Постанова
від 23.05.2024 по справі 520/29245/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 р.Справа № 520/29245/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Перцової Т.С.,

Суддів: Русанової В.Б. , Жигилія С.П. ,

за участю секретаря судового засідання Щурової К.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2023, головуючий суддя І інстанції: Волошин Д.А., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 22.12.23 по справі № 520/29245/23

за позовом Приватного підприємства "ОСАН"

до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

про скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ

Приватне підприємство «ОСАН» (далі по тексту ПП «Осан», позивач) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі по тексту відповідач, контролюючий орган) в якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", у повному обсязі;

- стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір за подання позовної заяви в повному обсязі.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про протиправність винесеного відповідачем податкового повідомлення-рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", про застосування до ПП «Осан» штрафу у розмірі 303866,35 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, оскільки позивачем у встановлений ст.201 ПК України строк (до 18:00 15.11.2022), з урахуванням положень підпункту 69.18 п. 69 підрозділу ХХ ПК України було надано (надіслано) через програмний комплекс «М.Е.Doc» всі податкові накладні, зазначені в акті перевірки та додатку до спірної ППР, для реєстрації в ЄРПН, що підтверджується долученими до позову доказами. Разом з цим, з невідомих позивачу причин, спірні податкові накладні було отримано відповідачем лише наступного дня (16.11.2022), що слугувало причиною для помилкового висновку про порушення ПП «Осан» податкового законодавства щодо своєчасності реєстрації ПН. При цьому, квитанцію про отримання контролюючим органом спірних ПН було надіслано лише 17.11.2022, тобто навіть не протягом операційного дня їх отримання (16.11.2022).

З посиланням на п. 201.10 ст. 201 ПК України, відповідно до якого якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, стверджував про своєчасне складення та направлення на реєстрацію ПН, що в свою чергу, свідчить про відсутність підстав для застосування до ПП «Осан» штрафних санкцій.

Крім того, з огляду на вжиття позивачем всіх залежних від нього заходів та дій щодо надання (надсилання) податкових накладних для реєстрації в ЄРПН у встановлений строк, переконував, що ПН вважаються такими, що зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, що узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 03.04.2020 у справі № 160/5380/19, від 24.11.2021 у справі № 200/12604/19-а.

Вважав, що позивачем не пропущено строк звернення до суду з адміністративним позовом, оскільки положеннями ч. 4 ст. 122 КАС України передбачено, що якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 у справі № 520/29245/23 адміністративний позов Приватного підприємства "ОСАН" (вул. Івана Каркача, 2-А, м. Харків, 61106, ЄДРПОУ 30426905) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30, м. Харків, 61052, ЄДРПОУ 44131658) про скасування податкового повідомлення-рішеннязадоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 209/3500040336 від 12.05.2023.

Стягнуто на користь Приватного підприємства "ОСАН" за рахунок бюджетних асигнувань Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків суму сплаченого судового збору в розмірі 4 558,02 грн (чотири тисячі п`ятсот п`ятдесят вісім гривень 02 копійки).

Відповідач, не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції задовольнити апеляційну скаргу Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків у повному обсязі, скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог ПП «ОСАН» відмовити в повному обсязі; розгляд справи здійснити за участю відповідача.

Апеляційна скарга мотивована твердженнями про безпідставне залишення судом першої інстанції поза увагою заяви відповідача про залишення позову без розгляду, яка надавалась до суду разом із відзивом на позовну заяву, що призвело до порушення вимог ст. 242 КАС України в частині не з`ясування всіх обставин у справі та, як наслідок, неправильного вирішення справи.

Зауважив, що оскільки позивачем використано досудовий порядок вирішення спору (за результатами розгляду скарги на спірне податкове повідомлення-рішення відмовлено у її задоволенні, про що повідомлено 03.08.2023), відповідно до вимог п. 56.19 ст. 56 ПК України, він, як платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.

Водночас, позовна заява була подана до суду лише 17.10.2023, тобто через 2 місяці та 14 днів з моменту отримання рішення ДПС за результатами розгляду скарги, що в свою чергу свідчить про пропуск позивачем місячного строку для судового оскарження вищевказаного податкового повідомлення-рішення.

Наведе узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 26.11.2020 у справі № 500/2486/19, відповідно до якої норма пункту 56.18 статті 56 ПК України не визначає процесуального строку звернення до суду і, відповідно, не є спеціальною щодо норми пункту 56.19 статті 56 ПК України. Водночас, норма п. 56.19 статті 56 ПК України є спеціальною щодо норми ч. 4 ст. 122 КАС України, має перевагу у застосуванні в податкових спорах і регулює визначену її предметом групу відносин оскарження в судовому порядку податкових повідомлень-рішень та інших рішень контролюючих органів про нарахування грошових зобов`язань за умови попереднього використання позивачем досудового порядку вирішення спору. Вона встановлює строк для їх оскарження протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до п. 56.17 цієї статті.

Щодо суті вчиненого ПП «Осан» порушення пояснив, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не враховано особливості механізму автоматичного внесення відомостей, що містяться у податкових накладних/розрахунках коригування, безпосередньо до Єдиного реєстру податкових накладних та положень порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 (далі по тексту Порядок № 557). Так, зокрема, оскільки після отримання ПН, контролюючим органом здійснюється перевірка значної кількості показників, зокрема щодо чинності кваліфікованого електронного підпису, наявності підстав для зупинення реєстрації, наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів і т.д., платник податків під час складення податкових накладних/розрахунків коригування повинен враховувати особливості, визначені п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі по тексту Порядок № 1246).

З огляду на те, що відповідно до абз. 8 п. 201.10 ст. 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної/розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції, в той час, як виходячи з інформації, зазначеної в наданих позивачем скрін-шотах з програмного комплексу М.Е.Doc» та протоколом руху документів/звітів та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій в розділі документообіг з контролюючими органами зазначено, що всі податкові накладні доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України в день, наступний за днем граничного строку реєстрації, а саме 16 листопада 2022 року (дата та час отримання квитанції № 1 підприємством 17.11.2022), наявні підстави вважати недобросовісними дії або необачність платника податків, що призвело до унеможливлення проведення всіх необхідних автоматизованих співставлень та подальше формування квитанції безпосередньо в операційний день направлення ПН на реєстрацію.

Крім того, під час дії військового стану державні реєстри та веб-ресурси зазнають періодичних кібератак, у зв`язку із чим існує можливість короткострокових або довгострокових відключень електроенергії, що може вплинути на роботу ЄРПН, а відтак, платник податків повинен дотримуватись обачності і за можливості проводити реєстрацію ПН до останнього робочого дня, особливо враховуючи наявність значного проміжку часу для реєстрації (з 31.10.2022 по 15.11.2022).

Вважав неналежними доказами надані позивачем скрін-шоти із програмного забезпечення «M.E.Doc», оскільки, всупереч вимог ст. 72-76, 99 КАС України, останні не містять інформації щодо предмета доказування та у своїй сукупності не дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Так, зокрема, вказані докази не засвідчені електронним цифровим підписом, програмне забезпечення «M.E.Doc» є інформаційним ресурсом із закритим доступом, що унеможливлює перевірити з використанням мережі інтернет надані докази на належність та достатність, крім того, дата та час відправлення, що фіксується в «M.E.Doc» залежить від системних налаштувань дати і часу на комп`ютері, з якого відправлявся документ.

Враховуючи вищевикладене, стверджував про неврахування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення наявність у позивача під час реєстрації ПН достатнього часу для направлення таких своєчасно, з урахуванням особливостей, передбачених Порядком № 1246 та Порядком № 557, що розцінюється контролюючим органом, як недобросовісні та вчинені з неналежною обачністю дії, які призвели до порушення граничних строків реєстрації ПН та законність та обґрунтованість винесення спірної ППР.

У надісланій до суду заяві представник відповідача просив суд розглянути справу у свою відсутність.

Позивач, в наданому до суду відзиві на апеляційну скаргу просив суд апеляційної інстанції просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанціїбез змін, як законне та обґрунтоване.

Заперечуючи проти аргументів відповідача, викладених в апеляційній скарзі, вказував, що у даному випадку відсутня вина позивача у несвоєчасній реєстрації податкових накладних, оскільки платником податків виконано свій обов`язок щодо своєчасного направлення (15.11.2022 до 18:00) на реєстрацію ПН, однак вони не були зареєстрованими з незалежних від позивача причин. Наголосив, що ситуація, яка склалась цілком врегульована п. 201.10 ст. 201 ПК України, відповідно до якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, чи зупинення реєстрації ПН, така ПН вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Враховуючи те, що порядком реєстрації ПН не встановлено будь-яких обмежень платнику у надсиланні ПН для реєстрації в останній 15-й день строку, твердження відповідача про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права є намаганням останнього трактувати нормативно-правові акти на власну користь, а також перекрутити обставини справи, що свідчить про відсутність підстав для задоволення вимог апеляційної скарги.

У відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено, що Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведена камеральна перевірка даних у податковій звітності з податку на додану вартість Приватного підприємства "ОСАН" (ЄДРПОУ 30426905) у податкових деклараціях з податку на додану вартість за жовтень 2022 року.

За результатами перевірки складений акт від 17.04.2023 № 194/35-00-04-03-14/30426905. Перевіркою встановлено факт несвоєчасної реєстрації 12 податкових накладних, які виписані 31.10.2022 на суму ПДВ - 3 038 663,45 грн терміном реєстрації до 15.11.2022, однак фактично зареєстровані 16.11.2022, що є порушенням абз. 14 п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Позивач не погодився з актом камеральної перевірки та направив відповідачу заперечення проти акту перевірки.

Відповідачем розглянуто заперечення позивача проти акту перевірки та вирішено, що висновок акту перевірки від 17.04.2023 № 194/35-00-04-03-14/30426905 відповідає нормам діючого законодавства.

Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків за наслідками проведеної камеральної перевірки прийнято податкове повідомлення - рішення №209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н" про застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у розмірі 303 866,35 грн.

Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", позивач подав до Державної податкової служби України скаргу на вказане податкове повідомлення-рішення.

За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України прийнято рішення № 20823/6/99-00-06-03-01-06 від 31.07.2023, яким податкове повідомлення-рішення №209/3500040336 від 12.05.2023 залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення.

Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням №209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", позивач звернувся до суду з даним позовом про його скасування.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з неправомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", оскільки платником податків виконано свій обов`язок щодо своєчасного направлення (а саме 15 листопада 2022 року до 18:00) на реєстрацію податкових накладних №78, № 81, № 82, № 2905, № 2914, № 2974, № 2977, № 2979, № 2980, № 2985, № 2986, № 2988 від 31.10.2022, проте такі податкові накладні не були зареєстровані з причин, які не залежали від позивача, тобто за відсутності вини з боку позивача.

Судом враховано практику Верховного Суду, викладену у постановах від 23 липня 2019 року у справі № 620/3609/18, від 14 серпня 2018 року у справі № 803/1583/17, від 30 січня 2018 року у справі № 815/2745/17, № 816/390/17, від 2 липня 2019 року у справі № 2340/3802/18, від 20 серпня 2019 року у справі № 1640/3125/18, в яких останній дійшов висновку про те, що вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.

Таким чином, враховуючи, що спірна ситуація повністю врегульована п.201.10 ст.201 ПК України, відповідно до якого якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, вважав безпідставним твердження контролюючого органу про порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних та наявність підстав для скасування спірної ППР.

При цьому, суд першої інстанції вважав позовну заяву такою, що подана з дотриманням строку звернення до суду.

Вирішуючи клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду в частині скасування податкового повідомлення-рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, колегія виходить з такого.

Колегією суддів встановлено, що спірні правовідносини склалися між сторонами внаслідок винесення відповідачем стосовно ПП "Осан" податкового повідомлення - рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", яке позивач, в свою чергу, вважав протиправним.

При цьому, позивач стверджував, що ним не пропущено строк звернення до суду з адміністративним позовом, оскільки положеннями ч. 4 ст. 122 КАС України передбачено, що якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

З огляду на те, що рішення ДПС України від 31.07.2023 про результати розгляду скарги на податкове повідомлення - рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023 отримано позивачем 03.08.2023, а з позовом до суду про оскарження спірного рішення він звернувся 17.10.2023, наполягає на дотриманні тримісячного строку звернення до суду з цим позовом.

Заперечуючи проти доводів ПП "Осан" про дотримання ним строку звернення до суду, відповідач, в свою чергу, стверджував, що оскільки рішення Державної податкової служби України від 31.07.2023 про результати розгляду скарги на податкове повідомлення - рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023 отримано позивачем 03.08.2023, що не спростовується позивачем та додатково підтверджується копією долученого до матеріалів справи рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, та подання позовної заяви до суду лише 17.10.2023, тобто через 2 місяці та 14 днів з моменту отримання рішення ДПС за результатами розгляду скарги, позивачем пропущено місячний строк звернення до суду, встановлений пунктом 56.19 статті 56 ПК України.

Колегія суддів зауважує, що відповідачем під час розгляду справи у суді першої інстанції було заявлено клопотання про залишення позову без розгляду з посиланням на пропуск позивачем строку звернення до суду, встановленого пунктом 56.19 статті 56 ПК України, однак таке клопотання було проігноровано та залишено поза увагою судом першої інстанції. Крім того, в ухвалі про відкриття провадження у справі також не вирішувалось питання про поновлення строку на звернення до суду з позовом.

Клопотань щодо поновлення строку звернення до суду з цим позовом ані до суду першої ані до суду апеляційної інстанцій позивачем заявлено не було.

Вирішуючи питання, пов`язане з обчисленням строку звернення до адміністративного суду, колегія суддів керується таким.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Частиною першою статті 5 КАС України закріплено право особи на звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому цим Кодексом, якщо вона вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, та викладено перелік можливих способів їх захисту.

Загальні норми процедури судового оскарження в межах розгляду публічно-правових спорів регулюються КАС України.

Згідно з пунктом 5 частини 1 статті 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи подано адміністративний позов у строк, установлений законом (якщо адміністративний позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними).

Приписами статті 122 КАС України визначено загальні (окремі для особи і органу влади) і деякі спеціальні строки звернення до суду, а нормою ст.123 КАС України - наслідки їх пропуску, що полягають у фактичному недопуску до судового розгляду спорів, за якими строк звернення до суду минув.

На підставі частин першої - третьої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Отже, КАС України передбачає можливість установлення іншими законами спеціальних строків звернення до адміністративного суду, а також спеціального порядку обчислення таких строків. Такі спеціальні строки мають перевагу в застосуванні порівняно із загальним строком звернення до адміністративного суду, визначеного частиною другою статті 122 цього Кодексу, а також скороченими строками, визначеними частиною четвертою статті 122 КАС України.

Предметом оскарження у даній справі є податкове повідомлення - рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н", винесене Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

Відносини у сфері оподаткування, права та обов`язки платників податків і зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження та обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПодатковий кодекс України.

Спеціальною нормою, яка встановлює порядок оскарження рішень контролюючих органів, єстаття 56 ПК України. З її змісту вбачається, що у платника податків є право розсуду в обранні адміністративного та/або судового порядку оскарження такого рішення після його отримання. Обрання платником податків в першу чергу адміністративного порядку оскарження рішення не виключає можливості надалі звернутися до суду з відповідним позовом, що визнається досудовим порядком вирішення спору. Водночас якщо після отримання рішення контролюючого органу платник податків звертається до суду з позовом, його право на адміністративне оскарження такого рішення втрачається.

Пунктом 56.18 статті 56 ПК України визначено, що з урахуванням строків давності, визначенихстаттею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.

Відповідно до пункту 56.19 статті 56 ПК України у разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.

Верховний Суд у постанові від 26 листопада 2020 року у справі № 500/2486/19 сформулював правовий висновок, відповідно до якого положення пункту 56.19 статті 56 ПК України є спеціальними щодо норми частини четвертої статті 122 КАС України, мають перевагу в застосуванні у податкових спорах і регулюють визначену її предметом групу правовідносин - оскарження у судовому порядку податкових повідомлень-рішень та інших рішень контролюючих органів про нарахування грошових зобов`язань за умови попереднього використання позивачем досудового порядку вирішення спору (застосування процедури адміністративного оскарження - абзац 3 пункту 56.18 статті 56 ПК України). Вказана норма встановлює строк для їх оскарження протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті. Більш скорочені строки звернення до суду у разі попередньої реалізації досудових процедур полягають у забезпеченні наступності юрисдикційних проваджень (адміністративних і судових) та пов`язані з необхідністю мінімізувати темпоральний проміжок між досудовими процедурами та судовим провадженням.

Отже, строк звернення до суду з позовом про визнання протиправними та скасування рішень податкового органу про оскарження податкового повідомлення-рішення, у разі, коли платником податків використовувалася процедура адміністративного оскарження таких рішень, як досудового порядку вирішення спору, визначається положеннями Податкового кодексу України і становить місячний строк з дня, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження.

Відповідно до пункту 56.2 статті 56 ПК України у разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.

Положеннями пункту 56.3 статті 56 ПК України визначено, що скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (за потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу) протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.

Протягом шести місяців з дати закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту, платник податків має право подати скаргу разом з клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку та копіями підтверджуючих документів поважності причин його пропуску (за наявності). У скарзі може міститися клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку. Контролюючий орган вищого рівня, розглядаючи клопотання платника податків, поновлює пропущений строк на подання скарги в адміністративному порядку, якщо визнає причини його пропуску поважними.

Скарги на рішення територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Скарги на рішення територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в частині виконання функцій контролюючого органу відповідно допідпункту 41.1.2пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.

За приписами п. 56.17 ст. 56 ПК України (в редакції від 13.08.2020) процедура адміністративного оскарження закінчується:

56.17.1. днем, наступним за останнім днем строку, передбаченого для подання скарги на податкове повідомлення-рішення або будь-яке інше рішення відповідного контролюючого органу у разі, коли така скарга не була подана у строк, передбаченийабзацом першимпункту 56.3 цієї статті;

56.17.2. днем отримання платником податків рішення відповідного контролюючого органу про повне задоволення скарги;

56.17.3. днем отримання платником податків рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику;

56.17.3-1 днем отримання платником податків рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику;

56.17.5. днем звернення платника податків до контролюючого органу із заявою про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань, що оскаржувались.

День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов`язання платника податків, крім випадку, передбаченого підпунктом 108-1.2.2 пункту 108-1.2 статті 108-1 цього Кодексу.

Зі змісту пунктів 56.2, 56.3, 56.17 статті 56, пункту 57.3 статті 57 ПК України слідує, що процедура адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення розпочинається з дня подання скарги до контролюючого органу вищого рівня, яка засвідчує безпосередню незгоду платника з визначеними йому грошовими зобов`язаннями, і закінчується настанням однієї з подій, передбачених пунктом 56.17 статті 56 ПК України.

Колегією суддів встановлено, що у квітні 2023 року ПП «Осан» було отримано акт про результати проведення камеральної перевірки щодо своєчасності реєстрації спірної податкової накладної за жовтень 2022 року.

Позивач, не погодившись із вказаним актом, направив до контролюючого органу заперечення.

В травні 2023 року позивачем отримано лист про розгляд заперечень, яким вказані заперечення залишено без уваги, а висновки акту перевірки - залишено без змін.

15.05.2023 ПП «Осан» було отримано податкове повідомлення - рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н" про застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригувань податкових накладних у розмірі 303866,35 грн.

Не погодившись з вказаним рішенням відповідача, позивач вирішив скористатись правом на його адміністративне оскарження шляхом подання 29.05.2023 скарги до ДПС України.

03.08.2023 позивач отримав рішення від ДПС України про результати розгляду скарги на оскаржувану ППР, яким скаргу ПП «Осан» залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н" - без змін.

Отримання ПП «Осан» рішення за результатами розгляду своєї скарги саме 03.08.2023 визнається сторонами та додатково підтверджується наявними в матеріалах справи копією конверта із трек номером відправлення (а.с. 70) та роздруківкою із офіційного сайту АТ «Укрпошта» про рух відправлення.

Таким чином, колегія суддів вважає, що процедуру адміністративного оскарження в даному випадку можна вважати закінченою 03.08.2023, а відтак, з огляду на положення п. 56.19 ст. 56 ПК України місячний строк звернення до суду з позовом про оскарження податкового повідомлення-рішення № 209/3500040336 від 12.05.2023, Форма "Н" сплив 04.09.2023 (з урахуванням вихідних днів).

Разом з цим, позивач звернувся до суду з даним позовом лише 17.10.2023, що підтверджується штампом канцелярії суду на першому аркуші позовної заяви, тобто з пропуском встановленого законом строку.

Колегія суддів наголошує, що статтею 44 КАС України передбачено обов`язок учасників справи добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки, зокрема, виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки, а також виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом (пункти 6, 7 ч. 5 цієї статті).

Строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору в публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів.

Встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій.

Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності в публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Наведеними нормами чітко окреслено характер процесуальної поведінки, який зобов`язує учасників справи діяти сумлінно, проявляти добросовісне ставлення до наявних у них прав і здійснювати їх реалізацію таким чином, щоб забезпечити неухильне та своєчасне (без суттєвих затримок та зайвих зволікань) виконання своїх обов`язків, встановлених законом або судом, зокрема, щодо дотримання строку звернення до суду.

Для цього учасник справи як особа, зацікавлена у поданні позовної заяви повинна вчиняти усі можливі та залежні від нього дії, використовувати у повному обсязі наявні засоби та можливості, передбачені чинним законодавством.

Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду визначено положеннями ст.123 КАС України.

Згідно ч. 3 ст. 123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду (ч.4 ст.123 КАС України).

Поважними причинами пропуску строку визнаються лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.

Разом з цим, звертаючись до суду лише 17.10.2023, тобто більше ніж через два місяці з моменту отримання рішення за результатами розгляду скарги на спірне рішення (03.08.2023), ПП «ОСАН» не надав разом з позовом клопотання про поновлення строку звернення до суду з поважних причин, та відповідно не навів поважних, непереборних та незалежних від волі позивача причин, які слугували підставою для пропуску процесуального строку звернення до суду з позовом, що, в свою чергу, свідчить про недобросовісне виконання своїх процесуальних обов`язків.

На підставі статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Практика Європейського суду з прав людини також свідчить про те, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (справа Стаббігс на інші проти Великобританії, справа Девеер проти Бельгії).

Європейський суд з прав людини у пунктах 37 та 38 Рішення від 18 листопада 2010 року у справі «Мушта проти України» нагадав, що право на суд, одним з аспектів якого є право на доступ до суду, не є абсолютним, воно за своїм змістом може підлягати обмеженням, особливо щодо умов прийнятності скарги на рішення. Однак такі обмеження не можуть обмежувати реалізацію цього права у такий спосіб або до такої міри, щоб саму суть права було порушено. Ці обмеження повинні переслідувати легітимну мету, та має бути розумний ступінь пропорційності між використаними засобами та поставленими цілями. Норми, які регламентують строки подання скарг, безумовно, передбачаються для забезпечення належного відправлення правосудця і дотримання принципу юридичної визначеності. Зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці норми будуть застосовані. У той же час такі норми або їх застосування мають відповідати принципу юридичної визначеності та не перешкоджати сторонам використовувати наявні засоби (див. рішення від 28 березня 2006 року у справі «Мельник проти України», № 23436/03, пункти 22-23).

Отже, за практикою Європейського суду з прав людини застосування судами наслідків пропущення строків звернення до суду не є порушенням права на доступ до суду.

Відповідно до п. 8 ч.1 ст. 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.

Згідно ч. 3 ст. 123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду (ч.4 ст.123 КАС України).

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.

Згідно зі ст. 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

З урахуванням вищевикладеного, з огляду на пропуск позивачем строку звернення до адміністративного суду без поважних причин, враховуючи те, що судом першої інстанції взагалі не було надано оцінку поданої відповідачем заяви про залишення позову без розгляду, та відповідно не наведено вмотивованого висновку про наявність підстав для поновлення позивачу процесуального строку звернення до суду з цим позовом, встановленого пунктом 56.19 статті 56 ПК України, колегія суддів вважає, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 по справі № 520/29245/23 підлягає скасуванню, з прийняттям постанови про залишення позову ПП «ОСАН» без розгляду, що зумовлює часткове задоволення вимог апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 122, 123, ч. 4 ст. 229, п. 8 ч. 1 ст. 240, ст. ст. 243, 250, 308, 311, 315, 319, 321, 322, 325, 326-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -.

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків задовольнити частково.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 по справі № 520/29245/23 - скасувати.

Прийняти постанову, якою адміністративний позов Приватного підприємства "Осан" до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без розгляду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Т.С. ПерцоваСудді В.Б. Русанова С.П. Жигилій Повний текст постанови складено та підписано 28.05.2024

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119373819
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —520/29245/23

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Постанова від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 23.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні