Рішення
від 14.08.2024 по справі 906/601/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" серпня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/601/24

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

секретар судового засідання: Бура Д.А.

за участю представників сторін:

від позивача: Кирилюк В.Л. (ордер серії АМ №1089311)

від відповідача: не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Комунального некомерційного підприємства "Житомирський обласний онкологічний диспансер "Житомирської обласної ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз збут"

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 319 591,08 грн .

Зміст позовних вимог та заперечень.

Позивачем пред`явлено позов про визнання недійсними додаткових угод №2, №3, №6, №7, №8, №10, №12, №13, №15, №18 до Договору №16-Е від 16.04.2021 та про стягнення на його користь з відповідача зайво сплачених 319591,08 грн. за електроенергію.

Позовні вимоги грунтуються на тому, що спірними додатковими угодами збільшено ціну за одиницю товару на 251,79 % посилаючись на коливання ціни такого товару на ринку від тієї ціни, яка встановлена договором №16-Е від 16.04.2021 . Усі зміни, які внесені додатковими угодами до договору №16-Е від 16.04.2021,безпідставно змінюють істотні умови договору, що суперечать ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі", що має наслідком їх недійсність у порядку ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі", ч.1 ст.215 ЦК України. Відповідно, внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання спірних додаткових угод з порушенням законодавства мала місце переплата коштів.

Рух справи

31.05.2024 до суду надійшла вказана позовна заява.

Ухвалою від 03.06.2024 суд відкрив провадження у справі №906/601/24 та вирішив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження .

У судовому засіданні 29.07.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав. Також пояснив, що вимога про визнання недійсною додаткової угоди №18 заявлена помилково.

Відповідач свого представника в судове засідання не направив, про причину неявки суд не повідомив, про день розгляду справи був повідомлений належним чином через Електронний кабінет у підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Встановлені судом обставини.

10 березня 2021 року Комунальним некомерційним підприємством "Житомирський обласний онкологічний диспансер "Житомирської обласної ради (Позивач/Споживач) оприлюднено інформацію про проведення торгів за № иА-2021-02-22-006204-Ь "Електрична енергія" по предмету закупівлі ДК 021:2015: 09310000-5 - Електрична енергія, очікуваною вартістю 1650000,00,00 гривень. Вказана інформація є загальнодоступною згідно з відомостями, розміщеними на веб-порталі "prozorro.gov.ua".

За результатами проведення закупівлі між переможцем процедури закупівлі - Товариством з обмеженою відповідальністю "ЖИТОМИРГАЗ ЗБУТ" (Відповідач/ Постачальник), пропозиція якого була найменшою - 865 000,00 грн., та Комунальним некомерційним підприємством "Житомирський обласний онкологічний диспансер "Житомирської обласної ради (Позивач/Споживач) укладено договір №16-Е від 16.04.2021 року про постачання електричної енергії (а.с.20).

Відповідно до п.2.1. Договору, Постачальник передає електричну енергію "код ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник" - 09310000-5 - електрична енергія (Електрична енергія)" Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, включно з тарифом на послуги з передачі електричної енергії, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної електричної енергії та здійснює інші платежі згідно умовами цього Договору.

Згідно з п.3.1. Договору, постачання електричної енергії Споживачу здійснюється у строк з 01.05.2021 р. до 31.12.2021 р.

Пунктом 3.3. Договору, передбачено, що Постачальник за цим Договором не мас права вимагати від Споживача будь-якої іншої плати за електричну енергію, що не визначена у комерційній пропозиції, яка є додатком до цього Договору.

Відповідно до п.5.1. Договору, Споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно обраною Споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком до цього Договору.

Згідно "Комерційної пропозиції", яка є невід`ємною частиною Договору ціна електроенергії (тариф) становить 1,73 гри. за 1 кВт*год.

Згідно п.13.6 Договору, у випадку коливання ціни електричної енергії на ринку в бік збільшення, Постачальник має право письмово звернутися до Споживача з відповідною пропозицією, при цьому, така пропозиція в кожному окремому випадку, коли на ринку відбувається об`єктивне коливання ціни за одиницю товару в бік збільшення, повинна бути обґрунтована і документально підтверджена. Постачальник разом із письмовою пропозицією щодо внесення змін до договору надає документ (або документи), що підтверджує збільшення середньоринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару в тих межах/розмірах, які Постачальник пропонує змінити ціну товару.

Документ (або документи), що підтверджує збільшення ціни товару, повинен містити дані щодо середньоринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару на будь-яку дату після укладення Договору та середньоринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару на більш пізню дату та до моменту письмового звернення Постачальника до Споживача щодо збільшення ціни і повинен бути наданий у формі належним чином оформленої довідки /інформації (або в іншій документальній формі), виданої торгово- промисловою палатою України, або регіональною торгово-промисловою палатою, або органами державної статистики.

Відповідно до п.13.7. Договору зміни до цього Договору можуть бути внесені у випадках, передбачених згідно ст.41 ЗУ "Про публічні закупівлі".

Зміна ціни узгоджується Сторонами шляхом підписання додаткової угоди до цього Договору.

Додатковою угодою № 1 від 30.06.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 1,90 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 01 червня 2021 року.

Додатковою угодою № 2 від 30.06.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 2,09 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 03 червня 2021 року.

Додатковою угодою № 3 від 30.06.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 2,25 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 07 червня 2021 року.

Додатковою угодою № 4 від 14.07.2021 року збільшено суму зареєстрованих зобов`язань в межах кошторису на 2021 рік на 765 000,00 грн. Загальна сума зареєстрованих зобов`язань становитиме 865 000,00 грн.

Додатковою угодою № 5 від 09.08.2021 року зменшено суму зареєстрованих зобов`язань в межах кошторису на 2021 рік на 50 000,00 грн. Загальна сума зареєстрованих зобов`язань становитиме 815 000,00 грн.

Додатковою угодою № 6 від 07.09.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 2,47 грн. із ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 25 серпня 2021 року.

Додатковою угодою № 7 від 07.09.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 2,72 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 26 серпня 2021 року.

Додатковою угодою № 8 від 07.09.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 2,99 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 27 серпня 2021 року.

Додатковою угодою № 9 від 17,09.2021 року зменшено суму зареєстрованих зобов`язань в межах кошторису на2021 рік на 100 000,00 грн. Загальна сума зареєстрованих зобов`язань становитиме 715 000,00 грн.

Додатковою угодою № 10 від 28.09.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки з розподілу, до 3,28 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 13 вересня 2021 року.

Додатковою угодою № 11 від 04.11.2021 року зменшено суму зареєстрованих зобов`язань в межах кошторису на 2021 рік на 10 000,00 грн. Загальна сума зареєстрованих зобов`язань становитиме 705 000,00 грн.

Додатковою угодою № 12 від 09.11.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 3,60 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 01 листопада 2021 року.

Додатковою угодою № 13 від 09.11.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 3,96 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 02 листопада 2021 року.

Додатковою угодою № 14 від 08.12.2021 року сторони дійшли взаємної згоди продовжити дію Договору на строк, достатній для проведення закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку, а саме до 31.03.2022 року.

Додатковою угодою № 15 від 16.12.2021 року збільшено ціну за 1 кВт*год. електричної енергії, з урахуванням вартості передачі такої електроенергії до точки розподілу, до 4,355 грн. з ПДВ. Відповідно до п.4 Додаткової угоди остання поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між сторонами з 15 грудня 2021 року.

Додатковою угодою № 16 від 16.12.2021 року збільшено суму договору на 83 469,94 грн. Відповідно до п.2 Договору загальна сума Договору становить 788 469,94 грн. Додатковою угодою № 17 від 21.12.2021 року збільшено суму зареєстрованих зобов`язань в межах кошторису на 2021 рік на суму 83469,94 грн. Відповідно до п.2 Договору загальна сума зареєстрованих зобов`язань становитиме 788 469,94 грн.

Додатковою угодою № 18 від 21.01.2022 року Сторони дійшли згоди продовжити дію Договору на строк, достатній для проведення закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку, а саме до 31.03.2022 року. Відповідно до п.2 Договору сума додаткової угоди становить 68 631,63 грн. в т.ч. ПДВ 11 438,61 грн., що не перевищує 20% вартості визначеної в договорі №16-Е від 16.04.2021 р.

Таким чином, після укладення вказаних додаткових угод № 1 № 2, № 3, № 6, № 7, № 8, № 10, № 12, № 13, № 15 ціна електричної енергії фактично збільшилась від початкової граничної ціни одиниці товару, узгодженої сторонами на дату укладення договору, - з 1,73 грн. (з ПДВ) до 4,355 грн. з ПДВ.

З огляду на вказане, позивач вважає, що вищевказані Додаткові угоди № 2, № 3, № 6, №7, № 8, № 10, № 12, № 13, № 15 до Договору № 16-Е від 16 квітня 2021 року про постачання електричної енергії були укладені з попущенням вимог н.2 ч.5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", що є підставою для визнання їх недійсними.

Висновки суду та норми права.

Відповідно до ч.1 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Згідно із ч.1 ст.628, ст.629 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до частин 1-3 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

За ч.2 ст.189 Господарського кодексу України ціна є істотною умовою господарського договору.

Згідно з ч.1 ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ч.1 ст.652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно із частинами 3 та 4 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту зміни договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до ч.4 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Згідно з п.2 ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі" істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10% пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

При цьому системний аналіз положень ст.652 ЦК України у поєднанні з положеннями ст.651 ЦК України та пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" дає підстави для висновку про те, що зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися (подібний висновок наведений у постановах Верховного Суду від 09.06.2022 у справі №927/636/21, від 07.12.2022 у справі №927/189/22, від 16.02.2023 у справі №903/383/22, від 13.04.2023 у справі №908/653/22).

Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 18.06.2021 у справі №927/491/19 висловив правову позицію про те, що закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10% є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Тобто, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону України "Про публічні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24.01.2024 у справі №922/2321/22, виходячи з положень ст. ст. 334, 628, 629, 632, 651, 652, 653, 655 ЦК України, ст.189 ГК України, ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі", зазначила, що із системного тлумачення наведених норм вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається. Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Разом з тим, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди, та за умови збільшення ціни на одиницю товару не більше ніж на 10%.

Наведене узгоджується із висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 13.10.2020 у справі №912/1580/18, згідно з яким існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.

Суд зазначає, що чинне законодавство про публічні закупівлі не визначає, які органи, установи чи організації мають право надавати інформацію щодо коливання цін на ринку і які документи можуть підтверджувати таке коливання. Такі органи і такі документи можуть визначатися замовником при формуванні тендерної документації, а сторонами - при укладенні договору (відповідно до тендерної документації).

Разом з тим, у документах, які видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників такого коливання, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 13.10.2020 у справі №912/1580/18).

Згідно з наданими відповідачем документами разом з додатковими угодами до договору про постачання електричної енергії підставою збільшення ціни на електричну енергію є цінові довідки Житомирської торгово-промислової палати, у яких зазначено середньозважені ціни на ринку електричної енергії.

Відповідно до ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.

Частиною 3 статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно із ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Відповідно до ч.1 ст.1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з п.1 ч.3 ст.1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

Як виснувала вище Велика Палата Верховного Суду, ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається відповідно до частини третьої статті 632 Цивільного кодексу України.

Cудом встановлено, що до укладеного між Комунальним некомерційним підприємством "Житомирський обласний онкологічний диспансер "Житомирської обласної ради та ТОВ "Житомиргаз збут" договору про постачання електричної енергії споживачу у подальшому було підписано 11 додаткових угод, якими було змінено ціну 1 кВт електричної енергії в бік збільшення з 1,73грн до 4,355грн, що становить 251,79% від початкової ціни товару, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю.

Ураховуючи викладене, суд вважає, що додаткові угоди №2 від 30.06.2021, №3 від 30.06.2021, №6 від 07.09.2021, №7 від 07.09.2021, №8 від 07.09.2021, №10 від 28.09.2021, №12 від 09.11.2021, №13 від 09.11.2021, №15 від 16.12.2021 до договору про постачання електричної енергії укладені всупереч наведеним вище нормам Цивільного кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі", тому підлягають визнанню недійсними.

При цьому, вимога про визнання недійсною Додаткової угоди №18 від 21.01.22, не підлягає задоволенню, оскільки заявлена безпідставно. Вказана додаткова угода не передбачає зростання ціни за товар.

Оскільки зазначені додаткові угоди №2, №3, №6, №7, №8, №10, №12, №13, №15 є недійсними та не породжують правових наслідків, правовідносини між Комунальним некомерційним підприємством "Житомирський обласний онкологічний диспансер "Житомирської обласної ради" та ТОВ "Житомиргаз збут" щодо ціни електричної енергії, поставленої за договором №16-Е від 16.04.2021, мали регулюватись п. 5.2. договору, згідно з яким ціна електроенергії становить 1,73грн з ПДВ за 1кВт/год.

Згідно з актами прийому-передачі електричної енергії позивачу поставлено 285 214,272 кВт*год електричної енергії на загальну суму 857 101,65 грн., а саме:

1) згідно з актом №ЖТ381007964 у травні 2021 року було поставлено:

- 25862 кВт*год електроенергії, вартістю 44 741,26 грн.;

2) згідно з актом №ЖТ381010230 у червні 2021 року було поставлено:

- 26 625 кВт*год електроенергії, вартістю 59 906,26 грн.;

- 3195 кВт*год, вартістю 6677,54 грн.;

- 2130 кВт*год, вартісно 4047,00 грн..;

3) згідно з актом №ЖТ381011521 у липні 2021 року було поставлено:

- 44 627 кВт*год електроенергії, вартістю 100 410,76 грн.;

4) згідно з актом №ЖТ381012867 у серпні 2021 року було поставлено:

- 24 000 кВт*год електроенергії, вартістю 54 000,00 грн.;

- 9 611 кВт*год електроенергії, вартістю 28 736,89 грн.;

- 1 000 кВт*год електроенергії, вартістю 2 470, 00 грн.;

- 1 000 кВт*год електроенергії, вартістю 2 720,00 грн.

5) згідно з актом №ЖТ381014188 у вересні 2021 року було поставлено:

- 28 005 кВт*год електроенергії, вартістю 91 856,40 грн.;

- 1 164 кВт*год електроенергії, вартістю 3 480, 36 грн.

6) згідно з актом №ЖТ381015004 у жовтні 2021 року було поставлено:

- 37 073 кВт*год електроенергії, вартістю 121 599,44 грн.

7) згідно з актом №ЖТ381017278 у листопаді 2021 року було поставлено:

- 37 909 кВт*год електроенергії, вартістю 150 119,64 грн.;

- 1 307 кВт*год електроенергії, вартістю 4 705,20 грн.;

8) згідно з актом №ЖТ381017530 у грудні 2021 року було поставлено:

- 25 947 кВт*год електроенергії, вартістю 112 999,19 грн.

8) згідно з актом №ЖТ382000048 у січні 2022 року було поставлено:

- 15 759,272 кВт*год електроенергії, вартістю 68 631,62 грн.

Здійснення Відповідачем оплати у розмірі 857 101,65грн. по вказаним Актам підтверджується банківськими виписками.

Однак, здійснюючи розрахунок за поставлену електричну енергію за тарифом, визначеним у первинному Договорі та з урахуванням Додаткової угоди №1, відповідно до якої збільшення ціни було здійснено в межах 10%, Позивач повинен був сплатити за поставлену електричну енергію в обсязі 285 214,272 кВт*год кошти у розмірі 537 510,57 грн. (25 862 кВт*год * 1,73 грн. + 259 352,272 кВт*год * 1,90 грн.).

Отже, внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання спірних додаткових угод з порушенням законодавства мала місце переплата коштів у розмірі 319 591,08 грн. (857 101,65 грн. - 537 510,57 грн.), яка повністю оплачена Позивачем.

Таким чином, грошові кошти в сумі 319 591,08грн є такими, що були безпідставно одержані відповідачем, підстава їх набуття відпала, а тому відповідач зобов`язаний їх повернути позивачу, що відповідає приписам статей 216, 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22.

Відповідно до ст. ст. 13,73,74,77 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ст. 86 ГПК України).

Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в частині вимог про визнання недійсними Додаткових угод №2,№3, №6,№7, №8,№10, №12, №13,№15 до Договору № 16-Е від 16.04.2021року, та про стягнення 319591,08 грн. безпідставно сплачених коштів.

Розподіл судових витрат.

Судовий збір відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 129, 236, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2. Визнати недійсними Додаткові угоди № 2 та №3 від 30.06.2021 , №6, №7 та №8 від 07.09.2021, №10 від 28.09.2021, №12 та №13 від 09.11.2021, №15 від 16.12.2021 року до Договору № 16-Е від 16.04.2021 на постачання електричної енергії споживачу, укладених між Комунальним некомерційним підприємством "Житомирський обласний онкологічний диспансер " ЖитомирськоїобласноїрадитаТовариствомзобмеженоювідповідальністю "ЖИТОМИРГАЗ ЗБУТ".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз збут" (майдан Перемоги, 10, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 39577504) на користь Комунального некомерційного підприємства "Житомирський обласний онкологічний диспансер " Житомирськоїобласноїради (10000, м.Житомир, вул.Фещенка-Чопівського,24/4; код 01991470) :

- 319591,08 грн безпідставно сплачених коштів;

- 31865,87грн судового збору.

4. Відмовити в задоволенні вимоги про визнання недійсною Додаткової угоди №18 від 21.01.22 до Договору № 16-Е від 16.04.2021 на постачання електричної енергії споживачу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 14.08.24

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

- сторонам до ЕК

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено16.08.2024
Номер документу121020282
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —906/601/24

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 15.11.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 11.10.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Рішення від 14.08.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 24.07.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні