопотання.
Апеляційний суд, дослідивши обставини стосовно подібності правовідносин учасників у справах №№910/13055/23 та 910/3992/23, приходить до висновку про необхідність задоволення клопотання відповідача та зупинення апеляційного провадження з огляду на наступне.
Клопотання про зупинення мотивоване тим, що в основу оскаржуваного рішення судом першої інстанції було покладено висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 07.06.2023 у справі №910/8493/22 у подібних правовідносинах. Позов у справі №910/8493/22 мотивовано тим, що Акціонерне товариство "Українська залізниця" з огляду на наказ Міністерства інфраструктури України №647 від 30.11.2021 змінило граничний термін експлуатації вагона, який був визначений технічним рішенням, складеним до набрання чинності даним наказом, згідно з яким строк служби вагона продовжений до 02.05.2024. В обґрунтування своїх позовних вимог у даній справі №910/13055/23 позивач посилається на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 07.06.2023 у справі №910/8493/22. Водночас, судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду розглядається справа №910/3992/23 у подібних правовідносинах і дана справа була передана на розгляд палати з метою необхідності відступу від правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 07.06.2023 у справі №910/8493/22.
Апеляційний суд вказує на те, що у справі №910/3992/23 за подібних правовідносин Товариство з обмеженою відповідальністю "Флайбрідж" звернулося з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про:
- заборону відповідачу та/або його структурним підрозділам та/або підприємствам, які йому підпорядковані, вчиняти будь-які дії по забороні допуску вагонів для курсування на шляхах загального користування залізницями України у навантаженому стані з 01.02.2023;
- зобов`язання відповідача внести до Автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів дані щодо вагонів у частині граничного строку (дати) їх експлуатації на коліях загального користування, вказаному у технічному рішенні;
- стягнення грошових коштів у сумі 600959,59 грн.
28.06.2023 Господарський суд міста Києва ухвалив рішення у справі №910/3992/23, залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.11.2023, про часткове задоволення позову, задовольнив обидві немайнові позовні вимоги, тоді як у задоволенні позовної вимоги про стягнення грошових коштів відмовив.
Судові рішення мотивовані тим, що наказ Міністерства інфраструктури України №647 від 30.11.2021 набрав законної сили 01.01.2022 і в ньому прямо не встановлено застосування його положень зі зворотньою силою, а тому він не поширюється на спірні правовідносини щодо граничного строку (дати) їх експлуатації на коліях загального користування. Оскільки відповідно до технічних рішень строк служби спірних вагонів продовжено до травня-жовтня 2034 року, то суди вказали на відсутність у відповідача правових підстав для зміни строку їх використання зі встановленням таких строків. При цьому, суди послалися на висновки Конституційного Суду України, викладені у рішеннях №1-зп від 13.05.1997, №1-рп/99 від 09.02.1999, №3-рп/2001 від 05.04.2001 та №6-рп/2012 від 13.03.2012 щодо тлумачення змісту ст. 58 Конституції України, згідно з якими: закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Разом з цим, передаючи вказану справу на розгляд судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, колегія суддів вказала на наступне.
Верховний Суд 07.06.2023 прийняв постанову у справі №910/8493/22 у подібних правовідносинах. Суди послалися на те, що наказ Міністерства інфраструктури України №647 від 30.11.2021 набрав чинності з 01.01.2022 і він не містить посилання на те, що його положення мають зворотну силу. До його прийняття не існувало порядку продовження строку експлуатації вантажних вагонів, які належать власникам на території України, і цей наказ не містить будь-яких посилань на те, що продовжені до його прийняття строки експлуатації вагонів зменшуються, а відповідні технічні рішення, якими були продовжені такі строки, є недійсними/незаконними та/або не підлягають застосуванню. Узагальнено висновки судів зводяться до того, що даний наказ взагалі не діяв тоді, коли приймалося технічне рішення щодо строку служби спірного вагону, він не має зворотної сили у часі і не скасовує технічні рішення, видані до набуття ним чинності. Суд касаційної інстанції, залишаючи без змін судові рішення попередніх інстанцій, послався на те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі. Наказ, який набрав законної сили 01.01.2022, не встановлює застосування його положень зі зворотною силою і не містить положень про те, що технічні рішення, якими продовжений строк експлуатації вантажних вагонів, видані до цього наказу, скасовуються чи втрачають чинність. Позивач, реалізуючи повноваження власника спірного вагона, вчинив необхідні у відповідний період дії з визначення строку служби вагона, які давали йому можливість у розумних межах передбачити використання майна у своїй господарській діяльності та розраховувати на таке майно. За наявності технічного рішення, яким продовжений строк служби вагону, відповідач не мав підстав для зміни строку використання вагону на підставі названого наказу. У касаційній скарзі Акціонерне товариство "Укрзалізниця" наполягає на тому, що у раніше ухваленій постанові суд касаційної інстанції застосував положення ст. 58 Конституції України та ст. 5 Цивільного кодексу України у контексті загального правила без урахування специфіки спірних правовідносин. До введення в дію наказу Міністерства інфраструктури України №647 від 30.11.2021, що набрав чинності з 01.01.2022, у системі нормативно-правових актів України не існувало іншого аналогічного нормативного акта, який би врегулював подібні правовідносини та процедури, тоді як суди помилково ототожнили технічні рішення з нормативно-правовим актом.
З урахуванням викладеного колегія суддів в ухвалі про передачу справи зазначила, що у зв`язку з покладенням в основу постанови Верховного Суду від 07.06.2023 у справі №910/8493/22 висновку про те, що наказ не має зворотної сили у часі і не скасовує технічні рішення, видані до набуття ним чинності, наразі є необхідність у відступленні від висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 07.06.2023 у справі № 910/8493/22. Оскільки викладені у постанові від 07.06.2023 у справі №910/8493/22 висновки Верховного Суду були неодноразово враховані судами першої та апеляційної інстанцій при вирішенні аналогічних спорів та, як зазначає скаржник, стосуються правовідносин у справах, в яких визначаються строки експлуатації 15402 вагонів, з метою недопущення можливостей довільного трактування установлених законодавцем строків для експлуатації рухомого складу на залізничних коліях загального користування та формування за наведених вище обставин єдиної правозастосовчої практики, колегія суддів дійшла висновку про необхідність передачі справи №910/3992/23 на підставі ч. 2 ст. 302 ГПК України на розгляд судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.
Станом на зараз ухвалою від 18.04.2024 справу №910/3992/23 за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.11.2023 та рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2023 прийнято до розгляду судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду та призначено судове засідання на 16.05.2024.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.
За вказаних обставин, враховуючи подібність правовідносин учасників, зокрема, предмет та підстави позовів, а також з метою формування єдиної правозастосовної практики зі спірних питань, користуючись правом, наданим наведеною нормою процесуального закону, колегія суддів приходить до висновку про необхідність зупинення апеляційного провадження у справі №910/13055/23 до перегляду судових рішень судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №910/3992/23.
Отже, подане клопотання Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зупинення провадження у справі підлягає задоволенню.
Згідно зі ст. 229 ГПК України у випадку наявності підстав для зупинення провадження у справі на підставі п. 7 ч. 1 ст. 228 ГПК України таке провадження зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.
Керуючись ст. ст. 228, 234, 267 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -
УХВАЛИВ:
1. Задовольнити клопотання Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зупинення апеляційного провадження у справі №910/13055/23.
2. Зупинити апеляційне провадження у справі №910/13055/23 до перегляду судових рішень судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №910/3992/23 у подібних правовідносинах.
3. Зобов`язати учасників справи повідомити Північний апеляційний господарський суд про закінчення перегляду судовою палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду судових рішень у справі №910/3992/23.
4. Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Верховного Суду у строк двадцять днів з дня складення її повного тексту.
Повний текст ухвали складений 25.04.2024.
Головуючий суддя В.В. Шапран
Судді В.В. Андрієнко
С.І. Буравльов
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118616535 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Шапран В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні