ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2024 р. Справа № 520/33658/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Чалого І.С. , Перцової Т.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Департаменту соціальної політики Харківської міської ради на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.02.2024 (суддя Білова О.В.; м. Харків) по справі № 520/33658/23
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту соціальної політики Харківської міської ради , Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради , Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації
про зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту соціальної політики Харківської міської ради в якому просила суд:
- зобов`язати Департамент соціальної політики ХМР прийняти рішення щодо надання соціальної послуги екстрено кризової допомоги ОСОБА_1 в повному обсязі згідно чинного законодавства, що саме і було метою звернення до департаменту вищезазначеного 03.10.2023 р.,
- зобов`язати вищезазначений департамент надати ОСОБА_1 соціальну послугу екстрено кризової допомоги після індивідуального узгодження особисто її потреб згідно закону про соціальні послуги.
11.12.2023 на адресу суду надійшла заява позивачки про збільшення позовних вимог, в якій позивачка виклала позовні вимоги у такій редакції:
- зобов`язати Департамент соціальної політики ХМР прийняти рішення щодо надання соціальної послуги екстрено кризової допомоги ОСОБА_1 в повному обсязі згідно чинного законодавства;
- зобов`язати Департамент соціальної політики ХМР вчинити дії самостійно або підконтрольними цьому департаменту структурними підрозділами шляхом надання їм розпоряджень, щодо винесення рішення про надання соціальних послуг та допомоги, щодо укладання письмової угоди зі мною з вищезазначених питань, щодо скасування рішення про відмову у наданні пільги зі сплати житлово-комунальних послуг, щодо надання соціальних послуг та допомоги та пільг, передбачених згідно довідки МСЕК та ІПР та програми надання пільг окремим категоріям громадян.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.01.2024, з урахуванням ухвали суду від 22.01.2024, залучено у якості співвідповідачів у справі: Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради та Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року адміністративний позов ОСОБА_1 - задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат ХОДА щодо ненарахування компенсації втрати частини доходів у зв`язку з несвоєчасним нарахуванням та виплатою ОСОБА_1 державної соціальної допомоги на догляд та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Зобов`язано Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат ХОДА нарахувати та Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради профінансувати виплату ОСОБА_1 компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків виплати державної соціальної допомоги на догляд та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 20.11.2023 та з 01.11.2023 відповідно по дати фактичної виплати таких допомог.
Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради щодо неукладання письмової угоди з ОСОБА_1 про надання соціальних послуг відповідно до Індивідуальної програми реабілітації № 818 від 14.11.2023.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради укласти письмову угоду з ОСОБА_1 про надання соціальних послуг відповідно до Індивідуальної програми реабілітації № 818 від 14.11.2023.
Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради та Департаменту соціальної політики Харківської міської ради щодо непередачі заяви ОСОБА_1 про забезпечення засобами реабілітації разом із документами до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради передати заяву ОСОБА_1 про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) разом із документами до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у встановленому чинним законодавством порядку.
Визнано протиправною відмову Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради у включенні ОСОБА_1 до поіменних списків громадян, які мають право на отримання соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, як особу з інвалідністю 1 групи, яка отримує державну соціальну допомогу.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради включити ОСОБА_1 до поіменних списків громадян (починаючи з дати звернення з вказаного питання 29.11.2023), які мають право на додаткові соціальні гарантії на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, як особу з інвалідністю 1 групи, яка отримує державну соціальну допомогу, та направити такі списки до Управління з соціальних питань Департаменту соціальної політики Харківської міської ради і підприємствам, що надають житлово-комунальні послуги.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Департамент соціальної політики Харківської міської ради не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його ухвалення при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, з порушенням судом матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.02.2024 та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги Департамент посилається на порушення судом першої інстанції положень ст. 38 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", Порядку забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, затвердженого постановою КМУ від 05.04.2012 № 321. Зазначає, що звернення (вимога) ОСОБА_1 від 21.11.2023 (реєстраційний індекс від 22.11.2023 № 0-5-74/0/145-23), зокрема, щодо забезпечення допоміжними засобами реабілітації як особі з інвалідністю, що було направлено до Департаменту соціальної політики, надійшло без заяви, передбаченою п. 14 Порядку № 321. Листом Департаменту соціальної політики ОСОБА_1 надано відповідь від 07.12.2023 № 1562/0/147-23, відповідно до якої, повідомлено механізм забезпечення засобами реабілітації особи з інвалідністю, перелік необхідних документів та спосіб їх подачі. Департамент соціальної політики, відповідно до свого положення, не наділений повноваженнями з прийому заяв на забезпечення засобами реабілітації осіб з інвалідністю, що передбачені Порядком № 321. Відповідно до своїх повноважень Департамент соціальної політики Харківської міської ради, вживав координацію із УСЗНА Немишлянського району ХМР із питання забезпечення ОСОБА_1 засобами реабілітації особи з інвалідністю, про що свідчить лист від 05.12.2023 № 3516/0/534-23.
Також скаржник посилається на неправильне тлумачення судом першої інстанції Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю" та Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", не застосування Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Вказує, що відповідно до Положення про порядок надання додаткових соціальних гарантій (20 % пільгової знижки) на оплату за користування житлово-комунальними послугами окремим соціальним категоріям громадян міста до переліку громадян, яким встановлено додаткові соціальні гарантії на оплату житлово-комунальних послуг, зокрема, належать особи з інвалідністю 1 групи, які одержують саме соціальну пенсію або державну соціальну допомогу. Судом у оскаржуваному рішенні зроблено висновок про те, що станом на дату подання заяви про надання пільги з оплати за користування житлово-комунальними послугами позивачка належала до числа осіб з інвалідністю 1 групи, які отримують державну соціальну допомогу. У той же час, з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та вона отримує пенсію по інвалідності 1 групи «Б» загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а отже не має права на отримання додаткових соціальних гарантій - 20% пільгову знижку на оплату житлово- комунальних послуг згідно з пунктом 9.1 розділу 9 Програми, що судом при ухваленні рішення враховано не було.
У відзиві на апеляційну скаргу, з підстав викладених у ньому, позивачка просить суд апеляційної інстанції відмовити у повному обсязі відповідачам у задоволенні вимог наданої ними апеляційної скарги від 03.04.2024р стосовно рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.02.2024 по справі 520/33658/23.
Враховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Зі змісту доводів апеляційної скарги судом встановлено, що відповідач не погоджується з рішенням суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог ОСОБА_1 , що стосуються передачі заяви позивача про забезпечення засобами реабілітації до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю та щодо включення позивача до поіменних списків громадян, які мають право на отримання соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, як особу з інвалідністю 1 групи, яка отримує державну соціальну допомогу. У зв`язку з цим, враховуючи положення ч. 1 ст. 308 КАС України, оскаржене судове рішення переглядається судом апеляційної інстанції лише в цій частині в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, з таких підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 згідно висновку № 5529 від 05.10.2023 встановлено наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.
ОСОБА_1 03.10.2023 звернулась до Департаменту соціальної політики ХМР в усній формі за телефоном як особа, яка має складну невиліковну хворобу та опинилась в кризових життєвих обставинах із загрозою безпеки життєдіяльності та здоров`я для отримання екстрено кризової допомоги з урахуванням індивідуальних потреб.
Як вбачається з відповіді Департаменту соціальної політики Виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області (далі Департамент, Відповідач 1) від 16.11.2023 № 1430/0/147-23 на підставі телефонного звернення позивачки до терцентру, 05.10.2023 фахівець відділення соціальної допомоги здійснила вихід за адресою проживання позивачки з метою визначення потреби у наданні соціальної послуги догляду вдома та складання акту про надання повнолітній особі соціальних послуг екстрено (кризово). Фахівцем відділення позивачці були надані роз`яснення щодо порядку надання соціальних послуг терцентром під час дії воєнного стану на території України, акцентовано увагу на тому що соціальні послуги терцентр надає в межах наявних можливостей, та надана допомога в написанні заяв для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної соціальної допомоги на догляд, які були направлені до Управління засобами поштового зв`язку. Соціальна послуга догляду вдома надавалась позивачці один раз на тиждень з 09.10.2023 по 26.10.2023, 02.11.2023 позивач відмовилась від отримання послуги без пояснення обставин. У зв`язку із закінченням терміну надання соціальної послуги догляду вдома за механізмом екстрено (кризово) 08.11.2023 фахівець терцентру намагалась домовитись про зустріч з метою визначення потреби в подальшому наданні соціальної послуги догляду вдома, проте як зазначає відповідач-1 - Департамент соціальної політики, від зустрічі з фахівцем терцентру позивачка відмовилась.
Враховуючи вищевикладене, відповідач-1 зазначив, що надання соціальної послуги догляду вдома за механізмом екстрено (кризово) завершено, про що 09.11.2023 проінформовано Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (далі Управління, відповідач-2, УСЗН) відповідно до вимог чинного законодавства.
Позивачка зазначає, що даний вид послуги їй належним чином згідно затверджених державних стандартів не надано, і на її вимогу до відповідача по цьому питанню від 30.10.2023 надійшла офіційна відмова листом, датованим 16.11.2023 від даного Департаменту, що і було підставою для звернення до суду для захисту своїх прав порушених відповідачем.
Позивачка посилається на те, що вказаний вид соціальної послуги передбачає надання її без укладання письмової угоди лише один раз протягом 24 годин із моменту звернення особи. Якщо і надалі особі продовжують надавати соціальні послуги за наслідком звернення, то згідно з чинним законодавством із даною особою обов`язково повинна бути укладена письмова угода щодо надання соціальних послуг після узгодження їх складу, чого відповідач не зробив взагалі ні через надання розпоряджень підконтрольним підрозділам, ні самостійно.
За інформацією Управління, 09.10.2023 через засоби поштового зв`язку надійшли звернення ОСОБА_1 щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної соціальної допомоги на догляд.
Відповідно до вимог Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632) (зі змінами), на підставі висновку лікарсько-консультативної комісії про тривалу хворобу (більше трьох місяців) позивачці було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям на період з 01.10.2023 по 31.03.2024 у розмірі 1207,80 грн щомісячно.
Оскільки позивачка станом на жовтень 2023 року не одержувала пенсію за віком або за вислугу років чи по інвалідності, в призначенні допомоги на догляд за заявою від 09.10.2023 їй було відмовлено.
Повідомлення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги (вих. від 11.10.2023 № 992) надіслано поштою за місцем реєстрації.
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 12.10.2023 № 626407 гр. ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 01.10.2023 по 31.03.2024 у розмірі 1207,80 грн, про що було повідомлено позивачку.
Як вбачається з довідки до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 342737, позивачці з 14.11.2023 було встановлено інвалідність групи 1Б за загальним захворюванням.
У зв`язку з цим була складена індивідуальна програма реабілітації особи з інвалідністю №818 від 14.11.2023 (далі - ІПР), згідно з якою позивачка потребує серед іншого милиці ліктьові (місце проведення УПСЗН), приліжковий стіл (місце проведення УПСЗН), підставка та сидіння для ванни, крісло-стілець із санітарним оснащенням (місце проведення УПСЗН), санаторій згідно з висновком ЛКК, ЛПЗ (місце проведення УПСЗН), ЛФК (без зазначення надавача), потребує постійного стороннього догляду (без зазначення надавача), потребує соціальної адаптації (без зазначення надавача), а також зазначені інші потреби, що надаються закладами охорони здоров`я.
У зв`язку із встановленням групи інвалідності, позивачці з 14.11.2023 призначено пенсію по інвалідності та встановлено надбавку на догляд до пенсії в розмірі 50 грн.
20.11.2023 позивачкою було подано заяву про призначення/перерахунок Державної соціальної допомоги на догляд, державної соціальної допомоги малозабезпеченим родинам, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію.
Після отримання інформації про припинення виплати надбавки на догляд до пенсії в органах Пенсійного фонду України (вх. від 20.12.2023 № 3583/0/327-23) рішенням про призначення допомоги Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 28.12.2023 № 626642 ОСОБА_1 призначено державну допомогу на догляд з 20.11.2023 по 31.12.2023 у розмірі 313,95 грн, з 01.01.2024 по 30.11.2024 у розмірі 354,15 грн щомісяця.
Про зазначені рішення позивачці було повідомлено відповіддю УСЗН від 29.12.2023 №3860/0/534- 23.
На виконання листа УСЗН від 23.01.2024 № 297/0/534-24 до Управління Листом Центру від 24.01.2024 № 677/07 було надано супровідну відомість на зарахування державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, за січень 2024 року на ім`я ОСОБА_1 на суму 714,89 грн (з 20.11.2023 по 30.11.2023 - 96,79 грн; з 01.12.2023 по 31.12.2023 - 263,95 грн; з 01.01.2024 по 31.01.2024 - 354,15 грн, з урахуванням утримання переплати надбавки на догляд у сумі 68,33 грн (за листопад 2023 року - 18,33 грн, за грудень 2023 року - 50,00 грн).
Вказані обставини повідомлені суду відповідачем Обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації (далі Відповідач-3, Центр) на виконання ухвали суду від 22.01.2024.
Також Обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації на виконання ухвали суду від 22.01.2024 повідомлено, що Рішенням 1274314101-2023-5 від 05.12.2023, номер електронної особової справи 1274314101, зроблено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.11.2023 по 30.04.2024 у розмірі 2093,00 грн, масовий перерахунок з 01.01.2024 по 30.04.2024 у розмірі 2361,00 грн, щомісяця. За період з 01.11.2023 по 29.02.2024 допомога у сумі 5284,60 грн (доплата за листопад 2023 року - 885,20 грн, за грудень 2023 року - 885,20 грн, за січень 2024 року - 1153,20 грн, за лютий 2024 року - 2361,00 грн) нарахована на перший період лютого 2024 року та буде виплачена при надходженні відповідного фінансування.
Позивачка зазначає, що у визначений законом термін виплата нарахованих сум державних соціальних допомог не зроблена, чим порушено її права.
Також позивачкою у зв`язку із встановленням їй з 14.11.2023 інвалідності було подано до відповідача-1 вимогу від 21.11.2023 щодо укладання письмової угоди на надання соціальних послуг як непрацездатній особі з 14.11.2023 по 01.12.2024.
У вказаній вимозі позивачка просила надати їй постійний догляд, зазначивши що її влаштовує соціальна послуга догляд вдома, затверджена згідно класифікатора стандартів соціальних послуг, також їй потрібна послуга натуральна допомога згідно довідки МОЗ України, послуга соціальної адаптації згідно програми реабілітації, а також згідно тієї ж програми потрібне безкоштовне санаторно-курортне лікування, а також наступні засоби реабілітації милиці ліктеві для пересування для підтримки життєдіяльності, спеціальні засоби для самообслуговування допоміжні побутові пристрої - прикроватний стіл столик біля ліжка, спеціальні засоби для догляду допоміжні засоби для туалету підставка та сидіння для ванни, допоміжні засоби для підіймання, та крісла-стільці з санітарним оснащенням.
У відповідь на вказане звернення відповідачем-1 було направлено відповідь від 07.12.2023 № 1562/0/147-23, в якій зазначено, що «рішення про надання соціальних послуг чи відмову в їх наданні в м. Харкові приймають управління соціального захисту населення адміністрацій районів Харківської міської ради, згідно з покладеними на них повноваженнями. Для прийняття рішення про надання соціальних послуг чи відмову в їх наданні Вам необхідно звернутися з заявою до Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (далі - Управління) у письмовій або електронній формі, що складається за формою, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16.11.2020 №769, разом з документами, зазначеними у пункті 28 Порядку. За результатами розгляду заяви та з урахуванням результатів оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах Управлінням буде прийняте рішення про надання соціальних послуг чи відмову в їх наданні про що Ви будете повідомлені та, за необхідності, надавач соціальних послуг. Соціальні послуги надаються надавачем соціальних послуг після визначення індивідуальних потреб отримувача соціальних послуг, складання індивідуального плану та укладання договору про надання соціальних послуг, який затверджено наказом Мінсоцполітики від 23.12.2020 № 847.
Відповідно до Порядку № 187 Ви маєте можливість стати на облік для забезпечення санаторно-курортним лікуванням в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (далі - Управління) за місцем своєї реєстрації. Для постановки в чергу для забезпечення санаторно-курортними путівками необхідно надати до Управління заяву та наступні документи: медична довідка закладу охорони здоров`я за формою 070/о; паспорт; РНОКПП; пенсійне посвідчення; довідка МСЕК. На підставі зазначених вище документів, санаторно-курортні путівки надаються в міру їх надходження, у порядку черговості, з урахуванням медичних рекомендацій за формою № 070/о.
З питання забезпечення Вас засобами реабілітації інформуємо, що за інформацією Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради відповідно до п. 2 Порядку забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2012 року № 321 (зі змінами) (далі - Порядок № 321), особи з інвалідністю забезпечуються відповідними засобами реабілітації в порядку черговості згідно з індивідуальною програмою реабілітації (далі - ІПР). Для забезпечення засобами реабілітації особа з інвалідністю подає до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення заяву про забезпечення засобами реабілітації за формою, затвердженою Мінсоцполітики, у паперовій формі або через електронний кабінет особи з інвалідністю або через Єдиний державний веб-портал електронних послуг з копіями документів.
В ІПР № 818, яку видано Немишлянською МСЕК 14.11.2023 на Ваше ім`я, не зазначені коди за МКХ-10. У телефонній розмові з головою Немишлянської МСЕК з`ясовано, що коди за МКХ-10 до Вашої ІПР будуть внесені найближчим часом. Ураховуючи зазначене вище, питання щодо забезпечення Вас засобами реабілітації вирішуватиметься після дооформления ІПР Немишлянською МСЕК».
Позивачка зазначає, що 06.12.2023 УСЗН було отримано дооформлену ІПР №818, проте вчинення дій щодо надання позивачці засобів реабілітації та відповідних послуг за вказаною ІПР здійснено не було.
29.11.2023 позивачкою на адресу Департаменту було направлено вимогу з питання надання додаткових соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки.
06.12.2023 позивачка також звернулась до Управління з усним зверненням з питання надання додаткових соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки.
04.12.2023 Управління звернулось до органу Пенсійного забезпечення з листом, у якому просило повідомити, чи перебуває позивачка на обліку та чи отримує пенсію (вид пенсії), з метою вирішення питання про право позивачки на отримання додаткових соціальних гарантій - 20 % пільгову знижку на оплату житлово-комунальних послуг згідно з п.9.1 Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки.
05.12.2023 на адресу Управління надійшла відповідь, з якої вбачається, що позивачка перебуває на обліку в органі ПФУ та отримує пенсію по інвалідності 1 групи Б загального захворювання з 14.11.2023 по 31.11.2024.
07.12.2023 Управлінням направлено відповідь № 0-8-780/0/326 23 - 782/0/540-23.01-32 на усне звернення позивачки, в якому зазначено, що на виконання Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, Управлінням проводиться робота з формування пакета документів та подання списків громадян на адресну грошову компенсацію - місцеву пільгу на оплату за користування житлово-комунальними послугами окремим соціальним категоріям громадян, а саме: сім`ям, які виховують дітей з інвалідністю, прикутих до ліжка (до 18 років); сім`ям, які виховують дітей, хворих на ДЦП (до 18 років); сім`ям з дітьми (до 18 років), де обидва батьки - особи з інвалідністю 1 та 2 групи; батькам, які не працюють, здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю до 18 років і отримують надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю згідно із Законом України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю 3 дитинства та дітям з інвалідністю»; особам з інвалідністю 1 групи, які отримують соціальну пенсію або державну соціальну допомогу; сім`ям матерів-героїнь; сім`ям одиноких матерів (2 або більше дітей до 18 років); особам з інвалідністю 1 та 2 групи по зору; сім`ям, які виховують дітей з інвалідністю з онкологічними захворюваннями (до 18 років).
За даними Пенсійного фонду України позивачка отримує пенсію по інвалідності 1 групи Б загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тому не відноситься до категорії осіб з інвалідністю 1 групи, які отримують соціальну пенсію або державну соціальну допомогу. Таким чином, включити позивачку до списків на отримання місцевої пільги Управління законних підстав не має.
Відповідь аналогічного змісту направлено позивачці також Відповідачем-1 (лист від 12.12.2023 № 2621/0/48-23).
Ухвалюючи рішення в частині задоволених позовних вимог, що стосуються передачі заяви позивача про забезпечення засобами реабілітації до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, суд першої інстанції виходив з того, що заява позивачки від 21.11.2023 містить відповідні дані, необхідну інформацію, яка дає змогу оцінити намір заявниці, що є достатнім для розгляду її по суті та прийняття рішення в порядку, встановленому чинним законодавством України, щодо надання засобів реабілітації, проте відповідних дій щодо надання таких засобів та вчинення дій, спрямованих на їх надання, зокрема передачу відповідних відомостей про потреби позивачки у таких засобах реабілітації відповідачами вчинено не було, чим допущено протиправну бездіяльність у спірних правовідносинах.
За наведених обставин, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність зобов`язати Відповідача-2, як територіальний орган соціального захисту населення за місцем реєстрації позивачки, з метою забезпечення ОСОБА_1 засобами реабілітації відповідно до Індивідуальної програми реабілітації передати заяву ОСОБА_1 до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Задовольняючи вимоги ОСОБА_1 в частині вимог щодо включення позивача до поіменних списків громадян, які мають право на отримання соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, як особу з інвалідністю 1 групи, яка отримує державну соціальну допомогу, суд першої інстанції виходив з того, що станом на дату подання заяви від 29.11.2023 про надання пільги з оплати за користування ЖКП та усного звернення від 06.12.2023 позивачка належала до числа осіб з інвалідністю І групи, які отримують державну соціальну допомогу, тому відповідала критеріям, визначеним п.п. 9.1.1.5 Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, як особа, яка має право на вказану пільгу.
З цих підстав суд першої інстанції дійшов висновку, що Управлінням соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради було протиправно відмовлено позивачці у включенні до списків на отримання місцевої пільги надання додаткових соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, що стало підставою для задоволення вимог в цій частині.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, враховуючи межі перегляду, передбачені ст. 308 КАС України, апеляційний суд зазначає таке.
Стаття 3 Конституції України визнає здоров`я людини найвищою соціальною цінністю в Україні.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України № 875-ХІІ від 21.03.1991 "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі Закон № 875), особи з інвалідністю в Україні володіють усією повнотою соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод, закріплених Конституцією України, законами України та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Стаття 4 Закону № 875-ХІІ передбачає, що діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення їхніх прав і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті та полягає у: виявленні, усуненні перепон і бар`єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі стосовно доступу до об`єктів громадського та цивільного призначення, благоустрою, транспортної інфраструктури, дорожнього сервісу (далі - об`єкти фізичного оточення), транспорту, інформації та зв`язку, а також з урахуванням індивідуальних можливостей, здібностей та інтересів - до освіти, праці, культури, фізичної культури і спорту; охороні здоров`я; соціальному захисті; забезпеченні виконання індивідуальної програми реабілітації осіб з інвалідністю; наданні пристосованого житла; сприянні громадській діяльності.
Соціальний захист осіб з інвалідністю є складовою діяльності держави щодо забезпечення прав і можливостей осіб з інвалідністю нарівні з іншими громадянами та полягає у наданні пенсії, державної допомоги, компенсаційних та інших виплат, пільг, соціальних послуг, здійсненні реабілітаційних заходів, встановленні опіки (піклування) або забезпеченні стороннього догляду.
Відповідно до ст. 5 Закону № 875-ХІІ порядок та умови визначення потреб у зв`язку з інвалідністю встановлюються на підставі висновку медико-соціальної експертизи та з врахуванням здібностей до професійної і побутової діяльності особи з інвалідністю. Види і обсяги необхідного соціального захисту особи з інвалідністю надаються у вигляді індивідуальної програми медичної, соціально-трудової реабілітації і адаптації.
Індивідуальна програма реабілітації є обов`язковою для виконання державними органами, підприємствами (об`єднаннями), установами і організаціями.
Відповідно до ст. 36 Закону № 875-ХІІ матеріальне, соціально-побутове і медичне забезпечення осіб з інвалідністю здійснюється у вигляді грошових виплат (пенсій, допомог, одноразових виплат), забезпечення медикаментами, технічними й іншими засобами, включаючи друковані видання із спеціальним шрифтом, звукопідсилюючу апаратуру та аналізатори, а також шляхом надання послуг по медичній, соціальній, трудовій і професійній реабілітації, побутовому та торговельному обслуговуванню.
Згідно зі ст. 38 Закону № 875-ХІІ особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, допоміжні засоби реабілітації (засоби для пересування, протезні вироби, сурдотехнічні засоби, мобільні телефони тощо), вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом - за наявності відповідного медичного висновку.
Порядок та умови забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю лікарськими, допоміжними засобами реабілітації, виробами медичного призначення, санаторно-курортними путівками, автомобілями, а також переліки допоміжних засобів реабілітації і виробів медичного призначення визначає Кабінет Міністрів України.
Порядок забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, їх переліку, затверджений Постановою КМУ від 5 квітня 2012 р. № 321 (далі Порядок № 321).
Відповідно до п. 5 Порядку № 321 показання для забезпечення засобами реабілітації визначаються на підставі функціональних призначень, потреби в покращенні функціонування людини відповідно до Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров`я, основною метою яких є підтримка або поліпшення функціонування, незалежності та самостійності особи, покращення її добробуту, а також досягнення завдань реабілітації.
Показання для забезпечення засобами реабілітації визначаються висновком про необхідність забезпечення особи з обмеженнями повсякденного функціонування допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) (далі - висновок) за формою згідно з додатком, який формується одним із таких суб`єктів, зокрема:
медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) на підставі індивідуальної програми реабілітації.
За наявності в особи документів, що підтверджують потребу в забезпеченні засобами реабілітації, які видано МСЕК, ВЛК чи ЛКК до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2023 р. № 1306 Деякі питання забезпечення допоміжними засобами реабілітації, забезпечення засобами реабілітації здійснюється на підставі таких документів без необхідності оформлення висновку.
Відповідно до п. 10 Порядку № 321 особи забезпечуються засобами реабілітації в порядку черговості.
Першочергово забезпечуються засобами реабілітації та отримують компенсацію діти з інвалідністю та діти з порушеннями опорно-рухового апарату, далі - в такому порядку: військовослужбовці, особи у разі первинного забезпечення засобами реабілітації, потерпілі від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань, інші особи.
Відповідно до п. 12 Порядку № 321 заява про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) у паперовій або електронній формі може бути подана:
до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (в разі її утворення) ради (далі - органи соціального захисту населення);
до уповноваженої посадової особи з питань соціального захисту виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - виконавчий орган);
до центру надання адміністративних послуг (далі - центр);
через електронний кабінет особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, іншої особи (далі - електронний кабінет особи) у банку даних;
через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (за наявності технічної можливості);
до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі Фонд).
Орган соціального захисту населення, виконавчий орган, центр один раз на два тижні передає заяви про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) разом із документами, зазначеними в цьому пункті, в паперовій формі до територіального відділення Фонду.
Особова справа особи формується в територіальному відділенні Фонду з документів, на підставі яких здійснено забезпечення засобами реабілітації, та зберігається протягом п`яти років з дня зняття особи з обліку, після чого підлягає знищенню.
Відповідно до п.п. 15-17 Порядку 321, днем звернення за засобами реабілітації (виплатою компенсації) вважається дата подання заяви про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) разом із документами, визначеними пунктом 12 цього Порядку, до органу соціального захисту населення, виконавчого органу, центру, територіального відділення Фонду, через електронний кабінет особи або через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Після подання заяви про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) та документів, визначених пунктом 12 цього Порядку, сформована електронна особова справа в банку даних опрацьовується протягом трьох робочих днів територіальним відділенням Фонду за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (перебування) особи. Відомості, внесені через електронний кабінет особи, підлягають верифікації територіальним відділенням Фонду на підставі копій паперових документів, поданих особою самостійно або отриманих від суб`єктів, визначених пунктами 12 і 13 цього Порядку.
Якщо до заяви про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) додано не всі документи, визначені пунктом 12 цього Порядку, територіальне відділення Фонду протягом трьох робочих днів з дати отримання такої заяви повідомляє особі або її законному представнику через орган соціального захисту населення, виконавчий орган, центр, технічні засоби електронної комунікації (зазначені у заяві про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації), через електронний кабінет особи або через Єдиний державний вебпортал електронних послуг про необхідність подання відсутніх документів.
Протягом трьох робочих днів з дати подання всіх документів, визначених пунктом 12 цього Порядку, територіальні відділення Фонду формують в електронній особовій справі електронне направлення на первинне забезпечення засобами реабілітації (виплату компенсації), про що невідкладно (не пізніше ніж протягом трьох робочих днів) повідомляють особі або її законному представнику через орган соціального захисту населення, виконавчий орган, центр, технічні засоби електронної комунікації (зазначені у заяві про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації), через електронний кабінет особи або через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Відповідно до п. 30 Порядку 321, особи з інвалідністю, діти з інвалідністю, військовослужбовці, постраждалі, потерпілі від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань або їх законні представники після формування територіальним відділенням Фонду направлення на забезпечення засобами реабілітації в електронній особовій справі звертаються до суб`єкта господарювання із заявкою про намір забезпечення допоміжними засобами для особистої гігієни, допоміжними засобами для особистої рухомості, переміщення та підйому, засобами для пересування, меблями та оснащенням (далі - заявка про намір забезпечення технічними засобами реабілітації) за формою, затвердженою Мінсоцполітики, в паперовій формі або через електронний кабінет особи та додають до неї документи, що посвідчують особу та/або підтверджують повноваження законного представника, свідоцтво про народження (для дітей віком до 14 років).
Суб`єкт господарювання протягом трьох робочих днів з дати отримання заявки про намір забезпечення технічними засобами реабілітації завантажує її до електронної особової справи та відповідно до сформованого територіальним відділенням Фонду направлення на забезпечення засобами реабілітації формує попереднє замовлення на виготовлення допоміжного засобу для особистої гігієни, допоміжного засобу для особистої рухомості, переміщення та підйому, засобу для пересування, меблів та оснащення (далі - технічні засоби реабілітації) в електронній особовій справі та оформлює анкету на виготовлення технічних засобів реабілітації або забезпечення ними (далі - анкета) за формою, затвердженою Мінсоцполітики.
Суб`єкти господарювання підбирають особі з інвалідністю, дитині з інвалідністю, військовослужбовцю, постраждалому, потерпілому від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання технічні засоби реабілітації згідно з порядком призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, іншої особи, що затверджується Мінсоцполітики за погодженням з МОЗ.
Як встановлено судом, позивачкою у зв`язку з встановленням їй з 14.11.2023 інвалідності було подано до відповідача-1 вимогу від 21.11.2023 щодо укладання письмової угоди на надання соціальних послуг як непрацездатній особі з 14.11.2023 по 01.12.2024.
У вказаній вимозі позивачка просила надати їй постійний догляд, зазначивши що її влаштовує соціальна послуга догляду вдома, затверджена згідно класифікатора стандартів соціальних послуг, також їй потрібна послуга натуральна допомога згідно довідки МОЗ України, послуга соціальної адаптації згідно програми реабілітації. Також згідно тієї ж програми потрібне безкоштовне санаторно-курортне лікування, та наступні засоби реабілітації милиці ліктеві для пересування для підтримки життєдіяльності, спеціальні засоби для самообслуговування допоміжні побутові пристрої - прикроватний стіл столик біля ліжка, спеціальні засоби для догляду допоміжні засоби для туалету підставка та сидіння для ванни, допоміжні засоби для підіймання, та крісло-стілець із санітарним оснащенням.
На вказане звернення відповідачем-1 було направлено відповідь від 07.12.2023 № 1562/0/147-23, в якій останнім зазначено, що рішення про надання соціальних послуг чи відмову в їх наданні в м. Харкові приймають управління соціального захисту населення адміністрацій районів Харківської міської ради, згідно з покладеними на них повноваженнями, запропоновано звернутися із заявою до Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради у письмовій або електронній формі, що складається за формою, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16.11.2020 № 769, разом з документами, зазначеними у пункті 28 Порядку.
Разом з тим судом встановлено та не спростовано відповідачами під час судового розгляду справи, що позивачкою на адресу відповідачів надавалися документи на підтвердження встановлення інвалідності, довідка МСЕК, висновок № 5529 від 05.10.2023, ІПР від 14.11.2023 № 818, яка дооформлена із внесенням до неї кодів МКХ-10, декларація про доходи (разом із заявою від 20.11.2023) та інші документи, передбачені чинним законодавством, неодноразово у своїх заявах та вимогах зазначала про потребу в засобах реабілітації відповідно до наданої відповідачам ІПР.
При цьому зі змісту заяви позивачки від 21.11.2023 вбачається, що вона містить усі необхідні дані та інформацію, яка дає змогу оцінити намір заявниці, що є достатнім для розгляду її по суті та прийняття рішення в порядку, встановленому чинним законодавством України, щодо надання засобів реабілітації.
Отже, посилання відповідача як на підставу для відмови у задоволенні позову на ті обставини, що позивачка звернулася із заявою невстановленої форми, є незмістовними.
В контексті наведеного варто зазначити, що суб`єкт владних повноважень при розгляді заяви позивача не повинен був допускати надмірний формалізм. У випадку коли заява очевидно дає змогу оцінити намір заявника, відмова у її задоволенні або розгляді по суті з огляду на невідповідність встановленій формі вважатиметься надмірним формалізмом, наслідком чого є порушення прав та інтересів позивача.
Враховуючи, що п. 12 Порядку № 321 передбачає можливість подання заяви про забезпечення засобами реабілітації як до виконавчого органу міської ради, так і до районної у місті ради, які в розумінні вказаного Порядку є органами соціального захисту населення, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради та Департамент соціальної політики Харківської міської ради допустили протиправну бездіяльність у спірних правовідносинах, не забезпечивши виконання приписів Порядку № 321 щодо передачі заяви ОСОБА_1 до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).
Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях, аналізуючи національні системи правового захисту на предмет дотримання права на ефективність внутрішніх механізмів в аспекті забезпечення гарантій, визначених статтею 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, вказував, що для того, щоб бути ефективним, засіб захисту має бути незалежним від будь-якої вжитої на розсуд державних органів дії, бути безпосередньо доступним для тих, кого він стосується (див. рішення від 06.09.2005 у справі "Гурепка проти України (Gurepka v.Ukraine), заява №61406/00, п.59); спроможним запобігти виникненню або продовженню стверджуваному порушенню чи надати належне відшкодування за будь-яке порушення, яке вже мало місце (див. рішення від 26.10.2000 у справі Кудла проти Польщі (Kudla v. Poland), заява №30210/96, п.158) (п.29 рішення Європейського суду з прав людини від 16.08.2013 р. у справі "Гарнага проти України (Garnaga v.Ukraine), заява № 20390/07).
За встановлених судом обставин, колегія суддів вважає правильним та обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо задоволення вимог ОСОБА_1 в цій частині шляхом зобов`язання Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, як територіальний орган соціального захисту населення за місцем реєстрації позивачки, з метою забезпечення ОСОБА_1 засобами реабілітації відповідно до Індивідуальної програми реабілітації, передати заяву ОСОБА_1 до територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Надаючи оцінку висновкам суду першої інстанції щодо наявності підстав для включення ОСОБА_1 до поіменних списків громадян, які мають право на отримання соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, колегія суддів зазначає таке.
З метою створення оптимальних умов для життя людини шляхом попередження негативних явищ, пов`язаних насамперед з її здоров`ям та життєзабезпеченням, Харківською міською радою було розроблено та схвалено Програму сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021 2025 роки, яку затверджено рішенням 37 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.08.2020 № 2257/20.
Відповідно до пп. 9.1.1.5 пп. 9.1.1 п. 9.1 вказаної Програми вирішено надати додаткові соціальні гарантії на оплату житлово-комунальних послуг окремим категоріям громадян міста Харкова і забезпечити їх шляхом перерахування грошових коштів (грошової компенсації) підприємствам, що надають послуги:
9.1.1. У розмірі 20 % знижки на оплату за користування послугами з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами, послуг з управління багатоквартирним будинком (у межах соціальної норми житла і соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами) (додаток 15):
9.1.1.5. Особам з інвалідністю I групи, які отримують соціальну пенсію або державну соціальну допомогу.
Як встановлено судом, рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 12.10.2023 № 626407 ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 01.10.2023 по 31.03.2024 у розмірі 1207,80 грн.
З 14.11.2023 позивачка є особою з інвалідністю І групи.
Отже, станом на дату звернення із заявою від 29.11.2023 про надання пільги з оплати за користування ЖКП та усного звернення від 06.12.2023 позивачка належала до числа осіб з інвалідністю І групи, які отримують державну соціальну допомогу, та відповідала критеріям, визначеним п.п. 9.1.1.5 Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, як особа, яка має право на вказану пільгу.
Посилання Департаменту в апеляційній скарзі на те, що відповідно до вказаної Програми право на отримання пільгової знижки на оплату житлово-комунальних послуг мають особи з інвалідністю 1 групи, які одержують соціальну пенсію або державну соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", а отже позивач, як особа з інвалідністю 1 групи, яка отримує пенсію по інвалідності та державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, немає права на отримання додаткових соціальних гарантій у вигляді, колегія суддів відхиляє, адже положеннями п. 9 Програми не передбачено конкретного виду соціальної допомоги яку повинна одержувати особа для отримання відповідної пільги. Також у вказаній Програмі відсутні будь-які обмеження у наданні пільгової знижки особам з інвалідністю 1 групи, які отримують соціальну пенсію та соціальну допомогу.
Розділом 9 Програми встановлено додаткові соціальні гарантії окремим категоріям громадян міста, зокрема, додаткові соціальні гарантії на оплату житлово-комунальних послуг окремим категоріям громадян міста Харкова І забезпечення їх шляхом перерахування грошових коштів (грошової компенсації) підприємствам, що надають послуги: у розмірі 20 % знижки на оплату за користування послугами з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами, послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, послуг з управління багатоквартирним будинком (у межах соціальної норми житла і соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами) особам з інвалідністю І групи, які отримують соціальну пенсію або державну соціальну допомогу.
У додатку 15 Програми також затверджено Положення про порядок надання додаткових соціальних гарантій (20 % пільгової знижки) на оплату за користування житлово-комунальними послугами окремим соціальним категоріям громадян міста та яким визначено порядок нарахування додаткових соціальних гарантій, відповідно до якого Управління соціального захисту населення адміністрацій районів Харківської міської ради щомісячно до 21 числа звітного місяця надають в електронному вигляді поіменні списки громадян за звітний місяць, які мають право на додаткові соціальні гарантії, та інформацію про зміни у списках або про їх відсутність до Управління з соціальних питань Департаменту соціальної політики Харківської міської ради і підприємствам, що надають житлово-комунальні послуги.
Підприємства, що надають житлово-комунальні послуги, відповідно до поіменних списків, наданих управліннями соціального захисту населення адміністрацій районів Харківської міської ради, надають до Управління з соціальних питань Департаменту соціальної політики Харківської міської ради розрахунки витрат на надання додаткових соціальних гарантій до 10 числа кожного місяця, наступного за звітним кварталом, комунальні підприємства Харківської міської ради - до 10 числа щомісячно.
Управління з соціальних питань Департаменту соціальної політики Харківської міської ради на підставі наданих розрахунків витрат реєструє бюджетні зобов`язання в УДКС України у місті Харкові Харківської області в межах бюджетних призначень, встановлених рішенням сесії Харківської міської ради в бюджеті Харківської міської територіальної громади на відповідний рік, та при надходженні коштів на реєстраційний рахунок Управління з соціальних питань Департаменту соціальної політики Харківської міської ради здійснює перерахування сум компенсації за надані додаткові соціальні гарантії на розрахункові рахунки підприємств, що надають житлово-комунальні послуги, в межах зареєстрованих бюджетних зобов`язань.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Управлінням соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради було протиправно відмовлено позивачці у включенні до списків на отримання місцевої пільги надання додаткових соціальних гарантій на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2021-2025 роки, що є підставою для задоволення вимог в цій частині шляхом зобов`язання УСЗН адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради включити позивачку до поіменних списків громадян (починаючи з дати звернення позивачки з вказаного питання з 29.11.2023), які мають право на додаткові соціальні гарантії.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Переглянувши рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване судове рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики Харківської міської ради - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.02.2024 по справі № 520/33658/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя С.П. Жигилій Судді І.С. Чалий Т.С. Перцова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120237785 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні