Рішення
від 03.07.2024 по справі 520/8282/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 липня 2024 р. № 520/8282/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитра Волошина, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

Фермерське господарство "КЛЕПКИ+" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Розпорядження № 384 від 02.10.2023, винесене відповідачем;

- зобов`язати відповідача прийняти рішення про визнання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населених пунктів Березівської сільської ради на території Шевченківського району Харківської області, з кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, площею 46,3883 га потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та надати позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: з орендної плати за землю за 2023 рік та пільги зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 по 31.12.2023 за земельну ділянку.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач володіє на праві оренди земельною ділянкою, яка знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області. Власником вищезазначеної земельної ділянки є Шевченківська селищна рада Харківської області. На даний час повноваження Шевченківської селищної ради здійснюються Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області. З метою отримання пільг з місцевих податків та зборів (орендної плати за землю та сплати єдиного податку ІV групи у 2023 р.) позивач звернувся до відповідача з відповідними заявами, як це передбачено нормами Податкового кодексу України, але відповідачем відмовлено в задоволенні заяв позивача та винесено Розпорядження № 384 від 02.10.2023 про відмову в звільненні позивача від місцевих податків та зборів. З даним Розпорядженням відповідача позивач не погоджується в повному обсязі, вважає його протиправним, неправомірним, винесеним з порушенням норм чинного законодавства України, тому позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою судді від 08.04.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів. Запропоновано третій особі подати до суду письмові пояснення та документи, додані до них, протягом п`яти календарних днів з моменту отримання копії позовної заяви та вказаної ухвали, а також докази направлення вказаних пояснень з доданими документами сторонам. Витребувано в Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області всі документи, на підставі яких прийнято оскаржуване Розпорядження № 384 від 02.10.2023.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому виклав заперечення проти позовних вимог позивача. Зазначив, що ФГ «КЛЕПКИ+» зверталося до Шевченківської селищної військової адміністрації з заявами від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельної ділянки площею 46,3883 га за кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, яка розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, зі сплати орендної плати за 2023 рік. Результатом розгляду даних заяв було прийняте розпорядження від 02.10.2023 № 384 «Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ «Клепки+», у зв`язку з неможливістю визначити земельну ділянку площею 46,3883 га, за кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, непридатною для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забрудненням вибухонебезпечними предметами. Відповідач зазначив, що Фермерським господарством «Клепки+» не було подано жодної заяви щодо включення земельних ділянок в чергу на розмінування. Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області запропонувала Фермерському господарству «КЛЕПКИ+» звернутися з відповідним повідомленням про необхідність проведення таких робіт та бланк повідомлення був надісланий позивачу. Але позивач не звертався до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області з відповідним повідомлення на включення земельної ділянки площею 46,3883 га за кадастровим номером 632572000:02:000:0107 на проведення робіт по розмінуванню, тому дана земельна ділянка не була включена в чергу на проведення відповідних робіт. Просить відмовити в задоволенні позову. Також, відповідач подав до суду витребувані судом документи.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, у якій заперечив проти обставин, викладених відповідачем у відзиві на позовну заяву. Позивач зазначив, що жодним пунктом Положення «Про комісію з надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області», затвердженого Розпорядженням № 128 від 15.06.2023, на яке посилається відповідач у відзиві, не передбачено обов`язок позивача надати докази звернення позивача до інших установ чи до самого відповідача щодо розмінування територій земельних ділянок або включення таких земельних ділянок у чергу на розмінування з метою отримання пільг з місцевих податків та зборів. Отже, зазначення відповідачем такого аргументу у відзиві на позов, як на підставу відмови у наданні пільг з місцевих податків та зборів є абсолютно надуманим та нікчемним. Більш того, пропозиція про подання заяви на розмінування від відповідача надійшла вже після винесення оскаржуваного рішення, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи та підтверджується самим відповідачем. Позивачем була подана відповідачу відповідна заява про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами. Тобто, позивач своєю заявою звернув увагу відповідача на те, що земельна ділянка є потенційно небезпечною, забрудненою вибухонебезпечними предметами та потребує уваги та перевірки. Позивач зазначає, що фактично не використовував та не обробляв земельну ділянку з міркувань безпеки. Факт невикористання позивачем земельної ділянки підтверджено самим відповідачем у тексті відзиву на позовну заяву та зафіксовано в Акті комісії з надання податкових пільг, який міститься в матеріалах справи. Відповідачем не доведено, що земельна ділянка була безпечною та придатною для використання, а отже й відмовляти в наданні позивачу пільг з місцевих податків і зборів відповідач не мав жодного права. Просить позов задовольнити.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи суд встановив наступне.

Місцезнаходження Фермерського господарства "КЛЕПКИ+", ідентифікаційний код юридичної особи - 41436004: вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Харківська область, 63702. (а.с. 8)

Основним видом діяльності за КВЕД є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

ФГ "КЛЕПКИ+" на умовах оренди користується земельною ділянкою площею 46,3883 га з кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, яка знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області, для ведення фермерського господарства.

Власником вищезазначеної земельної ділянки була Шевченківська селищна рада Харківської області.

Указом Президента України № 875/2022 від 23.12.2022 було утворено Шевченківськку селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області. Так, на даний час повноваження Шевченківської селищної ради здійснюються Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області (ЄДРПОУ 45098470).

Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, Шевченківська селищна територіальна громада Куп`янського району Харківської області з 24.02.2022 по 26.02.2022 була територією активних бойових дій. З 26.02.2022 по 08.09.2022 село Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області віднесене до території, що були тимчасово окуповані Російською Федерацією.

Позивач звернувся до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області з заявами від 31.08.2023 № 1-2023 та № 3-2023 про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами, в яких просив визнати непридатною для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами земельну ділянку площею 46,3883 га з кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, яка знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області, для ведення фермерського господарства та встановити податкову пільгу зі сплати орендної плати за земельну ділянку державної власності на 2023 рік. (а.с. 36-41)

Робочою групою зі складу комісії з надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на території Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області проведене обстеження земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, які є в користуванні ФГ "КЛЕПКИ+", за результатами якого 28.09.2023 складено Акт обстеження земельних ділянок.

Згідно висновку вказаного акту обстеження земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які є у використанні ФГ "КЛЕПКИ+", код ЄДРПОУ 41436004, на території Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області, не мають ознак, що вказували б на їх потенційне забруднення вибухонебезпечними предметами. (а.с. 22)

Так, за результатами обстеження виявлено, що земельна ділянка з кадастровим номером №6325782000:02:000:0107, площею 46,3883 га на момент обстеження не обробляється та захаращена бур`яном. Сусідні земельні ділянки, які використовуються іншими землекористувачами, засіяні та обробляються.

До акту додано фотоматеріали вказаних земельних ділянок. (а.с. 27-30)

Згідно Протоколу № 6 29.09.2023 відбулось засідання Комісії з надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області, на якому розглядались подані ФГ "КЛЕПКИ+" документи про визнання орендованої земельної ділянки площею 46,3883 га з кадастровим №6325782000:02:000:0107 непридатною для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та звільнення від місцевих податків та/або зборів. (а.с. 23-25)

За результатами засідання комісією вирішено відмовити ФГ "КЛЕПКИ+" у наданні податкової пільги зі сплати єдиного податку четвертої групи за земельну ділянку площею 46,3883 га з кадастровим № 6325782000:02:000:0107, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області.

02.10.2023 Шевченківської селищної військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області прийнято Розпорядження № 384 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+". (а.с. 53)

Вважаючи Розпорядження Шевченківської селищної військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області від 02.10.2023 № 384 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+" протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Так, спірним питанням у даній справі є правомірність чи протиправність Розпорядження відповідача № 384 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+".

Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-111.

За приписами ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Положенням п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За приписами пп. 269.1.2. п. 269.1. ст. 269 ПК України платниками плати за землю є платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Згідно з пп. 270.1.2. п. 270.1. статті 270 ПК України об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Пунктом 288.1. ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно з п. 288.4. ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Відповідно до пункту 30.1 статті 30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 ст. 30 ПК України.

Відповідно до п. 30.5 ст. 30 ПК України податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно цим Кодексом, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до положень п. 288.8 ст. 288 ПК України, у частині земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної в такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Відповідно до положень п. 292-1 ст. 292-1 ПК України, для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником податку заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Згідно з п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК України, не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Дія абзацу першого цього підпункту не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.

Відповідно до п.п. 12.4.6 п. 12.4 ст. 12 ПК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів належать надання інформації контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, прийнятих на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.

З аналізу вищевказаних норм Закону вбачається, що земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами приймаються за умови наявності відповідних заяв платників податків.

Інших умов та підстав для прийняття рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, окрім як на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами (за умови розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією) чинним законодавством не передбачено.

Як встановлено судом, ФГ "КЛЕПКИ+" на умовах оренди користується земельною ділянкою площею 46,3883 га з кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, яка знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області, для ведення фермерського господарства.

Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, Шевченківська селищна територіальна громада Куп`янського району Харківської області з 24.02.2022 по 26.02.2022 була територією активних бойових дій. З 26.02.2022 по 08.09.2022 село Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області віднесене до території, що були тимчасово окуповані Російською Федерацією.

Позивач звернувся до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області з заявами від 31.08.2023 № 1-2023 та № 3-2023 про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами, в яких просило визнати непридатною для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами земельну ділянку площею 46,3883 га з кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, яка знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області, для ведення фермерського господарства та встановити податкову пільгу зі сплати орендної плати за земельну ділянку державної власності на 2023 рік. (а.с. 36-41)

Однак, відповідач не визнав територію вказаної земельної ділянки потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та прийняв рішення про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+", оформлене Розпорядженням від 02.10.2023 № 384, у зв`язку з відсутністю потенційної загрози забруднення вибухонебезпечними предметами земельних ділянок. (а.с. 53)

Разом з тим, відповідач жодним чином не обґрунтував зазначене рішення, не вказав, з яких конкретних підстав прийнято рішення про відмову у визнанні земельної ділянки, орендованої позивачем, непридатною для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами, та про відмову в звільненні позивача від місцевих податків та зборів.

Щодо доводів відповідача про те, що Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області запропонувала Фермерському господарству «КЛЕПКИ+» звернутися з відповідним повідомленням про необхідність проведення робіт з розмінування на земельній ділянці та бланк повідомлення був надісланий позивачу, однак позивач не звертався до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області з відповідним повідомлення на включення земельної ділянки площею 46,3883 га за кадастровим номером 632572000:02:000:0107 на проведення робіт по розмінуванню, тому позивач не перебував у черзі на розмінування земельної ділянки, тому були відсутні підстави для надання позивачу відповідних пільг, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що відповідач дійсно пропонував позивачу направити повідомлення про необхідність проведення робіт з розмінування на орендованій позивачем земельній ділянці, однак, такі листи були надіслані позивачу вже після прийняття спірного розпорядження про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+", про що позивач також зазначає в позовній заяві.

Доказів того, що відповідачем направлялися позивачу відповідні листи до прийняття оскаржуваного в даній справі розпорядження відповідачем до суду не подано, тому наведені вище доводи позивача є необґрунтованими та не підтверджені відповідними доказами.

Податковий кодекс України розмежовує поняття забрудненої земельної ділянки та потенційно забрудненої земельної ділянки, та відмежовує їх у часі. Потенційно забрудненою вважається ділянка, щодо якої не було проведено обстеження, проте прийнято рішення про надання пільг, тобто такий статус надається саме рішенням сільської, селищної, міської ради, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків до проведення обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності. Статус потенційно забрудненої земельної ділянки закінчується, відповідно до положень ПК України, датою скасування відповідного рішення, або датою початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності (зокрема з метою визнання її забрудненою вибухонебезпечними предметами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії, та бойових дій під час дії воєнного стану та внесення відповідних даних до ДЗК) чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

З аналізу п. 288.8 ст. 288 ПК України вбачається, що на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами орган місцевого самоврядування, військова адміністрація та військово-цивільна адміністрація своїм рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів фактично визнає, що такі земельні ділянки є потенційно забрудненими до проведення обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності.

При цьому суд зазначає, що законодавцем розмежовано категорії забруднених земельних ділянок та потенційно забруднених земельних ділянок, саме з метою визначення статусу земель, які після завершення бойових дій, або припинення тимчасової окупації знаходяться в зоні, де неможливо проведення обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності.

З огляду на зазначене, посилання відповідача на не подання позивачем заяви щодо розмінування земельної ділянки позивача, як підставу для відмови в наданні пільг, є необґрунтованими та суперечать вимогам чинного законодавства.

Інших обґрунтованих доводів з відповідними доказами щодо правомірності прийнятого рішення про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+", оформленого Розпорядженням від 02.10.2023 № 384, відповідачем до суду не подано. Судом таких обставин також не встановлено.

На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку, що оскаржуване рішення відповідача, прийняте у формі Розпорядження від 02.10.2023 № 384 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+" є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про визнання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населених пунктів Березівської сільської ради на території Шевченківського району Харківської області, з кадастровим номером 6325782000:02:000:0107, площею 46,3883 га потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та надати позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: з орендної плати за землю за 2023 рік та пільги зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 по 31.12.2023 за земельну ділянку, суд зазначає наступне.

Органи місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації, відповідно до покладених на них завдань, приймають рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Так, питання надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Відповідно до Рекомендації Комітету Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням варто розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Pedersen and Baadsgaard проти Данії» від 17.12.2004, № 49017/99 зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних держаних органів, що їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї.

Під дискреційним повноваженням варто розуміти компетенцію суб`єкта владних повноважень на прийняття самостійного рішення у межах, визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права.

Відповідно до ст. 13 Конвенції кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

При чому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів", ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Отже, обраний судом спосіб захисту порушеного права має бути ефективним та забезпечити реальне відновлення порушеного права.

Відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, з метою ефективного захисту прав позивача про необхідність зобов`язання Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" від 31.08.2023 про потенційне забруднення земельної ділянки № 6325782000:02:000:0107, площею 46,3883 га, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області, вибухонебезпечними предметами, з урахуванням висновків суду у даній справі.

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу в судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд звертає увагу, що відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір за подання позивачем позову до суду підлягав сплаті в розмірі 2 422,40 грн, проте позивачем було сплачено 3 028,00 грн.

Суми судового збору, зайво сплачені позивачем при поданні позовної заяви, можуть бути повернуті за заявою позивача.

Отже, враховуючи часткове задоволення позовних вимог та положення ч. 3 ст. 139 КАС України, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1 211,20 грн.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" (вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Куп`янський р-н, Харківська обл., 63702, ЄДРПОУ 41436004) до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (вул. Лермонтова, буд. 2, с-ще Шевченкове, Куп`янський р-н, Харківська обл., 63601, ЄДРПОУ 45098470) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Розпорядження Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від 02.10.2023 № 384 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "КЛЕПКИ+".

Зобов`язати Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" від 31.08.2023 про потенційне забруднення земельної ділянки № 6325782000:02:000:0107, площею 46,3883 га, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області, вибухонебезпечними предметами, з урахуванням висновків суду у даній справі.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1 211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Дмитро ВОЛОШИН

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено05.07.2024
Номер документу120154539
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —520/8282/24

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Рішення від 03.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні