Рішення
від 24.06.2024 по справі 480/12269/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 червня 2024 року Справа № 480/12269/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/12269/23

за позовом Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клинічної лікарні

до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради,

третя особа - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня"

про визнання незаконною повідомну реєстрацію змін та її скасування,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулась Первинна профспілкова організація Сумської обласної дитячої клинічної лікарні з позовною заявою до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, в якій просить:

- визнати незаконною повідомну реєстрацію змін у "Колективному договір між адміністрацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні і профспілковим комітетом Сумської обласної дитячої клінічної лікарні на 2015-2019 роки", які зареєстровані в "Реєстрі територіальних угод та колективних договорів, змін і доповнень до них" згідно рішення Сумської міської ради №863 від 16.08.2023 та скасувати реєстрацію внесених в Колективний договір змін.

В обгрунтування позовних вимог зазначив, що у Комунальному некомерційному підприємстві Сумської обласної ради Обласна дитяча клінічна лікарня (далі - КНП СОР ОДКЛ) між адміністрацією КНП СОР СОДКЛ та позивачем - Первинною профспілковою організацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні (далі - ППО, Профспілка) діє Колективний договір.

28.08.2023 профком ППО СОДКЛ з інформації, розміщеної на офіціальному сайті Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради (в Реєстрі територіальних угод та колективних договорів, змін і доповнень до них) дізнався, що директор КНП СОР ОДКЛ в односторонньому порядку (без погодження з другою стороною Колективного договору - Профкомом ППО СОДКЛ) вніс зміни у Колективний договір. З інформації, розміщеної у реєстрі стало відомо, що листом №01-16/7/598 від 02.08.2023 Директор КНП СОР ОДКЛ звернувся до Сумської міської ради за повідомною реєстрацією змін до Колективного договору.

З інформації реєстру - рішенням №863 від 16.08.2023 Департаментом соціального захисту населення Сумської міської ради було зареєстровано зміни у "Колективному договорі між адміністрацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні і профспілковим комітетом Сумської обласної дитячої клінічної лікарні на 2015-2019 роки". Про вказане рішення №863 від 16.08.2023 повідомлено заявнику (директору КНП СОР ОДКЛ) листом №12.01-30/2847/10 від 17.08.2023.

Вище згадувані зміни до Колективного договору підписані директором КНП СОР ОДКЛ та фізичною особою Л.Ю.Юсюк, яка не є стороною Колективного договору. Тобто у вказаних змінах відсутні підписи усіх сторін діючого Колективного договору. Також, лист про реєстрацію змін у Колективному договорі не був підписаний обома сторонами Колективного договору. Але, незважаючи на це, Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради здійснив повідомну реєстрацію вказаних змін.

Порушення відповідача полягають у тому, що при повідомній реєстрації змін до Колективного договору відповідач не дотримався положень п. 3 "Постанови про порядок повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів" №115 від 13.02.2013 (далі - Постанова № 115) та не дотримався положень п. 2 "Порядку повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів" (далі - Порядок), затвердженого Постановою Кабінету міністрів України №115 від 13.02.2013. Тим самим відповідач проявив бездіяльність стосовно виконання положень постанови та вчинив незаконну реєстрацію змін до Колективного договору, порушивши положення Порядку.

Профспілка ППО СОДКЛ звернулась до відповідача з листом №01- 189 від 28.08.2023, в якому просили надати копію рішення №863 від 16.08.2023 про реєстрацію змін у Колективному договорі та скасувати реєстрацію змін у Колективному договорі.

Однак, 06.10.2023 засобами електронної пошти позивач отримав від відповідача лист №12.01-30/2953 від 13.09.2023, в якому Департамент соціального захисту повідомив, що при повідомній реєстрації змін до діючого Колективного договору не здійснювалася перевірка тих суб`єктів, які є діючими сторонами Колективного договору, так само як не здійснювалася перевірка, хто саме звернувся до відповідача за реєстрацією змін та ким саме підписані зміни до Колективного договору. Відповідач відмовився надавати копії документів, які були запитані в листі позивача.

Відповідач повідомив, що відсутня можливість скасувати внесені в Реєстр зміни у Колективному договорі, на що в своєму листі №12.01-30/2953 від 13.09.2023 посилається на положення пунктів 3, 5, 6 Порядку.

Після отримання відповіді від Департаменту, 09.10.2023 позивач звернувся з листом №01-193 до Міністерства економіки, яке згідно положень пункту 4 Постанови - має повноваження надавати роз`яснення щодо застосування Порядку повідомної реєстрації Колективних договорів.

07.11.2023 позивач засобами електронної пошти отримав відповідь Міністерства економіки України, в якому містилися роз`яснення стосовно застосування Порядку. Проаналізувавши відповідь Мінекономіки, можна зробити висновок, що Порядок повідомної реєстрації змін у Колективному договорі був порушений Департаментом соціального захисту населення Сумської міської ради.

Враховуючи вищезазначене та вважаючи дії відповідача неправомірними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 24.11.2023 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву, також залучено до участі у даній справі № 480/12269/23 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня".

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що листом комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради Обласна дитяча клінічна лікарня до департаменту надано примірник оригіналу змін та доповнень до колективного договору між адміністрацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні і профспілковим комітетом Сумської обласної дитячої клінічної лікарні на 2015-2019 роки, затверджених протоколом Конференції трудового колективу комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради Обласна дитяча клінічна лікарня від 31.07.2023 № 2, у вигляді паперового документу з прошитими і пронумерованими сторінками.

У відповідності до вимог Порядку повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2013 № 115 департаментом 16.08.2023 внесено відповідний запис про реєстрацію до Реєстру галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, змін і доповнень до них за № 863 з оприлюдненням сканованого тексту вищевказаних змін та доповнень до колективного договору та письмово проінформовано листом про це суб`єкта, який подав на реєстрацію угоду (договір).

Позивач зазначає, що зміни та доповнення до колективного договору між адміністрацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні і профспілковим комітетом Сумської обласної дитячої клінічної лікарні на 2015-2019 роки, внесені директором комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради Обласна дитяча клінічна лікарня в односторонньому порядку та не підписані обома сторонами колективного договору. Однак, відповідач зауважив, що примірник оригіналу змін та доповнень до колективного договору між адміністрацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні і профспілковим комітетом Сумської обласної дитячої клінічної лікарні на 2015-2019 роки, який був наданий департаменту на повідомну реєстрацію, був затверджений протоколом Конференції трудового колективу комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради Обласна дитяча клінічна лікарня від 31.07.2023 № 2. До того ж підписаний двома сторонами: як представником від адміністрації, так і представником від трудового колективу.

Відтак, враховуючи вимоги п.2 Порядку, а також те, що п.4 Порядку встановлено імперативне положення, відповідно до якого реєструючий орган не може відмовляти у повідомній реєстрації угоди (договору), повертати на доопрацювання, витребовувати додаткові документи та встановлювати вимоги до оформлення угод (договорів), департаментом 16.08.2023 здійснено реєстрацію змін та доповнень до колективного договору, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, змін і доповнень до них.

У позовній заяві позивач також зазначає, що департамент відмовився скасувати внесені в Реєстр галузевих (міжгалузевих), територіальних угод, колективних договорів, змін і доповнень до них, зміни у колективному договорі.

Однак системний аналіз п. 1 Порядку № 115 дає підстави стверджувати, що повідомна реєстрація колективних договорів, змін і доповнень до них фактично за своєю правовою природою не має форми рішення. Прийняття окремого рішення про реєстрацію колективних договорів, змін і доповнень до них Порядком не передбачено. Повідомна реєстрація проводиться з метою оприлюднення інформації про укладення угод (договорів), внесення до них змін і доповнень. Чинним законодавством не встановлено норми щодо виключення з Реєстру галузевих (міжгалузевих), територіальних угод, колективних договорів, змін і доповнень до них.

Відтак, доводи позивача у відповідному аспекті відповідач вважає необґрунтованими та безпідставними.

Крім цього, у відзиві відповідач просив поновити пропущений строк на подачу відзиву на закрити провадження у справі (а.с. 34-39).

Ухвалою суду від 16.01.2024 клопотання Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про поновлення строку для подання відзиву на позовну заяву задоволено. Відзив Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради прийнято до розгляду.

Ухвалою суду від 16.02.2024 у задоволенні клопотання Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про закриття провадження у даній справі відмовлено.

У відповіді на відзив на позовну заяву позивач не погоджується з позицією відповідача та просить позовну заяву задовольнити (а.с. 46-51).

Третя особа - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня", надала заперечення на позовну заяву, де повністю заперечує щодо заявлених позовних вимоги з огляду на наступне.

Профспілки відіграють особливу роль у трудових відносинах працівника з роботодавцем, адже основною метою їх діяльності є покращення умов праці, забезпечення гідної заробітної плати. При цьому, профспілки не мають використовувати свої повноваження для тиску на роботодавця чи маніпулювання ним, а повинні виступати важелем рівноваги між учасниками трудових відносин: роботодавцями та працівниками.

Кількість працюючих в КНП СОР Обласна дитяча клінічна лікарня 610 осіб.

На підприємстві (КНП СОР ОДКЛ) діють дві первинні профспілкові організації.

Станом на червень 2023 року первинна профспілкова організація Єдність налічує 380 членів. Первинна профспілкова організація СОДКЛ (позивач по справі) нараховує 86 членів.

Колективний договір укладається на основі законодавства, прийнятих сторонами зобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин, і узгодження інтересів працівників та роботодавців. Умови колективних договорів, які укладені відповідно до чинного законодавства є обов`язковими для підприємств, на які вони поширюються, та сторін, які їх уклали. Але якщо умови колективних договорів погіршують порівняно з чинним законодавством становище працівників, то такі умови є недійсними, і забороняється включати їх до колективних договорів.

Крім цього, директором КНП СОР Обласна дитяча клінічна лікарня з 2018 року є ОСОБА_1 .

Пунктом 4 розділу 1 Загальні положення Колективного договору (в редакції 2015 року) було передбачено, що сторонами колективного договору є:

Адміністрація Сумської обласної дитячої клінічної лікарні в особі головного лікаря ОСОБА_2 , яка представляє інтереси власника і мас відповідні повноваження;

Профспілковим комітетом, які відповідно до ст. 247 КЗпП України представляє інтереси працівників Сумської обласної дитячої клінічної лікарні в особі Т.І.Ганжи.

При цьому станом на 2023 рік юридична особа Сумська обласна дитяча клінічна лікарня реорганізована Власником шляхом перетворення. ОСОБА_2 - головний лікар підприємства була звільнена Власником у 2018 році та відповідно станом на 2023 рік не могла бути уповноваженою особою з боку адміністрації підприємства та стороною колективного договору. ОСОБА_3 звільнилася з роботи у 2021 році і не є представником профспілкового комітету підприємства. Тому також станом на 2023 рік не могла бути уповноваженою особою з боку профспілкового комітету підприємства та стороною колективного договору

Відповідно до ст. 12 КЗпП України сторонами колективного договору є: сторона роботодавця, суб`єктами якої є власник або уповноважений ним орган (особа) чи фізична особа, яка використовує найману працю, та/або її уповноважені представники, зокрема представники відокремлених підрозділів юридичної особи; сторона працівників, суб`єктами якої є первинні профспілкові організації, які діють на підприємстві, в установі, організації, відокремлених підрозділах юридичної особи, об`єднують працівників фізичної особи, яка використовує найману працю, та представляють інтереси працівників, які працюють на підставі трудових договорів на підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи, а в разі їх відсутності - вільно обрані працівниками для ведення колективних переговорів представники (представник).

Якщо на підприємстві, в установі, організації або працівниками фізичної особи, яка використовує найману працю, створено кілька первинних профспілкових організацій, вони повинні на засадах пропорційного представництва (згідно з кількістю членів кожної) утворити для ведення переговорів з укладення колективного договору спільний представницький орган шляхом укладення відповідної угоди та письмово повідомити про це власника або уповноважений ним орган, фізичну особу.

Первинна профспілкова організація, що відмовилася від участі в спільному представницькому органі, позбавляється права представляти інтереси працівників при підписанні колективного договору.

Відповідно до ст. 17 ЗУ Про колективні договори і угоди на осіб, які представляють роботодавців чи профспілки або інші уповноважені трудовим колективом органи і ухиляються від участі в переговорах щодо укладення, зміни чи доповнення колективного договору, угоди, або навмисно порушили строк, визначений частиною третьою статті 10 цього Закону, або не забезпечили роботу відповідної комісії у визначені сторонами строки, в новій редакції передбачено відповідальність за ухилення від участі в переговорах.

Тому позивач і заперечував щодо внесення таких змін до колективного договору, оскільки протягом трьох років ухиляється від участі в переговорах щодо укладення, зміни чи доповнення до колективного договору.

Згідно із статтею 18 КЗпП України положення колективного договору поширюються на всіх працівників підприємства незалежно від того, чи є вони членами професійної спілки, і є обов`язковими як для власника або уповноваженого ним органу, так і для працівників підприємства.

08.06.2023 року за ініціативи адміністрації підприємства розпочато процедуру проведення переговорів по внесенню змін до діючого Колективного договору.

22.06.2023 року позивач запропонував кандидатуру голови НПО ОСОБА_4 до складу робочої комісії по розробці змін та доповнень до Колективного договору

07.07.2023 року було проведено конференцію трудового колективу та обрано членів від трудового колективу до складу робочої комісії по розробці змін до колдоговору.

07.07.2023 року Наказом № 116-ОД сформовано склад робочої комісії та запропоновано на її розгляд проект змін до розділу 1 Загальні положення Колдоговору.

07.07.2023 року запрошення до участі з проектом відповідних змін до розділу І Загальні положення Колективного договору було розіслано всім членам робочої комісії на електронні адреси, в тому числі і голові ППО СОДКЛ ОСОБА_4

10.07.2023 року робоча комісія у повному складі провела засідання, було обрано голову комісії, секретаря, запропоновано надати на розгляд трудового колективу відповідний проект змін. Також пропонувалося внести від колективу та профспілки можливі пропозиції до цього проекту.

Прийняте рішення провести наступне засідання робочої комісії 24.07.23 року, на якому розглянути пропозиції від трудового колективу та профспілки.

До 20.07.2023 року Проект змін до колективного договору було розглянуто на загальних зборах трудовою колективу (по структурним підрозділах підприємства).

19.07.2023 року від позивача надійшов лист, що мав назву Відмова у погодженні пропозиції щодо внесення змін у Колективний договір.

В цьому листі, зокрема, ППО СОДКЛ пропонувала адміністрації внести зміни до проекту наданих нею пропозицій та надати скореговану редакцію своїх пропозицій для обговорення.

Оскільки корегування змін позивачем було запропоновано зробити саме адміністрації підприємства, то 20.07.2023 року адміністрацією було внесено до проекту зміни, письмово запропоновані позивачем, та направлено скореговану редакцію пропозицій стосовно змін для обговорення на електронні адреси членів робочої комісії, в т.ч. на офіційну електронну адресу голови ППО СОДКЛ ОСОБА_4 .

Також 20.07.2023 року було направлено письмове нагадування всім членам робочої комісії щодо участі у засіданні на 24.07.23 р., в т.ч. і ОСОБА_4

24.07.2023 року проведено друге засідання робочої комісії по внесенню змін до розділу 1 Загальні положення Колективного договору.

На засіданні було розглянуто всі пропозиції від трудового колективу відповідно до Протоколів загальних зборів по відділеннях, та письмові пропозиції від ППО СОДКЛ. Прийнято рішення відкритим голосуванням за кожний запропонований пункт змін. На підставі розглянутих пропозицій було розроблено остаточний проект змін до розділу 1 Колективного договору та викладено його в новій редакції.

31.07.2023 року на конференції трудового колективу затверджено відповідні зміни, обрано уповноважених осіб, що підпишуть зміни з боку адміністрації підприємства та з боку трудового колективу.

Щодо повідомної реєстрації змін та доповнень до Колективного договору, третя особа зазначила наступне.

Повідомна реєстрація колективних договорів передбачена статтею 15 Кодексу законів про працю України, а також статтею 9 Закону України Про колективні договори і угоди. Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2013 № 115 Про порядок повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів (із змінами, внесеними згідно з Постановами Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 768. від 11.09.2019 № 838) затверджено Порядок повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів (далі - Порядок №115). Чинна редакція Порядку повідомної реєстрації, відповідно до якої реєструються колдоговори, затверджена саме Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 768 і набула чинності 31.08.2019.

Сутність повідомної реєстрації в тому, що реєструючий орган вносить відповідний запис до Реєстру галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, змін і доповнень до них.

Такий Реєстр ведеться реєструючим органом: 1) у паперовій формі (відповідний журнал); 2) в електронній формі та є загальнодоступним на офіційному сайті реєструючого органу. Мета повідомної реєстрації - оприлюднення інформації про укладення договорів, внесення до них змін і доповнень (відповідно до частини 3 пункту 1 Порядку №1 15).

Реєструючий орган не може відмовляти у повідомній реєстрації угоди (договору), повертати на доопрацювання, вимагати додаткові документи та встановлювати вимоги до оформлення угод (договорів). Це закріплено у пункті 4 Порядку №115.

Враховуючи вищезазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 59-66).

01.01.2024 позивачем подано додаткові пояснення по справі в яких зазначено, що твердження третьої особи не відповідають обставинам справи, оскільки, саме позивач пропонував третій особі укласти новий колективний договір ще у 2020 та 2021 роках, проте саме третя особа письмово відмовилася укладати новий колективний договір, а замість цього одноособово внесла зміни та подала ці зміни на повідомну реєстрацію у 2023 році.

Порядок же подання колективного договору на повідомну реєстрацію встановлений пунктом 2 Порядку повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України №115 від 13.02.2013, а саме: Сторони угоди (договору) подають реєструючому органу на повідомну реєстрацію примірник угоди (договору) разом із додатками та супровідним листом …

Позивач вважає, що вказаний пункт Порядку встановлює вимоги до порядку реєстрації змін до Колективного договору, а саме зобов`язує, щоб супровідний лист та самі зміни були підписані обидвома сторонам діючого Колективного договору, а не лише однією з сторін. Лише при дотриманні цієї умови повинна здійснюватися повідомна реєстрація змін до Колективного договору.

Так само, пункт 14 розділу 1 діючого колективного договору однозначно встановлює, що Після підписання колективний договір спільно подається для повідомної реєстрації в місцеві органи державної виконавчої влади.

Також, позивач вважає, що третя особа помилково стверджує, що позивач вважає повідомну реєстрацію нормативно-правовим актом. Це твердження третьої особи не грунтується ані на матеріалах позовної заяви, ані на матеріалах відповіді на відзив позивача та є необґрунтованим припущенням третьої особи.

Таким чином, позивач вважає, що відповідач здійснив повідомну реєстрацію змін у договір, які не були підписані обидвома сторонами діючого договору, тобто відповідач порушив положення пункту 2 Порядку повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів.

16.01.2024 ухвалою суду клопотання Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про поновлення строку для подання відзиву на позовну заяву задоволено. Відзив Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради прийнято до розгляду.

16.02.2024 ухвалою суду у задоволенні клопотання Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про закриття провадження по справі № 480/12269/23 за позовом Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клінічної лікарні до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, третя особа - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" про визнання незаконною повідомну реєстрацію змін та її скасування відмовлено.

19.02.2024 ухвалою суду зобов`язано Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" надати суду: 1) докази на підтвердження наявності на підприємстві двох первинних профспілкових організацій із зазначенням кількості її членів; 2) докази на підтвердження обставин, викладених у запереченні щодо позовних вимог

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що у Комунальному некомерційному підприємстві Сумської обласної ради Обласна дитяча клінічна лікарня між адміністрацією КНП СОР СОДКЛ та профспілковим комітетом укладено Колективний договір (а.с. 14-22).

08.06.2023 року листом № 01-16/7/445 відповідач звернувся до голів двох первинних профспілкових організацій- Незалежної профспілки працівників обласної клінічної дитячої лікарні «Єдність» ОСОБА_5 та ППО СОДКЛ ОСОБА_4 з ініціативою проведення переговорів по внесенню змін до діючого Колективного договору та делегування представників від профспілок для включення до складу робочої комісії для ведення переговорів і розробки проекту змін в р.І діючого Колективного договору. (а.с. 157)

22.06.2023 року листом № 01-184 позивач запропонував директору КНП СОР ОДКЛ кандидатуру голови ППО Романовської Ю.М., та просив надати обгрунтування необхідності внесення змін та копії штатного розпису, функціональні обов`язки працівників, атестацію робочих місць, графіки роботи працівників тощо. Також заперечував щодо включення до складу робочої групи представників ППО «Єдність». (а.с. 156).

26.06.2023 року листом № 01-16/4/488 КНП СОР ОДКЛ повідомлено керівникам структурних підрозділів КНП СОР «ОДКЛ» про необхідність проведення в структурних підрозділах підприємства загальних зборів трудового колективу та до 30 червня 2023 р. необхідно надати кандидатури представників від трудового колективу, що будуть делеговані від підрозділів на конференцію трудового колективу. В подальшому на засіданні конференції буде обрано склад робочої комісії (представників від трудового колективу) для ведення переговорів і розробки проекту змін до колдоговору. (а.с. 155).

07.07.2023 року було проведено конференцію трудового колективу та обрано членів від трудового колективу до складу робочої комісії по розробці змін до колдоговору. (а.с. 151-153).

07.07.2023 року Наказом № 116-ОД сформовано склад робочої комісії, та запропоновано на її розгляд проект змін до розділу 1 «Загальні положення» Колдоговору. (а.с.149).

07.07.2023 року запрошення до участі з проектом відповідних змін до розділу І Загальні положення Колективного договору було розіслано всім членам робочої комісії на електронні адреси, в тому числі і голові ППО СОДКЛ ОСОБА_4 (а.с. 147,148).

10.07.2023 року робочою комісією проведено засідання, обрано голову комісії, секретаря, запропоновано надати на розгляд трудового колективу відповідний проект змін. Також пропонувалося внести від колективу та профспілки можливі пропозиції до цього проекту. Прийнято рішення провести наступне засідання робочої комісії 24.07.2023 року, на якому розглянути пропозиції від трудового колективу та профспілки (а. с. 145-146).

19.07.2023 року від позивача надійшов лист з відмовою у погодженні пропозиції щодо внесення змін у Колективний договір (а.с. 136-137).

20.07.2023 року адміністрацією було внесено до проекту зміни, письмово запропоновані позивачем, та направлено скореговану редакцію пропозицій стосовно змін для обговорення на електронні адреси членів робочої комісії, в т.ч. на офіційну електронну адресу голови ППО СОДКЛ Романовської Ю.М. (а.с. 133).

Також 20.07.2023 року було направлено письмове нагадування всім членам робочої комісії щодо участі у засіданні на 24.07.2023 р., в т.ч. і ОСОБА_4 (а.с. 132).

24.07.2023 року проведено друге засідання робочої комісії по внесенню змін до розділу 1 Загальні положення Колективного договору.

На підставі розглянутих пропозицій було розроблено остаточний проект змін до розділу 1 Колективного договору та викладено його в новій редакції. Прийнято рішення про визначення уповноважених осіб з боку адміністрації та трудового колективу на підписання змін до Розділу І Колективного договору (нова редакція) (а.с. 127-129).

25.07.2023 року письмово повідомлено всім членам конференції трудового колективу про необхідність проведення конференції з метою затвердження змін до розділу 1 Колективного договору в новій редакції .(а.с.126).

31.07.2023 року на конференції трудового колективу затверджено відповідні зміни та уповноважено Ігоря Змислю на підписання змін з боку адміністрації підприємства та ОСОБА_6 з боку трудового колективу про що складено Протокол №2 (а.с. 122-124).

Департаментом соціального захисту населення Сумської міської ради (в Реєстрі територіальних угод та колективних договорів, змін і доповнень до них) зареєстровано зміни у "Колективному договорі між адміністрацією Сумської обласної дитячої клінічної лікарні і профспілковим комітетом Сумської обласної дитячої клінічної лікарні на 2015-2019 роки" та про вказане рішення №863 від 16.08.2023 повідомлено заявнику (директору КНП СОР ОДКЛ) листом №12.01-30/2847/10 від 17.08.2023 (а.с.6, 72).

28.08.2023 позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради із листом від 28.08.2023 №01-189 про скасування повідомної реєстрації змін у Колективному договорі (а.с.42).

Відповідачем надіслано на адресу Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клинічної лікарні лист від 13.09.2023 №1.01-30/2953, яким повідомлено про відмову у скасуванні повідомної реєстрації змін у Колективному договорі (а.с.43).

Не погодившись з зазначеною відмовою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про колективні договори і угоди" № 3356-XII від 01.07.1993 колективний договір, угода укладаються на основі чинного законодавства, прийнятих сторонами зобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин і узгодження інтересів працівників та роботодавців.

Згідно статті 11 Кодексу законів про працю України колективний договір укладається на підприємстві, в установі, організації, а також з фізичною особою, яка використовує найману працю.

Відповідно до частин першої та другої статті 7 Закону України "Про колективні договори і угоди" зміст колективного договору визначається сторонами в межах їх компетенції. У колективному договорі встановлюються взаємні зобов`язання сторін щодо регулювання виробничих, трудових, соціально-економічних відносин, зокрема: зміни в організації виробництва і праці; забезпечення продуктивної зайнятості; нормування і оплати праці, встановлення форми, системи, розмірів заробітної плати та інших видів трудових виплат (доплат, надбавок, премій та ін.); встановлення гарантій, компенсацій, пільг; участі трудового колективу у формуванні, розподілі і використанні прибутку підприємства (якщо це передбачено статутом); режиму роботи, тривалості робочого часу і відпочинку; умов і охорони праці; забезпечення житлово-побутового, культурного, медичного обслуговування, організації оздоровлення і відпочинку працівників; гарантій діяльності профспілкової чи інших представницьких організацій працівників; умов регулювання фондів оплати праці та встановлення міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці; забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; заборона дискримінації.

Згідно з ч.12 статті 9 Закону України "Про колективні договори і угоди" порядок повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Статтею 14 Закону України "Про колективні договори і угоди" встановлено, що зміни і доповнення до колективного договору, угоди протягом строку їх дії можуть вноситися тільки за взаємною згодою сторін в порядку, визначеному колективним договором, угодою.

Відповідно до статті 15 Кодексу законів про працю України колективні договори підлягають повідомній реєстрації місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Порядок реєстрації колективних договорів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 1 Порядку повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2013 № 115 (далі - Порядок №115 галузеві (міжгалузеві) і територіальні (обласні та республіканська) угоди підлягають повідомній реєстрації Мінсоцполітики, а колективні договори і територіальні угоди іншого рівня - районними, районними у мм. Києві та Севастополі держадміністраціями, виконавчими комітетами сільських, селищних та міських рад (далі - реєструючий орган).

Відповідно до пункту 3 Порядку №115 сторони угоди (договору) подають на повідомну реєстрацію угоду (договір) разом з додатками у кількості примірників, що відповідає кількості таких сторін, та копію угоди (договору). Сторони галузевої (міжгалузевої) і територіальної угоди подають також копії свідоцтв про підтвердження репрезентативності суб`єктів сторони профспілок та сторони роботодавців, які брали участь у колективних переговорах з питань укладення відповідної угоди.

Згідно з пунктом 3 Порядку №115 під час повідомної реєстрації реєструючий орган на титульній або першій сторінці кожного примірника угоди (договору) і копії робить напис та вносить відповідний запис до реєстру галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів.

Згідно п. 4 Порядку №115 визначено, що реєструючий орган не може відмовляти у повідомній реєстрації угоди (договору), повертати на доопрацювання, витребовувати додаткові документи та встановлювати вимоги до оформлення угод (договорів).

Відповідно до п.5 Порядку №115 повідомна реєстрація проводиться протягом 14 робочих днів із дня, наступного після надходження угоди (договору) до реєструючого органу.

Згідно пункту 6 Порядку №115 не пізніше наступного робочого дня після реєстрації угоди (договору) реєструючий орган письмово інформує про це суб`єкта, який подав на реєстрацію угоду (договір).

Так, судом встановлено, що відповідачем було подано для проведення повідомної реєстрації Зміни та доповнення до Колективного Договору на 2015-2019 рр. між адміністрацією та профспілковим комітетом комунальної установи Сумська обласна дитяча клінічна лікарня, зареєстрованого у виконкомі Сумської міської ради за реєстровим номером 74 від 02.04.2015.

Зазначені зміни були підписано Генеральним директором І.Змисля та Головою профспілкового комітету Т.Ганжа (а.с.22).

Разом з тим позивач заперечує право на подання зазначених Змін до Колективного Договору із підписом голови профспілкового комітету -Ганжи Т., наполягаючи що такі зміни можуть подаватися виключно за підписом Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клинічної лікарні.

Аналізуючи Порядок №115 суд звертає увагу позивача, що чиним законодавством не передбачено право Департамента соціального захисту населення Сумської міської ради у відмові проведення повідомній реєстрації угоди (договору).

Крім того, суд зазначає, що рішенням Ковпаківського районного суду м.Суми від 06.12.2023 по справі №592/12901/23 за позовом Первинної профспілкової організації працівників охорони здоров`я України "Сумської обласної дитячої клінічної лікарні" до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Обласна дитяча клінічна лікарня» про визнання незаконними та скасування внесених змін у колективний договір в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Сумського апеляційного суду Сумської області від 28.05.2024 апеляційну скаргу Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клінічної лікарні задоволено частково. Рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 06 грудня 2023 року скасовано. Провадження у справі за позовом Первинної профспілкової організації працівників охорони здоров`я України Сумської обласної дитячої клінічної лікарні до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Обласна дитяча клінічна лікарня» про визнання незаконними та скасування внесених змін у колективний договір закрито (https://reyestr.court.gov.ua/Review/119348120).

Згідно мотивувальної частині зазначеної постанови зазначено, що «У справі, що переглядається, предметом позову є визнання незаконними та скасування змін до колективного договору, тобто позивач не погоджується зі змінами, внесеними до колективного договору з тих підстав, що його фактично було усунуто від колективних переговорів, а Адміністрація КНП СОР ОДКЛ в односторонньому порядку внесла зміни в колективний договір без урахування зауважень іншої сторони колективного договору.

Частиною першоюстатті 19 ЦПК України передбачено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Натомість колективні трудові спори - це спори між найманими працівниками, трудовим колективом (профспілкою) і власником чи уповноваженим ним органом, в яких йдеться про зіткнення інтересів сторін трудових правовідносин.ЦПК Українине передбачено положень, які б віднесли спір у цій справі до таких, що підлягають розгляду у судовому порядку. Колегія суддів зазначає, що колективні трудові спори, на відміну від індивідуальних - це спори непозовного провадження між найманими працівниками, трудовим колективом (профспілкою) і власником чи уповноваженим ним органом, в яких йдеться про зіткнення інтересів сторін трудових правовідносин. А тому, до таких спорів застосовується примирно-третейський порядок вирішення, правовий механізм якого визначеноЗаконом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».

Така позиція відповідає висновкам Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду, викладеним у постанові від 29 травня 2019 року у справі № 479/58/19 (провадження № 61-7495св19), у постанові від 15 квітня 2021 року у справі № 210/3062/20 (провадження № 61-17428св20) та висновкам Великої Палати Верховного Суду у постанові від 01 жовтня 2019 року у справі № 916/2721/18 (провадження № 12-64гс19).

Суд першої інстанції правильно встановив, що має місце колективний трудовий спір, проте не врахував, що безпосереднє вирішення в судовому порядку колективних трудових спорів законодавством не передбачено, позаяк для таких спорів застосовується примирно-третейський порядок вирішення».

Аналізуючи підстави заявлені у позовній заяві, суд зазначає, що враховуючи вимоги п. 4 Порядку №115 щодо заборони реєструючому органу відмовляти у повідомній реєстрації угоди (договору), повертати на доопрацювання, витребовувати додаткові документи та встановлювати вимоги до оформлення угод (договорів), суд приходить висновку про правомірність дій Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради щодо проведення повідомної реєстрації Змін до Колективної угоди.

Разом з тим, доводи, щодо права підписати зазначені Зміни від профспілкового комітету не можуть бути досліджені в рамках адміністративного процесу, оскільки законодавцем передбачено виключний порядок розгляду таких спорів, а саме примирно-третейський порядок вирішення.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що позовні вимоги Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клінічної лікарні до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, третя особа - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" про визнання незаконною повідомну реєстрацію змін та її скасування не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Первинної профспілкової організації Сумської обласної дитячої клинічної лікарні до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, третя особа - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" про визнання незаконною повідомну реєстрацію змін та її скасування відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2024
Оприлюднено26.06.2024
Номер документу119934859
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці

Судовий реєстр по справі —480/12269/23

Рішення від 24.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні