Рішення
від 22.07.2024 по справі 440/7173/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/7173/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ДОВІРА", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Лохвицька міська територіальна виборча комісія Миргородського району Полтавської області, про визнання протиправним та скасування рішення №1 від 06.03.2023 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра",

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Політичної партії "ДОВІРА" (надалі - відповідач), Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" (вх. №31816/23 від 02.06.2023) /а.с. 109-113/, у якій просив:

1) визнати протиправними дії Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" щодо процедури проведення шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" з відкликання депутата Лохвицької міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації Політичної партії "Довіра";

2) визнати протиправним та скасувати протокольне рішення від 14.02.2023 шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" щодо встановлення невідповідності практичної діяльності депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборчої програми Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, затвердженої рішенням другої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" 19 вересня 2020 року;

3) визнати протиправним та скасувати протокольне рішення від 14.02.2023 шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" щодо встановлення невиконання депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин;

4) визнати протиправним та скасувати протокольне рішення від 14.02.2023 шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" щодо внесення на розгляд Політичної партії "Довіра" пропозицію щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 з народною ініціативою;

5) визнати протиправним та скасувати рішення №1 від 06.03.2023 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 рішенням Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від 11 листопада 2020 року №1 "Про початок повноважень депутатів Лохвицької міської ради" обраний депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області. Рішенням четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" №1 від 06.03.2023 відкликано депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Позивач вважає, що рішення №1 від 06.03.2023 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" є протиправним та підлягає скасуванню, зазначаючи, що дії Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" щодо процедури проведення шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "Довіра" та прийняті протокольні рішення, що слугували передумовою прийняття оспорюваного рішення №1 від 06.03.2023, були протиправними.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року відмовлено у відкритті провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ДОВІРА", Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування протокольних рішень, визнання протиправним та скасування рішення. /а.с. 28-34/.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року у справі №440/7173/23 апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково. Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 по справі № 440/7173/23 скасовано в частині відмови у відкритті провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ДОВІРА", Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення №1 від 06.03.2023 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра". В цій частині позовних вимог направлено справу № 440/7173/23 для продовження розгляду до Полтавського окружного адміністративного суду. В іншій частині ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 у справі № 440/7173/23 залишено без змін./а.с. 92-98/.

Справа №440/7173/23 надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 14 лютого 2024 року /а.с. 101/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року позовну заяву залишено без руху /а.с. 103-105/.

23 лютого 2024 року до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви /а.с. 108/, до якої додано оригінал позовної заяви та її копію для відповідача, оригінал ордеру про надання правничої (правової) допомоги серії ВІ №1142888, виданого 10 травня 2023 року адвокатом Ярошенко Світлані Миколаївні, копії документів, доданих до позовної заяви, та їх копії відповідно до кількості учасників справи.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/7173/23. Залучено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача. Клопотання позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження задоволено, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано від відповідача Політичної партії "ДОВІРА" докази /а.с. 139-143/.

13 травня 2024 року до суду від відповідача Політичної партії "Довіра" надійшли копії документів та письмові пояснення, у яких зазначено, що право депутата бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії протоколу зборів (конференції) не породжує у партії чи її вищого керівного органу самостійного обов`язку письмово чи в інший спосіб повідомляти депутата про такий розгляд. Вказано, що керівний орган Політичної партії "Довіра" жодним чином не порушив приписів чинного законодавства України під час винесення рішення про дострокове припинення повноважень ОСОБА_1 як депутата, обраного за списками Полтавської обласної організації Політичної партії "Довіра" /а.с. 183-244/.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Політична партія "Довіра" (ідентифікаційний код 43660598) зареєстрована як юридична особа 12.06.2020, код КВЕД 94.92 Діяльність політичних організацій, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 136-138/.

ОСОБА_1 обраний депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, висунутих Полтавською обласною організацією Політичної партії "Довіра" в територіальному виборчому окрузі №1.

Листом Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" від 10 лютого 2023 року ОСОБА_1 повідомлено про те, що 14 лютого 2023 року о 18:00 за адресою: Полтавська область, Полтавський район, м. Полтава, вул. Героїв Небесної Сотні, будинок 91, відбудеться шоста (позачергова) конференція Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра", на якій буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата місцевої ради за народною ініціативою /а.с. 243/.

Вказаний лист надісланий Полтавською обласною організацією політичної партії "Довіра" ОСОБА_1 рекомендованим поштовим відправленням №3600007922076 11 лютого 2023 року /а.с. 244/ , що вручене позивачу 22 лютого 2023 року /а.с. 122/.

Шостою (позачерговою) конференцією Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" прийнято рішення, оформлене протоколом від 14 лютого 2023, про:

1) встановлення невідповідності практичної діяльності депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, затвердженої рішенням другої (позачергової) Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" 19 вересня 2020 року;

2) встановлення невиконання депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин;

3) внесення на розгляд Політичної партії "Довіра" пропозиції щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою;

4) повідомлення Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області про факт проведення цієї Конференції в порядку, визначеному абз. 1 ч. 2 ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад";

5) вирішено примірник протоколу цієї Конференції надіслати Політичній партії "Довіра" для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом /а.с. 205-223/.

Рішенням четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 відкликано депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та вирішено це рішення передати до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області /а.с. 204/.

Не погодившись з рішенням четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою", позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою", суд дійшов таких висновків.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей (частина 1 статті 36 Конституції України).

Статтею 1 Закону України "Про громадські об`єднання" визначено, що громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Громадська спілка - це громадське об`єднання, засновниками якого є юридичні особи приватного права, а членами (учасниками) можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи.

Громадське об`єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

У частині 1 статті 3 Закону України "Про громадські об`єднання" передбачено, що громадські об`єднання утворюються і діють на принципах: 1) добровільності; 2) самоврядності; 3) вільного вибору території діяльності; 4) рівності перед законом; 5) відсутності майнового інтересу їх членів (учасників); 6) прозорості, відкритості та публічності.

Відповідно до частин 1, 3 статті 2 Закону України "Про громадські об`єднання" дія цього Закону поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань в Україні.

Особливості регулювання суспільних відносин у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення окремих видів громадських об`єднань можуть визначатися іншими законами.

Частиною 1 статті 1 Закону України "Про політичні партії в Україні" встановлено право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України.

Згідно із статтею 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина 1 статті 3 Закону України "Про політичні партії в Україні").

Частиною 3 статті 4 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

У статті 8 Закону України "Про політичні партії в Україні" встановлено, що політичні партії повинні мати статут, а також закріплено перелік відомостей, які має містити статут політичної партії.

Статтею 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" визначено, що політичні партії мають право: 1) вільно провадити свою діяльність у межах, передбачених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України; 2) брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України; 3) використовувати державні медіа, а також засновувати власні медіа, як передбачено відповідними законами України; 4) підтримувати міжнародні зв`язки з політичними партіями, громадськими організаціями інших держав, міжнародними і міжурядовими організаціями, засновувати (вступати між собою у) міжнародні спілки з додержанням вимог цього Закону; 5) ідейно, організаційно та матеріально підтримувати молодіжні, жіночі та інші об`єднання громадян, подавати допомогу у їх створенні.

Політичним партіям гарантується свобода опозиційної діяльності, у тому числі: можливість викладати публічно і обстоювати свою позицію з питань державного і суспільного життя; брати участь в обговоренні та оприлюднювати і обгрунтовувати критичну оцінку дій і рішень органів влади, використовуючи для цього державні і недержавні медіа в порядку, встановленому законом; вносити до органів державної влади України та органів місцевого самоврядування пропозиції, які обов`язкові для розгляду відповідними органами в установленому порядку.

Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Статтею 2 цього Закону передбачено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Відповідно до частин 1, 2 статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Частиною 1 статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку; 3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; 4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; 5) обрання його депутатом іншої місцевої ради; 6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; 7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 7-1) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів чи активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави; 8) його смерті.

Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв`язку: 1) з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов`язаного з позбавленням волі; 2) з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень; 3) з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.

З аналізу наведених положень статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" випливає, що дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради відбувається двома способами:

- без прийняття рішення відповідної радою - за відповідних підстав, передбачених пунктами 1-8 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад;

- за рішенням відповідної ради - у зв`язку: з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов`язаного з позбавленням волі; або з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень; або з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.

Частиною 3 статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Частиною 1 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Частиною 9 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" встановлено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Полтавською обласною організацією політичної партії "Довіра" прийнято рішення, оформлене протоколом від 14 лютого 2023, про:

1) встановлення невідповідності практичної діяльності депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, затвердженої рішенням другої (позачергової) Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" 19 вересня 2020 року;

2) встановлення невиконання депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин;

3) внесення на розгляд Політичної партії "Довіра" пропозиції щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою;

4) повідомлення Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області про факт проведення цієї Конференції в порядку, визначеному абз. 1 ч. 2 ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад";

5) вирішено примірник протоколу цієї Конференції надіслати Політичній партії "Довіра" для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом /а.с. 205-223/.

Це рішення є чинним та не є предметом оскарження у даній справі.

Це рішення належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком випадків, передбачених Законом №2365-III, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.03.2021 по справі №761/3540/20.

Відтак, адміністративний суд позбавлений повноважень давати правову оцінку рішенню Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра", оформленому протоколом від 14 лютого 2023, яким встановлено невідповідність практичної діяльності депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, затвердженої рішенням другої (позачергової) Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" 19 вересня 2020 року, невиконання депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин та внесено на розгляд Політичної партії "Довіра" пропозиції щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, оскільки це рішення належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцією.

За приписами частин 7, 8, 9 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Згідно з пунктом 2.21 розділу 2 Статуту Політичної партії "Довіра", затвердженого рішенням Установчого З`їзду Політичної партії "Довіра" Протокол №1 від 18 травня 2019 року, члена партії, якого було обрано за списками Партії депутатом відповідно до законодавства України може бути відкликано та достроково припинено його депутатські повноваження в порядку, встановленому чинним законодавством України.

За приписами п.п. 4.8.15 пункту 4.8 розділу 8 цього Статуту визначено, що з`їзд Партії вирішує усі питання діяльності Партії, у т.ч. з`їзд Партії як вищий керівний орган Партії, може розглянути будь-яке питання партійного життя і прийняти рішення щодо нього.

Відповідно до частини 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Статтею 10 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний: 1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території; 2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; 3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу; 4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні; 5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Підставою для відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою у протоколі шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" від 14 лютого 2023 року, який покладено в основу оспорюваного рішення, є систематичне не відвідування засідань профільних комісій, за якими він закріплений, що унеможливлює їх проведення (був присутній на 2 комісіях з 18), починаючи з 21 сесії Лохвицької міської ради бойкотування проведення сесій та розгляд питань.

Отже, підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою став пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії.

Позивачем не спростовано зазначених вище обставин, зафіксованих у протоколі шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" від 14 лютого 2023 року.

Частиною 1 статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Як встановлено судом, листом Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" від 10 лютого 2023 року ОСОБА_1 повідомлено про те, що 14 лютого 2023 року о 18:00 за адресою: Полтавська область, Полтавський район, м. Полтава, вул. Героїв Небесної Сотні, будинок 91, відбудеться шоста (позачергова) конференція Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра", на якій буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання його, як депутата місцевої ради за народною ініціативою /а.с. 243/.

Вказаний лист надісланий Полтавською обласною організацією політичної партії "Довіра" ОСОБА_1 рекомендованим поштовим відправленням №3600007922076 11 лютого 2023 року /а.с. 244/, тобто завчасно до дати призначеної конференції - 14 лютого 2023 року, однак, вручений позивачу поштовою організацією лише 22 лютого 2023 року /а.с. 122/.

Водночас, суд зазначає, що саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.

Фундаментальне порушення це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Отже, суд, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.

Аналогічний вимір суттєвості порушень застосовує Європейський суд з прав людини (далі ЄСПЛ), який у своїх рішеннях демонструє виважений підхід до оцінки характеру допущених порушень належної процедури з точки зору їх можливого впливу на загальну справедливість судового розгляду. Метод «оцінки справедливості процесу в цілому» не передбачає дослідження правомірності будь-якої окремої процесуальної дії у відриві від інших етапів процесу. По суті, ЄСПЛ у своїх рішеннях акцентує увагу на необхідності з`ясувати, «чи перетворили допущені порушення (в контексті конкретних обставин справи) судовий розгляд у цілому на несправедливий». При цьому, як свідчить практика ЄСПЛ, навіть виявлення судом серйозних (чи вагомих), на його думку, порушень права на справедливий судовий розгляд, допущених національними судами, не завжди тягне загальну оцінку проведеного судового розгляду та ухваленого підсумкового рішення як несправедливого.

Інакше кажучи, за принципами, що сповідує ЄСПЛ, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №1640/3394/18.

На думку суду, за обставин цієї справи реалізація позивачем свого права бути присутнім під час проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії та під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, не може бути підставою до скасування рішення четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою", оскільки ця обставина не вплинула та не могла вплинути на правильність рішення, зважаючи на те, що сама по собі відсутність позивача на конференції та на з`їзді Політичної партії "Довіра" не спростовує тих обставин, що стали підставою прийняття оскаржуваного рішення четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Позивачем у позові не обґрунтовано та не надано до суду жодних доказів на спростування обставин, що стали підставою для його відкликання за народною ініціативою, які зафіксовані в протоколі Шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" від 14 лютого 2023 та покладені в основу оскаржуваного рішення четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою".

Підсумовуючи викладене вище, зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що рішення четвертого (позачергового) з`їзду політичної партії "Довіра" від 06 березня 2023 року №1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою" ґрунтується на вимогах законодавства України, підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні, відтак у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 про визнання про визнання протиправним та скасування рішення №1 від 06.03.2023 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра", слід відмовити.

При прийнятті рішення у даній справі суд враховував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Політичної партії "ДОВІРА" (вул. Інститутська, 18-А, офіс 7, м. Київ, 01021, ідентифікаційний код 43660598), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Лохвицька міська територіальна виборча комісія Миргородського району Полтавської області (вул. Перемоги, 2, м. Лохвиця, Миргородський район, Полтавська область, 37200, ідентифікаційний код 43755527) про визнання протиправним та скасування рішення №1 від 06.03.2023 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "Довіра" щодо відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра", - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2024
Оприлюднено24.07.2024
Номер документу120517207
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них

Судовий реєстр по справі —440/7173/23

Постанова від 04.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 22.07.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Постанова від 30.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 30.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні