Постанова
від 08.05.2024 по справі 360/971/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2024 року справа №360/971/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Гайдара А.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 1 грудня 2023 року у справі № 360/971/23 (головуючий І інстанції Чернявська Т.І.) за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення заробітної плати та моральної шкоди,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви від 26 вересня 2023 року, просив: визнати бездіяльність протиправною та зобов`язати Білолуцьку селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області встановити простій ОСОБА_2 з дати подання цього позову; стягнути з Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області заборгованість по заробітній платі у розмірі 240000 грн. за період з квітня 2022 року по серпень 2023 року; стягнути з Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області моральну шкоду у розмірі 5000 грн.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 1 грудня 2023 року відмовлено в задоволенні позову.

Представником позивача подано апеляційну скаргу на рішення суду, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове рішення про задоволення позову через порушення норм матеріального, процесуального права.

Апелянт зазначив, що станом на сьогоднішній день з займаної посади позивач не звільнена, оскільки відповідно до частини третьої статті 147-1 Кодексу законів про працю України працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише за підстав, передбачених законодавством України. За період з квітня 2022 року по час подання цього позову заробітна плата позивачу не нараховувалась.

Після початку збройної агресії рф проти України 24.02.2022 року позивач ще працювала в Білолуцькій селищній раді Старобільського району Луганської області та виконувала свої обов`язки, не зважаючи на воєнний стан, що підтверджується розпорядженням від 14.03.2022 року № 39-к. Позивач звернула увагу суду, що російські війська не одразу окупували смт. Білолуцьк, а отже орган державної влади виконував свої обов`язки, у відповідності до законодавства України.

Однак згодом, після окупації військами рф смт. Білолуцьк, позивач змушена була виїхати. На цей час позивач проживає в м. Києві та зареєстрована внутрішньо переміщеною особою.

В кінці березня 2022 року Білолуцька селищна громада Старобільського району Луганської області опинилася під окупацією. Голова громади та заступники залишилися на окупованій території. З міста роботи позивачу ніхто не телефонував, не надавалося жодної інформації від керівництва громади або Старобільської районної військової адміністрації або обласної військової адміністрації.

На доводи позивача суд першої інстанції не звернув уваги, а саме на бездіяльність відповідача, яка виражається у неприведенні у відповідність трудових відносин з позивачем, що порушує її права як працівника. Зокрема в трудовій книжці останній запис датується 16 грудня 2020 року, що означає про продовження трудових відносин станом на сьогоднішній день. На голову ВЦА законом покладено повноваження селищного голови, а він, в свою чергу, їх не виконує і не вчиняє по відношенню до посадових осіб селищної ради дій, направлених на врегулювання трудових відносин. Крім того, позивач зверталась не тільки в письмовій формі, а й в телефонному режимі з метою особистого звернення до відповідача в особі голови, однак її дзвінки ігноруються. Тобто бездіяльність відповідача виражається в ігноруванні позивача та ухилянні у вирішенні цього питання та є протиправною.Враховуючи це відповідач не сплачував на рахунок позивача заробітну плату, починаючи з кінця квітня 2022 року по серпень 2023 року. Відповідач не надає розрахунок нарахованої, але не виплаченої заробітної плати. Разом з цим, позивач зазначає, що розмір її заробітної плати складав приблизно 15000,00 грн, а отже, сума заробітної плати за період з квітня 2022 року по серпень 2023 року складатимете 15000,00 грн х 16 місяців = 240000,00 грн. Приблизний розрахунок наведений з квітня місяця 2022 року, оскільки точно не відомо за який саме місяць був проведений розрахунок в кінці квітня 2022 року.

На думку апелянта, суд надав хибну оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги позивача.

По-перше, суд не задовольнив клопотання позивача щодо проведення судових засідань за участі учасників процесу, а не вирішувати спір за наявними матеріалами по справі.

По-друге, суд взяв до уваги позицію відповідача, який все ж таки не приводить у відповідність трудові відносини з працівниками селищної ради.

По-третє, судом нібито встановлено, що документального підтвердження інформації щодо нарахування та виплати ОСОБА_2 заробітної плати за період з 01 квітня 2022 року по 02 жовтня 2023 року, документального підтвердження інформації щодо складових заробітної плати належної ОСОБА_2 за період з 01 квітня 2022 року по 02 жовтня 2023 року, витягів з табелів обліку використання робочого часу щодо ОСОБА_2 за період з 01 квітня 2022 року по 02 жовтня 2023 року, документального підтвердження інформації щодо оголошення простою в Білолуцькій селищній раді Старобільського району Луганської області, в Білолуцькій селищній військовій адміністрації не має.

Враховуючи дану обставину позивачем був направлений запит до Державної податкової служби України Головного управління ДПС у Луганській області з питань щодо виплати заробітної плати посадовим особам Білолуцької селищної ради Старобільського району Луганської області.

Також судом першої інстанції нібито встановлено, що з 1 квітня 2022 року Білолуцька селищна рада перестала виконувати свої повноваження, але це встановлення є хибним, оскільки позивачу була виплачена заробітна плата в кінці квітня (скрін зарахування коштів додається). Окрім того із особистого спілкування з колегами позивачу стало відомо, що посадові особи фінансового відділу Білолуцької селищної ради отримували заробітну плату включно по вересень 2022 року.

Листом від 12/32-24-03-05 надана відповідь, згідно наявної інформації, що міститься в інформаційно-комунікаційній системі ДПС, Білолуцька селищна рада Старобільського району Луганської області страхувальник, знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Луганській області, Новопсковський район з 29.09.2022 року по теперішній час. Платником надано податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі Звітність) за 3,4 квартали 2022 року та 1,2,3 квартали 2023 року. Суми нарахованого єдиного внеску сплачені у повному обсязі згідно заданої звітності. Тобто, суд взяв до уваги позицію відповідача, який наголошував на тому, що в них не має жодних складових заробітної плати працівників Білолуцької селищної ради, витягів з табелів обліку використання робочих часів працівників та іншої інформації, при цьому податки та єдиний соціальний внесок сплачений за 3,4 картали 2022 року та 1,2, 3 квартали 2023 року в повному обсязі. Тобто відповідач ввів суд в оману, а суд першої інстанції не перевіривши дані, не оцінивши докази належним чином, не забезпечивши приймання участі у справі учасників процесу зробив неправильні висновки, що призвели до незадоволення позовних вимог позивача.

Що стосується моральної шкоди, позивач вважає, що сума заявленої моральної шкоди є доречною, співмірною нанесенню даної шкоди та підлягає задоволенню з підстав викладених в первісному позові.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволені.

В обгрунтування зазначив наступне.

Позивач посилається на свій запит до Головного Управління державної податкової служби у Луганській області щодо виплати заробітної плати посадовим особам Білолуцької селищної ради та вказує, що у листі № 12/32/24-03-05 була надана відповідь: згідно з наявною інформацією, що міститься в інформаційно комунікаційній системі ДПС, Білолуцька селищна рада страхувальник, знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС в Луганській області, Новопсковський район з 29.09.2022 по теперішній час.

Платником надано податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум отриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі- звітність) за 3, 4 квартали 2022 року та 1, 2, 3 квартали 2023 року. Суми нарахованого єдиного внеску сплачені у повному обсязі згідно з наданою звітністю.

Таким чином позивач стверджує, що відповідач нібито ввів суд в оману з приводу відсутності складових заробітної плати працівників Білолуцької селищної ради, витягів з табелів обліку використання робочих часів працівників та іншої інформації, при цьому податки та єдиний соціальний внесок сплачений за 3, 4 квартал 2022 року та 1, 2, 3 квартали 2023 року в повному обсязі.

Уважно проаналізувавши відповідь Головного управління ДПС в Луганській області позивачу, стає зрозумілим, що позивач в своєму запиті вказує назву юридичної особи Білолуцької селищної ради Старобільського району Луганської області, а код в ЄДРПОУ 44707961, який належить зовсім інший юридичній особі Білолуцькій селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області.

В ході телефонної розмови з виконавцем запиту, дійсно була отримана інформація, що відповідь позивачу надавалась по коду в ЄДРПОУ - 44707961, а назва юридичної особи Білолуцька селищна рада Старобілського району Луганської області не відповідала зазначеному в запиті коду в ЄДРПОУ.

25.01.2024 Білолуцькою селищною військовою адміністрацією Старобільського району в Луганській області було отримано лист від Головного управління ДПС в Луганській області від 25.01.2024 № 104/5/12-32-24-03-05 щодо сплати податків та єдиного внеску.

За наявною інформацією, що міститься в інформаційно комунікаційній системі ДПС підприємство Білолуцька селищна військова адміністрація Старобільського району Луганської області (код в ЄДРПОУ 44707961) знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС в Луганській області, Новопсковський район з 29.09.2022 по теперішній час, як платник податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне, соціальне страхування (далі єдиний внесок).

Білолуцькою селищною військовою адміністрацією Старобільського району Луганської області (код в ЄДРПОУ 44707961) надані податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум отриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску ( далі Звітність) за 2, 3 квартали 2022 року та 1, 2, 3 квартали 2023 року. Суми нарахованого єдиного внеску сплачені у повному обсязі згідно з наданою звітністю.

Білолуцька селищна рада Старобільського району Луганської області (код в ЄДРПОУ 04335588) знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС в Луганській області, Новопсковський район з 14.02.1994 по теперішній час як платник податків, зборів та єдиного внеску.

Остання сплата єдиного внеску, податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковим агентом із доходів платників податку у вигляді заробітної плати, військового збору у травні 2022 року. Станом на 25.01.2024 за Білолуцькою селищною радою Старобільського району Луганської області (код в ЄДРПОУ 04335588) обліковується заборгованість зі сплати єдиного внеску.

Враховуючи вищевикладене, відповдіач припускає, або представник позивача не бачить різниці між двома юридичними особами, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, або навмисно надсилає в Головне управління ДПС в Луганській області запити з недостовірною інформацією, намагаючись заплутати суд та затягнути судовий процес, що є неприпустимим.

Відповідно до розділу ІІ пункту 6 наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (із змінами) «Про затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», Білолуцька селищна територіальна громада Старобільського району Луганської області відноситься до тимчасово окупованих російською федерацією територій України з датою початку тимчасової окупації 24.02.2022 до теперішнього часу це підтверджений факт.

Посилання позивача на те, що в кінці квітня 2022 року їй була виплачена заробітна плата може свідчити лише про те, що вона разом з іншими посадовими особами Білолуцької селищної ради залишилась на окупованій території та можливо намагалась працювати на окупаційну владу.

Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що всі документи у цій справі, що надійшли в паперовому вигляді або через офіційну електронну пошту суду скановано та експортовано в КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву відповідача на апеляційну скаргу, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Позивач з 16 грудня 2020 року працювала в Білолуцькій селищній раді на посаді керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради, що підтверджується рішенням Білолуцької селищної ради від 15 грудня 2020 року № 2/4 «Про затвердження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради», розпорядженням селищного голови Білолуцької селищної ради від 16 грудня 2020 року № 97-к «Про затвердження на посаду ОСОБА_2 » та записами в трудовій книжці від 7 вересня 2004 року серії НОМЕР_1 .

Позивач була посадовою особою органу місцевого самоврядування та проходила публічну службу в органах місцевого самоврядування.

За витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 1 грудня 2023 року Білолуцька селищна рада (ідентифікаційний код 04335588, місцезнаходження: вул. 1 Травня, буд. 4, смт Білолуцьк, Старобільський район, Луганська область, 92322) у процесі припинення не перебуває.

У зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому, Законами України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, від 22 травня 2022 року № 2263-IX, від 15 серпня 2022 року № 2500-IX, від 16 листопада 2022 року № 2738-IX, від 07 лютого 2023 року № 2915-IX, від 02 травня 2023 року № 3057-IX, від 27 липня 2023 року № 3276-ІХ, від 08 листопада 2023 року № 3429-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено відповідні Укази Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022, від 18 квітня 2022 року № 259/2022, від 17 травня 2022 року № 341/2022, від 12 серпня 2022 року № 573/2022, від 07 листопада 2022 року № 757/2022, від 06 лютого 2023 року № 58/2023, від 01 травня 2023 року № 254/2023, від 26 липня 2023 року № 452/2023, від 06 листопада 2023 року № 734/2023, якими строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 годин 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, з 05 годин 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, з 05 годин 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, з 05 годин 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, з 05 годин 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Розпорядженням селищного голови Білолуцької селищної ради від 14 березня 2022 року № 39-к «Про запровадження дистанційної роботи» запроваджено з 14 березня 2022 року по 31 березня 2022 року дистанційну роботу працівникам Білолуцької селищної ради із зазначенням у пункті 3 про те, що це розпорядження не розповсюджується на таких посадових осіб Білолуцької селищної ради - зокрема, на керуючу справами (секретаря) виконавчого комітету Ірину Антипову.

За випискою по картці/рахунку, відкритому в Акціонерному товаристві Комерційний банк «ПриватБанк» від 16 жовтня 2023 року, ОСОБА_2 19 березня 2022 року отримала цільові надходження на рахунок в сумі 53207,32 грн.

Згідно п. 2 Указу Президента України від 23 вересня 2022 року № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 4 набирає чинності з дня його опублікування, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено серед іншого Білолуцьку селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/665/2022#Text).

Указ Президента України від 23 вересня 2022 року № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» опубліковано в газеті «Урядовий кур`єр» від 27 вересня 2022 року № 207.

Таким чином, з 27 вересня 2022 року Указ Президента України від 23 вересня 2022 року № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» набрав чинності.

За витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 4 вересня 2023 року та 1 жовтня 2023 року державна реєстрація створення юридичної особи - Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області (ідентифікаційний код 44707961, місцезнаходження: вул. 1 Травня, буд. 4, смт Білолуцьк, Старобільський район, Луганська область, 92322) проведена 29 вересня 2022 року за № 1003771020000001290.

За постановою Верховної Ради України від 3 листопада 2022 року № 2705-IX «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2705-IX#Text) у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальники Сватівської міської, Білокуракинської, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Нижньодуванської, Троїцької селищних та Коломийчиської сільської військових адміністрацій Сватівського району, Старобільської міської, Біловодської, Білолуцької, Марківської, Міловської, Новопсковської селищних, Чмирівської та Шульгинської сільських військових адміністрацій Старобільського району, Щастинської міської, Новоайдарської, Станично-Луганської селищних, Нижньотеплівської та Широківської сільських військових адміністрацій Щастинського району Луганської області:

крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів;

можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарати Коломийчиської, Нижньотеплівської, Чмирівської, Широківської, Шульгинської сільських, Біловодської, Білокуракинської, Білолуцької, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Марківської, Міловської, Нижньодуванської, Новоайдарської, Новопсковської, Станично-Луганської, Троїцької селищних, Сватівської, Старобільської, Щастинської міських рад та їх виконавчих комітетів, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідних військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області.

Ця постанова набрала чинності з 8 листопада 2022 року - дня її опублікування в газеті «Голос України» від 8 листопада 2022 року № 227.

Позивач звернулась до Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області із заявою від 30 березня 2023 року про поновлення її на рівнозначній посаді та виплату заборгованості з заробітної плати, що утворилась з квітня 2022 року по 30 березня 2023 року.

Листом Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області від 17 квітня 2023 року за № 493/05-14 повідомлено про про відсутність у структурі військової адміністрації посади керуючого справами виконавчого комітету та неможливість її поновлення на рівнозначній посаді. Оскільки позивач не є посадовою особою Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, а також фактично протягом року не виконувала свої посадові обов`язки, перебуваючи на посаді керуючого справами виконавчого комітету Білолуцької селищної ради, яка тривалий час не здійснює своїх повноважень, підстави для виплати їй у військової адміністрації відсутні.

Запитом на інформацію від 3 травня 2023 року позивач просила Білолуцьку селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області надати їй задокументовану інформацію щодо виконання Білолуцькою селищною військовою адміністрацією статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» стосовно Антипової Ірини, керуючої справами (секретаря) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради.

Листом відповідача від 5 травня 2023 року за № 586/05-14 повідомлено, що оскільки позивач не є посадовою особою Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, інформація щодо неї відсутня. Інформація щодо посадових осіб Білолуцької селищної ради залишилась на тимчасово окупованій території смт Білолуцьк Старобільського району Луганської області.

Зверненням від 12 травня 2023 року позивач просила начальника Луганської обласної військової адміністрації, зокрема, зобов`язати голову Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області вчинити передбачені діючим законодавством дії як щодо позивача, так і інших співробітників, визначити статус працівників простій, призупинення трудових відносин, у тому числі нарахування та виплата передбачених законом коштів і можливості працювати.

Листом від 9 червня 2023 року за № 47-А00160-11-0308 Луганська обласна військова адміністрація повідомила, що норму про затвердження начальником військової адміністрації населеного пункту тимчасової структури виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (оголошення простою для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, або здійснення їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду) закріплено законодавцем не як його безальтернативний обов`язок, а як дискреційне повноваження, що виключає можливість зобов`язання з боку голови облдержадміністрації начальника обласної військової адміністрації примусово здійснити це право.

Зверненням про порушення прав від 13 червня 2023 року позивач просила Східне міжрегіональне управління державної служби з питань праці надати роз`яснення з приводу порушених у зверненні питань та зобов`язати голову Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області вчинити передбачені діючим законодавством дії як щодо позивача, так і інших співробітників, визначити статус працівників простій, призупинення трудових відносин, у тому числі нарахування та виплата передбачених законом коштів і можливості працювати.

Листом Східного міжрегіонального управління державної служби з питань праці від 30 червня 2023 року за № СХ/3/138-ЗВ-23 повідомлено позивача про неможливість проведення будь-яких заходів контролю щодо дотримання законодавства про працю та запобігання можливим його порушенням, а також надано роз`яснення з порушених у зверненні питань.

Листом Луганської обласної військової адміністрації від 1 серпня 2023 року за № 47-А-00244-01-03-08 надано позивачу на її звернення на особистому прийомі аналогічну за змістом відповідь, як і в листі від 9 червня 2023 року за № 47-А00160-11-0308.

На виконання вимог ухвали суду першої інстанції від 2 жовтня 2023 року листом від 13 жовтня 2023 року за № 1545/05-14 Білолуцька селищна військова адміністрація Старобільського району Луганської області, повідомила, що оскільки селищний голова Білолуцької селищної ради Старобільського району Луганської області, його заступники, а також практично усі виконавчі органи, включаючи бухгалтерський відділ, загальний відділ, відділ кадрів, залишились на тимчасово окупованій території, не здійснили заходів для вивезення та передачі документації (у тому числі, особові справи посадових осіб, трудові книжки, тощо), що стосується проходження служби посадовими особами в Білолуцькій селищній раді та її роботи, в Білолуцькій селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області відсутня трудова книжка, особова справа та інша документація, яка стосується проходження служби ОСОБА_2 в органах місцевого самоврядування.

У зв`язку з тим, що жодної інформації відносно ОСОБА_2 в Білолуцькій селищній військовій адміністрації немає, а Білолуцька селищна рада Старобільського району Луганської області, її виконавчий комітет та інші виконавчі органи з початку тимчасової окупації не здійснюють свої повноваження, документально підтверджена інформація щодо нарахування та виплати ОСОБА_2 заробітної плати за період з 1 квітня 2022 року по 2 жовтня 2023 року, документально підтверджена інформація щодо складових заробітної плати належної ОСОБА_2 за період з 1 квітня 2022 року по 2 жовтня 2023 року, витягів з табелів обліку використання робочого часу щодо ОСОБА_2 за період з 1 квітня 2022 року по 2 жовтня 2023 року, документально підтверджена інформація щодо оголошення простою в Білолуцькій селищній раді Старобільського району Луганської області, в Білолуцькій селищній військовій адміністрації відсутня.

Згідно ч.ч. 1, 2, 3 статті 4 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації. Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

За ч. 8 статті 4 Закону № 389-VIII військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

Згідно ч. 1 статті 15 Закону № 389-VIII військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Повноваження військових адміністрацій населених пунктів на відповідній території регламентовані частиною другою статті 15 Закону № 389-VIII.

Згідно ч. 6 статті 15 Закону № 389-VIII начальник військової адміністрації:

1) забезпечує на відповідній території додержання Конституції і законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;

2) організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень;

3) призначає на посади та звільняє з посад посадових і службових осіб, інших працівників відповідної військової адміністрації;

4) є розпорядником бюджетних коштів;

5) представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами;

6) звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади;

7) укладає від імені територіальної громади, відповідної військової адміністрації договори згідно із законодавством;

8) видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;

9) веде особистий прийом громадян та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та громадських об`єднань.

Таким чином, начальник Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області відповідно до пункту 3 частини шостої статті 15 Закону № 389-VIII має повноваження призначати на посади та звільняти з посад посадових і службових осіб, інших працівників Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, яка є тимчасовим державним органом.

За п. 9 ч. 1 статті 36 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені іншими законами.

Згідно ст. 1 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами (абзац одинадцятий); посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (абзац тринадцятий).

За ст. 3 Закону України від 7 червня 2001 року № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон № 2493-ІІІ в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

За ст. 7 Закону № 2493-ІІІ правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», цим та іншими законами України.

Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Згідно ст. 1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

За абз. 3 статті 3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою (абз. 4 частини першої статті 10 Закону № 2493-III).

Згідно ст. 20 Закону № 2493-III крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону); виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону); досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону). […] Рішення про припинення служби в органах місцевого самоврядування може бути оскаржено посадовою особою місцевого самоврядування у порядку, визначеному законом. […].

За ст. 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Згідно п. 3 частини першої статті 78 Закону № 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».

За ч. 5 статті 78 Закону № 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

За абз. 2 ч. 2 статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».

Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених в абзаці другому частини другої цієї статті, - з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) (п. 3-1 ч. 11 статті 79 Закону № 280/97-ВР).

Згідно п. 2-1 статті 28 Закону № 389-VIII у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією російської федерації у Донецькій та Луганській областях:

1) у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: […] сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів); […]

3) військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження до дня першого засідання першої сесії відповідної ради, обраної після скасування воєнного стану; […].

Таким чином, у разі введення воєнного стану у зв`язку із збройною агресією рф у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації населеного пункту у Донецькій та Луганській областях автоматично припиняються повноваження відповідної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування.

Указ Президента України від 23 вересня 2022 року № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», яким утворено серед іншого Білолуцьку селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області, набрав чинності 27 вересня 2022 року.

Отже, з 27 вересня 2022 року припинені повноваження Білолуцької селищної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування.

Крім того, Закон № 389-VIII не містить механізму реалізації припинення повноважень органу місцевого самоврядування, його виконавчих органів та посадових осіб.

При цьому, повноваження посадових осіб органу місцевого самоврядування припиняються достроково в силу прямої норми Закону № 280/97-ВР п. 3 частини першої статті 78 та п. 3-1 частини одинадцятої статті 79 цього Закону, тому не потребують та не залежать від видання будь-яких додаткових рішень (локальних актів) про їх припинення, що узгоджується з правовим висновком Верховного суду в постановах від 27 травня 2020 року у справі № 805/4702/18, від 14 лютого 2019 року у справі № 812/676/17.

За встановлених обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що з 27 вересня 2022 року повноваження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради Антипової Ірини Вікторівни як посадової особи місцевого самоврядування припинені достроково з підстав, зазначених в абзаці четвертому підпункту 1 пункту 2-1 статті 28 Закону № 389-VIII, що має наслідком звільнення позивача з посади без видання будь-яких додаткових рішень (локальних актів) про припинення повноважень керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету.

Щодо вимог про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання відповідача встановити простій ОСОБА_2 з дати подання цього позову.

Згідно ст. 34 КЗпП України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.

За п. 1 ч. 2 статті 10 Закону № 389-VIII у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації: крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови; може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).

Постановою ВРУ від 3 листопада 2022 року № 2705-IX «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яка набрала чинності 08 листопада 2022 року, прийнято рішення, згідно з яким у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Сватівської міської, Білокуракинської, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Нижньодуванської, Троїцької селищних та Коломийчиської сільської військових адміністрацій Сватівського району, Старобільської міської, Біловодської, Білолуцької, Марківської, Міловської, Новопсковської селищних, Чмирівської та Шульгинської сільських військових адміністрацій Старобільського району, Щастинської міської, Новоайдарської, Станично-Луганської селищних, Нижньотеплівської та Широківської сільських військових адміністрацій Щастинського району Луганської області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів; можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).

Протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Тобто, бездіяльність суб`єкта владних повноважень є такою, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо певні дії повинні, але не вчиняються суб`єктом владних повноважень на реалізацію покладеної на нього компетенції.

Згідно Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають їм можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох альтернативних варіантів управлінських рішень, кожен із яких є законним. При цьому повноваження державних органів не можуть визнаватися дискреційними за наявності лише одного правомірного та законно обґрунтованого варіанта поведінки суб`єкта владних повноважень.

Суб`єкти владних повноважень застосовують надані їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами (дискреційні повноваження). Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим у статті 2 КАС України критеріям, не втручається в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не в забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, його ключовим завданням є здійснення правосуддя. Суд, обираючи спосіб захисту прав у сфері публічно-правових відносин, не може у своєму рішенні використовувати повноваження суб`єкта владних повноважень, оскільки адміністративний суд у виборі способу захисту прав у сфері публічно-правових відносин обмежується конституційними засадами.

Суд не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) відповідача, підміняти його і перебирати на себе надані йому повноваження.

Норму про затвердження тимчасової структури виконавчих органів сільської, селищної, міської ради закріплено законодавцем не як обов`язок, а як дискреційне повноваження начальника військової адміністрації, на що вказує слово «може» затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).

За встановлених у цій справі обставин чинне законодавство не визначає безальтернативного обов`язку відповідача прийняти рішення про затвердження тимчасової структури виконавчих органів відповідної селищної ради (для працівників, посади яких не включено до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).

Оскільки повноваження начальника Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області щодо затвердження тимчасової структури виконавчих органів відповідної селищної ради (для працівників, посади яких не включено до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду) є дискреційними, у межах спірних правовідносин відсутня протиправна бездіяльність, яку оскаржує позивач.

Щодо позовних вимог про стягнення з Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області заборгованості по заробітній платі у розмірі 240000 грн. за період з квітня 2022 року по серпень 2023 року.

Згідно ч. 1 статті 1 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» регламентовано, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

За ч. 1 статті 113 КЗпП України час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

Судом під час судового розгляду не встановлено, що у Білолуцькій селищній раді та її виконавчих органах з 1 квітня 2022 року було оголошено простій.

Оскільки з 1 квітня 2022 року до 27 вересня 2022 року Білолуцька селищна рада, її виконавчі органи, міський голова, а також інші посадові та службові особи місцевого самоврядування не здійснювали своїх повноважень через окупацію рф Білолуцької селищної територіальної громади і на цей час простій у селищній раді та її виконавчих органах не оголошувався, а з 27 вересня 2022 року повноваження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради Антипової Ірини Вікторівни, як посадової особи місцевого самоврядування, припинені достроково з підстав, зазначених в абзаці четвертому підпункту 1 пункту 2-1 статті 28 Закону № 389-VIII, а також у зв`язку з тим, що позивач не перебуває у трудових відносинах з відповідачем, який є тимчасовим державним органом, з огляду на положення статті 1 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці», суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність правових підстав для виплати заробітної плати позивачу з 1 квітня 2022 року.

Згідно ст. 15 Закону України від 15 березня 2022 року № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» відшкодування працівникам та роботодавцям пов`язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, здійснюється за рахунок коштів держави-агресора, а також коштів, отриманих з/від відповідних фондів на відновлення України, у тому числі міжнародних, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги, інших джерел, передбачених законодавством. Порядок визначення і відшкодування працівникам та роботодавцям пов`язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Оскільки трудові відносини позивача з Білолуцькою селищною радою припинені внаслідок військової агресії рф проти України та тимчасової окупації території Луганської області, що в свою чергу призвело до втрати права на отримання заробітної плати, суд першої інстанції роз`яснив, що позивач має право на відшкодування пов`язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, за рахунок коштів держави-агресора, а також коштів, отриманих з/від відповідних фондів на відновлення України, у тому числі міжнародних, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги, інших джерел, передбачених законодавством в порядку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Щодо відшкодування моральної шкоди.

Згідно ст. 56 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

За ст. 23 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Якщо інше не встановлено законом, моральна шкода відшкодовується грошовими коштами, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.

Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст. 1167 Цивільного кодексу України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Моральна шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала: 1) якщо шкоди завдано каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки; 2) якщо шкоди завдано фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування запобіжного заходу, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту або виправних робіт; 3) в інших випадках, встановлених законом.

Під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

Моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.

Суд має надати оцінку тому, чим саме підтверджується факт заподіяння моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, у чому саме полягає вина заподіювача та інші обставини, що мають значення для вирішення спору в цій частині.

Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

За обставинами справи судом не встановлено порушень прав позивача Білолуцькою селищною військовою адміністрацією Старобільського району Луганської області, тому правові підстави для стягнення з відповідача на користь позивача на відшкодування моральної шкоди 5000 грн. відсутні.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відмову у задоволенні позову.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 1 грудня 2023 року у справі № 360/971/23 за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Білолуцької селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення заробітної плати та моральної шкоди - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 8 травня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

А.В. Гайдар

Дата ухвалення рішення08.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118903102
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби

Судовий реєстр по справі —360/971/23

Постанова від 08.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 01.12.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні