ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про відкриття провадження у справі
24 червня 2024 року м.Харків Справа № 913/375/23(913/318/24)
Провадження №13/913/318/24
Господарський суд Луганської області у складі судді Яресько Б.В., розглянувши матеріали за позовом
Керівника Сватівської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органів, уповноважених здійснювати відповідні функції у спірних відносинах:
Позивач-1 Північно-Східного офісу Державної аудиторської служби України, м. Харків,
Позивач-2 Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області, смт. Троїцьке Луганської області,
Позивач-3 Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради, смт. Троїцьке Луганської області,
до відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРА СХІД», м. Старобільськ Луганської області.
про визнання недійсними додаткових угод та повернення безпідставно сплачених бюджетних коштів.
в с т а н о в и в :
19.06.2024 р. керівник Сватівської окружної прокуратури Луганської області (далі прокурор) звернувся до Господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Північно-Східного офісу Державної аудиторської служби України (далі позивач-1), Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області (далі позивач-2) та Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради (далі позивач-3) з позовною заявою від 19.06.2024 р. № 51-779ВИХ-24 (Документ сформований в системі «Електронний суд» 19.06.2024 р.) про визнання недійсними додаткових угод № 1 від 16.03.2021 р., №3 від 27.05.2021 р., №4 від 16.08.2021 р., №5 від 01.10.2021 р., №6 від 06.10.2021 р., №7 від 11.10.2021 р., №8 від 15.11.2021 р., №9 від 14.12.2021 р., № 10 від 17.12.2021 р. до Договору № 7-ТР від 15.01.2021 р. про постачання електричної енергії споживачу та повернення безпідставно сплачених бюджетних коштів у сумі 156 551,2176 грн.
Також, стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРА СХІД» на користь Луганської обласної прокуратури, витрати на сплату судового збору в сумі 24224 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначив таке.
05.12.2020 р. на платформі публічних закупівель, позивачем-3, розміщене оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-12-05-000249-c про закупівлю електричної енергії обсягом 443445 кВт*год, очікуваною вартістю 957 841,00 грн.
Протоколом засідання тендерного комітету від 28.12.2020 р. відповідача визнано переможцем відкритих торгів.
За результатом відкритих торгів між позивачем-3 та відповідачем укладено договір №7-ТР від 15.01.2021 про постачання електричної енергії споживачу обсягом 443445 кВт*год. Загальна вартість всього обсягу поставки електричної енергії складає 810972,22 грн., з урахуванням ПДВ 675810,18 грн.
У подальшому, між позивачем та відповідачем укладено додаткові угоди, кожною з яких передбачено збільшення ціни за одиницю товару, а саме згідно додаткових угод:
Додатковою угодою №1 від 16.03.2021 зменшено кількість товару на 410357 кВт*год (410,357 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 1,97626 грн. з урахуванням ПДВ;
Додатковою угодою № 3 від 27.05.2021 зменшено кількість товару на 402952 кВт*год (402,952 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 2,066004 грн. з урахуванням ПДВ;
Додатковою угодою № 4 від 16.08.2021 зменшено кількість товару на 401445 кВт*год (401,445 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 2,08558 грн. з урахуванням ПДВ; Додатковою угодою № 5 від 01.10.2021 зменшено кількість товару на 389639 кВт*год (289,639 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 2,25869 грн. з урахуванням ПДВ;
Додатковою угодою № 6 від 06.10.2021 зменшено кількість товару на 378582 кВт*год (378,582 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 2,44910 грн. з урахуванням ПДВ;
Додатковою угодою № 7 від 11.10.2021 зменшено кількість товару на 371133 кВт*год (371,133 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 2,604432 грн. з урахуванням ПДВ;
Додатковою угодою № 8 від 15.11.2021 зменшено кількість товару на 362476 кВт*год (362,475 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 2,864616 грн. з урахуванням ПДВ;
Додатковою угодою № 9 від 14.12.2021 зменшено кількість товару на 356645 кВт*год (356,645 МВт*год) та змінено ціну за одиницю товару на 3,15079 грн. з урахуванням ПДВ;
Згідно додаткової угоди № 10 від 17.12.2021, у зв`язку з розірванням Договору та приведення фактичного споживання електричної енергії, кількість товару становить 356645 кВт*год (356,645 МВт*год), загальна вартість всього обсягу поставки електричної енергії складає 808783,60 грн., з урахуванням ПДВ 134797,27 грн.
Відповідно до чого, внаслідок укладання додаткових угод ціну за 1 кВт/год електричної енергії збільшено з 1,82880 грн за 1 кВт/год до 2,26775533 грн. за 1 кВт/год. (24 % від первинної ціни).
Прокурор вважає, що сторонами, всупереч інтересів держави, без будь-яких належних на те підстав та в порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» укладено додаткові угоди згідно яких суттєво збільшено ціну за одиницю товару, що призвело до зайвого витрачання бюджетних коштів на закупівлю електричної енергії за договором.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 19.06.2024 р. матеріали справи в межах справи про банкрутство передано на розгляд судді Яресько Б.В., в провадженні якого перебуває справа про банкрурство Товариства з обмеженою відповідальністю ЕНЕРА СХІД.
Звернення до суду керівника Сватівської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави, а правове регулювання участі прокурора у розгляді справ у господарському суді здійснюється ст. 53 ГПК України, згідно з якою прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті.
При цьому прокурор для представництва інтересів держави в господарському суді повинен обґрунтувати, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Також ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. № 1697-VII передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Підставою позову прокурор зазначає порушення економічних інтересів держави, що виразилась у вчиненні незаконного правочину і, як наслідок, проведення бюджетного фінансування з порушенням законодавчо встановленого порядку. З метою усунення порушень бюджетного законодавства та законодавства у сфері публічних закупівель та повернення незаконно сплачених підприємству бюджетних коштів, що призвело до їх нераціонального використання, такі інтереси держави потребують захисту.
Як органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, прокурор зазначив Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю та Троїцька селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області, яка приймає участь у формуванні бюджету та забезпечує його виконання, а також зобов`язана забезпечити раціональне та максимально ефективне використання бюджетних коштів, приймає рішення про використання виділених коштів, контролює належне і своєчасне відшкодування шкоди, заподіяної державі.
Статтею 7 Закону України Про публічні закупівлі визначено органи, які здійснюють державне регулювання, контроль у сфері закупівель та громадський контроль, а саме: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, яка визначає права органу державного фінансового контролю, останньому надається право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до п. 1 Положенням про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 р. № 23, Північно-східний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органам.
У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.
Основним завданням офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської областей (п. 3 Положення).
Згідно з п. 4 Положення офіс відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів, дотриманням законодавства про закупівлі.
Офіс вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Також офіс має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.п. 18 п. 6 Положення).
Таким чином, Північно-східний офіс Держаудитслужби також наділений повноваженнями звертатися до суду на захист інтересів держави в спірних правовідносинах.
Сватівської окружної прокуратури Луганської області надіслала інформацію Північно-східному офісу Держаудитслужби від 17.04.2024 р. № 51-510-24вих-24 щодо належного реагування Офісом на виявлені порушення.
Однак у листі від 26.04.2024 р. № 201231-17/755-2024, управлінням Північносхідним офісом Держаудитслужби в Луганській області повідомлено, що на даний час проведення перевірки процедури закупівлі UA-2020-12-05-000249-c неможливе через відсутність доступу до оригіналів документів фінансово- господарської діяльності, у зв`язку з тимчасовою окупацією рф території Луганської області.
Отже, органом, уповноваженим державою на захист її інтересів у спірних правовідносинах - Північно-східним офісом Держаудитслужби, заходи державного фінансового контролю не вжиті, внаслідок чого порушення продовжує існувати, а інтереси держави та територіальної громади не відновлені, тобто також продовжують бути порушеними. Вказане є бездіяльністю суб`єкту владних повноважень та підставою для представництва інтересів держави в його особі органами прокуратури.
Згідно із ст. 143 Конституції України місцеві органи самоврядування затверджують програми соціально-економічного розвитку і контролюють їх виконання, затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання.
Відповідно до ст. 62 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні держава фінансово підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Вона гарантує органам місцевого самоврядування доходну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб.
Відповідно до ст. 76 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність у разі порушення ними Конституції або законів України.
Таким чином, держава є заінтересованою у дотриманні встановлених нею вимог у відповідних законах, передусім, які пов`язані з використанням бюджетних коштів, у тому числі коштів місцевих бюджетів.
Згідно інформації Управління державної казначейської служби України у м. Рубіжному №01-04-06/384 від 27.05.2024, Джерело фінансування за Договором №7-ТР від 15.01.2021 та додаткових угод до нього -Троїцька селищна рада Троїцького району Луганської області. Вищезазначений Договір взятий розпорядником бюджетних коштів (Відділом освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради) відповідно до бюджетних асигнувань встановлених затверджених кошторисними призначеннями на 2021 рік.
Оскільки фінансування за оспорюваними додатковими угодами здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, Відділ освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради є головним розпорядником коштів та з його рахунків виділено кошти на оплату за відповідним договором, а тому, безпідставно та незаконно переплачені бюджетні кошти підлягають поверненню на користь саме цього відділу.
Таким чином, Відділ освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради на даний час є органом, уповноваженим державою на здійснення повноважень у спірних правовідносинах.
У відповідності до приписів ст. 4 Закону України Про правовий режим воєнного стану на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження по управлінню майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (п.12. ч.2 ст.15 Закону України Про правовий режим воєнного стану).
Згідно з п.п.2, 10 ч. 2 ст. 15 Закону України Про правовий режим воєнного стану військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із, серед іншого, забезпечення ефективного використання природних, трудових і фінансових ресурсів; складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету; здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади; управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних.
Указом Президента України № 665/2022 від 23.09.2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганської області» на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено Троїцьку селищну військову адміністрацію Луганської області.
Таким чином повноваження Троїцької селищної військової адміністрації Луганської області, яка є представницьким органом територіальної громади (виконуючи повноваження Троїцької селищної ради), у зв`язку із введенням військового стану та утворенням Троїцької селищної ради припинені (без припинення юридичної особи).
Сватівської окружної прокуратури Луганської області на адресу голови Троїцької селищної військової адміністрації Луганської області направлено лист від 05.06.2024 № 51-721Вих-24 в якому викладені встановлені порушення та підстави для повернення коштів до бюджету територіальної громади.
Відповідно до інформації Троїцької селищної військової адміністрації № 1370 від 07.06.2024, заходи щодо безпідставно сплачених бюджетних коштів з метою усунення порушення інтересів держави Троїцькою селищною військовою адміністрацією не здійснювались.
У зв`язку з тим, що органами Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України та Троїцької селищної військової адміністрації до теперішнього часу не вжито заходів до усунення зазначених порушень, що призводить до порушення інтересів держави, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у цій справі, в особі цих органів.
Згідно з ч. 2 п. 5 ст. 53 ГПК України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
З урахуванням викладеного, суд підтверджує підстави представництва керівника Сватівської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі органів, уповноважених здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради, Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України та Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області у цій справі та визнає подані матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду.
Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради, Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України та Троїцька селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області набувають статус позивачів.
За змістом ч. 1 ст. 176 ГПК України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.
Позовна заява відповідає вимогам статей 162, 164 та 172 ГПК України, підстав для залишення її без руху, повернення або відмови у відкритті провадження у справі не встановлено.
За таких обставин, суд вважає за необхідне прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
Пунктом 4 ч. 2 ст. 176 ГПК України передбачено, що про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначаються, зокрема, за якими правилами позовного провадження (загального чи спрощеного) буде розглядатися справа.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 ГПК України господарське судочинства здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку, зокрема, позовного провадження (загального або спрощеного).
Частина 3 ст. 12 ГПК України передбачає, що спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи. Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Відповідно до абз. 4-5 ч. 2 ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства заяви (позовні заяви) учасників провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) або інших осіб у спорах, стороною в яких є боржник, розглядаються в межах справи про банкрутство (неплатоспроможність) за правилами спрощеного позовного провадження. Позивач має право в позовній заяві заявити мотивоване клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Якщо суд за результатами розгляду клопотання позивача дійде висновку про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, він зазначає про це в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Приймаючи до уваги, що відносно боржника ТОВ Енера Схід порушена справа 913/357/23 про банкрутство, незначну складність характеру спірних правовідносин та обсяг необхідних доказів, а також наявність всіх необхідних заяв по справі, суд дійшов висновку, що дана справа є справою незначної складності в розумінні ч. 5 ст. 12 ГПК України, у зв`язку з чим дана справа підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
У відповідності до ч. 5 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи положення ст. 7 КУзПБ, відсутність клопотання позивача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, характер спірних правовідносин, подані позивачем докази, викладені у позовній заяві обставини справи дають підстави вважати, що справу може бути розглянуто у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
На підставі викладеного, керуючись ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 12, 53, 81, 120, 176, 232, 234-236, ч. 3 ст. 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру, господарський суд
у х в а л и в :
1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
2. Справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
3. Встановити відповідачу строк для подання відзиву з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; після отримання від позивачів відповідей на відзив подати до суду заперечення протягом 5 днів з дня отримання такої відповіді від позивачів з урахуванням вимог ст. 167 ГПК України.
4. Встановити позивачам строк для подання відповідей на відзив з урахуванням вимог ст. 166 ГПК України протягом 5 днів з моменту отримання відзиву від відповідача.
5. Рекомендувати учасникам справи для прискорення документообігу в межах цієї справи, подавати заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення через особистий кабінет в підсистемі "Електронний суд".
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 24.06.2024 р. та не підлягає оскарженню.
Суддя Богдан ЯРЕСЬКО
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119928185 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні