ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1805/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Ясиновського І.Г. ,
за участю:
секретаря судового засідання Лазірської Ж.Е.,
представника позивача - Савічева О.О.,
представника відповідача Трофімченка В.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК УКРЄВРОТРЕЙД" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В:
15 лютого 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК УКРЄВРОТРЕЙД" (надалі по тексту - позивач, ТОВ "ТК УКРЄВРОТРЕЙД") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС в Полтавській області (надалі по тексту - відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області), в якій просить:
визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 15 листопада 2023 року № 00103100701 яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Податок на додану вартість на суму 3 094 302,50 грн., № 00103110701 про застосування штрафу у розмірі 50% у сумі 545 209,20 грн., № 00103120701 яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 19 835,25 грн. за платежем Податок на додану вартість, № 00103150701 за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних, визначених п. 201.10 ст. 201 та згідно п. 120-1.1 ст 120 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штрафу сумі 224106,95 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні податкові повідомлення-рішення прийняті без урахування норм Податкового кодексу України та усіх обставин, які мали значення для застосування штрафу. ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» вважає, що факт виконання робіт (надання послуг) на адресу Підприємства підтверджений належними доказами, які є первинними документами в розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України", а тому є достатніми доказами для підтвердження реальності господарських операцій з надання послуг, які спричинили рух активів у процесі здійснення цих господарських операцій та зміни у власному капіталі Підприємства, а в Акті перевірки не було вказано будь-яких доказів порушень відображення господарської операції в бухгалтерському та податковому обліку Підприємства та доказів відсутності фактичних дій, спрямованих на виконання взятих зобов`язань, з урахуванням того, що безпосередні контрагенти Підприємства, у якого було придбано відповідні послуги та матеріали на момент укладення та виконання господарських зобов`язань з ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» були зареєстровані як юридичні особи та платники податків, у тому числі ПДВ, та належним чином задекларували надання послуг Підприємству.
З акту перевірки № 5486/16-31-04-06-03/42607879 від 24.05.2023 вбачається, що Позивачем порушено строк реєстрації 5 податкових накладних, дата складання яких припадає на березень, квітень 2022 року, на 4-36 днів. Разом з цим, Позивач не оскаржує сам факт несвоєчасної реєстрації податкових накладних, які були предметом перевірки по акту № 5486/16-31-04-06-03/43311388 від 26.10.2023. Спірним є правомірність накладення штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних. Так, відповідно абзацу сімнадцятого п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України в редакції, чинній на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовуються.
Відповідно п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року як умова звільнення від відповідальності за їх несвоєчасну реєстрацію застосовується лише до тих платників податків, в кого граничний термін виконання податкових зобов`язань припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року по 26 травня 2022 року.
Разом з цим, як слідує з встановлених обставин, до 27 травня 2022 року застосовувався мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, передбачений пунктом 52-1 Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Виходячи з сукупного аналізу наведених норм, Позивач стверджує щодо того, що внесені зміни стосуються реєстрації податкових накладних за період лютий - травень 2022 року та саме на ці податкові накладні та на камеральні перевірки, проведенні за цими податковими накладними розповсюджується дія п. 69.2 розділу XX Перехідні положення ПКУ щодо незастосування мораторію.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
У наданому до суду відзиві на позовну заяву /а.с. 135-140, т.2/ представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі, посилаючись на те, що за результатами проведеної перевірки встановлено порушення позивачем п.44.1 ст.44, пп. «а» п. 185.1 ст.185, п. 187.1 ст.187, п. 188.1 ст.188, п. 189.1 ст.189 , п.198.5 ст.198, п.198.6 ст. 198, п.201.1 ст. 201, п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», внаслідок чого занижено податкове зобов`язання з ПДВ на суму 2475442 грн, п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних із затримкою до 365 днів на загальну суму ПДВ 560267,39 грн; п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та не здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 1090418 грн; абз. «г» п.198.5 ст.198, п.201.1 ст.201, п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та не здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 110185 грн.
01 травня та 01 липня, а також 12 серпня 2024 року до суду надійшли додаткові пояснення представника відповідача по суті справи /а.с. 10-13, 20-22, 50-52, т.3/.
В ході підготовчого засідання, призначеного на 28 травня 2024 року, судом протокольною ухвалою закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши вступне слово представників сторін дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ТОВ "ТК УКРЄВРОТРЕЙД" у визначеному законом порядку зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний номер 42607879, перебуває на обліку як платник податків в Кременчуцькій ДПІ Головного управління ДПС у Полтавській області, є платником податку на додану вартість.
ГУ ДПС у Полтавській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» (податковий номер 42607879) з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 08.11.2018 по 30.06.2023, валютного законодавства за період з 08.11.2018 по 30.06.2023, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 08.11.2018 по 30.06.2023, іншого законодавства за період з 08.11.2018 по 30.06.2023.
Підстави та порядок проведення перевірки позивачем під сумнів не ставиться.
За результатами такої перевірки складено акт від 09.10.2023 № 97/16-31-07-01-02/42607879 (надалі по тексту - акт перевірки), відповідно до висновків якого зафіксовано порушення позивачем:
1. п.44.1 ст.44, пп. «а» п. 185.1 ст.185, п. 187.1 ст.187, п. 188.1 ст.188, п. 189.1 ст.189 , п.198.5 ст.198, п.198.6 ст. 198, п.201.1 ст. 201, п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», внаслідок чого занижено податкове зобов`язання з ПДВ на суму 2475442 грн, в тому числі за вересень 2019 - 28956 грн, жовтень 2019 - 6030 грн, грудень 2019 - 18047 грн, січень 2020 - 12802 грн, березень 2020 - 1239 грн, квітень 2020 - 692 грн, травень 2020 - 915 грн, липень 2020 - 1830 грн, серпень 2020 - 3836 грн, вересень 2020 - 1765 грн, квітень 2021 - 980 грн, червень 2021 - 1713 грн, липень 2021 - 2190 грн, серпень 2021 - 2620 грн, жовтень 2021 - 1263 грн, березень 2022 - 1413476 грн, травень 2022- 319740 грн, червень 2022- 225552 грн, серпень 2022- 418262 грн, вересень 2022- 2664 грн, травень 2023 - 10870 грн;
2. п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних із затримкою до 365 днів на загальну суму ПДВ 560267,39 грн, в т.ч. за квітень 2022 на суму ПДВ - 560267,39 грн;
3. п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та не здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 1090418 грн, в т.ч. за березень 2022 - на суму ПДВ 1090418 грн;
4. абз. «г» п.198.5 ст.198, п.201.1 ст.201, п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та не здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 110185 грн, в т.ч. за вересень 2019 - 34394 грн, жовтень 2019 - 592 грн, листопад 2019 - 592 грн, грудень 2019 - 17455 грн, січень 2020 - 12802 грн, березень 2020 - 1239 грн, квітень 2020 - 692 грн, травень 2020 - 915 грн, липень 2020 - 1830 грн, серпень 2020 - 3836 грн, вересень 2020 - 1765 грн, квітень 2021 - 980 грн, червень 2021 - 1713 грн, липень 2021 - 2190 грн, серпень 2021 - 2620 грн, жовтень 2021 - 1263 грн, листопад 2021 - 2994 грн, грудень 2021 - 2518 грн., березень 2022 - 19796 грн /а.с. 194-230, т.2/.
На підставі такого акту перевірки ГУ ДПС у Полтавській області 15.11.2023 винесено податкові повідомлення-рішення:
№ 00103100701, яким донараховано зобов`язання з податку на додану вартість у загальному розмірі 3094302,50 грн, у тому числі за податковим та/або іншими зобов`язаннями - 2475442,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями - 618860,50 грн /а.с. 232-233, т.2/;
№ 00103110701, яким застосовано штраф у розмірі 50% у сумі 545209,20 грн /а.с. 236-237, т.2/;
№ 00103120701, яким застосовано штрафні санкції з податку на прибуток у розмірі 19835,25 грн /а.с. 238-239, т.2/;
№ 00103150701, яким застосовано штрафні санкції у розмірі 224160,95 грн /а.с. 234-235, т.2/.
Не погоджуючись з такими податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, визначено нормами Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Надаючи оцінку податковому повідомленню-рішенню від 15.11.2023 № 00103100701, яким донараховано зобов`язання з податку на додану вартість у загальному розмірі 3094302,50 грн, у тому числі за податковими та/або іншими зобов`язаннями - 2475442,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями - 618860,50 грн, суд зазначає наступне.
В ході перевірки даних обліку ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД», який сформовано на підставі первинних бухгалтерських та податкових документів встановлено заниження податкових зобов`язань всього на суму ПДВ 1090418 грн.
В ході перевірки первинних бухгалтерських документів та регістрів бухгалтерського обліку по рахунку 361 «Розрахунки з покупцями та замовниками» ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» встановлено невключення до складу податкового зобов`язання з податку на додану вартість по наступним контрагентам:
СТОВ "ДНІПРО" по видатковій накладній № 29 від 11.03.2022 та платіжному дорученню від 11.03.22 №422 в обсязі постачання 1202443,5 грн та ПДВ 240488,70 грн /а.с. 24-32, т.2/;
ТОВ "ЗЕРНОВА КОМПАНІЯ "ХОРС": по видатковій накладній № 31 від 12.03.2022 та платіжному дорученню від 12.03.22 №26172 в обсязі постачання 1128800,00 грн та ПДВ 225760,00 грн, по видатковій накладній № 34 від 16.03.2022 та платіжному дорученню від 16.03.22 №26189 в обсязі постачання 1026026,60 грн та ПДВ 205205,32 грн, по видатковій накладній № 32 від 15.03.2022 та платіжному дорученню від 14.03.22 №26174 в обсязі постачання 1178000,00 грн та ПДВ 235600,00 грн /а.с. 33-62, т.2/;
ТОВ "УРОЖАЙ ТРЕЙД" по видатковій накладній № 39 від 29.03.2022 та платіжним дорученням від 29.03.22 №355 та від 30.03.2022 №360 в обсязі постачання 1089640,00 грн та ПДВ 76274,80 грн /а.с. 63-73, т.2/;
ТОВ "ГНІДИНЦІ-АГРО" по видатковій накладній № 43 від 31.03.2022 та платіжному дорученню від 31.03.22 №535 в обсязі постачання 1161664,40 грн та ПДВ 81316,51 грн /а.с. 74-82, т.2/;
СФГ "С.Г.М." по видатковій накладній № 35 від 23.03.2022 та платіжному дорученню від 23.03.22 №799 в обсязі постачання 368168,00 грн та ПДВ 25773,02 грн /а.с. 83-91, т.2/.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України: відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Констатуючи таке порушення відповідач наголосив, що податкові зобов`язання, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування до них, відображаються в податковій звітності з ПДВ на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів (документи РРО, акти приймання - передачі, акти виконаних робіт/наданих послуг тощо), складених (отриманих) платником податку за операціями з постачання та придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
В ході перевірки ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» надано листи від 14.07.2022 № 14/07-06 та від 29.09.2022 № 29/09-4, направлені на адресу ГУ ДПС у Полтавській області, в яких повідомляється про таке: «Публічне акціонерне Товариство транснаціональна фінансово-промислова компанія «Укртатнафта» зобов`язання за Договором приєднання № 49100110 від 17.09.2019 в частині виконання норм ПКУ з податку па додану вартість, не виконало, а саме станом на 14.07.2022 ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» не отримало зареєстровані податкові накладні на всю суму отриманого товару за період з березня 2022 по квітень 2022. Строк реєстрації яких за Законом України є 14.07.2023 року...
Внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України з 24.02.202022р., визнаної ТПП України форс-мажорними обставинами - лист № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року, а також неодноразових ракетних обстрілів підприємства ПАТ «Укртатнафта» повідомляє про неможливість своєчасного
виконання таких податкових обов`язків, як реєстрація податкових та акцизних накладних у відповідних реєстрах....
Інформаційним листом ДПС України № 3/2022 від 21.06.2022 підтверджується право формувати податковий кредит за лютий-травень на підставі первинних документів за відсутності зареєстрованих податкових накладних...
На підставі вищевикладеного просимо визнати не можливим зареєструвати податкові накладні ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» за період березень-квітень 2022 року по поважним обставинам.».
У відповідь на лист ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД», ГУ ДПС у Полтавській області надано відповідь від 05.08.2022 № 13530/6/16-31-18-05-08, в якій повідомляється, що підтвердження можливості чи неможливості виконання податкових обов`язків, визначених пп. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового Кодексу України, здійснюється по платнику податків, на якого такий обов`язок покладено. Отже, відсутні законодавчі підстави для розгляду клопотання ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» про визнання неможливим зареєструвати податкові накладні постачальником ПАТ «Укртатнафта» (податковий номер 00152307).
Перевіркою встановлено, що ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» не виконано вимоги Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну від 29.07.2022 р. № 225, в результаті чого порушено п. 44.1 ст. 44, п. 188.1 ст. 188, пп. «а» п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», внаслідок чого занижено податкове зобов`язання з ПДВ в розмірі 1090418 грн.
Також перевіркою правомірності визначення податкового кредиту за період з 08.11.2018 по 30.06.2023 встановлено його завищення па суму 1274838,01 грн.
За результатами проведеної відповідачем документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» складено акт від 09.10.2023 № 9764/16-31-07-01-02/42607879 та винесено, зокрема, податкове повідомлення-рішення від 15.11.2023 за № 00103100701, в якому визначено зобов`язання (штрафні санкції) за порушення в частині включення до податкового кредиту сум ПДВ по незареєстрованих податкових накладних в т.ч.:
ПАТ «Укртатнафта» в розмірі 885484,00 грн та штрафна санкція 221371,00 грн, ТОВ «Торговий дім Кременчук» в розмірі 394866,00 грн та штрафна санкція в розмірі 98716,50 грн.
Станом на 15.07.2022 податкові накладні за березень 2022 ПАТ «УКРТАТНАФТА» (податковий номер 00152307) в розмірі 879971,36 грн та ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК» (податковий номер 43772977) в розмірі 394866,65 грн на адресу ТОВ «УКРЄВРОТРЕЙД» зареєстровано не було.
25.08.2022 ТОВ «УКРЄВРОТРЕЙД» подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість за № 9166155881, у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок в якому ПДВ в загальній сумі 1274 838,01 грн, в т.ч. по ПАТ «УКРТАТНАФТА» (податковий номер 00152307) в сумі 879971,36 грн та ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК» (податковий номер 43772977) в сумі 394866,65 грн, який був віднесений до складу податкового кредиту у декларації з ПДВ за березень 2022 згідно первинних документів, скориговано підприємством не було.
Суд, дослідивши обставини справи, не погоджується із такими висновками контролюючого органу з огляду на наступне.
Так, згідно із пунктом 322 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:
включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні";
отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Отже, право включення до складу податкового кредиту незареєстрованих податкових накладних за умови наявних первинних (розрахункових) документів надавалось платнику податку лише за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року.
Таким чином позивач має право на формування податкового кредиту за звітний періоди з лютого по травень 2022 року до закінчення дії воєнного стану на підставі первинних документів, відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", отриманих від особи, якою в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них.
В той же час, як встановлено відповідачем під час перевірки та підтверджується матеріалами справи, позивачем було включено до податкового кредиту суми ПДВ сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" по взаємовідносинах із ПАТ «Укртатнафта», ТОВ «Торговий дім Кременчук».
Зокрема, між позивачем та ПАТ «Укртатнафта» укладено договір приєднання №49100110 від 17.09.2019. Господарські операції щодо виконання такого договору, зокрема за спірний період віднесення суми ПДВ до податкового кредиту з березня 2022 по травень 2022, підтверджується наступними первинними документами, копії яких долучено до матеріалів справи: прибуткові накладні, платіжні доручення згідно наведеного у розділі 3.1.2.2 Акту перевірки переліку, а також товарно-транспортні накладні та паспорти якості і акцизні накладні разом з актами приймання-передачі нафтопродуктів /а.с. 96-150, 211-229, т.1/.
Контрагентом позивача - ПАТ "Укртатнафта" не було своєчасно зареєстровано виписані податкові накладні по вказаних вище господарських операціях із позивачем з урахуванням рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платника податків від 28.10.2022 №788/Ж10/31-00-04-01-01 /а.с. 225-226, т.1/.
В той же час, у позивача на підставі п. 32-2 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України було право віднести вказані суми ПДВ до податкового кредиту на підставі первинних документів щодо господарських операцій між позивачем та ПАТ "Укртатнафта" за період з березня 2022 по квітень 2022.
Також, між позивачем та ТОВ «Торговий дім Кременчук» укладено договір поставки нафтопродуктів від 25.10.2021 № 25102021-1, відповідно до умов якого ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК» - Постачальник зобов`язується передати у власність ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» - Покупця нафтопродукти. Номенклатура Товару, кількість, ціна, умови поставки та оплата встановлюються сторонами за погодженням в Додатках до Договору - Специфікаціях, а також вказуються в розрахункових документах (рахунках-фактурах) та видаткових накладних. Одиниця виміру - метричний літр /а.с. 232-235, т.1/.
Господарські операції щодо виконання такого договору, зокрема за спірний період віднесення суми ПДВ до податкового кредиту з березня 2022 по квітень 2022, підтверджується наступними первинними документами, копії яких долучено до матеріалів справи: видаткові накладні, платіжні доручення згідно наведеного у розділі 3.1.2.2 Акту перевірки переліку, а також товарно-транспортні накладні та паспорти якості і акцизні накладні разом зі специфікаціями до договору поставки /а.с. 236-250, т.1; 1-23, т.2/.
В той же час, у позивача на підставі п. 32-2 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України було право віднести вказані суми ПДВ до податкового кредиту на підставі первинних документів щодо господарських операцій між позивачем та ТОВ «Торговий дім Кременчук» за період з березня 2022 по квітень 2022.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 15.11.2023 № 00103100701 в частині збільшення суми грошового зобов`язання у розмірі 1600437,50 грн, у тому числі за податковими та/або іншими зобов`язаннями у розмірі 1280350,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 320087,50 грн, а саме за порушення в частині включення до податкового кредиту сум ПДВ по незареєстрованих податкових накладних, в т.ч.: ПАТ «Укртатнафта» в розмірі 885484,00 грн та штрафна санкція 221371,00 грн, ТОВ «Торговий дім Кременчук» в розмірі 394866,00 грн та штрафна санкція в розмірі 98716,50 грн.
Крім того, перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань по рядку 4.1 за період з 08.11.2018 по 30.06.2023 встановлено їх заниження в загальній сумі 110 185 грн.
Згідно даних обліку ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» по бухгалтерському рахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» у періоді, що підлягає перевірці, встановлено господарські операції з ПП «ПЕРША УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ», (податковий номер 42144581), щодо придбання послуг з поточного ремонту офісного приміщення за адресою: Полтавська обл.. м. Кременчук, проспект Лесі Українки, 37-А. всього на загальну суму 219669,47 грн. в т.ч. по періодах: червень 2019 - в сумі 142860 грн, в т.ч. ПДВ 23810 грн; січень 2020 в сумі 76809,47 грн, в т.ч. ПДВ 12801,58 грн.
На підставі документально оформлених ремонтних робіт, ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» оприбутковано та включено до складу податкового кредиту ПДВ від вартості цих будівельних робіт, всього на загальну суму 219669,47 грн.
Одночасно з цим, згідно наданих для перевірки договорів суборенди нежитлових приміщень від 09.11.2018 та від 04.01.2021, укладених між ТОВ «УКРЄВРОТРЕЙД ЛТД» (податковий номер 39341757) - орендодавець та ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД»» - орендар, ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД»» орендує офісне приміщення площею всього 6 кв. м в кімнаті № 6, яка знаходиться на другому поверсі офісного приміщення, за адресою: м. Кременчук, проспект Лесі Українки, 37-А., в той час коли надані для перевірки акти виконаних робіт свідчать про невідповідність показника площі орендованого приміщення, площі, яка була відремонтована, що в свою чергу не відповідає кількості витрачених матеріалів. Інші приміщення у ТОВ «ТК Укрєвротрейд», згідно документів обліку, відсутні.
В бухгалтерському обліку операції між ПП «ПЕРША УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» та ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» проведено наступним чином:
Дт 92 «Адміністративні витрати» Дт 631 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» в сумі 183058 грн;
Дт 631 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» Кт 311 «Розрахунковий рахунок» в сумі 219669,46 грн.
Поряд з цим перевіркою ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» встановлено списання до складу витрат будівельних матеріалів та оливи на загальну суму 117484,06 грн.
Згідно договорів суборенди нежитлових приміщень від 09.11.2018 та від 04.01.2021 ТОВ «ТД УКРЄВРОТРЕЙД»» орендує офісне приміщення площею 6 кв. м в кімнаті № 6, яка знаходиться на другому поверсі офісного приміщення, за адресою: м. Кременчук, проспект Лесі Українки, 37-А.
В той час коли згідно вищезазначені акти виконаних робіт не відповідають площі орендованого підприємством приміщення, інших приміщень па підприємстві немає, крім цього на підприємстві відсутні автомобілі, тобто списання будівельних матеріалів та оливи для двигунів не пов`язано з господарською діяльністю підприємства.
Таким чином, аналізом проведених робіт ПП «ПЕРША УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» на адресу ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» встановлено, що матеріали та роботи проведені ПП «ПЕРША УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» не відносяться до господарської діяльності ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД», а також списані підприємством матеріали на поточний ремонт офісу у тій кількості, яка зазначена в актах, не відносяться до господарської діяльності ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД».
При цьому підприємство не здійснено нарахування «компенсуючих» податкових зобов`язань, виходячи з відповідної бази оподаткування, як того вимагає п. 198.5 ст. 198 ІЖ України.
Підпунктом "г" п. 198.5 ст. 198 розділу V ПК України визначено, що платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 розділу V ПК України, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПРІ) в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях та/або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
З метою застосування п. 198.5 ст. 198 ПК України податкові зобов`язання визначаються за товарами/послугами, необоротними активами:
-придбаними для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;
-придбаними для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Такі порушення позивачем не спростовані, лише у позовній заяві зазначено, що факт виконання робіт (надання послуг) на адресу Підприємства підтверджений належними доказами, які є первинними документами в розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України", а тому є достатніми доказами для підтвердження реальності господарських операцій з надання послуг, які спричинили рух активів у процесі здійснення цих господарських операцій та зміни у власному капіталі Підприємства, а в Акті перевірки не було вказано будь-яких доказів порушень відображення господарської операції в бухгалтерському та податковому обліку Підприємства та доказів відсутності фактичних дій, спрямованих на виконання взятих зобов`язань, з урахуванням того, що безпосередні контрагенти Підприємства, у якого було придбано відповідні послуги та матеріали на момент укладення та виконання господарських зобов`язань з ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» були зареєстровані як юридичні особи та платники податків, у тому числі ПДВ, та належним чином задекларували надання послуг Підприємству.
Викладене обґрунтування судом оцінюється критично.
Позивачем жодним чином не спростовано висновки відповідача щодо не підтвердження використання в господарській діяльності позивача оливи для двигунів у той час як у позивача відсутні транспортні засоби. Також позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів використання в господарській діяльності будівельних та оздоблювальних матеріалів для здійснення ремонту приміщень в кількості, яка значно перевищує фактичну площу використання позивачем. Надані представником позивача пояснення, що сусідній офіс, поряд із офісом, який орендує позивач, фактично використовує хоч і інша юридична особа, однак вона входить до однієї групи компаній є має одного власника, жодним чином не підтверджують правомірність використання саме позивачем в своїй господарській діяльності вказаних будівельних та оздоблювальних матеріалів, які використовувалися під час ремонту офісу, який орендує не позивач, а інша юридична особа. Крім того, жодних документів про проведення заліку зустрічних однорідних вимог між позивачем та такою іншою юридичною особою ні під час перевірки, ні під час розгляду справи в суді позивачем не надавалося.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений дим Кодексом термін. Таким чином, відповідно до вимог п. 198.5 г) ПК України підприємство у відповідних звітних періодах повинно скласти податкову накладну та включити до складу податкового зобов`язання податок на додану вартість в загальній сумі 73573,31 грн.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 15.11.2023 № 00103100701 лише в частині збільшення суми грошового зобов`язання у розмірі 1600437,50 грн, у тому числі за податковими та/або іншими зобов`язаннями у розмірі 1280350,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 320087,50 грн.
Надаючи оцінку податковим повідомленням-рішенням від 15.11.2023 № 00103150701, яким застосовано штраф у розмірі 40% у сумі 224106,95 грн та від 15.11.2023 № 00103110701, яким застосовано штрафні санкції у розмірі 50% у сумі 545209,20 грн, суд зазначає наступне.
Податкове повідомлення-рішення від 15.11.2023 № 00103150701 винесено на підставі висновків акту перевірки, якими встановлено здійснення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних із затримкою до 365 днів на загальну суму ПДВ 560267,39 грн.
Проведеною перевіркою дотримання вимог податкового законодавства щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або щодо виявлення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкових накладних за перевіряємий період встановлено, що ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД», здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно наведеного в акті перевірки переліку.
Податкове повідомлення-рішення від 15.11.2023 № 00103110701 винесено на підставі висновків акту перевірки, якими встановлено здійснення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних із затримкою понад 365 днів на загальну суму ПДВ 1090418 грн.
Проведеною перевіркою дотримання вимог податкового законодавства щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або щодо виявлення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкових накладних за перевіряємий період встановлено, що 'ГОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД», не здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Одночасно пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України з урахуванням змін внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої ч. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні № 64/2022 від 24 лютого 2022 року, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введений воєнний стан, який в подальшому на підставі Указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 3 березня 2022 року № 2118-IX (надалі також - Закон від 3 березня 2022 року № 2118-IX).
Цим Законом (набрав чинності 7 березня 2022) підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений абзацом першим пункту 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Крім того, Законом від 3 березня 2022 року № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений і підпунктом 69.1. пункту 69 такого змісту: У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
З огляду на прийняття Закону України № 2142-IX від 24 березня 2022 року Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану у підпункті 69.1 слова трьох місяців замінені словами шести місяців.
12 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон № 2260-IX, який набрав чинності 27 травня 2022 року.
У зв`язку з набранням чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX викладений у редакції, відповідно до якої установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Крім того, підпункт 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України викладений у такій редакції.
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до нової редакції підпункту 69.9 пункту 69 Перехідних положень ПК України у зв`язку із набранням чинності Закону від 12 травня 2022 року №2260-IX для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Закон від 12 травня 2022 року № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 Перехідних положень ПК України виклав у редакції, відповідно до якої у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, який набрав чинності 06.09.2022, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі Порядок № 225, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 передбачено, що до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Відповідно до пункту 7 розділу ІІ Порядку № 225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Суд зауважує, що Законом № 2260-IX від 12 травня 2022 року, який набрав чинності 27.05.2022, підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнено положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23.
За таких обставин суд відхиляє доводи позивача про те, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не могли бути застосовані до позивача в силу приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.
Суд зауважує, що Порядок № 225 не містить застережень стосовно неможливості включення інформації про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, і які б передували прийняттю такого Порядку.
Як наслідок, суд, зауважуючи, що позивач не звертався до контролюючого органу стосовно неможливості виконання платником податків, а саме безпосередньо позивачем, обов`язків відповідно до вимог Порядку №225, відтак вважається таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Враховуючи вищевикладене, ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» порушено п. 201.10 ст. 201, пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних із затримкою до 365 днів на загальну суму ПДВ 560267,39 грн.
Як наслідок, суд не знаходить підстав для задоволення вимог у цій частині.
Надаючи оцінку податковому повідомленню-рішенню від 15.11.2023 № 00103120701, яким застосовано штрафні санкції з податку на додану вартість у розмірі 19835,25 грн, суд зазначає наступне.
Дане податкове повідомлення-рішення винесено на підставі акту перевірки, яким встановлено відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 110 185 грн, в т.ч. за вересень 2019 - 34394 грн, жовтень 2019 - 592 грн, листопад 2019 - 592 грн, грудень 2019 - 17455 грн, січень 2020 - 12802 грн, березень 2020 - 1239 грн, квітень 2020 - 692 грн, травень 2020 - 915 грн, липень 2020 - 1830 грн, серпень 2020 - 3836 грн, вересень 2020 - 1765 грн, квітень 2021 - 980 грн, червень 2021 - 1713 грн, липень 2021 - 2190 грн, серпень 2021 - 2620 грн, жовтень 2021 - 1263 грн, листопад 2021 - 2994 грн, грудень 2021 - 2518 грн., березень 2022 - 19796 грн.
В ході проведення перевірки за рахунок порушення, викладеного в п. 3.1.2.4 акту перевірки встановлено відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податкового зобов`язання у загальній сумі 110185 грн.
Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін
Згідно з п. 198.5 ст. 198 ПК України: Платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:
г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених п. 189.9 ст. 189 цього Кодексу).
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України (у редакції у період взаємовідносин з 08.11.2018 по 30.06.2020): Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України (у редакції у період взаємовідносин з 01.07.2020 по 30.06.2023): Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені.
Враховуючи вищевикладене, ТОВ «ТК УКРЄВРОТРЕЙД» порушено абз. «г» п. 198.5 ст. 198, п. 201.1. ст. 201, п. 201.10 ст. 201, пп. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 110 185 гривень.
Суд наголошує, що позовна заява не містить жодних спростувань такого порушення.
Виходячи з вищевикладеного, суд не знаходить підстав для задоволення позовних вимог у цій частині також.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 30280,00 грн /а.с.12, т.1/.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки у спірних відносинах права позивача порушені ГУ ДПС України у Полтавській області, а також оскільки позов задоволено частково, суд дійшов висновку, що сплачений позивачем судовий збір належить стягнути саме за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Полтавській області у розмірі 12478,90 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК УКРЄВРОТРЕЙД" (просп Лесі Українки, буд.35-Б, м. Кременчук, Полтавська область, 39622, ідентифікаційний код 42607879) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 15.11.2023 № 00103100701 в частині збільшення суми грошового зобов`язання у розмірі 1600437,50 грн, у тому числі за податковими та/або іншими зобов`язаннями у розмірі 1280350,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 320087,50 грн.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК УКРЄВРОТРЕЙД" (просп Лесі Українки, буд.35-Б, м. Кременчук, Полтавська область, 39622, ідентифікаційний код 42607879) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12478,90 грн /дванадцять тисяч чотириста сімдесят вісім гривень дев`яносто копійок/.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги на дане рішення протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 22 серпня 2024 року.
Суддя І.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121161266 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні