Постанова
від 30.05.2024 по справі 160/8601/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/8601/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Спільного підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю «Еліком» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 року (суддя Златін С.В., м. Дніпро, повний текст рішення складено 12.12.2023 року) в справі №160/8601/23 за позовом Спільного підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю «Еліком» до Державної служби геології та надр України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Ферромет1» про визнання протиправною відмову, зобов`язання видати спеціальний дозвіл на користування надрами,-

в с т а н о в и в:

24.04.2023 року СП ТОВ «Еліком» (далі по тексту позивач) звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі по тексту відповідач), в якому просило визнати протиправною відмову №4268/07/2-22 від 09.11.2022 року щодо розгляду заяви, якою повернуто заяву від 31.10.2022 року №31/10/2 на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків Мар`янського родовища; зобов`язати відповідача розглянути заяву СП ТОВ «Еліком» від 31.10.2022 року №31/10/2 на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків Мар`янського родовища; зобов`язати відповідача видати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування вапняків Мар`янського родовища СП ТОВ «Еліком» у спосіб, визначений адміністративним договором - пунктом 2 статті 4 Додатку №1 до спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою Мар`янського родовища вапняків від 23.10.2008 року №3368 «Угода про користування надрами».

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 09.02.2024 року залучено Товариство з обмеженою відповідальністю «Ферромет1» до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, СП ТОВ «Еліком» подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що відповідно до протоколу проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами від 26.09.2008 року №2, та договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 26.09.2008 року СП «Еліком» отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 3368 від 23.10.2008 року на геологічне вивчення у тому числі дослідно-промислову розробку Мар`янського родовища вапняків площею 4,43 км2 (443 га) терміном на 5 років, між СП «Еліком» та Державою Україна в особі Міністерства охорони навколишнього середовища України підписано угоду про умови користування надрами № 3368 від 23.10.2008 року. Апелянт вказував, що він як надрокористувач сумлінно виконував всі обов`язки, передбачені угодою № 3368, дозволом та адміністративним договором в цілому, СП «Еліком» має беззаперечне право вимагати від відповідача також виконати свої обов`язки у відповідності до умов адміністративного договору та на підставі законодавства, чинного на момент його укладення. В рамках спеціального дозволу СП «Еліком» здійснено комплексне геологічне вивчення зазначеної ділянки надр, у 2010 - 2012 роках, згідно технічним завданням СП «Еліком», казенним підприємством «Південукргеологія», за результатами буріння 3-ох свердловин, виконано перерахунок запасів вапняків Мар`янського родовища в якості карбонатної складової шихти для виробництва портландцементу, на замовлення СП «Еліком», казенним підприємством «Південукргеологія» у 2012 році було додатково видобуто представницьку пробу вапняків родовища і у Державного науково-дослідного інституту «Укрдіцемент» було замовлено науково-дослідну роботу «Оцінка якості сировини Мар`янського родовища для виробництва портландцементного клінкеру за сухим способом виробництва», яка була виконана на замовлення і за кошти СП «Еліком». Угодою сторони визначили, що у випадку завершення надрокористувачем геологічного вивчення ділянки надр відповідно до вимог чинного законодавства дозволу та угоди, а також виявлення в межах ділянки надр родовищ придатних для промислового освоєння, виконання умов дозволу та угоди, надрокористувач має першочергове право на отримання дозволу на видобування корисних копалин та виявлених родовищах. На підставі даних з геологічного вивчення зазначеної ділянки надр наданих СП «Еліком», Державною комісією України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України Протоколом №2910 від 30.04.2013 року, затверджено балансові запаси вапняків загальнодержавного значення Мар`янського родовища, які відповідають вимогам ТУ У 27.1-14085879-001:2008 «Сировина для виробництва портландцементного клінкеру. Технічні умови» і придатних в якості карбонатної складової сировинних сумішей для виробництва портландцементу, марки М400 та М500 за міцністю відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-46:2010 «Цементи загальнобудівельного призначення. Технічні умови». Протоколом ДКЗ №2910, Мар`янське родовище було визнано підготовленим для промислової розробки СП ТОВ «Еліком», що свідчить про повноту та достатність геологічного вивчення зазначеної ділянки надр. Апелянт вказував, що відповідно до п. п. 1 п. 7 постанови КМУ від 27 лютого 2008 року № 273 «Про порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами» чинній на момент виникнення правовідносин такий протокол ДКЗ надає право Позивачу отримати без аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин. Порядок надання спеціальних дозволів у редакції, чинній на момент укладення адміністративного договору, не передбачає жодних обмежень щодо строку на звернення із заявою для отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону на підставі зазначеного протоколу ДКЗ. Апелянт вказував, що листом №13259/01-2/11-20 від 01.09.2020 року Держгеонадра за наслідками розгляду заяви позивача та доданих до неї матеріалів повернули заяву з додатками, оскільки: у пакеті документів була відсутня завірена заявником копія висновку з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»; відповідно пп. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів (в редакції від 19.02.2020 року) заява щодо надання спеціального дозволу подається не пізніше, ніж протягом 3-х років після затвердження запасів, а Протокол ДКЗ датується 30.04.2013 року. 31.10.2022 року СП «Еліком» повторно звернулось з заявою № 31/10/2 (вхідний Держгеонадр від 07.11.2022 № 481-ЗН/1-22) на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин без проведення аукціону Мар`янського родовища. 09.11.2022 року Державна служба геології та надр України розглянула заяву позивача з доданими до неї документами та, за наслідками її розгляду повернула її позивачу, у зв`язку з тим, що, на думку Державної служби геології та надр України Позивач подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів (запаси корисної копалини Мар`янського родовища затверджено протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 30.04.2013 № 2910). Апелянт вказував, що у сфері надрокористування зобов`язання держави видати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин на підставі спеціальних дозволів на користування надрами, наданих з метою геологічного вивчення чи спеціальних дозволів на користування надрами, наданих з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою, строк дії яких закінчився існували та існують. Зобов`язання регулювалося постановою КМУ від 27 лютого 2008 року № 273 «Про порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами» (у випадку виникнення правовідносин у нашій справі) та не має хронологічних обмежень подання документів на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища після затвердження запасів. З набранням чинності іншими редакціями постанов, що регулюють таке зобов`язання після набрання ними чинності - з`явилося трирічне хронологічне обмеження подання документів на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища після затвердження запасів. Усі редакції постанов, що регулювали та регулюють інститут надання спеціальних дозволів на користування надрами вказують на те, що зобов`язання видачі спеціального дозволу з метою видобування корисних копалин на підставі спеціальних дозволів на користування надрами, наданих з метою геологічного вивчення чи спеціальних дозволів на користування надрами, наданих з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою, строк дії яких закінчився існували та існують - строк дії такого зобов`язання (чи необмежений, чи трирічний) визначено відповідною редакцію постанови, що регулювала інститут надання спеціальних дозволів на користування надрами на момент укладення між надрокористувачем та державою адміністративного договору. СП ТОВ «Еліком» вчинило всі дії на реалізацію свого права для отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону, а дії Держгеонадра слід розглядати як такі, що суперечать судовій практиці Європейського суду з прав людини в частині належного урядування та захисту легітимних очікувань.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що позивач звернувся до відповідача із заявою 31.10.2022 року щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків Мар`янського родовища та листом №4268/07/2-22 від 09.11.2022 року Держгеонадра повернуло заяву з доданими до неї документами, оскільки підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, було змінено правила надання спеціальних дозволів та встановлено єдину підставу для отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону, а саме, зацікавлений суб`єкт господарювання повинен був виконати дві вимоги: а) на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснити геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку; б) подати документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Запаси корисних Мар`янського копалин родовища затверджено протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин 30.04.2013 року № 2910. Запаси корисної копалини Мар`янського родовища затверджено протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин 30.04.2013 року № 2910. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Суд першої інстанції вказував, що підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, було змінено правила надання спеціальних дозволів та встановлено єдину підставу для отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону, а саме, зацікавлений суб`єкт господарювання повинен був виконати дві вимоги: а) на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснити геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку; б) подати документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Слід зважати, що запаси корисних Мар`янського копалин родовища затверджено протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин 30.04.2013 року № 2910, однак позивач звернувся до відповідача із заявою лише 31.10.2022 року, то відповідач правомірно повернув документи позивачу, оскільки документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Кабінет Міністрів України, приймаючи Постанову №124, не визначив перехідного періоду та особливостей застосування законодавства за заявами, розгляд яких не закінчено. Постанова №124 і змінений нею Порядок №615 підлягали застосуванню до триваючих правовідносин. Суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень. Суд першої інстанції вказував, що на момент прийняття оскаржуваного рішення заява позивача та додані до неї документи не відповідали вимогам, встановленим Порядком №615 (в редакції Постанови №124), тому у Держгеонадр відсутні підстави для прийняття рішення щодо надання позивачу дозволу на використання надр без проведення аукціону. Між позивачем та відповідачем відсутній адміністративний договір, який передбачав би надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків Мар`янського родовища, тому є не прийнятними доводи позивача про те, що відповідач порушив умови адміністративного договору.

Відповідно до матеріалів справи, 26.09.2008 року СП ТОВ «Еліком» уклало договір № 2/1-08 з Міністерством охорони навколишнього середовища України щодо купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою.

23.10.2008 року Міністерством охорони навколишнього середовища України видано СП ТОВ «Еліком» спеціальний дозвіл на користування надрами № 3368 на Мар`янське родовище, строком на 5 років. Спеціальний дозвіл видано з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка вапняків в якості цементної сировини, затвердження запасів ДКЗ України.

Встановлено, що 23.10.2008 року між СП ТОВ «Еліком» та Міністерством охорони навколишнього середовища України укладено угоду про умови користування надрами № 3368, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою Мар`янського родовища вапняків.

Отже, СП ТОВ «Еліком» отримало спеціальний дозвол на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою Мар`янського родовища вапняків.

В межах спеціального дозволу СП ТОВ «Еліком» здійснено комплексне геологічне вивчення зазначеної ділянки надр, згідно технічним завданням СП ТОВ «Еліком», казенним підприємством «Південукргеологія», за результатами буріння 3-ох свердловин, виконано перерахунок запасів вапняків Мар`янського родовища в якості карбонатної складової шихти для виробництва портландцементу. На замовлення СП ТОВ «Еліком», казенним підприємством «Південукргеологія» у 2012 році було додатково видобуто представницьку пробу вапняків родовища і у Державного науково-дослідного інституту «Укрдіцемент» було замовлено науково-дослідну роботу «Оцінка якості сировини Мар`янського родовища для виробництва портландцементного клінкеру за сухим способом виробництва», яка була виконана на замовлення і за кошти СП «Еліком». ДНДІ «Укрдіцемент» проведено комплекс технологічних досліджень з оцінки якості порід Мар`янського родовища для виробництва портландцементного клінкеру за сухим способом виробництва відповідно до вимог ТУ У 27.1-14085879-001-2008 «Сировина для виробництва портландцементного клінкеру. Технічні умови» та Зміни № 1 до них.

ДНДІ «Укрдіцемент» за результатами проведеної науково-дослідної роботи у 2013 році підготовлено звіт «Визначення активності клінкерів, одержаних на базі вапняків Мар`янського родовища», на підставі технологічних проб було визначено, що із вапняків Мар`янського родовища може бути отриманий портландцементний клінкер з активністю (в залежності від виду вапняку та тонини помелу) М400 та М500.

Встановлено, що Державною комісією України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України протоколом №2910 від 30.04.2013 затверджено балансові запаси вапняків загальнодержавного значення Мар`янського родовища, які відповідають вимогам ТУ У 27.1-14085879-001:2008 «Сировина для виробництва портландцементного клінкеру. Технічні умови» і придатних в якості карбонатної складової сировинних сумішей для виробництва портландцементу, марки М400 та М500 за міцністю відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-46:2010 «Цементи загальнобудівельного призначення. Технічні умови».

З твердження позивача, він звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою, на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин без проведення аукціону Мар`янського родовища, яка листом №13259/01-2/11-20 від 01.09.2020 року повернута. Підтверження звернення до Державної служби геології та надр України з заявою у 2020 року до матеріалів справи не надано.

Матеріалами справи встановлено, позивач звернувся до відповідача із заявою 31.10.2022 року щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків Марийського родовища. Листом №4268/07/2-22 від 09.11.2022 року Державна служба геології та надр України повернула СП ТОВ «Еліком» заяву з доданими до неї документами, оскільки підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, було змінено правила надання спеціальних дозволів та встановлено єдину підставу для отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону, а саме, зацікавлений суб`єкт господарювання повинен був виконати дві вимоги: а) на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснити геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку; б) подати документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Запаси корисних Мар`янського копалин родовища затверджено протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин 30.04.2013 року № 2910.

Відповідно до ч. 1 ст. 13, ч. 1, 7, 8, 9 ст. 16 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи. Спеціальний дозвіл на користування надрами надається за результатами аукціону (електронних торгів), а за наявності підстав, визначених частиною першою статті 16-2 цього Кодексу, - без проведення аукціону (електронних торгів). Надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами та до угоди про умови користування надрами здійснюються відповідним дозвільним органом: центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а щодо ділянок надр, що містять корисні копалини місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим. Спеціальний дозвіл на користування надрами за результатами аукціону (електронних торгів) надається відповідним дозвільним органом у порядку, визначеному цим Кодексом, переможцю аукціону (електронних торгів), який має право бути користувачем надр відповідно до частин першої - шостої статті 13 цього Кодексу. Спеціальний дозвіл на користування надрами надається переможцю аукціону (електронних торгів) за його зверненням. У разі якщо переможець аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами або переможець конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції не має права бути користувачем надр відповідно до частин третьої - шостої статті 13 цього Кодексу, відповідний аукціон (електронні торги) або конкурс вважається таким, що не відбувся. Для ініціювання продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні (електронних торгах) заявник подає до відповідного дозвільного органу заяву та додаткові матеріали, що включають оглядову карту, ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програму робіт, а якщо ділянка надр вже підготовлена для виставлення на аукціон (електронні торги) та інформація про неї розміщена на офіційному веб-сайті дозвільного органу - лише заяву із зазначенням назви такої ділянки. Ділянки надр, які пропонуються для виставлення на аукціон (електронні торги) з метою надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ), погоджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр (у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства), протягом 15 робочих днів з дня надходження запиту відповідного дозвільного органу разом з документами, передбаченими частиною десятою цієї статті. У разі відмови у погодженні центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, надає обґрунтовані зауваження (із зазначенням шляхів їх усунення) щодо неможливості надрокористування на запропонованій ділянці надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства. Такі погодження та зауваження оприлюднюються на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення. Спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин у встановленому законодавством порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин Державною комісією України по запасах корисних копалин, за умови подальшого затвердження нею таких запасів, на підставі спеціального дозволу на користування надрами. Надрокористувач, якому надано спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин, має право проводити дорозвідку (довивчення) родовищ у межах наданої йому ділянки надр.

Згідно ст. 16-3 Кодексу України про надра, у разі надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до нього відповідні відомості підлягають внесенню до Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами не пізніше п`яти робочих днів після підписання заявником відповідної угоди про умови користування надрами та за умови сплати ним плати (збору), якщо таку плату (збір) встановлено статтями 28, 34 або статтею 39 цього Кодексу. Спеціальний дозвіл на користування надрами надається у формі витягу із Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами в електронній формі. Спеціальний дозвіл на користування надрами у формі витягу у паперовій формі не є обов`язковим та надається протягом п`яти робочих днів з дня подання до відповідного дозвільного органу надрокористувачем заяви довільної форми. Невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами є угода про умови користування надрами, що укладається між відповідним дозвільним органом та надрокористувачем протягом 30 календарних днів з дня прийняття відповідним дозвільним органом рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами. Угода про умови користування надрами має містити характеристику ділянки надр та програму робіт, що оформлюються як додатки до угоди, які є її невід`ємною частиною, а також умови надрокористування, що передбачають: 1) вимоги щодо ефективності робіт; 2) сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; 3) порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; 4) основні види, обсяги робіт і економічно обґрунтовані строки виконання робіт на ділянці надр (з урахуванням геологічних особливостей); 5) підстави для припинення діяльності, пов`язаної з користуванням ділянкою надр. Форма спеціального дозволу на користування надрами, граничні економічно обґрунтовані строки виконання робіт на ділянці надр (з урахуванням геологічних особливостей), основні види робіт та форми заяв, передбачених цим Кодексом, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Примірні угоди про умови користування надрами затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, а щодо корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, та підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті відповідного дозвільного органу. Підставою для прийняття рішення про відмову в наданні спеціального дозволу на користування надрами, продовженні строку його дії, внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами є: 1) виявлення у поданих документах недостовірних відомостей; 2) наявність обмежень щодо можливості заявника набувати прав користування надрами, визначених частинами третьою - шостою статті 13 цього Кодексу; 3) відсутність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність та/або наявність невідповідності відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інформації (даним), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, поданій заявником, а в разі зареєстрованого іноземного представництва - інформації про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до Закону України «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях»; 4) наявність підстав, передбачених частинами шостою - восьмою статті 16-4 цього Кодексу, - у разі подання заяви про продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами. Підставою для прийняття рішення про відмову у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами, крім передбачених частиною одинадцятою цієї статті, також є підстави, визначені частиною чотирнадцятою статті 16-5 цього Кодексу. Підставою для залишення поданої заяви без розгляду є: 1) подання не в повному обсязі документів, що додаються до заяви, відповідно до цього Кодексу; 2) підписання заяви або хоча б одного з документів, що додаються до заяви особою, яка не має на це повноважень; 3) оформлення заяви або хоча б одного з документів, що додаються до заяви, із порушенням вимог цього Кодексу, не за встановленою формою, незазначення у таких документах даних, які обов`язково вносяться до них згідно з цим Кодексом; 4) подання заяви з порушенням строків, передбачених цим Кодексом; 5) звернення заявника про залишення заяви без розгляду. Рішення про залишення заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку дії, внесення змін до спеціального розгляду на користування надрами без розгляду набирає чинності з дня його прийняття, а інформація про таке рішення підлягає обов`язковому оприлюдненню на Державному геологічному веб-порталі та направляється заявнику через електронний кабінет надрокористувача наступного робочого дня після його прийняття. Рішення про залишення заяви без розгляду має містити обґрунтовані пояснення підстави залишення заяви без розгляду, конкретні факти на підтвердження наявності такої підстави, а також пропозиції щодо усунення виявлених недоліків. Залишення заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами без розгляду або відмова у наданні спеціального дозволу на користування надрами з підстав, не передбачених цим Кодексом, забороняється.

Відповідно до ч. 5 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Згідно пунктів 3, 4 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 124 (дійсного на час виникнення спірних правовідносин), дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком. Дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів на підставі спеціального дозволу на користування надрами. Надрокористувач, якому надано дозвіл на видобування корисних копалин, проводить дорозвідку (довивчення) родовища у межах наданої йому ділянки надр.

Згідно абзаців 1, 2, 3 п. 8 вищевказаного Порядку, без проведення аукціону дозвіл надається у разі: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій або електронній формі. Заява разом з документами, зазначеними у додатку 1, підписується відповідно до законодавства про електронний документообіг з накладенням на них кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги». В електронній формі заява та документи надсилаються на електронну адресу Держгеонадр, зазначену на її офіційному веб-сайті, а після набрання чинності Порядком функціонування електронного кабінету надрокористувача подаються через електронний кабінет надрокористувача. Порядок функціонування електронного кабінету надрокористувача затверджується Міндовкіллям. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), актуальна інформація (дані) на дату подання заяви, що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), дата народження, країна громадянства (підданства), а в разі коли кінцевий бенефіціарний власник іноземець є громадянином (підданим) декількох країн - усі країни його громадянства (підданства), серія (за наявності) та номер документа (документів), що посвідчує особу та підтверджує громадянство (підданство), зокрема, але не виключно паспорта громадянина України для виїзду за кордон, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), характер та міра (рівень, ступінь, частка) бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу) або обґрунтована причина його (їх) відсутності, а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

23.10.2008 року Міністерством охорони навколишнього середовища України видано СП ТОВ «Еліком» спеціальний дозвіл на користування надрами № 3368 на Мар`янське родовище, строком на 5 років. Спеціальний дозвіл видано з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка вапняків в якості цементної сировини, затвердження запасів ДКЗ України. 23.10.2008 року між СП ТОВ «Еліком» та Міністерством охорони навколишнього середовища України укладено угоду про умови користування надрами № 3368, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою Мар`янського родовища вапняків. Термін спеціального дозволу сплив.

Частиною 1 статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» передбачено, що постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.

Прийняті постанови Кабінету Міністрів України від № 124 від 19.02.2020 року, не встановлено можливість застосовувати положення Порядку № 615, що були повністю змінені в своїй редакції (пп.1 п.8 Порядку № 615 в редакції постанови КМУ від 26.04.2012 р.), до відносин, які виникли або продовжують існувати після набрання нею (постановою Кабінету Міністрів України № 124 від 19.02.2020 року) чинності, право суб`єктів господарювання на отримання спеціальних дозволів на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 розглядаються лише за умови «якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів».

Постановою КМУ № 124 від 19.02.2020 було передбачено, що Порядок № 615 у новій редакції починає діяти з моменту набрання чинності в редакції постанови КМУ № 124 від 19.02.2020, а саме з 25.02.2020 року незалежно навіть від правовідносин, що існували між Держгеонадрами та такими суб`єктами господарювання. Зворотна дія нормативно-правового акта має (може) бути передбачена у самому акті, але постановою КМУ № 124 від 19.02.2020 року не передбачено можливості застосування пп.1 п.8 Порядку № 615 в редакції постанови КМУ від 26.04.2012 року.

Міністерством охорони навколишнього середовища України було видано СП ТОВ «Еліком» спеціальний дозвіл на користування надрами № 3368 на Мар`янське родовище, з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка вапняків в якості цементної сировини, затвердження запасів ДКЗ України, строком на 5 років. Дозвіл на строк, на який було видано вичерпав свою дію.

Звісно, СП ТОВ «Еліком» як перший надрокоритувач та такий який мав спеціальний дозвіл на користування надрами, має право на отримання нового дозволу на коригування надрами у поза аукціонному порядку, який був передбачений п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (надання дозволу без проведення аукціону). Проте для отримання дозволу існують певні умови у тому числі щодо термінів.

Без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Встановлено, що СП ТОВ «Еліком» на підставі дозволу наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою, здійснило геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин.

Запаси корисних копалини Мар`янського родовища затверджено протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин 30.04.2013 року № 2910. З моменту затвердження запасів корисних копалин та подання СП ТОВ «Еліком» заяви про видачу спеціального дозволу на користування надрами минуло більше трьох років.

Між позивачем та відповідачем відсутній адміністративний договір, який передбачав би надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків Марийського родовища. 23.10.2008 року між СП ТОВ «Еліком» та Міністерством охорони навколишнього середовища України укладено угоду про умови користування надрами № 3368, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою Мар`янського родовища вапняків.

При вирішені спору, суд апеляційної інстанції керується правою позицію Верховного Суду, викладеною у постанові від 22.09.2021 року у справі №160/11619/20 (ті самі сторони провадження та предмет спору).

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судових витрат здійснених позивачем у разі відмови у задоволенні позовних вимог та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Спільного підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю «Еліком» - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 року в справі №160/8601/23 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119429121
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/8601/23

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні