Рішення
від 30.04.2024 по справі 140/10420/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 квітня 2024 року ЛуцькСправа № 140/10420/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді ВалюхаВ.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Луцької міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання незаконними рішень, дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та відшкодувати моральну шкоду,

ВСТАНОВИВ:

17.05.2023 ОСОБА_1 звернувся з позовом до Департаменту соціальної політики Луцької міської ради (далі Департамент) про визнання незаконними рішень, дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та відшкодувати моральну шкоду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 23.05.2022 позивач звернувся із заявою до Департаменту стосовно невиконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 у справі №140/9037/21 в частині продовження надання житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг на період з травня 2021 року по квітень 2022 року.

Листом від 08.06.2022 №11.2-9/6767/2022 відповідач повідомив позивача, що на виконання рішення суду поновлено надання житлової субсидії для оплати житлово-комунальних послуг (далі ЖКП) для домогосподарства на період з травня 2021 року по квітень 2022 року. Виплату житлової субсидії в сумі 18166,46грн буде здійснено шляхом перерахування коштів у грошовій готівковій формі через АТ «Ощадбанк» на картковий рахунок.

У вказаному листі також зазначалося, що Департамент отримав інформацію від ТзОВ «Місцевий обчислювальний центр», ДКП «Луцьктепло» про наявну заборгованість, та було прийнято рішення відмовити у призначенні житлової субсидії для домогосподарства позивача. На адресу позивача надіслано повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022, на підставі пункту 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 зі змінами (далі Положення № 848).

Позивач вказує, що відповідач проігнорував постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 14.04.2021 №420 (далі Постанова №420) та «Деякі питання призначення житлових субсидій» від 19.05.2021 №505 (далі Постанова №505), якими було внесено зміни до Положення № 848 щодо встановлення з 01.05.2021 розгляду питань щодо призначення житлової субсидії домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, без звернень громадян, крім домогосподарств, яким житлова субсидія надавалася у грошовій безготівковій формі, була призначена за фактичним місцем проживання осіб (орендарі житлових приміщень (будинків), індивідуальні забудовники, будинки яких не прийняті в експлуатацію; внутрішньо переміщені особи), які не проживають до місцем реєстрації. Призначення житлової субсидії зазначеним категоріям громадян (у тому числі на наступний період) здійснюватиметься лише після подання заяви про призначення та надання субсидії та Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Наведене свідчить про відсутність підстав для звернення з заявою та декларацією для подовження надання, а не призначення житлової субсидії.

Посадові особи відповідача очевидно вважали, що позивач отримував субсидію в грошовій безготівковій формі, що було у 2020 році, але рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.11.2020 у справі №140/9298/20 відповідача було зобов`язано відновити надання житлової субсидії, призначеної терміном з травня 2020 року по квітень 2022 року в грошовій готівковій формі.

Крім того, посадові особи відповідача, які приймали рішення про відмову в отриманні позивачем житлової субсидії, мали змогу отримати дані про доходи позивача як пенсіонера, повинні були зрозуміти, що виплачена пенсія з травня 2021 року по квітень 2022 року в розмірі 30249,56 грн не дає змоги оплатити ЖКП за вказаний період на суму 20606,53 грн.

Позивач просить визнати незаконними рішення, дії та бездіяльність посадових осіб Департаменту у відмові подовження надання житлової субсидії на оплату ЖКП на період з травня 2022 року по квітень 2023 року, зобов`язати відповідача подовжити надання ЖКП на період з травня 2022 року по квітень 2023 року та відшкодувати моральну шкоду, завдану незаконними рішеннями, діями та бездіяльністю при відмові у подовженні житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг у межах ціни позову.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 позовну заяву було залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення (а.с.9).

19.06.2023 Волинський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про повернення позовної заяви відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) (а.с.22-23).

Проте, постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 про повернення позовної заяви в адміністративній справі №140/10420/23 скасовано та направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду (а.с.77-83).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, звільнено ОСОБА_1 від сплати судового збору за подання цього позову, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с. 103).

Копію вказаної ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 02.11.2023 відповідач одержав через електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС 03.11.2023, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а. с. 105), проте відзиву на позовну заяву до суду не подав.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 11.04.2024 залучено до участі у справі як другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області) (а.с.153).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 22.04.2024 №0300-0902-8/24213 (а.с.157-161) відповідач ГУ ПФУ у Волинській області покладається на об`єктивність та неупередженість суду при розгляді справи та прийнятті законного рішення щодо заявлених позовних вимог, вказуючи також, що не може надавати оцінку діям та рішенням Департаменту відносно відмови у призначенні житлової субсидії позивачу на оплату житлово-комунальних послуг на період з травня 2022 року по квітень 2023 року.

Крім того, вказує, що актом від 27.01.2023 №10 Департамент передав до ГУ ПФУ у Волинській області закриту паперову особову справу одержувача житлової субсидії ОСОБА_1 №8387615 та на момент передачі справи субсидія позивачу не призначалася та не виплачувалася.

24.05.2023 позивач звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про призначення та надання житлової субсидії, за наслідками розгляду якої було винесено рішення №1097273886-2023-1 про призначення житлової субсидії з 01.05.2023. Розмір житлової субсидії з 01.05.2023 становив 482,17грн, після проведеного перерахунку на опалювальний сезон та у зв`язку із зміною тарифів розмір житлової субсидії з 01.01.2024 склав 1610,28грн, з 01.04.2024 1092,85грн.

Інших заяв по суті справи (тобто, відповіді на відзив, заперечення) чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.11.2020, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.04.2021, за позовом ОСОБА_1 до Департаменту про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити дії адміністративний позов задоволено частково, визнано протиправними дії Департаменту щодо призначення ОСОБА_1 житлової субсидії терміном з травня 2020 року по квітень 2021 року в грошовій безготівковій формі, зобов`язано Департамент здійснити виплату (з урахуванням виплачених сум) житлової субсидії, призначеної ОСОБА_1 терміном з травня 2020 року по квітень 2021 року, в грошовій готівковій формі, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а.с.133-144).

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.05.2022, у справі №140/9037/21 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії адміністративний позов задоволено частково, визнано протиправними дії Департаменту щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 житлової субсидії з травня 2021 року по квітень 2022 року, зобов`язано Департамент відновити надання житлової субсидії для оплати житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 для домогосподарства за адресою реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 , на період з травня 2021 року по квітень 2022 року, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а.с.145-152).

23.05.2022 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Департаменту стосовно виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 у справі №140/9037/21 та щодо продовження надання житлової субсидії на травень-вересень 2022 року, жовтень 2022 року квітень 2023 року (а.с.122).

Листом від 08.06.2022 №11.2-9/6767/2022 відповідач повідомив позивача, що на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 у справі №140/9037/21 поновлено надання житлової субсидії для оплати житлово-комунальних послуг для домогосподарства на період з травня 2021 року по квітень 2022 року. Виплату житлової субсидії в сумі 18166,46грн буде здійснено шляхом перерахування коштів у грошовій готівковій формі через АТ «Ощадбанк» на картковий рахунок (а.с.123-124).

Крім того, у вказаному листі зазначалося, що Департамент отримав інформацію від ТзОВ «Місцевий обчислювальний центр», ДКП «Луцьктепло» (лист від 03.06.2022 №421/101-07-14-20/2022) про наявну заборгованість за адресою: АДРЕСА_1 , та враховуючи норми законодавства, було прийнято рішення відмовити у призначенні житлової субсидії для домогосподарства позивача. На адресу позивача надіслано повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022 (а.с.124).

Згідно із повідомленням Департаменту від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022 відмовлено ОСОБА_1 в призначенні субсидії на відшкодування витрат на ЖКП відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення № 848 (а.с.125).

Судом, на підставі відзиву ГУ ПФУ у Волинській області від 22.04.2024 №0300-0902-8/24213 та доданих до нього документів, також встановлено, що актом від 27.01.2023 №10 Департамент передав до ГУ ПФУ у Волинській області закриту паперову особову справу одержувача житлової субсидії ОСОБА_1 №8387615 та на момент передачі справи субсидія позивачу не призначалася та не виплачувалася. 24.05.2023 позивач звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про призначення та надання житлової субсидії, за наслідками розгляду якої було винесено рішення №1097273886-2023-1 про призначення житлової субсидії з 01.05.2023. Розмір житлової субсидії з 01.05.2023 становив 482,17грн, після проведеного перерахунку на опалювальний сезон та у зв`язку із зміною тарифів розмір житлової субсидії з 01.01.2024 склав 1610,28грн, з 01.04.2024 1092,85грн (а.с.157-161, 163-177).

Отже, спір у цій справі виник щодо наявності правових та фактичних підстав для призначення позивачу надання житлової субсидії на оплату ЖКП на період з травня 2022 року по квітень 2023 року.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно із пунктом 1 Положення №848 (тут і надалі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) це Положення визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій:

щомісячної житлової субсидії на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також житлово-комунальних послуг, а саме:

- житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком;

- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами;

щомісячної житлової субсидії на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), та витрат на комунальні послуги в такому будинку;

житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива один раз на рік.

За змістом пункту 2 Положення №848 головним розпорядником коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.

Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є:

структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення);

структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Пунктом 3 Положення №848 визначено, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача. Отримання житлових субсидій не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла.

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (пункт 4 Положення №848).

Відповідно до пункту 5 Положення №848 житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. №1156 №Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії» (Офіційний вісник України, 1998 р., № 30, ст. 1129; 2000 р., № 5, ст. 178).

Пунктом 79 Положення №848 передбачено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому цим Положенням, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення, непризначення, відмову в призначенні житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктами 61, 62 цього Положення.

Згідно із пунктом 81 Положення №848 у разі отримання інформації про наявність заборгованості за житлово-комунальні послуги та/або внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, що відповідає вимогам, визначеним у підпункті 5 пункту 14 цього Положення, житлова субсидія на наступний період не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує громадянина у порядку, визначеному пунктом 62цього Положення, або відповідна інформація зазначається у платіжному документі.

Відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення №848 житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов).

За приписами пункту 62 Положення №848 у разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує заявника про прийняте рішення в паперовому вигляді з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення.

Пунктом 64 Положення №848 визначено, що заявник має право оскаржити до суду рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії.

При вирішенні спору суд враховує, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.11.2020 у справі №140/9298/20 було зобов`язано Департамент здійснити виплату (з урахуванням виплачених сум) житлової субсидії, призначеної ОСОБА_1 терміном з травня 2020 року по квітень 2021 року, в грошовій готівковій формі (а.с.133-138), а рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 у справі №140/9037/21 було зобов`язано Департамент відновити надання житлової субсидії для оплати ЖКП ОСОБА_1 для домогосподарства за адресою реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 , на період з травня 2021 року по квітень 2022 року (а.с.145-152).

Водночас, згідно із повідомленням Департаменту від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022 було відмовлено ОСОБА_1 в призначенні субсидії на відшкодування витрат на ЖКП відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення № 848 (а.с.125).

Тобто, з матеріалів справи вбачається, що у призначенні позивачу житлової субсидії було відмовлено на підпункту 5 пункту 14 Положення № 848 (наявна прострочена понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії), та у зв`язку із отриманням Департаментом інформації від ТзОВ «Місцевий обчислювальний центр», ДКП «Луцьктепло» (лист від 03.06.2022 №421/101-07-14-20/2022) про наявну заборгованість за адресою: АДРЕСА_1 .

Водночас, суд враховує, що на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 у справі №140/9037/21 було поновлено надання позивачу житлової субсидії для оплати ЖКП для його домогосподарства на період з травня 2021 року по квітень 2022 року, за вказаний період нараховану житлову субсидію в сумі 18166,46грн, що підтверджується листом Департаменту від 08.06.2022 №11.2-9/6767/2022 (а.с.123-124).

Суд наголошує на тому, що відповідач Департамент не подав копію листа від 03.06.2022 №421/101-07-14-20/2022 ТзОВ «Місцевий обчислювальний центр», ДКП «Луцьктепло» про наявну заборгованість за адресою: АДРЕСА_1 , не зазначив розмір такої заборгованості, та не повідомив суд, чи буде наявною заборгованість в сумі, яка перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у разі врахування житлової субсидії в сумі 18166,46грн, нарахованої на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 у справі №140/9037/21.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що відповідач належними та допустимими доказами не довів наявності передбаченої підпунктом 5 пункту 14 Положення № 848 підстави для направлення позивачу повідомлення від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022 про відмову в призначенні житлової субсидії.

При вирішенні позовних вимог стосовно надання житлової субсидії на період з травня 2022 року по квітень 2023 року суд враховує, що позивач фактично оскаржує дії відповідача Департаменту щодо відмови у призначенні на наступний період житлової субсидії шляхом направлення повідомлення від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022 про відмову в призначенні житлової субсидії.

Крім того, суд враховує, що згідно із пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України» від 16.09.2022 №1041 були внесені зміни до Положення №848, а пунктом 3 вказаної постанови Пенсійному фонду України доручено забезпечити з 1 жовтня 2022 р. виплату та з 1 грудня 2022 р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу; продовжити утримання сум надміру виплачених житлових субсидій, рішення про які прийнято структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах рад, згідно з актами приймання-передачі відповідних справ про одержувачів житлових субсидій.

Отже, з 01.10.2022 виплата, а з 01.12.2022 - призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу здійснюється органами Пенсійного фонду України.

На думку суду, оскільки з 01.12.2022 саме органи Пенсійного фонду призначають житлові субсидії, тому належним відповідачем за позовними вимогами зобов`язального характеру щодо надання житлової субсидії на оплату ЖКП є саме ГУ ПФУ у Волинській області.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про наявність фактичних та правових підстав для задоволення позовних вимог стосовно надання субсидії у спосіб визнання протиправними дій Департаменту щодо відмови в призначенні субсидії для відшкодування витрат на ЖКП (повідомлення від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022) та зобов`язання ГУ ПФУ у Волинській області призначити житлову субсидію для відшкодування витрат на ЖКП на період з травня 2022 року по квітень 2023 року.

Разом з тим, позовні вимоги про зобов`язання Департамент відшкодувати моральну шкоду, завдану незаконними рішеннями, діями та бездіяльністю при відмові у подовженні житлової субсидії на оплату ЖКП у межах ціни позову до задоволення не підлягають з таких підстав.

Відповідно до частин першої - третьої статті 23 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Моральна шкода полягає:

1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я;

2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів;

3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна;

4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Якщо інше не встановлено законом, моральна шкода відшкодовується грошовими коштами, іншим майном або в інший спосіб.

Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

За приписами частини першої статті 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно із частиною першою статті 1174 ЦК України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.

Загальні підходи до відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади, були сформульовані Верховним Судом у постановах від 10.04.2019 у справі №464/3789/17, від 27.11.2019 у справі № 750/6330/17. Зокрема, Суд дійшов висновку, що адекватне відшкодування шкоди, зокрема й моральної, за порушення прав людини є одним із ефективних засобів юридичного захисту. Моральна шкода полягає у стражданні або приниженні, яких людина зазнала внаслідок протиправних дій. Страждання і приниження - емоції людини, змістом яких є біль, мука, тривога, страх, занепокоєння, стрес, розчарування, відчуття несправедливості, тривала невизначеність, інші негативні переживання. Порушення прав людини чи погане поводження із нею з боку суб`єктів владних повноважень завжди викликають негативні емоції. Проте, не всі негативні емоції досягають рівня страждання або приниження, які заподіюють моральну шкоду. Оцінка цього рівня залежить від усіх обставин справи, які свідчать про мотиви протиправних дій, їх інтенсивність, тривалість, повторюваність, фізичні або психологічні наслідки та, у деяких випадках, стать, вік та стан здоров`я потерпілого.

У практиці Європейського Суду з прав людини порушення державою прав людини, що завдають психологічних страждань, розчарувань та незручностей зокрема через порушення принципу належного врядування, кваліфікуються як такі, що завдають моральної шкоди. Таким чином, психологічне напруження, розчарування та незручності, що виникли внаслідок порушення органом держави чи місцевого самоврядування прав людини, навіть якщо вони не потягли вагомих наслідків у вигляді погіршення здоров`я, можуть свідчить про заподіяння їй моральної шкоди.

Виходячи із загальних засад доказування, у справах про відшкодування моральної шкоди, завданої органами державної влади та органами місцевого самоврядування, позивач повинен довести, які саме дії (рішення, бездіяльність) спричинили страждання чи приниження, яку саме шкоду вони заподіяли і який її розмір. При цьому, необхідно виходити з презумпції, що порушення прав людини з боку суб`єктів владних повноважень прямо суперечить їх головним конституційним обов`язкам і завжди викликає у людини негативні емоції. Проте, не всі негативні емоції досягають рівня страждання або приниження, які заподіюють моральну шкоду. Оцінка цього рівня залежить від усіх обставин справи, які свідчать про мотиви протиправних дій, їх інтенсивність, тривалість, повторюваність, фізичні або психологічні наслідки та, у деяких випадках, стать, вік та стан здоров`я потерпілого. У справах про відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади або органом місцевого самоврядування, суд, оцінивши обставин справи, повинен встановити чи мали дії (рішення, бездіяльність) відповідача негативний вплив, чи досягли негативні емоції позивача рівня страждання або приниження, встановити причинно-наслідковий зв`язок та визначити співмірність розміру відшкодування спричиненим негативним наслідкам (вказану правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 13.01.2022 у справі №825/438/18).

З тексту позовної заяви вбачається, що позивач не наводить обставин виникнення у нього страждання або приниження, погіршення стану здоров`я, характеру та обсягу страждань, яких він зазнав, не зазначає про характер немайнових втрат, зокрема, тяжкість вимушених змін у його життєвій ситуації (якщо вони мали місце), час і зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану тощо.

При цьому, сам факт оскарження у судовому порядку рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень не може бути єдиним доказом наявності моральної шкоди.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовної вимоги про відшкодування моральної шкоди.

Стосовно заявленої у позовній заяві вимоги встановити розмір понесених витрат суд зазначає, що у разі задоволення позову відшкодуванню підлягають судові витрати, перелік яких наведений у частині третій статті 132 КАС України, і такі витрати повинні бути пов`язані з розглядом справи.

Водночас, позивач не вказав, які саме витрати, пов`язані із розглядом саме цієї справи, повинні бути відшкодовані, яким є їх конкретний розмір. При цьому, подані до суду копії товарних чеків (а.с.112-113) не свідчать про те, що зазначені у них витрати пов`язані із розглядом саме цієї справи.

Враховуючи також, що ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.09.2023 позивача було звільнено від сплати судового збору за подання апеляційної скарги на ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 (а.с.65-67), а ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.11.2023 позивача було звільнено від сплати судового збору за подання цього позову (а.с.103), відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат.

Суд не вбачає правових підстав для постановлення у цій справі окремої ухвали з направленням її на виконання голові Луцької міської ради (як про це просить позивач у тексті позовної заяви), оскільки за змістом частин першої, другої статті 249 КАС України постановлення окремої ухвали є правом, а не обов`язком суду, а обставини справи та часткове задоволення судом позовних вимог не зумовлюють необхідності постановлення окремої ухвали.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні субсидії для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (повідомлення від 07.06.2022 №11.2-8.6/179/2022).

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, м.Луцьк, вул.Кравчука, 22В, код ЄДРПОУ 13358826) призначити житлову субсидію для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на період з травня 2022 року по квітень 2023 року.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118727036
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —140/10420/23

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 30.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Постанова від 27.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні