Справа 688/3660/20
№ 2/688/4/24
Рішення
Іменем України
19 квітня 2024 року м. Шепетівка
Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області в складі:
головуючого судді Козачук С.В.,
з участю секретаря судового засідання Гошовської О.О.,
прокурора Облог Р.А.,
представника відповідача Судилківської сільської ради Васильченка В.О.,
представника відповідача ОСОБА_1 ОСОБА_2 ,
представника третьоїособи ТОВ«Шепетівський гранкар`єр» Ванжи О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань в місті Шепетівці в режимі відеоконференції в порядку загальногопозовного провадження цивільну справу за позовомзаступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави до Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Товариство з обмеженою відповідальністю «Шепетівський гранкар`єр» про визнання недійсним рішення в частині та зобов`язання повернути земельну ділянку,
встановив:
Короткий зміст та обґрунтування позовних вимог, позиції сторін
29.12.2020 року заступник керівника Шепетівської місцевої прокуратури Мельник В.О. звернувся до суду в інтересах держави з позовом до Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 про визнання недійсним рішення в частині та зобов`язання повернути земельну ділянку.
В обґрунтування позову посилається на те, що рішенням 40 сесії Судилківської сільської ради Шепетівського районуХмельницької області VII скликання №21 від 19.04.2019 року надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 орієнтовною площею 2 га із земельної ділянки (кадастровий номер 6825588500:05:005___), яка розташована в межах с. Рудня-Новенька Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області. 19.08.2019 року земельна ділянка з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 07.05.2019 року, який розроблено з порушенням вимог законодавства, оскільки встановлено, що дана земельна ділянка повністю заліснена (орієнтовний вік дерев, розташованих на ділянці - 10-15 років), заросла чагарниковою та іншою деревною рослинністю. Проте в Проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 07.05.2019 року така інформація відсутня.
Спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 відповідно до Проекту формування території і встановлення межі Судилківської сільської ради Народних депутатів Шепетівського району, затвердженого рішенням 18 сесії №7 від 31.03.1994 року ІІІепетівської районної ради Народних депутатів XXI скликання «Про затвердження проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних Рад народних депутатів і проектів встановлення меж населених пунктів району» розташована на земельних ділянках лісогосподарського призначення. Вказана інформація підтверджена в клопотанні ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області з питань дотримання земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 24.10.2019 року №455-ДК/0010/КВ/06/07119, складеному за результатами проведеної перевірки, в якому констатовано той факт, що Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 від 07.05.2019 року не підлягає погодженню та затвердженню відповідно до ст.ст. 186, 186-1 Змельного кодексу України як такий, що не відповідає положенням вимог законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою.
Крім того, листом №21-22-0.43-4754/2-20 від 25.09.2020 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, на підставі ст. 68 Закону України «Про землеустрій», повідомило Кваліфікаційну комісію Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про виявлені порушення положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою інженерами-землевпорядниками ОСОБА_3 та ОСОБА_4 при розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 . Разом з тим клопотання Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області залишилося проігнорованим Судилківською сільською радою Шепетівського району Хмельницької області, яка обмежилася наданням формальної відповіді в якій зазначила, що не може скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Рішенням 59 сесії VII скликання Судилківської сільської ради Шепетівського районуХмельницької області №22 від 29.07.2020 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, яка розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька ІІІепетівського району Хмельницької області. 07.08.2020 року на підставі даного рішення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (далі - Державний реєстр речових прав) за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на вказану земельну ділянку.
Вважає, що вказане рішення сесії Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області в частині затвердження проекту землеустрою та надання у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки підлягає визнанню недійсним (незаконним), а земельна ділянка поверненню у комунальну власність як така, що перебуває під особливою охороною згідно ст. 14 Конституції України, ч.ч. 2, 3 ст. 1, ст. 9 Лісового кодексу України, ч. 1 ст. 20, ст. 55, ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України у зв`язку з розміщенням на ній земель лісогосподарського призначення та не може перебувати в приватній власності. Вказане підтверджується Проектом формування території і встановлення межі Судилківської сільської ради Народних депутатів, затвердженим рішенням 18 сесії №7 від 31.03.1994 року Шепетівської районної ради Народних депутатів ХХІ скликання, листом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №10-22-0.43-5003/2-20 від 09.10.2020 року та копіями графічних матеріалів.
Згідно схематичного зображення, в тому числі земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:05:005:0019 в Проекті встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради, Шепетівського району Хмельницької області сформованому сертифікованим інженером-землевпорядником, на земельній ділянці кадастровий номер 6825588500:05:005:0019 розташовано 0,37 га земель лісогосподарського призначення. Отже, частина спірної земельної ділянки відноситься до земель комунальної власності лісогосподарського призначення та повинна використовуватись для ведення лісового господарства в порядку, визначеному Лісовим кодексом України.
Натомість, уповноваженим органом рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок, в тому числі спірної, не приймалось, відповідний проект землеустрою зміни цільового призначення не розроблявся. Фактично внаслідок неправомірних рішень сільської ради без винесення рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яке в свою чергу могло мати місце лише за погодженням з Кабінетом Міністрів України та розроблення відповідного проекту землеустрою, в порушення ч.ч. 1, 2, 7 ст. 20 Земельного кодексу України, незаконно передано в приватну власність земельну ділянку лісового фонду як земельну ділянку сільськогосподарського призначення.
Спірна земельнаділянка єкомунальною власністю, тому Держгеокадастр уцьому разіне наділенийповноваженнями розпорядниказ усіма повноваженнямивласника назахист права власності,а надані законом функції державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі вчастині дотриманняземельного законодавства не наділяють Держгеокадастр правомконтролю зареалізацією органом місцевого самоврядування повноваженьщодо розпорядження землями територіальної громади,що виключаєможливість зверненнядо суду зпозовними вимогами, заявленими у цій справі.
Разом з тим, причиною порушення вимог закону при розпорядженні землями комунальної власності стали також неправомірні дії органу місцевого самоврядування - Судилківської сільської ради, яка відповідно до ч.8 ст. 118, гі. «б» ч. 1 ст. 121, ч. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України, за наявності інформації Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про належність спірної земельної ділянки до земель лісового фонду, мало не допустити зазначених порушень, відмовити у погодженні та затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який невідповідає положеннямзакону,відмовити ОСОБА_1 у передачіспірної земельної ділянки увласність.В даномувипадку Судилківськасільська рададіяла недобросовісно,не напідставі,у межахповноважень тау спосіб,що передбачені Конституцією та законами України, а також у супереч меті, з якою такі повноваження надані.
Земельна ділянка із володіння територіальної громади вибула протиправно саме внаслідок прийняття спірного рішення, яке стало підставою для реєстрації відповідних прав у Державному реєстрі речових прав за відповідачем ОСОБА_1 .
Належне (законне) розпорядження земельними ділянками комунальної власності лісогосподарського призначення, які відповідно до ст. 14 Конституції України є основним національним багатством, що перебувають під особливою охороною держави, а право власності на які набувається виключно відповідно до закону, безумовно є складовою питання державного (загального) інтересу.
А тому, просить суд визнати недійсним (незаконним) рішення 59 сесії VII скликання Судилківської сільської ради №22 від 29.07.2020 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, яка розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області (п. 1.41); зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, яка розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області на користь територіальної громади Судилківської сільської ради; стягнути з ОСОБА_1 , Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в розмірі 4204 грн.
Прокурор Облог Р.А. в судовому засіданні позов підтримала з підстав, викладених у ньому, просила його задовольнити.
Позиція відповідачів, третьої особи
Представник відповідача Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області адвокат Васильченко В.О. в судовому засіданні позов не визнав. В обґрунтування заперечень вказав, що формування земельної ділянки відбулось до передачі її у власність ОСОБА_1 , із земель запасу в межах населеного пункту, проте прокурор такі обставини не оспорює. Зміна цільового призначення не відбувалась, в матеріалах справи відсутні відомості про це. Доказів, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 розташовано 0,37 га земель лісогосподарського призначення, як про це вказує прокурор, останнім не надано. Вважає даний позов безпідставним, таким, що не спрямований на відновлення будь-яких прав держави, а тому просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Заболотний А.М. в судовому засіданні позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні через його недоведеність належними та допустими доказами та неефективність обраного прокурором способу захисту.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ТОВ «Шепетівський гранкар`єр» адвокат Ванжа О.А. в судовому засіданні позов підтримав, через наявність порушень законодавства при виготовленні проекту землеустрою, що відображено у висновку експерта, просив його задовольнити.
Заяви, клопотання та інші процесуальні дії у справі
Ухвалою Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 30.12.2020 року відкрито провадження та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 09 год. 00 хв. 02.02.2021 року, яке за клопотанням відповідача ОСОБА_1 відкладалось до 14 год. 00 хв. 02.03.2021 року, 10 год. 00 хв. 18.03.2021 року та за клопотаннями представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Заболотного А.М. до 11 год. 00 хв. 13.04.2021 року та 11 год. 00 хв. 13.05.2021 року.
Ухвалою Шепетівськогоміськрайонного судуХмельницької областівід 30.12.2020року задоволенозаяву заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури про забезпечення позову; накладено арешт на земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, що розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області та належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; заборонено ОСОБА_1 відчужувати, змінювати цільове призначення земельної ділянки площею 2 га кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, що розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області, а також здійснювати її перетворення, поділ, об`єднання з іншими земельними ділянками; заборонено земельним кадастровим реєстраторам, які входять до складу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органів, вносити до Державного земельного кадастру будь-які відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:05:005:0019.
12.03.2021 року на адресу суду заступником Шепетівської місцевої прокуратури Мельником В.О. подано пояснення, в яких додатково повідомляє, що проект встановлення меж населених Судилківської сільської ради народних депутатів Шепстівського району Хмельницької області розроблено управлінням земельних ресурсів Хмельницької обласної державної адміністрації, згідно договору №3872 від 07.10.1991 року, та подано на затвердження Шепетівської районної Ради народних депутатів. Рішенням 18 сесії №7 від 31.03.1994 року Шепетівської районної Ради народних депутатів ХХІ скликання «Про затвердження проектів формування території і встановлення меж сільських, селищної Рад народних депутатів і проектів встановлення меж населених пунктів району» затверджено вказаний проект. Додатком до даного проекту є карта «Проект встановлення меж населених пунктів». При розробці такої карти використовувалися умовні позначення топографічних карт колишнього СРСР «Условные знаки топографических карт СССР». З урахуванням умовних позначень на карті, вбачається, що на спірній земельній ділянці з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 розташована поросль лісу, лісові розсадники, молоді посадки лісу висотою до 4 м. З урахування викладеного, згідно Проекту встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області, затвердженого рішенням 18 сесії №7 від 31.03.1994 року Шепетівської районної Ради народних депутатів XXI скликання, на земельній ділянці з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 розташовані землі лісогосподарського призначення.
Ухвалою Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 13.05.2021 року за клопотанням прокурора приєднано до матеріалів справи подані 12.03.2021 року заступником керівника Шепетівської місцевої прокуратури Мельником В.О. письмові пояснення та докази; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ТОВ «Шепетівський гранкар`єр»; підготовче засідання відкладено до 10 год. 00 хв. 02.06.2021 року, яке через відсутність відомостей про повідомлення третьої особи, відкладено до 14 год. 30 хв. 17.06.2021 року.
Ухвалою Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 17.06.2021 року відмовлено у задоволенні клопотання представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ТОВ «Шепетівський гранкар`єр» ОСОБА_5 про зупинення провадження в справі; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10 год. 00 хв. 21.07.2021 року, який неодноразово за клопотаннями учасників справи відкладався.
21.07.2021 року до канцелярії суду заступником керівника Шепетівської окружної прокуратури Вітруком В.М. подано пояснення по справі згідно яких, схематичне зображення земельних ділянок з кадастровими номерами 6825588500:05:005:0017, 6825588500:05:005:0018, 6825588500:05:005:0019, 6825588500:05:005:0020, 6825588500:05:005:0021 в Проекті встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області сформоване сетрифікованим інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_6 , який здійснює свою діяльність на підставі свідоцтва про підвищення кваліфікації інженера-землевпорядника серія НОМЕР_1 від 16.11.2020 року, зареєстрованого в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників. Згідно вказаного схематичного зображення на земельній ділянці з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 розташовано 0,37 га земель лісогосподарського призначення. Враховуючи вищевикладене, схематичне зображення вказаних земельних ділянок в Проекті встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради Шепстівського району Хмельницької області, яке сформоване сертифікованим інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_6 , містить інформацію щодо предмета доказування, тому являється належним доказом по справі. Відповідачами факту наявності накладення земельної ділянки, наданої ОСОБА_1 у приватну власність, на землі лісогосподарського призначення не спростовано. Більш того, факт порушення порядку зміни цільового призначення земельної ділянки також встановлено Головним управлінням Держгеокадасгру у Хмельницькій області. Окрім цього, факт порушення порядку зміни цільвого призначення земельної ділянки підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту-земельної ділянки ГУ Держгеокадасгру у Хмельницькій області № 398-ДК/594/АП/09/071-19 від 03.10.2019 та клопотанням ГУ Держгеокадасгру у Хмельницькій області з питань дотримання земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою № 455-ДК/0010/КВ/06/07119 від ід 24.10.2019 року, складеним за результатами проведеної перевірки. А тому дані докази підтверджують недійсність (незаконність) прийнятого Судилківською сільською радою Шепетівського району Хмельницької області рішення №22 від 29.07.2020 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ОСОБА_1 вказану земельну ділянку у приватну власність для ведення особистого селянського господарства. Щодо встановлення цільового призначення частини земельної ділянки з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 як земельної ділянки лісоснодарського призначення зазначає, що до повноважень Шепетівської районної ради Народних депутатів на час прийняття рішення 31.03.1994 року «Про затвердження проектів формування території і встановлення меж сільських, селищної Рад народних депутатів і проектів встановлення меж населених пунктів району» входило питання віднесення земель до відповідних категорій. Враховуючи наведене, з урахуванням додатків, у тому числі, картографічних матеріалів до рішення Шепетівської районної ради Народних депутатів, на час прийняття рішення №7 від 31.03.1994 року ним визначено цільове призначення частини земельної ділянки з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 як землі лісогосподарського призначення, після чого будь-які рішення про зміну цільового призначення спірної земельної ділянки будь-яким органом не приймалися. Фактично згаданим рішенням земельна ділянка віднесена до категорії лісів, що унеможливлює її передачу у приватну власність без попередньої зміни її цільового призначення, а тому просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Шепетівськогоміськрайонного судуХмельницької областівід 25.11.2022року провадженняу данійсправі булозупинено узв`язку із призначенням за клопотанням прокурора судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою, проведення якої доручено Івано-Франківському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Ухвалою Шепетівськогоміськрайонного судуХмельницької областівід 02.01.2024року поновленопровадження всправі узв`язку із надходженням висновку судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою, призначено судове засідання на 10 год 00 хв 31.01.2024 року, яке за клопотання прокурора Шепетівської окружної прокуратури Облог Р.А. відкладено до 10 год. 00 хв. 28.02.2024 року, за клопотанням представника ТОВ «Шепетівський гранкар`єр» адвоката Ванжи О.А. відкладено до 14 год. 00 хв. 25.03.2024 року, за клопотанням представника відповідача Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області адвоката Васильченка В.О. відкладено до 13 год. 00 хв. 19.04.2024 року.
Виклад встановлених судом обставин, зміст спірних правовідносин та докази на їх підтвердження
Судом встановлено, що пунктом 1 рішення №7 від 31.03.1994 Шепетівської районної Ради народних депутатів «Про затвердження проектів формування території і встановлення меж сільських, селищної Рад народних депутатів і проектів встановлення меж населених пунктів району», затверджено проекти встановлення меж населених пунктів району згідно додатками №№ 1 та 2.
До матеріалів справи долучено засвідчену прокурором 12.03.2021 року копію Проекту встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області, розробленого Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук в 1993 році згідно договору №3872 від 07.10.1991, у розділі ІІ Додатки якого зазначено, зокрема, завдання на складання проекту, розрахунок загальної площі населених пунктів та висновок Судилківської сільської ради народних депутатів. Крім того, зазначається про наявність розділу ІІІ «Графічні матеріали», до якого віднесено 1) креслення меж населених пунктів (3872.9.13.1 ПМНП / інв.№Р-4454) та 2) креслення перенесення проекту в натуру (3872.9.19.1 ПМНП / інв.№ б/н.).
Також, до матеріалів справи долучено засвідчену прокурором 03.03.2023 копію Проекту формування території та встановлення межі Судилківської сільської ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області, розробленого Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук в 1993 році згідно договору №3872 від 07.10.1991 року, зміст якого відрізняється від попередньо наданого проекту. Серед іншого, у розділі ІІІ «Графічні матеріали» зазначено лише креслення адміністративних границь (3872.9.19.1 ПМСР / інв.№Р-4454).
Крім того, судом встановлено, що 26.02.2019 року відповідач ОСОБА_1 звернувся до Судилківської сільської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 2 га, що розташована за межами населеного пункту с. Рудня-Новенька з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до п.1.41 рішення 40 сесії VIIІ скликання Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області №21 від 19.04.2019 року ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за рахунок земель комунальної власності орієнтовною площею 2,00 га із земельної ділянки (кадастровий номер 6825588500:05:005___), яка розташована в межах с.Рудня-Новенька Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.
До матеріалів справи долучено копію проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 6825588500:05:005___) гр. ОСОБА_1 с.Рудня-Новенька Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області 01.03. для ведення особистого селянського господарства. Зазначений проект, серед іншого, містить висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 08.07.2019 №7242/82-19, зі місту пунктів 9, 10 якого вбачається, що у експерта Державної експертизи зауваження та пропозиції відсутні і проект ним погоджено.
19.08.2019 року на земельну ділянку із кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 відкрито поземельну книгу і до Державного земельного кадастру внесено, зокрема, наступні дані: цільове призначення землі сільськогосподарського призначення, вид використання для ведення особистого селянського господарства, код цільового призначення 01.03. для ведення особистого селянського господарства.
У Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 від 03.10.2019 за №382-ДК/594/АП/09/011-19 зазначається, що за висновком державного інспектора, враховуючи наявність лісового масиву на території земельної ділянки та відсутність даної інформації у Проекті відведення, він вбачає можливі порушення при розробці проекту відведення.
За змістом адресованого Судилківській сільській територіальній громаді клопотання №455-ДК/0010/КВ/06/07119 від 24.10.2019 року, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, відносно земельної ділянки 6825588500:05:005:0019, вимагало (пропонувало) привести у відповідність до вимог чинного законодавства рішення 40 сесії VIIІ скликання Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області №21 від 19.04.2019, а також врахувати, що Проект відведення земельної ділянки із кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 не підлягає погодженню та затвердженню відповідно до ст.ст. 186, 186-1 Земельного кодексу України як такий, що не відповідає положенням вимог законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою, оскільки при його виготовлені не враховано обмеження щодо користування даною земельною ділянкою через наявність санітарно-захисної зони та наявність лісового масиву.
Листом за вих. №09-20/2810 від 09.12.2019 Судилківська сільська рада повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про неможливість скасування нею своїх попередніх рішень, відповідно до приписів яких виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Рішенням 59 сесії VІII скликання Судилківської сільської ради Шепетівського районуХмельницької області №22 від 29.07.2020 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, яка розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька ІІІепетівського району Хмельницької області (п. 1.41).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєструІпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №236021309 від 08.12.2020 року за ОСОБА_1 07.08.2020 року на підставі даного рішення зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку.
Згідно висновку експертів за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою № 22/23-28 від 08.12.2023 року надана на дослідження копія проекту землеустрою щодо відведеня земельної ділянки ОСОБА_1 с. Рудня-Новенька Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області 01.03 для ведення особистого селянського господарства не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативно-правовим документам із землеустрою та землекористування, а саме за складом та змістом не відповідає нормам ст. 50 Закону України «Про землеустрій» та нормативним вимогам до виконання повного комплексу робіт великомасштабних топографічних знімань, врегульованих Інструкцією з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98, затвердженого наказом Укргеодезкартографії від 09.04.1998 №56. Встановити чи відноситься земельна ділянка з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 до земель лісогосподарського призначення не видається за можливе у зв`язку з відсутністю інформації про землі лісогосподарського призначення в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька. Встановити чи накладається земельна ділянка з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 на землі лісогосподарського призначення відповідно до Проекту встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області не видається за можливе у зв`язку з відсутністю координат поворотних точок меж земель лісогосподарського призначення у Проекті встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради.
Дані обставини підтверджуються матеріалами справи.
Застосовані норми права, мотиви та висновки суду
Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку у задоволенні позову відмовити з огляду на таке.
В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор вказував на те, що на земельній ділянці із кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 розташовано 0,37 га земель лісогосподарського призначення, які повинні використовуватись для ведення лісового господарства в порядку, визначеному Лісовим кодексом України та не можуть перебувати в приватній власності. Оскільки уповноваженим органом рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок, в тому числі спірної, не приймалось і відповідний проект землеустрою зміни цільового призначення не розроблявся, відповідачем Судилківською сільською радою Шепетівського району Хмельницької області прийнято рішення неправомірно без винесення рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яке могло мати місце лише за погодженням з Кабінетом Міністрів України та розроблення відповідного проекту землеустрою, а відтак, в приватну власність незаконно передано земельну ділянку лісового фонду, як земельну ділянку сільськогосподарського призначення.
За принципом диспозитивності цивільного судочинства (частина третя статті 2, стаття 13 ЦПК України), суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до частини 1 статті 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (частини перша та друга статті 77 ЦПК України).
Суд при розгляді справи керується принципом верховенства права, розглядаючи справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, в тому числі використовуючи Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї та практику Європейського суду з прав людини як джерело права (стаття 10 ЦПК України).
Згідно статей 2, 3 Земельного кодексу України № 2768-III від 25.10.2001 (надалі ЗК України), суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею земельні відносини, регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.Земельні відносини, що виникають при використанні лісіврегулюються ЗК України, нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.
Відповідно до статей 79, 79-1 ЗК України земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі і земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Серед підстав припинення існування земельної ділянки, як об`єкту цивільних прав та скасування її державної реєстрації, визначено скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. При цьому, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Статтею 18 ЗК України визначено, що до земель України належать усі землі в межах її території, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Пунктами «а», «е» частини першої статті 19 ЗК України землі сільськогосподарського призначення та землі лісогосподарського призначення віднесено до окремих категорій земель за основним цільовим призначення.
Статтею 20 ЗК України визначено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності - їх власниками. При внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення або зміну цільового призначення земельної ділянки належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони визначається за даними Державного земельного кадастру. Відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру.
Із встановлених у даній справі обставин вбачається, що земельна ділянка із кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 площею 2,0 га, що розташована на території с. Рудня-Новенька Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, зареєстрована у Державному земельному кадастрі 19.08.2019 із відкриттям поземельної книги. Визначене щодо неї цільове призначення землі сільськогосподарського призначення, встановлений вид використання для ведення особистого селянського господарства. Формування вказаної земельної ділянки та законність її державної реєстрації у Державному земельному кадастрі сторонами не оспорювались. Будь-які відомості про зміну категорії земель та/або виду цільового призначення в матеріалах справи відсутні.
Згідно статті 22 ЗК України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Статтею 23 ЗК України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного рішення) визначено, що придатні для потреб сільського господарства землі повинні надаватися, насамперед, для сільськогосподарського використання. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру.
За вимогами частини п`ятої статті 20 ЗК України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного рішення), земельні ділянки сільськогосподарського призначення повинні використовуватись їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 ЗК України (зокрема, як землі фермерського господарства, особистих селянських господарств, для сінокосіння і випасання, садівництва та городництва, ведення підсобного господарства).Характер формулювання відповідної норми статті 23 ЗК України (термін «виключно») вказує на імперативний характер її приписів.
Застосовуючи положення неведених норм до спірних правовідносин, суд констатує, що земельна ділянка 6825588500:05:005:0019, яка згідно відомостей Державного земельного кадастру за цільовим призначенням відносилась до земель сільськогосподарського призначення і була призначена для ведення особистого селянського господарства, могла використовуватись її власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями відповідного виду використання, зокрема, встановлених статтею 33 ЗК України. Зазначеному, оспорюване прокурором рішення 59 сесії VII скликання Судилківської сільської ради №22 від 29.07.2020 року (п.1.41) не суперечить.
У відповідності до статті 55 ЗК України, до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Пунктом «а» частини другої статті 55 ЗК України визначено, що до земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів.
Статтями 56, 57 ЗК України передбачено, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
Згідно статті 2 Лісового кодексу України № 3852-XII від 21 січня 1994 року (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного рішення, надалі ЛК України) лісові відносини суспільні відносини, які стосуються володіння, користування та розпоряджання лісами і спрямовуються на забезпечення охорони, відтворення та стале використання лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.Об`єктом лісових відносин є лісовий фонд України та окремі лісові ділянки.
Відповідно до статті 4 ЛК України до лісового фонду України належать лісові ділянки, в тому числі захисні насадження лінійного типу, площею не менше 0,1 гектара. При цьому, до лісового фонду України не належатьзелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери, бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів, а також окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
Згідно частини четвертої статті 1 ЛК України лісова ділянка це ділянка лісового фонду України з визначеними межами, виділена відповідно до цього Кодексу для ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів без вилучення її у землекористувача або власника землі.
Статтею 5 ЛК України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства.Віднесення земельних ділянок до складу земель лісогосподарського призначення здійснюється відповідно до земельного законодавства.
Під час судового розгляду у даній справі встановлений і не оспорюється сторонами факт розташування земельної ділянки 6825588500:05:005:0019 в межах населеного пункту села Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області. Сторонами не надано і судом не встановлено факту віднесення в установленому законом порядку до лісів будь-яких зелених насаджень, окремих дерев чи їх груп, розташованих на земельній ділянці 6825588500:05:005:0019. У матеріалах справи відсутні докази щодо виділення земельної ділянки для ведення лісового господарства, а також не надано доказів віднесення земельної ділянки за цільовим призначенням до земель лісогосподарського призначення.
Не спростовують зазначеного і посилання прокурора на рішення №7 від 31.03.1994 Шепетівської районної Ради народних депутатів «Про затвердження проектів формування території і встановлення меж сільських, селищної Рад народних депутатів і проектів встановлення меж населених пунктів району», Проект встановлення меж населених пунктів Судилківської сільської ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області та Проект формування території та встановлення межі Судилківської сільської ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області, які суд оцінює критично з огляду на наступне:
Положеннями статті 4 ЛК України, чинними станом на дату прийняття Шепетівською районною Радою народних депутатів рішення №7 від 31.03.1994 року, було передбачено (аналогічно до зазначеного вище), що до лісового фонду не належать усі види зелених насаджень у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів (частина третя зазначеної норми).
Станом на дату прийняття вказаного рішення, земельні відносини регулювались положеннями Земельного кодексу України від 18.12.1990 року №561-XII (у відповідній редакції, надалі ЗК України №561-XII ).
Так, згідно пунктів 1, 5 частини першої статті 2 ЗК України №561-XII було передбачено поділ всіх земель України на категорії відповідно до їх цільового призначення, в тому числі, як окремі категорії визначено землі сільськогосподарського призначення та землі лісового фонду. Категорія земель лісогосподарського призначення положеннями зазначеного нормативно-правового акту передбачена не була.
Згідно частин другої, третьої статті 2 ЗК України №561-XII віднесення земель до відповідних категорій і переведення їх з однієї категорії до іншої було віднесено до повноважень органів, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання їх у користування.
За статтею 65 ЗК України №561-XII до земель сільського населеного пункту належать усі землі, що знаходяться в межах, установлених для цього пункту в порядку землеустрою. Землі сільського населеного пункту перебувають у віданні сільської Ради народних депутатів. Межі сільських населених пунктів встановлюються і змінюються районною, міською в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Радою народних депутатів. Використання земель сільського населеного пункту здійснюється відповідно до проектів планіровки та забудови даного населеного пункту.
Відповідно до статей 17, 19 ЗК України №561-XII передача земельних ділянок у власність, а також надання земельних ділянок у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ провадилась сільськими, селищним Радами народних депутатів на території яких розташовані такі земельні ділянки.
Відтак, станом на 31.03.1994 до повноважень Шепетівської районної Ради народних депутатів було віднесено виключно встановлення і зміна меж сільських населених пунктів у підпорядкованому їй районі. Натомість, віднесення земель до відповідних категорій і переведення їх з однієї категорії в межах села Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області могло здійснюватися виключно відповідною сільською радою і докази прийняття відповідного рішення в матеріалах справи відсутні.
Крім того, проект встановлення меж сільського населеного пункту, відповідно до чинного законодавства, не встановлював порядку і умов використання земель сільського населеного пункту, а натомість, за змістом статті 65 ЗК України №561-XII, такі визначались відповідно до проектів планіровкита забудови, повноваження із затвердження яких, відповідно до пункту 1 частини першої статті 37 Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» №533-XII від 07.12.1990, належали виконавчому комітету сільської, селищної, міської Ради народних депутатів. Будь-який проект планіровкита забудови села Рудня-Новенька суду не надавався, докази його підготовки і затвердження в установленому порядку в матеріалах справи відсутні.
Таким чином, твердження прокурора про віднесення земель, на яких в подальшому сформовано земельну ділянку 6825588500:05:005:0019, до земель лісогосподарського призначення на підставі рішення Шепетівської районної Ради народних депутатів №7 від 31.03.1994 та будь-якого проекту формування території і встановлення меж сільських рад і меж населених пунктів району, суперечать нормам чинного на той момент законодавства.
Додатково суд відзначає, що сторонами не стверджується і з досліджених у справі доказів не вбачається факту використання земельної ділянки 6825588500:05:005:0019 (земель на яких вона була сформована) для потреб лісового господарства у будь-який період часу як до прийняття Судилківською сільською радою оспорюваного прокурором рішення, так і після цього.
Як зазначалось, за змістом статті 55 ЗК України та статей 1, 5 ЛК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Відповідно до пункту 5 розділу VIII «Прикінцеві положення» ЛК України, до здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, що до набрання чинності цим Кодексом передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування. Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами. Зокрема, за пунктом 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11 грудня 1986 року, до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування належать планшети лісовпорядкування.
Відповідно до частини другої статті 78 ЦПК України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Відповідно до частини 1 статті 80 ЦПК України достатніми є докази, які в своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. За змістом положень статей 102, 103 ЦПК України для з`ясування обставин, що мають значення для справи і потребують спеціальних знань у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо, суд призначає експертизу.
Відповідно до Висновку експертів за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою № 22/23-28 від 08.12.2023 року, встановлення того, чи відноситься земельна ділянка з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 до земель лісогосподарського призначення не видається за можливе, в зв`язку із відсутністю інформації про землі лісогосподарського призначення в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька, а саме відсутністю в матеріалах справи будь-яких документів, що засвідчують право постійного користування державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, планово-картографічні матеріали лісовпорядкування в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області чи будь-якої інформації, яка підтверджує, що землі надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Отже, посилання прокурора про неправомірність прийняття Судилківською сільською радою рішення 59 сесії VII скликання №22 від 29.07.2020 року в частині п. 1.41, в зв`язку із розташуванням на земельній ділянці із кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 земель лісогосподарського призначення, не відповідають встановленим обставинам справи та суперечать нормам чинного законодавства, а тому у задоволенні вимоги про визнання недійсним (незаконним) зазначеного рішення слід відмовити.
Відповідно до частини 1статті 116 ЗК України громадяни набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цих кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 373 ЦК України передбачено, що право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону. Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення. Власник земельної ділянки може використовувати на свій розсуд все, що знаходиться над і під поверхнею цієї ділянки, якщо інше не встановлено законом та якщо це не порушує прав інших осіб.
Відповідно до статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
У даній справі встановлено, що відповідач ОСОБА_1 набув право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, яка розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області на підставі рішення 59 сесії VІII скликання Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області №22 від 29.07.2020 року і відповідне право зареєстровано за ним 07.08.2020 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
У відповідності до статті 14 Конституції України, частини другої статті 1, частини першої статті 78 ЗК України, право власності на землю гарантується. Забезпечення рівності права власності, невтручання держави в здійснення громадянами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, а також забезпечення гарантій прав на землю віднесено до принципів земельного законодавства (стаття 5 ЗК України).
Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Обмеження у здійсненні права власності допускається лише у випадках і в порядку, встановлених законом (стаття 41 Конституції України, стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі Конвенція), стаття 321 ЦК України).
У справі «Кривенький проти України» (Заява № 43768/07, рішення від 16.02.2017 (остаточне з 16.05.2017), пункти 41 42) Європейський суд з прав людини (надалі ЄСПЛ) зазначає про свою усталену практику, згідно з якою ретроспективне скасування дійсного права власності становить позбавлення майна у розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції (зокрема, рішення у справах «Ґаші проти Хорватії» (Gashi v. Croatia), заява № 3257/05, пункти 27-40, від 13.12.2007, «Пирантієне проти Литви» (Pyrantiene v. Lithuania), заява № 45092/07, пункт 42, від 12.11.2013 та «Вукушіч проти Хорватії», заява № 69735/11, пункт 50, від 31.05.2016). Отже, Суд має оцінити, чи було це позбавлення законним, чи здійснювалося воно в інтересах суспільства та чи переслідувало законну ціль за допомогою засобів, достатньо пропорційних цілі, якої прагнули досягнути (див., серед інших джерел, рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, пункти 49-50, від 15.09.2009).
Великою Палатою Верховного Суду у Постанові від 04.07.2023 у справі № 373/626/17 (пункти 18-22) сформульовано загальний висновок щодо дотримання принципів правомірного втручання у право власності на земельні ділянки. Так, відповідно до усталеної практики ЄСПЛ, стаття 1 Першого протоколу до Конвенції закріплює три окремі норми, якими закладено принцип мирного володіння майном загального характеру, обумовлено чіткими критеріями питання позбавлення права власності, а також визнано право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна у загальних інтересах. (див. mutatismutandis рішення ЄСПЛ у справі «"East/WestAllianceLimited" проти України» від 23.01.2014 (East/WestAllianceLimited v. Ukraine, № 19336/04), § 166-168). Критеріями сумісності заходу втручання у право власності із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції визначено наступні:
- чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі (втручання у право власності повинно мати нормативну основу у національному законодавстві, яке є доступним для заінтересованих осіб, чітким, а наслідки його застосування передбачуваними);
- чи переслідувало легітимну мету (якщо можливість втручання у право власності передбачена законом, повинна бути визначена легітимна мета такого втручання: контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів, забезпечення сплати податків, інших зборів або штрафів);
- чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право (втручання у право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно із законом і з легітимною метою, буде розглядатися як порушення, якщо не буде встановлений справедливий баланс між інтересами суспільства, пов`язаними з цим втручанням, й інтересами особи, яка зазнає втручання в її право власності. Має існувати розумне співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається, та засобами, які використовуються для її досягнення. Справедливий баланс не буде дотриманий, якщо особа (добросовісний набувач) внаслідок втручання в її право власності понесе індивідуальний і надмірний тягар).
Порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції ЄСПЛ констатується, якщо хоча б один із зазначених критеріїв не буде дотриманий. І навпаки встановлює відсутність такого порушення, якщо дотримані всі три критерії (див. mutatismutandis рішення ЄСПЛ у справах «Рисовський проти України» від 20.10.2011 (Rysovskyy v. Ukraine, заява №29979/04), «Кривенький проти України» від 16.02.2017 (Kryvenkyy v. Ukraine, заява №43768/07).
Велика Палата Верховного Суду звертала увагу на те, що у спорах стосовно земель лісогосподарського призначення, прибережних захисних смуг, інших земель, що перебувають під посиленою правовою охороною держави, остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси, зокрема, у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина першастатті 50 Конституції України). Ці інтереси реалізуються через цільовий характер використання земельних ділянок (статті18,19, пункт «а» частини першої статті91 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України), та через інші законодавчі обмеження. Заволодіння приватними особами такими ділянками всупереч чинному законодавству, зокрема без належного дозволу уповноваженого на те органу, може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпечне довкілля. Така правова позиція відображена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 провадження №14-208 цс 18.
За змістом принципу диспозитивності цивільного судочинства, закріпленого устатті 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених ним випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Складовою правової визначеності є передбачуваність застосування норм процесуального законодавства. Європейський суд з прав людини зазначає, що сторони судового провадження повинні мати право очікувати застосування до їхньої справи чинних норм процесуального законодавства (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Дія 97» проти України» від 21 жовтня 2010 року).
Заявлена прокурором до ОСОБА_1 позовна вимога про зобов`язання повернути земельну ділянку 6825588500:05:005:0019 обґрунтована аналогічно до вимоги, що заявлена до Судилківської сільської ради вимоги про визнання недійсним (незаконним) рішення 59 сесії VII скликання Судилківської сільської ради №22 від 29.07.2020, а саме незаконністю передання земельної ділянки лісового фонду, як земельної ділянки сільськогосподарського призначення, без врахування розташування на земельній ділянці земель лісогосподарського призначення, які повинні використовуватись для ведення лісового господарства та не можуть перебувати в приватній власності.
Разом із тим, як зазначалось, прокурором не надано належних і допустимих доказів на підтвердження того, що при передачі ОСОБА_1 у власність земельної ділянки з кадастровим номером 6825588500:05:005:0019 на підставі рішення 59 сесії VII скликання Судилківської сільської ради №22 від 29.07.2020 року, йому, в тому числі, було передано частину земельної ділянки, яка має лісогосподарське призначення.
Відтак, суд констатує необґрунтованість втручання у право власності відповідача ОСОБА_1 на земельну ділянку та недотримання прокурором усіх критеріїв сумісності обраного ним заходу втручання із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції, а тому у задоволенні вимоги про зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, кадастровий номер 6825588500:05:005:0019, яка розташована в межах населеного пункту с. Рудня-Новенька ІІІепетівського району Хмельницької області на користь територіальної громади Судилківської сільської ради слід відмовити.
Таким чином, у задоволенні позову суд дійшов висновку відмовити у повному обсязі.
Судові витрати
Згідно ч. 1 ст. 141 ЦПК судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки судом у задоволенні позову відмовлено, судові витрати залишаються за прокуратурою.
Керуючись ст.ст. 4, 12, 13,76- 81, 89, 141, 263-265, 273 ЦПК України, суд -
вирішив:
У задоволенні позову заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави до Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Товариство з обмеженою відповідальністю «Шепетівський гранкар`єр» про визнання недійсним рішення в частині та зобов`язання повернути земельну ділянку - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається учасниками справи протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Хмельницького апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Шепетівська окружна прокуратура, адреса місцезнаходження: вул. Сергія Оврашка, 43, м. Шепетівка Хмельницької області, код ЄДРПОУ 02911102.
Відповідач - Судилківська сільська рада Шепетівського району Хмельницької області, адреса місцезнаходження: вул. Героїв Майдану, 54, с. Судилків Шепетівського району Хмельницької області, код ЄДРПОУ 04402528.
Відповідач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований по АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на сторонівідповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю «Шепетівський гранкар`єр», адреса місцезнаходження: вул. Леніна, 2, с. Рудня-Новенька Шепетівського району Хмельницької області, Код ЄДРПОУ 05470845.
Повне судове рішення складено 29 квітня 2024 року.
Суддя: Світлана КОЗАЧУК
Суд | Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2024 |
Оприлюднено | 01.05.2024 |
Номер документу | 118689859 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області
Козачук С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні