Постанова
від 18.04.2024 по справі 420/15131/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/15131/23

Перша інстанція: суддя Білостоцький О.В.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Турецької І.О.,

Шеметенко Л.П.

при секретарі: Шатан В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 5 лютого 2024р. по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

У червні 2023р. ОСОБА_2 звернувся в суд із позовом до ВК ОМР, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь), в якому просив:

- скасувати рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при ВК ОМР за №394 від 16.06.2023р. щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023р.;

- зобов`язати Міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при ВК ОМР повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023р., з урахуванням висновків суду і прийняти рішення про перерахунок призначеної ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України з урахуванням: опосередкованої вартості спорудження житла, згідно з наказом Мінрегіону від 17.05.2023р. за №408; площі 99,22кв.м; витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, у розмірі 3% від розміру грошової компенсації.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він є внутрішньо переміщеною особою та учасником бойових дій, з огляду на вказане, у 2018р. він звернувся за отриманням встановленої Постановою КМУ за №280 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, з розрахунку на 4 члена сім`ї. Рішенням Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації Маріупольської міської ради Донецької області за №23 від 7.11.2018р. позивачу було призначено зазначену грошову компенсацію у розмірі 1 579 574,52грн..

Позивач зазначив, що оскільки одразу ця сума виплачена позивачу не була, то розмір грошової компенсації упродовж певного періоду часу підлягав перегляду у зв`язку із внесенням змін до її складових для розрахунку. Останній перерахунок грошової компенсації позивачу був проведений згідно рішення Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) №85 від 27.09.2021р., відповідно до якого розмір грошової компенсації був остаточно визначений на суму 2 056 114,53грн.. Водночас, кошти на підставі рішення №85 від 27.09.2021р. були зараховані на спеціальний рахунок позивача лише 30.12.2021р..

Разом з тим, як зазначено позивачем в позові, після отримання вищезазначеної грошової компенсації ним було з`ясовано, що до її складу не було враховано показника витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло, а також загальна сума вказаної компенсації після її зарахування на рахунок позивача не відповідала показникам опосередкованої вартості житла, розмір якої був змінений 16.12.2021р. наказом Міністерства розвитку громад та територій України №337.

В подальшому, через повномасштабне вторгнення Російської Федерації на територію України у 2022р. позивач разом із членами сім`ї змінив місце фактичного проживання, у зв`язку з чим був взятий на облік як внутрішньо переміщена особа в Управлінні соціального захисту населення в Київському районі м.Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, до якого у квітні 2023р. він звернувся із заявою щодо проведення перерахунку розміру призначеної йому раніше грошової компенсації.

Водночас, 16.06.2023р. на засіданні Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України було прийнято рішення за №394, яким позивачу відмовлено у задоволенні його заяви від 18.04.2023р. про перерахунок розміру грошової компенсації.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та вважаючи його протиправним та необґрунтованим, позивач звернувся в суд за захистом власних прав та інтересів.

Посилаючись на вказане просив позов задовольнити.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 5 лютого 2024р. адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України №394 від 16.06.2023р..

Зобов`язано Міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України повторно розглянути заяву від 18.04.2023р. ОСОБА_1 щодо перерахунку грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України відповідно, та прийняти відповідне рішення у відповідності із процедурою, передбаченою чинним законодавством, та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.

Сторони були сповіщені про час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку.

Так, представник відповідача в судове засідання з`явився та надав відповідні пояснення по даній справі.

Представник позивача приймав участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції та також надав відповідні пояснення по справі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про задоволення скарги, скасування рішення суду та прийняття нової постанови про залишення позовних вимог без задоволення, виходячи з наступних підстав.

Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України за №394 від 16.06.2023р. є невмотивованим, необґрунтованим та таким, що не враховує всі фактичні обставини, які існували на час прийняття спірного рішення, а тому воно підлягає скасуванню. На підставі вказаного, суд першої інстанції вважав за необхідним для належного захисту прав та інтересів позивача зобов`язати саме Міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.04.2023р. щодо перерахунку грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України відповідно, та прийняти відповідне рішення у відповідності із процедурою, передбаченою чинним законодавством, та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Проте, колегія суддів не може погодитися з такими висновками суду першої інстанції, оскільки вказаного висновку суд дійшов без належного з`ясування обставин по справі та належної оцінки доказів, допустив невірне застосування норм матеріального права та порушив норми процесуального права.

За правилами ст.242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судова колегія вважає, що вказані порушення норм права призвели до неправильного вирішення справи по суті, а тому апеляційний суд на підставі ст.315 КАС України, рішення суду скасовує та приймає по справі нову постанову про відмову у задоволенні позову, з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду, що з 2014р. ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, згідно довідки №1411-1760 з фактичним місцем проживання/перебування - м.Маріуполь, Донецька область з 11.11.2014р. (т.1 а.с.15), а також є учасником бойових дій, згідно посвідчення серії НОМЕР_1 (т.1 а.с.13). У травні 2022р. позивачу встановлено 3 групу інвалідності (захворювання, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення), що підтверджується довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №021797 (т.1 а.с.14).

Відповідно до довідки Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради Донецької області за №26.7.2-2319-26.7.2.1/14 від 13.01.2022р., ОСОБА_1 з 22.10.2018р. перебуває на обліку громадян, потребуючих поліпшення житлових умов, з правом першочергового отримання житлової площі, як учасник бойових дій у зв`язку з проведенням АТО/ООС. Рішенням Виконавчого комітету Маріупольської міської ради №111 від 14.03.2018р. позивача прийнято на облік надання житлових приміщень для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (т.1 а.с.22).

На підставі положень Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність №280 від 18.04.2018р., 26.10.2018р. позивач звернувся із відповідною заявою до Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь) щодо надання йому грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

Рішенням Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь) №23 від 7.11.2018р. позивачу, як внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнаної учасником бойових дій відповідно до п.19 ч.1 ст.6 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», вирішено призначити виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 89,82кв.м, з урахуванням 4-х членів родини, у загальній сумі 1 579 574,52грн. (т.1 а.с.16).

В подальшому, вищевказане рішення за №23 від 7.11.2018р. неодноразово переглядалось, оскільки сума призначеної грошової компенсації позивачу перераховувалась на підставі прийняття нових наказів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, якими змінювався показник опосередкованої вартості житла у регіонах України, зокрема:

1) рішення №20 від 6.02.2019р. було прийняте Комісією на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №335 від 6.12.2018р., з огляду на що розмір грошової компенсації підвищився до 1 676 849,58грн. (т.1 а.с.17);

2) рішення №27 від 25.02.2020р. було прийняте Комісією на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №286 від 2.12.2019р., з огляду на що розмір грошової компенсації підвищився до 1 779 109,56грн. (т.1 а.с.18);

3) рішення №85 від 27.09.2021р. (остаточне) було прийняте Комісією на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №230 від 10.09.2021р., з огляду на що розмір грошової компенсації підвищився до 2 056 114,53грн. (т.1 а.с.19).

Разом з тим, після прийняття рішення №85 від 27.09.2021р. та отримання відповідного листа Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області від 30.12.2021р. за №56.4-89631-56.1 (т.1 а.с.20-21), позивачем було з`ясовано наступне: 1) до суми грошової компенсації, визначеної йому у рішенні Комісії №85 від 27.09.2021р., не було враховано показник витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло; 2) загальна сума грошової компенсації була зарахована на його рахунок без врахування зміненої опосередкованої вартості житла, встановленої наказом Міністерства розвитку громад та територій України №337 від 16.12.2021р., який набув чинності на момент перерахунку грошової компенсації на рахунок позивача.

Не погоджуючись із вищезазначеним розрахунком грошової компенсації, позивач у лютому 2022р. звернувся із відповідною заявою до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області щодо перерахунку розміру грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області своїм листом від 11.02.2022р. за №56.8-9678/ККЦ повідомив позивача, що грошову компенсацію у розмірі 2 056 114,53грн. йому було розподілено 15.12.2021р., тобто до ухвалення наказу Мінрегіону №337 від 16.12.2021р., а вже 30.12.2021р. було здійснено перерахунок вказаної суми на спеціальний рахунок позивача (т.1 а.с.23).

У серпні 2022р. позивач змінив місце фактичного проживання, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за №5106-5001956749 від 3.08.2022р., згідно якої фактичним місцем проживання видану ОСОБА_1 є м.Одеса (т.1 а.с.44).

Рішенням №355 від 20.10.2022р. Міської комісією з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України позивачу було надано дозвіл на відкриття поточного рахунку із спеціальним режимом використання у відділенні «Ощадбанк» за місцем перебування на обліку в базі даних (т.1 а.с.45).

Згідно витягу із розпорядження голови Київської РА ОМР за №254-01р від 2.09.2022р. «Про взяття на квартирний облік, та зняття з обліку громадян, внесення змін до облікових справ за місцем їх проживання та реєстрації при районній адміністрації» ОСОБА_1 взято на квартирний облік за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб при Київській районній адміністрації, із складом сім`ї 4 особи. Підставою для взяття на квартирний облік зазначено статус внутрішньо переміщеної особи з числа осіб з інвалідністю внаслідок війни (т.1 а.с.46).

Враховуючи зазначене, а також й те, що з серпня 2022р. позивач фактично мешкає у м.Одесі, 8.12.2022р. ОСОБА_1 було подано заяву (т.1 а.с.47-48) до Департаменту праці та соціальної політики ОМР про проведення перерахунку грошової компенсації, яка була виплачена йому у грудні 2021р. не в повному обсязі, а саме без врахування витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, та про виплату суми доплати до перерахованого Комісією розміру грошової компенсації у зв`язку зі зміною опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла, згідно наказу Міністерства розвитку громад, території та інфраструктури України №214 від 17.11.2022р. (чинного на момент звернення позивача у грудні 2022р. до Департаменту).

У відповідь на вказану заяву позивача Департамент праці та соціальної політики ОМР своїм листом від 13.12.2022р. повідомив позивача, що Порядком №280 визначено вичерпний перелік повноважень міської Комісії в частині прийняття рішень за заявами внутрішньо переміщених осіб, які перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії, та яким вже виплачена грошова компенсація за належні для отримання жилі приміщення, серед яких повноваження щодо перерахунку виплаченої грошової компенсації таким особам відсутні (т.1 а.с.49).

Посилаючись на вищевказану відповідь, позивач у грудні 2022р. звернувся до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, який своїм листом за №56.1-280 від 23.12.2022р. повідомив позивача, що внаслідок бойових дій, які відбувались на території м.Маріуполя, приміщення Департаменту разом із його документацією знищено, з огляду на що здійснення своїх повноважень Комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь) щодо призначення грошової компенсації наразі унеможливлено. Додатково зазначено, що для вирішення вказаного питання позивача йому необхідно звернутися до органів соціального захисту за фактичним місцем мешкання на підконтрольній Україні території.

Листом Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 10.02.2023р. позивача було повідомлено, що з метою врегулювання його питання щодо перерахунку грошової компенсації, державним органом було направлено до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради звернення позивача для прийняття рішення Комісією після відновлення її роботи. Додатково Департамент зазначив, що ним також направлено запит до Міністерства у справах ветеранів України (далі Мінветеранів) стосовно механізму проведення перерахунку розміру грошової компенсації позивачу (т.1 а.с.28).

З листа Мінветеранів від 6.03.2023р., надісланого на вищезгаданий інформаційний запит Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, вбачається, що отримана позивачем сума грошової компенсації 30.12.2021р. була розрахована відповідно до наказу Мінрегіонів від 10.09.2021р. з опосередкованою вартістю житла у розмірі 15 261грн.. Разом з тим, наказом Мінрегіонів №337 від 16.12.2021р. були затверджені нові показники опосередкованої вартості споруди житла, які склали для Донецької області вже інший показник, а саме - 15 887грн.. Оскільки на дату внесення змін показників опосередкованої вартості згідно наказу №337 позивачу ще не було виплачено грошову компенсацію, то її розмір підлягав перерахунку за новим показником опосередкованої вартості, який був встановлений наказом Мінрегіону №337 від 16.12.2021р..

Також у вказаному листі було зазначено, що якщо попередньо неможливо встановити розмір коштів, який необхідний для оформлення права власності на житло, то розмір таких витрат під час перерахунку розміру грошової компенсації може становити не більше 3% розміру грошової компенсації.

Також, Мінветеранів у своєму листі від 6.03.2023р. зазначило, що згідно внесених змін до Порядку №280 уповноважений орган протягом десяти робочих днів з дня прийняття заяви про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, яка включена до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в базі даних та копій документів вносить до комісії подання про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії. Комісія протягом п`яти робочих днів з дати надходження подання органу соціального захисту населення чи уповноваженого органу приймає рішення щодо призначення (відмови в призначенні/виплаті) грошової компенсації, перегляду рішення, скасування попереднього рішення, надання дозволу на відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в базі даних, виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, внутрішньо переміщеній особі яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, за місцем перебування на обліку в базі даних. Раз з тим, Мінветеранів у вказаному листі підкреслило, що для здійснення перерахунку розміру грошової компенсації, яка виплачена внутрішньо переміщеній особі не у повному обсязі на території, де ведуться бойові дії, надається рішення комісії про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації (витягу з протоколу засідання комісії) за попереднім місцем проживання, а також про перегляд рішення про призначення грошового компенсації у зв`язку зі зміною показників опосередкованої вартості спорудження житла згідно з наказом №337 (т.1 а.с.38-39).

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 22.03.2023 року на підставі роз`яснень Мінветеранів від 6.03.2023р. направив доручення Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради щодо вжиття заходів із перерахування розміру призначеної позивачу грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення із належним показником опосередкованої вартості (т.1 а.с.36-37).

В той же час, Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом №56.1-191 від 31.03.2023р., посилаючись на внесення 24.03.2023р. змін до постанови КМУ №280, зазначив про те, що перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами здійснюється органом соціального захисту населення за місцем перебування заявника на обліку в базі даних. Через зміну позивачем місця проживання рекомендовано ОСОБА_1 задля вирішення його питання звернутися до органу соціального захисту населення за місцем фактичного місцезнаходження (т.1 а.с.27).

Враховуючи вищезазначене, позивачем 18.04.2023р. було подано заяву (із пакетом необхідних до неї документів) за місцем фактичного проживання до Управління соціального захисту населення в Київському районі м.Одеси Департаменту праці та соціальної політики ОМР, в якій ОСОБА_1 просив Комісію відповідно до абз.20 п.5, абз.8 п.17 Порядку №280, провести йому перерахунок грошової компенсації у зв`язку зі зміною опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла згідно наказу Міністерства розвитку громад, території та інфраструктури України №139 від 9.03.2023р. (чинному на час звернення із зазначеною заявою), а також встановлення йому 3 групи інвалідності та з урахування витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів; виплатити йому суму доплати до перерахованої раніше не в повному обсязі грошової компенсації, з огляду на що прийняти відповідне рішення, так як грошова компенсація виплачена не в повному обсязі, а житло на час звернення ним не придбане (т.1 а.с.50-52).

1.05.2023р. Управлінням соціального захисту населення в Київському районі м.Одеси Департаменту праці та соціальної політики ОМР було оформлене (т.1 а.с.138-139) подання №16.01-05/1859 (із пакетом документів до нього) та направлено на розгляд Комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України задля проведення перерахунку грошової компенсації за зазначеними позивачем у заяві від 18.04.2023р. підставами, за його місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

Також, Департамент праці та соціальної політики ОМР своїм листом від 4.05.2023р. звернувся за роз`ясненнями до Міністерства у справах ветеранів України щодо заяви позивача. У відповідь Мінветеранів надіслало Департаменту лист 16.05.2023р., в якому зазначило, що оскільки на дату внесення змін показників опосередкованої вартості згідно наказу №337 позивачу не було виплачено грошову компенсацію, то її розмір підлягав перерахунку за новим показником опосередкованої вартості, який був встановлений наказом №337 від 16.12.2021р.. Крім того, Мінветеранів зазначило, що виходячи з норм Порядку №280, прийняття рішення про виплату внутрішньо перемішеній особі, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не у повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, за місцем перебування на обліку в базі даних та визначення розміру грошової компенсації, належить виключно до повноважень комісії щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації. При цьому, якщо під час призначення грошової компенсації її розмір визначено без урахування витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, за заявою заявника комісія щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації наділена повноваженнями щодо перегляду рішення за даними обставинами.

Водночас, у вищевказаному листі від 4.05.2023р. було зауважено, що згідно п.26 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР і Української республіканської ради професійних спілок №470 від 11.12.1984р., громадяни знімаються з квартирного обліку у випадку одноразового отримання від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення. У зв`язку з цим, Мінветеранів наголосило, що доцільно з`ясувати чи перебуває позивач на квартирному обліку у виконавчому комітеті Маріупольської міської ради, а також необхідно з`ясувати правові підстави взяття його на квартирний облік згідно з розпорядженням голови Київської РА ОМР за №254-01р від 2.09.2022р..

Рішенням №394 від 16.06.2023р. Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (м.Одеса) було відмовлено в задоволенні вимог позивача щодо перерахунку грошової компенсації, які були викладені у заяві №160103/1431 від 18.04.2023р..

В оскаржуваному рішенні Міською комісією було зроблено посилання на звернення Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до Мінветеранів з проханням щодо надання роз`яснень щодо можливості задоволення вимог позивача та зазначено про обставини, викладені у цьому роз`яснені щодо перебування ОСОБА_1 на квартирному обліку.

В резолютивній частині рішення зазначено те, що комісією вирішено відмовити позивачу в задоволенні його заяви.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Комісії, вважаючи його необґрунтованим та протиправним, позивач звернувся в суд із даним позовом.

Перевіряючи правомірність оскаржуваного рішення Міської комісії, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує його протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.

Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, регулюється Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженими постановою КМУ за №280 від 18.04.2018р. (надалі Порядок та умови надання субвенції №280).

Положеннями п.2 Порядку та умов надання субвенції №280 встановлено, що головним розпорядником субвенції та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінветеранів.

У відповідності до п.3 Порядку та умов надання субвенції №280 розпорядниками субвенції є:

- структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення);

- структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - місцеві органи соціального захисту населення).

Субвенція спрямовується на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, що відповідають установленим вимогам законодавства для забезпечення громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у прийнятих в експлуатацію житлових будинках на первинному та вторинному ринку нерухомості шляхом призначення та виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до п.11-14 ч.2 ст.7 або учасниками бойових дій відповідно до п.19, 20 ч.1 ст.6 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», та які потребують поліпшення житлових умов і перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації (п.4 Порядку та умов надання субвенції №280).

Згідно п.6 Порядку та умов надання субвенції №280 регіональні органи соціального захисту населення розподіляють субвенцію між місцевими органами соціального захисту населення відповідно до потреби в наданні грошової компенсації, інформація про яку складена за формою згідно з додатком на підставі рішень комісій щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, про призначення грошової компенсації та подана станом на 1 квітня поточного року, з урахуванням норм, визначених пунктом 3 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 року №280.

Умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення (далі - грошова компенсація) для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, регулюються Порядком виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою КМУ №280 від 18.04.2018р. (у відповідних редакціях Постанови).

Приписами п.2 Порядку №280 визначено, що право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до п.11-14 ч.2 ст.7 або учасниками бойових дій відповідно до п.19 і 20 ч.1 ст.6 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації.

Право на отримання грошової компенсації вважається використаним з дати державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за внутрішньо переміщеною особою і членами її сім`ї, на яких було розраховано грошову компенсацію.

Грошова компенсація за рахунок коштів субвенції внутрішньо переміщеним особам надається один раз (п.3 Порядку №280).

Відповідно до п.4 Порядку №280, за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м.Києві держадміністрацій, міських, районних у містах рад (далі - органи соціального захисту населення), за рішенням виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюється комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про призначення грошової компенсації.

Згідно п.5 Порядку №280, до повноважень комісії належить: 1) проведення перевірки, зокрема, наявності документів про взяття на квартирний облік внутрішньо переміщеної особи та членів її сім`ї; факту надання раніше внутрішньо переміщеній особі або членам її сім`ї житла на підконтрольній Україні території чи виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення за рахунок бюджетних коштів; 2) прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації; 3) перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами (у разі змін у майновому стані, у складі сім`ї, зміни показників опосередкованої вартості спорудження житла, зміни місця проживання, у зв`язку з втратою статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку тощо); 4) скасування попереднього рішення за нововиявленими обставинами; 5) прийняття рішення про відмову у виплаті грошової компенсації; 6) визначення розміру грошової компенсації; 7) визначення суми коштів, яка підлягає поверненню, якщо внутрішньо переміщена особа або її законний представник не повідомили органу соціального захисту населення про зміни у майновому стані, у складі сім`ї, зміну місця проживання, втрату статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку; 8) прийняття рішення про виплату грошової компенсації члену сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на якого розраховано грошову компенсацію, у зв`язку із смертю внутрішньо переміщеної особи, якій призначено грошову компенсацію та не виплачено.

Заяву про призначення грошової компенсації внутрішньо переміщена особа або її законний представник подає в письмовій чи в електронній формі (за наявності технічної можливості) органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку (п.6 Порядку №280).

Відповідно до п.8 Порядку №280, орган соціального захисту населення не пізніше ніж через десять робочих днів з дати прийняття заяви з усіма необхідними документами обстежує матеріально-побутові умови внутрішньо переміщеної особи за місцем перебування на квартирному обліку, про що складає акт за формою, встановленою Мінветеранів.

Після складення акту обстеження матеріально-побутових умов внутрішньо переміщеної особи орган соціального захисту населення не пізніше ніж через десять робочих днів вносить до комісії подання про виплату грошової компенсації (п.9 Порядку №280).

Відповідно до п.10 Порядку №280 комісія протягом п`яти робочих днів з дати надходження подання розглядає його по суті та у присутності внутрішньо переміщеної особи або її законного представника приймає рішення щодо призначення (відмови в призначенні/виплаті) грошової компенсації, перегляду рішення, скасування попереднього рішення.

Згідно п.14 Порядку №280 протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення про призначення (відмови в призначенні/виплаті) грошової компенсації, перегляд рішення, скасування попереднього рішення комісія надсилає копію рішення внутрішньо переміщеній особі із зазначенням розміру призначеної/перерахованої їй грошової компенсації, підстави відмови у призначенні/виплаті грошової компенсації, перегляді рішення, скасуванні попереднього рішення, а також структурному підрозділу з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій.

Внутрішньо переміщена особа може оскаржити рішення комісії у судовому порядку (п.15 Порядку №280).

Аналізуючи вищевказане, судова колегія зазначає, що позивач є особою, яка мала право на отримання виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яка призначається таким особам уповноваженими комісіями щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про призначення грошової компенсації, які діють при органах соціального захисту населення або виконавчих комітетах сільських, селищних, міських, районних у містах рад.

Відповідно до п.16 Порядку №280 у разі прийняття рішення про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації комісія визначає її розмір виходячи з таких нормативів:

1) за нормою - 13,65кв.м жилої площі для внутрішньо переміщеної особи та кожного члена сім`ї, зазначеного в абзаці шостому пункту 18 цього Порядку;

2) за нормою - 35,22кв.м загальної площі на сім`ю внутрішньо переміщеної особи;

3) додатково - 10кв.м жилої площі на кожного члена сім`ї внутрішньо переміщеної особи, який є особою з інвалідністю або дитиною з інвалідністю (з урахуванням внутрішньо переміщеної особи).

При цьому враховується опосередкована вартість спорудження 1кв.м загальної площі житла в населеному пункті, в якому внутрішньо переміщена особа перебуває на квартирному обліку, на день звернення за грошовою компенсацією, визначена Мінрегіоном відповідно до Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затвердженого наказом Держбуду №174 від 27.09.2005р.. У разі зміни опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла, визначеної Мінрегіоном після розрахунку комісією розміру грошової компенсації, її розмір підлягає перерахунку комісією без звернення внутрішньо переміщеної особи за умови, що на день такої зміни грошову компенсацію не виплачено чи виплачено не в повному обсязі.

У разі незабезпечення протягом поточного бюджетного року виплати грошової компенсації в повному обсязі у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла за бажанням внутрішньо переміщеної особи, якій виплата грошової компенсації здійснюється у поточному році, грошова компенсація може бути виплачена без проведення такого перерахунку, що підтверджується її заявою.

Сума доплати до перерахованого комісією розміру грошової компенсації у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла може бути виплачена внутрішньо переміщеній особі у наступному бюджетному році, якщо внутрішньо переміщеною особою не придбане житло.

Для мм.Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова опосередкована вартість збільшується на коефіцієнт 1,75, для міст - обласних центрів, а також міст обласного значення з населенням понад 300 тис. - коефіцієнт 1,5, для міст обласного значення з населенням від 100 до 300 тис. - коефіцієнт 1,25.

Під час перерахунку грошової компенсації у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла за внутрішньо переміщеною особою зберігається черговість виплати грошової компенсації.

Відповідно до п.17 Порядку №280 розмір грошової компенсації розраховується за такою формулою: ГК = ((13,65 х Nс) - Вп + 35,22 + (10 x Nп)) x Bг x Км + ПЗ, де:

ГК - грошова компенсація;

Nс - кількість осіб, на яких розраховується грошова компенсація;

Вп - жила площа, яка перебуває у власності внутрішньо переміщеної особи (членів її сім`ї, які включені в розрахунок грошової компенсації);

Nп - кількість членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, які є особами з інвалідністю або дітьми з інвалідністю і на яких розраховується грошова компенсація з урахуванням додаткових 10 кв. метрів жилої площі на кожного члена сім`ї (з урахуванням внутрішньо переміщеної особи);

Вг - опосередкована вартість (гривень) 1кв.м загальної площі житла для населеного пункту, в якому внутрішньо переміщена особа перебуває на обліку як особа, що потребує поліпшення житлових умов, на день звернення за грошовою компенсацією;

Км - коефіцієнт збільшення опосередкованої вартості 1кв.м загальної площі житла для міст, визначених в абзаці восьмому пункту 16 цього Порядку;

ПЗ - витрати (гривень), пов`язані з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, розмір яких не перевищує 3 відсотки розміру грошової компенсації.

Розмір грошової компенсації підлягає перерахунку у зв`язку із зміною складових формули, за якою розраховується грошова компенсація, якщо грошова компенсація не виплачена чи виплачена не у повному обсязі.

Згідно п.18 Порядку №280 у разі прийняття рішення щодо призначення грошової компенсації внутрішньо переміщеній особі комісія розраховує розмір такої компенсації на підставі:

1) копії рішення про взяття внутрішньо переміщеної особи на квартирний облік із зазначенням членів сім`ї, які разом із внутрішньо переміщеною особою перебувають на такому обліку;

2) копії рішення про взяття на квартирний облік членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на яких нараховується грошова компенсація;

3) письмової згоди (викладеної у довільній формі) кожного із повнолітніх членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на яких нараховується грошова компенсація, щодо включення їх у розрахунок грошової компенсації.

Тобто, судова колегія зазначає, що при прийнятті комісією рішення про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації, розмір останньої розраховується за встановленою Порядком №280 формулою, до якої в обов`язковому порядку включаються всі складові, зазначені у п.17. Разом з тим, при зміні будь-якої складової формули розрахунку грошової компенсації, зокрема, зміни розміру опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла, яка змінюється залежно від прийняття чергового наказу Мінрегіону, набуття особою статусу особи з інвалідністю, а також не включення до розрахунку витрат, пов`язаних з купівлею житла, грошова компенсація в цілому підлягає перерахунку, але якщо остання не була виплачена чи виплачена не у повному обсязі.

При цьому, розмір грошової компенсації підлягає перерахунку із зазначених вище підстав, якщо грошова компенсація не виплачена чи виплачена не у повному обсязі, у разі якщо відповідне житло внутрішньо переміщеною особою ще не придбане.

Як встановлено судом першої інстанції, підтверджено матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі, що 26.10.2018р. позивач звернувся із заявою до Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь) щодо надання йому грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

Так, рішенням зазначеної Комісії за №23 від 7.11.2018р. йому було призначено виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 89,82кв.м, з урахуванням 4-х членів родини, у загальній сумі 1 579 574,52грн..

Разом з тим, вищевказане рішення №23 від 7.11.2018р. у подальшому неодноразово переглядалось Комісією, оскільки сума призначеної позивачу грошової компенсації перераховувалась на підставі прийняття чергових наказів Мінрегіону (накази №335 від 6.12.2018р., №286 від 2.12.2019р. та №230 від 10.09.2021р.), якими змінювався показник опосередкованої вартості житла у регіонах України.

Останнє рішення Комісії (м.Маріуполь) за №85 було прийнято 27.09.2021р., в якому грошова компенсація позивачу була розрахована у розмірі 2 056 114,53грн..

Разом з тим вказана сума грошової компенсації була розподілена на виплату 15.12.2021р., а фактичний перерахунок та зарахування цієї суми на спеціальний банківський рахунок позивача відбувся - 30.12.2021р..

Під час апеляційного розгляду у судовому засіданні представник позивача пояснив, що на даний час вказана сума знаходиться на спеціальному банківському рахунку позивача та не витрачена ним на придбання відповідного жилого приміщення.

Тобто, судова колегія зазначає, що спірна грошова компенсація уже два роки лежить на спеціальному банківському рахунку позивача та не використана ним для вирішення питання щодо придбання житла.

Також, судова колегія звертає увагу на те що, відповідно до витягу із Розпорядження голови Київської РА ОМР за №254-01р від 2.09.2022р. «Про взяття на квартирний облік, та зняття з обліку громадян, внесення змін до облікових справ за місцем їх проживання та реєстрації при районній адміністрації» ОСОБА_1 взято на квартирний облік за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб при Київській районній адміністрації, із складом сім`ї 4 особи. Підставою для взяття на квартирний облік зазначено статус внутрішньо переміщеної особи з числа осіб з інвалідністю внаслідок війни (т.1 а.с.46).

При цьому, судова колегія зазначає, що як вбачається із матеріалів справи, що 18.04.2023р. ОСОБА_1 звернувся із заявою до Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (м.Одеса), в якій просив:

- перерахувати рішення комісії м.Маріуполя, з яким не згоден у зв`язку з відсутністю в розрахунку витрат на оформлення та відсутність останнього перерахунку згідно з наказом Мінрегіону від 16.12.2021р. за №337 «Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України», у зв`язку з чим, заявник вважає отриману компенсацію виплаченою не в повному обсязі;

- врахувати в перерахунку грошової компенсації статус особи з інвалідністю 3 групи внаслідок війни (посвідчення видано 28.06.2022р. серії НОМЕР_2 Правобережним управлінням соціального захисту населення Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради);

- під час проведення перерахунку врахувати наказ Мінрегіону від 9.03.2023р. за №139 «Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України».

Аналізуючи вказане та беручи до уваги зміст позовної заяви, а також надані пояснення представника позивача під час апеляційного розгляду даної справи, судова колегія зазначає, що по суті позивач не погоджується із нарахуванням розміру грошової компенсації, визначеної у рішенні Комісії (м.Маріуполя) від 27.09.2021р. за №85.

Судова колегія звертає увагу на те, що відповідно до отриманого позивачем листа Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області від 30.12.2021р. за №56.4-89631-56.1 (т.1 а.с.20-21), позивач ще у 2021р. знав про те, що до суми грошової компенсації, визначеної йому у рішенні Комісії №85 від 27.09.2021р., не було враховано показник витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та не оскаржив вказане у відповідному порядку. Окрім того, загальна сума грошової компенсації була зарахована на рахунок позивача без врахування зміненої опосередкованої вартості житла, встановленої наказом Міністерства розвитку громад та територій України №337 від 16.12.2021р., який набув чинності на момент перерахунку грошової компенсації на рахунок позивача.

При цьому, як встановлено апеляційний судом та не спростовано представником позивача, що позивач не оскаржував вищевказане рішення Комісії від 27.09.2021р. за №85 щодо розміру компенсації, яке на даний час є чинним, а тому твердження про виплату грошової компенсації в не повному обсязі є безпідставними.

Відповідно до п.5 Порядку №280, в редакції Постанови КМУ від 24 березня 2023р. за №263, до повноважень Комісії належить прийняття рішення про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з такої території, за місцем перебування на обліку в базі даних.

Отже, враховуючи чинність рішення суб`єкта владних повноважень іншого міста (Комісії м.Маріуполя) та факт перерахування коштів у повному обсязі у розмірі, визначеному цим суб`єктом, Комісія (м.Одеси) не уповноважена на здійснення обумовленого позивачем перерахунку.

Згідно п.5, пп.12 п.7 Порядку №280 Комісія м.Одеси уповноважена лише на прийняття рішення щодо виплати грошової компенсації, яку було призначено, але не виплачено або виплачено не у повному обсязі внутрішньо переміщеній особі.

Згідно оскаржуваного рішення Комісії (м.Одеса) від 16.06.2023р. №394, Комісією встановлено, що компенсація, нарахована Комісією (м. Маріуполь) у розмірі 2 056 114,53 грн., перебуває на рахунку заявника. Проте, з документів наданих заявником, відсутні запити або листи заявника до комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації м.Маріуполь, стосовно проведення перерахунку виплаченої грошової компенсації, яка виплачена не в повному обсязі, тобто як вбачається з матеріалів справи, заявник до квітня 2023р. не вважав, отриману на спеціальний поточний рахунок грошову компенсацію такою, що виплачена не в повному обсязі.

Судова колегія вважає, що оскільки наявне чинне рішення Комісії м.Маріуполя від 27.09.2021р. №85, яким розраховано суму компенсації у розмірі 2 056 114, 53грн. та яку повністю перераховано на рахунок позивача, то в даному випадку відповідач приймаючи рішення про відмову ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023р. діяв в межах своєї компетенції та на підставі чинних норм законодавства України.

Крім того, позивач не погоджуючись з розміром виплаченої грошової компенсації, розрахованої уповноваженим органом м.Маріуполя ще у 2021р., при цьому, останній не надав доказів звернення до комісія м.Маріуполя ще до початку повномасштабного вторгнення.

За таких обставин у Комісії (м.Одеса), відповідно до наданих повноважень згідно Порядку №280, були відсутні підстави для перерахунку виплати грошової компенсації, яку було призначено і виплачено в повному обсязі іншим суб`єктом владних повноважень, рішення якого не було оскаржено у встановленому законом порядку.

Враховуючи викладене, судова колегія вважає безпідставними доводи позивача щодо перерахунку призначеної йому грошової компенсації за нормами станом на дату винесення рішення судом, враховуючи, що відповідна компенсація вже була нарахована та виплачена, а Порядком №280 не передбачено перерахунок виплаченої суми компенсації з урахуванням зміни опосередкованої вартості спорудження житла у разі виплати особі повної суми обчисленої грошової компенсації раніше.

Окрім того, слід зазначити, що позивач не надав суду доказів понесення витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів у розмірі 3 відсотків від розміру грошової компенсації, а тому здійснення розрахунку таких витрат, виходячи з 3 відсотків розміру грошової компенсації, є необґрунтованим. Пунктом 19 Порядку №719 не передбачено здійснення такого розрахунку в залежності від 3 відсотків розміру грошової компенсації у випадку відсутності факту купівлі та оформлення права власності на житло, а відтак до часу оформлення права власності на житло. У Комісії відсутня можливість самостійного здійснення такого розрахунку витрат наперед до часу оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів) заявником.

Враховуючи вищевказане, судова колегія вважає, що в даному випадку відсутні підстави для скасування рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради №394 від 16.06.2023р. щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023р..

З урахуванням встановлених під час апеляційного розгляду обставин та фактів, судова колегія дійшла висновку, що Міська комісія з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради приймаючи оскаржуване рішення діяла в межах та на підставі діючих норм законодавства України, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Виходячи з наведеного, судова колегія вважає, що рішення суду першої інстанції не можна вважати законним та обґрунтованим, а тому воно підлягає скасуванню з ухваленням по справі нового рішення про залишення позову без задоволення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.311, 315, 317, 322 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 5 лютого 2024р. скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м.Маріуполь) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - залишити без задоволення.

Постанова суду набирає законної сили з дати її проголошення та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений 25 квітня 2024р.

Головуючий: Ю.М. Градовський

Судді: І.О. Турецька

Л.П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118632483
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —420/15131/23

Постанова від 21.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Постанова від 12.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 18.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Постанова від 18.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні