Номер провадження: 22-ц/813/565/24
Справа № 522/14655/20
Головуючий у першій інстанції Кузнецова В. В.
Доповідач Дришлюк А. І.
Категорія: 57
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.05.2024 року м. Одеса
Одеський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді Дришлюка А.І., суддів Сегеди С.М., Громіка Р.Д.,
при секретарі судового засідання Нечитайло А.Ю.,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні ум.Одесі справуза апеляційноюскаргою Комунального підприємства «Одестранспарксервіс» на рішення Приморського районного суду м. Одеси від 14 вересня 2021 року по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Одестранспарксервіс», ОСОБА_2 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Одеської міської ради, Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Сахарова-26», про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій,
ВСТАНОВИВ:
31 серпня 2020 року до Приморського районного суду м. Одеси найшла позовна заява ОСОБА_3 до Комунального підприємства «Одестранспарксервіс», ОСОБА_2 , треті особи: Одеська міська рада, Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Сахарова-26», про зобов`язання утриматися від вчинення певних дій. 05 жовтня 2020 року в.о. директора Комунального підприємства «Одестранспарксервіс» надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просив відмовити у задоволенні позову, оскільки на думку відповідача у позивача у дійсності відсутнє порушене право. 23 листопада 2020 року ОСББ «Сахарова-26» звернулося до суду як третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору з позовом до Комунального підприємства «Одестранспарксервіс», ОСОБА_2 , треті особи: Одеська міська рада, Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, про визнання дій протиправними та визнання недійсним договору. 23 березня 2021 року від представника ОСОБА_3 , який також є представником ОСББ «Сахарова-26», надійшли заяви про відмову від частини позовних вимог ОСОБА_3 та ОСББ «Сахарова-26» (т. 1, а.с. 1-76).
Рішенням Приморського районного суду м. Одеса від 14 вересня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволені у повному обсязі. Суд вирішив визнати протиправними дії Комунального підприємства «Одестранспарксервіс» та фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 щодо організації та проведення діяльності спеціально відведеної автостоянки загальною площею 646,25 м.кв., розташованою за адресою: АДРЕСА_1 . Зобов`язати Комунальне підприємство «Одестранспарксервіс» не чинити будь-яких перешкод у безоплатному та вільному користуванні земельною ділянкою, на якій розташований майданчик для паркування. Стягнути солідарно з Комунального підприємства «Одестранспарксервіс» та фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 на користь держави судовий збір у розмірі 1816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) грн та стягнути солідарно з Комунального підприємства «Одестранспарксервіс» та фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Сахарова-26» витрати по сплаті судового збору у розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн(т. 2, а.с. 41-49).
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Комунальне підприємство «Одестранспарксервіс» звернулися до суду із апеляційною скаргою, яка надійшла до апеляційного суду 26.10.2021. Апелянт просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних відмовити у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не було повно та всебічно досліджено обставини, що мають значення для справи, оскільки згідно норм чинного законодавства, на конкурсних засадах визначаються лише оператори майданчиків для платного паркування у м. Одеса, тобто висновки суду щодо порушень апелянтом вимог Типового договору, а, також, правил та відмова від проведення конкурсу щодо визначення оператора спеціально відведеної автостоянки, є хибними. Окрім того, судом першої інстанції невірно застосовано до даних правовідносин положення Правил паркування транспортних засобів, так як ці правила не регулюють питання організації та порядку надання послуг зі зберігання транспортних засобів. Апелянт зазначає, що судом першої інстанції при ухваленні рішення було невірно застосовано норми матеріального права, оскільки до спірних правовідносин було застосовано норми, котрі регулюють підстави визнання правочину недійсним, натомість позовними вимогами є визнання дій протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій. До того ж, Комунальне підприємство «Одестранспарксервіс» не є оператором за укладеним договором, тому не є суб`єктом на якого може бути покладено обов`язок не чинити будь-яких перешкод у безоплатному та вільному користуванні земельною ділянкою, на якій розташовано майданчик для паркування. Також, Додатковою угодою №2/20 від 01 вересня 2020 року до Договору балансоутримання місць для паркування вирішено припинити дію договору балансоутримання місць для паркування транспортних засобів, у результаті чого вбачається, що на момент подання позовної заяви до суду, в ОСОБА_1 відсутня правова підстава для подання позову, так як зазначений договір було розірвано (т. 2, а.с. 52-67).
Ухвалою Одеського апеляційного суду від 02 лютого 2022 року відкрито апеляційне провадження (головуючий суддя Князюк О.В.) (а.с. 77) та ухвалою від 02 лютого 2022 року справу призначено до розгляду (а.с. 78)
У зв`язку з поданням заяви про відставку судді Одеського апеляційного суду Князюк О.В., згідно рішення Вищої ради правосуддя № 941/0/15/23 від 28 вересня 2023 року, протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 17 жовтня 2023 року, цивільну справу було розподілено на колегію суддів в складі: головуючий суддя Дришлюк А.І., судді Заїкін А.П., Погорєлова С.О. (т. 2, а.с. 117).
В подальшому суддів Заїкіна А.П., Погорєлову С.О. було замінено на суддів постійно діючого складу колегії Сегеду С.М., Громіка Р.Д. та справу прийнято до провадження з метою продовження її розгляду (ухвала Одеського апеляційного суду від 14.12.2023).
З врахуванням недостатньої кількості суддів в Одеському апеляційному суді (з 2013 року кількість суддів в цивільній палаті зменшилася з 48 до 10, які фактично здійснюють судочинство), щодо яких здійснюється автоматизований розподіл справ (без урахування суддів, які хворіють, перебувають у відрядженні, знаходяться у відпустці, тимчасово відряджені до Одеського апеляційного суду), що створює надмірне навантаження та виключає можливість розгляду справи в строки, передбачені національним законодавством, судом апеляційної інстанції було здійснено розгляд справи з врахуванням поточного навантаження, яке обумовило затягування розгляду справи по незалежним від суду причинам.
В судовому засіданні представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги в повному обсязі. Інші учасники провадження в судове засідання не з`явилися, повідомлені щодо дати та часу розгляду справи, причини неявки суду не повідомили.
Відповідно до ч. 2 ст. 372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представника позивача, апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу виходячи з наступного.
Приймаючи рішення по справі суд першої інстанції виходив з того, що відповідач КП «Одестранспарксервіс» в порушення вимог пункту 8-1 Правил №1342 без проведення конкурсу передав ФОП ОСОБА_2 земельну ділянку, яка не зазначена у Додатку № 2 рішення Одеської міської ради «Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» № 5286-VI від 27.08.2014 та уклав договір, зміст якого не відповідає вимогам Типового договору, затвердженого рішенням Одеської міської ради «Про затвердження Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі» №1251-VI від 20.09.2011, а тому позов задовольнив в повному обсязі.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції та вказує на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачу ОСОБА_3 на праві власності належить квартира АДРЕСА_2 . Згідно виписки з Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців та громадських формувань 04.11.2009 у будинку АДРЕСА_3 зареєстроване ОСББ «Сахарова 26». Відповідно до Акту приймання-передачі житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_3 . В будинку є: 158- однокімнатних квартир; 44 двокімнатних квартир; 37 трикімнатних квартир. Всього - 239 квартир.
Навпроти будинку АДРЕСА_3 розташований майданчик для паркування, яким позивач, будучи інвалідом ІІ групи, а також інші мешканці будинку АДРЕСА_3 користувалися.
На вказану земельну ділянку було укладено договір балансоутримування місць для паркування № 186/С-КР-2019/03-01 від 01.08.2019 між КП «Одестранспарксервіс» та ФОП ОСОБА_2 , згідно умов якого КП «Одестранспарксервіс» надало право ФОП ОСОБА_2 організовувати та проводити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціально відведена автостоянка) загальною площею 646,25 м.кв. за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до вимог ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», для будинку з такою кількістю квартир, який знаходиться у периферійній частині міста необхідно 137 машино-місць (119 машино-місць для постійного зберігання автотранспорту мешканців Будинку; 18 машино-місць для тимчасового зберігання автотранспорту).
Пункт 1.1. Договору №186/С-КР-2019/03-01 визначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів», ст. 268-1 Податкового кодексу України від 02.12.2010, рішення Одеської міської ради від 23.12.2011 № 1631-VІ «Про затвердження Правил благоустрою території м. Одеси (текстової частини) у новій редакції», рішення Одеської міської ради від 22.11.2011 № 1534-VІ, рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 № 5286-VI «Про затвердження переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції», рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 №1251-VІ «Про затвердження Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі», рішення Одеської міської ради від 14.12.2017 №2781- VІІ про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 31 січня 2011 № 281-VІ «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів», Уповноважений орган надає право Оператору організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціально відведена автостоянка) загальною площею 646,25 м.кв., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 (646,25м.кв.).
Відповідно до п.1.2. Договору №186/С-КР-2019/03-01 оператор здійснює обслуговування (експлуатацію) місць для паркування з метою надання послуг паркування та перерахування збору за місця для паркування транспортних засобів у розмірі та порядку, передбаченому Розділом 3 цього договору «Розмір і порядок розрахунків».
Згідно п.3.1. Договору №186/С-КР-2019/03-01 ставка збору за місця для паркування транспортних засобів встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 квадратний метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності. Розмір ставки збору за місця паркування встановлюється згідно з Податковим кодексом України, рішенням Одеської міської ради від 31.01.2011 № 281-VI.
У п. 3.2. Договору №186/С-КР-2019/03-01 вказується, що оператор перераховує збір за місця для паркування транспортних засобів у повному обсязі до 30 числа (включно) кожного місяця (у лютому до 28 (29) включно) на розрахунковий рахунок Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області 33213889015009, банк Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, ЄДРПОУ 38016923, одержувач УДКСУ у м. Одесі в Одеській області по коду бюджетної класифікації 18020200 «Збір за місця для паркування транспортних засобів, сплачених фізичними особами по Суворовському району» згідно з розрахунком, викладеним у Додатку №1 до Договору.
Рішенням Одеської міської ради «Про затвердження Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі» №1251-VI від 20.09.2011 затверджено Типовий договір балансоутримання місць для паркування.
Відповідно до ч. 4 ст. 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Згідно ч. 3 ст. 184 Господарського кодексу України укладення господарських договорів на основі типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування типового договору.
Таким чином, Договір №186/С-КР-2019/03-01 за своїм змістом не повинен протирічити умовам типового договору, але відповідачем КП «Одестранспарксервіс», без попередньої згоди із ОМР, внесені зміни до Договору №186/С-КР-2019/03-01, а саме пункт 2.1.1 Типового договору «Уповноважений орган зобов`язаний надати право Оператору за конкурсом організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування» викладено в новій редакції: «Уповноважений орган зобов`язаний надати право Оператору організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування».
Судом першої інстанції було вірно зазначено, що відповідач, у порушення вимоги Типового договору, а також Правил відмовився від проведення конкурсу, який є обов`язковим, а крім того відповідач, КП «Одестранспарксервіс», не мав право передавати відповідачу ФОП ОСОБА_2 земельну ділянку навпроти будинку, оскільки дана земельна ділянка є частиною проїзної частини АДРЕСА_1 та відповідно до вимог Правил паркування транспортних засобів, затверджених Постановою КМУ №1342 від 03.12.2009 та пункту 1.3. Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі, затвердженого рішенням ОМР №1251-VI від 20.09.2011 - є відведеним майданчиком для паркування.
Правила №1342 регламентують організацію та порядок паркування транспортних засобів на вулицях і дорогах населених пунктів України.
Дія Правил №1342 поширюється на осіб, які розміщують транспортні засоби на майданчиках для паркування, а також на суб`єктів господарювання, які утримують такі майданчики.
Суб`єктами господарювання, згідно Правил №1342, є підприємства державної та комунальної форми власності.
Відведеними майданчиками для паркування згідно Правил №1342 є майданчики для паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху.
Згідно пункту 8-1 Правил №1342, забороняється обладнання суб`єктами господарювання, крім операторів, місць для паркування на тротуарах та проїзній частині автомобільних доріг. Операторам забороняється передавати майданчики для паркування на тротуарах та проїзній частині автомобільних доріг у користування іншим суб`єктам господарювання.
Таким чином, утримувати та використовувати майданчики для паркування має право тільки КП «Одестранспарксервіс».
Згідно п. 1.3. Положення № 1251, відведені майданчики для паркування майданчики для паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 № 1342, та Правил дорожнього руху.
В порушення вимог Правил № 1342 та Положення № 1251 КП «Одестранспарксервіс» передав у користування ФОП ОСОБА_2 майданчики для паркування, які розташовані на тротуарах та проїзній частині автомобільної дороги по АДРЕСА_1 .
Згідно п. 5.5. Положення, Оператори майданчиків для платного паркування в місті Одесі визначаються на конкурсних засадах, визначених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 11 листопада 2005 року № 160 «Про затвердження Положення про порядок конкурсного відбору підприємств з утримання об`єктів благоустрою населених пунктів».
Поняття «відведені майданчики для паркування», «майданчики для платного паркування» та «Спеціально відведена автостоянка» за своїми призначеннями не є тотожними.
Спеціально відведена автостоянка розміщається на території гаражів, стоянки, паркінгів (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів. Згідно ДСТУ 3587-97, автомобільні стоянки повинні бути розташовані не ближче ніж 10 метрів до кромки проїзної частини, відокремлені від неї огородженням згідно з ДСТУ 2735 або розділювальними смугами і обладнанні під`їздами.
Майданчики для платного паркування - це площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, на якій відповідно до рішення органу місцевого самоврядування здійснюється платне паркування транспортних засобів. Майданчики для платного паркування в розумінні Податкового кодексу України підпадають під сплату збору за місця для паркування транспортних засобів, можуть бути відведеними та спеціально обладнаними. Відповідно до пункту 14 Правил №1342, відведені майданчики для платного паркування повинні обов`язково бути обладнані паркувальними автоматами, платіжними пристроями та/або інформаційними знаками про способи та порядок оплати вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування.
Відведені майданчики для паркування - майданчики для паркування, відповідно до пунктів 4, 12, 13 Правил №1342, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху. Відведені майданчики для паркування позначаються дорожніми знаками та суцільною синьою (блакитною) смугою на проїзній частині і на бордюрі, який відокремлює проїзну частину від пішохідної. Майданчик для паркування, повинен бути розміченим по місцях стоянки й пронумерованим у відповідності зі схемою розміщення транспортних засобів.
Майданчики для паркування є об`єктами благоустрою, відповідно до ст. 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об`єктів благоустрою державної та комунальної власності або проводити конкурс з визначення балансоутримувача таких об`єктів.
Відповідно до вимог рішення Одеської міської ради «Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» №5286-VI від 27.08.2014, яким затверджено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки), для укладання договору балансоутримання місць для паркування на спеціально відведених автостоянках необхідно наявність земельної ділянки у Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки), який затверджується рішенням сесії ОМР.
Згідно Додатку №2 до рішення Одеської міської ради «Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» № 5286-VI від 27.08.2014 року, земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_3 відсутня.
При цьому відхиляються посилання апелянта на те, що комунальне підприємство «Одестранспарксервіс» не є оператором за укладеним договором, тому не є суб`єктом на якого на якого може бути покладено обов`язок не чинити будь-яких перешкод у безоплатному та вільному користуванні земельною ділянкою, на якій розташовано майданчик для паркування, оскільки на будь-яку особу, яка фактично та/або юридично створює перешкоди в реалізації прав та законних інтересів інших осіб може бути покладено такий обов`язок. Так само відхиляються посилання апелянта на ту обставину, що додатковою угодою №2/20 від 01 вересня 2020 року до Договору балансоутримання місць для паркування вирішено припинити дію договору балансоутримання місць для паркування транспортних засобів, у результаті чого вбачається, що на момент подання позовної заяви до суду в ОСОБА_1 була відсутня правова підстава для подання позову, так як зазначений договір було розірвано, оскільки вказаний договір створював юридичні перешкоди в реалізації прав позивача. Так само відхиляються посилання апелянта щодо неналежного застосування норм матеріального права, зокрема в частині ЦК України, оскільки суд першої інстанції обрав ефективний спосіб захисту, який дозволяє захистити інтереси позивача. Інших доводів апеляційна скарга не містить.
Таким чином, враховуючи вищенаведене в своїй сукупності, оскільки доводи апелянта не знайшли своє підтвердження, апеляційний суд на підставі ст. 375 ЦПК України відхиляє апеляційну скаргу та залишає рішення суду першої інстанції без змін.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, Одеський апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Одестранспарксервіс» залишити без задоволення.
Рішення Приморськогорайонного судум.Одеси від14вересня 2021року залишити без змін.
Постанова Одеського апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Судді Одеського апеляційного суду А.І. Дришлюк
С.М. Сегеда
Р.Д. Громік
Повний текст цієї постанови складений 12 червня 2024 року.
Суддя Одеського апеляційного суду А.І.Дришлюк
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119699274 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Одеський апеляційний суд
Дришлюк А. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні