Рішення
від 09.05.2024 по справі №
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 травня 2024 року м.Київ № 320/23538/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ" з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податковий накладних від 30.03.2023 №8528554/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2715 від 17.11.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528559/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2720 від 17.11.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 № 8528550/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2822 від 24.11.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528551/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4176 від 30.11.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528549/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 19 від 01.12.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528558/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 116 від 09.12.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528553/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3125 від 17.12.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528557/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3163 від 20.12.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528555/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3213 від 24.12.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528556/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3225 від 24.12.2021 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528552/42828431;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3267 від 29.12.2021 датою її фактичного подання.

Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки вони не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку та не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій з посиланням на відповідні документи.

Суд своєю ухвалою від 11.07.2023 відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник відповідачів, Головного управління ДПС у м.Києві та ДПС України подав до суду відзиви на позовну заяву, відповідно до яких відповідачі позов не визнав, просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що оскаржуване рішення є обґрунтованим та правомірним, оскільки позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних не було надано копії первинних документів.

Не погоджуючись з позицією відповідача, викладеною у відзиві на позовну заяву, ТОВ ""АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ" надіслало відповіді на відзиви, у яких зазначило про те, що право платника довести обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, не обмежене поданням виключно тих доказів, що надавались ним контролюючому органу. Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 18.02.2019 та перебуває на обліку як платник податків.

Також позивач зареєстрований як платник податку на додану вартість.

Основними видами діяльності Позивача за КВЕД є: 41.20 «Будівництво житлових і нежитлових будівель» [основний]; 42.91 «Будівництво водних споруд»; 42.99 «Будівництво інших споруд, н.в.і.у.»; 43.11 «Знесення»; 43.12 «Підготовчі роботи на будівельному майданчику»; 43.13 «Розвідувальне буріння»; 43.21 «Електромонтажні роботи»; 43.22 «Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування»; 43.29 «Інші будівельно-монтажні роботи»; 43.31 «Штукатурні роботи»; 43.32 «Установлення столярних виробів»; 43.33 «Покриття підлоги й облицювання стін»; 43.34 «Малярні роботи та скління»; 43.39 «Інші роботи із завершення будівництва»; 43.91 «Покрівельні роботи»; 43.99 «Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у».; 77.32 «Надання в оренду будівельних машин і устатковання»; 77.39 «Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у».; 81.21 «Загальне прибирання будинків»; 46.73 «Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням»; 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля»; 47.52 «Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах»; 68.20 «Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна»; 77.11 «Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів»; 77.12 «Надання в оренду вантажних автомобілів»; 41.10 «Організація будівництва будівель»; 42.11 «Будівництво доріг і автострад»; 42.13 «Будівництво мостів і тунелів»; 42.21 «Будівництво трубопроводів»; 42.22 «Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій»; 71.11 «Діяльність у сфері архітектури»; 71.12 «Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах».

21.11.2019 між позивачем (Генпідрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) укладено договір генерального підряду на виконання робіт на будівництві об`єкту «Реконструкція будівлі дитячого закладу дошкільної освіти (зі збереженням функції) та будівництво багатоповерхового житлового будинку на просп. Перемоги, 72 у Шевченківському районі м. Києва» № ХХ-21/11 (надалі - «Договір генпідряду № ХХ-21/11»).

За умовами цього договору позивач зобов`язується виконати будівельні роботи на об`єкті. Оплата за виконані роботи здійснюється за фактично виконані роботи на підставі підписаних сторонами актів виконаних робіт, за вирахуванням сум авансових платежів.

Так, п. 3.4 Договору генпідряду № ХХ-21/11 визначено, що Замовник може перераховувати Генпідряднику аванс на придбання будівельних матеріалів у розмірі 100% вартості ресурсів, необхідних для виконання робіт та/або до 30% вартості обсягу будівельно-монтажних робіт. Остаточний розрахунок між сторонами проводиться після настання сукупності наступних обставин: сторонами підписані акти приймання-передачі виконаних робіт, роботи прийняті технічним наглядом замовника тощо.

27.11.2019 позивачем (Генпідрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) укладено додаткову угоду № Р.40.60.70.40 до Договору генпідряду № ХХ-21/11, відповідно до якої до переліку робіт за договором додано «роботи по утриманню будівельного майданчику за адресою: просп. Перемоги, 72 у Шевченківському районі м. Києва».

31.01.2020 Позивачем (Генпідрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) укладено додаткову угоду № Р.40.60.18.10.10 до Договору генпідряду № ХХ-21/11, відповідно до якої до переліку робіт за договором додано «улаштування паль», а також встановлено договірну ціну робіт у розмірі З 643 636,73 грн. До даної додаткової угоди долучено обґрунтування договірної ціни.

При цьому, за браком власних сил та техніки позивач (Генпідрядник) уклав з ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА ФЛАГМАНБУД» (код ЄДРПОУ 42873285) (Підрядник) договір підряду № ЗБ-01/09/21-ХХ від 01.09.2021 (надалі - «Договір підряду № ЗБ- 01/09/21-ХХ»),

За умовами цього договору ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА ФЛАГМАНБУД» (код ЄДРПОУ 42873285) (Підрядник) зобов`язується виконати загально-будівельні роботи на об`єкті «Реконструкція будівлі дитячого закладу дошкільної освіти (зі збереженням функції) та будівництво багатоповерхового житлового будинку на просп. Перемоги, 72 у Шевченківському районі м. Києва». Оплата за виконані робити здійснюється після отримання коштів від замовника об`єкту будівництва.

18.11.2021 позивачем (Генпідрядник) та ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА ФЛАГМАНБУД» (код ЄДРПОУ 42873285) (Підрядник) укладено додаткову угоду №3 до Договору підряду № ЗБ-01/09/21-ХХ, відповідно до якої до переліку робіт за договором додано «зрубування оголовків паль стіни огорожі котловану», а також встановлено договірну ціну робіт у розмірі 121 639,92 грн.

До даної додаткової угоди долучено обґрунтування договірної ціни.

За результатами робіт по Договору підряду № ЗБ-01/09/21-ХХ було підписано акт виконаних робіт за листопад 2021 року № 3, на підставі якого, відповідно до умов Договору генпідряду № ХХ-21/11, Позивачем (Генпідрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) підписано акт виконаних робіт № 307.

Крім цього, 02.03.2020 між позивачем (Підрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) укладено договір підряду на виконання робіт на будівництві об`єкту «Будівництво житлово-офісної будівлі з паркінгом на вул. Володимирській, 86 (літ. А) у Голосіївському районі м. Києва» № Р-02/03-20 (надалі - «Договір підряду № Р-02/03-20»).

За умовами цього договору позивач зобов`язується виконати будівельні роботи на об`єкті. Оплата за виконані роботи здійснюється за фактично виконані роботи на підставі підписаних сторонами актів виконаних робіт, за вирахуванням сум авансових платежів.

Так, п. 3.4 Договору підряду № Р-02/03-20 визначено, що Замовник може перераховувати Підряднику аванс на придбання будівельних матеріалів у розмірі 100% вартості ресурсів, необхідних для виконання робіт та/або до 30% вартості обсягу будівельно-монтажних робіт.

02.03.2020 позивачем (Підрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) укладено додаткову угоду № Р.40.60.70.40 до Договору підряду № Р-02/03-20, відповідно до якої до переліку робіт за договором додано «утримання будівельного майданчику», а також встановлено договірну ціну робіт у розмірі 4 703 390,12 грн.

При цьому, позивач (Замовник) уклав з ТОВ «КОНЦЕПТ СЕК`ЮРІТІ» (код ЄДРПОУ 43541238) (Виконавець) договір про надання послуг охорони № 12/12-2020 від 12.12.2020 р. (надалі - «Договір № 12/12-2020»).

За умовами цього договору виконавець зобов`язується за плату надати послуги з охорони території замовника за адресою: м. Киїй, вул. Володимиська, 86.

26.02.2021 позивачем (Замовник) та ТОВ «КОНЦЕПТ СЕК`ЮРІТІ» (код ЄДРПОУ 43541238) (Виконавець) укладено додаткову угоду № 1 до Договору 12/12- 2020, відповідно до якої узгодили протокол погодження вартості послуг охорони.

30.12.2021 позивачем (Замовник) та ТОВ «КОНЦЕПТ СЕК`ЮРІТІ» (код ЄДРПОУ 43541238) (Виконавець) укладено додаткову угоду № 2 до Договору 12/12- 2020, відповідно до якої сторони продовжили строк дії даного договору.

03.05.2020 Позивач (Замовник) уклав з ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА ФЛАГМАНБУД» (код ЄДРПОУ 42873285) (Виконавець) договір про надання комплексу послуг з обслуговування електрогосподарства № ЕЛ-03/05/2020-4.

За умовами цього договору виконавець зобов`язується надати комплекс послуг з обслуговування електрогосподарства на об`єкті «Будівництво житлово-офісної будівлі з паркінгом на вул. Володимирській, 86 (літ. А) у Голосіївському районі м. Києва».

31.10.2020 позивач (Замовник) уклав з ТОВ «АТМОСФЕРА КОНТРАСТ» (код ЄДРПОУ 42228493) (Виконавець) договір про надання комплексу послуг з утримання будівельного майданчику № Р-20201031/6.

За умовами цього договору виконавець зобов`язується надати комплекс послуг з утримання будівельного майданчику на об`єкті «Будівництво житлово-офісної будівлі з паркінгом», що знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Володимирській, 86 (літ. А).

03.08.2020 позивач (Замовник) уклав з ТОВ «САНРАЙЗ РЕЦИКЛІНГ» (код ЄДРПОУ 43697881) (Виконавець) договір про надання послуг з поводження відходів № 03/08 ВГВ.

За умовами цього договору виконавець зобов`язується надати послуг з перевезення великогабаритних та будівельних відходів та снігу за адресою: м. Київ, вул. Володимирській, 86 (літ. А).

01.07.2021 позивач (Замовник) уклав з ТОВ «Еко-Сіті Плюс» (код ЄДРПОУ 42107864] (Виконавець] договір оренди та обслуговуванню мобільних туалетних кабін № 40/21ДЮ.

За умовами цього договору виконавець зобов`язується надати послуг по оренді та обслуговуванню мобільних туалетних кабін за адресою: м. Київ, вул. Володимирській, 86 (літ. А).

За результатами робіт по зазначеним вище договорам були підписані акти виконаних робіт за листопад 2021 року, на підставі яких, відповідно до умов Договору підряду № Р-02/03-20, Позивачем (Генпідрядник) та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) (Замовник) підписано акт виконаних робіт № 222.

На виконання умов Договору генпідряду № ХХ-21/11 та додаткової угоди від 27.11.2019 № Р.40.60.70.40 ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) перерахувало позивачу авансові кошти: у розмірі 14 400,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1866; у розмірі 950,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1867; у розмірі 72 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1873; у розмірі 50 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 24.11.2021 р. № 1902; у розмірі 9 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.12.2021 р. № 1956; у розмірі 950,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.12.2021 р. № 1957; у розмірі 24 633,11 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.12.2021 р. № 1958; у розмірі 43 200,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.12.2021 р. № 1959; у розмірі 50 000,00 грн за послуги за влаштування зовнішніх мереж електрика, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.12.2021 р. № 1965 (вважати за вірне №1953); у розмірі 3 937,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 09.12.2021 р. № 1986; у розмірі 21 350,24 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 09.12.2021 р. № 1987; у розмірі 1 853,82 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 09.12.2021 р. № 1988; у розмірі 44 833,73 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 09.12.2021 р. № 1990; у розмірі 14 400,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 20.12.2021 р. № 2050; у розмірі 36 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 20.12.2021 р. № 2049; у розмірі 36 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 24.12.2021 р. № 2059; у розмірі 100 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 24.12.2021 р. № 2070.

При цьому, позивач наголосив, що платіжну інструкцію від 01.12.2021 №1965 було долучено відділом бухгалтерії позивача помилково, оскільки даний платіж було здійснено відповідно до умов Договору підряду № Р-02/03-20, а не Договору генпідряду № ХХ-21/11.

Проте, дану помилку було виявлено лише після отримання позивачем рішення комісії центрального рівня, що підтверджується бухгалтерським поясненням від 11.04.2023.

Відповідно до яких, вірною платіжною інструкцією необхідно вважати №1953 від 01.12.2021.

Також було допущено технічну помилку в призначені платежу в платіжній інструкції № 1902 від 24.11.2021 відповідно до бухгалтерської довідки від 20.03.2023 правильним призначенням платежу необхідно вважати «за послуги з утримання буд.майданчика, зг. ДУ Р.40.60.70.40 до дог. № ХХ-21/11».

На виконання умов Договору підряду № № Р-02/03-20 та додаткової угоди від 02.03.2020 р. № Р.40.60.70.40 ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) перерахувало позивачу авансові кошти: у розмірі 14 400,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1881; у розмірі 350,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1884; у розмірі 8 410,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1891; у розмірі 72 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.11.2021 р. № 1893; у розмірі 14 400,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.12.2021 р. № 2023;у розмірі 14 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджуєься платіжною інструкцією від 17.12.2021 р. № 2022; у розмірі 72 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.12.2021 р. № 2030; у розмірі 20 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.12.2021 р. № 2026; у розмірі 3 992,68 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 24.12.2021 р. № 2088; у розмірі 19 800,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 24.12.2021 р. № 2074; у розмірі 40 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 24.12.2021 р. № 2075; у розмірі 40 000,00 грн за послуги з утримання будівельного майданчика, що підтверджується платіжною інструкцією від 29.12.2021 р. № 2110.

Враховуючи те, що дані кошти перераховувались як аванс, то, відповідно до умов наведених вище договорів, на момент формування податкових накладних акти виконаних робіт не формувались та не підписувались сторонами.

Таким чином, в листопаді та грудні 2021 року у позивача виникли податкові зобов`язання на вищевказані суми.

Так, за наслідками своєї господарської діяльності по операціях з ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823) та на виконання вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем складено наступні податкові накладні: № 2715 від 17.11.2021 на суму 87 350,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 14 558,33 грн.); № 2720 від 17.11.2021 на суму 95 160,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 15 860,00 грн.); № 2822 від 24.11.2021 на суму 50 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 8 333,33 грн.); № 4176 від 30.11.2021 на суму 20 804,94 грн. (у т.ч. ПДВ - 3 467,49 грн.); № 19 від 01.12.2021 на суму 127 783,12 грн. (у т.ч. ПДВ - 21 297,19 грн.); № 116 від 09.12.2021 на суму 71 974,79 грн. (у т.ч. ПДВ - 11 995,80 грн.); № 3125 від 17.12.2021 на суму 110 387,75 грн. (у т.ч. ПДВ - 18 397,96 грн.); № 3163 від 20.12.2021 на суму 50 400,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 8 400,00 грн.); № 3213 від 24.12.2021 на суму 136 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 22 666,67 грн.); № 3225 від 24.12.2021 на суму 63 792,68 грн. (у т.ч. ПДВ - 10 632,11 грн.); № 3267 від 29.12.2021 на суму 40 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 6 666,67 грн.).

Вказані податкові накладні було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в встановлені законом строки.

Проте, реєстрація вищевказаних Податкових накладних була зупинена податковим органом.

Відповідно до квитанцій про прийняття вищевказаних податкових накладних, податковим органом зазначено «Документ прийнято. Реєстрація зупинена». Підставою для зупинення реєстрації вказаних Податкових накладних вказано «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пп. 201.16 п. 201.16 ст. 201 ПК України, позивачем 20.03.2023 за №№ 51, 52, 53, 54, 55, 57 та 23.03.2023 за №№ 59, 61, 62, 63, 64, було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, щодо Податкових накладних, до яких було додано документи, які підтверджували реальність господарських операцій між позивачем та ТОВ «ЮНІОН ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 40097823), за якими позивачем було виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні, реєстрацію яких зупинено.

До повідомлення про надання пояснень від 20.03.2023 № 51 позивачем надані: договір генпідряду № ХХ-21/11 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 17.11.2021 №1866, № 1867 та № 1873, а також письмові пояснення від 20.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 20.03.2023 № 52 позивачем надані: договір генпідряду № ХХ-21/11 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 01.12.2021 № 1965, № 1956, № 1957, № 1958 та № 1959, а також письмові пояснення від 20.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 20.03.2023 № 53 позивачем надані: договір генпідряду № ХХ-21/11 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 09.12.2021 № 1986, № 1987, № 1988 та № 1990, а також письмові пояснення від 20.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 20.03.2023 р. № 54 позивачем надані: Договір генпідряду № ХХ-21/11 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 20.12.2021 № 2049 та № 2050, а також письмові пояснення від 20.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 20.03.2023 № 55 позивачем надані: договір генпідряду № ХХ-21/11 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 24.12.2021 № 2059 та № 2070, а також письмові пояснення від 20.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 20.03.2023 №57 позивачем надані: договір генпідряду № ХХ-21/11 із додатковою угодою, платіжна інструкція від 24.11.2021 № 1902, а також письмові пояснення від 20.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 23.03.2023 № 59 позивачем надані: договір генпідряду № ХХ-21/11, договір підряду № 12/12-2020 із додатковими угодами, договір підряду № ЕД-03/05/2020-4, договір підряду № Р-20201031/6, договір підряду № 03/08 ВГВ, договір підряду № 40/21ДЮ, договір підряду № 01/09-2020/ а також письмові пояснення від 21.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 23.03.2023 № 61 позивачем надані: договір підряду № Р-02/03-20 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 17.11.2021 № 1881, № 1884, № 1891 та № 1893, а також письмові пояснення від 23.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 23.03.2023 № 62 позивачем надані: договір підряду № Р-02/03-20 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 17.12.2021 № 2022, № 2023, № 2026 та № 2030, а також письмові пояснення від 23.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 23.03.2023 № 63 позивачем надані: договір підряду № Р-02/03-20 із додатковою угодою, платіжні інструкції від 24.12.2021 № 2074, № 2075 та № 2088, а також письмові пояснення від 23.03.2023.

До повідомлення про надання пояснень від 23.03.2023 № 64 позивачем надані: договір підряду № Р-02/03-20 із додатковою угодою, платіжна інструкція від 29.12.2021 № 2110, а також письмові пояснення від 23.03.2023.

Водночас, за результатами розгляду наданих пояснень та копій документів позивачем через електронний кабінет платника було отримано рішення, прийняті Головним управлінням ДПС у м. Києві, якими відмовлено в реєстрації вказаних податкових накладних, а саме: рішення № 8528554/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2715 від 17.11.2021; рішення № 8528559/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2720 від 17.11.2021; рішення № 8528550/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2822 від 24.11.2021; рішення № 8528551/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4176 від 30.11.2021; рішення № 8528549/42828431 від 30.03.2023 р. про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 19 від 01.12.2021; рішення № 8528558/42828431 від 30.03.2023 р. про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 116 від 09.12.2021; рішення № 8528553/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3125 від 17.12.2021; рішення № 8528557/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3163 від 20.12.2021; рішення № 8528555/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3213 від 24.12.2021; рішення № 8528556/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3225 від 24.12.2021; рішення № 8528552/42828431 від 30.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3267 від 29.12.2021.

Рішення комісії регіонального рівня прийняті у зв`язку наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. При цьому в рядку «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» вказано «первинні документи щодо постачання послуг».

Не погодившись з рішеннями регіональної комісії, позивач оскаржив їх до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин).

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший); підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий); якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий).

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 передбачено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку(додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11). Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (набрав чинності 14.12.2019), яким визначено, зокрема, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня) (пункт 2).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП) (пункт 6).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).

ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів (пункт 8).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено «Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.

Відповідно до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: платника податку - критеріям ризиковості платника податку; податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Так, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/ розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних була не відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПК/РК.

Також згідно наявної в матеріалах справи реєстрацією податкових накладних контролюючим органом було зупинено та у висновку вказано: Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Використовуючи своє право щодо подання додаткових документів, позивачем на адресу податкового органу було направлено відповідні пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Крім того, додано копії первинних документів, які належно підтверджують факт здійснення господарських операцій на підставі яких складено податкові накладні.

В результаті поданих документів відповідач спірними рішеннями відмовив позивачу у реєстрації вищевказаних податкових накладних.

Суд зазначає, що враховуючи наведені вище норми, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

З наявної в матеріалах справи квитанцій, надісланих позивачу встановлено, що останні містить вимоги щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Отже, під час зупинення реєстрації спірних податкових накладних податковим органом застосовано критерії ризиковості здійснення операцій до податкових накладних, що не відповідає наведеним вище приписам пунктів 6, 7 Порядку №1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.

Щодо відповідності п. 8 Критеріїв, то як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Також, під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних з метою їх реєстрації, якою підтверджується надання позивачем послуг та оплата зазначеними контрагентами наданих послуг.

Відтак, суд дійшов висновку про необґрунтованість рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних критерію обґрунтованості.

Суд констатує, що рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у цьому випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.

Суди, приймаючи рішення, виходить з того, що оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Натомість платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.

Як встановлено судом, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, тверджень позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу. Відтак, оскаржувані рішення прийняті відповідачем необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим, такі рішення є протиправними та підлягаєють скасуванню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані позивачем, до Єдиного реєстру податкових накладних, суд зазначає, що відповідно до підпункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

Пунктом 28 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Втім, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13.01.2011 (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив про те, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пункт 45, від 10.07.2003, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пункт 25, ECHR 2002-II).

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем, надані позивачем пояснення та документи складено з дотриманням вимог законодавства. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні позивача у Єдиному реєстрі податкових накладних.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 29 524,00 грн. Враховуючи задоволення позову, на користь позивача слід присудити понесені ним судові витрати в розмірі 29524,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань призначених для Головного управління ДПС у м. Києві, оскільки саме комісією регіонального рівня прийняте оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в реєстрі.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податковий накладних від 30.03.2023 №8528554/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2715 від 17.11.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528559/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2720 від 17.11.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 № 8528550/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2822 від 24.11.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528551/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4176 від 30.11.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 р. №8528549/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 19 від 01.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528558/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 116 від 09.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 р. №8528553/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3125 від 17.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 р. №8528557/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3163 від 20.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528555/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3213 від 24.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528556/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3225 від 24.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 №8528552/42828431.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3267 від 29.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010), датою її фактичного подання.

Стягнути на користь Товариством з обмеженою відповідальністю «АТМОСФЕРА ІНЖИНІРИНГ СІСТЕМЗ» (код ЄДРПОУ - 42828431, пров.Хрестовий, буд.6, м.Київ, 01010) судові витрати в розмірі 29 524 (двадцять дев`ять тисяч п`ятсот двадцять чотири) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (ідентифікаційний код 44116011; місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Лисенко В.І.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118956833
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 13.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні