Ухвала
від 16.05.2024 по справі 766/6464/24
ХЕРСОНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №766/6464/24

н/п 1-кс/766/3350/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.05.2024 року м. Херсон

Слідчий суддя Херсонського міського суду Херсонської області ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду клопотання старшого групи прокурорів у кримінальному провадженні прокурора Херсонської окружної прокуратури ОСОБА_3 про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12022231040000237 від 31.03.2022 року за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , -

ВСТАНОВИВ:

В провадження слідчого судді Херсонського міського суду Херсонської області ОСОБА_1 надійшло клопотання старшого групи прокурорів у кримінальному провадженні прокурора Херсонської окружної прокуратури ОСОБА_3 про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12022231040000237 від 31.03.2022 року за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 українця, громадянина України, уродженця м. Херсона Херсонської області, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , документованому паспортом громадянина серії НОМЕР_1 виданий 21.04.1997 Суворовським РВ УМВС України в Херсонській області, який не є депутатом ради будь-якого рівня, РНОКПП НОМЕР_2 , який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.

Мотивуючи клопотання, слідчий вказує, що слідчим відділом Херсонського районного управління поліції ГУНП в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12022231040000237 від 31.03.2022 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 111-2 КК України.

24.08.1991 Верховною Радою УРСР схвалено Акт проголошення незалежності України, яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави Україна.

У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16.07.1990 зазначено, що Верховна Рада УРСР проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах. Відповідно до розділу V Декларації територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди. Положеннями Конституції України передбачено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою, унітарною державою.

Згідно з ч. 1 ст. 65 Конституції України захист незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України є справою всього Українського народу та обов`язком громадян України.

Ґрунтуючись на Декларації про державний суверенітет України та Конституції України, суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Відповідно до пунктів «а», «b», «c», «d, «g» статті 3 Резолюції 3314 (ХХІХ) Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних націй «Визначення агресії» від 14 грудня 1974 року застосування російською федерацією збройної сили проти України становить злочин збройної агресії та порушує Меморандум про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05 грудня 1994 року.

У світлі положень IV Гаазької конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додатка до неї: Положення про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 року, Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року та Додаткового протоколу Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол 1) від 08 червня 1977 року, одним із наслідків збройної агресії російської федерації проти України стала тимчасова окупація частини території України.

Резолюцією Генеральної асамблеї Організації Об`єднаних Націй «Агресія проти України» A/RES/ES-11/1 від 02 березня 2022 року визнається, що російська федерація (далі - рф) вчинила агресію проти України, порушивши базові норми ООН, і від російської організації вимагається припинити збройну агресію проти України, включаючи де окупацію Криму та Донбасу, негайно, повністю та безумовно вивести всі свої збройні сили з території України в межах міжнародно визнаних кордонів. Рішенням міжнародного суду Організації Об`єднаних Націй від 16 березня 2022 року на найвищому юридичному рівні констатовано факт вторгнення рф на територію України.

24 лютого 2022 року президент рф оголосив початок так званої «спеціальної військової операції», наслідком чого є повномасштабне збройне вторгнення на територію України, що полягає у здійсненні окупації частини території суверенної держави Україна, в тому числі Херсонської області, за допомогою збройних формувань рф, що складаються з регулярних з`єднань та підрозділів, підпорядкованих міністерству оборони російської федерації, підрозділів та спеціальних формувань, підпорядкованих іншим силовим відомствам російської федерації, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих російською федерацією, а також за допомогою окупаційної адміністрації російської федерації, яку складають її державні органи та структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України та підконтрольні рф самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 на всій території України введено воєнний стан, який продовжено відповідним Указом Президента України №341/2022 від 17.05.2022 терміном на 90 діб, Указом Президента України №573/2022 від 12.08.2022, Указом Президента України №757/2022 від 21.11.2022 строком на 90 діб, Указом Президента України №58/2023 від 06.02.2023 строком на 90 діб з подальшим затвердженням вказаних вище указів Президента України відповідними Законами України.

Так, 24 лютого 2022 року військовослужбовці збройних сил російської федерації та підконтрольні їм учасники незаконних збройних формувань шляхом збройної агресії незаконно вторглись на територію України через державні кордони України в Харківській, Київській, Сумській, Чернігівській, Миколаївській, Запорізькій, Херсонській, інших областях та здійснили напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, після чого здійснили окупацію частини України, в тому числі міста Херсон, Херсонської області.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII, від 15.04.2014, тимчасово окупована російською федерацією територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Тимчасова окупація рф територій України, визначених частиною 1 статті 3 Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для рф жодних територіальних прав. За державою Україна, територіальними громадами сіл, селищ, міст, розташованих на тимчасово окупованій території, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб`єктами публічного права зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.

Згідно статті 42 IV-ї Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додаток до неї Положення про закони і звичаї війни на суходолі (1907 року), територія визнається окупованою, якщо вона фактично перебуває під армією супротивника.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) з 01.03.2022 до 11.11.2022» Херсонська міська територіальна громада, в тому числі місто Херсон перебували в тимчасовій окупації.

Після окупації Херсонської міської територіальної громади Херсонської області представниками збройних формувань російської федерації встановлено фактичний контроль над суспільним життям на цій території України та узурповані всі владні повноваження шляхом збройного захоплення адміністративних будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, встановлення інституту військових комендатур, впровадження тотального контролю та жорсткого управління у всіх сферах життєдіяльності громади міста, фактичної ліквідації приватної власності, пересування та волевиявлення, а також шляхом повсякденного залякування населення, застосування фізичного та психологічного впливу окремих категорій та верств населення, в тому числі незаконного позбавлення волі діючих представників органів державної влади України та місцевого самоврядування.

Разом з тим, в період квітня травня 2022 року, представники збройних формувань рф всупереч порядку, встановленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими нормативно-правовими актами, на тимчасово окупованій території Херсонської міської територіальної громади цілеспрямовано створили підпорядковану, керовану та фінансовану російською федерацією окупаційну адміністрацію - так звану «військово-цивільну адміністрацію Херсонської області», в яку входили органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованою територією України, з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом території та реалізації всіх узурпованих владних повноважень.

При цьому, представники контрольованих російською федерацією самопроголошених органів узурпували виконання владних функцій держави, а також легітимних державних та комунальних підприємств, установ, організацій на тимчасово окупованій частині Херсонської міської територіальної громади Херсонської області, здійснювали підбір кадрів для зайняття посад в незаконних самопроголошених органах, державних, комунальних, приватних підприємствах, у тому числі із числа громадян України, які на той час перебували на вказаній тимчасово окупованій території, та мали за мету інтеграцію і подальше незаконне включення захопленої частини суверенної України до складу російської федерації.

Підтримуючи узурпацію владних функцій держави, громадянин України ОСОБА_7 , мешканець м. Херсона, незаконно та добровільно обійняв посаду так званого керівника окупаційного органу влади військово-цивільної адміністрації Херсонської області (далі окупаційна ВЦА Херсонської області) та з метою реалізації злочинного плану вищого військово-політичного керівництва РФ щодо плану окупації Херсонської області вжив заходів щодо функціонування незаконного органу влади окупаційної ВЦА Херсонської області, який під його керівництвом з березня 2022 року впроваджує на окупованій території Херсонської області встановлення влади держави агресора, в тому числі окупаційних військ РФ на території населених пунктів області, керує процесами створення та діяльності місцевих окупаційних органів влади та підприємств різного виду власності.

Відповідно до наказу окупаційної влади Херсонської області - голови військово-цивільної адміністрації Херсонської області ОСОБА_8 від 14.06.2022 № 93-п ОСОБА_5 , за його добровільної згоди, призначено на посаду директора так званого «Державного унітарного підприємства «Херсонський морський торгівельний порт» (мовою оригіналу (російською) «директором Государственного унитарного предприятия «Херсонский морской торговый порт»).

При цьому, у своїй господарській діяльності вищевказане підприємство окупаційних органів влади використовує матеріальну базу Державного підприємства «Херсонський морський торговельний порт», що зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань України за № 01125695 за адресою: АДРЕСА_2 .

Починаючи з 14.06.2022 громадянин України ОСОБА_5 , знаходячись у м. Херсон Херсонської області умисно, тобто усвідомлюючи, що окупаційний орган влади - «військово-цивільна адміністрація Херсонської області» вчиняє дії, які завдають шкоду Україні, розуміючи про негативні наслідки від таких дій, добровільно погодився на пособництво окупаційній адміністрації держави-агресора, шляхом реалізації та підтримки її рішень.

Так, 22.09.2022 так званим головою військово-цивільної адміністрації Херсонської області ОСОБА_7 видано розпорядження № 52-р «про призначення тимчасової адміністрації», відповідно до якого, введено тимчасове управління майном ПрАТ «Херсонський комбінат хлібопродуктів». При цьому, тимчасовим адміністратором майна, вказаного у п. 1 розпорядження призначено державне унітарне підприємство «Херсонський морський торгівельний порт» в особі ОСОБА_5 , якому доручено до 07.10.2022 провести інвентаризацію майна та оформлення акту прийому-передачі.

З метою реалізації незаконного розпорядження, ОСОБА_5 , у кінці вересня- на початку жовтня 2022 року, прибув на територію ПрАТ «Херсонський комбінат хлібопродуктів», що розташований за адресою: м. Херсон, вул. Порт-Елеватор, 5 з воєнізованою охороною, взявши підприємство під контроль.

У подальшому, умисно та незаконно, з метою реалізації розпорядження так званого голови військово-цивільної адміністрації Херсонської області в.в.сальдо № 100 від 25.10.2022 «про вивіз (евакуацію) зернових культур з міста Херсону та правобережжя Херсонської області» організував вивезення з території ПрАТ «Херсонський комбінат хлібопродуктів» зерна ячменю 3 класу 2021 року у кількості 2 859, 270 т., у тому числі 2066, 080 т. ячменю, що належить WESTАGRO TRADE COMMODITIES LTD (Сейшельські острови) та 793, 190 т. ячменю, який належить ТОВ «Пирятинський Делікатес» (код ЄДРПОУ 36313601), та яке знаходилось на відповідальному зберіганні на території ПрАТ «Херсонський КХ» (код ЄДРПОУ 00952367).

За таких обставин, громадянин України ОСОБА_5 , будучи призначеним на посаду директора так званого «Державного унітарного підприємства «Херсонський морський торгівельний порт», вчинив умисні дії, спрямовані на допомогу окупаційній адміністрації держави-агресора (пособництво), з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації рішень окупаційної адміністрації держави-агресора, добровільної підготовки та передачі матеріальних ресурсів представникам окупаційної адміністрації держави-агресора.

За викладених обставин, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, кваліфікуючими ознаками якого є вчинення умисних дій, спрямованих на допомогу окупаційній адміністрації держави-агресора (пособництво), вчинені громадянином України, з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації рішень окупаційної адміністрації держави-агресора, добровільної підготовки та передачі матеріальних ресурсів представникам окупаційної адміністрації держави-агресора.

19.03.2024 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України у порядку статей 278- 279 КПК України.

У передбачений законом спосіб повідомлення про підозру та повістки про виклик ОСОБА_5 опубліковано в газеті «Урядовий кур`єр» та на сайті Офісу Генерального прокурора України.

Підозрюваний ОСОБА_5 відповідно до статей 133, 135 КПК України викликався 25, 29 березня та 5 квітня 2024 року у період часу з 09 год.00 хв. по 17.год.00 хв. до слідчого відділу ХРУП ГУНП в Херсонської області або до найближчого територіально розташованого підрозділу органів поліції. Проте підозрюваний жодного разу не з`явився та про причини своєї неявки не повідомив.

Відповідно до вимог п.1 ч.1 ст. 48 КПК України слідчий зобов`язаний забезпечити участь захисника у кримінальному провадженні у випадках, якщо відповідно до вимог ст. 52 КПК України участь захисника є обов`язковою, а підозрюваний, обвинувачений не залучив захисника.

18.03.2024 слідчим підозрюваному ОСОБА_5 через Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Херсонській області залучено захисника за призначенням - адвоката ОСОБА_4 .

05.04.2024 беручи до уваги те, що на теперішній час ОСОБА_5 перебуває на території лівого берега р. Дніпра, тобто на тимчасово окупованій території України, а також те, що останній неодноразово викликався до органу досудового розслідування, шляхом опублікування повістки в газеті «Урядовий кур`єр» та на сайті Офісу Генерального прокурора України, але жодного разу на виклики слідчого не з`явився, не повідомивши при цьому про причини неявки, тобто переховується від органів слідства з метою ухилення від кримінальної відповідальності, підозрюваний ОСОБА_5 оголошений в розшук.

Вина підозрюваного ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, підтверджується сукупністю наступних зібраних в ході розслідування доказів.

- показами свідка ОСОБА_9 , відповідно до яких, підтвердив, що підприємство на підставі договорів здійснювало зберігання висівок пшеничних, зерна. Під час окупації, відвантажити можливості не було. Частина продукції псувалась. Станом на 17.08.2022 зерно ТОВ, а саме кукурудзи та ячменю було в нормальній товарній якості в наявності на ПрАТ. Зі слів підлеглих відомо, що у середині вересня 2022 на підприємство заїхала охорона морпорту та заблокувала ввезення та вивезення будь-яких матеріальних цінностей з комбінату, підставою називали лист за підписом ОСОБА_10 з резолюцією семенчева. У подальшому, після захоплення підприємства, на підставі розпорядження сальдо, зернові були вивезенні. Керував цим процесом ОСОБА_5

- показами свідка ОСОБА_11 , технічного директора ПрАТ, відповідно до яких, на час окупації залишався у місті. У середині серпня 2022 року на підприємство приїхала велика кількість людей, один з яких представився як ОСОБА_5 та повідомив, що підприємство переходить під управління Херсонського морського порту, де він є директором. У подальшому, були зібрані збори працівників, де ОСОБА_10 усім представився та запропонував працівникам залишитись та працювати далі. У вересні 2022 свідок побачив документи, що стосувались передачі ПрАТ під управління порту, а саме розпорядження ОСОБА_7 . На підприємстві встановлена була їх охорона та почали проводити інвентаризацію майна, у тому числі і зерна. В середині жовтня 2022 Харитонов повідомив, що зерно буде вивезено, а у подальшому надав документи розпорядження ОСОБА_7 на евакуацію зерна. Всього було вивезено 3 баржі зерна, по 800-900 тон кожна. Від співробітників підприємства дізнались, що зерно вивозилось до м. Гола Пристань;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками свідкові Карташову, відповідно до якого свідок упізнав ОСОБА_5

- долученими на підставі заяви свідка ОСОБА_11 до матеріалів кримінального провадження копіями документів: розпорядження № 100 від 25.10.2022 за підписом ОСОБА_7 про організацію переправи зернових культур з Херсонського ХК, який знаходиться в оперативному управлінні Херсонського морського порту; розпорядження № 52-р від 22.09.2022 про введення тимчасової адміністрації за підписом ОСОБА_7 , відповідно до якого введено тимчасове управління майном Херсонського ХК, а тимчасовим адміністратором майна призначено ОСОБА_5 , як директора Херсонського морського порту; лист від директора Херсонського морського торгівельного порту ОСОБА_5 до т.в.о. голови військової цивільної адміністрації ОСОБА_12 від 09.09.2022 № 87 про виділення співробітників для забезпечення охорони Херсонського ХК;

- показами свідка ОСОБА_13 , різноробочого на ПрАТ «ХКХ», відповідно до яких, свідок під час окупації перебував у м. Херсоні. До серпня підприємство окупаційна влада не турбувала, а в серпні прийшов ОСОБА_10 , зібрав збори та оголосив, що підприємство тепер перебуває у підпорядкуванні морпорту та назвався новим директором. У вересні ОСОБА_10 зі своєю службою безпеки знову прийшов на підприємство, розставив свою охорону. Прийшов буксир, притягли баржу та почали завантажувати зерно. Усього завантажили 3 баржі, приблизно по 100 тон кожна. Зерно було вивезене з підприємства.

- показами свідка ОСОБА_14 , старшого майстра ПрАТ «ХКХ», відповідно до яких, у вересні 2022 року на підприємство прийшли якісь люди, усіх зібрали і повідомили, що охорона буде здійснюватися іншими людьми. В актовому залі були представники морпотру, один з яких представився як ОСОБА_10 . Він розповів, що є директором і тепер усі прилеглі підприємства підпорядковуються йому. Через тижні 2 після цього, на причал пригнали 2 буксири, приїхали баржі. Працівникам підприємства повідомили, що на підставі указу Сальдо буде проводитись евакуація зерна, що зберігається на підприємстві. Усього вивезли 3 баржі зерна.

- протоколами пред`явлення особи для впізнання за фотознімками свідкам ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , відповідно до яких свідки упізнали ОСОБА_5 ;

- актом інвентаризації на ПрАТ «ХКХ», відповідно до якого виявлена нестача зерна ячменю 3 класу 2021 року у кількості 2 859,270 т., у тому числі 2066, 080 т ячменю, що належить WESTERGO TRADE COMMODITIES LTD (Сейшельські острови) та 793,190 т. ячменю, який належить ТОВ «Пирятинський Делікатес»

- висновком судової товарознавчої експертизи № 23-5864, відповідно до якого, ринкова вартість зерна ячменю 3 класу 2021 року у кількості 2066, 080 т могла становити 15 504 380,84 грн, що належить WESTERGO TRADE COMMODITIES LTD (Сейшельські острови) та 793,190 т. ячменю, який належить ТОВ «Пирятинський Делікатес», могла становити 5 952 296,06 грн.

- іншими матеріалами кримінального провадження у їх сукупності.

Таким чином, ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111 2 КК України, за яке передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п`ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

Виклад обставин про те, що підозрюваний переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності. Відомості про те, що підозрюваний виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.

Свідки ОСОБА_15 , ОСОБА_16 під час допиту повідомили, що ОСОБА_5 вони добре знають, проживав по сусідству, співпрацював з окупаційною владою. Перед звільненням Херсону ОСОБА_5 займався евакуацією на лівій берег Дніпра та виїхав сам на окуповану територію.

Крім того, виявлено та оглянуто відеопублікацію в Телеграм каналі « ІНФОРМАЦІЯ_2 » під назвою: «кандидат на попередню участь у виборах депутатів думи Херсонської області від партії «единая россия», директор підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_3 », надав інтерв`ю. Оглядом встановлено, що на фоні синього плакату з білими написами «единая рассия», особа чоловічої статті називає себе директором Херсонського морського торгівельного порту ОСОБА_5 та на запитання журналіста розповідає як саме за його керівництвом відбувалась евакуація на лівий берег.

Вказане дає підстави вважати, що місцем знаходження ОСОБА_5 є тимчасово окупована територія України.

Крім того, ОСОБА_5 неодноразово викликався до органу досудового розслідування, шляхом опублікування в засобах масової інформації, а саме на веб-сайті Офісу Генерального прокурора повісток про виклик, але жодного разу на виклики до слідчого 25 та 29 березня, 5 квітня 2024 року не з`явився, не повідомивши при цьому про причини неявки, тобто переховується від органів слідства з метою ухилення від кримінальної відповідальності.

Відповідно до п. 7, ч. 1 ст. 1-1 Закону України від 15.04.2014 № 1207- VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (зі змінами та доповненнями від 07.05.2022) визначено, що тимчасово окупована РФ територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування РФ та окупаційна адміністрація РФ встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування РФ встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації РФ.

Відповідно до ч. 5 ст. 139 КПК України ухилення від явки на виклик слідчого (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним та оголошення його у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування.

Згідно із ч. 2 ст. 1 КПК України кримінальне процесуальне законодавство України складається з відповідних положень Конституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цього Кодексу та інших законів України.

Під час здійснення досудового розслідування кримінального провадження № 12022231040000237 від 31.03.2022 здобуто достатньо доказів, якими обґрунтовується підозра ОСОБА_17 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.

Зібрані у кримінальному провадженні докази беззаперечно вказують на те, що підозрюваний ОСОБА_5 належним чином повідомлений про проведення стосовно нього досудового розслідування, набуття ним статусу підозрюваного у цьому кримінальному провадженні відповідно до повідомлення про підозру від 19.03.2024, про необхідність його явки до слідчого СВ ХРУП ГУНП в Херсонській області для проведення процесуальних дій, а також на те, що підозрюваний ОСОБА_5 переховується від органів слідства з метою ухилення від кримінальної відповідальності на тимчасово окупованій території України.

Необхідність у допиті свідків під час розгляду даного клопотання відсутня.

Посилаючись на вищевикладені обставини, прокурор просить клопотання задовольнити.

Захисник підозрюваного в судовому засіданні заперечував проти задоволення клопотання, просив відмовити в його задоволенні посилаючись на безпідставність та необґрунтованість зазначеного клопотання.

Слідчий суддя, заслухавши думку сторін кримінального провадження, вивчивши клопотання та дослідивши матеріали, якими клопотання обґрунтовується, приходить до наступного.

19.03.2024 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру.

Виклик ОСОБА_5 у передбачений законом спосіб повідомлення про підозру та повістки про опубліковано в газеті «Урядовий кур`єр» та на сайті Офісу Генерального прокурора України.

25.03.2024, 29.03.2024, 05.04.2024 підозрюваний ОСОБА_5 у період часу з 09 год.00 хв. по 17.год.00 хв. за викликом до слідчого відділу ХРУП ГУНП в Херсонської області або до найближчого територіально розташованого підрозділу органів поліції не з`явився, причини своєї неявки не повідомив.

18.03.2024 слідчим підозрюваному ОСОБА_5 через Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Херсонській області залучено захисника за призначенням - адвоката ОСОБА_4 .

05.04.2024 ОСОБА_5 оголошений в розшук постановою слідчого СВ Херсонського РУП ГУНП в Херсонській області.

Згідно відповіді, наданої на доручення слідчого про проведення слідчих (розшукових) дій №5001/36/3-24 від 22.03.2024 року, підозрюваний ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за місцем реєстрації та проживання на території АДРЕСА_1 , та останнім місцем роботи жодного разу не з`являвся. Крім того, зазначено, що за наявною інформацією, станом на теперішній час підозрюваний перебуває на тимчасово окупованій території у м. Скадовську, регулярно відвідує м. Генічеськ, територію рф шляхом перетинання непідконтрольних Україні пунктів пропуску. Також, відповідно до наявних відомостей бази даних «АРКАН» ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в період часу з 24.04.2022 по теперішній час не перетинав державний кордон на підконтрольну територію України.

У відповідності до вимог ч. 1 ст. 297-1 КПК України, спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.

Відповідно до ч. 2 ст. 297-1 КПК України, Спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 111-1, 111-2, 112, 113, 114, 114-1, 114-2, 115, 116, 118, частиною другою статті 121, частиною другою статті 127, частинами другою і третьою статті 146, статтями 146-1, 147, частинами другою - п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 255-258-6, 348, 364, 364-1, 365, 365-2, 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2, 370, 379, 400, 408, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.

Згідно з ч. 1 ст. 42 КПК України підозрюваним є особа, якій у порядку, передбаченому статтями 276-279 цього Кодексу, повідомлено про підозру, особа, яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, або особа, щодо якої складено повідомлення про підозру, однак його не вручено їй внаслідок невстановлення місцезнаходження особи, проте вжито заходів для вручення у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.

Водночас, положеннями ст. 297-5 КПК України передбачено, що повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом. Повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування у зв`язку з прийняттям уповноваженим органом рішення про передачу підозрюваного для обміну як військовополоненого публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.

Окрім того, слідчий суддя, поряд з положеннями ч. 2 ст. 297-4 КПК України, враховує практику Європейського суду з прав людини у відповідності до якої «обґрунтована підозра» про яку йдеться у ст.5 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, означає наявність фактів чи інформації, котрі могли би переконати об`єктивного спостерігача, що конкретна особа можливо вчинила злочин.

Не вирішуючи питання щодо доведеності обґрунтованості підозри та кваліфікації дій підозрюваного, а виходячи лише з фактичних даних, які містяться в матеріалах долучених до клопотання, слідчий суддя вважає, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , обґрунтовано підозрюється у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення.

Враховуючи викладене, слідчий суддя приходить до висновку про наявність підстав, визначених ст. 297-1, 297-2, 297-4 КПК України, для задоволення клопотання сторони обвинувачення про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12022231040000237 від 31.03.2022 року за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Керуючись ст. ст. 297-1, 297-3, 297-4, 376 КПК України, слідчий суддя, -

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання старшого групи прокурорів у кримінальному провадженні прокурора Херсонської окружної прокуратури ОСОБА_3 про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12022231040000237 від 31.03.2022 року за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 задовольнити.

Надати дозвіл на здійснення у кримінальному провадженні № 12022231040000237 від 31.03.2022 року спеціального досудового розслідування відносно підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.

Ухвала підлягає негайному виконанню з моменту її оголошення та не може бути оскаржена та заперечення на неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддяОСОБА_1

СудХерсонський міський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення16.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119091950
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування

Судовий реєстр по справі —766/6464/24

Ухвала від 19.08.2024

Кримінальне

Херсонський міський суд Херсонської області

Черниш О. Л.

Ухвала від 12.09.2024

Кримінальне

Херсонський міський суд Херсонської області

Гонтар Д. О.

Ухвала від 30.04.2024

Кримінальне

Херсонський міський суд Херсонської області

Гонтар Д. О.

Ухвала від 16.05.2024

Кримінальне

Херсонський міський суд Херсонської області

Гонтар Д. О.

Ухвала від 16.05.2024

Кримінальне

Херсонський міський суд Херсонської області

Гонтар Д. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні