Справа № 420/36548/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2024 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПотоцької Н.В.
за участі секретаряЗагрійчук О.В.
представника позивачаБєлкіної Н.В.
представника відповідачаЄфтенія С.В.
розглянувши за правилами загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні по суті) адміністративну справу за позовом Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської Міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про припинення права на виконання будівельних робіт,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської Міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» в якому позивач просить:
припинити право на виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта від 22.03.2023 №ОД051230320253 «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до ст.31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Порядку взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування», затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.03.2018 №135, проведено комісійне обстеження нового будівництва житлового будинку за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Саксаганського, 2-А (кадастровий №5110136900:43:007:0023) щодо дотримання вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.
Під час виїзду на місце за вищезазначеною адресою було встановлено факт здійснення будівельних робіт, а саме: влаштовано монолітний стрічковий фундамент з влаштуванням арматурних виступів та арматурної сітки.
Як вказав позивач, згідно Реєстру будівельної діяльності наявна інформація щодо реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта за №ОД 051230320253 від 22.03.2023 на об`єкт «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: АДРЕСА_1 ».
Відповідачем встановлено, що площа земельної ділянки (кадастровий №5110136900:43:007:0023), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на якій заплановано будівництво двоповерхового індивідуального житлового будинку з мансардою складає - 301 кв.м.
Норми ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» поширюються на планування і забудову територій населених пунктів та міжселенних територій та державному, регіональному та місцевому рівні.
Ці норми обов`язкові для органів державного управління, місцевого самоврядування, підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських населених пунктів та інших територіях.
Відповідно пункту 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 м.кв для блокованої забудови і не менше 500 м.кв. для індивідуальної житлової забудови.
Площа земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5110136900:43:007:0023 становить 0,0301 га, тобто її площа є меншою ніж це передбачено нормами ДБН Б.2.2-12:2019, які дозволяють здійснювати забудову земельної ділянки.
Таким чином, нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою на земельній ділянці загальною площею 301 кв.м з кадастровим №110136900:43:007:0023 за адресою: АДРЕСА_1 здійснюється з порушеннями вимог державних будівельних норм.
Враховуючи викладене, посилаючись на ст. 39 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», «Положення про Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради», затвердженого рішенням Одеської міської ради від 03.11.2021 №671-VIII, «Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт», затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, «Порядок взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування», затверджений рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.03.2018 №135, позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 28.12.2023 року залишено без руху.
03.01.2024 року до суду за вхід. №ЕС/344/24 від Позивача надійшла заяви на виконання ухвали суду з уточненнями до позовної заяви.
Ухвалою суду від 15.01.2024 року відкрито провадження по справі в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 12.02.2024 р.
Ухвалою суду від 12.02.2024 року залишено позовну заяву без руху.
04.03.2024 року за вхід. №9080/24 надійшов відзив на позов, в якому, зокрема, наголошено на необґрунтованості вимог позивача, оскільки Відповідачем здійснюється будівництво на підставі дозвільних документів, а саме: схеми забудови реєстраційний номер №B01:9300-8707-4837-4297 від 15.03.2023, повідомлення про початок виконання будівельних робіт №ОД 051230320253, яке зареєстровано позивачем 22.03.2023 року.
Таким чином, як вважає відповідач, у нього є повний пакет дозвільних документів, які дозволяють здійснювати будівельні роботи на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 5110136900:43:007:0023.
Відповідачем окремо зазначено, що маючи намір забудови вказаної земельної ділянки індивідуальним двоповерховим житловим будинком садибного типу, площею до 500 кв.м., ТОВ «ЮНА-2019» неодноразово зверталося до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (Департамент) із відповідними заявами про видачу будівельних паспортів, що є основним дозвільним документом для забудови вищезазначених ділянок, проте Департамент містобудування та архітектури Одеської міської ради відмовляв позивачу у видачі будівельних паспортів.
Разом з тим, відповідач наголосив на наявності у нього схеми забудови реєстраційний номер №B01:9300-8707-4837-4297 від 15.03.2023, яка на період дії воєнного стану в Україні є документом тотожним будівельному паспорту.
Відповідач, посилаючись на те, що у позивача були відсутні підстави для звернення до суду із цим позовом згідно Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також те, що ТОВ «ЮНА-2019», що є замовником даного будівництва є юридичною особою, а не фізичною особою (громадянином, на кого чітко вказує дана норма ДБН), земельні ділянки ТОВ «ЮНА-2019» за адресою вул. Саксаганського 2-А в м. Одесі, не надавались підприємству, а були ним придбані, просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Ухвалою суду від 04.03.2024 року задоволено заяву представника позивача про поновлення процесуального строку від 15.02.2024 року за вхід. №ЕС/6709/24. Визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду. У задоволенні заяви представника відповідача від 09.01.2024 року за вхід. №1094/24 відмовлено.
Ухвалою суду від 04.03.2024 року задоволено заяву представника відповідача за вхід. №9078/24 від 04.03.2024 року про виклик та допит свідків.
12.03.2024 року до суду за вхід. №ЕС/10225/24 до суду від представника Позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представником зазначено, що у відзиві представником Відповідача викладено хибну позицію про те, що наявність схеми намірів забудови та повідомлення про початок виконання будівельних робіт є беззаперечним доказом відсутності порушень містобудівного законодавства з боку забудовника.
Щодо посилання представника Відповідача на лист Міністерства розвитку громад та територій України від 14.12.2022 у відповідь на його звернення, представником Позивача зазначено, що листування між суб`єктами звернення та органами державної влади носять виключно інформаційний характер та не створює норм права, тобто не є нормативно-правовим актом.
Також наданий лист не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а саме - індивідуальним актом, у розумінні статті 4 КАС України, оскільки відповідь, викладена у листі носить інформаційний характер тому не створює для Позивача чи інших осіб певних правових наслідків.
Окремо представник зазначив, що право власника на забудову своєї земельної ділянки не є абсолютним. Під час проектування та будівництва забудовник зобов`язаний дотримуватись вимог містобудівного законодавства.
Також, Відповідачем не надано жодних доказів щодо вчинення будь-якими посадовими особами протиправних дій стосовно нього, а тому припущення про корупційний тиск на підприємство та голослівні заяви не повинні бути взяті судом до уваги.
Підсумовуючи, представником зазначено, що Відповідачем в оскаржуваному повідомленні про початок виконання будівельних робіт наведено недостовірні відомості, а саме наміри забудови, які відображені у відповідній схемі, не відповідають вимогам державним будівельних норм. Таким чином будівництво здійснюється без належно затвердженого проекту або оформленого відповідно до вимог законодавства будівельного паспорта (схеми намірів).
Ухвалою суду від 14.03.2024 року задоволено заяву представника позивача про виклик спеціаліста.
Ухвалою суду від 14.03.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 08.04.2024 року зупинено провадження по справі до 15 травня 2024 року.
Ухвалою суду від 25.05.2024 року із занесенням до протоколу судового засідання поновлено провадження по справі.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28.05.2021 року за №1005561070003077628, ідентифікаційний код юридичної особи: 44371102, місцезнаходження юридичної особи: 65035, NB01:9300-8707-4837-4297 від 15.03.2023. Види економічної діяльності: 41.10 Організація будівництва будівель (основний, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, 64.92 Інші види кредитування, 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна, 81.22 Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів.
ТОВ ЮНА-2019 на підставі іпотечного договору від 19 травня 2021 року було взято в іпотеку нерухоме майно у вигляді, у т.ч. сформованої земельної ділянки, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Після чого вказана сформована земельна ділянка, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009, була розподілена на шістнадцять окремих земельних ділянок, які наново сформовані шляхом присвоєння окремих шістнадцяти кадастрових номерів, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру.
ТОВ ЮНА-2019 є власником земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5110136900:43:007:0023, площею 0,0301 га, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 27.06.2021 року.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 5110136900:43:007:0023 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Вказана земельна ділянка зареєстрована на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:43:007:0023 знаходиться відповідно до Генерального плану м. Одеса в зоні Ж-1 (Зона садибної забудови).
Відповідно до ст.31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Порядку взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування», затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.03.2018 №135 (зі змінами), головним спеціалістом інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР ОСОБА_1 , проведено комісійне обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси, за результатами якого складено акт від 27.09.2023 року.
В Акті від 27.09.2023 року зазначено та підтверджено судом з наданих до суду письмових доказів наступне:
«За результатами обстеження встановлено: під час виїзду на місце за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 5110136900:43:007:023) встановлено факт здійснення будівельних робіт, з нового будівництва житлового будинку, а саме: влаштовані монолітний стрічковий фундамент з влаштуванням арматурних виступів та сітки, що підтверджується фотофіксацією.
Згідно Реєстру будівельної діяльності наявні відомості щодо реєстрації ІНФОРМАЦІЯ_1 20.03.2023 повідомлення №ОД 051230320253 про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: АДРЕСА_1 ».
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, земельна ділянка, загальною площею 0.0301 га. Кадастровий номер:5110136900:43:007:0023. цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , належить на праві власності ТОВ «ЮНА-2019».
Архітектором ОСОБА_2 виготовлена схема намірів забудови земельної ділянки від 16.03.2023 реєстраційний номер NВ01:9300-8707-4837-4297 на нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 511036900:43:007:0023), з намірами забудови -двоповерховий житловий будинок з мансардою, загальною площею 199,69 кв.м, габаритними розмірами 12.59 х7.680м. Будинок віднесено до 11 ступеню вогнестійкості.
Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою, не видавався.
Розглянувши наявні матеріали встановлено, що площа земельної ділянки (кадастровий номер: 5110136900:43:007:0023) па якій заплановано будівництво двоповерхового індивідуального житлового будинку з мансардою складає - 301 кв.м.
Однак згідно п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», граничним розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва мас становити не менше 150 кв.м. для блокованої забудови і не менше 300 кв.м. для індивідуальної житлової забудови.
ТОВ «ЮНА-2019» на підставі іпотечного договору від 19 травня 2021 року було взято в іпотеку нерухоме майно у вигляді у т.ч. сформованої земельної ділянки, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Земельна ділянка по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,5642га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009 була раніше надана іншій фізичні особі.
07.06.2021 вищевказана земельна ділянка, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, перестала існувати. Вона була розподілена на 17 окремих земельних ділянок (16 ділянок під будівництво житлових будинків. 1-ділянка- для улаштування проїзду), які наново сформовані шляхом присвоєння окремих кадастрових номерів, в тому числі 511013690043:007:0023, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру, всупереч діючим будівельним нормам щодо їх граничних розмірів.
При цьому, формування нової земельної ділянки здійснювалось без урахування вимог діючих будівельних норм БН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудову територій», які набрали чинності 01 жовтня 2019 року, у т.ч. в частині граничного розміру площі ділянки…»
З урахуванням вищевказаних обставин, встановлених за результатами обстеження на місці, Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради встановлено, що нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці загальною площею 301 кв.м. з кадастровим номером: 51110136900:43:007:0023 за адресою: АДРЕСА_1 здійснюється з порушеннями п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Частиною ч. 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Разом з тим, згідно ч.1 ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VI, якого встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Державний архітектурно-будівельний контроль замовників будівництва, які є фізичними особами, здійснюється відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з урахуванням особливостей правового статусу таких осіб. Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.
Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №135 від 29.03.2018 затверджений Порядок взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування (далі - Порядок №135) (зі змінами).
Порядок №135 визначає організаційні засади взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань виявлення фактів самочинного будівництва та вжиття відповідних заходів реагування на такі факти.
Відповідно до п. 2 Порядку №135, виявлення фактів самочинного будівництва здійснюється із повідомлень про відповідні факти, які надходять від фізичних та юридичних осіб, або безпосередньо виконавчими органами Одеської міської ради, комунальними підприємствами, установами, закладами та організаціями Одеської міської ради, органами самоорганізації населення та іншими, визначеними законодавством України та цим Порядком суб`єктами, які в межах наданих повноважень здійснюють постійний контроль за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові території м. Одеси або здійснюють інші повноваження, в ході реалізації яких можуть бути виявлені факти самочинного будівництва, в тому числі і управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради.
Як зазначено позивачем у позовній заяві та підтверджено матеріалами справи, підставою для комісійного обстеження об`єкта містобудування (нове будівництво житлового будинку на земельній ділянці з кадастровим номером 51110136900:43:007:0023 за адресою: м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А) щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси став лист Київського окружної прокуратури міста Одеси від 21.08.2023.
Вказану обставину підтвердив свідок ОСОБА_1 - спеціаліст Управління ДАБК ОМР.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про правомірність проведення відповідачем комісійного обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси, за результатами якого складено акт від 27.09.2023.
Щодо встановленого під час обстеження порушення ТОВ «ЮНА -2019» п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», судом встановлено наступне.
ТОВ «ЮНА-2019» є власником земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5110136900:43:007:0023, площею 0,0301 га. (301 кв.м.), що підтверджується витягом про державну реєстрацію прав власності.
Як встановлено під час комісійного обстеження та не заперечується відповідачем, ТОВ «ЮНА-2019» здійснює будівництво житлового будинку на вказаній земельній ділянці на підставі:
схеми забудови реєстраційний номер №B01:9300-8707-4837-4297 від 15.03.2023;
повідомлення про початок виконання будівельних робіт ОД 051230320253, яке зареєстровано позивачем 22.03.2023 року.
За положеннями частин 2-4 статті 373 ЦК України, право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Право власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (ґрунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об`єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.
Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.
Стаття 375 Цивільного кодексу України (далі ЦК) гарантує право власника на забудову земельної ділянки. Так, за положеннями ч. 1 цієї статті, власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам.
Власник земельної ділянки набуває право власності на зведені ним будівлі, споруди та інше нерухоме майно (ч. 2 ст. 375 ЦК України).
Згідно ч. 3 ст. 375 ЦК України, право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням.
За визначеннями, наведеними у ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»:
будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва;
замовник будівництва (далі - замовник) це фізична чи юридична особа, яка має у власності чи користуванні одну чи декілька земельних ділянок або у власності чи управлінні будівлю/споруду і має намір щодо виконання підготовчих та/або будівельних робіт;
містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.
Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Положеннями ч. 4 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Згідно ч. 5 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 3-1) отримання права на виконання підготовчих та будівельних робіт у випадках, визначених цим Законом; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 4-1) державна реєстрація спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва та майбутній об`єкт нерухомості у випадках, визначених законом; 4-2) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом та прийнятий в експлуатацію у випадках, визначених цим Законом, об`єкт (його складову).
Відповідно до ст. 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).
Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.
Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.
За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.
Частиною 2 статті 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.
Згідно ч. 3 ст. 27 цього Закону, надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Порядок видачі будівельного паспорта визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (ч. 3 ст. 27 Закону).
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 року № 103, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 р. за № 902/19640, було затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі Порядок № 103), який розроблений відповідно до статті 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» і призначений для використання уповноваженими органами з питань містобудування та архітектури та іншими суб`єктами містобудування при вирішенні питань забудови присадибних, дачних і садових земельних ділянок.
За положеннями пунктів 1.2-1.6 Порядку № 103, будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.
Параметри забудови визначаються з урахуванням будівельних норм, що встановлюють вимоги до планування та забудови територій, а також встановлених чи визначених в установленому порядку режимів використання об`єктів всесвітньої спадщини, їх територій та буферних зон, пам`яток культурної спадщини, їх територій та зон охорони, історичних ареалів населених місць, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій та їх зон охорони, охоронюваних археологічних територій.
Розроблення будівельного паспорта здійснюється відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні.
Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов і обмежень.
Для об`єктів будівництва, на які надається будівельний паспорт, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.
Згідно п. 2.1 Порядку № 103, будівельний паспорт видається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви на видачу будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, до якої додаються: копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію, або заповіту, у разі якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, у разі якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту); згода співвласника (співвласників) об`єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту) (за умови перебування у спільній власності); схема намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку; проектна документація (за наявності); згода співвласника (співвласників) земельної ділянки на забудову (у разі розміщення нових об`єктів) (за умови перебування у спільній власності); інформація про наявність у межах земельної ділянки режимоутворюючих об`єктів культурної спадщини та обмеження у використанні земельної ділянки у разі здійснення нового будівництва об`єкта (за наявності).
Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до статті 12 -1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Деякі питання здійснення дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану» від 24 червня 2022 р. №722.
Відповідно до п.1 ч.1 Постанови №722 встановлено, що на період дії воєнного стану в Україні та протягом одного року з дня припинення чи скасування воєнного стану: будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) площею до 500 кв. метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки за рішенням замовника відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні, а у разі відсутності затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні - відповідно до цільового призначення земельної ділянки та обмежень у використанні земель, визначених Законом України «Про охорону культурної спадщини», може здійснюватися замовником без отримання будівельного паспорта забудови земельної ділянки.
У такому разі замовник звертається до архітектора або інженера-проектувальника, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, на підставі укладеного між ними договору, архітектор або інженер-проектувальник забезпечує створення та/або завантаження до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва з накладенням кваліфікованого електронного підпису схеми намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), створеної з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил.
Враховуючи викладені обставини, суд приходить до висновку, що видання будівельного паспорту на забудову спірної земельної ділянки не носить обов`язкового характеру, за умови видання інших дозвільних документів, яким в даному випадку є схема намірів забудови реєстраційний номер №B01:9300-8707-4837-4297 від 15.03.2023 року.
Також суд зазначає, що пунктами 1.1 та 1.2 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 №104, визначено, що ці державні будівельні норми поширюються на планування і забудову територій населених пунктів та міжселенних територій на державному, регіональному та місцевому рівні. Також визначено, що ці норми обов`язкові для органів державного управління, місцевого самоврядування, підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських населених пунктів та інших територіях.
Пунктом 6.1.31 ДБН Б.2.2-12:2019 передбачено, що зони садибної забудови мають формуватися за принципами мікрорайонування окремими чи зблокованими житловими будинками з присадибними ділянками. Поверховість будинків в межах територій садибної забудови не може перевищувати 3-х поверхів без урахування мансарди.
Розміщення багатоквартирних (секційних) будинків в кварталах садибної забудови не допускається.
В свою чергу, згідно п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019, граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 м2 для блокованої забудови і не менше 500 м2 для індивідуальної житлової забудови.
Примітка 1. До площі присадибної земельної ділянки включається площа під забудовою житлових будинків та господарських будівель.
Примітка 2. При розміщенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в межах сформованої забудови площа її може бути зменшена, але не більше ніж на 20% за умов забезпечення санітарних та протипожежних вимог.
З огляду на зазначені норми чинного законодавства суд дійшов висновку, що право власника на забудову на земельній ділянці, що перебуває у власності, здійснюється за умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил та відповідно до цільового призначення земельної ділянки, а використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.
Судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:43:007:0023, розташована за адресою АДРЕСА_1 , знаходиться відповідно до Генерального плану м. Одеси в зоні Ж-1 (зона садибної забудови), яка згідно Плану зонування території міста Одеси призначена для розташування садибної забудови, одноквартирних житлових будинків із земельними ділянками та зблокованих одно-двоквартирних житлових будинків на суміжних ділянках. За цільовим призначенням вказана земельна ділянка призначена для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
В свою чергу ескізом намірів забудови земельної ділянки кадастровий номер 5110136900:43:007:0023 передбачено нове будівництво житлового будинку площею забудови 137,1 м2, що відповідає умовам використання земельної ділянки, визначеним зазначеною вище містобудівною документацією та цільовим призначенням земельної ділянки.
Разом з тим, аналіз пункту 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 свідчить про те, що він встановлює граничні розміри площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва. Тобто приписи зазначеного пункту ДБН Б.2.2-12:2019 в частині мінімальних розмірів площі земельних ділянок обов`язково враховуються при наданні земельних ділянок громадянам для нового індивідуального житлового будівництва за рішенням уповноваженого на те органу. При цьому, за змістом зазначеної норми земельна ділянка, яка підлягає передачі громадянину для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки) не може бути меншою ніж визначена п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій».
В свою чергу порядок передачі громадянам у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки) регламентується нормами Земельного кодексу України та передбачає певну визначену законом процедуру, яка не стосується в даному випадку позивача.
З огляду на зазначене суд вважає обґрунтованими доводи позивача про те, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок громадянам та не стосуються вже сформованих земельних ділянок.
В даному ж випадку мова йде про забудову позивачем як юридичною особою вже належної товариству земельної ділянки, а тому норми пункту 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 застосуванню в даному випадку не підлягають.
В свою чергу положення ДБН Б.2.2-12:2019 не містять жодних положень щодо обмежень розмірів земельної ділянки, на якій планується забудова, тобто вказаними ДБН не визначено ні мінімальних, ні максимальних розмірів земельних ділянок, які можуть підлягати забудові та недотримання яких унеможливлює забудову земельної ділянки.
За положеннями ДБН Б.2.2-12:2019 є певні вимоги до розміщення будівельного об`єкта на земельній ділянці, зокрема, вимоги до відстаней, відступів, меж, які підлягають обов`язковому дотриманню при забудові земельної ділянки і саме ці вимоги впливають на можливість такої забудови.
Як зазначив позивач, за результатами обстеження на місці, Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради встановлено, що нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці загальною площею 301 кв.м. з кадастровим номером: 51110136900:43:007:0023 за адресою: АДРЕСА_1 здійснюється з порушеннями п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».
Підсумовуючи все вищезазначене, суд дійшов висновку, що вказані норми ДБН регулюють граничний розмір площі земельної ділянки, при наданні земельних ділянок громадянам та відповідно вказані норми ДБН не регулюють спірні правовідносини та при обстеженні об`єкта містобудування було помилково встановлено порушення ТОВ «ЮНА -2019» п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».
Крім того, суд враховує те, що листом Міністерства розвитку громад та територій України №7/14.4.1/13703-22 від 14 грудня 2022 року на запит ТОВ «ЮНА-2019» щодо застосування положень пункту 6.1.32 державних будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» (далі -ДБH Б.2.2- 12:2019) при оформленні будівельних паспортів забудови земельних ділянок, розташованих на вул. Саксаганського у м. Одесі, повідомлено, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБH 5.2.2- 12:2019, розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок. Застосування цієї норми при здійсненні забудови раніше сформованих земельних ділянок відповідного цільового призначення не має достатнього нормативного підґрунтя.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про припинення права на виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта від 22.03.2023 № ОД051230320253 «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: АДРЕСА_1 ».
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 р.
Згідно з ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007 року у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011 року у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010 року у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994 року у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003 року у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008 року у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.
Керуючись ст. ст. 2-9, 242, 246, 250, 251, 255, 293-297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської Міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про припинення права на виконання будівельних робіт відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської Міської ради (адреса: 65009, Одеська обл., Одеський р-н., м. Одеса, вул. Черняховського, буд. 6, код ЄДРПОУ 40199728)
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» (адреса: 65038, м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А, код ЄДРПОУ 44371102)
Головуючий суддяНінель ПОТОЦЬКА
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119562689 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні