Ухвала
від 22.07.2024 по справі 360/481/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про залишення позову без розгляду

22 липня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/481/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши в письмову провадженні клопотання адвоката Мєдвєдєва Сергія Сергійовича в інтересах ОСОБА_1 про поновлення строку звернення до адміністративного суду та заяву Головного управління Національної поліції в Луганській області про залишення позовної заяви без розгляду у справі № 360/481/24 за позовною заявою адвоката Мєдвєдєва Сергія Сергійовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Луганській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

07 травня 2024 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов адвоката Мєдвєдєва Сергія Сергійовича (далі - представник позивача) в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Національної поліції в Луганській області (далі - відповідач, ГУНП в Луганській області), з вимогами:

1) визнання протиправним та скасування наказу ГУНП в Луганській області від 10 січня 2023 року № 5 о/с «По особовому складу» в частині призупинення дії трудового договору, з ОСОБА_1 , головним спеціалістом відділу бухгалтерського обліку та звітності управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління Національної поліції в Луганській області (2941500504), з 01 січня 2023 року;

2) визнання протиправним та скасування наказу ГУНП в Луганській області від 12 січня 2024 року № 83 про застосування дисциплінарного стягнення, яким за вчинений дисциплінарний проступок передбачений пунктом 12 частини другої статті 65 Закону України «Про державну службу», державному службовцю 9-го рангу, ОСОБА_2 (без встановлення по-батькові), головному спеціалісту відділу бухгалтерського обліку УФЗБО ГУНП в Луганській області, відповідно до частини третьої статті 66 Закону, оголосили догану та визнали відсутність ОСОБА_3 (без встановлення по батькові) на службі 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29 грудня 2023 року, та яким 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15 січня 2024 року прогулами (без визначеності поважності або неповажності причин);

3) визнання протиправним та скасування наказу ГУНП в Луганській області від 02 лютого 2024 року № 154 про застосування дисциплінарного стягнення, яким за систематичні прогули, відповідно до частини п`ятої статті 66 Закону України «Про державну службу», звільнили з посади державної служби, державного службовця 9-го рангу ОСОБА_4 (без встановлення по-батькові), головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку УФЗБО ГУНП в Луганській області, та яким визнали відсутність ОСОБА_3 (без встановлення по батькові) на службі 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31 січня 2024 року, та 1, 2 лютого 2024 року прогулами (без визначеності поважності або неповажності причин або визначеності вимушеного прогулу чи не вимушеного прогулу);

4) визнання протиправним та скасування наказу ГУНП в Луганській області від 05 лютого 2024 року № 24 о/с по особовому складі у частині звільнення ОСОБА_1 , головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та звітності управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління Національної поліції в Луганській області за пунктом 4 частини першої статті 87 (за вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, із припиненням державної служби) Закону України «Про державну службу», з 05.02.2024 на підставі наказу ГУНП в Луганській області від 02.02.2024 № 154 про звільнення;

5) поновити позивача на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та звітності управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління Національної поліції в Луганській області;

6) визнання бездіяльності відповідача щодо не оплати позивачу простою у розмірі 34794 грн, за 9 місяців, лютий, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2023 року протиправною та зобов`язання відповідача здійснити позивачу оплату простою за цей період у розмірі 34794 грн;

7) стягнення з відповідача на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу під час призупинення дії трудового договору та звільнення з 1 січня 2023 року по червень 2024 року у розмірі чотириста п`яти тисяч дев`ятсот десяти гривень 08 копійок (405910,08 грн) та середній заробіток за час вимушеного прогулу з липня 2024 року по день прийняття судом рішення у справі.

Ухвалою від 13 травня 2024 року позовну заяву залишено без руху, запропоновано позивачу усунути недоліки позовної заяви шляхом надання суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду із зазначенням підстав для поновлення строку разом з відповідними належними доказами поважності причин такого пропуску.

24 травня 2024 року від представника позивача до суду надійшла заява про усунення недоліків, в якій заявлено клопотання про поновлення строку звернення до адміністративного суду.

В обґрунтування клопотання представник позивача зазначив, що позивач вважає, що не пропустила строк звернення до суду, що строк звернення до суду починається з 16 квітня 2024 року, строк звернення до суду закінчується 16 травня 2024 року.

Представник позивача зазначив, що позивач не була байдужа до своїх прав, а діяла, була активною і бажала дізнатися про свої права. Також представник та позивач просили врахувати ту фактичну обставину тобто юридичний факт, що тривалий час майже рік позивач знаходилась у відповідача у такому самому стані 2022 рік, зокрема не працювала не отримувала заробітну плату і її не звільняли, що, на думку позивача, породило юридичний факт у конкретних трудових правовідносинах між тими самими сторонами між відповідачем та позивачем. Позивач опиралась на цей факт, який вже існував між нею та відповідачем і була впевнена, що відповідач її не звільнить як не звільняв у 2022 році.

Позивач зауважила, що одночасно їй надходили документи відповідача і вона була впевнена, що відповідач надішле усі документи та усі попередження, тобто, якщо від відповідача електронним засобом зв`язку до неї надійде наказ про звільнення, то вона звільнена, якщо не надійде, то не звільнена.

Позивач зазначила, що електронним засобом зв`язку, у листопаді 2024 року від відповідача їй надійшло повідомлення, що необхідно вийти на роботу. По цьому приводу позивач відповідачу надала пояснення електронним засобом зв`язку.

Позивач зазначила, що очікувала, що від відповідача надійде їй й наказ про звільнення так само електронним засобом зв`язку, позивач розраховувала на те, що відповідач і надалі буде надсилати їй усі документи електронним засобом зв`язку, що, на думку позивача, дуже логічно, оскільки навіть її адвокат надсилав до відповідача звернення електронним засобом зв`язку.

Позивач зазначила, що відповідач не надіслав їй усі документи включно накази про звільнення. Незважаючи на це, позивач сама запитала ці накази та ознайомилась з ними 16 квітня 2024 року, що, на думку позивача, свідчить про те що позовна давність починається з 16 квітня 2024 року, як такої дати коли вона реально змогла ознайомитися із фактом свого звільнення, а позовну давність з 2 лютого та 5 лютого 2024 року, на думку позивача, вона пропустила з поважних причин, наведених вище.

Позивач зауважила, що відповідач протиправно не визначив способів зв`язку наказом 10 січня 2023 року, тому інформацію дізнавались хто як міг, але, якщо, від відповідача надходили повідомлення електронним каналом зв`язку, то позивач і розраховувала, що від відповідача і надалі будуть надходити повідомлення електронним каналом зв`язку, тобто так само як він, відповідач, і робив, але від відповідача нічого не надійшло.

Щодо обґрунтування поважності причин пропуску строку звернення до адміністративного суду на оскарження наказу від 10 січня 2023 року № 5 о/с про призупинення дії трудового договору позивач зазначила, що відповідач, на її думку, недотримався цілого ряду вимог організаційного закону, 10 січня 2023, наказом про призупинення дії трудового договору заднім числом, створив неналежне правове поле, яке не відповідає законодавству (статті 13 організаційного закону), і, у цьому правовому полі відбулись накладання дисциплінарних стягнень та звільнення, які самі по собі теж сформовані та накладені з порушеннями законодавства. Перевіряючи законність усіх попередніх стягнень та звільнень, не може відбуватись без розгляду знаходження позивача у стані призупинення дії трудового договору, законності встановлення відповідачем умов знаходження у стані призупинення та встановлення відповідачем наказом про призупинення процедур та процесів.

З посиланням на правову позицію Верховного Суду, зазначену у постанові від 21 червня 2023 року у справі № 212/5018/20 (провадження № 61-2744св23), наказ про призупинення дії трудового договору необхідно розглянути разом із вимогами про поновлення на роботі по аналогії.

Обґрунтовуючи поважність причин пропуску строку звернення до адміністративного суду визнання бездіяльності відповідача щодо не оплати позивачу простою, позивач зазначила, що відповідач станом на день звільнення 05 лютого 2024 року, зобов`язаний законом був виплатити заборгованість за час простою, але цього не зробив, тому ці вимоги розглядаються разом із питанням поновлення на роботі, оскарження наказу про звільнення.

З урахуванням викладеного просили визнати причини пропуску строку звернення до суду поважними та поновити позивачу цей строк на звернення до адміністративного суду.

Ухвалою суду від 29.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Питання про строк звернення до суду залишено відкритим та ухвалено це питання вирішити під час розгляду справи по суті на підставі наданих сторонами доказів та пояснень, після отримання відзиву від відповідача та витребуваних судом документів.

17 червня 2024 року від представника відповідача надійшла заява про залишення позовної заяви без розгляду, в обґрунтування якої зазначено таке.

З посиланням на заяву представника позивача про усунення недоліків представник відповідача зауважує, що позивач не заперечує факт комунікації між позивачем та відповідачем.

Відповідно до доповідної записки від 02.01.2023 начальника УФЗБО Олексія Сокових , на підставі якої було видано наказ від 10.01.2023 № 5 о/с, яким було призупинено дію трудового договору з позивачем, було вирішено спосіб обміну інформацією між ОСОБА_1 та відповідачем здійснювати за допомогою месенджерів «Viber» або «WhatsApp».

Представник відповідача зазначає, що згідно зі скріншотом сторінки ОСОБА_1 у месенджеру «WhatsApp», остання отримала витяг з наказу ГУНП в Луганській області від 10.01.2023 № 5 о/с «Про організацію трудових правовідношень в умовах воєнного стану» 16.01.2023, про що було складено протокол від 16.01.2023 про доведення інформації до відома державного службовця.

Представник відповідача зазначив, що у заяві від 05.12.2023 вих. № 05123 позивач повідомила відповідача про наявність у неї особистої електронної адреси - ІНФОРМАЦІЯ_1 В свою чергу згідно зі скріншоту зі сторінки електронної службової пошти голови дисциплінарної комісії-начальника сектору пенсійного забезпечення Вербицького Є.В. на електронну адресу позивача, а саме ІНФОРМАЦІЯ_1 18.01.2024 було направлено наказ від 17.01.2024 № 83 про застосування до позивача дисциплінарного стягнення у вигляді - догани. Про що було складено протокол від 18.01.2024 про доведення інформації до відома державного службовця.

Згідно скріншоту зі сторінки електронної службової пошти голови дисциплінарної комісії - начальника сектору пенсійного забезпечення Вербицького Є.В. на електронну адресу позивача, а саме ІНФОРМАЦІЯ_1 02.02.2024 було направлено наказ від 02.02.2024 № 154 про застосування до позивача дисциплінарного стягнення у вигляді - звільнення з посади державної служби. Про що було складено протокол від 02.02.2024 про доведення інформації до відома державного службовця.

В свою чергу наказом ГУНП в Луганській області від 05.02.2024 № 24 о/с було реалізоване дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з посади державної служби відносно ОСОБА_1 та з останньою було розірвано трудовий договір, тобто зазначений наказ є похідним від наказу відповідача від 02.02.2024 № 154. Листом відповідача від 05.02.2024 № 349/111/19-2024 ОСОБА_1 була повідомлена про звільнення та останній було запропоновано прибути за тимчасовим місцем дислокації відповідача у м. Дніпро для отримання трудової книжки. Згідно з скріншотами зі сторінки електронної службової пошти відділу комплектування кадрового забезпечення УКЗ на електронну адресу позивача, а саме: ІНФОРМАЦІЯ_1 05.02.2024 було направлено наказ від 05.02.2024 № 24 о/с та лист ГУНП від 05.02.2024 № 349/111/19-2024. Про що було складено протокол від 05.02.2024 про доведення інформації до відома державного службовця.

З урахуванням вище викладеного відповідач вважає, що позивачем безпідставно з власної байдужості пропущено місячний строк встановлений адміністративним законодавством на звернення до суду з питань проходження публічної служби, а саме на оскарження наказів відповідача від 10.01.2023 № 5 о/с «Про призупинення дії трудового договору», десятиденний строк на оскарженням наказів від 17.01.2024 № 83 «Про застосування дисциплінарного стягнення», від 02.02.2024 № 154 «Про застосування дисциплінарного стягнення» та місячний строк на оскарження наказу від 05.02.2024 № 24 о/с про звільнення ОСОБА_1 при цьому вимоги поновити позивача на посаді державного службовця, визнання бездіяльності відповідача щодо не оплати позивачу простою у розмірі 34794,00 грн, стягнення з відповідача на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу під час призупинення дії трудового договору та звільнення з 01.01.2023 по червень 2024 року у розмірі 405910,08 грн є похідними від вимог щодо оскарження спірних наказів.

Просив залишити позовну заяву ОСОБА_1 без розгляду у зв`язку з пропуском процесуального строку.

Розглянувши клопотання представника позивача про поновлення строку звернення до адміністративного суду та заяву представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду, перевіривши матеріали справи, суд дійшов такого висновку.

Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Для прийняття адміністративного позову до провадження судом, позивачу необхідно дотримуватись порядку подання позовної заяви в межах реалізації права на звернення до суду та кореспондуючого права на повноважний суд з урахуванням положень пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, статті 55 Конституції України, частини четвертої статті 5 КАС України.

Процесуальним законом передбачені певні обмеження такого права, зокрема, шляхом встановлення строку звернення до адміністративного суду за захистом порушених прав.

Положеннями підпунктів 6, 7 частини п`ятої статті 44 КАС України передбачено обов`язок учасників справи добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки, зокрема виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки, а також виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Наведеними положеннями КАС України чітко окреслено характер процесуальної поведінки, який зобов`язує учасника справи діяти сумлінно, тобто проявляти добросовісне ставлення до наявних у нього прав і здійснювати їх реалізацію таким чином, щоб забезпечити неухильне та своєчасне (без суттєвих затримок та зайвих зволікань) виконання своїх обов`язків, встановлених законом, упродовж визначених для цього строків.

Отже, учасник справи, маючи намір добросовісної реалізації належного йому права на звернення з позовом до суду, повинен забезпечити неухильне і своєчасне виконання своїх процесуальних обов`язків, вимог закону і суду, зокрема стосовно звернення до суду з позовною заяву у строки встановлені законом.

Встановлення законом процесуальних строків передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Відповідно до статті 118 КАС України, процесуальні строки - це встановлені законом або судом строки, у межах яких вчиняються процесуальні дії. Процесуальні строки встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені - встановлюються судом.

Процесуальні строки визначаються днями, місяцями і роками, а також можуть визначатися вказівкою на подію, яка повинна неминуче настати.

Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Строк звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом - проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів.

Для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк (частина п`ята статті 122 КАС України)

Зі змісту наведених норм слідує, що для звернення до адміністративного суду з позовом щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлено місячний строк і цей строк обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Відносини щодо проходження громадянами державної служби врегульовано Законом України від 10.10.2015 № 889-VIII «Про державну службу» (з наступними змінами та доповненнями в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).

Стаття 9-1 Закону України від 10.10.2015 № 889-VIII «Про державну службу» передбачає такий порядок доведення інформації або документів до відома державного службовця.

Доведення інформації або документів до відома державного службовця відповідно до вимог цього Закону здійснюється шляхом її вручення або надсилання поштою, в тому числі з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. У разі доведення інформації або документів шляхом використання інших засобів телекомунікаційного зв`язку такий спосіб фіксується протоколом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Інформація або документи надсилаються державному службовцеві за адресою місця проживання/перебування або на його адресу електронної пошти чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку за наявними в особовій справі контактними даними.

Державний службовець при вступі чи проходженні державної служби зобов`язаний повідомити службу управління персоналом про його засоби електронної пошти чи інші засоби телекомунікаційного зв`язку з ним з метою їх використання для доведення до відома державного службовця інформації або документів.

Інформація або документи, надіслані поштою, в тому числі електронною, чи шляхом передачі з використанням інших засобів зв`язку вважаються такими, що доведені до відома державного службовця на п`ятий календарний день з моменту їх відправлення.

Згідно з вимогами Порядку фіксації доведення інформації або документів до відома державного службовця шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1042 (далі - Порядок № 1042) інформація або документи надсилаються державному службовцю з використанням засобів телекомунікаційного зв`язку виключно на його адресу електронної пошти чи за іншими контактними даними, про які він повідомив службі управління персоналом під час вступу чи проходження державної служби та які зазначені в його особовій справі. Факт доведення інформації або документів до відома державного службовця фіксується протоколом про доведення інформації або документів до відома державного службовця (далі - протокол).

Такий протокол складається в довільній формі працівником державного органу, визначеним суб`єктом призначення або керівником державної служби, та повинен містити: 1) дату, час та місце складення протоколу; 2) підставу надіслання інформації або документів державному службовцю з посиланням на відповідну норму Закону; 3) дату, час та вид засобу телекомунікаційного зв`язку, за допомогою якого надіслано інформацію або документи державному службовцю; 4) контактні дані державного службовця, за якими надіслано інформацію або документи з використанням засобу телекомунікаційного зв`язку (номер телефону, адресу електронної пошти тощо); 5) короткий зміст інформації або документів, які надіслані державному службовцю; 6) найменування посади, прізвище та власне ім`я державного службовця, якому надіслано інформацію або документи; 7) підпис, дату, найменування посади, прізвище та власне ім`я працівника державного органу, який надіслав інформацію або документи державному службовцю; 8) підпис, дату, найменування посади, прізвище та власне ім`я уповноваженого працівника державного органу, який склав протокол; 9) підпис, дату, найменування посади, прізвище та власне ім`я керівника служби управління персоналом; 10) додатки до протоколу, що підтверджують факт надіслання інформації або документів (копію знімку екрану засобу телекомунікаційного зв`язку тощо). Протокол складається в одному примірнику та зберігається у службі управління персоналом. Державний службовець, якому доведено інформацію або документи до відома, має право отримати завірену в установленому порядку копію відповідного протоколу.

Отже належними доказами на підтвердження факту доведення інформації або документів до відома державного службовця є документи пошти, в тому числі електронної, чи інших засобів зв`язку, які засвідчують факт відправлення саме цих документів державному службовцю (за адресою місця проживання/перебування або на його адресу електронної пошти чи шляхом передачі з використанням інших засобів зв`язку). Уразі використання інших засобів телекомунікаційного зв`язку належним доказом факту доведення інформації або документів державному службовцю таким шляхом є саме протокол, складений у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з інформації, зазначеної в доповідній записці від 02.01.2023 до начальника ГУНП в Луганській області полковника поліції О. Григорова відповідно до статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» начальник управління - головний бухгалтер УФЗБО ГУНП в Луганській області О. Сокових просить з 01.01.2023 на період дії воєнного стану призупинити дію трудового договору, зокрема, з: ОСОБА_1 , головним спеціалістом відділу бухгалтерського обліку та звітності управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Луганській області (2941500504). Спосіб обміну інформацією - месенджери Теlegram чи WhatsАрр. Відновлення дії трудового договору відбувається при настанні однієї з умов: 1) прибуття працівника до місця тимчасової дислокації ГУНП в Луганській області; 2) відновлення роботи УФЗБО на достатньому рівні для виконання усіх завдань; 3) скасування воєнного стану.

10 січня 2023 року відповідачем прийнято наказ № 5 о/с, яким наказано керуючись статтею 13 Закону України від 15.03.2022 № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» призупинити дію трудового договору з: ОСОБА_1 , головним спеціалістом відділу бухгалтерського обліку та звітності управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління Національної поліції в Луганській області (2941500504), з 01 січня 2023 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. Підстава: доповідна записка начальника управління - головного бухгалтера управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Сокових О.Б. від 02.01.2023.

Як свідчать матеріали справи з наказом від 10.01.2023 № 5 о/с позивач була ознайомлена шляхом надіслання їй за допомогою месенджера WhatsApp копії наказу від 10.01.2023 № 5 о/с.

Позивач 16 січня 2023 року о 09 год. 42 хв. отримала за допомогою месенджера WhatsApp копію наказу від 10.01.2023 № 5 о/с.

Відповідний скріншот сторінки телефону листування з позивачем надано відповідачем до матеріалів справ.

В матеріалах справи наявний протокол доведення інформації (документів) до відома державного службовця від 16 січня 2023 року, з якого вбачається, що комісія в складі: начальника управління - головного бухгалтера УФЗБО ГУНП в Луганській області Олексія Сокових ; заступника начальника управління - начальника відділу бухгалтерського обліку та звітності УФЗБО ГУНП в Луганській області Оксани Думанської; заступника начальника управління - начальника відділу інформатизації та аналітичного супроводження бюджетного процесу УФЗБО ГУНП в Луганській області Ольги Лебедько; начальника УКЗ ГУНП в Луганській області Олександра Телюка, склала цей протокол про те, що відповідно до статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» було прийнято рішення про призупинення дії трудового договору з деякими працівниками управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Луганській області, у тому числі з головним спеціалістом відділу бухгалтерського обліку та звітності УФЗБО ГУНП ОСОБА_1 , оскільки остання була відсутня за місцем дислокації підрозділу, її місце перебування було не відомо, будь-яку роботу вона дистанційно не виконувала, а УФЗБО не мало достатньої матеріально-технічної бази для належної організації роботи. Наказом ГУНП в Луганській області від 10.01.2023 № 5 о/с з ОСОБА_1 було призупинено дію трудового договору з 01.01.2023 на період воєнного стану. У зв`язку з відсутністю ОСОБА_11 за місцем дислокації ГУНП, на підставі даних її особової справи, було прийнято рішення поінформувати ОСОБА_11 про призупинення з нею дії трудового договору каналами телекомунікаційного зв`язку на месенджер WhatsApp на її особистий номер телефону НОМЕР_1 . 16.01.2023 каналами телекомунікаційного зв`язку на месенджер WhatsApp за номером телефону ОСОБА_1 НОМЕР_1 , о 09 год. 42 хв. з телефону НОМЕР_2 було направлено фотокопію витягу з наказу ГУНП в Луганській області від 10.01.2023 № 5 о/с в частині, що стосується ОСОБА_11 . о 09 год ??-? ????

Наказом ГУНП в Луганській області від 12.01.2024 № 83 «Про застосування дисциплінарного стягнення» наказано за вчинений дисциплінарний проступок передбачений пунктом 12 частини другої статті 65 Закону України «Про державну службу», державному службовцю 9-го рангу ОСОБА_2, головному спеціалісту відділу бухгалтерського обліку УФЗБО ГУНП в Луганській області, відповідно до частини третьої статті 66 Закону, оголосити догану. Визнати відсутність ОСОБА_3 на службі 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29 грудня 2023, та 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15 січня 2024 прогулами та заробітну плату за вказаний період не нараховувати.

Як свідчать матеріали справи з наказом від 12.01.2024 № 83 позивач була ознайомлена шляхом надіслання їй на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 18 січня 2024 року копії наказу від 12.01.2024 № 83 «Про застосування дисциплінарного стягнення».

Відповідний скріншот сторінки листування з позивачем надано відповідачем до матеріалів справ.

Відповідно до інформації, зазначеної в протокол доведення інформації (документів) до відома державного службовця від 18 січня 2024 року, з якого вбачається, що комісія в складі: голови дисциплінарної комісії ГУНП - завідувача СППЗ Вербицького Є. ; члена дисциплінарної комісії ГУНП - провідного спеціаліста ВПЗ ОСОБА_12 ; заступника начальника УКЗ ГУНП підполковника поліції Шеховцова О.В. склала цей протокол про те, що державному службовцю 9-го рангу ОСОБА_2, головному спеціалісту відділу бухгалтерського обліку УФЗБО ГУНП на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 , яку ОСОБА_1 зазначила в своїй заяві до ГУНП в Луганській області від 05.12.2023 вих. № 05123, яка була зареєстрована в ВДЗ ГУНП 14.12.2023 за вх.№ 10965(Г), та в поясненні від 03.01.2024 № 03014, яке надходило до ГУНП в Луганській області 04.01.2024 і було зареєстроване за вхідним № 183 зазначивши, що вказана електронна пошта працює, відомчими каналами електронної пошти Zimbra з адреси ІНФОРМАЦІЯ_2 18.01.2024 об «10» год. «30» хв. було направлено наказ ГУНП в Луганській області від 17.01.2024 № 83 згідно якого ОСОБА_1 за порушення дисципліни притягнуто до відповідальності у вигляді - оголошення догани. Додаток: - скріншот електронного відправлення на 1 арк.

Наказом ГУНП в Луганській області від 02.02.2024 № 154 «Про застосування дисциплінарного стягнення» наказано за систематичні прогули, відповідно до частини 5 статті 66 Закону України «Про державну службу», звільнити з посади державної служби, державного службовця 9-го рангу ОСОБА_4, головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку УФЗБО ГУНП в Луганській області. Визнати відсутність ОСОБА_3 на службі 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31 січня 2024, та 1, 2 лютого 2024 прогулами та заробітну плату за вказаний період не нараховувати.

Як свідчать матеріали справи з наказом від 02.02.2024 № 154 «Про застосування дисциплінарного стягнення» позивач була ознайомлена шляхом надіслання їй на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 02 лютого 2024 року копії наказу від 02.02.2024 № 154 «Про застосування дисциплінарного стягнення».

Відповідний скріншот сторінки листування з позивачем надано відповідачем до матеріалів справ.

В матеріалах справи наявний протокол доведення інформації (документів) до відома державного службовця від 02 лютого 2024 року, з якого вбачається, що комісія в складі: голови дисциплінарної комісії ГУНП - завідувача СППЗ Вербицького Є. ; - члена дисциплінарної комісії ГУНП - провідного спеціаліста ВПЗ ОСОБА_12 ; - заступника начальника УКЗ ГУНП підполковника поліції Шеховцова О.В. склала цей протокол про те, що державному службовцю 9-го рангу ОСОБА_2, головному спеціалісту відділу бухгалтерського обліку УФЗБО ГУНП на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 , яку ОСОБА_1 зазначила в своїй заяві до ГУНП в Луганській області від 05.12.2023 вих.№ 05123, яка була зареєстрована в ВДЗ ГУНП 14.12.2023 за вх.№ 10965(Г), та в поясненні від 03.01.2024 № 03014, яке надходило до ГУНП в Луганській області 04.01.2024 і було зареєстроване за вхідним № 183 зазначивши що вказана електронна пошта працює, відомчими каналами електронної пошти Zimbra з адреси ІНФОРМАЦІЯ_2 02.02.2024 об «16» год. «05» хв. було направлено наказ ГУНП в Луганській області від 02.02.2024 № 154 згідно якого ОСОБА_1 за порушення дисципліни притягнуто до відповідальності у вигляді - звільнення з посади державного службовця. Додаток: скріншот електронного відправлення на 1 арк.

Наказом ГУНП в Луганській області від 05.02.2024 № 24 о/с звільнено ОСОБА_1 , головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та звітності управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління Національної поліції в Луганській області за п. 4 ч. 1 ст. 87 (за вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, із припиненням державної служби) Закону України «Про державну службу», з 05.02.2024. Підстава: наказ ГУНП в Луганській області від 02.02.2024 № 154.

Листом від 05.02.2024 № 349/111/19-2024 відповідач повідомив позивача, що відповідно до наказу ГУНП в Луганській області від 05.02.2024 № 24 о/с, з 05.02.2024 позивача звільнено за п. 4 ч. 1 ст. 87 (за вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, із припиненням державної служби) Закону України «Про державну службу». Направлено копію наказу ГУНП в Луганській області від 05.02.2024 № 24 о/с та довідку про остаточний розрахунок при звільненні від 05.02.2024 № 36/111/22-2024. Одночасно проінформовано, для отримання трудової книжки позивачу необхідно буде прибути до місця тимчасової дислокації ГУНП в Луганській області за адресую: АДРЕСА_1 .

Як свідчать матеріали справи з наказом від 05.02.2024 № 24 о/с позивач була ознайомлена шляхом надіслання їй на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 05 лютого 2024 року листа від 05.02.2024 № 349/111/19-2024, копії наказу від 05.02.2024 № 24 о/с та довідки про остаточний розрахунок при звільненні від 05.02.2024 № 36/111/22-2024.

Відповідний скріншот сторінки листування з позивачем надано відповідачем до матеріалів справ.

В матеріалах справи наявний протокол доведення інформації (документів) до відома державного службовця від 05 лютого 2024 року, з якого вбачається, що комісія в складі: заступника начальника управління - начальника відділу комплектування УКЗ ГУНП в Луганській області підполковника поліції Олександра Шеховцова , заступника начальника відділу комплектування УКЗ ГУНП в Луганській області майора поліції Світлани Мережко, старшого інспектора з особливих доручень відділу комплектування УКЗ ГУНП в Луганській області старшого лейтенанта поліції Дмитра Волченка склала цей протокол про те, що державний службовець 9-го рангу ОСОБА_3, головний спеціаліст відділу бухгалтерського обліку та звітності УФЗБО ГУНП була належним чином повідомлена про звільнення з Національної поліції України відповідно до наказу ГУНП в Луганській області від 05.02.2024 № 24 о/с, за п. 4 ч. 1 ст. 87 (за вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, із припиненням державної служби) Закону України «Про державну службу». 05.02.2024 о 16 год. 47 хв. було надіслано через відомчу електронну пошту ІНФОРМАЦІЯ_3 на електронну пошту ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 лист ГУНП в Луганській області від 05.02.2024 № 349/111/19-2024, наказ ГУНП в Луганській області щодо звільнення ОСОБА_1 від 05.02.2024 № 24 о/с та довідку про остаточний розрахунок при звільненні від 05.02.2024 № 36/111/22-2024 ОСОБА_1 .

З огляду на викладене, відповідачем підтверджено належними доказами надіслання ОСОБА_1 наказу від 10.01.2023 № 5 о/с за допомогою застосунка WhatsApp 16 січня 2023 року, наказу від 12.01.2024 № 83 за допомогою електронної пошти 18 січня 2024 року, наказу від 02.02.2024 № 154 за допомогою електронної пошти 02 лютого 2024 року та наказу від 05.02.2024 № 24 о/с за допомогою електронної пошти 05 лютого 2024 року.

Отже, наданими відповідачем доказами підтверджується, що позивач в установленому законом порядку була ознайомлена із прийнятими відповідачем наказами від 10.01.2023 № 5 о/с, від 12.01.2024 № 83, від 02.02.2024 № 154, від 05.02.2024 № 24 о/с - 16 січня 2023 року, 18 січня 2024 року, 02 лютого 2024 року, та 05 лютого 2024 року відповідно.

Враховуючи викладені норми права, суд зазначає, що строк на оскарження наказу від 10.01.2023 № 5 о/с починається з 13.01.2023, отже, кінцевим терміном для звернення з позовними вимогами в частині оскарження зазначено наказу є 13.02.2023, наказу від 12.01.2024 № 83 «Про застосування дисциплінарного стягнення» - 19 лютого 2024 року, наказу від 02.02.2024 № 154 «Про застосування дисциплінарного стягнення» - 03 березня 2024 року, наказу від 05.02.2024 № 24 о/с - 06 березня 2024 року.

З матеріалів справи вбачається, що позовна заява подана до Луганського окружного адміністративного суду 07 травня 2022 року засобами системи «Електронний суд».

Відповідно позивач звернувся з пропуском місячного строку звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Суд зауважує, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків для звернення до суду, якими чинне законодавство обмежує звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів. Це, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними. Відсутність цієї умови приводила б до постійного збереження стану невизначеності у публічно-правових відносинах.

Частина друга статті 44 КАС України покладає на учасників справи обов`язок добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Наведеними положеннями КАС України чітко окреслено характер процесуальної поведінки, який зобов`язує учасників справи діяти сумлінно, тобто проявляти добросовісне ставлення до наявних у них прав і здійснювати їх реалізацію таким чином, щоб забезпечити неухильне та своєчасне (без суттєвих затримок та зайвих зволікань) виконання своїх обов`язків, встановлених законом або судом, зокрема щодо дотримання строку звернення до суду.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Водночас, обов`язок доведення обставин, з якими сторона пов`язує поважність причин пропуску строків звернення до суду, покладається на особу, яка звернулася до суду.

Суд зауважує, що строк звернення до суду, як одна із складових гарантії «права на суд», може і має бути поновленим, лише у разі наявності достатніх на те поважних причин.

Наведене дає підстави для висновку, що поновлення встановленого процесуальним законом строку для подання позовної заяви здійснюється судом у виняткових, особливих випадках й лише за наявності обставин об`єктивного і непереборного характеру (підтверджених доказами), які істотно ускладнили або унеможливили своєчасну реалізацію права на звернення до суду із позовом.

Клопотання представника позивача про поновлення пропущеного строку звернення до суду мотивовано тим, що позивач вважала, що оскільки від відповідача надходили повідомлення електронним каналом зв`язку, то надалі будуть надходити повідомлення електронним каналом зв`язку, але від відповідача нічого не надійшло.

Здійснивши аналіз чинного законодавства, суд дійшов висновку, що законодавець пов`язує факт доведення до відома державного службовця інформації та документів лише з подією їх відправлення, належним доказом якої є протокол, складений відповідно до вимог Порядку фіксації доведення інформації або документів до відома державного службовця шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1042.

Отже, наданими відповідачем доказами підтверджується, що позивач в установленому законом порядку була ознайомлена із прийнятими відповідачем наказами від 10.01.2023 № 5 о/с, від 12.01.2024 № 83, від 02.02.2024 № 154, від 05.02.2024 № 24 о/с - 16 січня 2023 року, 18 січня 2024 року, 02 лютого 2024 року, та 05 лютого 2024 року відповідно.

Суд зазначає, що інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Підстави пропуску строку можуть бути визнані поважними, строк поновлено лише у разі, якщо вони пов`язані з непереборними та об`єктивними перешкодами, труднощами, які не залежать від волі особи та унеможливили своєчасне, тобто у встановлений законом процесуальний строк подання позову, апеляційної, касаційної скарги.

Отже, тільки наявність об`єктивних перешкод для своєчасної реалізації права щодо оскарження дій, рішень, бездіяльності суб`єкта владних повноважень в порядку та у строк, встановлений процесуальним законом, може бути підставою для висновку про пропуск строку звернення з поважних причин.

Зазначена правова позиція висловлена Верховним Судом у своїй постанові від 13.11.2018 року по справі № 804/958/17.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що в клопотанні про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду представником позивача, позивачем не вказано на обставини непереборного і об`єктивного характеру, існування яких значною мірою утруднило або ж унеможливило реалізацію права на судовий захист у межах встановленого для цього строку звернення до суду, тому вказані представником позивача, позивачем обставини визнаються судом неповажними, а клопотання про поновлення строку звернення до адміністративного суду задоволенню не підлягає.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 18.11.2010 у справі «Мушта проти України» зазначено: право на суд, одним з аспектів якого є право на доступ до суду, не є абсолютним, воно за своїм змістом може підлягати обмеженням, особливо щодо умов прийнятності скарги на рішення. Однак, такі обмеження не можуть обмежувати реалізацію цього права у такий спосіб або до такої міри, щоб саму суть права було порушено. Ці обмеження повинні переслідувати легітимну мету та має бути розумний ступінь пропорційності між використаними засобами та поставленими цілями. Норми, які регламентують строки подання скарг, безумовно, передбачаються для забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності, а їх застосування має відповідати принципу юридичної визначеності та не перешкоджати сторонам використовувати наявні засоби; зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці норми будуть застосовані.

Отже, дотримання строку звернення з позовом, є однією з умов реалізації права на подання позову у публічно-правових відносинах.

Відповідно до пункту 8 частини першої статті 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.

За приписами частини третьої статті 123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

З урахуванням встановлених по справі обставин, оцінюючи обставини, на які представник позивача, позивач посилається у позовній заяві та клопотанні про поновлення строку звернення до адміністративного суду, суд дійшов висновку, що позивачем пропущено строк без поважних причин, а тому відсутні підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду, у зв`язку з чим позов на підставі положень частини третьої статті 123 КАС України, підлягає залишенню без розгляду, відповідно клопотання відповідача підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 122, 123, 240 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні заяви адвоката Мєдвєдєва Сергія Сергійовича в інтересах ОСОБА_1 про поновлення строку звернення до адміністративного суду відмовити.

Клопотання представника Головного управління Національної поліції в Луганській області про залишення позовної заяви без розгляду по справі № 360/481/24 задовольнити.

Позов адвоката Мєдвєдєва Сергія Сергійовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Луганській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії залишити без розгляду.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена в апеляційному порядку окремо від рішення суду.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяО.В. Захарова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2024
Оприлюднено24.07.2024
Номер документу120516409
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —360/481/24

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні