П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 червня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/10932/22
Перша інстанція: суддя Єфіменко К.С.,
повний текст судового рішення
складено 11.05.2023, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді- Джабурія О.В.
суддів - Вербицької Н.В.
- Кравченка К.В.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року у справі за позовом приватного підприємства «Міцар і Ко» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування приписів та рішень, -
ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА
НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
08.08.2023 року приватне підприємство «Міцар і Ко» звернулось до суду із адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, в якому просило суд:
- визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 29.06.2022 року № 127, № 128, № 129 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, прийнятих за результатами позапланових перевірок за адресами здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 25 (акт перевірки від 27.06.2022 року № 531), м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3 (акт перевірки від 27.06.2022 року № 533), м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1 (акт перевірки від 27.06.2022 року № 532);
- визнати протиправними та скасувати Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 08.07.2022 року № 36, № 37 та № 38, якими до ПП «Міцар і Ко» застосовано адміністративно-господарські санкції у вигляді вилучення виручки та штрафів.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач вказує про протиправність оскаржуваних приписів та рішень. На переконання позивача, відповідачем порушено порядок проведення перевірок, оскільки доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022, на підставі якого проведено позапланові перевірки Приватного підприємства «МІЦАР І КО» з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування цін на дизельне паливо та бензин автомобільний, на момент призначення таких перевірок втратило свою чинність. Також позивач вказує, що під час проведення перевірок відповідач вийшов за межі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 та перевірив питання щодо порядку декларування зміни роздрібних цін на дизельне паливо та бензин автомобільний, яке не охоплюється предметом перевірки за дорученням Прем`єр-міністра України від 08.05.2022. Позивачем наголошується про відсутність підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій за пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення», з огляду на те, що вказаною нормою не передбачено відповідальності за недекларування (відсутність інформування) про наміри встановлення цін. Підкреслює про відсутність в діях позивача вини у недотриманні порядку декларування змін ціни.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року адміністративний позов приватного підприємства «МІЦАР І КО» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування приписів та рішень - задоволений.
Визнано протиправним та скасовано Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №127 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 25, акт перевірки від 27.06.2022 № 531), яким висунуто ПП «МІЦАР І КО» вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.
Визнано протиправним та скасовано Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №128 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності : м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, акт перевірки від 27.06.2022 № 533 ), яким висунуто ПП «МІЦАР І КО» вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.
Визнано протиправним та скасовано Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №129 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності : м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1, акт перевірки від 27.06.2022 № 532), яким висунуто ПП «МІЦАР І КО» вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що i необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.
Визнано протиправним та скасовано Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №36 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 532), яким застосовано до ПП «МІЦАР І КО» (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 292089,39 грн. та штрафу у розмірі 292089,39 грн.
Визнано протиправним та скасовано Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 37 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 533), яким застосовано до ПП «МІЦАР І КО» (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 276947,27 грн. та штрафу у розмірі 276947,27 грн.
Визнано протиправним та скасовано Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 38 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 531), яким застосовано до ПП «МІЦАР І КО» (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 272412,38 грн. та штрафу у розмірі 272412,38 грн.
Стягнуто на користь приватного підприємства «МІЦАР І КО» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області сплачений судовий збір в розмірі 24810,00 грн.
Не погоджуючись з вищезазначеним судовим рішенням, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Апелянт не погоджується з вказаним рішенням суду та вважає його незаконним, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області -задоволено.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року скасовано.
Прийнято нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні адміністративного позову приватного підприємства «Міцар і Ко» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування приписів та рішень про застосування адміністративно-господарських санкцій.
Постановою Верховного Суду від 12 березня 2024 року касаційну скаргу приватного підприємства «МІЦАР І КО» - задоволено частково. Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.09.2023 у справі № 420/10932/22 скасовано. Справу направлено на новий судовий розгляд до суду апеляційної інстанції - П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Згідно до вимог ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частково задоволенню з наступних підстав.
КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА
На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 13.06.2022 № 825 «Про проведення позапланової перевірки» на виконання статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 16, 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, та на підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.06.2022 № 724, ОСОБА_1 - заступнику начальника Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - головним спеціалістам Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами доручено в період з 14.06.2022 по 27.06.2022 провести позапланову перевірку Приватного підприємства «МІЦАР І КО» (код ЄДРПОУ 38534412, юридична адреса: 67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с.Крижанівка, Дніпропетровська дорога, буд. 25; місце господарської діяльності: Одеська обл., м. Одеса, вул. Південна дорога, 2/1 АЗС) з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.
За результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, складено акт від 27.06.2022 № 532, яким встановлено порушення пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341, а саме: встановлено, що «на АЗС, за адресою: Одеська обл., м. Одеса, Південна дорога, 2/1, АЗС, Приватне підприємство «МІЦАР І КО» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341. Згідно інформації директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» - Кожухар О.В. , робота АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Південна дорога, 2/1 була тимчасово припинена у період з 30.04.2022 по 19.05.2022. Згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» вартість палива була встановлена 27.04.2022, наступна - 20.05.2022. В порушення вимог пунктів 2, 3 Порядку - підприємство за період з 20.05.2022 по 14.06.2022 реалізовано бензин А92, А95 за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін. Так, наприклад 20.05.2022 встановлено реалізацію бензину А92 за роздрібною ціною 51, 00 грн/л, яка була підвищена на 46, 5 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищення цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35, 50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022. В результаті допущених порушень АЗС Приватним підприємством «МІЦАР І КО» за адресою: м. Одеса, Південна дорога, 2/1, АЗС необґрунтовано одержана виручка у сумі 292 089, 39 грн.».
Приписом № 129 від 29.06.2022 зобов`язано Приватне підприємство «МІЦАР І КО» в термін до 08.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341.
Рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення № 36 від 08.07.2022 за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» до Приватного підприємства «МІЦАР І КО» застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування цін: вилучено необґрунтовано одержану виручку у сумі - 292 089, 39 грн. до державного бюджету та застосовано штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки - 292 089, 39 грн.
На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 13.06.2022 № 826 «Про проведення позапланової перевірки» на виконання статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 16, 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, та на підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.06.2022 № 725, ОСОБА_1 - заступнику начальника Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - головним спеціалістам Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами доручено в період з 14.06.2022 по 27.06.2022 провести позапланову перевірку Приватного підприємства «МІЦАР І КО» (код ЄДРПОУ 38534412, юридична адреса: 67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, буд. 25; місце господарської діяльності: Одеська обл., м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, буд. 3, АЗС) з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.
За результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, складено акт від 27.06.2022 № 533, яким встановлено порушення пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341, а саме: встановлено, що «на АЗС, за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, АЗС, Приватне підприємство «МІЦАР І КО» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341. Згідно інформації директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» - Кожухар О.В. , робота АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, АЗС була тимчасово припинена у період з 30.04.2022 по 19.05.2022. Згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» вартість палива була встановлена 27.04.2022, наступна - 20.05.2022. В порушення вимог пунктів 2, 3 Порядку - підприємство за період з 20.05.2022 по 14.06.2022 реалізувало бензин А92, А95 і дизельне паливо за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін. Так, наприклад 20.05.2022 встановлено реалізацію бензину А92 за роздрібною ціною 51, 00 грн/л, яка була підвищена на 46, 5 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищення цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35, 50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022. В результаті допущених порушень АЗС Приватним підприємством «МІЦАР І КО» за адресою: м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, АЗС необґрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 276 947, 27 грн.».
Приписом № 128 від 29.06.2022 зобов`язано Приватне підприємство «МІЦАР І КО» в термін до 08.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341.
Рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення № 37 від 08.07.2022 за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» до Приватного підприємства «МІЦАР І КО» застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування цін: вилучено необґрунтовано одержану виручку у сумі - 276 947, 27 грн. до державного бюджету та застосовано штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки - 276 947, 27 грн.
На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 13.06.2022 № 827 «Про проведення позапланової перевірки» на виконання статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 16, 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, та на підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.06.2022 № 726, ОСОБА_1 - заступнику начальника Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - головним спеціалістам Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами доручено в період з 14.06.2022 по 27.06.2022 провести позапланову перевірку Приватного підприємства «МІЦАР І КО» (код ЄДРПОУ 38534412, юридична адреса: 67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, буд. 25; місце господарської діяльності: Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, буд. 25, АЗС) з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.
За результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, складено акт від 27.06.2022 № 531, яким встановлено порушення пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341, а саме: встановлено, що «на АЗС, за адресою: м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), 25, Приватне підприємство «МІЦАР І КО» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341. Згідно інформації директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» - Кожухар О.В. , робота АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), 25 була тимчасово припинена у період з 30.04.2022 по 19.05.2022. Згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» вартість палива була встановлена 27.04.2022, наступна - 20.05.2022. В порушення вимог пунктів 2, 3 Порядку підприємство за період з 20.05.2022 по 14.06.2022 реалізувало бензин А92, А95 і дизельне паливо за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін. Так, наприклад 20.05.2022 встановлено реалізацію бензину А92 за роздрібною ціною 51, 00 грн/л, яка була підвищена на 46, 5 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищення цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35, 50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022. В результаті допущених порушень АЗС Приватним підприємством «МІЦАР І КО» за адресою: м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), 25 необґрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 272 412, 38 грн.».
Приписом № 127 від 29.06.2022 зобов`язано Приватне підприємство «МІЦАР І КО» в термін до 08.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341.
Рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення № 38 від 08.07.2022 за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» до Приватного підприємства «МІЦАР І КО» застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування цін: вилучено необґрунтовано одержану виручку у сумі - 272 412, 38 грн. до державного бюджету та застосовано штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки - 272 412, 38 грн.
Не погодившись із вказаними приписами та рішеннями позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи дану справу в апеляційному провадженні, колегія суддів приходить до наступних висновків.
ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА
Вимогами ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади цінової політики визначає Закон України «Про ціни і ціноутворення» (далі - Закон №5007, який регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону №5007, уповноважені органи мають право проводити у суб`єктів господарювання в встановленому порядку планові та позапланові перевірки, зокрема, достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №667 від 02.09.2015(далі - Положення №667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та яка реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, та зокрема, з контролю за цінами.
Згідно п.п.1, 2 п.3 Положення №667, одним із завдань Держпродспоживслужби є реалізація державної політики з контролю за цінами та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Пунктом 7 Положення №667 визначено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Відповідно до Положення про ГУ Держпродспоживслужби, затвердженого наказом Держпродспоживслужби №159 від 24.02.2020, ГУ відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.
Таким чином, ГУ Держпродспоживслужби є територіальним органом виконавчої влади, уповноваженим здійснювати державний нагляд у спосіб проведення планових та позапланових перевірок щодо дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства стосовно формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Згідно ст.13 Закону №5007, державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом : 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Пунктом 3 Порядку №341 передбачено, що декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою КМУ №341 від 22.04.2020або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни): на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
Постановою КМУ №450 від 21.03.2021 Про внесення змін до Постанови №341 було доповнено перелік товарів бензином та дизельним пальним та пункт 3 Порядку доповнено абзацом такого змісту: Декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування. Вказана постанова набрала чинності 12.05.2021.
Постановою КМУ №474 від 14.05.2021 Про внесення змін до постанов КМУ №341 від 22.04.2020, №1236 від 09.12.2020, абзац п`ятий пункту 3 Порядку виключено. Доповнено постанову КМУ №1236 від 09.12.2020пунктом 41-4 такого змісту :Установити на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі: не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства на підставі розрахунків акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України, проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 кг/літр та 0,745 кг/літр відповідно, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство Національна акціонерна компанія Нафтогаз України подає зазначені розрахунки Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 1, 11 і 21 числа.
Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа.
У справі, що розглядається спірним є питання щодо наявності/відсутності в діях позивача порушень вимог пункту 3 Порядку № 341, а саме: які встановлені відповідачем за результатами проведених позапланових перевірок за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Колегія суддів зазначає, що проведеною перевіркою не було встановлено порушення підприємством порядку декларування в перевіряємий період, як не встановлено факту завищення граничного рівня торгової надбавки при формуванні цін у цей період на бензини та дизельне паливо.
Як зазначив в письмових поясненнях представник ПП «Міціар і Ко» у період з 14.05.2021 року по 19.05.2022 року діяв режим державного регулювання цін на пальне шляхом введення обов`язкової до застосування граничної надбавки на середню вартість 1 літра пального, яку тричі на місяць Міністерство економіки публікувало на сайті(п. 41-1 Постанови КМУ № 1236 від 09.12.2020р., що був внесений Постанову КМ№ 474 від 14.05.2021)
Вартість пального на АЗС позивача станом на 27.04.2022: вартість 1 л бензину А-95 - 35,80 грн./літр. вартість 1 л ДТ - 38,66 грн./літр.
З 30.04.2022 року через кризу на паливному ринку АЗС ПП «Міціар і Ко» зупинили роботу. В подальшому Міністерством економіки на сайті двічі підвищувало середню вартість пального, а саме: станом на 02.05.2022 : вартість 1 л бензину А-95 (середня ціна на сайті 31,19 + надбавка 6,5) = 37,69 грн./літр. вартість 1 л ДТ (середня ціна на сайті 35,63 + надбавка 7) = 42,63 грн./літр; станом на 12.05.2022 : вартість 1 л бензину А-95 (середня ціна на сайті 33,36 + надбавка 6,5) = 39,86 грн./літр. вартість 1 л ДТ (середня ціна на сайті 35,31 + надбавка 7) = 42,31 грн./літр.
Отже, вказані ціни було сформовано під час дії державного регулювання цін шляхом встановлення граничного розміру торговельної надбавки та формули розрахунку середньої вартості бензинів та дизельного палива.
Колегія суддів зазначає, що порушень у формуванні зазначених цін при перевірці ГУ Держпродспоживслужби не виявило.
Надаючи оцінку доводам позивача про відсутність підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій за пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», колегія суддів зазначає наступне.
За пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення» до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Згідно ч.2 ст.16 Закону №5007, повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон №877) та іншими законами.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877 передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
За змістом статтею 8 та 9 статті 7 Закону №877, припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства, який не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки, яке видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) та може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.
Отже, відмінність вищевказаних розпорядчих документів полягає у можливості або її відсутності застосувати до суб`єкта господарювання передбачені законом санкції.
При цьому, у спірному випадку було складено саме припис, який містить обов`язкову для виконання у визначені строки письмову вимогу посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства та не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання.
Крім того, стаття 1 Закону №5007 містить визначення термінів, які вживаються у ньому, зокрема, встановлення ціни - затвердження (фіксація) рівня ціни; декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної; застосування ціни - продаж (реалізація) товару за встановленою ціною; формування ціни - механізм визначення рівня ціни товару.
Статтею 20 Закону №5007 передбачені адміністративно-господарські санкції, які застосовуються до суб`єктів господарювання за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, а саме : 1) порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки; 2) стягнення плати за товари, які згідно із законодавством надаються безоплатно, - штраф у розмірі 100 відсотків вартості проданих (реалізованих) товарів; 3) надання уповноваженим органам недостовірних відомостей - штраф у розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; 4) невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій - штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, вищевказана норма Закону №5007 містить чітке визначення відповідальності саме за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та не містить посилання на вчинення інших порушень у сфері регулювання цін, до яких можна віднести і недекларування зміни ціни.
Як встановлено судом апеляційної інстанції період, який був охоплений позаплановою перевіркою господарської діяльності підприємства (відповідно до акта - з 14.06.2022 року по 27.06.2022 року) діяли одночасно приписи пункту 3 Порядку № 341 (щодо декларування роздрібної ціни, зокрема на пальне (бензин марки А-92, А-95, дизельне пальне) та пункту 41-4 Постанови № 1236 (яким передбачено граничний рівень торговельної надбавки на бензин марки А-92, марки А-95, дизельне пальне). Іншими словами, у період, про який йдеться у цій справі, Уряд запровадив одночасно два способи державного регулювання цін на бензин марки А-92, марки А-95, дизельне пальне, за недотримання вимог яких, з погляду органу державного контролю, однаково настає відповідальність, передбачена пунктом 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI.
Тобто, у перевіряємий період, Уряд запровадив одночасно два способи державного регулювання цін на бензин марки А-92, марки А-95, дизельне пальне, за недотримання вимог яких, з погляду органу державного контролю, однаково настає відповідальність, передбачена пунктом 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI.
Судом встановлено, що фактично підприємство не порушило вимог щодо застосування рівня торговельної надбавки до середньої вартості бензину та дизельного пального, які були передбачені Постановою № 1236.
Проте, орган державного контролю під час розрахунку виторгу, помилився з розміром «економічно обґрунтованих цін» на дизельне паливо та бензин, адже використані ним «середні» ціни відрізнялися (були нижчі) від тих, які оприлюднило Міністерство економіки України на своєму сайті (як того вимагали приписи пункту 41-4 Постанови № 1236).
При вирішенні даного спору, колегія суддів апеляційної інстанції враховує постанову Верховного Суду від 17 квітня 2024 року у справі № 380/16887/22, у якій, вказано про те, що «Декларування зміни ціни» є одним зі способів державного регулювання цін, що опосередковано «вплітає» цей механізм інформування суб`єктом господарювання про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної, в канву «формування, встановлення і застосування цін». Однак, коли йде мова про перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного контролю розпорядчого документа та/або застосування санкцій до суб`єкта господарювання за порушення нормативних приписів, то чіткість (ясність) норми закону в цьому випадку має визначальне значення для правильного її застосування, головно для суб`єкта господарювання, який повинен знати свої права та обов`язки, відповідно передбачати (прогнозувати) юридичні наслідки їх недотримання / невиконання.
У цьому зв`язку варто зважити також приписи частини сьомої статті 4 Закону № 877-V, за якими неоднозначне (множинне) трактування у нормі закону повноважень органу державного нагляду (контролю) або прав та обов`язків суб`єкта господарювання треба тлумачити в інтересах останнього.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України та ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини, суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Європейського Суду з прав людини (далі ЄСПЛ) як джерела права.
У контексті наведеного, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу настаттю 6 Конвенції, яка захищає право особи на справедливий суд.
При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно з ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є зокрема неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Відповідно до ч.4 ст.317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Оскільки суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні позовних вимог, проте не надав правової оцінки позиції позивача щодо виникнення обов`язку декларування зміни ціни на паливо, колегія суддів вважає, що наявні підстави для зміни рішення суду з підстав та мотивів його прийняття, викладених у цій постанові суду апеляційної інстанції. За цим, апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, відповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.
Керуючись ст.ст.308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області- задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року змінити щодо мотивів його прийняття.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.
Суддя-доповідач О.В. ДжабуріяСудді К.В. Кравченко Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120002295 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Джабурія О.В.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні