П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/12077/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Дмитришена Руслана Миколаївна
Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.
17 вересня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сапальової Т.В.
суддів: Капустинського М.М. Ватаманюка Р.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Надольна М.С.,
представника відповідача - Петришина В.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу 11 Регіональної військово-лікарської комісії на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до 11 Регіональної військово-лікарської комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
у серпні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю постанови Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону від 06.09.2022 року, якою затверджено свідоцтво про хворобу №1047 від 03.09.2022 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання. Позивач вважає висновок військово-лікарської комісії про відсутність зв`язку між його захворюванням та проходженням ним військової служби, пов`язаної із захистом Батьківщини, є недостовірним, оскільки лікарі, які давали консультативні висновки про наявність прямого зв`язку між захворюванням та військовою службою, дали протилежний висновок будучи у складі військово-лікарської комісії.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного сулу від 06 травня 2024 року позов задоволено, а саме:
- визнано протиправною та скасовано постанову 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 із проходженням військової служби;
- зобов`язано 11 Регіональну військово-лікарську комісію переглянути причинний зв`язок захворювання ОСОБА_1 , відображений у постанові 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування скарги вказав, що судом першої інстанції неправильно з`ясовано обставини справи та застосовано норма матеріального та процесуального права.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Позивач в судове засіданні не з`явився та не направив повноважного представника, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений завчасно та належним чином.
Позивач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи і доводи апеляційної скарги, та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 27.02.2022 був призваний на військову службу та зарахований до складу військової частини НОМЕР_1 із військовим званням старшина, і призначений на посаду - Головний сержант - командир відділення автомобільного відділення підвозу боєприпасів взводу матеріального забезпечення 100-го піхотного батальйону.
При призові на військову службу позивач 26.02.2022 пройшов медичний огляд в позаштатній постійно діючій військово-лікарській комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 . За результатами висновку ВЛК у позивача виявлено захворювання - есенціальна гіпертензія, інших захворювань не виявлено. Позивача визнано придатним до військової служби (а.с. 15).
Згідно з довідкою про участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, виданої командиром військової частини НОМЕР_1 31.08.2022 № 3018, позивач дійсно в період з 21.05.2022 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, перебуваючи безпосередньо в районі та в період здійснення зазначених заходів у військовій частині НОМЕР_1 (а.с. 13).
В подальшому, через погіршення стану здоров`я позивач був направлений на ВЛК для визначення придатності до військової служби.
До моменту проходження ВЛК позивач 01.09.2022 пройшов обстеження у провідного хірурга Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону та лікаря хірурга цього закладу та встановлено діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 21).
Також, 01.09.2022 позивач пройшов медичне обстеження у травматолога Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону. Згідно з висновком, підписаного лікарями медичного закладу - провідним хірургом, начальником клініки та начальником травматологічного відділення, у позивача підтвердився діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 20).
Відповідно до свідоцтва про хворобу № 1047 03.09.2022 відбулося засідання госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону, яка провела медичний огляд позивача з метою визначення його придатності до військової служби.
За результатами ВЛК встановлено, що позивач дійсно має захворювання асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Ангіопатія сітківки обох очей.
Однак, зроблений висновок, що захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби (а.с. 17).
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 24.09.2022 № 253 позивача виключено із списків особового складу та всіх видів забезпечення військової частини, та направлено для зарахування на військовий облік до ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 10).
26.10.2022 проведено засідання Жмеринської міжрайонної МСЕК, якою підтверджено діагноз - асептичний некроз голівки правої стегнової кістки III ст., лівої II ст., ДОА кульшових суглобів ІІ-III ст. Хода та опора порушені помірно. Встановлено клініко-функціональний діагноз та код за МКХ-10 - М87, супутнє захворювання - М21.6 (а.с. 19).
Позивачу надано 3 групу інвалідності із вказівкою, що підставою є загальне захворювання (а.с. 18).
Вважаючи постанову госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Центральногу регіону, якою затверджено Свідоцтво про хворобу, протиправною, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що постанова 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 із проходженням військової служби є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки захворювання позивача, якщо і не виникло у період проходження військової служби, як наполягає відповідач, то однозначно під час проходження військової служби, досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності, що є підставою для застосування підпункту "д" пункту 21.5 Розділу 2 Положення № 402 і прийняття постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) з формулюванням "Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби".
Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції враховуючи наступне.
Розділом ІІ Конституції України передбачені основоположні права, свободи та обов`язки людини і громадянина, серед яких відповідно до статті 65 встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Поряд з цим, правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України Про військову службу і військовий обов`язок від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII у редакції на час спірних відносин).
За змістом частин першої, другої статті 1 Закону №2232-XII захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
За змістом частини першої статті 2 Закону №2232-XII проходження військової служби здійснюється, зокрема, громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.
Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями (частина третя статті 2 Закону №2232-XII).
За змістом частини 12 статті 2 Закону №2232-XII кожен громадянин України, вперше вступаючи на військову службу до Збройних Сил України, інших військових формувань, особисто складає Військову присягу на вірність Українському народу і скріплює її власноручним підписом. Іноземець або особа без громадянства, який (яка) вперше приймається на військову службу до Збройних Сил України, бере офіційне зобов`язання неухильно додержуватися Конституції та законів України, сумлінно виконувати обов`язки військової служби.
Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (частина п`ята статті 1 Закону №2232-XII).
Пунктом б частини восьмої статті 26 Закону № 2232-XII визначено, що під час дії особливого періоду з військової служби звільняються військовослужбовці за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби в мирний час, обмежену придатність у воєнний час, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу.
Статтею 70 Закону України від 19 листопада 1992 року №2801-XII Основи законодавства України про охорону здоров`я (далі - Закон №2801-XII; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців і військовозобов`язаних, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям. Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при військових комісаріатах і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Відповідно до частини десятої статті 2 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 (далі - Положення № 402).
Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Згідно з абз. 1, 7 пункту 1.3 глави 1 розділу І Положення № 402 основними завданнями військово-лікарської експертизи є визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.
Відповідно до п. 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України (підпункт 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402).
Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема: контроль за лікувально-оздоровчою роботою серед допризовників, організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.
Згідно з абз. 15 підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення № 402 ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК) Збройних Сил України.
Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (підпункт 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402).
За змістом підпункту 2.4.4 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення № 402 на ВЛК регіону покладається організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності.
Згідно з підпунктом 2.4.5 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право, зокрема: оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК).
Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (підпункт 2.4.10 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення № 402).
Відповідно до абзацу першого пункту 1.2 глави 1 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Згідно з абзацом першим пункту 20.1 глави 20 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.
Порядок встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та колишніх військовослужбовців зі службою у Збройних Силах України визначений главою 21 розділу II Положення № 402.
Відповідно до пунктів 21.1, 21.2 глави 21 розділу II Положення № 402 у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.
Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.
Згідно з вимогами підпункту "ґ" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення № 402 постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймається у формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини", якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби. Постанова в такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у підпункті "а" цього пункту. Зазначена постанова приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період перебування в діючій армії.
При цьому підпунктом "а" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення № 402 передбачено, що постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у формулюванні: "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Також, підпунктом "д" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення № 402 передбачено, що постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у формулюванні: " Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.
У такому самому формулюванні приймаються постанови при медичному огляді військовослужбовців за результатами поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні.
Таким чином, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовця встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, про що приймає постанову у формулюванні залежно від періоду виникнення та обставин розвитку і наслідків захворювання. Така постанова оформлюється, зокрема, свідоцтвом про хворобу та є обов`язковою до виконання.
Суд першої інстанції встановив, з чим погоджується суд апеляційної інстанції, що згідно з довідкою про участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, виданої командиром військової частини НОМЕР_1 31.08.2022 № 3018, позивач в період з 21.05.2022 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, забезпеченні її здійснення, перебуваючи безпосередньо в районі та в період здійснення зазначених заходів у військовій частині НОМЕР_1 .
В подальшому, через погіршення стану здоров`я позивач був направлений на ВЛК для визначення придатності до військової служби.
До моменту проходження ВЛК позивач 01.09.2022 пройшов обстеження у провідного хірурга Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону та лікаря хірурга цього закладу та встановлено діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 21).
Також, 01.09.2022 позивач пройшов медичне обстеження у травматолога Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону. Згідно з висновком, підписаного лікарями медичного закладу - провідним хірургом, начальником клініки та начальником травматологічного відділення, у позивача підтвердився діагноз: асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Травма, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби (а.с. 20).
Відповідно до свідоцтва про хворобу № 1047 03.09.2022 відбулося засідання госпітальної військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово - медичного клінічного центру Центрального регіону, яка провела медичний огляд позивача з метою визначення його придатності до військової служби.
За результатами ВЛК встановлено, що позивач дійсно має захворювання асептичний некроз голівки правої кістки ІІІ ступеня лівої стегнової кістки ІІ ступеня з больовим синдромом та значним порушенням функції. Ангіопатія сітківки обох очей.
Однак, зроблено висновок захворювання, НІ, не пов`язані з проходження військової служби (а.с. 17).
В апеляційній скарзі апелянт знову зазначив, що відповідно до науково-медичної літератури асептичний некроз голівки стегнової кістки - це хронічне прогресуюче захворювання, яке характеризується руйнуванням кісткової тканини та призводить до порушення функціональної активності кульшового суглобу. Під час засідання комісії не були надані медичні документи, які свідчать про наявність або відсутність вищевказаних діагнозів у ОСОБА_1 до призову на військову службу по мобілізації, скарг позивач не виказував.
Оцінюючи доводи відповідача про відсутність у ОСОБА_1 належної довідки про його участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, що унеможливлює визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, у формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини", суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що Довідка №3018 від 31.08.2022 (а.с. 13) містить інформацію про обставини, які підтверджують участь позивача у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації у період з 21.05.2022 року по 31.08.2022 року.
Крім того, колегія суддів враховує висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, відповідно до яких надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Однак, колегія суддів вправі перевірити законність висновку ВЛК в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.
Тож, обставини за якими особа отримала захворювання, поранення (контузія, травма, каліцтво) є одними з ключових при визначенні причинного зв`язку та виборі формулювань в яких приймаються постанови ВЛК. Водночас, оцінюючи наведені відповідачем доводи колегія суддів зазначає, що матеріали справи довідки, консультаційні висновки, протоколи досліджень, які не були враховані комісією під час прийняття оскаржуваної постанови, відтак вказане рішення ВЛК прийняте без урахування всіх обставин, які мають важливе значення для встановлення причинного зв`язку захворювання.
Матеріалами справи підтверджується, що позивач у період з 21.05.2022 року по 31.08.2022 року брав безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Миколаївській області, тому колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що оскаржувана постанова в частині встановлення причинного зв`язку захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) у формулюванні "Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби" прийнята без урахування можливості застосування підпункту "д" пункту 21.5 Розділу 2 Положення № 402, а також без належного обґрунтування, що військова служба не вплинула на вже наявне захворювання і придатність до військової служби.
За таких обставин суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що постанова 11 Регіональної військово-лікарської комісії, яка оформлена Свідоцтвом про хворобу від 03.09.2022 № 1047 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 із проходженням військової служби є протиправною та підлягає скасуванню.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу 11 Регіональної військово-лікарської комісії залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 02 жовтня 2024 року (суддя Ватаманюк Р.В. з 19.09.2024 по 01.10.2024 року перебував у відрядженні).
Головуючий Сапальова Т.В. Судді Капустинський М.М. Ватаманюк Р.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122068617 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сапальова Т.В.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні