УХВАЛА
16 травня 2024 року
м. Київ
справа № 380/2458/21
адміністративне провадження № К/9901/42218/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І. В.,
суддів Шишова О. О., Яковенка М. М.,
розглянув у порядку письмового провадження заяву Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про встановлення контролю за виконанням постанови Верховного Суду у справі № 380/2458/21 за позовом Управління фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради та Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради до Головного управління ДПС у Львівській області і Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Постановою Верховного Суду від 09 лютого 2023 року касаційну скаргу Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради задоволено: рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року скасовано.
Ухвалено нове рішення, яким адміністративний позов Управління фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради та Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради до Головного управління ДПС у Львівській області і Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Львівській області щодо неподання органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання Управлінню фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради суми помилково сплачених коштів на електронний рахунок в СЕА ПДВ, відкритий на ім`я Управління комунальної власності, в розмірі 8 267 775,87 грн.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області підготувати висновок про повернення на поточний рахунок НОМЕР_1 , відкритий у Державній казначейській службі України на ім`я Управління фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради, помилково перерахованих коштів у розмірі 8 267 775,87 грн та подати його відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування коштів, на виконання шляхом стягнення таких коштів з відповідного бюджету.
До суду касаційної інстанції надійшла заява Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про встановлення контролю за виконанням зазначеної постанови Верховного Суду, в якій позивач просить зобов`язати відповідача подати звіт про виконання вказаного судового рішення.
Обґрунтовуючи подану заяву, позивач зазначає, що постанова Верховного Суду від 09 лютого 2023 року у цій справі не виконується відповідачем ані в добровільному порядку, ані в примусовому порядку через органи державної виконавчої служби.
На підтвердження зазначених обставин позивач надає до заяви постанову заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Романа Н. О. від 17 липня 2023 року у виконавчому провадженні № НОМЕР_2, якою накладено на Головне управління ДПС у Львівській області штраф у розмірі 5 100,00 грн за невиконання без поважних причин рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії.
Окрім цього, позивач надає до суду також лист Головного управління ДПС у Львівській області від 18 серпня 2023 року № 2443016/13-01-04-07, в якому, на думку позивача, відповідач повторно посилається на доводи, що були викладені у запереченнях на позовні вимоги під час розгляду справи, які були судом вже визнані необґрунтованими.
Суд розглянув питання встановлення судового контролю за виконанням судового рішення та дійшов таких висновків.
Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Відповідно до частин другої, третьої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Конституційний Суд України у абзаці другому пункту 4 рішення від 30 червня 2009 року № 16-рп/2009 підкреслив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової.
Суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення (частина перша статті 382 КАС України).
З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що стаття 382 КАС України надає право суду, який ухвалив відповідне судове рішення, з метою забезпечення його належного виконання, застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати до суду звіт про виконання такого судового рішення у строк, встановлений судом, розгляду поданого звіту про виконання судового рішення, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу.
Для застосування наведених процесуальних заходів повинні існувати відповідні правові підстави. Зокрема, правовою підставою для зобов`язання відповідача подати до суду звіт про виконання судового рішення у порядку статті 382 КАС України може слугувати наявність у суду об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю судове рішення залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль. При цьому суд, встановлюючи строк для подання звіту, повинен враховувати особливості покладених обов`язків згідно із судовим рішенням та можливості суб`єкта владних повноважень їх виконати.
Аналогічна правова позиція наведена у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2020 року у справі № 0640/3719/18 та від 11 червня 2020 року у справі № 640/13988/19.
Колегія суддів вважає за необхідне вказати, що головна мета судового контролю за виконанням рішень в адміністративних справах полягає, насамперед, у реалізації основних завдань адміністративного судочинства при здійсненні адміністративними судами правосуддя, оскільки воно не обмежується ухваленням судового рішення, а також передбачає його виконання.
При цьому аналіз норми статті 382 КАС України у її системному взаємозв`язку з нормами статті 372 КАС України дозволяє стверджувати, що судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах може здійснюватися за наявності для цього однієї з підстав (безвідносно до факту наявності виконавчого провадження щодо виконання відповідного судового рішення), зокрема у випадку, якщо:
- рішення суду ще не виконано, у тому числі у порядку його примусового виконання;
- існує обґрунтований і підтверджений доказами ризик його невиконання;
- існують підтверджені доказами обставини, які ставлять під сумнів виконання суб`єктом владних повноважень судового рішення, або дають підстави вважати, що:
- загальний порядок виконання судового рішення не дав очікуваного результату,
- або що відповідач (його правонаступник) створює перешкоди для виконання такого рішення, має намір ухилення від цього обов`язку.
Ураховуючи викладені вище обставини, а також те, що позивач надав докази того, що відповідач тривалий час не виконує постанову Верховного Суду від 09 лютого 2023 року у цій справі, Верховний Суд вважає, що є підстави для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання Головного управління ДПС у Львівській області подати звіт про виконання судового рішення протягом 30 днів з дати отримання копії цієї ухвали.
Керуючись статтями 248, 382 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Задовольнити заяву Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області подати звіт про виконання постанови Верховного Суду від 09 лютого 2023 року у справі № 380/2458/21 протягом 30 днів з дати отримання копії цієї ухвали.
Ухвала набирає законної сили з моменту прийняття і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач І. В. Дашутін
Судді О. О. Шишов
М. М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2024 |
Оприлюднено | 17.05.2024 |
Номер документу | 119077309 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дашутін І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні