Рішення
від 14.08.2024 по справі 229/2307/24
ДРУЖКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 229/2307/24

Провадження № 2/229/1162/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2024 р. Дружківський міський суд Донецької області в складі головуючого судді Фролової Н.М., за участю секретаря судового засідання Бочарової К.О., представника позивача Зуєва М.В. , представника відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Дружківка в режимі відеоконференції в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» до ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

Представник позивача Зуєв М.В. який діє в інтересах позивача Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» звернувся до Дружківського міського суду Донецької області з позовом до ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 про стягнення заборгованості, в якому просить: стягнути солідарно з ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , та ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 на користь Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» в особі Артемівського управління по газопостачанню та газифікації, заборгованість за природний газ, в сумі 108255,10 грн. Індекс інфляції на суму боргу в розмірі 3830,42 грн., 3% річних в розмірі 818,59 грн. та понесені судові витрати по сплаті судового збору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що АТ «Донецькоблгаз» є оператором газорозподільної системи та виконує ліцензійну діяльність з розподілу природнього газу у Донецькій області.

Відповідно до даних АТ «Донецькоблгаз» - особовий рахунок № НОМЕР_4 зареєстровано на ім`я ОСОБА_4 , який є власником будинку за адресою АДРЕСА_1 , про що свідчить копія договору дарування від 30.10.1998 р. Його батьки ОСОБА_2 та ОСОБА_5 зареєстровані за даною адресою, та були споживачами природного газу. Згідно облікових даних Артемівського УГГ за даною адресою на ім`я ОСОБА_4 відкритий особовий рахунок № НОМЕР_4 , були встановлені та експлуатувалися газові прилади: плита ПГ-4, котел двоконтурний, облік спожитого природного газу здійснювався відповідно до показань газового лічильника, опалювальна площа 99,5 кв.м., станом на 01.03.2024 року обліковується заборгованість за природний газ в сумі 108255,10 грн. Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 глави 3 розділу VI Кодексу ГРС). Тобто, між позивачем та відповідачем було укладено договір розподілу природного газу шляхом приєднання відповідача до умов типового договору розподілу природного газу, який є публічним, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, розміщений на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п.п. 3, 4 глави 3 розділу VІ Кодексу ГРС). 27.09.2021 року при обстеженні газопроводу за адресою: АДРЕСА_2 , працівниками Оператора ГРМ в особі провідних інженерів АТ «Донецькоблгаз» ОСОБА_8 та ОСОБА_6 виявлений несанкціонований газопровід, проведений прихованим шляхом в стіні, а саме: кінець центральної мережі газопроводу, діаметром 58 мм, замурований цеглою. При огляді замурованої частини несанкціонованого газопроводу зафіксовано витік газу. При детальному огляді з`ясовано, що на стиці встановлений кран діаметром 25 мм та підключено (гофра) металорукав, який іде за цеглу. Підключення зроблено до центральної мережі газопроводу. Дане порушення підтверджується фотофіксацією (відеофіксацією). За наслідком виявлення несанкціонованого газопроводу, представниками Оператора ГРМ у той же день було механічно відключено споживача від газопостачання. За результатами огляду оформлені акт про порушення № ХХІ/152 та акт припинення газопостачання №90 від 27.09.2021р. Зазначені акти були підписані гр. ОСОБА_2 - матір`ю власника будинку, з пропонуванням хабаря, а другі примірники нею отримані (про що свідчать її особисті підписи в актах). В п. 8 акту про порушення зазначено, що комісія Оператора ГРМ з розгляду акту буде проводити засідання о 15 год. 00 хв. 21.10.2021 року за адресою: АДРЕСА_3 . Згідно з інформації зазначеної в акті про порушення, гр. ОСОБА_2 прибула на засідання комісії 21.10.2021 року, надала пояснення з приводу виявленого порушення. У зв`язку з необхідністю ознайомлення комісії з установчими документами на житловий будинок та планом газифікації, розгляд акту про порушення було перенесено на 28.10.2021року. 28.10.2021 року на засідання комісії з розгляду актів про порушення прибули мати та батько власника будинку - ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , які згідно їх пояснень зареєстровані та фактично мешкають за адресою: АДРЕСА_2 , ними були надані документи сина - власника будинку (паспорт громадянина України, договір дарування будинку, технічний паспорт, план газифікації). 28.10.2021 року за участю ОСОБА_2 та ОСОБА_5 , рішенням комісії Артемівського УГГ з розгляду актів про порушення за актом про порушення № ХХІ/152 від 27.09.2021р., у відповідності до вимог п.2 глави 3 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем (затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2494) вказаний акт задоволений повністю та проведено донарахування об`ємів природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу (за два роки), про що складено відповідний акт - розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості по о/р № НОМЕР_4 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_2 , за період з 27.09.2019р. по 26.09.2021р. - 13444,164 м.куб. Вартість природного газу визначалася за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу (абз. 3 п. 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем). Вартість донарахованого об`єму природного газу (розрахованого за цінами закупівлі для виробничо-технічних потреб АТ «ДОНЕЦЬКОБЛГАЗ») становить 108 255,10 грн. Вказане рішення оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення при користуванні побутовим газом населенням від 28.10.2021р. Сума донарахувань (плата за газ) у розмірі 108 255,10 грн. була відображена на особовому рахунку № НОМЕР_4 , в жовтні 2021 року. Артемівським УГГ було направлено ОСОБА_4 рекомендованим листом вимогу від 11.11.2021р. за вих. № 3171 про погашення заборгованості згідно проведеного донарахування разом з актом розрахунком, квитанцією про сплату боргу. Крім того, зазначають, що відповідачем ОСОБА_4 було подано позов до АТ «Донецькоблгаз» в особі Артемівського управління по газопостачанню та газифікації про визнання протиправним та скасування рішення комісії Артемівського УГГ АТ «Донецькоблгаз» з розгляду актів про порушення від 28.10.2021 про задоволення акту про порушення від 27.09.2021 №ХХІ/152, (провадження № 2/229/215/2024), проте рішенням суду від 27.02.2024р. в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі. ОСОБА_4 , зобов`язаний сплачувати комунальні послуги в повному обсязі не залежно від того проживає він як власник в даному будинку чи в іншому місті.

09.05.2024 представником відповідача ОСОБА_2 адвокатом Макеєвим Д.В. подано відзив на позовну заяву в якому зазначено, що обов`язковою ознакою несанкціонованого газопроводу є те, що споживання природного газу через самовільно під`єднаний газопровід не обліковується комерційним вузлом обліку (лічильником газу). Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29 червня 2021 року у справі №215/4940/18 ( провадження № 61-2754св21). Проте позивачем не надано належних та допустимих доказів в підтвердження того що відповідачі споживали газ поза обліком комерційного вузла обліку (лічильника газу). Крім іншого позивачем зазначено, що відповідачі використовували несанкціонований газопровід, як такий, що виконаний прихованими засобами. В свою чергу неможливо погодитись з вказаним твердженням та складеним відповідним актом про порушення виходячи з наступного. Приховані заходи це несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється не обліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ. З долучених позивачем відео та фото доказів не вбачається, що уповноважені особи позивача проводили земельні роботи, демонтаж будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, частковий чи повний демонтаж ЗВТ або дактилоскопічну експертизу чи перевірку метрологічних характеристик ЗВТ. Треба зауважити, що труба, яка була демонтована співробітниками позивача, була на видному місці та будь яких складнощів у доступі до неї не було. Отже, позивачем не вірно кваліфікований виявлений у домоволодінні за адресою: АДРЕСА_2 несанкціонований газопровід, як такий, що виконаний прихованими засобами, та в результаті чого не вірно проведене нарахування об`єму не облікованого природного газу за період два роки, оскільки визначення об`єму не облікованого природного газу мало б бути проведено за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення. Враховуючи наведене, позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували, що відповідачем несанкціонований газопровід був проведений шляхом прихованих заходів. Крім того, зауважує, що ОСОБА_2 з 2015 року прописана та проживає за адресою: АДРЕСА_4 . Фактично її місцезнаходження у домоволодінні за адресою: АДРЕСА_2 пов`язано з тим, що на передодні ОСОБА_2 та ОСОБА_5 відвідували домоволодіння сина, та ОСОБА_2 перенесла інсульт та вимушена була залишитись на деякий час на лікуванні у домоволодінні сина, так як до місця її проживання далека дорога. А отже, відповідно до положень Кодексу газорозподільних систем, ОСОБА_2 є неналежним відповідачем у даних правовідносинах.

14.05.2024 року представником позивача Зуєвим М.В. подано відповідь на відзив, в якій зазначає, що відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем, несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - це втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі, шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під`єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу; несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, цього Кодексу; несанкціонований газопровід - самовільно під`єднаний газопровід (газовий відвід, штуцер, патрубок), у тому числі без наявного підключеного газового обладнання, фізично з`єднаний, зокрема вварений, врізаний, з газорозподільною системою або газовою мережею внутрішнього газопостачання, витрата (споживання) природного газу через який не обліковується комерційним вузлом обліку (лічильником газу); Таким чином, виток газу, зафіксований під час огляду несанкціонованого газопроводу, проведеного в стіні прихованим засобом, свідчить про наявність природного газу в газопроводі та про витрати природного газу, що не обліковувалися лічильником газу, при відкриванні крану, встановленого на зазначеній ділянці несанкціонованого газопроводу відбувався самовільний необлікований відбір природного газу поза газовим лічильником. Крім того, виявлене самовільне втручання у газову мережу, здійснено відповідачами з грубим порушенням норм Правила безпеки систем газопостачання, що затверджені Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 року №285, а тому відповідачі наражали на небезпеку не лише себе, а й оточуючих людей. Як вірно зазначено у відзиві на позовну заяву, відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем, приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ. Проте, для виявлення несанкціонованого газопроводу та крану, встановленого в стіні будинку в даному випадку, представникам АТ «Донецькоблгаз» довелося розібрати цеглу, якою був облицьований будинок в місці замуровування газової труби в стіні, що фактично є демонтажем оздоблювальних матеріалів. Посилання у відзиві на висновки, визначені в Постанові Верховного суду у справі № 509/4515/18 від 14.04.2021 р. є такими, що не відповідають характеру позовних вимог, вказані норми регулюють правовідносини у випадку несанкціонованого втручання в роботу комерційного вузла обліку природного газу. Зауваження у відзиві стосовно фактичного не проживання ОСОБА_5 та ОСОБА_2 в зазначеному будинку та його відвідування напередодні проведення перевірки співробітниками АТ «Донецькоблгаз» також не відповідають дійсності. Зі слів ОСОБА_2 їх син в будинку не живе та мешкає в м. Київ, прописаний та фактично мешкає ОСОБА_5 , самою ОСОБА_2 запропоновано скласти акт про порушення на неї. З огляду на вищезазначене, твердження наведені відповідачем у відзиві на позовну заяву АТ «Донецькоблгаз» для спростування доводів позову, не відповідають нормам Кодексу газорозподільних систем та фактичним обставинам, виявленим під час огляду несанкціонованого газопроводу.

Ухвалою Дружківського міського суду Донецької області від 26.06.2024 року замінено первісного відповідача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , яка зареєстрована як ВПО за адресою: АДРЕСА_5 на належного - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_5 , адреса ВПО: АДРЕСА_4 .

Представник позивача Зуєв М.В. в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених в позовній заяві та просив їх задовольнити в повному обсязі. Разом з тим надав пояснення, що ОСОБА_2 також є належним відповідачем по справі, оскільки державна реєстрація ОСОБА_2 за іншою адресою спростовується її ж повідомленнями про фактичне проживання в будинку розташованому за адресою АДРЕСА_2 , разом із чоловіком, які зафіксовані при фіксуванні втручання в газову мережу.

Представник відповідача ОСОБА_3 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог в частині солідарного стягнення заборгованості з ОСОБА_2 , оскільки вона не є власником і не проживає в будинку за адресою АДРЕСА_2 , та просив в цій частині позовних вимог відмовити.

Відповідачі ОСОБА_4 , ОСОБА_5 у судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином. Заяв та клопотань про розгляд справи без їх участі або про відкладення судового засідання від них на адресу суду не надходило. У встановлений ухвалою суду про відкриття провадження у справі строк відзив на позовну заяву відповідачами також не поданий.

Суд, заслухавши представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи у їх сукупності, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, що мають істотне значення для її розгляду і вирішення по суті, приходить до наступного висновку.

Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Частиною 1 статті 13 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно з ч. ч. 1, 5, 6 ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Як вбачається з положень ч. 1ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Згідно п. 3 ч. 2 ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу», споживач зобов`язаний не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Відносини між суб`єктами ринку природного газу та оператором газорозподільних систем, регулюються нормами Кодексу газорозподільних систем, затвердженим Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, в редакції, що діяли станом на день виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до п.1 глави 4 розділу IX Кодексу газорозподільних систем визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу та договору.

Відповідно до ст. 59 Закону України «Про ринок природного газу», суб`єкти ринку природного газу, які порушують законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно з законом. Правопорушеннями на ринку природного газу, зокрема, є несанкціонований відбір природного газу.

Кодексом газорозподільних систем визначено, що несанкціонований споживач - це фізична, юридична особа або фізична особа - підприємець, яка без укладання договору розподілу природного газу з оператором газорозподільної системи або на об`єкті, який не підключений до ГРМ в установленому порядку, здійснює несанкціонований відбір природного газу; побутовий споживач - споживач, що є фізичною особою та придбаває природний газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх житлових приміщень, що не включає професійну та комерційну діяльність.

Відповідно до п. 4 гл. 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства.

Згідно абз. 6 п. 4 гл. 4 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем оператор ГРМ має право здійснювати контрольні зняття показів лічильника природного газу споживача та зобов`язаний не рідше одного разу на шість місяців здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу (з урахуванням встановленого строку для контрольного огляду вузла обліку) та формувати об`єм розподілу і споживання природного газу по об`єкту споживача за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань.

Відповідно до абз. 2 п.2 гл. 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу), на території якого знаходиться комерційний ВОГ, має забезпечити безперешкодний доступ представникам Оператора ГРМ (іншого суб`єкта ринку природного газу, а саме ініціатора перевірки) за їх посвідченнями (документами, які уповноважують особу) до комерційного ВОГ та його складових для проведення їх перевірки або контрольного огляду вузла обліку.

Згідно п.п. 1 п. 2 глави 1 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, наявність несанкціонованого газопроводу.

Згідно пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Якщо несанкціонований газопровід проведений шляхом прихованих заходів або фізичною особою, яка є несанкціонованим споживачем, початок періоду, за який визначається об`єм необлікованого природного газу, визначається з дня набуття споживачем (фізичною особою) права власності/користування на житлові (підсобні) приміщення, але не більше двох років, що передували дню виявлення порушення.

Відповідно до п. 11 гл. 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, розрахований відповідно до вимог цього розділу не облікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує корегування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому, вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду не облікованого природного газу.

Згідно із вимогами п. 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

Відповідно до п. 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника /користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Пунктом 5 глави 5 Розділу XI Кодексу передбачено, що споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акту про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.

До акту про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

Згідно з п.8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Пунктами 10, 11 глави 5 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем закріплено, що споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.

За результатами розгляду акту про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акту про порушення. При задоволенні комісією акту про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Відповідно до абз. 3 п.10 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем у разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Відповідно до Кодексу ГРМ: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу; несанкціонований відбір природного газу відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу; несанкціонований газопровід самовільно під`єднаний газопровід (газовий відвід, штуцер, патрубок), у тому числі без наявного підключеного газового обладнання, фізично з`єднаний, зокрема вварений, врізаний, з газорозподільною системою або газовою мережею внутрішнього газопостачання, витрата (споживання) природного газу через який не обліковується комерційним вузлом обліку (лічильником газу).

В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 14 квітня 2021 року по справі № 509/4515/18 (провадження № 61-4953св20) зроблено висновок, що: «Згідно із підпунктом 37 пункту 4 глави 1 Кодексу ГРМ для виявлення несанкціонованого втручання необхідно довести три складові цього правопорушення, а саме: 1) дію, тобто несанкціоноване втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку; 2) спосіб втручання, тобто вчинене шляхом підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації); 3) наслідки, тобто витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу). При цьому, тільки наявність всіх трьох складових правопорушення дає змогу стверджувати, що споживачем було вчинено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ».

Згідно з п.3 глави 5 розділу VІ Кодексу газорозподільних систем, за відсутності у споживача діючого постачальника (якщо споживач не включений до Реєстру споживачів будь-якого постачальника) у відповідному розрахунковому періоді та після закінчення строку, встановленого законодавством для припинення (обмеження) розподілу (транспортування) природного газу споживачам, споживач не має права здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи. Якщо споживач здійснює відбір/споживання природного газу у випадках, визначених абзацом першим цього пункту, такий споживач зобов`язаний оплатити вартість відбору природного газу, що розраховується за формулою. Формула зазначена в цьому пункті.

Судом встановлено, 27.09.2021 року при обстеженні газопроводу за адресою: АДРЕСА_2 , працівниками оператора ГРМ в особі провідного інженеру АТ «Донецькоблгаз» ОСОБА_8 та ОСОБА_6 виявлений несанкціонований газопровід, проведений прихованим шляхом в стіні, а саме: кінець центральної мережі газопроводу, діаметром 58 мм, замурований цеглою. При детальному огляді з`ясовано, що на стиці встановлений кран діаметром 25 мм та підключено (гофра) металорукав, який іде за цеглу.

За наслідком виявлення несанкціонованого газопроводу, представниками оператора ГРМ у той же день було механічно відключено споживача від газопостачання.

За результатами огляду складений акт про порушення № ХХІ/152 від 27.09.2021 за участю ОСОБА_2 на дату складання акту на об`єкті: приватний будинок S = 160 м.кв, за адресою: АДРЕСА_2 , працівниками Оператора ГРМ АТ «Донецькоблгаз» ОСОБА_8 та ОСОБА_6 , встановлено порушення розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем глава 2 пп.1 п.1 наявність несанкціонованого газопроводу. Дане порушення підтверджується фото та відео фіксацією (т.1, а.с.29). Також складений акт припинення газопостачання №90 від 27.09.2021р. Зазначені акти були підписані гр. ОСОБА_2 В п. 8 акту про порушення зазначено, що комісія Оператора ГРМ з розгляду акту буде проводити засідання о 15 год. 00 хв. 21.10.2021 року за адресою: м. Бахмут, вул. Носакова, 3, каб. №2. (т.1, а.с.11, 19).

Як вбачається з протоколу комісії Артемівського УГГ АТ «Донецькоблгаз» з розгляду актів про порушення від 28.10.2021 року прийнято рішення за адресою: АДРЕСА_2 , об`єм не облікованого природного газу визначити за граничними об`ємами споживання природного газу з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв за два роки. На комісії були присутні ОСОБА_2 та ОСОБА_5 Абоненти виказали свою незгоду з даним рішенням. Надали два проекти газифікації: до та після того, як добудували будинок. При порівнянні даних проектів було зазначено, що за вимогами ПБСГ газопровід не може бути закритим, до нього повинен бути вільний доступ (т.1, а.с.16-27).

Згідно інформації з особового рахунку № НОМЕР_4 від 05.12.2021, за підписом начальника абон.відділу ОСОБА_7 , вказаний особовий рахунок відкрито на ім`я ОСОБА_4 , за адресою: АДРЕСА_2 , кількість осіб: 3, площа опалення 99,50 м2, пільг не має, обладнання: плита 4-х конфоркова (ПГ4), котел двоконтурний (т.1, а.с.33).

Згідно довідки про наявність заборгованості за спожитий природний газ за адресою: АДРЕСА_2 по особовому рахунку № НОМЕР_4 за споживачем ОСОБА_4 наявна заборгованість станом на 01.11.2021 року в розмірі 108255,10 грн., яка утворилася в період з 01.09.2019 року до 31.10.2021 року на показання лічильника 18542,000м3 (т.1, а.с. 34).

В результаті порушення, позивач нарахував необлікований (донарахований) об`єм та обсяг природнього газу в сумі 108255,10 грн., що підтверджується актом- розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єм та обсяг природнього газу і його вартості по особовому рахунку № НОМЕР_6 за період з 27.09.2019 р. по 26.09.2021 р. (а.с.12).

Відповідно до вимог ст. 625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

При здійсненні перевірки нарахувань 3% річних та інфляційних втрат в межах періоду зазначеного в позовній заяві, суд зазначає, що зазначена сума в позовній заяві є правильною та виходить з наступного розрахунку: 108255,10 * 1,03538325 - 108255,10 = 3830,42 грн., розрахунок 3% річних: 108255,10 * 3% * 92 /365 / 100 = 818,59 грн.

Отже, за період з 20.11.2021 року по 19.02.2022 року сума інфляційних втрат складає 3830,42 грн., 3% річних складає 818,59 грн.

Згідно листів Бахмутської міської ради № 131, 133 від 02.04.2024 року за даними реєстру Бахмутської міської територіальної громади місце проживання ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 зареєстровано за адресою: АДРЕСА_2 (т.1, а.с.80, 82).

Щодо доводів позивача стосовно позовних вимог до ОСОБА_2 , слід зазначити наступне.

Як вбачається з листа Бахмутської міської ради № 312 від 16.07.2024 року за даними реєстру Бахмутської міської територіальної громади відомості щодо реєстрації місця проживання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , за адресою: АДРЕСА_2 відсутні. Як вбачається з копії паспорта ОСОБА_2 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_6 ( т.1, а.с.231, т.2, а.с.4-6).

Відповідно до п.5 ч. 2 ст. 7 Закон України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами

Як вбачається з п.6 ч.1 ст. 1 Закон України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

У постанові від 24 червня 2024 року у справі № 554/7669/21 (провадження № 61-5805сво23) Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду зазначив, що особа може мати декілька місць проживання/перебування. Водночас законодавством визначено необхідність проведення реєстрації (декларування) місця проживання/перебування особи, яка може бути здійснена тільки за однією адресою за її власним вибором, в тому числі й на підставі договору оренди житлового приміщення.

Таким чином, позивачем не доведено, що відповідач ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_5 являється споживачем природного газу, на яку може бути покладено обов`язок сплати заборгованості за природний газ за період з 27.09.2019 року до 26.09.2021 року, за адресою АДРЕСА_2 , оскільки вона не є власниками будинку, не зареєстрована за вказаною адресою, з нею не укладено договір про надання житлово-комунальних послуг, відсутні документальні підтвердження проживання її за вказаною адресою, тому дійшов висновку про відмову позивачу у задоволенні позовних вимог до ОСОБА_2 .

Разом з тим, беручи до уваги всі встановлені судом факти і відповідні їм правовідносини, належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» в частині солідарного стягнення заборгованості з ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , які є споживачами природного газу за вказаною адресою, де було зафіксоване порушення, є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Одночасно суд у відповідності до вимог ч. 1 ст. 141 ЦПК України вважає за необхідне стягнути з відповідачів ОСОБА_4 , ОСОБА_5 на користь позивача судові витрати пов`язані зі сплатою судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 81, 89, 141, 258, 259, 263-265, 273, 280-282, 354 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути солідарно з ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 на користь Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» в особі Артемівського управління по газопостачанню та газифікації (84506, Донецька область, м. Бахмут, вул. Носакова, 3, ЄДРПОУ 20317035), заборгованість за природний газ, в сумі 108255 (сто вісім тисяч двісті п`ятдесят п`ять) грн. 10 коп.

Стягнути солідарно з ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 на користь Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» в особі Артемівського управління по газопостачанню та газифікації (84506, Донецька область, м. Бахмут, вул. Носакова, 3, ЄДРПОУ 20317035) індекс інфляції на суму боргу в розмірі 3830 (три тисячі вісімсот тридцять) грн. 42 коп., 3% річних в розмірі 818 (вісімсот вісімнадцять) грн. 59 коп., а також судовий збір в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп. з кожного.

У задоволенні позовних вимог Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості - відмовити.

Повний текст рішення суду виготовлено 16 серпня 2024 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: Приватне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз», ЄДРПОУ 03361075, адреса місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, вул. Південна, 1;

Відповідач: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_7 , адреса ВПО: АДРЕСА_8 ;

Відповідач: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 , , адреса реєстрації: АДРЕСА_7 , адреса ВПО: АДРЕСА_9 ;

Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_5 , адреса реєстрації: АДРЕСА_9 .

Суддя

СудДружківський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено20.08.2024
Номер документу121058357
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —229/2307/24

Ухвала від 26.11.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 21.10.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 30.09.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Рішення від 14.08.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Фролова Н. М.

Рішення від 16.08.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Фролова Н. М.

Рішення від 14.08.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Фролова Н. М.

Ухвала від 05.06.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Фролова Н. М.

Ухвала від 03.06.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Фролова Н. М.

Ухвала від 09.05.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Фролова Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні