Львівський апеляційний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 855/3/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.
Суддів Аліменка В.О.
Кузьмишиної О.М.
За участю секретаря Заміхановської Д.В.
Представників позивача: Денисенко О.М.
Рященко М.І.
Представників відповідача: Діманова Т.А.
Дубаневич О.З.
Тіхонова І.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за адміністративним позовом Політичної партії «Голос» до Національного агентства з питань запобігання корупції про визнання протиправним та скасування наказу, -
ВСТАНОВИЛА:
Політична партія «Голос» (далі - позивач, ПП «Голос», Політична партія, Партія) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - відповідач, НАЗК, Національне агентство), в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ Національного агентства з питань запобігання корупції № 167/24 від 25.06.2024 «Про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії «Голос».
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що обставини, на які посилається НАЗК, як на підставу прийняття оскаржуваного наказу, не свідчать про вчинення ПП «Голос» порушень, передбачених п. 2 ч. 1 ст. 17-8 Закону України «Про політичні партії». Стверджує про необґрунтованість висновку НАЗК про недостовірність відомостей внесених до Звіту за IV квартал 2020 року. Позивач вважає, що надані ПП «Голос» документи належним чином підтверджують понесення витрат, відомості про які внесені до Звіту за IV квартал 2020 року. Крім того, ПП «Голос» вказує про відсутність повторності як підстави припинення державного фінансування статутної діяльності Політичної партії. Також, позивач стверджує про недотримання НАЗК порядку проведення перевірки звітності політичних партій, оскільки, оскаржуваний наказ було видано на підставі Висновків № 831 та № 834, складених в порядку та за формою, затвердженими НАЗК від 08 вересня 2016 року № 26 «Про затвердження Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», що не підлягало застосуванню. На переконання позивача, внаслідок видання оскаржуваного наказу ПП «Голос» була позбавлена права на отримання державного фінансування, чим поставлено під загрозу її фінансову спроможність, розвиток, а також чесну та вільну політичну конкуренцію.
14 серпня 2024 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від відповідача - Національного агентства з питань запобігання корупції надійшов відзив на позовну заяву, разом із додатками, в якому просить відмовити в задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.
Відповідач зазначає, що ПП «Голос» повторно протягом звітного року допущено порушення у вигляді зазначення у поданих до Національного агентства Звітах за III та IV квартали 2020 року недостовірних відомостей, зв`язку з цим, у відповідності до вимог п. 2 ч. 1, ч.ч. 2-3 ст. 17-8 Закону України «Про політичні партії в Україні», відповідачем видано наказ від 25.06.2024 № 167/24 «Про припинення державного фінансування статутної діяльності ПП «Голос». Відповідач стверджує, що у спірних правовідносинах ПП «Голос» включила до поданого нею за IV квартал 2020 року Звіту недостовірні відомості про витрати за господарськими операціями з ТОВ «Мейнтіс» на загальну суму 3 452 500,00 гривень. Встановлені Національним агентством під час реалізації своїх повноважень обставини не були спростовані позивачем.
В судовому засіданні представники Політичної партії «Голос» позовні вимоги підтримали повністю. Пояснили, що всі відомості вказані в поданому до НАЗК Звіті за IV квартал 2020 року були достовірними, підтверджуються наданими документами, а висновки відповідача ґрунтуються на припущеннях. Зазначили про неможливість врахування протоколів допиту свідків, вироку суду та Висновків аналітичного дослідження ДПС України. Послались на порушення відповідачем процедури проведення перевірки Звіту та відсутність повторності як підстави припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії
У судовому засіданні представники Національного агентства з питань запобігання корупції заперечили проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначили, що Національне агентство наділене правом перевірки фінансової звітності політичних партій, в тому числі ПП «Голос», така перевірка спрямована виключно на запобігання та протидію корупції. Стверджують, що викладені у позовній заяві ПП «Голос» доводи жодним чином не спростовують встановлених Національним агентством фактів включення партією до поданого нею Звіту недостовірних відомостей.
Розглянувши подані документи та матеріали, заслухавши пояснення учасників процесу, які з`явились у судове засідання, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 18 березня 2024 року ПП «Голос» подала до Національного агентства з питань запобігання корупції Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІІІ квартал 2020 року (далі - Звіт за III квартал 2020 року) (Т. 3 а.с. 58-109).
Також, 18 березня 2024 року ПП «Голос» подала до Національного агентства з питань запобігання корупції Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІV квартал 2020 року (далі - Звіт за ІV квартал 2020 року) (Т. 3 а.с. 110-225).
Національним агентством здійснено аналіз Звіту за ІІІ квартал 2020 року, за результатами якого 18 червня 2024 року складено Акт про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (Т.3 а.с. 28 звор. - 34).
На підставі вищевказаного Акту Національним агентством було підготовлено Висновок про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру № 831 від 18.06.2024, що затверджений наказом Національного агентства 19.06.2024 № 159/24 (далі - Висновок № 831) (Т.3 а.с. 17-18).
Згідно пункту 3 Висновку № 831, за результатами аналізу Звіту політичної партії «Голос» за III квартал 2020 року шляхом перевірки відповідності відображеної у Звіті інформації вимогам законодавства України, зіставлення та звірки відомостей, відображених у Звіті, з доданими до Звіту документами, відомостями з інформаційних баз даних державних органів та інших відомостей, встановлено наступне.
У п. 1.3 Звіту «Відомості про здійснення платежів з рахунку відшкодування витрат з фінансування передвиборної агітації політичної партії» розділу IV «Відомості про здійснення платежів з рахунків політичної партії залежно від виду рахунку» Партією відображені відомості про здійснення витрат у розмірі 1 000 000,00 грн на користь юридичної особи - ТОВ «Мейнтіс» (ідентифікаційний код 40821717), у зв`язку зі здійсненням господарської операції з надання Товариством послуг Партії згідно договору від 07.08.2020. На підтвердження таких відомостей Партією було надано: Договір від 07.08.2020 року; Акт приймання-передачі наданих послуг від 09.09.2020 року на суму 1 000 000,00 грн. та інші документи (пояснення) щодо виконання умов вказаного договору.
Проте така інформація, у тому числі інформація, викладена в документах, які надані Партією на підтвердження відомостей у Звіті, спростовується інформацією, що отримана Національним агентством від органів державної влади (ДБР, ДПС України), бази даних ІС «Податковий блок», ЄДРСР, а відтак, є недостовірною (детальний опис наведено в розділі Ш Акту про проведення аналізу Звіту Партії). Як наслідок, Партією включено недостовірні відомості до Звіту на суму 1 000 000,00 грн. щодо господарської операції з ТОВ «Мейнтіс» (ідентифікаційний код 40821717) по договору від 07.08.2020.
Відомості, що стосуються витрат Партії на користь ФОП ОСОБА_1 за Договором про надання послуг від 03.08.2020 № 11, а також витрат на користь ФОП ОСОБА_2 згідно з додатковою угодою від 03.06.2020 № 2 по договору від 06.04.2020 № 06/04-1п, що відображені у п. 1.3 Звіту «Відомості про здійснення платежів з рахунку відшкодування витрат з фінансування передвиборної агітації політичної партії» Партії на загальну 274 000,00 грн, спростовуються відомостями отриманими Національним агентством із загальнодоступних джерел, а також документами наданими Партією на підтвердження таких відомостей, а відтак, є недостовірними (договір від 03.08.2020 № 11, акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 18.09.2020 № 1 та від 23.09.2020 № 2, договір від 03.08.2020 № 11, додаткова угода від 03.06.2020 № 2, додаткова угода від 13.06.2020 № 2 до договору про надання послуг від 06.04.2020 № 06/04-1п, акт приймання - передачі наданих послуг від 30.06.2020, банківська виписка по рахунку Партії, офіційний веб-сайт Верховної Ради України).
Отже, згідно Висновку № 831, зазначене є порушенням пункту 5 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315, та підставою для прийняття Національним агентством рішення про зупинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії відповідно до пункту 2 частини 1 статті 17-7 Закону України «Про політичні партії в Україні» до усунення Партією причин, що зумовили зупинення державного фінансування її статутної діяльності.
Також, Національним агентством здійснено аналіз Звіту за IV квартал 2020 року, за результатами якого 20 червня 2024 року складено Акт про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (Т.3 а.с. 19-24).
На підставі даного Акту від 20.06.2024 Національним агентством було підготовлено Висновок про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру № 834 від 20.06.2024, що затверджений наказом Національного агентства 20.06.2024 № 160/24 (далі - Висновок № 834) (Т.3 а.с. 26-27).
У пункті 3 Висновку №834 вказано, що за результатами аналізу Звіту політичної партії «Голос» за IV квартал 2020 року шляхом перевірки відповідності відображеної у Звіті інформації вимогам законодавства України, зіставлення та звірки відомостей, відображених у Звіті, з доданими до Звіту документами, відомостями з інформаційних баз даних державних органів та інших відомостей, встановлено наступне.
У п. 1.3 Звіту «Відомості про здійснення платежів з рахунку відшкодування витрат з фінансування передвиборної агітації політичної партії» Партією відображені відомості про здійснення витрат на загальну суму 1 000 000,00 грн на користь юридичної особи ТОВ «Мейнтіс» (ід. код 40821717), у зв`язку зі здійсненням господарської операції з надання Товариством послуг Партії згідно договору від 07.08.2020. На підтвердження таких відомостей Партією було надано: Договір від 07.08.2020 року; Акт приймання-передачі наданих послуг від 02.10.2020 року № 2 на суму 500 000,00 грн; Акт приймання-передачі наданих послуг від 06.10.2020 № 3 на суму 500 000,00 грн; та інші документи (пояснення) щодо виконання умов вказаного договору.
У пункті 1.1 Звіту «Відомості про здійснення платежів з рахунків політичної партії» Київської міської територіальної організації Партії (ід. код 43204012) відображені відомості про здійснення витрат на загальну суму 2 452 500,00 грн на користь юридичної особи ТОВ «Мейнтіс», у зв`язку зі здійсненням господарської операції з надання Товариством послуг Київській міській територіальній організації Партії, згідно Договору від 01.10.2020 № 201001. На підтвердження таких відомостей Партією було надано: Договір від 01.10.2020 року № 201001; Акт приймання-передачі наданих послуг від 15.10.2020 року № 1 на суму 1 202 500,00 грн; Акт приймання-передачі наданих послуг від 21.10.2020 року № 2 на суму 1 250 000,00 грн; та інші документи (пояснення) щодо виконання умов вказаного договору.
Проте, така інформація щодо господарських операцій Партії та її місцевої організації, у тому числі інформація, викладена в документах, які надані Партією на підтвердження відомостей у Звіті, спростовується інформацією, що отримана Національним агентством від органів державної влади (ДБР, ДПС України), бази даних ІС «Податковий блок», ЄДРСР, а відтак є недостовірною.
Як наслідок, Партією включено недостовірні відомості до Звіту на загальну суму З 452 500,00 грн щодо вказаних господарських операцій з ТОВ «Мейнтіс».
Отже, згідно Висновку № 834, зазначене є порушенням пункту 5 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства від 28.07.2016 № 2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315.
При цьому, за результатами аналізу Звіту Партії за ІІІ квартал 2020 року (Висновок від 18.06.2024 № 831, затверджений наказом Національного агентства від 19.06.2024 № 159/24), Національним агентством виявлено включення недостовірних відомостей до Звіту про витрати Партії на загальну суму 1 274 000,00 гривень.
Враховуючи те, що Партією у Звіті за ІІІ квартал 2020 року включено недостовірні відомості про витрати на загальну суму 1 274 000,00 грн за господарськими операціями Партії з ТОВ «Мейнтіс», ФОП ОСОБА_3 та ФОП ОСОБА_2 , а також включено недостовірні відомості про витрати у Звіті за IV квартал 2020 року на загальну суму 3 452 500,00 грн за господарськими операціями з ТОВ «Мейнтіс» за участі Партії та Київській міської територіальної організації Партії, у Висновку №831 вказано, що це є підставою для прийняття Національним агентством рішення про припинення державного фінансування статутної діяльності Партії.
На підставі Висновку №831 та Висновку №834, Національним агентством з питань запобігання корупції 25 червня 2024 року прийнято наказ №167/24, яким вирішено припинити державне фінансування статутної діяльності політичної партії «ГОЛОС» (ідентифікаційний код 39651598) (Т. 3 а.с. 56).
Не погоджуючись із наказом про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам в межах доводів адміністративного позову, колегія суддів зазначає наступне.
У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-III (далі - Закон № 2365-III), Законом України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі - Закон № 1700-VII), та підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.
Згідно п. 8-1 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції», до повноважень Національного агентства належать здійснення у порядку та в межах, визначених законом, державного контролю за дотриманням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, звіту зовнішнього незалежного фінансового аудиту діяльності партій, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 18 Закону № 2365-III, державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: Національне агентство з питань запобігання корупції - за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.
Політичні партії зобов`язані подавати на вимогу контролюючих органів необхідні документи та пояснення. Рішення контролюючих органів можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.
Частиною 1 статті 17 Закону № 2365-III передбачено, що політичні партії, місцеві організації політичних партій ведуть бухгалтерську звітність у встановленому порядку, проводять щорічний внутрішньопартійний фінансовий аудит своєї діяльності, а також проходять зовнішній незалежний фінансовий аудит у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 9 статті 17 Закону № 2365-III, політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Частиною 10 статті 17 Закону № 2365-III визначено, що форма та порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру затверджуються Національним агентством з питань запобігання корупції.
Згідно частини 11 статті 17 Закону № 2365-III, звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру обов`язково включає такі розділи:
1) "Майно та нематеріальні активи станом на кінець звітного періоду", в якому має бути наведено повну та достовірну інформацію щодо майна (грошові кошти на всіх рахунках, цінні папери, нерухоме майно, транспортні засоби, інше рухоме майно, вартість якого перевищує п`ятдесят розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня звітного року) та нематеріальних активів, які належать партії, її місцевій організації, що в установленому порядку набула статусу юридичної особи, на праві власності або праві користування;
2) "Внески та інші надходження за звітний період", в якому має бути наведено повну та достовірну інформацію про внески (грошові внески; майнові внески; внески роботами або послугами; внески нематеріальними активами; внески, надані шляхом фінансування заходів або діяльності на користь політичної партії чи її місцевої організації, яка у встановленому порядку набула статусу юридичної особи; кошти державного фінансування (у разі його отримання відповідно до закону); доходи, майно та нематеріальні активи, які не є внесками відповідно до цього Закону; кошти, які не є ні доходами, ні внесками, отримані політичною партією, місцевою організацією політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, протягом звітного кварталу);
3) "Платежі та інші витрати за звітний період", в якому має бути наведено повну та достовірну інформацію про платежі з окремого рахунку, відкритого для зарахування коштів з державного бюджету, інших рахунків політичної партії та її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (з узагальненням інформації за кожним видом рахунків окремо); повернення грошових внесків (чи їх частин) та помилкових грошових надходжень, повернення майнових внесків та нематеріальних активів, внесків, здійснених шляхом фінансування заходів або діяльності на користь політичної партії за згодою партії, повернення до державного бюджету невикористаної частини коштів державного фінансування, перерахування до державного бюджету сум внесків, які неможливо повернути особам, які їх здійснили;
4) "Зобов`язання фінансового характеру станом на кінець звітного періоду", в якому має бути наведено повну та достовірну інформацію про всі фінансові зобов`язання політичної партії (її місцевої організації, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи). Якщо фінансове зобов`язання політичної партії (її місцевої організації, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи) виникло у звітному періоді та було виконано політичною партією (її місцевою організацією, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи) у цьому самому звітному періоді, таке фінансове зобов`язання не відображається у звіті політичної партії про її майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Також, статтею 17 Закону № 2365-III закріплено, що звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (в тому числі подані з порушенням встановленого цим Законом строку) перевіряються Національним агентством з питань запобігання корупції у строк, що не перевищує 60 днів з дня їх надходження.
Перевірка звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру включає в себе аналіз:
1) своєчасності подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру;
2) повноти інформації, поданої у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру;
3) достовірності інформації, поданої у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру;
4) дотримання політичною партією вимог щодо використання грошових коштів виключно у безготівковій формі;
5) правомірності здійснення фізичними та юридичними особами внесків на користь політичної партії;
6) дотримання політичною партією вимог закону в частині реагування на випадки отримання внесків, здійснених фізичною чи юридичною особою з порушенням вимог законодавства;
7) дотримання політичною партією вимог законодавства щодо проведення щорічного внутрішньопартійного фінансового аудиту та проходження зовнішнього незалежного аудиту фінансової звітності.
За результатами перевірки звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру уповноважена особа Національного агентства з питань запобігання корупції складає висновок, у якому відображаються результати проведеного аналізу, а також детальний виклад змісту всіх порушень із зазначенням ужитих заходів реагування (у разі виявлення порушень).
Порядок проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, а також форма висновку, що складається за результатами такої перевірки, затверджуються Національним агентством з питань запобігання корупції.
Висновки, підготовлені за результатами перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, публікуються на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції у межах загального строку, визначеного частиною двадцять першою цієї статті. При цьому з них вилучається інформація з обмеженим доступом, а персональні дані - знеособлюються.
У разі виявлення під час перевірки звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру чи під час перевірки інформації про порушення законодавства у сфері фінансування політичних партій ознак порушення вимог законодавства Національне агентство з питань запобігання корупції письмово звертається до політичної партії з пропозицією надати пояснення для з`ясування відповідних обставин. Політична партія надає такі пояснення протягом 10 робочих днів з дня отримання зазначеної пропозиції Національного агентства з питань запобігання корупції.
В силу вимог пункту 2 частини 1 статті 17-8 Закону № 2365-III, підставами для припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії є повторне протягом року вчинення будь-якого з таких порушень, зокрема, подання політичною партією до Національного агентства з питань запобігання корупції звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, оформленого з грубим порушенням встановлених вимог, або звіту, який містить недостовірні відомості про майно політичної партії чи кошти або витрати політичної партії в розмірі більше двадцяти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного календарного року.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для прийняття Національним агентством з питань запобігання корупції наказу «Про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії «ГОЛОС» від 25.06.2024 №167/24 стало повторне протягом звітного року допущення порушення у вигляді зазначення у поданих до Національного агентства Звітах за III та IV квартали 2020 року недостовірних відомостей. Про недостовірність відомостей вказано у Висновку № 831 та Висновку № 834.
Так, позивач заперечує факт подання ним недостовірних відомостей у Звіті за IV квартал 2020 року та вказує, що висновки НАЗК не ґрунтуються на дійсних фактичних обставинах справи.
Матеріали справи свідчать, що ПП «Голос» на підтвердження витрат, відомості про які зазначені у Звіті за IV квартал 2020 року, надала до НАЗК:
- Договір про надання послуг від 07.08.2020, укладений між ПП «Голос» у якості Замовника та ТОВ «Мейнтіс» у якості Виконавця;
- Акт № 2 приймання-передачі наданих послуг від 02.10.2020 на суму 500 000,00 грн.;
- Акт № 3 приймання-передачі наданих послуг від 06.10.2020 на суму 500 000,00 грн.;
- Договір про надання послуг № 201001 від 01.10.2020, укладений між Київською міською територіальною організацією ПП «Голос» у якості Замовника та ТОВ «Мейнтіс» у якості Виконавця;
- Акт № 1 приймання-передачі наданих послуг від 15.10.2020 на суму 1 202 500,00 грн.;
- Акт №2 приймання-передачі наданих послуг від 21.10.2020 на суму 1 250 000,00 грн.
Отже, у спірних правовідносинах ПП «Голос» включила до поданого нею за IV квартал 2020 року Звіту відомості про витрати за господарськими операціями з ТОВ «Мейнтіс» на загальну суму 3 452 500,00 грн.
За змістом частини першої статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію; фінансова звітність - звітність, що містить інформацію про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.
Статтею 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються, серед іншого, на таких принципах: повне висвітлення - фінансова звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі; превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
Згідно частини 1 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
07 серпня 2020 року між ПП «Голос» в особі Голови ОСОБА_6 з однієї сторони (Замовник) та ТОВ «Мейнтіс», в особі директора ОСОБА_5 (Виконавець) укладено Договір про надання послуг (Т. 3 а.с. 50-51).
Згідно п. 1.1 вищевказаного Договору, Замовник замовляє у Виконавця послуги та консультації у сфері юридичного супроводження діяльності Замовника, зобов`язується оплачувати їх, а Виконавець бере на себе зобов`язання надавати послуги в обсязі та на умовах, передбачених цим Договором та іншими документами, складеними у відповідності до Договору
Відповідно до п.п. 1.2, 1.4 Договору про надання послуг від 07.08.2020, надання консультацій та послуг здійснюється Виконавцем за завданнями, що надаються йому Замовником.
Результатом наданих Виконавцем послуг є усні консультації; юридична експертиза документів правового характеру, в т.ч. договорів, контрактів, установчих документів тощо. Представництво інтересів Замовника (в т.ч. в судових інстанціях) здійснюється та оплачується на підставі окремих договорів.
Згідно Акту № 2 приймання-передачі наданих послуг від 02.10.2020, Виконавець надав, а Замовник прийняв послуги з перевірки правильності заповнення кандидатур до складу дільничих виборчих комісій на перших та чергових місцевих виборах 25.10.2020, внесених від територіальних організацій Партії та висунутих територіальними організаціями Партії кандидатів на місцевих виборах в межах Львівської, Вінницької, Одеської та Київської областей. Загальна вартість послуг за цим актом становить 500 000,00 грн без ПДВ (Т. 3 а.с. 52).
Також, відповідно до Акту № 3 приймання-передачі наданих послуг від 06.10.2020, Виконавець надав, а Замовник прийняв юридичні послуги з перевірки правильності заповнень подань кандидатур заповнення кандидатур до складу дільничих виборчих комісій на перших та чергових місцевих виборах 25.10.2020, внесених від територіальних організацій Політичної партії «Голос» та висунутих територіальними організаціями Політичної партії «Голос» кандидатів на місцевих виборах в межах міста Києва, Харківської, Рівненської, Житомирської та Чернігівської областей. Загальна вартість послуг за цим актом становить 500 000,00 грн без ПДВ (Т. 3 а.с. 53).
Перерахування ПП «Голос» коштів на загальну суму 1 000 000,00 грн. на рахунок ТОВ «Мейнтіс» підтверджуєтеся банківською випискою (Т. 4 а.с. 61-63).
Таким чином, за Актами приймання-передачі наданих послуг № 2 та № З ПП «Голос» було перераховано ТОВ «Мейнтіс» кошти на загальну суму 1 000 000,00 гривень.
Крім того, 01 жовтня 2020 року між Київською міською територіальною організацією Партії, в особі Голови ОСОБА_6 з однієї сторони (Замовник) та ТОВ «Мейнтіс», в особі директора ОСОБА_5 (Виконавець) укладено Договір про надання послуг № 201001 (Т. 3 а.с. 54-55).
Предмет даного Договору є аналогічним предмету Договору про надання послуг від 07.08.2020.
Відповідно до Акту №1 приймання-передачі наданих послуг від 15.10.2020, Виконавець надав, а Замовник прийняв послуги з:
- підготовки 314 подань та пакетів документів для заміни членів ДВК;
- усних юридичних консультацій з питань виборчого процесу для 438 зареєстрованих членів дільничних виборчих комісій на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, внесених від Київського міського територіального осередку Політичної партії «ГОЛОС»;
- усних юридичних консультацій з питань виборчого процесу для 16 висунутих Київською міською територіальною організацією Політичної партії «ГОЛОС» кандидатів на місцевих виборах в межах міста Києва 25 жовтня 2020 року. Загальна вартість послуг за цим Актом складає 1 202 500,00 грн (мільйон двісті дві тисячі п`ятсот гривень 00 копійок) без ПДВ (Т. 3 а.с. 57).
Згідно Акту №2 приймання-передачі наданих послуг від 21.10.2020, Виконавець надав, а Замовник прийняв послуги з:
- перевірки правильності заповнення 1000 подань та пакетів документів на спостерігачів для чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року внесених від Київського міського територіального осередку Політичної партії «ГОЛОС»;
- усні юридичні консультації з питань виборчого процесу 100 зареєстрованих членів дільничних виборчих комісій на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року внесених від Київського міського територіального осередку Політичної партії «ГОЛОС».
- усні юридичні консультації з питань виборчого процесу 43 висунутих Київською міською територіальною організацією Політичної партії «ГОЛОС» кандидатів на місцевих виборах в межах міста Києва. Загальна вартість послуг за цим Актом складає 1 250 000,00 грн (мільйон двісті п`ятдесят тисяч гривень 00 копійок) без ПДВ (Т. 3 а.с. 57 звор.).
Перерахування ПП «Голос» коштів на загальну суму 2 452 500,00 грн. на рахунок ТОВ «Мейнтіс» підтверджуєтеся з банківською випискою (Т. 4 а.с. 77-79).
Відповідно до Актів про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від 18.06.20204 та 20.06.2024, проведеним Національним агентством аналізом достовірності відображеної у Звітах інформації встановлено наступне.
01.10.2016 ТОВ «Мейнтіс» було зареєстровано як платник податку на додану вартість. При цьому, 27.11.2018 за рішенням контролюючого органу ТОВ «Мейнтіс» було анульовано свідоцтво платника ПДВ, у зв`язку з неподанням до органу державної податкової служби декларації з ПДВ та/або подання такої декларації (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Станом на дату підписання ПП «Голос» із ТОВ «Мейнтіс» вищевказаних договорів та актів наданих послуг, засновником Товариства та його кінцевим бенефіціарним власником був ОСОБА_4 , а директором ОСОБА_5 .
При аналізі інформації, що міститься в ІС «Податковий блок», виявлено, що за період з 29.11.2018 по 09.05.2024 ТОВ «Мейнтіс» не подано жодної звітності до органів Державної податкової служби, відсутня інформація про подання Товариством фінансової/статистичної звітності. Також, відсутні податкові звіти, в тому числі, й декларації з податку на прибуток платника єдиного податку першої - третьої групи, платника ПДВ та відомості про об`єкти оподаткування.
Таким чином, починаючи з 29.11.2018 ТОВ «Мейнтіс» не подавалися до контролюючого органу податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також нарахованого єдиного внеску (4 ДФ). Повідомлення про прийняття працівників на роботу відсутні.
У період з 29.11.2018 по 09.05.2024 сплата податків та зборів (у т.ч. ПДФО, військовий збір, ЄСВ) до бюджету України ТОВ «Мейнтіс» не здійснювалась.
В рамках проведення перевірки поданого ПП «Голос» Звіту, Національне агентство направило запит до Державної податкової служби України від 01.05.2024 № 50-19/30388-24, з метою отримання інформації та документів щодо подання ТОВ «Мейнтіс» фінансової, податкової звітності, а також актів перевірок за період з 01.01.2020 по 31.12.2020.
На запит Національного агентства, листом від 16.05.2024 № 6535/5/99-00-04-03-01-05 Державна податкова служба України повідомила відповідача про те, що за 2020 рік ТОВ «Мейнтіс» фінансову та податкову звітність не подавало, інформація щодо нарахованих та сплачених доходів відсутня.
Таким чином, враховуючи вищевказані обставини, Національне агентство не встановило в ході проведення аналізу Звіту даних, які б вказували на реальність здійснення господарської діяльності ТОВ «Мейнтіс» протягом звітного періоду.
Крім того, в період проведення аналізу поданого ПП «Голос» Звіту, Національне агентство отримало від Державного бюро розслідувань матеріали кримінального провадження № 62021000000000979 від 20.11.2021 за фактами можливих протиправних дій службових осіб Партії, серед яких копію Висновку аналітичного дослідження Державної податкової служби України, протоколи допитів свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Згідно Висновку аналітичного дослідження Державної податкової служби України від 28.08.2023 №444/99-00-08-01-01-2/40821717, аналітичним дослідженням встановлено, що протягом 2019-2021 років через ТОВ «Мейнтіс» (код ЄДРПОУ 40821717) здійснено ймовірне неправомірне перерахування коштів на суму 32 961 548,50 грн., що може містити ознаки легалізації - набуття, володіння, використання, розпорядження майном, щодо якого фактичні обставини свідчать про його одержання злочинним шляхом, у тому числі здійснення фінансової операції, вчинення правочину з таким майном, або переміщення, зміна форми (перетворення) такого майна, або вчинення дій, спрямованих на приховування, маскування походження такого майна або володіння ним, права на таке майно, джерела його походження, місцезнаходження, якщо ці діяння вчинені особою, яка знала або повинна була знати, що таке майно прямо чи опосередковано, повністю чи частково одержано злочинним шляхом. Таким чином, є підстави вважати, що фінансово-господарська діяльність ТОВ «Мейнтіс» ймовірно пов`язана з легалізацією майна одержаного злочинним шляхом в особливо великих розмірах, та підпадає під ознаки вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 209 КК України, що має бути доведено слідством (Т. 4 а.с. 94-144).
Матеріали справи свідчать, що всі договори та акти приймання-передачі наданих послуг від імені ТОВ «Мейнтіс» підписував директор ОСОБА_5 .
Разом з тим, згідно протоколу допиту свідка від 29.04.2022, ОСОБА_5 повідомив, що ніякого відношення до реєстрації на своє ім`я та до фінансово-господарської діяльності, зокрема, ТОВ «Мейнтіс» не має. З приводу фінансово-господарських взаємовідносин ТОВ «Мейнтіс» із Політичною партією «ГОЛОС» повідомив, що ніяких договорів, угод, актів виконаних робіт не підписував та не укладав, робіт на замовлення політичної партії «ГОЛОС» не виконував. Крім того, Договір про надання послуг від 07.08.2020 (послуги та консультації у сфері юридичного супроводження діяльності) не підписував, підпис виконаний від його імені вимагає вважати недійсним. Послуги - усні консультації, юридична експертиза документів правового характеру - договорів, контрактів, установчих документів, представництво інтересів ПП «ГОЛОС», в тому числі, в судових інстанціях, не надавав. Послуги - усні консультації, юридична експертиза документів правового характеру - договорів, контрактів, установчих документів, представництво інтересів ПП «ГОЛОС», в тому числі, в судових інстанціях, не надавав. Акт від 09.09.2020 - на загальну суму 1000000 грн про надання 369 усних консультацій роз`яснень з питань практичних аспектів застосування Виборчого кодексу, порядку проведення конференцій та зборів, порядку отримання довідок про відсутність судимостей, внесення застави для реєстрації кандидатів в місцевих виборах, не складав та не підписував, а також не уповноважував нікого на виконання даних робіт. Акт №3 від 02.10.2020 - на загальну суму 500000 грн - про перевірку правильності заповнення подань кандидатур до складу ДВК від ТОП, висунутих кандидатів від ТОПП - Львів, Вінниця, Одеса, Київська обл., не складав та не підписував, а також не уповноважував нікого на виконання даних робіт. Акт №3 від 06.10.2020 - на загальну суму 500000 грн - про перевірку правильності заповнення подань кандидатур до складу ДВК від ТОП, висунутих кандидатів від ТОПП - Київ, Харків, Рівне, Житомир, Чернігів, не складав та не підписував, а також не уповноважував нікого на виконання даних робіт. Із головою політичної партії «ГОЛОС» ОСОБА_6 не знайомий, ніколи не зустрічався, а також не має знайомих серед представників Політичної партії «ГОЛОС» (Т. 4 а.с. 80-84).
Крім того, відповідно до протоколу допиту свідка від 08.06.2022, ОСОБА_4 , який на момент укладення з ПП «Голос» договорів був засновником ТОВ «Мейнтіс» та кінцевим бенефіціарним власником, заперечив свою причетність до діяльності ТОВ «Мейнтіс» та вказав, що з ОСОБА_5 не знайомий (Т. 4 а.с. 85-87).
Також, відповідачем надано суду вирок Солом`янського районного суду м. Києва від 12 квітня 2023 року у кримінальній справі № 760/13019/22, яким ОСОБА_4 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 205-1 Кримінального кодексу України (Т. 4 а.с. 88-93).
Водночас, ПП «Голос», стверджуючи про необґрунтованість висновку НАЗК про недостовірність відомостей внесених до Звіту за IV квартал 2020 року, посилається на наступне: вирок суду було ухвалено на підставі угоди про визнання винуватості, а відтак, він не має преюдиційного значення у кримінальних провадженнях або судових справах щодо інших осіб; станом на дату укладання договорів від 07.08.2020 та 01.10.2020, даний вирок суду ще не було ухвалено, а тому у позивача не було можливості врахувати жодні обставини та висновки, викладені у вироку суду при виборі ТОВ «Мейнтіс» у якості контрагента. анулювання ТОВ «Мейнтіс» свідоцтва платника ПДВ, неподання ним звітності до органів ДПС, несплата податків не має відношення до виконання або невиконання ТОВ «Мейнтіс» податкових зобов`язань; пояснення ОСОБА_5 та ОСОБА_4 не є допустимими доказами.
Також, позивач посилається на презумпцію правомірності правочину та зазначає, що рішення суду про визнання недійсними договорів, укладених ПП «Голос» з контрагентом ТОВ «Мейнтіс» не ухвалювалося, а тому, в силу положень ст. 204 ЦК України, дані договори є правомірними та дійсними, відтак, належним чином підтверджують здійснення господарських операцій та понесення ПП «Голос» відповідних витрат.
Надаючи оцінку вищевказаним доводам позивача, колегія суддів враховує висновки Верховного Суд у складі Касаційного адміністративного суду, що викладені в постанові від 14 грудня 2021 року у справі № 640/1437/21, відповідно до яких:
«…системне тлумачення законодавства про політичні партії й бухгалтерський облік вказує на те, що підставою для висновку про недостовірність відомостей у звіті може бути відображення у ньому інформації, яка не відповідає даним, що містяться в первинних облікових документах; змістовні недоліки або протиріччя і суперечності у цих документах; їхнє складання «про людське око» при фактичному нездійсненні господарських операцій; відображення у них нереальних чи недостовірних даних; спростування задекларованих даних інформацією з інших джерел.
Також, про недостовірність заявлених витрат політичної партії можуть свідчити підтверджені доказами доводи НАЗК, зокрема, про неможливість реального здійснення партією господарських операцій з урахуванням часу або послідовності настання фактів і подій; нездійснення особою, яка значиться контрагентом, підприємницької діяльності; відсутність результатів робіт чи послуг; відсутність первинних документів обліку, тощо.
Тому, у разі спростування достовірності відомостей, відображених у звіті політичної партії, мова йде не скільки про якість оплачених послуг як таку, а про їхню реалістичність і правдивість, що власне і є предметом перевірки.
Водночас, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їхньому оформленні не є підставою для висновку про недостовірність відомостей про витрати політичної партії, якщо з інших даних вбачається, що відповідні господарські операції дійсно мали місце.
Натомість, лише наявність формально складених, але неправдивих первинних документів, відповідність яких фактичним обставинам спростована доказами, не є безумовним підтвердженням реальності й достовірності витрат політичної партії».
Колегія суддів, надаючи оцінку обставинам справи, звертає увагу, що предметом укладених ПП «Голос» з ТОВ «Мейнтіс» Договору про надання послуг від 07.08.2020 та Договору про надання послуг № 201001 від 01.10.2020 є юридичне супроводження діяльності позивача, надання юридичних консультацій та послуг.
При цьому, згідно актів приймання-передачі наданих послуг до цих Договорів, кількість наданих ТОВ «Мейнтіс» юридичних послуг була дуже великою, зокрема: підготовка 314 подань та пакетів документів для заміни членів ДВК; усні юридичні консультації з питань виборчого процесу для 438 зареєстрованих членів дільничних виборчих комісій; усні юридичних консультацій з питань виборчого процесу для 16 висунутих Київською міською територіальною організацією Політичної партії «ГОЛОС» кандидатів; перевірка правильності заповнення 1000 подань та пакетів документів на спостерігачів для чергових місцевих виборах; усні юридичні консультації з питань виборчого процесу 100 зареєстрованих членів дільничних виборчих комісій на чергових місцевих виборах; усні юридичні консультації з питань виборчого процесу 43 висунутих Київською міською територіальною організацією Політичної партії «ГОЛОС» кандидатів.
Крім того, відповідно до актів приймання-передачі наданих послуг, ТОВ «Мейнтіс» були надані послуги щодо перевірки правильності заповнення кандидатур до складу дільничих виборчих комісій, висунутих територіальними організаціями Партії в межах міста Києва, Львівської, Вінницької, Одеської, Київської, Харківської, Рівненської, Житомирської та Чернігівської областей. Тобто, потрібно було провести перевірку правильності заповнення великої кількості кандидатур до складу дільничих виборчих комісій.
Разом з тим, позивач в судовому засіданні не зміг підтвердити та надати докази того, що у штаті ТОВ «Мейнтіс» були працівники юристи, які мали б змогу надати таку велику кількість юридичних послуг, чи такі юристи були залучені Товариством на підставі цивільно-правових угод. Крім того, відсутні докази наявності в ТОВ «Мейнтіс» матеріально-технічної бази для надання таких послуг.
Також, слід звернути увагу, що з наданих ПП «Голос» актів приймання-передачі наданих послуг неможливо встановити кому конкретно були надані усні юридичні консультації, місце надання таких консультацій та їх обсяг.
Щодо можливості врахування протоколів допитів свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , колегія суддів зазначає наступне.
Порядок здійснення Національним агентством з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) аналізу звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Звіт), а також комплекс заходів, передбачених Законом України «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон), які здійснюються Національним агентством за його результатами визначає Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 08.09.2016 № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2016 та № 1264/29394 (далі - Положення №26).
Відповідно до пункту 4 розділу ІІ вищевказаного Положення №26, аналіз повноти та достовірності відображеної у Звіті інформації здійснюється шляхом:
1) зіставлення та звірки відомостей, зазначених у Звіті, з доданими до Звіту документами, відомостями з інформаційних баз даних державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інформацією, що надходить та/або отримана Національним агентством від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, а також фізичних осіб в установленому законом порядку, зокрема щодо отриманих доходів, внесків, наявності нерухомого майна, транспортних засобів та інших активів, фінансових зобов`язань, інших відомостей, які мають відображатися політичними партіями у Звіті;
2) встановлення недостовірності відомостей про майно, кошти або витрати політичної партії, її місцевої організації.
Інформація у Звіті вважається неповною у разі неподання копій документів, що підтверджують відображені у Звіті відомості (у тому числі копій платіжних документів, довідок установ банків про рух коштів на рахунках), та/або незазначення всіх відомостей, які мають відображатися політичною партією, її місцевими організаціями у Звіті.
Недостовірними відомостями у Звіті є відображені у ньому відомості про майно, доходи, витрати, зобов`язання фінансового характеру політичної партії, її місцевих організацій, які не відповідають даним, що містяться в первинних облікових документах, відомостям з інформаційних баз даних державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інформації, що надходить та/або отримана Національним агентством від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, а також фізичних осіб в установленому законом порядку, зокрема щодо отриманих доходів, внесків, наявності нерухомого майна, транспортних засобів та інших активів, фінансових зобов`язань, інших відомостей, які мають відображатися політичними партіями у Звіті і які можуть бути спростовані.
Тобто, аналіз повноти й достовірності відображених у Звіті відомостей здійснюється шляхом зіставлення і звірки цього Звіту з доданими до нього документами, а також з інформацією отриманою з інших джерел.
Отже, виходячи з положень пункту 4 розділу ІІ Положення №26, отримані від Державного бюро розслідувань протоколи допитів свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , в яких містилася інформація про фінансово-господарські правовідносини із ПП «Голос», про які позивач вказував у своєму Звіті, Національним агентством правомірно були враховані, як джерело інформації в сукупності з іншими доказами.
Крім того, інформація, що міститься в протоколах допитів свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , також відображена у Висновку аналітичного дослідження Державної податкової служби України від 28.08.2023 № 444/99-00-08-01-01-20/40821717.
Також, обставини про які повідомив свідок ОСОБА_4 частково встановлені вироком Солом`янського районного суду м. Києва від 12.04.2023 у справі № 760/13019/22, що був прийнятий в рамках іншого кримінального провадження.
Враховуючи вищевказане, беручи до уваги наявні в справі документи та встановлені в сукупності обставини, колегія суддів вважає, що Національне агентство з питань запобігання корупції дійшло обґрунтованого висновку про подання ПП «Голос» Звітів за III та IV квартали 2020 року з недостовірними відомостями.
Щодо доводів позивача про відсутність повторності як підстави припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії, слід зазначити наступне.
Так, позивач посилається на те, що станом на дату подання Звіту за IV квартал 2020 року Національним агентством ще не було встановлено вчинення Партією першого порушення та застосовано санкцію у вигляді зупинення державного фінансування її статутної діяльності.
При цьому, позивач вважає, що в даному випадку для визначення поняття «повторності» до спірних правовідносин за аналогією закону підлягають застосуванню положення Кодексу України про адміністративне правопорушення.
Колегія суддів вважає вищевказані доводи позивача необґрунтованими, оскільки, з аналізу статті 17-8 Закону № 2365-III вбачається, що державне фінансування статутної діяльності політичної партії припиняється у випадку повторного протягом року подання партією звіту із зазначенням в ньому недостовірних відомостей, при цьому, додаткових застережень для застосування Національним агентством відповідної санкції законодавцем не встановлено. Водночас, під повторністю слід розуміти вчинення партією двічі протягом року будь-якого із переліченого у цій нормі порушення.
З приводу доводів позивача про порушення НАЗК порядку проведення перевірки звітності Політичної партії, колегія суддів зазначає наступне.
Так, позивач вказує, що оскаржуваний наказ відповідача №167/24 було видано відповідно до наказу НАЗК від 14.01.2021 р. № 6/21 «Про деякі питання проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 р. за № 117/35739.
Згідно з п. 2 Наказу № 6/21, було визнано таким, що втратило чинність рішення НАЗК від 08 вересня 2016 року № 26 «Про затвердження Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2016 року за № 1264/29394.
Тому, позивач вважає, що НАЗК, в порушення вищевказаних положень законодавства України, було застосовано норми, встановлені рішенням НАЗК від 08 вересня 2016 року № 26, оскільки, за результатами перевірки Звіту складено Висновок № 834 за формою, затвердженою Рішенням № 26, яке не підлягало застосуванню, а не Наказом № 6/21.
Колегія суддів не погоджується з такими доводами позивача та вважає їх необгрунованими, з огляду на наступне.
16 грудня 2020 року набрав чинності Закон України від 19.12.2019 № 410-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» (далі - Закон № 410-ІХ), яким внесено зміни до Закону України «Про політичні партії в Україні» та запроваджено електронну систему подання та оприлюднення звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Згідно пункту 2 розділу ІІ вищевказаного Закону № 410-ІХ, до початку функціонування електронної системи подання та оприлюднення звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичні партії подають звіти про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру в порядку та в спосіб, визначені Законом України "Про політичні партії в Україні" в редакції, що діяла на день опублікування цього Закону.
Відповідно до наказу НАЗК «Про прийняття в постійну (промислову) експлуатацію інформаційно-телекомунікаційної системи «Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» від 07.05.2021 № 252/21, електронна система подання та оприлюднення звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру розпочала своє функціонування о 00 год 00 хв 11.05.2021.
Тобто, до початку функціонування електронної системи (11.05.2021), звіти політичних партій за попередні звітні періоди подавались у паперовій формі, а також на електронному носії у порядку, що діяв на день опублікування Закону № 410-ІХ.
Відповідно до ст. 17 Закону № 2365-ІІІ (у редакції до набрання чинності Законом № 410-ІХ), звіти політичних партій, подані до початку функціонування електронної системи в паперовій формі та на електронних носіях інформації, підлягали аналізу, що здійснювався Національним агентством, з метою встановлення відповідності оформлення звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства, своєчасності подання звіту, повноти та достовірності відображеної у звіті інформації, встановлення наявності або відсутності порушень законодавства щодо фінансування політичних партій або передвиборної агітації.
З метою реалізації цих повноважень, рішенням Національного агентства від 08.09.2016 № 26 було затверджено Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, що зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.09.2016 за № 1264/29394.
Як зазначає відповідач, змінами внесеними Законом № 410-ІХ до ст. 17 Закону № 2365-ІІІ передбачено, як новий підхід до подання звітів політичних партій (шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства), так і зміни до відомостей, що мають бути відображені у звіті. Зазначені зміни підходів до заповнення та подання звітів політичних партій унеможливили застосування нової процедури перевірки звітів, поданих до початку функціонування електронної системи у паперовій формі та на електронних носіях інформації.
З урахуванням вказаних змін, пунктом 4 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 410-ІХ на Національне агентство було покладено обов`язок у тримісячний строк з дня набрання чинності Законом: затвердити форму і порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру відповідно до вимог статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні»; затвердити нормативно-правові акти, що випливають із цього Закону.
На виконання пункту 4 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 410-ІХ, Національним агентством видано:
1) наказ від 19.02.2021 № 102/21 «Про деякі питання подання звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» (далі - Наказ №102/21).
2) наказ від 14.01.2021 № 6/21 «Про деякі питання проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739 (далі Наказ №6/21).
Так, Наказом №102/21 було затверджено: 1) Порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 2) Порядок формування та ведення Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 3) Форму Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Наказом №6/21 було затверджено: 1) Порядок проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 2) Форму Висновку про результати перевірки Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Колегія суддів звертає увагу на те, що пунктом 4 Наказу №102/21 установлено, що звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за квартали 2020 року подаються в порядку та спосіб, що визначені Законом України «Про політичні партії в Україні» в редакції, яка діяла на день опублікування Закону України від 19 грудня 2019 року № 410-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції», за формою Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженою рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 09 червня 2016 року № 3, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 30 червня 2016 року за № 904/29034, та відповідно до Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 липня 2016 року № 2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2016 року за № 1185/29315, у редакціях, що діяли на день набрання чинності цим наказом.
Отже, в силу вимог п. Наказу №102/21, звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за квартали 2020 року подаються в порядку та спосіб, що визначені Законом України «Про політичні партії в Україні» в редакції, яка діяла на день опублікування Закону № 410-ІХ.
В свою чергу, пунктом 3 Наказу №6/21 установлено, що перевірка звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, які подані в порядку та в спосіб, визначені Законом України «Про політичні партії в Україні» в редакції, яка діяла на день опублікування Закону України від 19 грудня 2019 року № 410-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції», проводиться відповідно до Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 08 вересня 2016 року № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2016 року за № 1264/29394, у редакції, що діяла на день набрання чинності цим наказом.
Таким чином, враховуючи положення Закону № 410-IX, Наказів №6/21 та №102/21, звіти в паперовій формі та на електронних носіях інформації, подані в порядку та спосіб, що визначені Законом № 2365-ІІІ в редакції, яка діяла на день опублікування Закону № 410-IX (до початку функціонування електронної системи) перевіряються в порядку та за процедурою, визначеною нормативно-правовим актом Національного агентства, прийнятим на виконання ст. 17 Закону № 2365-ІІІ в редакції, яка діяла на день опублікування Закону № 410-IX, тобто, відповідно до Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 08.09.2016 № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2016 та № 1264/29394.
З приводу доводів ПП «Голос» щодо пропуску НАЗК строку проведення перевірки Звітів за III та IV квартали 2020 року, слід зазначити наступне.
Пунктом 6 розділу VI Заключних положень Закону № 2365-ІІІ передбачено, що звіти про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичних партій, передбачені статтею 17 цього Закону, не подані політичними партіями за попередні звітні періоди у зв`язку із здійсненням заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, а також у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, подаються до Національного агентства з питань запобігання корупції:
- протягом 90 днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій" - якщо політична партія має право на державне фінансування своєї статутної діяльності.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 № 3337-IX набрав чинності 26 грудня 2023 року.
Тобто, подання 26 березня 2024 року ПП «Голос» до Національного агентства Звітів за III та IV квартали 2020 року відбулось в порядку п. 6 розділу VI Заключних положень Закону № 2365-ІІІ.
Водночас, згідно п. 7 розділу VI Заключних положень Закону № 2365-ІІІ, звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, подані до Національного агентства з питань запобігання корупції відповідно до пункту 6 цього розділу (у тому числі подані з порушенням строку), перевіряються Національним агентством з питань запобігання корупції у строк, що не перевищує 90 днів з дня надходження.
Таким чином, Звіти ПП «Голос» за III та IV квартали 2020 року були перевірені НАЗК в межах 90 денного строку з дня їх надходження, встановленого п. 7 розділу VI Заключних положень Закону № 2365-ІІІ, а тому доводи позивача в цій частині є необґрунтованими.
З приводу доводів позивача про те, що внаслідок видання оскаржуваного наказу ПП «Голос» була позбавлена права на отримання державного фінансування, чим поставлено під загрозу її фінансову спроможність, розвиток, а також чесну та вільну політичну конкуренцію, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Достовірне відображення у звітах політичних партій необхідної для перевірки інформації є ключовою вимогою для отримання ними державного фінансування.
Як обґрунтовано зазначено відповідачем, такі негативні наслідки були зумовлені діями самої Партії, яка в порушення встановлених законодавчих норм включила до поданого до Національного агентства Звіту недостовірні відомості.
Крім того, відсутність державного фінансування статутної діяльності політичної партії не позбавляє партію отримувати матеріальну та фінансову підтримку у формі внесків, що дозволено Законом № 2365-ІІІ.
Також, як встановлюють керівні принципи та доповіді щодо фінансування політичних партій, ухвалені Венеціанською комісією на її 46-ій Пленарній сесії (Венеція, 9-10 березня 2001 року), фінансування політичних партій з державних фондів має супроводжувати контроль за партійними рахунками з боку спеціальних державних органів (пункт 5).
У Рекомендації 2003(4) Комітету Міністрів Ради Європи «Про загальні правила боротьби з корупцією та фінансування політичних партій і передвиборної агітації» від 8 квітня 2003 року зазначено, що держави повинні забезпечувати незалежний моніторинг фінансування політичних партій та передвиборчих кампаній. Незалежний моніторинг повинен включати нагляд за рахунками політичних партій та витратами в рамках передвиборчих кампаній, а також представляти і публікувати їх. Держави повинні встановлювати ефективні, пропорційні та переконливі санкції за порушення положень щодо фінансування передвиборчих кампаній (статті 14, 16).
Правила подібного змісту викладені також в Рекомендації 1516 (2001) Парламентської Асамблеї Ради Європи щодо фінансування політичних партій від 22 травня 2001 року (пункти 8.d, 8.e).
Відповідні правила прийняті з метою підвищення прозорості фінансування політичних партій, загальні принципи, на яких ці правила ґрунтуються встановлюють межі для партійних видатків, пов`язаних із виборчими кампаніями; повну прозорість звітності, створення незалежного органу аудиту та встановлення адекватних санкцій для порушників правил.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що, приймаючи наказ № 167/24 від 25.06.2024 «Про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії «Голос», Національне агентство з питань запобігання корупції діяло в межах повноважень та у спосіб визначений законом, а тому у задоволенні адміністративного позову Політичної партії «Голос» слід відмовити.
Колегія суддів, також, враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Крім того, у рішеннях ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Відповідно до вимог статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу
Разом з цим, позивачем не надано належних та допустимих доказів, які б свідчили про протиправні дії суб`єкта владних повноважень або протиправність прийнятих ним рішень.
Згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Таким чином, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 194, 241, 246, 250, 271, 289-5 КАС України, колегія суддів,-
В И Р І Ш И Л А :
У задоволенні адміністративного позову Політичної партії «Голос» до Національного агентства з питань запобігання корупції про визнання протиправним та скасування наказу - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження та може бути оскаржено до Верховного Суду в порядку та строки визначені частиною 7 статті 289-5 КАС України.
Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.
Судді Аліменко В.О.
Кузьмишина О.М.
Головуючий суддя Вівдиченко Тетяна Романівна
Судді: Кузьмишина Олена Миколаївна
Аліменко Володимир Олександрович
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121137802 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні