Постанова
від 17.04.2024 по справі 333/7770/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Дата документу 17.04.2024 Справа № 333/7770/21

ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЄУН 333/7770/21 Головуючий у І інстанції: Наумова І.Й.

Провадження №22-ц/807/671/24 Суддя-доповідач: Поляков О.З.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2024 року м. Запоріжжя

Колегія суддів судової палати у цивільних справах Запорізького апеляційного суду у складі:

головуючого: Полякова О.З.,

суддів: Гончар М.С.,

Подліянової Г.С.,

секретар: Камалова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу з апеляційною скаргою ОСОБА_1 вособі представника - адвокатаШтабовенка Дениса Всеволодовича на рішення Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 16 січня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОБОС-94», треті особи: Запорізька міська рада, ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «ВОДОГРАЙ-18», про зобов`язаннязнести самочиннозбудовану прибудову,-

В С Т А Н О В И Л А:

У листопаді 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, який у подальшому уточнював, до ТОВ «ФОБОС-94», треті особи: Запорізька міська рада, ОСББ «ВОДОГРАЙ-18», про зобов`язання знести самочинно збудовану прибудову до нежитлового приміщення.

В обґрунтуванняпозову зазначав,щовін євласникомквартири АДРЕСА_1 . У цьому будинку утворено ОСББ «Водограй-18», яке має прибудинкову територію за адресою своєї реєстрації у АДРЕСА_2 , яка межує із земельною ділянкою будинку за адресою АДРЕСА_3 .

Одночасно, за адресою АДРЕСА_3 , було збудоване нежитлове приміщення № НОМЕР_1 , власником якого є ТОВ «Фобос-94», яке з весни 2020 року самочинно без відповідних дозволів компетентних органів почало будівництво додаткової споруди у вигляді прибудови до приміщення № 111 літ «А-4», належного ТОВ «Фобос-94».

Такі дії грубо порушують права позивача як власника квартири та співвласників будинку, оскільки ця прибудова зведена з порушенням вимог протипожежної безпеки, перешкоджає проїзду та доступу для пожежних машин у випадку виникнення пожежі, що становить загрозу для позивача особисто та його власності.

Крім того,відповідачнезаконнообмежив прохіддоприбудинковоїтериторії,а також магазинів на першому поверсі, приєднавши прибудову до свого приміщення, чим порушив право позивача на розпорядження та користування спільним майном співвласників будинку.

ОСОБА_1 разом з іншими мешканцями будинку звертався до правоохоронних органів із заявою щодо незаконно збудованої відповідачем прибудови. Проте, зважаючи на відносини цивільно-правового характеру, правоохоронні органи жодних дій не здійснювали.

Разом з тим, з одержаних відповідей від державних органів було встановлено, що вказане будівництво ведеться ТОВ «Фобос-94» без узгодження проекту архітектури, без урахування містобудівних умов, без узгодження з ОСББ і власниками сусідніх будинків.

Так, відповідно до витягу з реєстру речових прав на нерухоме майно, 09.09.2020 було зареєстровано право власності на нежитлове приміщення першого поверху, літ «А-4» за адресою АДРЕСА_3 .

22.04.2021 відповідач зареєстрував повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а 09.06.2021 - декларацію про готовність об`єкту до експлуатації.

З повідомлення про початок будівельних робіт від 22.04.2021 вбачається, що буде проводитись реконструкція без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані. Відповідно, вказане повідомлення стосується лише реконструкції магазину ТОВ «Фобос-94» за адресою м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 27, прим. 111 без зміни зовнішніх геометричних розмірів.

За інформацієюмістобудівногокадастру,якийведетьсяДепартаментом архітектури тамістобудування відповіднодо статті22Закону України«Про регулювання містобудівноїдіяльності» містобудівніумови таобмеження для проектування об`єктабудівництвазамовникуТОВ «Фобос-94»по АДРЕСА_2 , не реєструвались.

Однак, замість проведення реконструкції без зміни зовнішніх геометричних розмірів, відповідач фактично збільшує площу свого приміщення за рахунок прибудови.

Так, відповідач збудував навіс, металеві опори, а також стовпи. На теперішній час ведеться подальше облаштування прибудови з метою її переробки у повністю закрите приміщення.

Отже, інформація в повідомленні про початок будівельних робіт не відповідає дійсності, адже відповідач зухвало здійснює незаконне будівництво нової споруди, захоплюючи прибудинкову територію іншого будинку та створює пожежну небезпеку для будинку поруч.

Позивач зазначав, що будівництво грубо порушує пожежні норми і перешкоджає доступу пожежних машин до будинку, перекриває прохід до магазину, що знаходиться на першому поверсі його будинку, і пожежний вихід з сусіднього приміщення. У разі виникнення пожежі наслідком цього самочинного будівництва, стане обмежений доступ до поверхів будинку позивача, що фактично створить реальну загрозу його життю та здоров`ю та інших мешканців.

Із відповіді на запит про надання роз`яснень від 29.10.2021, яка була надана Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькі області, вбачається, що на теперішній час ТОВ «Фобос-94» не подавало декларацію до Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Відповідно довимог пункту15.3.1ДБН Б.2.2-12:2019«Планування тазабудова територій»відстань відкраю проїздудо зовнішньоїстіни будинкуслід приймати5-7метрів.Така відстаньє істотнобільшою аніжта,що встановленаДержавними будівельниминормами.У зв`язкуз цим,внаслідок самочинногобудівництва,у разівиникнення пожежі,доступ доповерхівбудинку будеобмежений,щостворюєреальну загрозу життю таздоров`юмешканців.Вказанабудівля,беззаперечно,підлягаєзнесенню як така,що побудованабез узгодженняу відповідностіз нормамизаконодавствата є небезпечною для жителів міста Запоріжжя та довколишнього середовища.

Посилаючись наозначені обставини, ОСОБА_1 просив суд зобов`язати ТОВ «Фобос-94» за власний рахунок знести самочинно збудовану прибудову до нежитлового приміщення літ. «А-4» за адресою: АДРЕСА_4 шляхом демонтажу (знесення) самовільно влаштованих металоконструкцій, навісів (козирків) та їх складових.

Рішенням Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 16 січня 2024 року позов залишено без задоволення.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням, ОСОБА_1 вособі представника - адвокатаШтабовенка Д.В. подавапеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинами справи, просить рішення Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 16 січня 2024 року скасувати, прийняти нову постанову про задоволення позову.

Узагальненими доводами апеляційної скарги є те, що будівництво ведеться без узгодження проекту архітектури, без отримання містобудівних умов. Ані проекту архітектури, ані містобудівних вимог відповідач не отримував, а інформація вказана у повідомленні про початок будівельних робіт не відповідає дійсності і спростовується як наданими позивачем доказами, так і висновками судової будівельно-технічної експертизи №185-23 від 26.06.2023.

На думку скаржника, будівельні роботи щодо зведення прибудови до будинку по АДРЕСА_3 здійснюються за відсутності документів, що надають право на виконання будівельних робіт, та проектної документації, а тому в силу положень ч. 1 ст. 376 ЦК України зведена внаслідок таких робіт споруда є самочинним будівництвом.

ОСОБА_1 вважає помилковим висновок суду першої інстанції про відсутність порушеного права, адже він є співвласником будинку, який знаходиться за адресою АДРЕСА_2 . Прибудинкова територія цього будинку суміжна із земельною ділянкою, яка знаходиться у користуванні відповідача.

У своєму відзиві на апеляційну скаргу ТОВ «ФОБОС» заперечує проти її доводів, називає їх необґрунтованими, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 16 січня 2024 року залишити без змін.

У судовому засіданні представник ОСОБА_1 - адвокатШтабовенко Д.В. наполягав на задоволенні апеляційної скарги, скасуванні оскаржуваного рішення та задоволенні позову.

Представник ТОВ «ФОБОС» - адвокат Гладкий Д.В. заперечував проти задоволення апеляційної скарги, наполягав на залишенні без змін рішення суду першої інстанції з огляду на його законність та обґрунтованість.

Інші учасники справи до суду не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені відповідно до вимог чинного законодавства (т. 3 а. с. 16а, 48), клопотання про відкладення розгляду справи до апеляційного суду не надходили.

Згідно з частиною другоюстатті 372 ЦПК Українинеявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, а тому колегія суддів вирішила розглядати справу за відсутності осіб, які не з`явились.

Заслухавши у судовому засіданні суддю-доповідача, доводи представників позивача та відповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 374 ЦПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення.

Згідно з п. 1, 2 ч. 1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими.

У частинах першій, другій та п`ятій статті 263 ЦПК України встановлено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Критерії оцінки правомірності оскаржуваних судових рішень визначені в статті 263 ЦПК України, відповідно до яких судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до частини першої статті 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.

Зазначеним вимогам закону оскаржуване судове рішення не відповідає.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Обов`язком суду при розгляді справи є дотримання вимог щодо всебічності, повноти й об`єктивності з`ясування обставин справи та оцінки доказів.

Усебічність та повнота розгляду передбачає з`ясування усіх юридично значущих обставин та наданих доказів з усіма притаманними їм властивостями, якостями та ознаками, їх зв`язків, відносин і залежностей. Усебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин справи забезпечує, як наслідок, постановлення законного й обґрунтованого рішення.

Частиною першоюстатті 15 ЦК Українивизначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини першоїстатті 16 ЦК України,кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Порушенням вважається такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке; порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково. При цьому позивач, тобто особа, яка подала позов, самостійно визначається з порушеним, невизнаним чи оспорюваним правом або охоронюваним законом інтересом, які потребують судового захисту. Обґрунтованість підстав звернення до суду оцінюються судом у кожній конкретній справі за результатами розгляду позову (постанова Великої Палати Верховного Суду від 02 лютого 2021 року в справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20).

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 не надав належних та допустимих доказів на підтвердження того, що будівництво ТОВ «ФОБОС-94» прибудови нежитлового приміщення АДРЕСА_5 здійснено без наявності дозвільних документів, та порушує його цивільні права як мешканця прилеглого будинку, як не довів підстав для здійснення такого крайнього заходу, як знесення.

Проте колегія суддів не погоджується з таким висновком з огляду на таке.

Відповідно достатті 41 Конституції Україникожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

У відповідності до статті 1 Першого Протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свободкожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Суд першої інстанції встановив та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 , що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.

У будинку АДРЕСА_2 , утворено ОСББ «Водограй -18».

ТОВ «Фобос-94» на праві власності має нежитлове приміщення 111 за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Повідомленням про початок виконання будівельних робіт, реєстраційний номер: ЗП051210406677 22.04.2021 Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області внесло відомості до системи щодо реконструкції магазину за адресою АДРЕСА_4 , ТОВ «Фобос-94».

Земельна ділянка заадресою: АДРЕСА_3 перебуває в оренді у ТОВ «ФОБОС-94» та використовується товариством у його господарській діяльності.

Земельна ділянка з кадастровим № 2310100000:03:040:0117, яка у 2005 році була передана ТОВ «ФОБОС-94» на підставі Рішення Запорізької міської ради від 01.08.2005 № 37/194 «Про передачу в оренду ТОВ «ФОБОС-94» земельної ділянки по АДРЕСА_3 для розташування прибудови до магазину для розширення торговельного залу, розміщення бару та літнього майданчику».

У 2015 році спірна частина території увійшла до земельної ділянки з кадастровим №2310100000:03:040:0212 та була передана в оренду ТОВ «ФОБОС-94», що підтверджено:

- Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 58/63 від 07.10.2015 про затвердження ТОВ «ФОБОС-94» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по АДРЕСА_3 для розташування прибудови до магазину для розширення торговельного залу, розміщення бару та літнього майданчику (п. 5),

- Договором оренди № 201503000100577 від 02.11.2015 про оренду земельної ділянки для розташування прибудови до магазину для розширення торговельного залу, розміщення бару та літнього майданчику, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_6 га (кадастровий № 2310100000:03:040:0212),

- Актом визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 21.10.2015 з додатками,

- Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (49920863) від 15.12.2015 право оренди земельної ділянки площею 0,033га. для розташування прибудови до магазину для розширення торговельного залу, розміщення бару та літнього майданчика (кадастровий № 2310100000:03:040:0212), зареєстроване 08.12.2015,

- Витягом № 2159/86-16 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки (вих. № 2159/86-16 від 11.03.2016),

- Публічною кадастровою картою України (кадастровий № 2310100000:03:040:0212), на якій значиться земельна ділянка 0,033га, цільове призначення: 03.03.07 для розташування прибудови до магазину для розширення торговельного залу, розміщення бару та літнього майданчика.

У ТОВ «ФОБОС-94» для виконання робіт з реконструкції наявні такі документи:

- Рішення Запорізької міської ради № 58/63 від 07.10.2015 про затвердження ТОВ «ФОБОС-94» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по АДРЕСА_3 для розташування прибудови до магазину для розширення торговельного залу, розміщення бару та літнього майданчику (п. 1),

- проектна документація розроблена і є діючою, про що вказується у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт (https://e-construction.gov.ua/permits_doc_detail/2545868113832838148),

- технічний паспорт групи нежитлових приміщень № НОМЕР_1 (виготовлений станом на 09.03.2021),

- рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 176/15 від 28.04.2021 про надання ТОВ «ФОБОС-94» дозволу на порушення об`єкта благоустрою за адресою АДРЕСА_7 (п. 1),

- дозвіл Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 1418 (вих. № 01/03-24/01641 від 17.05.2021) на проведення ряду робіт за адресою АДРЕСА_7 ,

- повідомлення про початок виконання будівельних робіт (https://e-construction.gov.ua/permits_doc_detail/2545868113832838148), де вказується, що клас наслідків СС1, а також є послання до проектну документацію,

- декларація про готовність до експлуатації об`єкта (https://e-construction.gov.ua/permits_doc_detail/2590650822228445014), яка є діючою і зареєстрованою.

Відповідно до технічного звіту з виконання вимірювальних робіт для визначення відстані від приміщення №111 ТОВ «Фобос» по вул. Новокузнецькій, 27 до стіни багатоповерхового будинку по АДРЕСА_2 : Результати вимірювань: відстань між приміщеннями № 111 ТОВ «Фобос» та стіною багатоповерхового будинку по АДРЕСА_2 складає 7,70 метрів.

15.06.2021 голова ОСББ «Водограй-18» звернулась до Запорізького міського голови, Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради, Департаменту архітектури та містобудування у Запорізькій області, ГУ ДСНС України у Запорізькій області із заявамищодо проведенняперевірки надотримання вимогзаконодавства щодобудівництва прибудовипо АДРЕСА_3 та допомогти мешканцям будинку АДРЕСА_2 в припиненні незаконного будівництва.

За інформацієюмістобудівного кадаструвід 07.07.2021№07-07/3505,станом на29.96.2021,якийведеться Департаментом архітектури тамістобудування відповіднодостатті 22ЗаконуУкраїни«Про регулювання містобудівноїдіяльності»містобудівніумови таобмеженнядля проектування об`єктабудівництвазамовникуТОВ «Фобос-94»по АДРЕСА_2 , не реєструвались.

За інформацією ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 29.10.2021 № 5301-6529/5302-3 за заявою мешканки АДРЕСА_8 , відповідно до вимог п.13.3.1 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» відстань від краю проїзду до зовнішньої стінки будинку слід приймати 5-7 м.

20.12.2021 мешканці ОСББ «Водограй-18» звернулись до Запорізької обласної прокуратури з заявою про вжиття заходів з питання самочинного будівництва ТОВ «Фобос-94» за адресою м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька,27, прим.111. Будь-якої інформації суду з приводу цього звернення суду не надано.

За інформацієюмістобудівногокадастру наадвокатськийзапит від14.12.2021,якийведетьсяДепартаментом архітектури тамістобудуваннявідповіднодо статті22ЗаконуУкраїни«Про регулювання містобудівної діяльності» та п.8 постанови КМУ від 25.05.2011 № 559 « Про містобудівний кадастр», містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_7 на замовника ТОВ «Фобос-94» не зареєстровано. Також відсутня інформація про реєстрацію паспорта прив`язки тимчасової споруди для продовження підприємницької діяльності.

Крім того, під час розгляду справи в суді першої інстанції призначено експертизу.

Так, за Висновком експерта Запорізького відділення ДНДІСЕ № 185-23 від 26.06.2023 за результатами проведення будівельно-технічної експертизи у цивільній справі № 333/7770/21 встановлено: «Відповідність виконаних будівельних робіт з фактичного улаштування металевої конструкції до прибудови літ «А-4» нежитлового приміщення 111, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 проектно-технічній документації експерту встановити не видається за можливе, у зв`язку з відсутністю в матеріалах цивільної справи, наданих замовником експертизи, проектно-технічної документації на зазначену вище фактично встановлену металеву конструкцію.

Фактично виконані будівельні роботи з улаштування металевої конструкції, що прибудована до прибудови літ. «А-4» нежитлового приміщення 111, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , не відповідають нормативно-правовим актам у галузі будівництва, чинним на території України на дату складання висновку, у зв`язку з відсутністю дозвільної(розрахунки та креслення) та виконавчої документації введення в експлуатацію об`єкту.»

Відповідно достатті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно з положеннямистатті 1 Закону України «Про основи містобудування»містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Відповідно достатті 5 Закону України «Про основи містобудування»при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені, крім іншого, розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил; розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів тощо.

Частинами 4 та 5статті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»встановлено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбаченихстаттею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Згідно з положеннямистатті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Пунктом 8 частини 1статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»визначено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.

Відповідно до частин 2, 3, 4, 5статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Згідно з ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», будівництво нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва (п. 1); територія -частина земноїповерхні зповітряним просторомта розташованимипід неюнадрами увизначених межах(кордонах),що маєпевне географічнеположення,природні тастворені врезультаті діяльностілюдей умовиі ресурси(п.13); план зонування території (зонінг) - документація, що є складовою комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади або генерального плану населеного пункту і визначає умови та обмеження використання території у межах визначених функціональних зон (п. 9); містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій (п. 7); містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування та будівництва щодо поверховості і щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією (п. 8); проектна документація - затверджені текстові та графічні матеріали, якими визначаються містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні вирішення, а також кошториси об`єктів будівництва (п. 11); інженерно-транспортна інфраструктура - комплекс інженерних, транспортних споруд і комунікацій (п. 8); червоні лінії - визначені в містобудівній документації відносно пунктів геодезичної мережі межі існуючих та запроектованих вулиць, доріг, майданів, які розділяють території забудови та території іншого призначення (п. 14); лінії регулювання забудови - визначені в містобудівній документації межі розташування будинків і споруд відносно червоних ліній, меж окремих земельних ділянок, природних меж та інших територій (п. 6).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає: прогнозування розвитку територій; забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій; визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, транспортних, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів; встановлення режиму забудови територій, на яких передбачено провадження містобудівної діяльності; розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об`єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури; створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення; проведення моніторингу забудови; ведення містобудівного кадастру; здійснення контролю у сфері містобудування. Інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про основи містобудування», будівельні норми, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів з урахуванням соціальних, природно-кліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища та якнайкращих умов життєдіяльності людини.

Будівельні норми, норми і правила щодо планування, забудови та іншого використання територій, проектування і будівництва об`єктів містобудування розробляються і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, іншими центральними органами виконавчої влади в порядку, визначеному законом.

Згідно з положеннями ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», замовник має право виконувати будівельні роботи після: подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України; видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України «Про оцінку впливу на довкілля». Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва. Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджується Кабінетом Міністрів України. Реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою. Контроль за виконанням підготовчих та будівельних робіт здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю. Інформація про документ, що дає право на виконання будівельних робіт, а також відомості про клас наслідків (відповідальності) об`єкта, ідентифікатор об`єкта будівництва (закінченого будівництвом об`єкта), замовника та підрядників розміщуються на відповідному стенді, який встановлюється на будівельному майданчику в доступному для огляду місці (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них). Виконання будівельних робіт без відповідного документа, передбаченого цією статтею, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом. Проектна документація на будівництво об`єктів містобудування розробляється та затверджується замовником у встановленому законодавством порядку ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво».

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 № 461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів», прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації (далі - декларація). Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками, а також комплексів (будов), до складу яких входять об`єкти з різними класами наслідків (відповідальності), здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката.

Після проведення візуально-інструментального огляду прибудови металевої конструкції до прибудови літ. «А-4» приміщення 111, що знаходиться на за адресою АДРЕСА_3 експертом встановлено, що металева конструкція, розміром 6,14 х 4,13 м розміщена впритул до стіни прибудови. Виготовлена з металевої П-образної труби та профільного настилу. Фундамент відсутній. З`єднання металевої конструкції зварне.

Колегія суддів констатує, що в матеріалах справи відсутня проектна документація на зведення цієї металевої конструкції.

Відповідно до договору оренди землі від 12.11.2015, укладеним між Запорізькою міською радою та ТОВ «ФОБОС-94», Орендодавець відповідно до рішення шістдесят першої сесії шостого скликання Запорізької міської ради № 58/63 від «07» жовтня 2015 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування прибудови до магазину для розширення торгівельного зала, розміщення бару та літнього майданчику, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 . Земельна ділянка належить Запорізькій міській раді на праві комунальної власності.

В оренду передається земельна ділянка площею 0,0330 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:03:040:0212. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: прибудова орендаря та (або) інші об`єкти, що не відносяться до нерухомого майна відсутні. Земельна ділянка передається в оренду разом з прибудовою орендаря.

У випадку надання земельної ділянки для будівництва об`єктів містобудування. Орендар зобов`язаний завершити будівництво (реконструкцію) об`єкту у термін, встановлений під час надання земельної ділянки в оренду (встановлюється у висновку органу містобудування та архітектури у рішенні міської ради про надання земельної ділянки в оренду, у проектній документації на будівництво, угоді про умови участі в аукціоні) та обчислюється з дати отримання дозволу інспекції ДАБК на проведення будівельних робіт або з дати реєстрації декларації (повідомлення) про початок виконання будівельних робіт у випадку порушення терміну визначеного п. 9 Договору - обчислюється з дати його спливу. Гарантійний термін отримання дозволу інспекції ДАБК на проведення будівельних робіта бо реєстрації декларації (повідомлення) про початок будівельних робіт встановлюється чинним законодавством України. Об`єкт будівництва має бути прийнятий до експлуатації протягом терміну вказаному у п.8 Договору. Договір укладено до «07» жовтня 2034 року.

Земельна ділянка передається в оренду для розташування прибудови до магазину для розширення торгового залу, розміщення бару та літнього майданчику (функціональне призначення). Цільове призначення земельної ділянки землі житлової та громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

За письмовою згодою Орендодавця Орендар має право зводити у встановленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження шляхом прийняття відповідних рішень органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;

Орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення, та умов договору, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі; не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів;

У випадку надання в оренду земельної ділянки для розташування тимчасових споруд об`єктів що не є об`єктами нерухомості Орендарю заборонено здійснювати капітальне будівництво об`єктів нерухомості на орендованій земельній ділянці та/або здійснювати реконструкцію тимчасових споруд у об`єкти нерухомості без відповідної згоди Запорізької міської ради.

У випадку надання земельної ділянки для будівництва (реконструкція) об`єкта. Орендар зобов`язаний:

Завершити будівництво та прийняти об`єкт до експлуатації у строк визначений під час надання земельної ділянки (п.8, 10 Договору); Після прийняття об`єкту до експлуатації протягом 7 календарних днів надати до міської ради, а також до податкового органу за місцем знаходженням земельної ділянки копію документа, що посвідчує факт введення об`єкту до експлуатації (декларація про готовність об`єкта до експлуатації, сертифікат про відповідність закінченого будівництвом об`єкта). Здійснювати видалення зелених насаджень лише на підставі та в порядку встановленому чинним законодавством, з обов`язковою сплатою їх відповідної вартості. Зареєструвати право оренди у порядку, встановленому протягом 4 місяців з дати прийняття рішення міської ради про надання земельної ділянки в оренду. Надіслати копію Витяґу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на адресу міської ради протягом 5 робочих днів з дати реєстрації права оренди.

В матеріалах цивільної справи наявна копія дозволу від 17.05.2021 № 1418 Виконавчого комітету Запорізької міської ради, відповідно до якої на об`єкті благоустрою: території загального користування за адресою: АДРЕСА_7 ТОВ «Фобос-94» дозволяється, згідно з рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.04.2021 № 176/15, проводити: земляні або монтажні роботи, не пов`язані з прокладенням, перекладенням, ремонтом інженерних мереж і споруд; роботи, пов`язані з порушенням благоустрою об`єктів зеленого господарства; прокладення, перекладення або заміну водостічних, водопровідних труб та водоприймальних колодязів; установлення нових, відновлення, ремонт та заміну малих архітектурних форм; ремонт та/або улаштування майданчиків для паркування транспортних засобів, спортивних, дитячих та інших майданчиків; заміну пошкоджених та застарілих конструкцій опор, ліхтарів, освітлювальної арматури, тросів, розтяжок, кабелів, дротів, комунікаційної апаратури. Дозвіл діє з 28.04.2021 до 27.04.2022.

Особа або організація, якій видано дозвіл, зобов`язана власними силами привести об`єкт благоустрою у належний стан після закінчення проведення земляних та/або ремонтних робіт або може у випадках, передбачених пунктом 2 частини другої статті 19 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», сплатити його відновну вартість».

У листі від 07.07.2021 № 07-07/3505 Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради «Про надання інформації» зазначено:

«За інформацією, яка розміщена на офіційному порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області зареєстровано:

-повідомлення про початок виконання будівельних робіт по об`єкту будівництва: «Реконструкція магазину за адресою: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька,27, прим. 111» від 22.04.2021 №ЗП051210406677. Замовник: TOB «ФОБОС-94».

-декларацію про готовність до експлуатації об`єкта: «Реконструкція магазину за адресою: м. Запоріжжя, вул.Новокузнецька,27, прим. 111» від 09.06.2021 №ЗП101210607779. Замовник: TOB «ФОБОС-94».

Станом на 29.06.2021 за інформацією містобудівного кадастру, який ведеться Департаментом відповідно до статті 22 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 8 постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 559 «Про містобудівний кадастр», містобудівні умови та обмеження проектування об`єкта будівництва замовнику TOB «Фобос-94» по АДРЕСА_7 , не реєструвались.

Враховуючи зазначене, Департамент направляє за належністю лист ОСББ «Водограй- 18» від 15.06.2021 №03-2021 до департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області з проханням вжити відповідні заходи в межах наданих повноважень...».

У відповіді Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 20.12.2021 № 04.01-05/6913 зазначено:

«Відповідно до інформації містобудівного кадастру, який ведеться Департаментом згідно ст. 22 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №559 «Про містобудівний кадастр», містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_7 на замовника - TOB «Фобос-94» не зареєстровано. Також відсутня інформація про реєстрацію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності.

Згідно з абз. 13 ч. 2 ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» розміщення малих архітектурних форм здійснюється за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про будівельні норми», будівельні норми це нормативний акт технічного характеру, що встановлює обов`язкові вимоги до об`єкта нормування у будівництві.

Розміщення об`єктів ІІІа, ІІІб, IV, IVa, V ступеню вогнестійкості відносно стін житлових будинків потрібно здійснювати у відповідності до табл. 15.2 ДБН Б.2.12-12:2019 «Планування та забудова територій» та вимог ДБН В. 1.1-7:2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги».

У листі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області від 29.10.2021 № 5301-6529/5302-3 «Про надання роз`яснень» зазначено:

«...Відповідно до вимог пункту 1 «Порядку подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2013р. № 440, декларація відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки подається на початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин). На даний час TOB «Фобос-94» не подавало декларацію до Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Згідно з вимогами пункту 15.3.1 ДБН Б.2.2-2019 «Планування та забудова територій» відстань від краю проїзду до зовнішньої стіни будинку слід приймати 5-7 м».

Відповідно до ДБН В.2.6-163:2010 «Конструкції будинків і споруд. Сталеві конструкції. Норми проектування, виготовлення та монтажу»:

«...4.1 Конструкції слід виготовляти відповідно до вимог чинного стандарту, стандартів, а конструкції конкретних типів, за робочими кресленнями КМД та одностадійними кресленнями.

4.2Матеріал конструкції повинен прийматися відповідно до СНиП 2.03.06, ДБН В.2.6-...200...° та інших нормативних документів.

4.3Конструкції повинні відповідати вимогам ДБН В. 1.1-7 за показниками вогнестійкості залежно від ступеня вогнестійкості будівель та споруд.

4.4В технічній документації на конструкції конкретних типів повинні бути вказані:

-у всіх випадках - марки та класи сталі (марки та стани алюмінію);

-для зварних з`єднань - спосіб зварювання та матеріал;

-для болтових та гвинтових з`єднань - клас міцності, матеріал та ступінь точності болтів, гайок та гвинтів;

-для високоміцних болтових з`єднань - матеріал болтів, гайок та шайб.

4.5Стандарти на конструкції конкретних типів повинні передбачати граничні відхилення їх лінійних розмірів від номінальних та відхилення форми й розміщення поверхонь конструкцій від проектних. Граничні відхилення повинні встановлюватись відповідно до ГОСТ 21780, ГОСТ 21778, ГОСТ 21779 та ГОСТ 14140.

4.6 Граничні відхилення розмірів перерізів швів зварних з`єднань елементів конструкцій від проектних повинні відповідати значенням відповідно до ГОСТ 5264, ГОСТ8713 та ГОСТ 147714.8 Вимоги до підготовки поверхні металевих конструкцій перед нанесенням захисного покриття і способи захисту від корозії встановлюються відповідно до вимог СНиП 2.03.11-85. Правила виготовлення та прийняття робіт з нанесенням захисних поверхонь - за вимогами нормативних документів.

9.1 Монтаж металевих конструкцій потрібно виконувати відповідно до затверджених у встановленому порядку проектів виконання робіт та вимог нормативних документів.

9.3Граничні відхилення від проектного положення змонтованих конструкцій повинні встановлюватись стандартами на конструкції конкретних типів.

9.4Особливі вимоги до монтажу конструкцій повинні бути наведені в стандартах на конструкції конкретних типів».

Проектна та виробнича документація на фактично встановлену металеву конструкцію, прибудовану до нежитлового приміщення літ. «А-4» приміщення 111, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , в матеріалах цивільної справи відсутня, як і документація про приймання в експлуатацію вище вказаного об`єкта.

За висновками експертизи, металева конструкція, що прибудована до нежитлового приміщення літ. «А-4» приміщення 111 , що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , не відповідає ДБН В.2.6-163:2010 «Конструкції будинків і споруд. Сталеві конструкції. Норми проектування, виготовлення та монтажу», бо відсутні робочі кресленнями КМД та одностадійні кресленнями у матеріалах цивільної справи, наданих на дослідження замовником будівельно-технічної експертизи.

Відповідно до п. 6 Постанови КМ України «Про затвердження переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» від 07.06.2017 № 406 [11], затверджено перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків - щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.

Однак, дана норма передбачена для робіт з переобладнання та перепланування жилого будинку, споруди та не застосовується до нежитлових прибудов будинку.

Відповідно до копії дозволу від 17.05.2021 № 1418 Виконавчого комітету Запорізької міської ради дозволяється проводити: земляні або монтажні роботи, не пов`язані з прокладенням, перекладенням, ремонтом інженерних мереж і споруд; роботи, пов`язані з порушенням благоустрою об`єктів зеленого господарства; прокладення, перекладення або заміну водостічних, водопровідних труб та водоприймальних колодязів; установлення нових, відновлення, ремонт та заміну малих архітектурних форм; ремонт та/або улаштування майданчиків для паркування транспортних засобів, спортивних, дитячих та інших майданчиків; заміну пошкоджених та застарілих конструкцій опор, ліхтарів, освітлювальної арматури, тросів, розтяжок, кабелів, дротів, комунікаційної апаратури. У вище наведеному переліку дозволених робіт, відсутнє спорудження нової металевої конструкції, тому на улаштування металевої конструкції Виконавчий комітет Запорізької міської ради своїм дозволом від 17.05.2021 № 1418 дозвіл не надавав.

Положенням Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що право на виконання будівельних робіт надається після отримання дозволу Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Згідно зі ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність», будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Ст. 12 Закону України «Про основи містобудування» передбачено, що до компетенції органів місцевого самоврядування у сфері містобудівельної діяльності на їх території належить право затвердження місцевих правил забудови, внесення змін у зазначені документи за поданням спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури відповідно до законодавства.

Відповідальність за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів зазначено у ст. 42 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та згідно з підпунктом 3, порушення встановлених законодавством екологічних, санітарно-гігієнічних вимог та санітарних норм під час проектування, розміщення, будівництва та експлуатації об`єктів благоустрою.

Положенням ст. 14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено використання об`єктів благоустрою до їх функціонального призначення, для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони, з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

За п. 1 ст. 16 Закону України «Про благоустрій» на об`єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу, в разі, якщо обов`язковість отримання такого дозволу передбачена законом.

Відповідно до п. 2 «Порядку виконання будівельних робіт», затвердженого постановою КМУ № 466 від 13.04.2011, будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення діючих підприємств, реставрації, капітального ремонту. Відповідно до п. 8 вище зазначеного документа: «...контроль за виконанням підготовчих та будівельних робіт здійснюється відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю...». Відповідно до п. 13 вище зазначеного документа: «...повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) (далі - повідомленій),... подається замовником (його уповноваженою особою) до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю...». Відповідно до п. 15 вище зазначеного документа: «...виконання підготовчих або будівельних робіт без подання такого повідомлення забороняється...».

З листа Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 20.12.2021 № 04.01-05/6913 вбачається, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_7 на замовника - TOB «Фобос-94» не зареєстровані у містобудівному кадастрі. Також відсутня інформація про реєстрацію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про будівельні норми», будівельні норми це нормативний акт технічного характеру, що встановлює обов`язкові вимоги до об`єкта нормування у будівництві.

Під проектом слід розуміти залежно від категорії об`єкта будівництва відповідний склад документації, визначеної ст.ст. 1, 7 та 8 Закону України «Про архітектурну діяльність», отриманої відповідно до ст. 29 та ст. 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також будівельний паспорт та технічні умови, отримані відповідно до ст. 27 та ст. 30 зазначеного Закону.

Згідно ч. 1 ст. 376 Цивільного Кодексу України [16] житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

За положеннямст. 391 ЦК Українивласник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

У рішенні у справі «Рисовський проти України» (№ 29979/04) від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовній спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик їх помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Також зазначено, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен накладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Відповідно до частин другої, третьоїстатті 331 ЦК Україниправо власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Згідно із частиною першоюстатті 376 ЦК Українисамочинне будівництво визначається через сукупність ознак, що виступають умовами або підставами, за наявності яких об`єкт нерухомості вважається самочинним, а саме, якщо: 1) він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети; 2) об`єкт нерухомості збудовано без належного дозволу чи належно затвердженого проекту; 3) об`єкт нерухомості збудовано з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

При цьому, наявність хоча б однієї із трьох зазначених у частині першійстатті 376 ЦК Україниознак свідчить про те, що об`єкт нерухомості є самочинним.

Відповідно до частини сьомоїстатті 376 ЦК Україниу разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов`язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.

Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов`язана відшкодувати витрати, пов`язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.

Юридичними фактами, які складають правову підставу знесення самочинного будівництва, є: істотне відхилення від проекту та/або істотне порушення будівельних норм і правил, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб; неможливість проведення перебудови або відмова особи, яка здійснила (здійснює) будівництво, від її проведення.

При вирішенні питання про те, чи є відхилення від проекту істотним і таким, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, необхідно з`ясовувати, зокрема, як впливає допущене порушення з урахуванням місцевих правил забудови, громадських і приватних інтересів на планування, забудову, благоустрій вулиці, на зручність утримання суміжних ділянок тощо.

Під істотним порушенням будівельних норм і правил з огляду на положенняЗаконів України «Про основи містобудування»; «Про архітектурну діяльність»; «Про регулювання містобудівної діяльності»;постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт» від 13 квітня 2011 року № 466необхідно розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших вимог і правил, а також зміну окремих конструктивних елементів житлового будинку, будівлі, споруди, що впливає на їх міцність і безпечність та загрожує життю й здоров`ю людини, тощо.

Таким чином, за змістомст. 376 ЦК Українивимоги про знесення самочинного будівництва особа (власник) може заявити за умови доведеності факту порушення своїх прав самочинною забудовою.

Такий висновок узгоджується з нормами ст. ст.3,15,16,391 ЦК України,ст. 3 ЦПК України, згідно з якими власник має права вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Тому суд повинен встановити, чи були порушені або не визнані права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Аналогічна правова позиція викладена у висновку Верховного Суду України,що викладений у постанові №6-180цс14 від 19 листопада 2014 року.

Отже, побудова об`єкту нерухомості з істотним порушенням будівельних норм та правил є самостійною ознакою самочинного будівництва, а виникнення на нього права власності не позбавляє права зацікавленої особи, права якої порушено, на знесення такого будівництва та обов`язку особи. Що здійснила таке будівництво його знесення при порушені прав інших осіб та при неможливості його перебудови.

Під істотним порушенням будівельних норм і правил необхідно розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших вимог і правил, а також зміну окремих конструктивних елементів житлового будинку, будівлі, споруди, що впливає на їх міцність і безпечність та загрожує життю й здоров`ю людини, тощо.

Аналогічні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 31 жовтня 2018 року у справі № 725/5630/15-ц, Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 361/765/16-ц від 02 лютого 2022 року у справі № 521/16974/17, від 17 січня 2022 року у справі № 442/4338/17.

Оскільки висновком судової будівельно-технічної експертизи № 185-23від26.06.2023встановлено відсутність у матеріалах, наданих замовником експертизи, проектно-технічної документації на фактично встановлену металеву конструкцію, відсутність дозвільної документації, проектної документації (розрахунки та креслення), виконавчої документації та документації введення в експлуатацію фактично спорудженої металевої конструкції, що прибудована до прибудови літ. «А-4» нежитлового приміщення 111, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , що є невідповідністю нормативно-правовим актам у галузі будівництва, чинним на території України, що свідчить про їх відсутність. У той же час встановлено, що фактично виконані будівельні роботи з улаштування металевої конструкції, що прибудована до прибудови літ. «А-4» нежитлового приміщення 111, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , не відповідають нормативно-правовим актам у галузі будівництва, чинним на території України на дату складання висновку, у зв`язку з відсутністю дозвільної (розрахунки та креслення) та виконавчої документації введення в експлуатацію об`єкту, колегія суддів доходить висновку, що будівельні роботи зі зведення прибудови до будинку АДРЕСА_3 здійснюються за відсутності документів, що надають право на виконання будівельних робіт, та проектної документації, а тому в силу положень ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України зведена внаслідок таких робіт споруда є самочинним будівництвом.

Колегія суддіввраховує висновки,викладені впостановах ВерховногоСуду від29січня 2020року усправі №822/2149/18та від10квітня 2020року усправі №344/4319/16-апро те,що правовийпорядок знесеннябудинку,будівлі,споруди,іншого нерухомогомайна залежитьвід підстав,за якимийого віднесенодо об`єктасамочинного будівництва.За змістомчастини сьомоїстатті 376ЦК Українизобов`язанняособи,яка здійснилабудівництво,провести відповіднуперебудову можливелише уразі істотноговідхилення відпроекту,що суперечитьсуспільним інтересамабо порушуєправа іншихосіб,та істотногопорушення будівельнихнорм іправил.У цихвипадках зпозовом прозобов`язанняособи допроведення перебудовиможе звернутисявідповідний органдержавної владиабо органмісцевого самоврядування.Таке рішеннясуд можеухвалити іза позовомпро знесеннясамочинного будівництва, якщо занаслідками розглядусправи дійдевисновку,що можливістьперебудови іусунення наслідківсамочинного будівництване втраченоі відповідачзгоден виконатиперебудову. У разі невиконання особою судового рішення про здійснення перебудови суд може постановити рішення про знесення самочинного будівництва.

В інших випадках самочинного будівництва, зокрема, якщо нерухоме майно збудоване або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, стаття 376 ЦК України не ставить можливість знесення об`єкта самочинного будівництва в залежність від можливостей його перебудови. Натомість правове значення має позиція власника (користувача) земельної ділянки, а також дотримання прав інших осіб. Якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок (частина четверта статті 376 ЦК України). В цьому випадку знесення самочинного будівництва можливе без попереднього рішення суду про зобов`язання особи, яка здійснила будівництво, провести відповідну перебудову. Це є логічним та виправданим, оскільки такі види самочинного будівництва, безперечно, не можуть бути приведені до легітимного стану шляхом перебудови.

За результатом розгляду справи апеляційний суд встановив, що спірну прибудовубуло зведенобез дозвільноїдокументації, вона виходитьза межіорендованої відповідачемземельної ділянки, а сам відповідач в ході судового розгляду не заявляв про можливість та бажання перебудови і усунення наслідків самочинного будівництва.

Матеріали справи свідчать про те, що в порушення вимог чинного законодавства відповідач здійснював будівництво прибудови без отримання містобудівних документів. Фактично, це - навіс та металоконструкції, які не є повноцінним архітектурним об`єктом, а її знесення означає лише демонтаж опорних стовпів, стінок і даху з метало профілю, що жодним чином не вплине на інші приміщення товариства.

За таких обставин, доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження, у зв`язку з чим, її слід задовольнити, рішення Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 16 січня 2024 року на підставі ч. 1 ст. 376 ЦПК України слід скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позову.

Відповідно до ч. 1 ст.141ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч. 13 статті 141 ЦПК України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи, що новою постановою апеляційний суд задовольняє апеляційну скаргу ОСОБА_1 вособі представника адвокатаШтабовенка Д.В., він має право на відшкодування витрат зі сплати судового збору, сплаченого за подання позовної заяви в сумі 908 грн та судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги в розмірі 1362 грн, які слід стягнути з відповідача.

Керуючись ст.ст. 141, 374, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 вособі представника адвокатаШтабовенкаДениса Всеволодовича задовольнити.

Рішення Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 16 січня 2024 року скасувати. Прийняти в цій справі нову постанову, якою:

«Позов ОСОБА_1 до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОБОС-94», треті особи: Запорізька міська рада, ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «ВОДОГРАЙ-18», про зобов`язаннязнести самочиннозбудовану прибудову задовольнити.

Зобов`язати ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОБОС-94» за власний рахунок знести самочинно збудовану прибудову до нежитлового приміщення літ. «А-4» за адресою: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 27, прим. 111 шляхом демонтажу (знесення) самовільно влаштованих металоконструкцій, навісів (козирків) та їх складових.

Стягнути з ТОВАРИСТВА ЗОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ«ФОБОС-94» на користь ОСОБА_1 судовий збір, сплачений за подання позовної заяви, в розмірі 908 гривень та апеляційної скарги - в розмірі 1362 гривні. Всього стягнути: 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.

Повна постанова складена 29 квітня 2024 року.

Головуючий:

Судді:

СудЗапорізький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118686507
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: спори про самочинне будівництво

Судовий реєстр по справі —333/7770/21

Постанова від 17.04.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Постанова від 17.04.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 10.04.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 16.02.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Ухвала від 16.02.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Ухвала від 09.02.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Рішення від 16.01.2024

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Рішення від 16.01.2024

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 29.06.2023

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 05.04.2023

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні