Постанова
від 07.08.2024 по справі 911/3793/23
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" серпня 2024 р. Справа№ 911/3793/23

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Євсікова О.О.

суддів: Алданової С.О.

Корсака В.А.

за участю:

секретаря судового засідання: Звершховської І.А.,

представників сторін:

від позивача: Пушенко Н.В., Підлісний С.Б.,

від відповідача-1: Формачук О.В., Тимченко Ю.О. (директор),

представники інших учасників не з`явились,

розглянувши апеляційну скаргу

Обухівської міської ради Київської області

на рішення Господарського суду Київської області від 20.05.2024 (повний текст складено 30.05.2024)

у справі № 911/3793/23 (суддя Ейвазова А.Р.)

за позовом Обухівської міської ради Київської області

до 1) Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги»,

2) Української міської ради Київської області,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

Обухівської районної ради Київської області,

про визнання права власності та витребування майна з незаконного володіння,

в с т а н о в и в :

Короткий зміст і підстави вимог, що розглядаються.

У грудні 2023 року Обухівська міська рада Київської області (далі - Обухівська міськрада) звернулась до Господарського суду Київської області з позовною заявою, у якій просить:

- визнати за Обухівською територіальною громадою в особі Обухівської міськради право власності на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, заг. площею 288,7 кв. м; №1 - вигрібна яма; №2 - трубчатий колодязь, розташовані у с. Красне Перше по вул. Юності, буд 39-А, Обухівського району Київської області;

- витребувати на користь Обухівської територіальної громади в особі Обухівської міськради з незаконного володіння Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» (далі - Центр, КНП УМР ЦПМСД) громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, заг. площею 288,7 кв. м; №1 - вигрібна яма; №2 - трубчатий колодязь, розташовані у с. Красне Перше по вул. Юності, буд 39-А, Обухівського району Київської області;

- зобов`язати Центр передати Обухівській територіальній громаді в особі Обухівської міськради громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, заг. площею 288.7 кв. м: №1 - вигрібна яма; №2 - трубчатий колодязь, розташовані у с. Красне Перше по вул. Юності, буд. 39-А, Обухівського району Київської області.

На обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що спірне майно є спільною власністю Обухівської міської територіальної громади, на території якої це майно знаходиться, задовольняє потреби Обухівської міської територіальної громади і має важливе соціальне значення для забезпечення інтересів жителів сільської місцевості відповідної територіальної громади, однак з порушенням чинного законодавства передано Центра на підставі рішення Обухівської районної ради Київської області (далі - Обухівська райрада) від 27.07.2023 №904-42-VIII.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття.

Рішенням Господарського суду Київської області від 20.05.2024 відмовлено повністю у задоволенні позову Обухівської міськради до Центру, Української міськради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Обухівської райради про: визнання права власності за Обухівською територіальною громадою в особі Обухівської міськради на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 288,7 кв. м; №1-вигрібна яма; №2 трубчатий колодязь, розташованими у с. Красне Перше по вул. Юності, буд. 39-А, Обухівського району Київської області та витребування на користь Обухівської територіальної громади в особі Обухівської міськради з незаконного володіння Центру відповідного майна та зобов`язання Центру передати відповідне майно Обухівській територіальній громаді в особі Обухівської міськради.

Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заявлених вимог, оскільки не встановив фактів переходу права власності на спірне майно до позивача, безпідставного його перебування у володінні КНП УМР «ЦПМСД» та наявності у Центру обов`язку передати його позивачу.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів.

Не погодившись з рішенням Господарського суду Київської області від 20.05.2024, Обухівська міськрада звернулася до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить оскаржуване скасувати повністю та ухвалити нове, яким позов Обухівської міськради задовольнити повністю, а судові витрати покласти на відповідачів 1, 2.

На обґрунтування апеляційної скарги Обухівська міськрада посилається на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи і на неправильне застосування судом норм матеріального права.

Позиції учасників справи.

Українська міська рада надала відзив на апеляційну скаргу, у якому проти доводів апеляційної скарги заперечує та наводить власні доводи на їх спростування, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін як законне та обґрунтоване.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті.

Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.06.2024 сформовано колегію у складі: головуючий суддя Євсіков О.О., судді Алданова С.О., Корсак В.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 19.06.2026 витребувано у Господарського суду Київської області матеріали справи №911/3793/23 та відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, які визначені главою 1 розділу IV ГПК України, за апеляційною скаргою Обухівської міськради на рішення Господарського суду Київської області від 20.05.2024 до надходження матеріалів справи №911/3793/23.

26.06.2024 матеріали справи №911/3793/23 надійшли до Північного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 27.06.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Обухівської міськради на рішення Господарського суду Київської області від 20.05.2024 у справі №911/3793/23. Розгляд справи призначено на 07.08.2024.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 27.06.2024 на задоволення відповідного клопотання Обухівської міськради повернуто Обухівській міськраді з Державного бюджету України внесений судовий збір в більшому розмірі, ніж встановлено законом, у сумі 29 639,19 грн, сплачений за платіжною інструкцією №291 (внутрішній номер 350019306) від 05.06.2024.

Межі розгляду справи судом апеляційної інстанції.

Статтею 269 ГПК України встановлено межі перегляду справи в суді апеляційної інстанції.

Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1).

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2).

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3).

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції (ч. 5).

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції, перевірені та додатково встановлені апеляційним господарським судом.

08.10.2018 Красненська сільська рада (суперфіціар) та Центр (суперфіціарій) уклали договір про надання права забудови земельної ділянки (суперфицій) (далі - договір суперфіцію), за умовами п. 1.1 якого суперфіціар на підставі рішення двадцять першої сесії VII скликання Красненської сільської ради №156.22.VII від 05.10.2018 «Про надання дозволу на укладення договору (Суперфіцію)» надає, а суперфіціарій приймає в строкове безоплатне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: Київська обл., Обухівський р-н, с. Красне Перше, вул. Юності, для будівництва об`єкта містобудування - «Амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області».

Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межам, загальною площею 0,0966 га за адресою: Київська обл., Обухівський р-н, с. Красне Перше, вул. Юності, кадастровий номер 3223185101:01:009:0075, для будівництва об`єкта містобудування - «Амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області», яка належить до комунальної власності Красненської сільської ради згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер витягу 138830118, дата і час формування 24.09.2018 12:38:33, номер запису про право власності 28055548; дата, час державної реєстрації 19.09.2018 10:15:57; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 0650911632231.

Метою надання в користування земельної ділянки є здійснення суперфіціарієм будівництва Об`єкта, згідно із затвердженим проєктом будівництва, з дотриманням цільового призначення наданої в користування земельної ділянки (п. 1.2 договору суперфіцію).

Відповідно до п. 1.3 договору суперфіцію цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Земельна ділянка передається в користування суперфіцію для будівництва та експлуатації об`єкта. Будівництва об`єкта проводиться відповідно до затвердженого проєкта будівництва з дотриманням вимог використання земельної ділянки за цільовим призначенням (п. 2.2 договору суперфіцію).

За умовами п. 2.3 договору суперфіцію земельна ділянка передається у користування для будівництва та експлуатації і не вилучається з комунальної власності Красненської сільської ради, а суперфіціарій отримує лише право на користування нею для будівництва та експлуатації об`єкта.

Суперфіціарій має право оформити право власності на будівлі (споруди), споруджені ним на земельній ділянці, переданій йому для забудови; суперфіціарій зобов`язаний після завершення будівництва оформити право власності на об`єкт нерухомого майна відповідно до вимог чинного законодавства (п. 7.3.7, 7.4.7 договору суперфіцію).

Згідно з п. 8.2 договору суперфіцію право власності на об`єкт нерухомого майна, що побудований суперфіціарієм на земельній ділянці, відповідно до цього договору належить КНП ОРР «ОРЦМСД».

Договір суперфіцію укладено строком на 49 років (п. 9.1).

Відомості про право комунальної власності на вказану земельну ділянку, що є об`єктом користування за договором суперфіцію, внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 19.09.2018, земельна ділянка внесена до Державного земельного кадастру, про що свідчать відповідні витяги (т. 1 а. с. 96, зворот; т. 1 а. с. 159, зворот), т. 1 а. с. 94-96, 157-159).

08.10.2018 за актом приймання-передачі земельної ділянки за договором суперфіцію Красненська сільська рада передала суперфіціарію КНП ОРР «ОРЦПМСД» земельну ділянку (т. 1 а. с. 93-96, 156).

17.10.2018 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право забудови земельної ділянки (т. 1 а. с. 97, 160).

19.10.2018 Обухівська районна рада рішенням №857.33.VII «Про внесення змін до рішення Обухівської районної ради від 22.12.2017 №626.26.VII «Про районний бюджет Обухівського району на 2018 рік» (т. 1 а. с. 119-133, 181-185) внесла зміни, зокрема, що передбачають субвенції з місцевого бюджету на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров`я у сільській місцевості за рахунок залишку коштів відповідної субвенції з державного бюджету, що утворився на кінець 2017 року в сумі 18084,5 тис. грн (п. 12). Так, додатком №6 «Перелік об`єктів, видатки на які у 2018 році будуть проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку» до рішення Обухівської районної ради «Про районний бюджет Обухівського району на 2018 рік» від 22.12.2017 №6263.26.VII внесено зміни, що передбачають Обухівській районній державній адміністрації 19927,2 тис. грн видатків за програмою «Виконання інвестиційних проектів в рамках реалізації заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров`я у сільській місцевості», у т.ч. за об`єктом «Будівництво комунальних закладів охорони здоров`я (амбулаторії первинної медичної допомоги по вулиці Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області)».

07.11.2018 КНП ОРР «ОРЦПМСД» (замовник) уклало з ТОВ «АРХ24» (виконавець) договір №07/11/1 на виготовлення проектно-кошторисної документації, за умовами п. 1.1 якого виконавець зобов`язується виготовити проектно-кошторисну документацію на будівництво об`єкта «Амбулаторія первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше, Обухівського району - будівництво», а замовник прийняти та оплатити їх.

04.02.2019 КНП ОРР «ОРЦПМСД» (замовник) уклало з ТОВ «Монтажно-будівельна компанія «Будмонтаж» (генпідрядник) договір підряду №2019/02/05 (далі - договір підряду) з додатками, за умовами п. 1.1 якого замовник доручає, а генпідрядник забезпечує відповідно до проєктно-кошторисної документації та умов договору виконання будівельно-монтажних робіт з будівництва об`єкта «Будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області» відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1.2013 (ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 453-00000-0 - Будівельно-монтажні роботи).

Згідно з п. 2.1 договору договірна ціна робіт складає 6 800 000,00 грн; фінансування будівництва об`єкта здійснюється на підставі наказів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №187 від 26.07.2018, №354 від 18.12.2018 відповідно на суми 5 218 636,00 грн, 973 364,00 грн та з місцевого бюджету у розмірі не менше 10% - 688 000,00 грн.

12.02.2019 заявою за №151898 повідомлено Департамент архітектурно-будівельної інспекції України у Київській області про початок будівельних робіт об`єкта амбулаторії первинної медичної допомоги (нове будівництво) за адресою: Київська область Обухівський район, с. Красне Перше (т. 1 а. с. 134, 186).

19.03.2020 КНП ОРР «ОРЦПМСД» (замовник) уклало з ТОВ «Монтажно-будівельна компанія «Будмонтаж» (генпідрядник) договір підряду №2020/03/02 (далі - договір підряду №2020/03/02), за умовами п. 1.1 якого замовник доручає, а генпідрядник зобов`язується виконати роботи по об`єкту «Будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області». Корегування, відповідно до проєктної документації, державних будівельних норм, стандартів і правил, чинного законодавства в Україні, в термін, який встановлюється договором - надалі об`єкт.

Договірна ціна робіт за договором підряду №2020/03/02 складає 810 372,53 грн. Фінансування робіт здійснюється так: на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №354 від 18.12.2018 на суму 729 335,28 грн та з місцевого бюджету у розмірі не менше 10% - 81 037,25 грн (п. 2.1 договору підряду №2020/03/02).

08.06.2020 на замовлення КНП ОРР «ОРЦПМСД» виготовлено технічний паспорт на збудований об`єкт - громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (Київська область, Обухівський район, с. Красне Перше, вул. Юності 39А (т. 1 а. с. 135-138, 188-191).

18.06.2020 Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Київській області зареєстрував декларацію про готовність відповідного об`єкта до експлуатації (т. 1 а. с. 139, 193-192).

25.06.2020 рішенням Красненської сільської ради №322 «Про присвоєння поштової адреси амбулаторії первинної медичної допомоги» амбулаторії присвоєну поштову адресу: Київська область, Обухівський район, с. Красне Перше, вул. Юності, 39А (т. 1 а. с. 140, 194).

Витяг №217106190 від 21.07.2020 (т. 1 а. с. 141, 195) свідчить, що 14.07.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстровано право комунальної власності на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами загальною площею 288,7 кв. м (Амбулаторія первинної медичної допомоги; №1 вигрібна яма; №2 трубчатий колодязь), розташований на земельній ділянці за №3223185101:01:009:0075 за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Красне Перше, вул. Юності, 39А; власником відповідного майна вказано КНП ОРР «ОРЦПМСД».

28.12.2020 Обухівська районна рада Київської області прийняла рішення №35.3.VIII «Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради юридичних осіб публічного права» (т. 1 а. с. 22-23), яким:

- надано згоду на передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради об`єктів спільної власності, які знаходяться на території Української об`єднаної територіальної громади, зазначені у додатку до такого рішення;

- передано до спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради обладнання, речі та інші матеріали, які забезпечують роботу закладів, зазначених у додатку;

- вирішено вийти із складу засновників комунальних закладів Обухівської районної ради, що передаються із спільної власності територіальних громад Української міської ради.

Зокрема, відповідно до додатку до такого рішення (т. 1 а. с. 24-25) до спільної власності територіальних громад Української міської ради передається КНП ОРР «ОРЦПМСД» (Київська область, Обухівський район, м. Українка, вул. Київська, 1).

Обухівська міськрада надала копію звернення Виконавчого комітету Обухівської міської ради від 14.01.2021 (вих. №95) до третьої особи (без доказів направлення) щодо прийняття рішення про передачу нерухомого майна, у т. ч. спірного майна у власність Обухівської міської територіальної громади в особі Обухівської міської ради з посиланням на те, що засновником КНП ОРР ОРЦПМСД є Обухівська районна рада і відповідне майно перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району Київської області (т. 1 а. с. 11).

Рішенням Обухівської міської ради від 28.01.2021 №96-4-VIII «Про ухвалення звернення до Обухівської районної ради Київської області про невідкладну передачу майна закладів охорони здоров`я, надання соціальних послуг, культури та іншого, яке знаходиться (розташоване) у населених пунктах, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і має значення для сталого економічного розвитку» постановлено звернутись з відповідного питання до третьої особи (т. 1 а. с. 17); звернення є додатком до відповідного рішення. Докази фактичної реалізації відповідного рішення, направлення / вручення третій особі відповідного затвердженого зверненням позивач не надав.

27.07.2023 Обухівська міська рада прийняла рішення №904-42-VIII «Про ухвалення звернення до Обухівської районної ради Київської області про невідкладну передачу майна та речей (обладнання) закладів охорони здоров`я сіл Григорівка та Красного Першого, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і мають значення для якості надання жителям первинної медико-санітарної допомоги» щодо звернення з питань передачі майна та речей (обладнання) закладів охорони здоров`я сіл Григорівка та Красного Першого до Української міської ради (т.1 а.с.13-16); звернення є додатком до відповідного рішення.

Листом від 17.08.2023 за вих. №3136 Виконавчий комітет Обухівської міської ради Київської області звернувся до Української міської ради щодо розгляду та виконання рішення Обухівської міської ради Київської області від 27.07.2023 №904-42-VIII (т.1 а.с.26).

Виконавчий комітет Української міської ради у відповідь на зазначений вище лист листом від 20.112023 за №4578/3-23 (т.1 а.с.27) надав копію листа УНП УМР «ЦПМСД» від 13.11.2023 №322, у якому Центр повідомив про передачу амбулаторій, у т.ч. в с. Красне Перше до його статутного капіталу та належність цього майна Українській міській раді (т.1 а.с. 28, зворот).

Інформаційна довідка від 04.10.2023 №349012816 (т. 1 а. с. 20-21) свідчить, що право власності на спірне майно зареєстровано за КНП ОРР «ОРЦПМСД» на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 21.07.2020 №53221575 державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації Київської області Тимченка А.С. Право на спірне майно зареєстровано на підставі наступних документів: рішення Красненської сільської ради №322 від 25.06.2020, декларації про готовність об`єкта до експлуатації КС 141201701325 від 18.06.2020 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Київській області, технічного паспорту 90-19 від 08.06.2020, складеного фізичною особою-підприємцєм Макодзебою Іваном Борисовичем.

Листом від 13.10.2023 за вих. №297 КНП УМР «ЦПМСД» повідомило позивача, що балансова вартість спірного майна складає 7 177 733,52 грн (т. 1 а. с. 18).

Листом від 26.10.2023 за вих. 100/02-03/266 Обухівська районна рада надала відповідь на лист Обухівської міськради від 11.10.2023 за вих. №3454 щодо надання інформації про балансову вартість, зокрема, громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, 288,7 кв. м, №1- вигрібна яма; №2 трубчатий колодязь (розташовані у с. Красне Перше Обухівського району Київської області по вул. Юності, 39А).

У цьому листі Обухівська райрада повідомила Обухівську міськраду про передачу КП УМР «ЦПМСД» із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району Київської області до комунальної власності Української міської територіальної громади спірного майна та неможливість надання інформації щодо балансової вартості спірного майна (т. 1 а. с. 17).

Джерела права та мотиви, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови.

Згідно зі ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Право на доступ до правосуддя закріплене у ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Україною.

Статтею 15 ЦК України встановлено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

За приписами ст. 16 ЦК України, які кореспондуються зі ст. 20 ГК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Названими нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.

Інтерес особи має бути законним, не суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам і відповідати критеріям охоронюваного законом інтересу.

Відповідно до ст. 5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Правом на звернення до суду за захистом наділена особа у разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Вирішуючи переданий на розгляд спір по суті, суд повинен встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто встановити чи є особа, за позовом якої (або в інтересах якої) порушено провадження у справі належним позивачем. При цьому обов`язком позивача є доведення і підтвердження в установленому законом порядку наявності факту порушення або оспорювання його прав та інтересів.

За визначенням ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (ч. 1 ст. 317 ЦК України).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власна власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Згідно з ч. 1 ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч. 1 ст. 387 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 392 ЦК України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Отже, позов про визнання права власності та щодо витребування власного майна від іншої особи має право пред`явити власник такого майна. Разом з тим, у даній справі позивач не довів набуття у встановленому порядку права власності на спірне майно, на захист якого він подав позов про визнання такого права та його витребування.

Суд встановив, що спірне майно є новоствореним, фінансування створення якого здійснено за рахунок субвенцій з державного бюджету та коштів місцевого бюджету за договором підряду, укладеним некомерційним комунальним підприємством - НКП ОРР «ОРЦМСД».

Згідно з ч. 2, 3 ст. 169 ЦК України територіальні громади можуть створювати юридичні особи: публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом; приватного права (підприємницькі товариства тощо), брати участь в їх діяльності на загальних підставах, якщо інше не встановлено законом.

Залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти підприємства таких видів: приватне підприємство, що діє на основі приватної власності громадян чи суб`єкта господарювання (юридичної особи); підприємство, що діє на основі колективної власності (підприємство колективної власності); комунальне підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади; державне підприємство, що діє на основі державної власності; підприємство, засноване на змішаній формі власності (на базі об`єднання майна різних форм власності); спільне комунальне підприємство, що діє на договірних засадах спільного фінансування (утримання) відповідними територіальними громадами - суб`єктами співробітництва. В Україні можуть діяти також інші види підприємств, передбачені законом. Залежно від способу утворення (заснування) та формування статутного капіталу в Україні діють підприємства унітарні та корпоративні (ч. 1, 3 ст. 63 ГК України).

Частиною 4 цієї статті встановлено, що унітарне підприємство створюється одним засновником, який виділяє необхідне для того майно, формує відповідно до закону статутний капітал, не поділений на частки (паї), затверджує статут, розподіляє доходи, безпосередньо або через керівника, який призначається (обирається) засновником (наглядовою радою такого підприємства у разі її утворення), керує підприємством і формує його трудовий колектив на засадах трудового найму, вирішує питання реорганізації та ліквідації підприємства; унітарними є підприємства державні, комунальні, підприємства, засновані на власності об`єднання громадян, релігійної організації або на приватній власності засновника.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 78 ГК України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління; орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 78 ГК України майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство). Статутний капітал комунального унітарного підприємства утворюється органом, до сфери управління якого воно належить. Розмір статутного капіталу комунального унітарного підприємства визначається відповідною місцевою радою. Статутний капітал комунального унітарного підприємства підлягає сплаті до закінчення першого року з дня державної реєстрації такого підприємства.

Отже, враховуючи спосіб створення КНП ОРР «ОРЦПМСД», форму його власності, спосіб формування статутного капіталу, така особа є комунальним унітарним підприємством, а саме комунальним некомерційним підприємством, і все майно такого підприємства, у т.ч. спірне перебувало у спільній комунальній власності відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району. При цьому інформація про те, що власником такого майна є саме комунальне унітарне підприємство КНП ОРР «ОРЦПМСД» у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не змінює статусу такого майна та форми його власності.

Так, згідно з п. 10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна в силу відповідної норми здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01.07.2021, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Відповідно до п. 71 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області» визначено, що до складу Обухівської міської територіальної громади з адміністративним центром у м. Обухові входить, зокрема, територіальна громада (населений пункт) Красненська Перша.

Підпунктом 10 п. 1 постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №087-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» у Київській області утворено Обухівський район (з адміністративним центром у місті Обухів) у складі територій Богуславської міської, Васильківської міської, Кагарлицької міської, Козинської селищної, Миронівської міської, Обухівської міської, Ржищівської міської, Української міської, Феодосіївської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України з одночасною ліквідацією згідно з пп.10 п.3 такої постанови у Київській області: Баришівського, Білоцерківського, Богуславського, Бориспільського, Бородянського, Броварського, Васильківського, Вишгородського, Володарського, Згурівського, Іванківського, Кагарлицького, Києво-Святошинського, Макарівського, Миронівського, Обухівського, Переяслав-Хмельницького, Поліського, Рокитнянського, Сквирського, Ставищенського, Таращанського, Тетіївського, Фастівського, Яготинського районів.

17.11.2020 прийнято Закон України №1009-IX«Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» (далі - Закон України №1009-ІХ), який набрав чинності, в силу п. 1 його Прикінцевих та перехідних положень, з дня, наступного за днем його опублікування, тобто 06.12.2020. Зазначеним Законом внесено зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до змін, внесених Законом України №1009-ІХ до п. 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01.07.2021, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України (далі БК України).

В силу п. 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України, до якого внесено зміни Законом №1081-ІХ від 15.12.2020, районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом із 01.01.2021 видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Пунктом 1 ст. 89 БК України передбачено щодо видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки на охорону здоров`я.

Суд встановив, що уповноважена на те особа - Обухівська районна рада 28.12.2020, тобто до 01.07.2021, прийняла рішення щодо передачі із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради, зокрема, об`єкта спільної власності, який знаходився на території Української об`єднаної територіальної громади, - підприємства комунальної власності КНП ОРР «ОРЦПМСД» (Київська область, Обухівський район, м. Українка, вул. Київська, 1; ідентифікаційний код 37910005) із виходом із складу засновників такого підприємства.

За відповідним підприємством, що є комунальним некомерційним підприємством, закріплювалось майно, що належить йому на праві оперативного управління, у т.ч. набуте відповідною об`єднаною територіальною громадою після створення такого підприємства.

Як доцільно зазначив суд першої інстанції, позивач помилково вважає, що Обухівська районна рада не мала права передавати у складі майна підприємства спірне нерухоме майно, оскільки, виходячи із положень наведених норм матеріального права, підлягали передачі саме об`єкти комунальної власності - установи та заклади (з активами та пасивами), а не окреме нерухоме майно за місцем його розташування. Крім того, сам заклад КНП ОРР «ОРЦПМСД» був зареєстрований на території Української міської територіальної громади у м. Українка.

Так, поняття «заклад охорони здоров`я» розкривається через норми Закону України від 19.11.1992 №2880-ХІІ «Основи законодавства України про охорону здоров`я» з відповідними змінами та доповненнями, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон №2880-ХІІ).

Стаття ст. 3 Закону №2880-ХІІ визначає, що закладом охорони здоров`я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.

Згідно з ч. 2 ст. 16 Закону №2880-ХІІ порядок створення, припинення закладів охорони здоров`я, особливості діяльності визначаються законом.

За ч. 3 ст. 16 Закону №2880-ХІІ мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я формується з урахуванням планів розвитку госпітальних округів, потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів.

Відповідно до ч. 4 цієї статті з метою забезпечення територіальної доступності якісної медичної та реабілітаційної допомоги населенню визначається госпітальний округ, який поділяється на госпітальні кластери, в межах яких організовано комплексний доступ населення до медичного обслуговування в стаціонарних умовах. Межі госпітальних округів та госпітальних кластерів, порядок їх визначення та функціонування, а також порядок визначення кластерних, надкластерних та інших видів закладів охорони здоров`я, що входять до спроможної мережі закладів охорони здоров`я госпітального округу, визначаються Кабінетом Міністрів України на основі потреб населення у комплексному медичному обслуговуванні в стаціонарних умовах.

Органи місцевого самоврядування, що установлено ст. 16 Закону №2880-ХІІ, здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу.

Заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом), що передбачено ст. 16 Закону №2880-ХІІ.

А отже, закладом охорони здоров`я, у даному випадку є саме підприємство - КНП ОРР «ОРЦПМСД», що зареєстровано у м. Українка, а не окреме нерухоме майно - приміщення окремої амбулаторії, що є комунальною власністю і знаходиться в оперативному управлінні такого підприємства.

Судом не встановлено у даній справі, що до моменту передачі відповідного об`єкта комунальної власності вказаного комунального некомерційного підприємства Українській міській раді та виходу із складу засновників такого підприємства третьої особи позивач звертався до Обухівської районної ради - уповноваженої у даному випадку особи з питань вилучення окремого нерухомого майна (спірного майна) у КНП ОРР «ОРЦПМСД» або відповідної амбулаторії з усім її обладнанням та передачі його у власність Обухівської міської територіальної громади як такого, що обслуговує виключно населення такої громади чи окремого населеного пункту, що увійшов до такої громади.

Під час розгляду даної справи також не встановлено, що відповідна амбулаторія в с. Красне Перше обслуговує виключно мешканців відповідної територіальної громади.

Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають застосуванню у спірних правовідносинах, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки суд не встановив фактів переходу права власності на спірне майно до позивача, безпідставного його перебування у володінні КНП УМР «ЦПМСД» та наявності у нього обов`язку його передати позивачу.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги.

Як зазначено у п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Суду у справі Трофимчук проти України, no. 4241/03 від 28.10.2010).

Європейський суд з прав людини вказав, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, №63566/00, §23, ЄСПЛ, від 18.07.2006).

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ст. 276 ГПК України).

Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають застосуванню у спірних правовідносинах, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення місцевого господарського суду у цій справі є законним та обґрунтованим; підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

Судові витрати.

У зв`язку з відсутністю підстав для задоволення апеляційної скарги витрати за її подання відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на апелянта.

Керуючись ст. 74, 129, 269, 275-277, 281-284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Обухівської міської ради Київської області на рішення Господарського суду Київської області від 20.05.2024 у справі №911/3793/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Київської області від 20.05.2024 у справі №911/3793/23 залишити без змін.

3. Судові витрати, пов`язані з поданням апеляційної скарги, покласти на скаржника.

4. Справу №911/3793/23 повернути до суду першої інстанції.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та в строк, передбачені ст. ст. 287 - 289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 14.08.2024.

Головуючий суддя О.О. Євсіков

Судді С.О. Алданова

В.А. Корсак

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.08.2024
Оприлюднено16.08.2024
Номер документу121019961
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо визнання права власності

Судовий реєстр по справі —911/3793/23

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Постанова від 07.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 19.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Рішення від 20.05.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 02.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні