Рішення
від 29.09.2010 по справі 2-1054-10
БОРОДЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-1054/10

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ    УКРАЇНИ

29 вересня 2010 року                                                                            Бородянський районний суд

Київської області в складі : головуючого – судді Унятицького Д.Є.,

                                                   при секретарі – Клочко Т.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Бородянка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Бородянському районі про визнання відмови в перерахунку пенсї органом владних повноважень та його дій щодо призначення і виплати пенсії і доплати до неї - неправомірними, стягнення недоплачених сум основної і додаткової пенсій, виплати за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю та зобов"язання проводити нарахування і виплату основної і додаткової пенсії, доплати за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю у відповілності з вимогами чинного законодавства України,

в с т а н о в и в:

В липні 2010 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, він пенсіонер, постійно проживає в зоні посиленого радіологічного контролю, крім того, віднесений до першої категорії громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і йому встановлена ІІ група інвалідності, яка пов'язана з ліквідацією аварії на ЧАЕС. Відповідно до положень ст. 50 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" має право на щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком, та розмір пенсії не може бути нижчим 8 мінімальних пенсій за віком. Також, відповідно до вимог ст. 39 зазначеного Закону він має право на отримання щомісячної грошової доплати в розмірі однієї мінімальної заробітної плати як непрацюючий пенсіонер, який проживає в зоні посиленого радіоекологічного контролю.

Проте відповідачем нарахування та сплата йому основної та додаткової пенсії, а також доплата за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю здійснювалася всупереч чинному законодавству. В зв"язку з чим, він 9 грудня 2009 року звернувся до відповідача щодо перерахунк його пенсії, на що отримав листа про відмову від 14 грудня 2009 року.

Просив, визнати відмову за вих.№ 6277 від14 грудня 2009 року Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області в перерахунку його пенсії як потерпілому внаслідок аварії на ЧАЕС 1-ї категорії та інваліду 2-ї групи, повязаної з ліквідацією наслідків на ЧАЕС, відповідно до вимог ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" протиправною. Визнати дії відповідача щодо нарахування йому в період з 1 січня 2007 року по 30 червня 2010 року пенії як потерпілому внаслідок аварії на ЧАЕС 1-ї категорії та інваліду 2-ї групи, повязаної з ліквідацією наслідків на ЧАЕС та доплати за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю в значно меншому розмірі ніж це передбачено Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", - неправомірними.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області на його користь недонараховану і недовиплачену основну пенсію в сумі 126526,2 грн., додаткову пенсію в сумі 12387,79 грн. та доплату за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю в сумі 24377 грн. – всього в загальній сумі  163290,99 грн.

Зобов"язати відповідача проводити нарахування і виплату йому з 1 липня 2010 року основної і додаткової пенсії та доплати за проживання в зоні посиленого радіоекологіного контролю відповідно до вимогст.39,50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Позивач та його представник в судове засідання не з'явились, відповідно до заяви представника позивача, просив слухати справ за його відсутності, позовні вимоги підтримує.

Відповідач в судове засідання свого представника не направив, до суду надіслав заперечення, просив справу розглядати без участі його представника, позов не визнає, вважає, що позивачу правомірно, відповідно до діючого законодавства проводилось нарахування та виплата пенсії, до того ж, позивачем пропущено строк позовної давності.

Дослідивши письмові докази по справі, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.

Судом встановлено, що позивач проживає в зоні посиленого раіоекологічного контролю, являється пенсіонером та постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії та є інвалідом ІІ групи, внаслідок захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджується копіями паспорту, посвідчення та вкладки до нього, довідкою  (а.с.10-12, 16) та визнається відповідачем.

Позивач 9 грудня 2009 року звертався до відповідача із заявою про перерахунок його пенсії відповідно до ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", на що він отримав відмову, що підтверджується копіями заяви позивача, відповіддю відповідача (а.с.8-9).

Як вбачається з довідки Управління ПФУ у Бородянському районі (а.с.16), відповіді та заперечення відповідача (а.с.8, 24-27, 31) позивач перебуває на обліку в УПФУ у Бородянському районі як працюючий пенсіонер і отримує пенсію по ІІ групі інвалідності, пов'язаної з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, в розмірі відповідно до вимог ч.4 ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". На виконання ч.4 ст. 54 вказаного Закону постановою КМ України № 1 від 3 січня 2002 року "Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету" визначено розрахункову величину 19,91 грн., з 1 вересня 2004 року – 22,30 грн., відповідно до яких проводився розрахунок пенсії. Відповідно до постанов КМ України від 26 липня 1996 року №831,836 додаткова пенсія до пенсії по інвалідності, призначеної згідно ст. 54 Закону (від заробітної плати в зоні відчуження) обчислювалася, виходячи з розрахункової величини 16,62 грн., а до пенсії по інвалідності згідно Закону України (Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування) та ч.4 ст. 54 (мінімальний розмір) – виходячи з розрахункової величини 19,91 грн. З 1 січня 2008 року за Законом України „Про державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” розрахунок додаткової пенсії встановлено у відсотках до прожиткового мінімуму визначеного для осіб, які втратили працездатність. При збільшенні прожиткового мінімуму всі додаткові пенсії щоразу перераховувалися.

Відповідно до ч.1 ст. 50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, віднесеним до категорії 1, які є інвалідами ІІ групи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком.

Згідно з ч. 4 ст. 54 вищевказаного Закону в усіх випадках розмір пенсій для інвалідів ІІ групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим 8 мінімальних пенсій за віком.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення  змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року № 107-VI п.28 розділу ІІ вносились зміни в Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", зокрема в статтю 50 та ч.3 і 4 ст.54, які  викладались в новій редакції та змінювали у бік зниження особам, віднесеним до категорії І, інвалідам ІІ групи розмір щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, -  з   75 % прожиткового мінімуму до 20% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та нижній розмір пенсії з 8 мінімальних пенсій за віком до 200 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Однак, рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року положення вказаних статей Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року № 107-VI визнано неконституційними.

Постановою КМ України від 28 травня 2008 року № 530 "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" також було знижено розмір щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю для інвалідів ІІ групи до 20% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та встановлено, що у  всіх  випадках  розміри  пенсій  для інвалідів,  щодо  яких  встановлено   зв'язок   з   Чорнобильською катастрофою,  і  пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, не можуть бути нижче для інвалідів ІІ групи - 965 грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями ч. 4 ст. 8 ЦПК України у разі невідповідності правового акта закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, суд застосовує правовий акт законодавства, який має вищу юридичну силу.

Отже, за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначенні розміру пенсій позивачу застосуванню підлягають ч.1 ст. 50 та ч. 4 ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а не постанови Кабінету Міністрів України, які істотно звужують обсяг встановлених законом прав позивача.

Також суд не звертає увагу на посилання відповідача на ч. 5 ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", якою передбачено, що порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України, оскільки надання законодавцем такого права Кабінету Міністрів України не означає, що останній, встановлюючи такий порядок, може допустити звуження змісту та обсягу прав позивача, встановлених цим же Законом. Тобто, Кабінет Міністрів України повинен був встановити зазначений порядок, не порушуючи положень цього Закону, в тому числі й інших законів, якими встановлено розміри мінімальної пенсії за віком.

З положень ст.ст.50 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" випливає, що під час визначення розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком, яка визначається лише за правилами, передбаченими ч.1 ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.

При цьому суд не приймає до уваги положення ч.3 ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", з якої випливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми та відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії та права на отримання пенсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено статтями 50 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Відповідно до ч. 3 ст. 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка набрала чинності 31 жовтня 2006 року, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного Законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.        

За таких обставин суд вважає, що позивач з 1 січня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року мав право на призначення пенсії в розмірі, не нижчому 8 мінімальних пенсій за віком, та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком, який відповідає розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Однак, відповідно до ст.257,267 ЦК України позовні вимоги до 1 липня 2007 року не підлягають задоволенню.

Відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 39 ЗУ України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", непрацюючим пенсіонерам, які проживають в зоні посиленого радіоекологічного контролю, провадиться доплата до пенсії в розмірі однієї мінімальної заробітної плати.

Оскільки позивач знаходиться на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у  Бородянському районі як працюючий пенсонер, то підстав для задоволення позову в цій частині не вбачається.

Враховуючи викладене, та зважаючи на те, що нарахування пенсії, перерахунок та виплата пенсії законом віднесено до компетенції відповідача і не є компетенцією суду, суд вважає за необхідне, частково задовольняючи позовні вимоги, визнати відмову Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області в перерахунку пенсії позивача як потерпілому внаслідок аварії на ЧАЕС 1-ї категорії та інваліду 2-ї групи, повязаної з ліквідацією наслідків на ЧАЕС, відповідно до вимог ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" протиправною. Визнати дії відповідача щодо нарахування позивачу в період з 1 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 30 червня 2010 року пенсії як потерпілому внаслідок аварії на ЧАЕС 1-ї категорії та інваліду 2-ї групи, повязаної з ліквідацією наслідків на ЧАЕС в значно меншому розмірі ніж це передбачено Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", - неправомірними.

Зобов'язати Управління ПФУ в Бородянському районі Київської області провести перерахунок пенсії позивача як потерпілому від Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії, інваліда 2-ї групи, пов"язаної з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, згідно зі статтями 50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", нарахувавши з 1 липня 2010 року державну пенсію по інвалідності в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком, щомісячну додаткову пенсію за шкоду заподіяну здоров"ю – у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, виходячи зі встановленого розміру мінімальної пенсії за віком, який відповідає розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та щомісячну грошову доплату, як проживаючому на території  зони посиленого радіологічного контролю в розмірі однієї мінімальної заробітної плати.

Зобов"язати Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області виплатити позивачу недонараховані та невиплачені суми основної пенсії та додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоров"ю, відповідно до вимог ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", за період з 1 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 30 червня 2010 року.

В іншій частині позову необхідно відмовити.

Керуючись ст.10, 11, 209, 174, 212-215, 218 ЦПК України, ст.257,267 ЦК, ст. 39,50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали  внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", Законами України "Про державний бюджет України на 2007 рік", "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", "Про державний бюджет України на 2009 рік", "Про державний бюджет України на 2010 рік" та Законом України "Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати" від 20 жовтня 2009 року, суд

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Бородянському районі про визнання відмови в перерахунку пенсї органом владних повноважень та його дій щодо призначення і виплати пенсії і доплати до неї - неправомірними, стягнення недоплачених сум основної і додаткової пенсій, виплати за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю та зобов"язання проводити нарахування і виплату основної і додаткової пенсії, доплати за проживання в зоні посиленого радіоекологічного контролю у відповілності з вимогами чинного законодавства України задовольнити частково.

Визнати відмову Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області в перерахунку пенсії ОСОБА_1 як потерпілому внаслідок аварії на ЧАЕС 1-ї категорії та інваліду 2-ї групи, повязаної з ліквідацією наслідків на ЧАЕС, відповідно до вимог ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" протиправною.

Визнати дії Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області щодо нарахування ОСОБА_1 в період з 1 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 30 червня 2010 року пенсії як потерпілому внаслідок аварії на ЧАЕС 1-ї категорії та інваліду 2-ї групи, повязаної з ліквідацією наслідків на ЧАЕС в значно меншому розмірі ніж це передбачено Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", - неправомірними.

Зобов'язати Управління ПФУ в Бородянському районі Київської області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 як потерпілому від Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії, інваліда 2-ї групи, пов"язаної з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, згідно зі статтями 50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", нарахувавши з 1 липня 2010 року державну пенсію по інвалідності в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком, щомісячну додаткову пенсію за шкоду заподіяну здоров"ю – у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, виходячи зі встановленого розміру мінімальної пенсії за віком, який відповідає розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Зобов"язати Управління Пенсійного фонду України Бородянського району Київської області виплатити ОСОБА_1 недонараховані та невиплачені суми основної пенсії та додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоров"ю, відповідно до вимог ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", за період з 1 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 30 червня 2010 року.

В іншій частині в позові відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів після його проголошення до Апеляційного суду Київської області через Бородянський районний суд Київської області. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом  десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

       Головуючий - суддя                                                                              Унятицький Д.Є.

СудБородянський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення29.09.2010
Оприлюднено10.11.2010
Номер документу12069281
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1054-10

Рішення від 01.06.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Фісун Н. В.

Рішення від 30.08.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Яковенко В. С.

Ухвала від 16.08.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Яковенко В. С.

Рішення від 05.10.2010

Цивільне

Веселівський районний суд Запорізької області

Нагорний Анатолій Олександрович

Ухвала від 20.12.2010

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Притуло Любов Володимирівна

Рішення від 29.09.2010

Цивільне

Бородянський районний суд Київської області

Унятицький Дмитро Євгенович

Рішення від 25.06.2010

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Деметрадзе Тамаз Ревазович

Рішення від 13.05.2010

Цивільне

Лутугинський районний суд Луганської області

Чуванова Алла Михайлівна

Рішення від 18.02.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Павелко Інна Леонідівна

Рішення від 23.03.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Куліш Юрій Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні