Справа № 352/2272/23
Провадження № 4-с/352/5/24
УХВАЛА
10 червня 2024 року м. Івано-Франківськ
Тисменицький районний суд Івано-Франківської області у складі:
головуючого судді Олійника М. Ю.
за участю:
секретаря судового засідання Кукули О. С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за скаргою Тисменицького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» на дії державного виконавця відділу державної виконавчої служби в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Королик Станіслава Олеговича,
в с т а н о в и в :
31 травня 2024 року Тисменицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко», як боржник у виконавчому провадженні, звернувся до суду зі скаргою на постанову державного виконавця відділу державної виконавчої служби в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Королик Станіслава Олеговича. Боржник просив суд визнати незаконною та скасувати постанову державного виконавця Івано-Франківського відділу державної виконавчої служби в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Королика Станіслава Олеговича про відкриття провадження №75053464 від 20 травня 2024 року. Вимоги скарги боржник обґрунтовує тим, що ухвалою суду від 22 лютого 2024 року стягнуто з Тисменицького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради на користь ОСОБА_1 кошти у розмірі 3073,60 грн за сплачені судові витрати. 08 травня 2024 року видано виконавчий лист від 20 травня 2024 року, за яким державний виконавець відкрив виконавче провадження №75053464. Боржник вважає, що державний виконавець протиправно відкрив виконавче провадження та повинен був повернути виконавчий документ стягувачу без виконання, оскільки згідно зі статутом, затвердженим рішенням Тисменицької міської ради від 18 лютого 2022 року № 01/01-14, Тисменицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради є комунальною установою та утримується за рахунок коштів бюджету Тисменицької міської ради. Відповідно ухвала суду про стягнення коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України, а не органами виконавчої служби. Відповідно до п. 3 Порядку №845 від 03.08.2011 рішення про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства. Тобто, законодавством передбачено спеціальний порядок виконання рішень судів у справах про стягнення коштів з місцевих бюджетів. Саме Держказначейство є органом, що здійснює безспірне списання коштів за рішенням суду про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів. Відповідно до п. 9 ч. 4 ст. 4 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчий документ повертається стягувачу, якщо такий не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби.
В судове засідання представник боржника не з`явилася, надала заяву про розгляд скарги без її участі.
Представник стягувача ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилася, надала заперечення проти скарги, в якому вказала, що 20 травня 2024 року було відкрите виконавче провадження №75053464 за заявою стягувача. Виконавчий документ, був пред`явлений до виконання і передбачає стягнення коштів з Тисменицького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради. Вважає, що виконавчий документ прийнято до виконання законно. Тисменицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради зареєстрований у ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як самостійна юридична особа та має свій код ЄДРПОУ 22195122. Відповідно до п. 2 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою КМУ від 03.08.2011 року №845 боржники визнані в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів, а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання. Відповідно до п. 3 Порядку №845 від 03.08.2011 рішення про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства. Тобто, законодавством передбачено спеціальний порядок виконання рішень судів у справах про стягнення коштів з місцевих бюджетів. Орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства. У свою чергу боржник Тисменицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради не додав до скарги доказів на підтвердження відкритого рахунку в органі Казначейства.
Окрім того, представник стягувача просила провести судовий розгляд без її участі.
Державний виконавець, в судове засідання не з`явився, про причин неявки суду не повідомив.
Дослідивши скаргу та додані докази, суд дійшов висновку, що відповідна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав:
Так, ухвалою (справа № 352/2272/23) від 22 лютого 2024 року суд стягнув з Тисменицького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради на користь ОСОБА_1 кошти у розмірі 3073,60 грн за сплачені судові витрати.
08 травня 2024 року на виконання ухвали суду від 22 лютого 2024 року бу виданий виконавчий лист.
Постановою від 20 травня 2024 року державний виконавець відкрив виконавче провадження № 75053464, про стягнення з Тисменицького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради а користь ОСОБА_1 3073,69 судових витрат.
Предметом скарги є постанова про відкриття виконавчого провадження з підстав, що, а думку представника боржника, виконавчий документ, де боржником є комунальна установа, яка утримується за рахунок коштів бюджету - Тисменицької міської ради, не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, а має виконуватися виключно органами Казначейства.
Представник стягувача, натоміть, вважає, що даний виконавчий документ підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, а не органом Казначейства.
Згідно з ст. 5 Конституції України влада здійснюється безпосередньо і через органи державної влади (законодавча, виконавча, судова) та органи місцевого самоврядування.
Згідно зст.140,142Конституції Українимісцеве самоврядуванняздійснюється територіальноюгромадою впорядку,встановленому законом,як безпосередньо,так ічерез органимісцевого самоврядування:сільські,селищні,міські радита їхвиконавчі органи.Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
Тобто, органи місцевого самоврядування не належать до системи органів державної влади та мають самостійний бюджет.
Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного бюджету та місцевого бюджету.
Згідно ч.2 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження» рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Пункт 9 Прикінцевих та Перехідних положень Бюджетного Кодексу України регламентує, що рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.
Механізм виконання судових рішень про стягнення коштів з бюджетних установ визначається Законом України «Про виконавче провадження», Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» та Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845 (далі - Порядок № 845).
У розумінні зазначеного Порядку №845 безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.
Згідно з п. 3 Порядку №845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Відповідно до п. 24 Порядку №845 стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.
Пунктом 26 Порядку №845 передбачено, що безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).
Водночас п. 9 Порядку №845 передбачено, що орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачу у разі, коли боржник немає відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Отже, визначальним для даного Закону є статус боржника. У разі, якщо боржником є державний орган, то порядок стягнення коштів з державного органу (державного або місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами) регулюється ст. 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» з урахуванням положень ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження». Якщо боржником є орган місцевого самоврядування, який не має відкритих рахунків в органі Казначейства, орган казначейства не виконує документ про стягнення коштів з такого боржника, а Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» не поширюється на органи місцевого самоврядування.
З наведених норм також слідує висновок, що Держказначейство не є ні органом примусового виконання судових рішень, ні учасником чи стороною виконавчого провадження, і відповідно не здійснює заходів з примусового виконання рішень у порядку, визначеному Законом України «Про виконавче провадження», а є встановленою Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» та Порядком №845 особою, що, зокрема, здійснює безспірне списання коштів за рішеннями судів про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів.
Боржником за виконавчим листом № 352/2272/23 від 20 травня 2024 року є Тисменицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Тисменицької міської ради, на який не поширюються вимоги ст. 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» та ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження».
Тисменицький заклад дошкільноїосвіти (ясла-садок)«Сонечко» Тисменицькоїміської радине має відкритих рахунків в органі Казначейства, з яких можливо було б здійснити безспірне списання коштів.
У зв`язку з викладеним, суд вважає, що ухвала Тисменицького районного суду Івано-Франківської області 22 лютого 2024 року у справі №352/2272/23, підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, а не органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно до п. 4 розділу І Інструкції з організації примусового виконання рішень, відділу примусового виконання рішень управлінь забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України підвідомчі рішення, за якими боржниками є територіальні органи центральних органів виконавчої влади та їх структурні підрозділи, місцеві суди, міські, районні або селищні ради чи районні державні адміністрації та їх структурні підрозділи, окружні прокуратури, інші територіальні підрозділи органів державної влади та їх посадові особи.
Таким чином, суд не погоджується з аргументами боржника, що виконання виконавчим листом № 352/2272/23 від 20 травня 2024 року має виконуватись лише органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів. Таким чином, виконавчий документ підлягає виконанню органом державної виконавчої служби.
Отже, підстави для скасування постанови держаного виконавця відсутні.
Керуючись ст.ст. 447, 451 ЦПК України,
п о с т а н о в и в :
В задоволенні скарги Тисменицького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» на дії державного виконавця відділу державної виконавчої служби в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Королик Станіслава Олеговича - відмовити.
Ухвали, що постановлені судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, набирають законної сили з моменту їх підписання суддею (суддями).
На ухвалу суду може бути подана апеляційна скарга до Івано-Франківського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складення).
Суддя Максим ОЛІЙНИК
Суд | Тисменицький районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2024 |
Оприлюднено | 11.06.2024 |
Номер документу | 119603204 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Цивільне
Тисменицький районний суд Івано-Франківської області
ОЛІЙНИК М. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні