ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.05.2024 Справа № 917/330/21
за позовною заявою Заступника керівника Миргородської місцевої прокуратури, вул.Кашинського, 1, м.Миргород, Полтавська область, 37600 в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах
1 Великобудищанської об"єднаної територіальної громади в особі Великобудищанської сільської ради, вул.Миру,1, с.Великі Будища, Гадяцький район, Полтавська область, 37320
2. Територіальної громади села Вельбівка в особі Вельбівської сільської ради, вул.Миру,13, с.Вельбівка, Гадяцький район, Полтавська область, 37350
до 1. Гадяцької районної державної адміністрації Полтавської області, вул. Л.Українки, 2, м.Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область,37300
Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ", вул.Тельмана,23А/11, м.Гадяч, Полтавська область, 37300
про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними договори оренди земельної ділянки, зобов"язати вчинити дії.
Суддя Кльопов І.Г.
Секретар судового засідання Назаренко Я.А.
Представники сторін згідно протоколу судового засідання
Обставини справи: Заступник керівника Миргородської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Полтавської області в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах 1 Великобудищанської об"єднаної територіальної громади в особі Великобудищанської сільської ради та 2 Територіальної громади села Вельбівка в особі Вельбівської сільської ради з позовом до 1. Гадяцької районної державної адміністрації Полтавської області та 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ", в якому просить суд:
1.Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації Полтавської області від 29.12.2018 №786 "Про передачу ТОВ "ДАТА-АМ" в оренду нерозподіленої земельної ділянки, площею 10,2522га на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району".
2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації Полтавської області від 29.12.2018 №787 "Про передачу ТОВ "ДАТА-АМ" в оренду нерозподіленої земельної ділянки, площею 15,5712га на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району".
3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 29.12.2018 за №5/28/2018, укладений між Гадяцькою районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04057635) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" (код ЄДРПОУ 3831947) про надання в оренду нерозподіленої земельної ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 площею 10,2522га, розташованої на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області за межами населеного пункту. Право оренди на вищевказану земельну ділянку зареєстровано державним реєстратором Гадяцької районної державної адміністрації 03.01.2019, номер запису про інше речове право: 29802530 (спеціальний розділ).
4. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 29.12.2018 за №5/30/2018, укладений між Гадяцькою районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04057635) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" (код ЄДРПОУ 3831947) про надання в оренду нерозподіленої земельної ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0803 площею 15,5712га, розташованої на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області за межами населеного пункту. Право оренди на вищевказану земельну ділянку зареєстровано державним реєстратором Гадяцької районної державної адміністрації 03.01.2019, номер запису про інше речове право: 29803088 (спеціальний розділ).
5. Зобов"язати Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" (код ЄДРПОУ 3831947) передати земельну ділянку з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 площею 10,2522га та земельну ділянку з кадастровим номером 5320481700:00:005:0803 площею 15,5712га, що розташованої на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області за межами населеного пункту, власнику - Великобудищанській сільській об"єднаній територіальній громаді (код ЄДРПОУ 21051007)
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 10.03.2021 року відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Проведення підготовчого засідання призначено на 30.03.2021.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 30.03.2021 підготовче засідання відкладено на 22.04.2021
31.03.2021 за вхід. №3525 від відповідача 2 надійшов відзив на позов. Відповідач 2 проти позову заперечує та просить суд залишити позов без розгляду.
08.04.2021 за вхід. №3821 від Миргородської місцевої прокуратури надійшла відповідь на відзив відповідача 2 - ТОВ "ДАТА-АМ
22.04.2021 за вхід. №4424 від Великобудищанської сільської ради надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.
22.04.2021 за вхід. №4427 від Великобудищанської сільської ради надійшли пояснення по справі.
Від відповідача 2 - Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" надійшло клопотання про зупинення провадження у справі №917/330/21 до остаточного вирішення справи №440/3092/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправним Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об"єкту - земельної ділянки від 24.05.2019р №319-ДК/0457/АП/09/01/-19 та його скасування, яка знаходиться в провадженні Полтавського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 20.05.2021 суд зупинив провадження у справі до набрання чинності рішення у справі №440/3092/91.
Так, Полтавським окружним адміністративним судом розглядалася справа №440/3092/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об"єкту - земельної ділянки 24.05.2019; визнання протиправним та скасування Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об"єкту - земельної ділянки від 24.05.2019р №319-ДК/0457/АП/09/01/-19
Відповідно до рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.06.2021 року по справі №440/3092/21 визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельних ділянок площею 10,2522 га з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 та площею 15,5712 га з кадастровим номером 5320481700:00:005:0803 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області №319-ДК від 23.04.2019 року. Рішення набрало законної сили.
Таким чином, враховуючи, що предмет спору у справі №440/3092/21 пов`язаний підставою виникнення спору у даній справі, суд дійшов висновку про пов`язаність даної справи зі справою №440/3092/21, оскільки у ній встановлюються обставини, що мають суттєве значення для розгляду справи №917/330/21
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 08.01.2024 суд поновив провадження у справі, засідання призначив на 06.02.2024.
01.02.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАТА-АМ" надійшли додаткові пояснення по справі.
02.04.2024 за вхід. № 4473 від прокуратури надійшло клопотання про залучення доказів.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 04.04.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив її до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні 21.05.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
Розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації Полтавської області (далі - Гадяцька РДА) від 29.12.2018 № 786 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (за межами населених пунктів, нерозподілені земельні ділянки), що передається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «ДАТА-АМ» (далі ТОВ «ДАТА-АМ») для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 10,2522 га на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Пунктом 2 вказаного розпорядження передано в оренду ТОВ «ДАТА-АМ» нерозподілену земельну ділянку площею 10,2522 га, кадастровий номер 5320481700:00:005:0802 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення та розташована на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
На підставі вищевказаного розпорядження між Гадяцькою РДА (далі - «Орендодавець») та ТОВ «ДАТА-АМ» (далі - «Орендар») укладено договір від 29.12.2018за № 5/28/2018 оренди нерозподіленої земельної ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 площею 10,2522 га, розташованої на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області строком до 31.12.2066 року.
Право оренди за договором № 5/28/2018 зареєстровано із внесенням відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно 03.01.2019 номер запису про інше речове право: 29802530 (спеціальний розділ) терміном до 31.12.2066 року. Відомості про власника земельної ділянки у спеціальному розділі Державного реєстру не зазначаються.
Окрім того, розпорядженням голови Гадяцька РДА від 29.12.2018 № 787 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (за межами населених пунктів, нерозподілені земельні ділянки), що передається в оренду ТОВ «ДАТА-АМ» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 15,5712 га на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Пунктом 2 вказаного розпорядження передано в оренду ТОВ «ДАТА-АМ» нерозподілену земельну ділянку площею 15,5712 га, кадастровий номер 5320481700:00:005:0803 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення та розташована на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
На підставі вищевказаного розпорядження між Гадяцькою РДА (далі - «Орендодавець») та ТОВ «ДАТА-АМ» (далі - «Орендар») укладено договір від
29.12.2018за № 5/30/2018 оренди нерозподіленої земельної ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0803 площею 15,5712 га, розташованої на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області строком до 31.12.2066 року.
Право оренди за договором № 5/30/2018 зареєстровано із внесенням відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно 03.01.2019 номер запису про інше речове право: 29803088 (спеціальний розділ) терміном до 31.12.2066 року. Відомості про власника земельної ділянки у спеціальному розділі Державного реєстру не зазначаються.
Прокурор вважає, що розпорядження голови Гадяцької РДА від 29.12.2018 за № 786 та №787 прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, поза межами повноважень наданих районним державним адміністраціям, а тому підлягають визнанню незаконними та скасуванню.
Також прокурор у позові зазначає, що згідно акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 319ДК/0457АП/09/01/-19 від 24.05.2019, проведеної державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, встановлено, що Гадяцькою районною державною адміністрацією допущено порушення вимог ст.ст. 17, 79і, 122, 123 Земельного кодексу України та ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
Так, відповідно інформації відділу у Гадяцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, земельні ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 площею 10,2522 га, 5320481700:00:005:0803 площею 15,5712 га входять до складу Державного акту на право колективної власності на землю КСП «Вельбівка», серія ПЛ №17 від 24.07.1996 року.
30 березня 2000 року ЄДРПОУ внесено зміни щодо назви суб`єкта КСП «Вельбівка» (ідентифікаційний код 03771436) на сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Вельбівка». 10.01.2006 державну реєстрацію юридичною особи - СТОВ «Вельбівка» припинено у зв`язку із визнанням банкрутом (лист ГУ Статистики у Полтавській області від 03.03.2020 №03.4-22/137-20).
Згідно протоколу загальних зборів учасників СТОВ «Вельбівка» від 26.02.2000 та рішення 9 сесії 23 скликання Вельбівської сільської ради від 21.04.2000 земельні ділянки площами 10,2522 га та 15,5712 га (входили до земельних ділянок загальною площею 216,74 га), які розташовані на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району, виключені із земель, що підлягали поділу на земельні частки (паї) та зараховані до земель природоохоронного призначення, що підтверджується викопіюванням із Схеми організації території земельних часток (паїв) учасників ТОВ «Вельбівка» Гадяцького району.
Оскільки земельні ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 площею 10,2522 га та номером 5320481700:00:005:0803 площею 15,5712 га при паюванні не увійшли до площі земель, що підлягають розподілу, так які були визнані землями природоохоронного призначення, внаслідок чого не являються нерозподіленими (не витребуваними).
Таким чином, встановлено, що спірні земельні ділянки до нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) не належать, окрім того, відносяться до земель колективної власності, відтак у Гадяцької районної державної адміністрації відсутні повноваження щодо передачі вказаних земельних ділянок у користування.
Окрім того, під час передачі спірних земельних ділянок в оренду Гадяцькою РДА порушено вимоги ст.123 Земельного кодексу України, відповідно до якої у разі формування нової земельної ділянки рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування приймається на підставі проекту землеустрою.
Так, підставою для формування земельних ділянок та присвоєння їм кадастрових номерів стало розпорядження Гадяцької РДА від 13.12.2018 №739 «Про надання дозволу ТОВ «ДАТА AM» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої земельної ділянки на території Вельбівської сільської ради.
Технічна документація із землеустрою на зазначені земельні ділянки виготовлена у грудні 2018 року ФОП Мельник Ю.Л., яка була затверджена розпорядженнями голови Гадяцької РДА №786 та №787 від 29.12.2018 року.
Проте, як встановлено перевіркою, земельні ділянки площею 15,5712 га та 10,2522 га, які є предметом спірних договорів оренди землі, були передані в оренду ТОВ «ДАТА AM» як новостворені, оскільки як об"єкти цивільних прав до 2018 року сформовані не були, а тому їх передача в оренду за відсутності проекту землеустрою щодо їх відведення є незаконною.
На думку прокурора, вищевказане свідчить, що Гадяцька РДА вийшла за межі наданих повноважень в галузі земельних відносин, та в порушення вимог ст.ст. 17, 122 Земельного кодексу України, розпорядилася землями колективної форми власності, приймаючи розпорядження від 29.12.2018 за № 786 та №787 щодо передачі ТОВ «ДАТА-АМ» в оренду земельні ділянки з кадастровим номером 5320481700:00:005:0802 площею 10,2522 га та номером 5320481700:00:005:0803 площею 15,5712 га.
Дана обставина стала підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
При прийнятті рішення судом враховано наступне.
Згідно з ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення дл справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Частина 1 ст. 74 ГПК України встановлює, що кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. (ст. ст. 76-79 ГПК України).
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 ГПК України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Відповідно до інформації відділу у Гадяцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області ВІД 13.12.2018 №876/103-18, спірні земельні ділянки передані у колективну власність КСП «Вельбівське» згідно Державного акту на право колективної власності на землю ПЛ №17, зареєстрованого за №1 від 24.07.1996 року, згідно затвердженого проєкту роздержавлення і приватизації земель КСП «Вельбівське» Гадяцького району Полтавської області.
За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань 10.01.2006 до реєстру внесено запис про припинення юридичної особи СТОВ «Вельбівське» (КОД ЄДРПОУ 03771436) у зв`язку з визнанням банкрутом.
Розпорядженнями № 786, 787 затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) (за межами населених пунктів , нерозподілені земельні ділянки) що передаються в оренду ТОВ «ДАТА АМ» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,2522 га та 15,5712 га, розташованої на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області; передано ТОВ «ДАТА АМ» в оренду нерозподілені земельні ділянки площею 10,2522 га, кадастровий номер 5320481700:00:005:0802 та площею 15,5712 га, кадастровий номер 5320481700:00:005:0803 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення та розташовані на території Вельбівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області; встановлено термін оренди земельних ділянок до 31.12.2066.
На підставі вказаних Розпоряджень укладено Договори, згідно з якими орендарю передано в строкове платне користування земельні ділянки площею 10,2522 га, кадастровий номер 5320481700:00:005:0802 та площею 15,5712 га, кадастровий номер 5320481700:00:005:0803, строком до 31.12.2066.
29.12.2018 сторони підписали акт передачі-приймання земельних ділянок.
Право оренди за вказаним Договорами зареєстровано 03.01.2019, із внесенням відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, номер запису про інше речове право: 29802530 (спеціальний розділ) та 29803088 (спеціальний розділ), строк дії до 31.12.2066.
За зверненням прокуратури Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої складено акт від 24.05.2019 № 323-ДК/0457/АП/09/01/-19, у якому зазначено, що земельні ділянки згідно з проєктом роздержавлення і приватизації земель КСП «Вельбівка» входять до складу Державного акта на право колективної власності на землю серії ПЛ № 17, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право власності на землею № 1 від 24.07.1996, належного колишньому КСП «Вельбівське» (реорганізованого в СТОВ «Вельбівське»), землі якого не паювалися, і до нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) не належать (несформована земельна ділянка).
Як зазначалося вище, вказана перевірка дотримання вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області за результатами якої складено Акт від 24.05.2019 № 323-ДК/0457/АП/09/01/-19, відповідно до рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.06.2021 року по справі № 440/3092/21 визнана протиправною. Дане рішення набрало законної сили.
У частинах першій та четвертій статті 11 ЦК України передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Частиною 1 статті 21 ЦК України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права та інтереси.
Підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і, одночасно порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акту прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду не має правових підстав для задоволення позову.
Аналогічні висновки надані Верховним Судом у справах, предметом позову у яких була вимога про визнання рішення державної влади або органу місцевого самоврядування незаконним та скасування його, у постановах від 29.04.2020 у справі № 922/1363/19, від 14.05.2020 у справі № 917/580/19, від 12.12.2019 у справі № 924/817/16. має правових підстав для задоволення позову.
Вельбівська сільська рада 10.04.2020 відповідно до вимог Закону України № 2498-VIII, який набрав чинності з 01.01.2019, зареєструвала право комунальної власності на спірні земельні ділянки, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 15.04.2020 № 206849305 та від 15.04.2020 №206854060.
Таким чином, вищевказане свідчать про те, що право комунальної власності Вельбівської сільської ради на спірні земельні ділянки виникло з 10.04.2020 року, вже після прийняття спірних розпоряджень від 29.12.2018 року і укладення договорів оренди земельних ділянок.
Інших доказів, які б підтверджували виникнення будь-яких прав чи законних інтересів Вельбівської сільскої ради та Великобудищанської сільської ради у законному порядку, як це встановлено ст. 11 ЦК України відносно спірних земельних ділянок у справі не надано.
Отже, спірними розпорядженнями голови Гадяцької районної державної адміністрації та договорами оренди нерозподілених земельних ділянок від 29.12.2018 року інтереси позивача, а саме Великобудищанської об`єднаної територіальної громади в особі Великобудищанської сільської ради, Територіальної громади села Вельбівка в особі Вельбівської сільської ради не було порушено.
Відповідно до статті 4 ГПК України, юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
До господарського суду в праві звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється. Тобто, в контексті норми ст. 4 ГПК України має значення лише суб`єктивне уявлення особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту. При цьому, заінтересована особа вправі звертатися до суду за захистом не будь - якого, а виключно охоронюваного законом інтересу, законного інтересу.
Таким чином, перед тим, як здійснювати аналіз правомірності та законності прийнятого оскаржуваного рішення, в першу чергу судам необхідно з`ясувати чи порушуються прийняттям цього рішення права та інтереси позивача у справі. За відсутності порушень таких прав та інтересів, не має правових підстав для задоволення позову і доцільності у подальшому здійсненні аналізу правомірності та законності такого рішення. При цьому, в силу припису статті 74 ГПК України порушення своїх прав чи охоронюваних законом інтересів прийняттям рішення позивач повинен довести належними та допустимими доказами.
У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 27 січня 2020 року в справі № 761/26815/17 (провадження № 61-16353сво18) зроблено висновок, що недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу як приватно-правова категорія, покликана не допускати або присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй суті ініціювання спору про недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу не для захисту цивільних прав та інтересів є недопустимим. (Судом врахована позиція Верховного Суду постанова від 04.06.2020 у справі № 916/1411/19, постанова від 19.02.2020 у справі № 91/1408/19).
В силу наведених норм, завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави, а відтак, встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно не ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті.
Враховуючи вищевикладене, жодних прав та інтересів Великобудищанської об`єднаної територіальної громади в особі Великобудищанської сільської ради, Територіальної громади села Вельбівка в особі Вельбівської сільської ради оскаржуваними рішеннями порушено не було, а протилежне в позові не доведено.
Отже, з огляду встановлених вище обставини, суд дійшов висновку що прокурором не було надано суду належних і допустимих доказів, у розумінні ст.ст. 76, 77 ГПК України, на підтвердження того, що саме відповідачі порушили права Великобудищанської об`єднаної територіальної громади в особі Великобудищанської сільської ради, Територіальної громади села Вельбівка в особі Вельбівської сільської ради і мають відповідати за даним позовом.
Суд зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no.4241/03 від 28.10.2010).
Відповідно до п.58 рішення ЄСПЛ Справа «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія А, №303-А, п.29).
За таких обставин решту аргументів сторін суд визнає такими, що не мають суттєвого впливу на прийняття рішення у даній справі та не спростовують вищевикладених висновків суду.
Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями 129, 232, 233, 237, 238, 252 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку і строки, встановлені ст.ст.256,257 ГПК України.
Повне рішення складено 27.05.2024
Суддя Кльопов І.Г.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 30.05.2024 |
Номер документу | 119330958 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Кльопов І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні