Постанова
від 02.05.2024 по справі 200/5701/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2024 року справа №200/5701/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року у справі № 200/5701/23 (головуючий І інстанції Буряк І.В.) за позовом ОСОБА_1 до Державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України, Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності та дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ДП Інформаційно-обчислювальний центр МСПУ в частині невнесення змін до бази даних осіб, які звернулись щодо виплати допомоги на проживання, про власника банківського рахунку, призначеного для зарахування грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

- зобов`язати ДП Інформаційно-обчислювальний центр МСПУ внести зміни до бази даних осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, вказавши, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 є власником банківського рахунку НОМЕР_2 , призначеного для зарахування грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

- зобов`язати МСПУ виплатити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , нараховану за період з березня 2022 року по жовтень 2022 року грошову допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам у загальній сумі 40 000,00 грн;

- визнати протиправними дії МСПУ з припинення, починаючи з листопада 2022 року нарахування та виплати ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ;

- зобов`язати МСПУ поновити, починаючи з листопада 2022 року призначення та виплату ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам із розрахунку 2000,00 грн на ОСОБА_1 та 3000,00 грн на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , щомісяця.

В обґрунтування позову зазначив, що в зв`язку із окупацією м. Маріуполь, з родиною виїхав до с. Білосарайська Коса Маріупольського району Донецької області.

22.04.2022 через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі портал Дія) оформив заяву про взяття його та його дитини ОСОБА_2 на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та подав заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, якої жодного разу не отримав.

Неодноразово звертався до Департаменту соціального захисту населення Донецької ОДА за роз`ясненнями, який повідомив, що грошова допомога як ВПА позивачу та його дитині призначена з 01.03.2022 та нарахована за період березень-жовтень 2022 року у загальній сумі 40 000,00 грн.

Проте, з 01.01.2023 особовий рахунок, на який повинні надходити кошти, був закритий за закінченням строку виплати, оскільки отримувачем допомоги у реєстрі ВПО, які звернулись щодо виплати допомоги на проживання, є дитина, а позивач входить до складу сім`ї дитини.

18.08.2023 позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення Донецької ОДА із заявою про виправлення технічної помилки внаслідок якої отримувачем виплат визначена дитина, а не він, як повнолітня особа, також просив нараховувати та виплачувати таку допомогу у загальному розмірі 5000,00 грн. на його ім`я.

Отримав відповідь, за якою по суті його звернення не вирішено.

Позивач вважає, що помилка у реєстрі ВПО є суто технічного характеру та сталась не з його вини, а тому невиплата грошової допомоги як внутрішньо переміщеним особам є протиправною.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації щодо невнесення змін до електронної особової справи (протоколу із відомостями про особові рахунки) ОСОБА_1 в частині визначення власника банківського рахунку, призначеного для зарахування грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації внести зміни до електронної особової справи (протоколу із відомостями про особові рахунки) ОСОБА_1 , вказавши, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 є власником банківського рахунку НОМЕР_2 , призначеного для зарахування грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації виплатити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , нараховану за період з березня 2022 року по жовтень 2022 року грошову допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам у загальній сумі 40 000,00 грн та поновити, починаючи з листопада 2022 року призначення та виплату грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам із розрахунку 2000,00 грн на ОСОБА_1 та 3000,00 грн на ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Вирішено питання судових витрат по справі.

Не погодившись з рішенням, відповідач Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Реєстри ВПО, які звернулись щодо виплати допомоги на проживання, формувались автоматично та виключно з відомостей, що були внесені внутрішньо переміщеними особами самостійно.

Департамент не має повноважень та технічної можливості вносити зміни до відомостей про внутрішньо переміщену особу, оскільки відповідно до нормативно-правових актів, внесення змін до протоколів з відомостями про особові рахунки здійснюється ДП «Інформаційно-обчислювальний центр міністерства соціальної політики України».

До повноважень Департаменту не входить прийом документів, призначення, нарахування, виплата усіх видів державних допомог, в тому числі допомоги на проживання ВПО, а також внесення змін до електронної особової справи.

Отже, Департамент не порушував прав позивача та не виходив за межі наданих повноважень.

Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Встановлені судами обставини справи.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, паспорт серія НОМЕР_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

ОСОБА_2 донька ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження від 14.01.2022 серія НОМЕР_4 .

22 квітня 2022 року ОСОБА_1 УСЗН Маріупольської РДА (Мангушський) з використанням мобільного додатка Порталу Дія видана довідка переселенця 1451-7500474475, де визначено фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 .

Листом від 01.11.2022 у відповідь на звернення позивача Департамент соціального захисту населення, зокрема, повідомив заявника, що він як отримувач будь-яких видів державної допомоги не значиться, пошук інформації здійснювався станом на 01.10.2022.

Листом від 04.04.2023 у відповідь на звернення позивача Департамент соціального захисту населення, зокрема, повідомив заявника, що за результатами аналізу наявної у базах даних інформації встановлено, що ОСОБА_1 , та його донька ОСОБА_2 22.04.2022 через Портал Дія зареєструвалися як ВПО, про що отримали відповідні довідки.

У ПК АСОПДСОЦ управління Маріупольської РДА, ДП ІОЦ електронний особовий рахунок отримувача допомоги на проживання ВПО відкритий на дитину ОСОБА_2 , а заявник ОСОБА_1 рахується у складі сім`ї дитини. Допомогу призначено з 01.03.2022 у розмірі 5000,00 грн щомісячно, особовий рахунок закрито 01.01.2023, причина закінчення строку виплати.

Протягом періоду нарахування допомоги нараховано всього 40 000,00 грн, але інформація щодо нарахування коштів на IBAN, відкритий в АТ Ощадбанк, на центральному рівні від ДП ІОЦ не надходила.

Зазначено, що особовий рахунок ОСОБА_2 з ПК АСОПДСОЦ до ЄІССС не змігрувався, так як є некоректним, у зв`язку з визначенням отримувачем малолітньої особи.

Запропоновано у разі виїзду до населених пунктів на території підконтрольній владі звернутися до виконавчого органу місцевого самоврядування або до ЦНАП за фактичним місцем мешкання.

Згідно листа Департаменту реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення від 04.08.2023 ОСОБА_1 роз`яснено про право звернутись до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення на підконтрольній Україні території, оскільки заява про надання допомоги ВПО була подана ним через Портал Дія на території Мангушської селищної територіальної громади Донецької області, яка з 05.03.2022 є тимчасово окупованою російською федерацією територією.

ОСОБА_1 звернувся із заявою від 18.08.2023 до Департаменту соціального захисту населення Донецької ОДА, де просив виправити помилку, визначивши отримувача допомоги на проживання ВПО ОСОБА_1 та здійснювати виплату допомоги на електронний особовий рахунок отримувача допомоги, відкритий на банківський рахунок ОСОБА_1 в склад сім`ї якого входить дитина ОСОБА_2 на рахунок для оформлення державної фінансової допомоги. Також просив нарахувати та виплатити заборгованість за весь період перебування його та дитини на обліку ВПО.

Листом від 31.08.2023 Департамент соціального захисту населення Донецької ОДА роз`яснив, що для вирішення питання заявнику потрібно звернутись до органу соціального захисту або до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради чи ЦНАП за фактичним місцем мешкання.

В листі ДП Інформаційно-обчислювальний центр МСПУ від 20.12.2023 № 013-4038 зазначено, що у квітні 2022 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 засобами мобільного додатка Порталу Дія подали заяву про надання допомоги на проживання ВПО. Підприємство здійснювало нарахування заявникам відповідно допомоги у розмірі 5 000,00 грн щомісячно.

Відповідно відомостей, що містяться у базах даних МСПУ, допомога на проживання ВПО заявникам не виплачена у зв`язку із невідповідністю даних.

Підприємство здійснювало нарахування виключно на підставі відомостей, що були внесені ВПО самостійно засобами Порталу Дія. Здійснювати перевірку та вносити зміни до даних ВПО не належить до компетенції Підприємства.

З листопада 2022 року призначення, нарахування та виплата допомоги здійснюється з використанням ЄІССС. З метою належного мігрування та дотримання прав ВПО у жовтні 2022 року відповідач-1 передав Департаменту соціального захисту населення Донецької ОДА протоколи із відомостями про особові рахунку, які не підлягають мігруванню у зв`язку із недостовірними даними та які необхідно привести у відповідність. Серед таких особових рахунків рахується особовий рахунок позивача та його дитини.

Після отримання вказаних протоколів Департамент соціального захисту населення Донецької ОДА не здійснив заходів щодо приведення у відповідність особового рахунку позивача та його дитини, а тому нарахування допомоги ВПО припинено з листопада 2022 року.

Оцінка суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб від 20.10.2014 № 1706-VII. (далі Закон № 1706, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно із статтею 2 Закону № 1706 Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

На підставі статті 4 Закону № 1706 факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Як визначено статтею 11 Закону № 1706 місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечують:

2) взяття на облік внутрішньо переміщеної особи в порядку, встановленому статтею 4 цього Закону;

7) внесення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб структурним підрозділом місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення відомостей про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, у тому числі місце її фактичного перебування, та про надані такій особі послуги.

Постановою Кабінету Міністрів України Про облік внутрішньо переміщених осіб від 01.10.2014 № 509 затверджено Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі Порядок № 509, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин)

Відповідно до пункту 1 Порядку № 509 довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 509 з метою обліку внутрішньо переміщених осіб орган соціального захисту населення на підставі отриманої електронної справи включає інформацію про таких осіб до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

На отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 Про введення воєнного стану в Україні воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 року № 204 Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми єПідтримка (далі - територія адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії).

Інформація про внутрішньо переміщену особу, у тому числі отримана від уповноваженої особи територіальної громади/центру надання адміністративних послуг у вигляді сформованої електронної справи, включається до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб без копій / сканкопій документів, передбачених пунктом 4 цього Порядку. При цьому посадова особа уповноваженого органу, уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг несе персональну відповідальність за правильність внесення інформації про внутрішньо переміщену особу до електронної справи та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

На підставі пункту 2-1 Порядку № 509 заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі наявності в такої особи дітей подання заяви про взяття їх на облік можливе лише за наявності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження таких дітей, виготовленому на паперовому бланку (далі - е-свідоцтво про народження).

Для подання заяви особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, із увімкненою функцією геолокації, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Формування заяви про взяття на облік в електронній формі припиняється за допомогою засобів мобільного додатка Порталу Дія, якщо зазначені в заяві відомості:

надані не в повному обсязі;

не відповідають відомостям інформаційно-комунікаційних систем, зазначених у цьому пункті;

не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.

Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві про взяття на облік, несе заявник.

У разі подання заяви в електронній формі через Портал Дія, у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.

Обробка персональних даних осіб здійснюється відповідно до законодавства про захист персональних даних.

Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка Порталу Дія та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом Дія.Підпис (Дія ID) особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу Дія електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи відповідно до пункту 6-1 цього Порядку.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 509 заява про взяття на облік повинна містити, зокрема, таку інформацію про заявника:

відомості про малолітніх, неповнолітніх внутрішньо переміщених осіб, які прибули разом з ним (у разі необхідності).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 509 з метою обліку внутрішньо переміщених осіб уповноважений орган веде Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, держателем якої є Мінсоцполітики.

На підставі пункту 6.1 Порядку № 509 інформаційна взаємодія Порталу Дія та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб здійснюється відповідно до Положення про електронну взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 року № 606 Деякі питання електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 № 606 Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів затверджено Положення про електронну взаємодію електронних інформаційних ресурсів (далі Положення)

Відповідно до пункту 4 Положення основними функціями системи є:

ведення обліку інтерфейсів (веб-сервісів) суб`єктів електронної взаємодії, опублікованих на шлюзах безпечного обміну учасників системи, за допомогою каталогу веб-сервісів;

надання доступу суб`єктам електронної взаємодії до інтерфейсів прикладного програмування;

забезпечення документованого обміну електронними повідомленнями між інформаційними та/або інформаційно-телекомунікаційними системами суб`єктів електронної взаємодії з використанням телекомунікаційних мереж загального користування або спеціальних телекомунікаційних мереж;

забезпечення електронної ідентифікації та автентифікації учасників системи та суб`єктів електронної взаємодії;

забезпечення фіксації часу відправки та отримання електронних повідомлень;

забезпечення цілісності та автентичності електронних повідомлень та надання відомостей, що дозволяють простежити історію руху електронних повідомлень;

забезпечення протоколювання дій учасників системи та суб`єктів електронної взаємодії під час обміну електронними повідомленнями під час обміну даними;

забезпечення моніторингу працездатності інтерфейсів прикладного програмування (веб-сервісів) та дотримання виконання регламентованих процедур під час здійснення електронної взаємодії.

Згідно з пунктом 6 Положення держателем та замовником системи є Мінцифри.

Держатель системи:

координує діяльність з електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів;

організовує підключення органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання до системи шляхом укладення відповідних угод;

здійснює моніторинг та аналіз якості функціонування системи;

забезпечує сумісність державних електронних інформаційних ресурсів на організаційному рівні шляхом укладання відповідних договорів про інформаційну взаємодію;

забезпечує логічну сумісність державних електронних інформаційних ресурсів шляхом використання єдиних відкритих форматів обміну електронними даними, єдиних класифікаторів та довідників;

забезпечує сумісність державних електронних інформаційних ресурсів на техніко-технологічному рівні шляхом використання єдиних відкритих протоколів обміну електронними даними, визначення єдиних вимог до розробки та роботи інтерфейсів прикладного програмування (веб-сервісів);

визначає вимоги до форматів, протоколів та інформаційних угод обміну електронними даними, а також вимог до розробки та роботи інтерфейсів прикладного програмування (веб-сервісів);

затверджує регламент роботи системи, примірну угоду про приєднання до системи;

забезпечує захист інформації в ядрі системи відповідно до вимог законодавства.

На підставі пункту 7 Положення адміністратором системи є державне підприємство Державний центр інформаційних ресурсів України, що належить до сфери управління Мінцифри (далі - адміністратор системи).

Адміністратор системи:

забезпечує створення, модернізацію, адміністрування, технічну підтримку та безперебійне функціонування ядра системи, створення комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю;

здійснює організаційну та методологічну підтримку учасників системи та суб`єктів електронної взаємодії;

здійснює формування та ведення каталогу веб-сервісів системи;

забезпечує захист та зберігання інформації, яка обробляється в ядрі системи;

здійснює ведення єдиних класифікаторів та довідників системи;

забезпечує функціонування системи;

забезпечує підключення учасників системи та їх електронних інформаційних ресурсів до системи відповідно до регламенту роботи системи;

здійснює моніторинг повноти публікації відомостей до каталогу веб-сервісів учасниками системи відповідно до регламенту роботи системи.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок № 332, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин)

Відповідно до пункту 1 Порядку № 332 цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 332 допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:

для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;

для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Починаючи з травня 2022 року допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Пунктом 6 Порядку № 332 передбачено, що для отримання допомоги внутрішньо переміщена особа заповнює заяву, яка формується засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (далі - Портал Дія).

У заяві зазначається:

прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) заявника;

реєстраційний номер облікової картки платника податків;

дата народження;

відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, звідки перемістилася особа;

адреса місця, куди перемістилася особа, та контактний номер телефону;

номер поточного рахунка із спеціальним режимом використання для зарахування допомоги єПідтримка або номер банківського рахунка (за стандартом IBAN) заявника для виплати допомоги;

наявність статусу особи з інвалідністю;

відомості про неповнолітніх дітей, які перемістилися разом із внутрішньо переміщеною особою.

Інформація про неповнолітню дитину включається до заяви одного з батьків.

Заява вважається поданою в разі заповнення особою всіх полів форми.

Обробка персональних даних внутрішньо переміщених осіб, які подають заяву, здійснюється відповідно до законодавства про захист персональних даних.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 332 для подання заяви з використанням мобільного додатку Порталу Дія внутрішньо переміщеній особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Згідно з пунктом 8 Порядку № 332 перевірка відомостей, зазначених внутрішньо переміщеною особою в заяві, проводиться під час формування та подання заяви засобами Порталу Дія.

На підставі пункту 9 Порядку № 332 список внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку формується Мінцифри на підставі поданих заяв після перевірки інформації та надається державному підприємству Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики один раз на день не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після дня подання заяви внутрішньо переміщеною особою.

Як визначено пунктом 10 Порядку № 332 Державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики на підставі списків, отриманих від Мінцифри, включає інформацію про внутрішньо переміщених осіб, які подали заяву для виплати допомоги, до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та щомісяця до 2, 12 і 22 числа формує Реєстри внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку через АТ Ощадбанк на банківський рахунок (за стандартом IBAN) у банку, в якому відкрито рахунок одержувача.

Реєстр внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, подається Мінсоцполітики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ Ощадбанк.

Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану (далі Постанова № 215, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) визначено, що нарахування та виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється з урахуванням таких особливостей:

1) виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснює акціонерне товариство Державний ощадний банк України (далі - АТ Ощадбанк) шляхом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему MY TRANSFER та акціонерне товариство комерційний банк ПриватБанк (далі - АТ КБ ПриватБанк);

2) фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій проводиться Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики даних щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.

Державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики формує інформацію (реєстри) щодо одержувачів грошової допомоги, пільг та житлових субсидій, які перебувають на обліку в органах соціального захисту населення, які не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та забезпечити проведення фінансування виплат:

щодо одержувачів, які отримували виплати через уповноважені банки, - для перерахування АТ Ощадбанк коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача;

АТ Ощадбанк на кожне 1 число місяця інформує Міністерство соціальної політики про здійснені виплати грошових переказів одержувачам.

У разі коли протягом 60 календарних днів, а починаючи з виплат за травень 2022 року - протягом 30 календарних днів, з дати зарахування переказів АТ Ощадбанк одержувачам грошової допомоги, пільг та житлової субсидії одержувачі не звернулися за отриманням грошових переказів, відповідні кошти повертаються до АТ Ощадбанк для їх повернення Міністерству соціальної політики не пізніше трьох робочих днів після закінчення такого періоду разом з реєстрами осіб, яким не здійснено виплату грошового переказу. Плата за оброблення електронних реєстрів через міжнародну платіжну систему MY TRANSFER банку не справляється.

Кошти, які повернулися від АТ Ощадбанк Міністерству соціальної політики у зв`язку з неотриманням грошових переказів одержувачами, спрямовуються АТ КБ ПриватБанк разом з відповідними електронними реєстрами для зарахування їх на банківські рахунки одержувачів, відкриті в цьому банку. Якщо в одержувача немає відкритого рахунка в АТ КБ ПриватБанк, кошти виплачуються одержувачам після укладення ними договору про відкриття банківського рахунка з банком шляхом їх зарахування на такий рахунок. Плата за оброблення електронних реєстрів та зарахування коштів на банківські рахунки одержувачів не справляється.

Не зараховані одержувачам протягом 30 календарних днів з дати надходження на рахунок АТ КБ ПриватБанк кошти повертаються АТ КБ ПриватБанк Міністерству соціальної політики не пізніше ніж через три робочих дні після закінчення такого періоду разом з реєстрами осіб, яким не проведено виплату;

3) зарахування грошових допомог, пільг та житлових субсидій на банківські рахунки (за стандартом IBAN) банкам, в яких відкриті рахунки одержувачів, здійснюється за умови збігу інформації про банківський рахунок, відкритий на ім`я особи, прізвища, імені, по батькові (за наявності), реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності) та відсутності у банку даних про смерть особи, набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим.

Незараховані суми коштів не пізніше ніж протягом наступного операційного дня після надходження коштів повертаються банками до АТ Ощадбанк для їх повернення Міністерству соціальної політики протягом трьох операційних днів після надходження коштів від банків. Водночас АТ Ощадбанк подає Міністерству соціальної політики в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису інформацію про прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) одержувача, банківський рахунок (за стандартом IBAN), причини незарахування коштів, суму і дату повернення коштів на рахунок Міністерства.;

4) інформація (реєстри) про одержувачів соціальної допомоги, пільг та житлових субсидій подається Міністерству соціальної політики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ Ощадбанк.

Як свідчать матеріали справи, позивач та його малолітня донька подали заяви про оформлення довідки ВПО та про надання допомоги на проживання ВПО із використанням Порталу Дія та 22.04.2022 ОСОБА_1 й ОСОБА_2 видано довідки переселенця № 1451-7500474475 та № 1451-7500474474 відповідно.

Таким чином, ОСОБА_1 й ОСОБА_2 набули статусу ВПО, цей статус є чинним на час розгляду справи.

Тому позивач та його донька мають право на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірах, визначених Порядком № 332.

Підставою для невиплати заявникам допомоги ВПО на проживання є некоректність (невідповідність) даних у довідках ВПО, а саме в ПК АСОПДСОЦ управління Маріупольської райдержадміністрації, ДП ІОЦ електронний рахунок отримувача допомоги на проживання ВПО відкритий на дитину ОСОБА_2 , а ОСОБА_1 (батько) знаходиться у складі сім`ї дитини.

Позивачем помилково визначено отримувачем відповідної допомоги свою малолітню доньку, при цьому, відповідно до Порядку № 332, інформація про неповнолітню дитину включається до заяви одного з батьків.

Однак, Порядок № 509 передбачає ряд фільтрів для унеможливлення формування помилкових заяв про отримання довідки ВПО, а саме пунктом 21 передбачено:

формування заяви про взяття на облік в електронній формі припиняється за допомогою засобів мобільного додатка Порталу Дія, якщо зазначені в заяві відомості:

надані не в повному обсязі;

не відповідають відомостям інформаційно-комунікаційних систем, зазначених у цьому пункті;

не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.

Тобто, подана позивачем заява на отримання довідки ВПО ОСОБА_2 , як малолітньою особою, де остання вказана отримувачем допомоги, а її батько ОСОБА_1 знаходиться у складі сім`ї не мала б пройти фільтр формато-логічного контролю.

Водночас функціонал Порталу Дія не передбачає виправлення допущених помилок.

Проте, за наявності певних недоліків у роботі електронних систем (Порталу Дія) негативні наслідки не можуть покладатися на позивача за наявності неоспорюваного права позивача та його доньки на відповідну допомогу.

Позивач звертався до Департаменту СЗН (УСЗН Маріупольської РДА) із заявою про виправлення помилки, а Департаментом надавались роз`яснення позивачу про його право звернутись до компетентного органу за місцем проживання для перевірки права на отримання допомоги.

Оскільки право на отримання допомоги на проживання ВПО ґрунтується на відповідній довідці, яке не є скасованою, тому органи УСЗН зобов`язані нарахувати та виплатити позивачу допомогу на проживання за вказаний ним період.

З листопада 2022 року призначення, нарахування та виплата допомоги на проживання ВПО здійснюється за допомогою Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, у зв`язку із чим, за вказівкою МСПУ, органи соціального захисту населення здійснюють мігрування даних про ВПО з ПК АСОПД/КОМПТЕХ до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.

З метою належного мігрування та дотримання прав ВПО у жовтні 2022 року ДП Інформаційно-обчислювальний центр МСПУ передало Департаменту СЗН захищеними каналами зв`язку протоколи із відомостями про особові рахунку, які не підлягають мігруванню у зв`язку із недостовірними даними та які необхідно привести у відповідність, серед яких наявний і рахунок позивача та його доньки.

Після отримання таких протоколів Департамент СЗН не здійснив заходів щодо приведення у відповідність особового рахунку заявників, внаслідок чого нарахування допомоги на проживання ВПО з листопада 2022 року припинено.

Отже, обов`язок відновлення порушеного права позивача шляхом зміни некоректних даних у його особовій електронній справі має покладатись саме на Департамент СЗН.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення адміністративного позову.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судове рішення в межах доводів апеляційної скарги є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для її задоволення та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Як визначено пунктом 3 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей цього Кодексу справами незначної складності є справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Отже зазначена справа відноситься до справ незначної складності, тому судове рішення за наслідками апеляційного розгляду в цій справі касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених п. 2 ч. 5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року у справі № 200/5701/23 залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року у справі № 200/5701/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 02 травня 2024 року є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 02 травня 2024 року.

Головуючий суддяІ.Д. Компанієць

СуддіА.В. Гайдар

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118799992
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —200/5701/23

Постанова від 02.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Постанова від 23.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні