справа № 278/5027/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 серпня 2024 року м. Житомир
Житомирський районний суд Житомирської області в складі головуючого судді Євгена Татуйка, за участю секретаря Анни Кривенької, розглянув цивільну справу за заявою малого багатопрофільного спільного підприємства "СТРОЙСЕРВІС" до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про скасування державної реєстрації права власності,
В С Т А Н О В И В :
Направленим позовом заявник просить суд ухвалити рішення, яким скасувати реєстрацію права власності на земельні ділянки відповідачів. У обґрунтування заявленого суду повідомив наступне. Позивач є користувачем земельної ділянки з 1997 року. В 2021 році позивачем отримано рішення органу місцевого самоврядування щодо розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки внатурі (на місцевості) з метою передачі її в оренду. На виконання рішення землевпорядною організацію виготовлено документацію. Однак, зареєструвати документацію не представилось можливим у зв`язку із наявністю в державному земельному кадастрі накладок земельних ділянок відповідачів на земельну ділянку, яку бажає отримати у оренду позивач. Такими діями, вважає позивач, порушено його права, а отже просить вимоги задовольнити у повному обсязі.
Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників, однак у подальшому здійснено перехід до спрощеного позовного провадження з проведенням судового засідання.
У судовому засіданні представник позивача вимоги підтримав і просив задовольнити у повному обсязі з підстав викладених у позову та з урахуванням наданих доказів.
Відповідач ОСОБА_2 заперечував задоволення позову. Зокрема заначив наступне. Дійсно, був власником однієї із згадуваних позивачем земельних ділянок. Однак, дана нерухомість була відчуджена іншій особі і наразі не вважає себе належним відповідачем. У подальшому на його колишній ділянці і на сусідній були зведені будинки. Виходячи з викладеного, відповідач заявлений позов обґрунтованим з декількох причин. По перше. Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою видавався одній юридичній особі, а позов заявлено іншою, яка не фігурує у згадуваному акті. По друге. Посилання позивача на те, що він першим зареєстрував права користування на зазначену земельну ділянку не відповідає дійсності, оскільки даний відповідач придбав належну йому на той час земельну ділянку у 1993-1995 роках. Тобто до того, як видавався згадуваний акт на право постійного користування земельною ділянкою. По третє. Юридична особа отримала акт на право постійного користування землею 24 роки не переймалось питанням актуалізації прав в той час коли в її межах зводились будівлі. Висновок експерта наданий позивачем виконано товариством, яке не має право здійснювати таку діяльність за загальнодоступними і відкритими джерелами.
Оліївська сільська рада подала пояснення, якими заперечувала заявлений позов. Зокрема, орган місцевого самоврядування, повідомив суду наступне. Питання накладення електронний відомостей у державному земельному кадастрі вирішується шляхом внесення коректних даних. Для чого подаються належні документи, з актуальними та правильними відомостями. Крім цього, сільська рада, як виходить з наведених обґрунтувань та пред`явлених вимог, не може бути відповідачем і позов у даній частині задоволеним бути не може.
Інші учасники справи будучи належним чином та завчасно проінформованими про існування даного судового спору свого ставлення до заявлених вимог не зазначили. Відзиву на позов не подавали.
Дослідив матеріали надані сторонами, судом установлено наступні фактичні обставини справи і відповідно ним правовідносини.
12 грудня 1991 року позивача зареєстровано юридичною особою приватної форми власності з повною назвою мале багатопрофільне спільне підприємство "СТРОЙСЕРВІС", з місцезнаходженням за адресою АДРЕСА_1 . Ідентифікаційний код юридичної особи 13550133.
6 травня 1997 року складено акт обстеження території МБСП "БУДСЕРВІС", яким зокрема, зазначено, що ділянка передана підприємству з процесі реорганізації, огороджена від інших землекористувачів.
2 червня 1997 року Розпорядженням голови обласної державної адміністрації № 279, серед іншого, прийнято рішення про вилучення з користування кооперативно державного проектно-виробничого об`єднання "Житомирагроспецгазмотаж" земельну ділянку площею 2,0 га і передано Житомирському монтажному підприємству "Буд-Сервіс" під виробничу базу.
31 липня 1997 року Кам`янською сільською радою Житомирського району Житомирської області видано акт серії І-ЖТ № 000845 на право постійного користування землею площею 2 га малому багатопрофільному спільному підприємству "БУДСЕРВІС". Акт видано на підставі розпорядження голови облдержадміністрації № 279 від 2 червня 1997 року.
3 квітня 2012 року між ОСОБА_1 , як продавцем та ОСОБА_4 , як покупцем, укладено договір купівлі продажу земельної ділянки з кадастровим номером 1822083200:06:001:0404 площею 0,10 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд, яка розташована за адресою АДРЕСА_2 .
24 грудня 2021 року Оліївська сільська рада Житомирського району Житомирської області прийняла рішення № 474, яким надала дозвіл, зокрема малому багатопрофільному спільному підприємству "СТРОЙСЕРВІС", ЄРДПОУ 13550133, на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки внатурі (на місцевості) з метою передачі їх в користування на умовах оренди.
14 січня 2022 року затверджено завдання на складення технічної документації із землеустрою між МБСП "СТРОЙСЕРВІС" ід.код. 13550133 і ФОП ОСОБА_5
1 червня 2023 року у м. Дрогобич державним кадастровим реєстратором прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей до державного земельного кадастру, оскільки земельні ділянки з кадастровими номерами 1822083200:06:001:0404, 1822083200:06:001:0175 і 1822083200:06:001:0467 накладаються на земельну ділянку БСП "СТРОЙСЕРВІС" за адресою АДРЕСА_1 .
4 серпня 2023 року судовий експерт Лазарчук В.В. надала висновок за результатами проведення земельно-технічного дослідження, яким зазначила наступне. Земельні ділянка з кадастровими номерами 1822083200:06:001:0404, 1822083200:06:001:0175 і 1822083200:06:001:0467 накладаються на земельну ділянку БСП "СТРОЙСЕРВІС" за адресою АДРЕСА_1 .
5 травня 2024 року сформовано витяги з державного земельного кадастру на земельні ділянки з кадастровими номерами 1822083200:06:001:0404, 1822083200:06:001:0175 і 1822083200:06:001:0467 з яких слідує, що відповідачі фізичні особи є їх власниками.
20 травня 2024 року Житомирським районним судом Житомирської області сформовано інформаційні довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно з яких слідує, що відомостей, щодо власників, як і іншої інформації за даними кадастрових номерів 1822083200:06:001:0404, 1822083200:06:001:0175 і 1822083200:06:001:0467 не виявлено.
Центр надання адміністративних послуг Житомирської міської ради відмовився надавати інформаційні довідки за запитом суду.
У судовому засіданні представнику позивача неодноразово надавалась можливість визначитись з належністю відповідачів та ефективним способом захисту порушених прав, однак відповідних заяв на адресу суду не надходило і суд розглядав позов у первісній редакції.
Правовідносини між сторонами врегульовані наступними положеннями законодавства України.
Згідно із статтею 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом (частини перша друга статті 321ЦК України).
У ЗК України закріплено, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України (частина перша статті 153 ЗК України).
Згідно зі статтею 78 ЗК України право власності на землю це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Відповідно до статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостійсьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідно до частини другої статті 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Згідно зі статтею 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Частинами першоютретьою статті 158 ЗК України встановлено, що земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування.
Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку (частина п`ята статті 158 ЗК України).
За змістом статті 37 Закону України «Про Державний земельний кадастр» у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронному вигляді з Державного аграрного реєстру через Єдиний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Відповідно до пункту 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, помилками у Державному земельному кадастрі є: 1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; 2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру); 3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель щодо визначення характеристик об`єктів Державного земельного кадастру в натурі (на місцевості) із порушенням (зміною) їх значень внутрішніх кутів та мір ліній між поворотними точками меж земельних ділянок та/або площі (в тому числі виявлена під час або після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про земельні ділянки та інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 01 січня 2013 року до Державного фонду документації із землеустрою); 4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії; 5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель; 6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки; 7) помилка у застосуванні систем координат земельних ділянок (в тому числі помилка, що виникає під час перерахунку із однієї системи координат в іншу), які були сформовані до 01 січня 2013 року та відомості про які були перенесені до Державного земельного кадастру, та помилка у відомостях щодо місця розташування земельних ділянок (зміщення, розворот, віддзеркалювання) з урахуванням суміжних землеволодінь та землекористувань.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, положення матеріального закону та усталену судову практику у даних правовідносинах (номер рішення у реєстрі 15654080) суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
Суд вважає, що наразі не доведено, що оформлення позивачем права оренди на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 . неможливе без скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 1822083200:06:001:0404, 1822083200:06:001:0175 і 1822083200:06:001:0467.
Так, суду не надано доказів, які б свідчили про звернення позивача з вимогами внести зміни (виправлення, уточнення) до Державного земельного кадастру у встановленому законодавством та зазначеному раніше у даному судовому акті поряду. З даного приводу позивачу роз`яснювалось його відповідне право у тому числі представником органу місцевого самоврядування у судовому засіданні, однак він ним не скористався.
Водночас, суд звертає увагу, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,3239 га, про яку згадує позивач розглядуваним позовом не є сформованою в розумінні частини четвертої статті 79-1 ЗК України.
Таким чином, суд вважає відсутніми підстави для задоволення позову.
Більше того, суд вважає, що позов заявлено до неналежних відповідачів, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову. Щонайменше доказів, які б виправдовували звернення до залучених у справі фізичних осіб суду не надано. Більше того, відповідачем Строцьким підтверджено вибуття з його власності земельної ділянки з кадастровим номером 1822083200:06:001:0404 площею 0,10 га за правочином від 3 квітня 2012 року. Належність інших відповідачів до даного судового провадження не підтверджена. Інформаційні довідки з державного земельного кадастру зазначених висновків суду з даного приводу не спростовують, оскільки не підтверджують наявність речового права на об`єкт нерухомості. З клопотаннями, відповіді на які визначали б належних власників спірного майна, позивач не звертався. Отримана судом інформація за наявними джерела підтвердила наведені у даному рішенні висновки.
Оліївська сільська рада Житомирського районного суду не може бути належним відповідачем, оскільки ніяких прав позивача у розрізі заявлених вимог, не порушила. Тим самим, суд погоджується з доводами даного органу місцевого самоврядування.
Одночасно, суд відхиляє заперечення відповідача ОСОБА_2 , щодо ідентичності позивача - малого багатопрофільного спільного підприємства "СТРОЙСЕРВІС" (в деяких документах БУДСЕРВІС), як користувача земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , оскільки ідентифікаційний код даної юридичної особи є незмінним - 13550133.
Результати вирішення спору не дають підстав для стягнення з відповідача на користь позивача понесених останнім та документально підтверджених судових витрат. Витрати відповідача перед судом не декларувались. Дані правовідносини врегульовані положеннями ст. 141 ЦПК України.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 263-265 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В :
Відмовити у задоволенні позову.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення виготовлене 14 серпня 2024 року.
Суддя Євген Татуйко
Суд | Житомирський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120989233 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Житомирський районний суд Житомирської області
Татуйко Є. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні