Рішення
від 06.05.2024 по справі 120/12077/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

06 травня 2024 р. Справа № 120/12077/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до 11 Регіональної військово-лікарської комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

У Вінницький окружний адміністративний суд звернувся з адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю постанови Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону від 06.09.2022 року, якою затверджено свідоцтво про хворобу №1047 від 03.09.2022 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання із проходженням військової служби.

На думку позивача, висновок військово-лікарської комісії про відсутність зв`язку між його захворюванням та проходженням ним військової служби, пов`язаної із захистом Батьківщини, є недостовірним, оскільки лікарі, які давали консультативні висновки про наявність прямого зв`язку між захворюванням та військовою службою, дали протилежний висновок будучи у складі військово-лікарської комісії.

Тому, з метою зобов`язання відповідача переглянути причинний зв`язок захворювання, відображений у свідоцтві про його хворобу від 03.09.2022 № 1047 та відповідній постанові від 06.09.2022 з урахуванням обставин встановлених судом, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою від 14.08.2023 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.

Копію ухвали від 14.08.2023 надіслано Військово - медичному клінічному центру Центрального регіону в його електронний кабінет та доставлено 15.08.2023 о 18:26, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

У встановлений судом строк Військово - медичним клінічним центром Центрального регіону відзив на позовну заяву не подано, як і не надходило до суду заяви про продовження процесуального строку для подання відзиву.

Ухвалою від 30.01.2024 суд повторно витребував у Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону та зобов`язав у 3-денний термін з дня отримання цієї ухвали надати суду належним чином завірену копію постанови від 06.09.2022, якою затверджено свідоцтво про хворобу №1047 від 03.09.2022, та докази вручення позивачу даної постанови.

05.02.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника відповідача надійшли письмові пояснення, які полягають в наступному.

Свідоцтво про хворобу ОСОБА_1 №1047 від 03.09.2022, видане госпітальною військово-лікарською комісією хірургічного профілю ВМКЦ ЦР, переглянуто штатною ВЛК ВЛК регіону (11 Регіональною військово-лікарською комісією) та затверджено її постановою від 06.09.2022, що підтверджується відповідним штампом на 2 сторінці цього свідоцтва.

Враховуючи вищевикладене відповідач повідомив, що у Військово - медичному клінічному центрі Центрального регіону відсутня постанова від 06.09.2022, якою затверджено свідоцтво про хворобу №1047 від 03.09.2022, та докази вручення позивачу даної постанови, оскільки вищевказана позаштатна комісія центру відповідно до Положення №402 не наділена повноваженнями видавати постанови.

При цьому, представник Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону вказує, що він є неналежним відповідачем у даній справі.

Ухвалою від 09.04.2024 запропоновано позивачу надати до суду письмові пояснення з приводу заявленого представником відповідача клопотання щодо неналежної сторони у даному спорі та висловити власну позицію щодо заміни неналежного відповідача Військово - медичний клінічний центр Центрального регіону (код ЄДРПОУ 07816153) на 11 Регіональну військово-лікарську комісію (м. Вінниця), яка є окремою військово-медичною установою (код ЄДРПОУ 24979848).

12.04.2024 представник позивача подав заяву про заміну неналежного відповідача на належного, у якій просив замінити неналежного відповідача Військово - медичний клінічний центр Центрального регіону на належного відповідача - 11 Регіональну військово-лікарську комісію (м. Вінниця), яка є окремою військово-медичною установою.

Ухвалою від 15.04.2024 замінено неналежного відповідача у справі Військово - медичний клінічний центр Центрального регіону на належного відповідача - 11 Регіональну військово-лікарську комісію (код ЄДРПОУ - 24979848, вул. Князів Коріатовичів, 185, м. Вінниця, 21018). Також, витребувано у відповідача належним чином завірену копію постанови від 06.09.2022, якою затверджено свідоцтво про хворобу №1047 від 03.09.2023, та докази вручення позивачу даної постанови.

26.04.2024 відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Відповідач зазначив, що під час затвердження Постанови військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу № 1047 від 03.09.2023 року, 11 РВЛК було прийнято до уваги інформацію, що ОСОБА_1 вперше діагноз: "Асептичний некроз голівки правої стегнової кістки третього ступеня, лівої стегнової кістки другого ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Ангіопатія сітки обох очей" документально був встановлений 26 серпня 2022 року, коли Позивач перебував на лікуванні і обстеженні у Військово-медичному клінічному центрі Центрального регіону, тобто вже після безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв?язку з військовою агресією проти України.

Відповідач звертає увагу суду, що до адміністративного позову, представник позивача долучив "Довідку про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Миколаївській області", в якій зазначена інформацію про те, що в період часу з 21.05.2022 року по теперішній час (довідка зареєстрована 31.08.2022 року), ОСОБА_1 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Миколаївській області, що не відповідає дійсності. Відповідно до додатків до адміністративного позову, а саме: "Виписного епікризу № 8128", "Протоколу дослідження ТОВ "Лікувально-діагностичний центр "Меділюкс" від 13.08.2022 року, "Протоколу дослідження ТОВ "Лікувально-діагностичний центр "Меділюкс" від 13.08.2022, "Протоколу дослідження ТОВ "Лікувально-діагностичний центр "Меділюкс" від 13.08.2022, Позивач 13.08.2022, та в період часу з 26.08.2022 року по 06.09.2022 року перебував у м. Вінниця, де проходив лікування та обстеження, хоча у довідці про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації зазначено, що ОСОБА_1 перебував з 21.05.2022 року по 31.08.2022 року у Миколаївській області. У зв?язку з вищевикладеним відповідач просить суд не враховувати "Довідку про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Миколаївській області" від 31.08.2022 року № 3018, як доказ по справі і не посилатись на неї у рішенні.

У зв`язку з тим, що на даний момент ОСОБА_1 не надано, передбаченої чинним законодавством належної довідки про участь його у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, відповідач вважає, що не можливо визначити причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, у формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини".

На виконання вимог ухвали суду від 15.04.2024 відповідач подав до суду Постанову госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Центральногу регіону, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

ОСОБА_1 27.02.2022 був призваний на військову службу та зарахований до складу військової частини НОМЕР_1 із військовим званням старшина, і призначений на посаду - Головний сержант - командир відділення автомобільного відділення підвозу боєприпасів взводу матеріального забезпечення 100-го піхотного батальйону (а.с. 90).

При призові на військову службу позивач 26.02.2022 пройшов медичний огляд в позаштатній постійно діючій військово-лікарській комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 . За результатами висновку ВЛК у позивача виявлено захворювання - есенціальна гіпертензія, інших захворювань не виявлено. Позивача визнано придатним до військової служби (а.с. 15).

Згідно з довідкою про участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, виданої командиром військової частини НОМЕР_1 31.08.2022 № 3018, позивач дійсно в період з 21.05.2022 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, перебуваючи безпосередньо в районі та в період здійснення зазначених заходів у військовій частині НОМЕР_1 (а.с. 13).

В подальшому, через погіршення стану здоров`я позивач був направлений на ВЛК для визначення придатності до військової служби.

До моменту проходження ВЛК позивач 01.09.2022 пройшов обстеження у провідного хірурга Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону та лікаря хірурга цього закладу та встановлено діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 21).

Також, 01.09.2022 позивач пройшов медичне обстеження у травматолога Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону. Згідно з висновком, підписаного лікарями медичного закладу - провідним хірургом, начальником клініки та начальником травматологічного відділення, у позивача підтвердився діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 20).

Відповідно до свідоцтва про хворобу № 1047 03.09.2022 відбулося засідання госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону, яка провела медичний огляд позивача з метою визначення його придатності до військової служби.

За результатами ВЛК встановлено, що позивач дійсно має захворювання асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Ангіопатія сітківки обох очей.

Однак, зроблений висновок, що захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби (а.с. 17).

Наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 24.09.2022 № 253 позивача виключено із списків особового складу та всіх видів забезпечення військової частини, та направлено для зарахування на військовий облік до ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 10).

26.10.2022 проведено засідання Жмеринської міжрайонної МСЕК, якою підтверджено діагноз - асептичний некроз голівки правої стегнової кістки III ст., лівої II ст., ДОА кульшових суглобів ІІ-III ст. Хода та опора порушені помірно. Встановлено клініко-функціональний діагноз та код за МКХ-10 - М87, супутнє захворювання - М21.6 (а.с. 19).

Позивачу надано 3 групу інвалідності із вказівкою, що підставою є загальне захворювання (а.с. 18).

Вважаючи Постанову госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Центральногу регіону, якою затверджено Свідоцтво про хворобу, протиправною, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з статтею 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби здійснює та визначає Закон України від 25.03.92 № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (далі - Закон № 2232).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Згідно із ч. 2, 3 ст. 1 Закону № 2232 військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Відповідно до ч. 5 ст. 1 Закону № 2232 від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

Згідно з ч. 7 ст. 1 Закону № 2232 виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 2232 військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Отже, військова служба передбачає професійну діяльність саме придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України.

Відповідно до ч. 10 ст. 2 Закону № 2232 та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це:

- медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

- установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Згідно з абз. 1, 7 пункту 1.3 глави 1 розділу І Положення № 402 основними завданнями військово-лікарської експертизи є визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.

Відповідно до п. 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України (підпункт 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402).

Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема: контроль за лікувально-оздоровчою роботою серед допризовників, організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.

Згідно з абз. 15 підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення № 402 ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК) Збройних Сил України.

Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (підпункт 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402).

За змістом підпункту 2.4.4 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення № 402 на ВЛК регіону покладається організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності.

Згідно з підпунктом 2.4.5 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право, зокрема: оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК).

Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (підпункт 2.4.10 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення № 402).

Відповідно до абзацу першого пункту 1.2 глави 1 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Згідно з абзацом першим пункту 20.1 глави 20 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.

Порядок встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та колишніх військовослужбовців зі службою у Збройних Силах України визначений главою 21 розділу II Положення № 402.

Відповідно до пунктів 21.1, 21.2 глави 21 розділу II Положення № 402 у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

Згідно з вимогами підпункту "ґ" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення № 402 постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймається у формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини", якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входили до складу діючої армії в період громадянської та Другої світової воєн, під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції (операції об`єднаних сил) у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України, або коли захворювання, яке виникло до цього, у зазначені періоди служби досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби.

Постанова в такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у підпункті "а" цього пункту.

Зазначена постанова приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період перебування в діючій армії.

При цьому підпунктом "а" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення № 402 передбачено, що постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у формулюванні: "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане, зокрема, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України.

Також, підпунктом "д" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення № 402 передбачено, що постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у формулюванні: "Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, крім захворювань (поранень, контузій, каліцтв, травм), які виникли (одержані) в періоди служби, передбачені підпунктами "а", "ґ" цього пункту, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.

У такому самому формулюванні приймаються постанови при медичному огляді військовослужбовців за результатами поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні або якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане за обставин, не пов`язаних з виконанням обов`язків, крім випадків, визначених у підпункті "в" цього пункту.

Отже, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовця встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, про що приймає постанову у формулюванні залежно від періоду виникнення та обставин розвитку і наслідків захворювання. Така постанова оформлюється, зокрема, свідоцтвом про хворобу та є обов`язковою до виконання.

Суд встановив, що згідно з довідкою про участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, виданої командиром військової частини НОМЕР_1 31.08.2022 № 3018, позивач в період з 21.05.2022 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, перебуваючи безпосередньо в районі та в період здійснення зазначених заходів у військовій частині НОМЕР_1 .

В подальшому, через погіршення стану здоров`я позивач був направлений на ВЛК для визначення придатності до військової служби.

До моменту проходження ВЛК позивач 01.09.2022 пройшов обстеження у провідного хірурга Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону та лікаря хірурга цього закладу та встановлено діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 21).

Також, 01.09.2022 позивач пройшов медичне обстеження у травматолога Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону. Згідно з висновком, підписаного лікарями медичного закладу - провідним хірургом, начальником клініки та начальником травматологічного відділення, у позивача підтвердився діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 20).

Відповідно до свідоцтва про хворобу № 1047 03.09.2022 відбулося засідання госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону, яка провела медичний огляд позивача з метою визначення його придатності до військової служби.

За результатами ВЛК встановлено, що позивач дійсно має захворювання асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Ангіопатія сітківки обох очей.

Однак, зроблено висновок, що захворювання, НІ, не пов`язані з проходження військової служби (а.с. 17).

При цьому, у відзиві на позовну заяву, відповідач зазначив, що відповідно до науково-медичної літератури асептичний некроз голівки стегнової кістки - це хронічне прогресуюче захворювання, яке характеризується руйнуванням кісткової тканини та призводить до порушення функціональної активності кульшового суглобу. Під час засідання комісії не були надані медичні документи, які свідчать про наявність або відсутність вищевказаних діагнозів у ОСОБА_1 до призову на військову службу по мобілізації, а саме довідка ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 № 13/606 від 26.02.2022 та виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого КНП "Жмеринський РМЦ ПМСД" від 15.09.2022. У зв`язку з цим комісією було прийнято рішення про затвердження постанови в пункті про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, у формулюванні: "Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби".

Надаючи оцінку таким твердженням відповідача, суд зазначає, що згідно з довідкою військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 26.02.2022 №13/606 позивача визнано придатним до військової служби (а.с. 15).

Відповідно до Виписки із медичної карти амбулаторного стаціонарного хворого, виданої КНП "Жмеринський РМЦ ПМСД" від 15.09.2022 позивач не перебуває на "Д" обліку з приводу захворювань опорно-рухового апарату, до сімейного лікаря з приводу болів у суглобах рук та ніг до 26 лютого 2022 року не звертався (а.с. 26).

В контексті наведеного та з огляду на період проходження військової служби, можливо дійти висновку, що захворювання позивача, якщо і не виникло у період проходження військової служби, як наполягає відповідач, то однозначно під час проходження військової служби, досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності, що є підставою для застосування підпункту "д" пункту 21.5 Розділу 2 Положення № 402 і прийняття постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) з формулюванням "Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби".

Щодо доводів відповідача, що на даний момент ОСОБА_1 не надано, передбаченої чинним законодавством належної довідки про його участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, тому на його думку, не можливо визначити причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, у формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини", суд зазначає наступне.

В матеріалах справи міститься Довідка про участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, видана командиром військової частини НОМЕР_1 № 3018, згідно з якою позивач дійсно в період з 21.05.2022 по дату надання довідки 31.08.2022 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, перебуваючи безпосередньо в районі та в період здійснення зазначених заходів у військовій частині НОМЕР_1 . Вказана довідка є чинною, невідкликаною та не скасованою, тому є належним документом, який підтверджує участь позивача у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації.

Відтак, оскаржувана постанова в частині встановлення причинного зв`язку захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) у формулюванні "Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби" прийнята без урахування можливості застосування підпункту "д" пункту 21.5 Розділу 2 Положення № 402, а також без належного обґрунтування, що військова служба не вплинула на вже наявне захворювання і придатність до військової служби.

З врахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що постанова 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 із проходженням військової служби є протиправною та підлягає скасуванню.

Порушене право позивача слід захистити, зобов`язавши відповідача переглянути причинний зв`язок захворювання позивача та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини дають підстави для висновку, що позов належить задовольнити.

Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору та ним не понесено витрат, пов`язаних з розглядом справи, тому судові витрати на користь позивача не присуджуються.

Керуючись ст.ст. 73 -77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 із проходженням військової служби.

Зобов`язати 11 Регіональну військово-лікарську комісію переглянути причинний зв`язок захворювання ОСОБА_1 , відображений у постанові 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 );

Відповідач: 11-та Регіональна Військово-лікарська комісія Міністерства обороний України (код ЄДРПОУ - 24979848, вул. Князів Коріатовичів, 185, м. Вінниця, 21018).

СуддяДмитришена Руслана Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено08.05.2024
Номер документу118842222
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —120/12077/23

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 06.05.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні