ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" червня 2024 р. м. Київ Справа № 911/78/24
Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу
за позовом Приватного підприємства «Бекристон», м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест», Київська обл., м. Ірпінь, смт Гостомель
про стягнення 552641,51 грн.
секретар судового засідання: Самусь В.С.
За участю представників:
від позивача: Тіньковський О.Г. (ордер серії АА № 1404213 від 01.02.2024 р.);
від відповідача: не з`явився.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне підприємство «Бекристон» звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест» про стягнення 687750,42 грн., з яких 113520,00 грн. заборгованості з орендної плати (повторної оренди) ящиків та 574230,42 грн. компенсації за неповернення (втрату) ящиків та піддонів.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач, на умовах договору № КД-12 від 02.01.2023 р. отримав в оренду ящики у кількості 1981 одиниць та піддони DCR1208 у кількості 24 одиниць. Однак, в порушення умов договору відповідач не сплачував орендну плату та не повертав орендоване майно. Враховуючи викладене та посилаючись на п.п. 1.3, 4.4., 5.2.6 договору, позивач просить стягнути з відповідача 113520,00 грн боргу з орендної плати (повторної оренди) ящиків та, посилаючись на п.п. 4.5., 5.2.6, 8.2, 12.10 договору, - 574230,42 грн компенсації за не повернення (втрату) ящиків та піддонів.
Ухвалою господарського суду Київської області від 31.01.2024 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі; розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 27.02.2024 р.
04.03.2024 р. до господарського суду Київської області від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в частині вимог щодо стягнення компенсації за повернення (втрату) ящиків та піддонів за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. в розмірі 574230,42 грн; надати відповідачу додатковий термін до 14.03.2024 р. для подання до суду доказів підтверджуючих документів, а саме підтверджуючих актів приймання-передачі ящиків та/або палет, підписаних уповноваженими представниками, та скріплених печатками орендаря та повіреного/виконавця на кількість 1961 шт. Відповідач вказує, що визнає позовні вимоги позивача в частині стягнення основної заборгованості з орендної плати ящиків за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. в розмірі 113520,00 грн. Відповідач, заперечуючи проти вимоги про стягнення 574230,42 грн, посилається на те, що дерев`яні євро-піддони 1200 * 800 ПД-1208 у кількості 5 шт повернуті з оренди безпосередньо орендодавцю ще в січні, а протягом червня 2023 р. він повернув ТОВ «Фора» (повірений за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р.) 1329 штук пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 (60х40х23,3), артикул CR 623 у місцях повернення ящиків, зазначених у додатку № 2 до договору. Відповідач вказує, що факт повернення 1329 ящиків підтверджується і самим орендарем, який з 14.07.2023 р. по 14.09.2023 р. передав в повторну оренду зменшену кількість пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 (60х40Ч23,3), артикул CR 623, у кількості 592 штуки. Відповідач вважає, що пластикові ящики зеленого кольору CR 623 (60х40х23,3), артикул CR 623, у кількості 592 штуки були повернені орендарем у вересні 2023 р., про що свідчить відсутність повторної оренди між сторонами. Відповідач вказує, що протягом вересня 2023 р. він повернув ТОВ «Фора» решту - 592 штуки пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 (60х40х23,3), артикул CR 623 у місцях повернення ящиків, зазначених у додатку № 2 до договору.
13.03.2024 р. до господарського суду Київської області через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він просить відхилити заперечення, які відповідач зазначає у відзиві, як безпідставні, необґрунтовані та нічим не доведені. Позивач вказує, що відповідач, зазначаючи про те, що орендовані ящики були повернуті на склади ТОВ «Фора»: у червні 2023 р. 1329 шт.; у вересні 2023 р. 592 шт., на підтвердження своїх заперечень не посилається та не надає жодного акта повернення, які є належними та допустимими доказами повернення ящиків. Позивач посилається, що нарахування повторної оренди є правом позивача, а тому 14.07.2023 р. позивач на власний розсуд міг нарахувати повторну оренду як на 1921 шт. ящиків, так і на 592 шт. ящиків. Позивач зазначає, що нарахування повторної оренди само по собі не може підтверджувати факт реального повернення ящиків. Позивач вказує, що оскільки станом на 16.10.2023 р. відповідач так і не повернув 1921 шт. ящиків, відповідно до умов договору такі ящики були визнані втраченими, а їх відновлювана вартість підлягає компенсації на користь позивача.
14.03.2024 р. до господарського суду Київської області через систему «Електронний суд» від позивача надійшла заява про збільшення або зменшення/збільшення розміру позовних вимог, в якій він просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест» на користь Приватного підприємства «Бекристон» 552641,51 грн. компенсації за не повернення (втрату) ящиків та піддонів за договором № КД-12 від 02.01.2023 р. Вказана заява, яка за своїм змістом є заявою про зменшення розміру позовних вимог, прийнята судом до розгляду.
Таким чином, господарським судом Київської області розглядаються позовні вимоги про стягнення 552641,51 грн, про що зазначено в ухвалі суду від 14.03.2024 р.
У зв`язку із оголошенням у місті Києві сигналу «Повітряна тривога» підготовче засідання, призначене на 14.03.2024 р., не відбулося.
Ухвалою господарського суду Київської області від 14.03.2024 р. встановлено відповідачу додатковий строк для подання до суду доказів до 29.03.2024 р.; продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів; підготовче засідання призначено на 04.04.2024 р.
22.04.2024 р. через систему «Електронний суд» та 23.04.2024 р. до господарського суду Київської області від представника відповідача надійшли аналогічні додаткові письмові пояснення. Відповідач зазначає, що протягом травня-липня він поступово повертав ящики в торгову мережу ТОВ «Фора», а саме: 18.05.2023 р. було повернено 108 штук, 20.05.2023 р. - 123 штуки, 24.05.2023 р. - 240 штук, 27.05.2023 р. - 316 штук, 02.06.2023 р. - 333 штуки, 10.06.2023 р. - 209 штук, а доказами вищевказаного факту повернення є листування між сторонами, що відбувалося шляхом обміну повідомленнями за допомогою електронної пошти. Відповідач посилається на те, що йому не вдалося отримати акти приймання-передачі ящиків від ТОВ «Фора» з огляду на ігнорування запиту про надання такої інформації, аргументуючи це тим, що пройшов рік часу, акти між сторонами підписані, а бухгалтерські періоди є завершеними, а щодо обліку цих актів у відповідача, то відсутність такого обліку зумовлена недбалим ставлення працівників до такого документообліку.
Ухвалою господарського суду Київської області від 23.04.2024 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 14.05.2024 р.
30.05.2024 р. до господарського суду Київської області через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи, в якому він, посилаючись на те, що перебуватиме у відпустці за сімейними обставинами, а на дату розгляду 04.06.2024 р. перебуватиме у дорозі з нестабільним з`єднанням інтернету, що унеможливлює участь у режимі відеоконференції, просить перенести розгляд справи, який призначено на 04.06.2024 р., для надання йому можливості взяти участь у розгляді даної справи.
Оскільки відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест» не було позбавлене можливості направити в судове засідання іншого представника, то причини неможливості прибуття представника в судове засідання, призначене на 04.06.2024 р., не визнані судом поважними, крім того, це не перша неявка представника відповідача у судове засідання. З огляду на викладене вказане клопотання судом не задоволено.
04.06.2024 р. до господарського суду Київської області через систему «Електронний суд» від позивача надійшли додаткові пояснення у справі.
Представник позивача у підготовчому засіданні 27.02.2024 р. позовні вимоги підтримав повністю, а в інших підготовчих та судовому засіданні 04.06.2024 р. позовні вимоги підтримав з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог.
Представник відповідача у підготовчому засіданні 23.04.2024 р. та судовому засіданні 14.05.2024 р. проти позову заперечував, а у судове засідання 04.06.2024 р. не з`явився. Як вже зазначалось, 30.05.2024 р. до господарського суду Київської області через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи, яке судом не задоволено. Відповідач про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується особистим підписом представника на бланку суду від 14.05.2024 р. та надісланим до суду клопотанням.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
02.01.2023 р. між Приватним підприємством «Бекристон» (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест» (орендар) було укладено договір оренди № КД-12.
Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець в порядку та на умовах, визначених цим договором, передає орендарю у платне строкове користування (оренду) ящики та/або піддони, які є власністю орендодавця, а орендар приймає ящики та піддони виключно у місцях отримання, зазначених у додатку № 2 до даного договору, використовує їх за цільовим призначенням та здійснює орендодавцю оплату за оренду ящиків та піддонів в порядку і розмірі, передбачених умовами даного договору.
Згідно з п. 1.2 договору у строк та на умовах, визначених договором, орендар повертає орендовані ящики та піддони в місця повернення, зазначені у додатку № 2.
Пунктом 1.3 договору встановлено, що орендар здійснює орендодавцю оплату за оренду ящиків та піддонів згідно умов даного договору.
Найменування, асортимент та інші характеристики ящиків та піддонів зазначаються у додатку № 1 до даного договору (п. 1.5 договору).
Відповідно до п. 2.1.5 договору ящики та/або піддони отримуються орендарем на підставі «Акта отримання ящиків та/або піддонів». Підписанням «Акта отримання ящиків та/або піддонів» орендар засвідчує отримання ящиків та/або піддонів від орендодавця, та погодження кількості, якості, асортименту, місця отримання, відновлювальної вартості, дати повернення ящика та піддонів. «Акт отримання ящиків та/або піддонів» оформлюється за зразком, наведеним у додатку № 4 до даного договору.
Згідно з п. 2.1.8 договору підтвердженням факту отримання ящиків та/або піддонів в оренду є належним чином оформлені, підписані та скріплені печатками (за наявності печаток) сторін «Акти отримання ящиків та/або піддонів» (п 2.1.5 даного договору). «Акти отримання ящиків та/або піддонів» передані за допомогою електронних засобів зв`язку, мають повну юридичну силу до заміни їх на оригінали (п. 2.1.7 даного договору).
Пунктом 2.2.1 договору встановлено, що орендар повертає орендовані ящики та піддони орендодавцю чи його повіреному/виконавцю виключно у місця отримання та повернення, які визначені додатком № 2 до даного договору, у справному стані та у строк, визначений договором. Повернення ящиків та/або піддонів здійснюється за рахунок орендаря.
Повернення ящиків та/або піддонів на склади орендодавця здійснюється виключно на підставі «Акта повернення ящиків та/або піддонів», зразком якого с додаток № 6 до даного договору. Підтвердженням факту повернення є належним чином оформлені, підписані уповноваженими представниками сторін та скріплені печатками орендаря та орендодавця «Акти повернення ящиків та/або піддонів». Відповідальність за складання «Акта повернення ящиків та/або піддонів» лягає на орендаря (п. 2.2.2 договору).
Пунктом 3.1 договору встановлено, що відлік строку оренди розпочинається з дати отримання ящиків та/або піддонів за «Актом отримання ящиків та/або піддонів» (п. 2.1.5 цього договору).
Відповідно до п. 3.2 договору строк оренди ящиків та/або піддонів може складати: 7 календарних днів (Специфікація 1 додаток № 8-1) або 30 днів (Специфікація 2 додаток № 8-2). Сторони домовилися, ще строк оренди погоджений сторонами зазначається в кожному замовленні та/або «Акті отримання ящиків та/або піддонів» (п. 2.1.5 договору).
Згідно з п. 3.3 договору датою повернення ящиків та/або піддонів з оренди вважається дата, вказана в «Акті повернення ящиків та/або піддонів» або в «Акті приймання-передачі ящиків та/або піддонів» підписаних уповноваженими особами та скріплених печатками сторін (відповідно до п. 2.2.2 та 2.2.3 договору).
Відповідно до п. 3.6 договору кількість ящиків або піддонів, які залишились у орендаря, та не повернуті орендодавцю, після закінчення строку оренди або повторної оренди вважаються втраченими, а орендар несе відповідальність визначену договором та чинним законодавством України.
Відповідно до п. 5.2 договору орендар, зокрема зобов`язаний: повертати ящики та піддони на умовах, передбачених цим договором, у встановлений строк виключно у місця отримання та повернення ящиків та/або піддонів, зазначені у додатку № 2 до даного договору (п.п. 5.2.3 договору); підготувати та надати орендодавцю у визначений договором строк акти, відповідальність за складання та надання яких лежить на орендарі (п.п. 5.2.5 договору); здійснювати оплату: за оренду ящика та піддони, за втрачені ящики та піддони, а також інші компенсації та штрафні санкції в повному обсязі, у відповідності до умов даного договору, дотримуватися строків здійснення документообігу, зазначених умовами даного договору (п.п. 5.2.6 договору); до 10 числа кожного наступного місяця (після укладення договору), підписувати у двох примірниках акт звірки, щодо: прийнятих та повернутих ящиків та/або піддонів; ящиків та піддонів, які знаходять в оренді; пошкоджених та втрачених ящиків та піддонів; стану взаєморозрахунків, та направити їх орендодавцю за допомогою засобів зв`язку в день підписання (п.п. 5.2.7 договору); у разі розбіжностей даних орендаря та орендодавця щодо повернутих орендарем ящиків та/або піддонів у місця повернення ящиків та піддонів надати орендодавцю акт звірки з повіреним/виконавцем з підписами та відбитками печаток уповноважених осіб повіреного/виконавця (п. 5.2.13 договору).
Згідно з п. 5.3.1 договору орендодавець має право вимагати від орендаря належного виконання зобов`язань за договором, в тому числі зобов`язань, які стосуються оплати оренди, строків оренди, грошової компенсації транспортних витрат, оплати втрачених або пошкоджених ящиків та/або піддонів, сплати штрафних та інших санкцій.
Відповідно до п. 8.15 договору сторона, права якої порушені, направляє іншій стороні, яка своїми діями або бездіяльністю здійснює такі порушення, вмотивовану письмову вимогу про усунення наявних порушень. Письмова вимога вважається направленою належним чином, якщо її направлено на адресу електронної пошти або поштовим переказом, рекомендованим, експрес або цінним листом на адресу сторони, вказану в цьому договорі, або вручення під підпис про отримання такої вимоги уповноваженому представнику сторони.
Даний договір складено у двох примірниках українською мовою, по одному для кожної із сторін, набирає чинності з моменту підписання та діє до 31 грудня 2023 року, а в частині проведення оплати (розрахунків) та повернення ящиків та піддонів до повного їх виконання. У випадку, якщо жодна із сторін за 30 календарних днів не повідомила про розірвання даного договору, строк дії договору вважається продовженим на наступний рік на тих самих умовах (з урахуванням укладених та діючих додаткових угод) і так у подальшому на кожний наступний рік, але не більше двох разів поспіль та крім випадків, передбачених умовами договору (п. 11.1 договору).
Додатком № 1 від 02.01.2023 р. до договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. сторони узгодили характеристики товару, зокрема назву та відновлювальну вартість у Євро за одиницю.
Додатком № 2 від 02.01.2023 р. до договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. сторони узгодили місця, в яких орендар має право отримати (в оренду) та повернути ящики та/або піддони відповідно до умов договору, в тому числі повіреному/виконацю.
Відповідно до ч. 1 ст. 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк.
Частиною 1 ст. 284 Господарського кодексу України встановлено, що істотними умовами договору оренди є: об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); строк, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого майна та умови його повернення або викупу.
Згідно з ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Відповідно до ч. 3 ст. 285 Господарського кодексу України орендар зобов`язаний берегти орендоване майно відповідно до умов договору, запобігаючи його псуванню або пошкодженню, та своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.
Орендар відшкодовує орендодавцю вартість орендованого майна у разі відчуження цього майна або його знищення чи псування з вини орендаря (ч. 4 ст. 285 Господарського кодексу України).
На виконання умов договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. позивач передав, а відповідач отримав пластикові ящики зеленого кольору CR 623 (60 х 40 х 23,3) у кількості 1000 шт; дерев`яні євро-піддони 1200 * 800 ПД-1208 у кількості 5 шт, що підтверджується актом отримання ящика та тари № 9123 від 12.01.2023 р., та пластикові ящики зеленого кольору CR 623 (60 х 40 х 23,3) у кількості 921 шт, що підтверджується актом отримання ящика та тари № 9173 від 12.01.2023 р.
Вказані акти отримання ящика та тари підписані Приватним підприємством «Бекристон» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест», та скріплені печатками.
Пунктом 3.5 договору встановлено, що оренда ящиків та/або піддонів (у тому числі й повторна оренда) є платними, у зв`язку з чим оформлюється «Рахунок на оплату» та «Акт надання послуг», відповідальність за складання яких лягає на орендодавця.
Позивачем було надано відповідачу послуги з оренди пластикових ящиків CR 623 (зелений) у кількості 921 шт., що підтверджується актом надання послуг № 55 від 12.01.2023 р. на суму 11052,00 грн та рахунком на оплату № 59 від 12.01.2023 р. на суму 11052,00 грн; а також послуги з оренди пластикових ящиків CR 623 (зелений) у кількості 1000 шт. та оренди дерев`яних піддонів 1200 * 800 у кількості 5 шт., що підтверджується актом надання послуг № 53 від 12.01.2023 р. на суму 12150,00 грн та рахунком на оплату № 12 від 10.01.2023 р. на суму 12150,00 грн.
Вказані ящики та піддони на виконання п. 3.2 договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. відповідач зобов`язаний був повернути позивачу у строк до 11.02.2023 р., про що зазначено в актах отримання ящика та тари.
Згідно з п. 3.4 договору кількість ящиків та/або піддонів, які орендар не повернув з оренди після закінчення строку оренди, на розсуд орендодавця вважаються втраченими, або переданими орендарю в повторну оренду, на тих самих умовах на аналогічний строк.
У період з 13.02.2023 р. по 14.06.2023 р. пластикові ящики у кількості 1921 шт були передані позивачем відповідачу в повторну оренду, що підтверджується:
- актом отримання ящика та тари № 9275 від 13.02.2023 р., актом надання послуг № 148 від 13.02.2023 р. на суму 23052,00 грн, рахунком на оплату № 151 від 13.02.2023 р. на суму 23052,00 грн;
- актом отримання ящика та тари № 9358 від 15.03.2023 р., актом надання послуг № 229 від 15.03.2023 р. на суму 23052,00 грн, рахунком на оплату № 233 від 15.03.2023 р. на суму 23052,00 грн;
- актом отримання ящика та тари № 9450 від 14.04.2023 р., актом надання послуг № 306 від 14.04.2023 р. на суму 23052,00 грн, рахунком на оплату № 310 від 14.04.2023 р. на суму 23052,00 грн;
- актом отримання ящика та тари № 9520 від 15.05.2023 р., актом надання послуг № 372 від 16.05.2023 р. на суму 23052,00 грн, рахунком на оплату № 377 від 16.05.2023 р. на суму 23052,00 грн;
- актом отримання ящика та тари № 9586 від 14.06.2023 р., актом надання послуг № 433 від 14.06.2023 р. на суму 23052,00 грн, рахунком на оплату № 439 від 14.06.2023 р. на суму 23052,00 грн.
Вказані акти отримання ящика та тари підписані Приватним підприємством «Бекристон» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест», та скріплені печатками.
Починаючи з 14.07.2023 р. по 14.09.2023 р. позивачем відповідачу в повторну оренду були передані пластикові ящики у кількості 592 шт, що підтверджується:
- актом отримання ящика та тари № 9718 від 14.07.2023 р., актом надання послуг № 552 від 14.07.2023 р. на суму 7104,00 грн, рахунком на оплату № 555 від 14.07.2023 р. на суму 7104,00 грн;
- актом отримання ящика та тари № 9837 від 14.08.2023 р., актом надання послуг № 666 від 14.08.2023 р. на суму 7104,00 грн, рахунком на оплату № 671 від 14.08.2023 р. на суму 7104,00 грн;
- актом отримання ящика та тари № 10026 від 14.09.2023 р., актом надання послуг № 847 від 14.09.2023 р. на суму 7104,00 грн, рахунком на оплату № 853 від 14.09.2023 р. на суму 7104,00 грн.
Вказані акти отримання ящика та тари підписані Приватним підприємством «Бекристон» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест», та скріплені печатками, крім акта надання послуг № 666 від 14.08.2023 р. на суму 7104,00 грн, який не підписаний відповідачем.
Пунктом 4.9 договору встановлено, що у випадку безпідставного не підписання (за відсутності обґрунтованої відмови від підписання) орендарем актів надання послуг та/або неповернення підписаних орендарем примірників цих актів орендодавцеві протягом 3 робочих днів з моменту їх одержання орендарем від орендодавця, Акти надання послуг підписані орендодавцем вважаються підписаними обома сторонами, а послуги оренди такими, що надані належним чином за цим договором й прийнятими орендарем без зауважень.
Матеріали справи не містять доказів направлення вказаного акта надання послуг № 666 від 14.08.2023 р. на адресу відповідача одразу після його складання, однак вказаний акт був направлений позивачем відповідачу разом із претензією № 02 від 16.10.2023 р., що підтверджується описом вкладення у цінний лист № 0104232349859 від 23.10.2023 р., фіскальним чеком № 0104232349859 від 23.10.2023 р. та накладною № 0104232349859 від 23.10.2023 р.
Отже з урахуванням п. 4.9 договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. акт надання послуг № 666 від 14.08.2023 р. вважається підписаним відповідачем.
Пластикові ящики у кількості 592 шт., надані в оренду за актом отримання ящика та тари № 10026 від 14.09.2023 р., відповідач зобов`язаний був повернути позивачу у строк до 14.10.2023 р., про що зазначено у вказаному акті.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, позивач посилається на те, що відповідач в порушення умов договору не повернув орендоване майно, а саме 1921 шт. пластикових ящиків зеленого кольору та 5 дерев`яних євро-піддоннів, у зв`язку із чим позивачем на підставі на п.п. 4.5, 5.2.6, 8.2, 12.10 договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. нараховано 552641,51 грн компенсації за не повернення (втрату) ящиків та піддонів.
Заперечуючи проти позову, відповідач посилається на те, що дерев`яні євро-піддони у кількості 5 шт повернуті з оренди безпосередньо орендодавцю ще в січні, а протягом червня 2023 р. він повернув ТОВ «Фора» (повірений за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р.) 1329 штук пластикових ящиків зеленого кольору у місцях повернення ящиків, зазначених у додатку № 2 до договору. Відповідач підтвердив, що не повернув позивачу 592 шт. ящиків.
Відповідач звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фора» із листом № 16/02 від 16.02.2024 р., в якому просив надати акти приймання-передачі ящиків та/або палет, які ТОВ «Фора» прийняла від ТОВ «Компанія консалдінг-інвест» протягом червня-жовтня 2023 р.
Матеріали справи не місять доказів направлення відповідачем листа № 16/02 від 16.02.2024 р. на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Фора» та відповіді на вказаний лист.
Водночас, у додаткових поясненнях від 22.04.2024 р. відповідач зазначив, що йому не вдалося отримати акти приймання-передачі ящиків від ТОВ «Фора» з огляду на ігнорування запиту про надання такої інформації, аргументуючи це тим, що пройшов рік часу, акти між сторонами підписані, а бухгалтерські періоди є завершеними, а щодо обліку цих актів у відповідача, то відсутність такого обліку зумовлена недбалим ставлення працівників до такого документообліку.
Як вже зазначалось, відповідно до п. 2.2.1 договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. орендар повертає орендовані ящики та піддони орендодавцю чи його повіреному/виконавцю виключно у місця отримання та повернення, які визначені додатком № 2 до даного договору, у справному стані та у строк, визначений договором.
Додатком № 2 від 02.01.2023 р. до договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. сторони узгодили, що одне із місць повернення ящиків розташоване за адресою: Київська обл., с. Мартусівка, вул. Мойсеєва, 75 у торгівельній мережі ТОВ «Фора».
Згідно з п. 2.2.3 договору повернення ящиків та/або піддонів на склади торгівельних мереж повіреного/виконавця здійснюється в особливих випадках у разі письмового погодження цього сторонами договору, виключно на підставі «Акта приймання-передачі ящиків та/або піддонів» (для кожної з мереж передбачені окремі зразки оформлення актів наведені у додатках № 7, № 7-А, 7-Б до даного договору), який складається у трьох примірниках для орендодавця, орендаря та повіреного/виконавця. Підтвердженням факту повернення ящиків та/або піддонів є належним чином оформлені, підписані уповноваженими представниками та скріплені печатками орендаря та повіреного/виконавця «Акти приймання ящиків та/або піддонів». Відповідальність за складання «Акта приймання-передачі ящиків та/або піддонів» лягає на орендаря.
Відповідно до п. 2.2.4 договору після оформлення (підписання) у повіреного/виконавця «Акта приймання-передачі ящиків та/або піддонів», орендар у той же день направляє його копію за допомогою факсу або електронної пошти орендодавцю, а оригінали цих актів пересилаються орендарем на поштову адресу орендодавця або надають особисто нарочним за адресою орендодавця протягом 3 днів з моменту повернення ящиків та/або піддонів.
Таким чином, єдиним документом, який підтверджує факт повернення ящиків та піддонів з оренди, є «Акт приймання-передачі ящиків та/або піддонів».
Матеріали справи не містять доказів повернення відповідачем Товариству з обмеженою відповідальністю «Фора» з оренди 1329 шт. пластикових ящиків зеленого кольору. Відповідачем також не надано доказів направлення позивачу «Актів приймання-передачі ящиків та/або піддонів» протягом 3 днів з моменту нібито повернення ящиків Товариству з обмеженою відповідальністю «Фора» відповідно до п. 2.2.4 договору.
Як вже зазначалось, відповідно до п. 5.2.13 договору відповідач зобов`язаний у разі розбіжностей даних орендаря та орендодавця щодо повернутих орендарем ящиків та/або піддонів у місця повернення ящиків та піддонів надати орендодавцю акт звірки з повіреним/виконавцем з підписами та відбитками печаток уповноважених осіб повіреного/виконавця.
Матеріали справи не містять акта звірки між відповідачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фора».
Відповідач також посилається на те, що факт повернення 1329 ящиків підтверджується і самим орендарем, який з 14.07.2023 р. по 14.09.2023 р. передав в повторну оренду зменшену кількість пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 (60х40Ч23,3), артикул CR 623 ящиків, у кількості 592 штуки.
Проте, оскільки єдиним документом, який підтверджує факт повернення ящиків та піддонів з оренди, є «Акт приймання-передачі ящиків та/або піддонів», який відсутній в матеріалах справи, то передача позивачем в повторну оренду 592 штуки ящиків, а не 1921 шт., не свідчить про повернення вказаних ящиків відповідачем позивачу.
Крім того, пунктом 3.4 договору сторони узгодили право позивача на власний розсуд ту кількість ящиків та піддонів, які відповідач не повернув з оренди після закінчення строку оренди, вважати втраченими, або переданими орендарю в потворну оренду, на тих самих умовах на аналогічний строк.
Також, у відзиві на позовну заяву відповідач стверджує, що протягом червня 2023 р. він повернув ТОВ «Фора» (повірений за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р.) 1329 штук пластикових ящиків зеленого кольору, тоді як у додаткових поясненнях відповідач вказує, що 18.05.2023 р. було повернено 108 штук, 20.05.2023 р. - 123 штуки, 24.05.2023 р. - 240 штук, 27.05.2023 р. - 316 штук, 02.06.2023 р. - 333 штуки, 10.06.2023 р. - 209 штук, що є суперечливо викладеними обставинами.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Проте відповідачем всупереч ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не доведені ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх заперечень.
Таким чином, оскільки матеріали справи не містять доказів повернення відповідачем позивачу з оренди 1921 шт. пластикових ящиків зеленого кольору, які передані в оренду на підставі акта отримання ящика та тари № 9123 від 12.01.2023 р. та акта отримання ящика та тари № 9173 від 12.01.2023 р., а також 5 шт дерев`яних євро-піддонів, які передані в оренду на підставі акта отримання ящика та тари № 9123 від 12.01.2023 р., то позивач мав право на підставі пункту 3.4 договору визнати їх втраченими.
Позивач з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог просить стягнути з відповідача 552641,51 грн компенсації за неповернення (втрату) ящиків та піддонів.
Згідно з п. 4.5 договору у випадку втрати, знищення або неповернення у погоджений сторонами строк ящиків та/або піддонів у місця отримання та повернення, які визначені додатком № 2 до даного договору, орендар крім нарахованої орендної плати, сплачує орендодавцю повну відновлювальну вартість відповідної кількості ящиків та піддонів згідно додатку № 1.
Пунктом 8.2 договору встановлено, що у випадках: втрати або знищення ящиків та/або піддонів, які знаходяться в оренді; повернення ящика, у якому відсутнє дно або відсутня одна із стінок, або не повернення ящика та або піддона з оренди у строк, передбачений договором, орендар на вимогу орендодавця зобов`язаний сплатити штраф у розмірі відновлювальної вартості ящика та піддона з ПДВ, яка зазначена у додатку № 1 до даного договору, за кожну одиницю втраченого, знищеного, повернутого без дна, або відсутньою однією із стінок, або неповернутого ящика та/або піддона.
Як вже встановлено судом, позивачем було передано в оренду відповідачу 1921 шт. пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 (60 х 40 х 23,3) та 5 шт дерев`яних євро-піддонів 1200 * 800 ПД-1208, які не повернуті відповідачем з оренди.
Згідно з додатком № 1 від 02.01.2023 р. до договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. відновлювальна вартість одного ящику зеленого кольору CR 623 (60 х 40 х 23,3) становить 7,50 євро, а відновлювальна вартість одного дерев`яного євро-піддонну DCR 1208 становить 6,00 євро.
Таким чином, відновлювальна вартість втрачених відповідачем 1921 пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 становить 14407,50 євро (1921 х 7,50), відновлювальна вартість 5 дерев`яних євро-піддонів DCR 1208 становить 30 євро (5 х 6), а всього 14437,50 євро.
Відповідно до п. 4.5 договору оплата компенсації відновлювальної вартості відповідної кількості ящиків та піддонів здійснюється орендарем згідно з виставленим орендодавцем окремо рахунком на оплату.
Позивачем виставлений відповідачу рахунок на оплату № 950 від 16.10.2023 р. на суму 574230,42 грн, що підтверджується описом вкладення у цінний лист № 0104232349859 від 23.10.2023 р., фіскальним чеком від 23.10.2023 р. та накладною № 0104232349859 від 23.10.2023 р.
Відповідно до ч. 2 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
23.10.2023 р. позивач направив відповідачу претензію № 02 від 16.10.2023 р. про сплату загальної вартості оренди ящиків та піддонів та компенсацію відновлювальної вартості не повернутих (втрачених) ящиків і піддонів, у якій вимагав, зокрема протягом 5 днів з моменту отримання претензії сплатити на користь позивача компенсацію загальної відновлювальної вартості не повернутих (втрачених) ящиків та піддонів у розмірі 574230,42 грн з ПДВ, що підтверджується описом вкладення у цінний лист № 0104232349859 від 23.10.2023 р., фіскальним чеком від 23.10.2023 р. та накладною № 0104232349859 від 23.10.2023 р.
Проте вказана претензія у цій частині залишена відповідачем без відповіді та задоволення.
Пунктом 12.10 договору оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. встановлено, що усі розрахунки за цим договором здійснюються у безготівковій формі в національній валюті України гривні. Для розрахунку гривневого еквіваленту відновлювальної вартості, зазначеної у Євро, що підлягає обов`язковій сплаті орендарем у гривнях, використовується офіційний курс Євро, встановлений Національним банком України на день складення орендодавцем рахунку на оплату.
Як вже зазначалось, позивачем згідно з п. 4.5 договору був складений рахунок на оплату компенсації відновлювальної вартості відповідної кількості ящиків та піддонів 16.10.2023 р. Офіційний курс гривні до євро, встановлений Національним банком України станом на 16.10.2023 р., становив 38,2782.
Отже відповідач зобов`язаний був сплатити позивачу 552641,51 грн (14437,50 євро х 38,2782) компенсації відновлювальної вартості 1921 пластикових ящиків зеленого кольору CR 623 та 5 дерев`яних євро-піддонів.
Згідно з приписами статтей 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Матеріали справи не містять доказів сплати відповідачем позивачу 552641,51 грн за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р.
Оскільки компенсація відновлювальної вартості у сумі 552641,51 грн відповідачем на час прийняття рішення не сплачена, розмір вказаної компенсації відновлювальної вартості відповідає фактичним обставинам справи, то позовна вимога про стягнення з відповідача на користь позивача суми компенсації за договором оренди № КД-12 від 02.01.2023 р. підлягає задоволенню повністю.
Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України покладається судом на відповідача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія консалдінг-інвест» (08289, Київська обл., місто Ірпінь(з), селище міського типу Гостомель(з), вул. Остромирська, будинок 34, код 39220431) на користь Приватного підприємства «Бекристон» (02072, місто Київ, вулиця Бориса Гмирі, будинок 2, офіс 215, код 36085749) 552641,51 грн (п`ятсот п`ятдесят дві тисячі шістсот сорок одна грн 51 коп.) компенсації відновлювальної вартості та 8289,62 грн (вісім тисяч двісті вісімдесят дев`ять грн 62 коп.) судового збору.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 07.08.2024 р.
Суддя О.О. Рябцева
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120857666 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Господарський суд Київської області
Рябцева О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні