ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2024 року справа №360/164/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Гайдар А.В., при секретарі судового засідання Азарова К.В., за участю представника позивача - Іванової Т.О., представника відповідача - Галкіна В.Л., розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 р. у справі № 360/164/24 (головуючий І інстанції Секірська А.Г.) за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації "Золотий дивосвіт", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, про заборону діяльності громадської організації шляхом її припинення, -
У С Т А Н О В И В:
08.02.2024 Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Громадської організації "Золотий дивосвіт" (далі - відповідач, ГО "Золотий дивосвіт"), в якій позивач просить суд заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію "Золотий дивосвіт".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що до позивача 22.12.2023 за вх. № 58667-1-23 надійшов лист Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях від 07.12.2023 №78/3/28-22988 про заборону діяльності Громадської організації "Золотий дивосвіт" з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.
З вказаного листа та доданих до нього матеріалів та доказів вбачається, що в діях ГО "Золотий дивосвіт" виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України "Про громадські об`єднання".
З наданих Управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях матеріалів вбачається, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами російської федерації, окрім відкритої прямої агресії проти України, використовується наявний потенціал легалізованих громадсько-політичних об`єднань проросійської спрямованості, науково-експертного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків для формування механізмів впливу на громадську думку, з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.
Ознаки вищезазначеного спостерігаються в ГО "Золотий дивосвіт".
Так, засновник ГО "Золотий дивосвіт" - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є активним учасником пропаганди "руського миру" та так званої "єдності слов`янських народів", передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації.
Крім того, члени ГО "Золотий дивосвіт" з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно - пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність, контакти та безпосередньо входять до складу так званих "депутатів муніципального образования городского округа города Первомайска ЛНР".
Також стосовно засновника ГО "Золотий дивосвіт" ОСОБА_1 здійснюється досудове розслідування за фактом її колабораційної діяльності в рамках КП № 22023130000000877 від 06.11.2023 за ч. 5 ст. 111-1 Кримінального кодексу України.
Аналізуючи вищенаведені факти, а також враховуючи вищевказані положення чинного законодавства, можна дійти висновку, що дії керівника та членів ГО "Золотий дивосвіт" можуть розцінюватися як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки.
Вказані обставини є підставою для заборони громадського об`єднання у судовому порядку.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 р. у справі № 360/164/24 у задоволенні позову - відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
На обґрунтування апеляційної скарги наведено практично ті самі доводи, які були викладені в позовній заяві та протягом розгляду справи в суді першої інстанції.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, проти чого заперечував представник відповідача.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Громадське об`єднання "Золотий дивосвіт", код ЄДРПОУ 43235653, зареєстроване як юридична особа 17.09.2019, Номер запису: 13721020000001630, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 93295, Луганська обл., Попаснянський р-н, місто Золоте(пн), КВАРТАЛ СОНЯЧНИЙ, будинок 12, види економічної діяльності: 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н. в. і. у. (основний) 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у.; засновники (учасники): ОСОБА_2 , громадянство: Україна, Місцезнаходження: АДРЕСА_1 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00; ОСОБА_3 , громадянство: Україна, Місцезнаходження: АДРЕСА_2 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00 ОСОБА_4 , громадянство: Україна, Місцезнаходження: АДРЕСА_3 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00; керівник юридичної особи - ОСОБА_4 (відповідно до статуту), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 27.03.2024 №
Головним управлінням СБУ в Донецькій та Луганській областях 07.12.2023 направлено до Міністерства юстиції України лист № 7813/28-22988 "Щодо протиправної діяльності громадської організації", в якому зазначено, що Службою безпеки України на постійній основі здійснюються заходи з попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти основ національної безпеки України, миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво-важливим інтересам України.
Наявні дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. "м`якої сили" у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Громадської організації "ЗОЛОТИЙ ДИВОСВІТ" (зареєстрована в Міністерстві юстиції України у 2019 році, код ЄДРПОУ 43235653, юридична адреса: Луганська область, Сєвєродонецький район, м. Золоте, квартал Сонячний, буд.12, один із засновників - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Засновник ГО "ЗОЛОТИЙ ДИВОСВІТ" ОСОБА_1 є активним учасником пропаганди "руського миру" та т.зв. "єдності слов`янських народів", передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації.
У час збройної агресії російської федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII "Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою агресором", постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337- VIII "Про заяву Верховної ради України "Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків"", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України", дії вказаного громадського об`єднання можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки.
Враховуючи викладене, в діяльності ГО "ЗОЛОТИЙ ДИВОСВІТ" (код ЄДРПОУ 43235653) вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України.
Також члени зазначеного об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність, контакти та безпосередньо входять до складу т.зв. "депутатов муниципального образования городского округа города Первомайска ЛНР" (мовою оригіналу).
Крім того, стосовно засновника ГО "ЗОЛОТИЙ ДИВОСВІТ" ОСОБА_1 в рамках КП №22023130000000877 від 06.11.2023 за ч.5 ст. 111-1 КК України здійснюється досудове розслідування за фактом її колабораційної діяльності.
Відповідно до вимог ст. 28 Закону України "Про громадські об`єднання" громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України та ст. 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань".
У свою чергу, згідно зі ст. 2 Закону України "Про Службу безпеки України", на Службу покладається захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спецслужб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб.
Враховуючи викладене та наявну інформацію щодо протиправної діяльності ГО "Золотий дивосвіт" і керуючись Конституцією України, Законами України "Про громадські об`єднання" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", КАС України просили ініціювати процедуру заборони діяльності вказаного об`єднання шляхом її примусового розпуску (ліквідації).
Разом з листом надано акт огляду в мережі Інтернет "Опендатабот" на 2 арк., витяг з єдиного реєстру досудових розслідувань на 1 арк.
22.12.2023 цей лист з додатками надійшов від Міністерства юстиції України за вх. № 58667-1-23 до відповідача.
Дослідженням акта огляду веб-сторінки з ідентифікатором https://opendatabot.ua/ від 05.12.2023 встановлено, що співробітником Лисичанського МРВ 3 управління ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях проведено огляд сайту в мережі Інтернет "Опендатабот" з ідентифікатором https://opendatabot.ua/ з метою документування Громадської організації "Золотий дивосвіт". В ході огляду у вкладці "Код компанії, земельної ділянки", після набору тексту, а саме КОДУ ЄДРПОУ - 43235653 та натискання клавіші пошук, відкривається інформація стосовно Громадської організації "Золотий дивосвіт" за посиланням: https://opendatabot.ua/с/43235653?from=search "Повна назва ГРОМАДСЬКА ЗОЛОТИЙ ДИВОСВІТ", Адреса: Україна, 93295, Луганська область, Попаснянський район, місто Золоте (пн), квартал Сонячний, будинок 12. Пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2 Телефон: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 . Дата заснування 17.09.2019. Директор ОСОБА_5 . Стан - зареєстровано - Код ЄДРПОУ 43235653. Основний вид діяльності - 94.99. Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у. Керівник - ОСОБА_5 . Власники - ОСОБА_1 , засновник 0 грн. ОСОБА_6 , засновник 0 грн. ОСОБА_5 , засновник 0 грн.
Згідно із витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань кримінальне провадження 2202313000000877 зареєстровано 06.11.2023, правова кваліфікація кримінального правопорушення ст. 111-1 ч.5 КК України 2001, короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення: за фактом добровільного обрання громадянки України ОСОБА_1 до незаконного органу влади, створеного на тимчасово окупованій території, а саме обрання на посаду "депутата совета муниципального образований городской округ города Первомайска лнр" (мовою оригіналу).
30.01.2024 громадянці ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Відповідно до наказу директора Золотівського ліцею № 16 Гірської міської територіальної громади Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_7 від 17.08.2022 № 53-к/тр "Про звільнення ОСОБА_1 " ОСОБА_1 з 31 серпня 2022 року з посади вчителя географії Золотівського ліцею № 16 Гірської міської територіальної громади Сєвєродонецького району Луганської області за угодою сторін, пункт 1 статті 36 КЗпП України.
Згідно із відомостями, що містяться у протоколі від 13.05.2024 № 4 засідання правління ГО "Золотий Дивосвіт" ОСОБА_1 виключено зі складу ГО "Золотий Дивосвіт".
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Приписами абзаців першого, другого пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228, визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.
Відповідно до пункту 1 Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 20.09.2022 № 3959/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.06.2011 № 759/19497, Міжрегіональні управління Міністерства юстиції України (далі - міжрегіональне управління) підпорядковуються Міністерству юстиції України та є його територіальними органами.
Згідно із підпунктом 4.46 пункту 4 вказаного Положення міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює відповідно до закону державну реєстрацію громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання, обласних, регіональних, республіканських, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських та місцевих організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів; державну реєстрацію статутів територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до положень абзацу третього пункту 14 частини першої статті 1 Закону України від 15.03.2003 № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань визначено Законом України від 22.03.2012 № 4572-VI "Про громадські об`єднання" (далі - Закон № 4572-VI).
Відповідно до частин першої-третьої статті 1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Відповідно до статті 2 Закону України від 25.03.1992 № 2229-ХІІ "Про Службу безпеки України" на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Статтею 24 цього Закону визначено обов`язки Служби безпеки України.
Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана: здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України (пункт 4); забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань (пункт 5); здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки (пункт 8).
Частиною першою статті 25 Закону № 4572-VI визначено, що припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:
1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;
2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (частина друга статті 25 Закону № 4572-VI).
Відповідно до статті 28 Закон № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.
Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16 липня 2019 року № 9-р/2019 (щодо конституційності так званого "закону про декомунізацію"), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Разом з тим, виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Щодо наявності чи відсутності в межах спірних правовідносин підстав, визначених статтею 28 Закону 4572-VI, для заборони громадського об`єднання, судом першої інстанції зазначено наступне.
Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Згідно із частинами першою-третьою статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються.
Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань.
Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Відповідно до положень Статуту ГО "Золотий Дивосвіт", затвердженого рішенням установчих зборів ГО "Золотий Дивосвіт" протокол № 1 від 05.09.2019, головною метою Організації є розвиток соціальної та організаторської активності учнівської молоді, підтримка та розвиток ініціатив учнів як у шкільному житті, так і у житті громади (пункт 3.1).
Згідно із пунктом 3.2 Статуту основними напрямами діяльності Організації є:
3.2.1. сприяння підвищенню громадської активності молодих людей міста Золотого;
3.2.2. сприяння відродженню та розвитку в молодіжній сфері національно - патріотичних та духовно - культурних традицій українського народу;
3.2.3. підтримка молодих людей в розробці та здійсненні прогресивних, інноваційних ідей у всіх галузях діяльності;
3.2.4. створення об`єднань, клубів за інтересами, визначення пріоритетів інтересів молоді і реалізація їх на практиці, об`єднання членів Організації на основі спільних програм і проектів;
3.2.5. створення належних соціально - економічних, морально - психологічних умов для повноцінного життя підлітка та молодої людини, оптимального її розвитку й виховання, зміцнення здоров`я;
3.2.6. дбайливе ставлення до природи, турботу про охорону навколишнього середовища.
Показаннями свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_8 підтверджується, що ГО "Золотий Дивосвіт" здійснювало передбачену Статутом діяльність, але з початку повномасштабного вторгнення рф на територію України активна діяльність ГО відсутня у зв`язку з перебуванням членів ГО в різних містах України та знаходженням їх у важких умовах, обумовленим вимушеним переміщенням з тимчасово окупованої території м. Золоте Первомайського району.
Крім того, наданими відповідачем фото та відео підтверджується патріотична діяльність ГО "Золотий Дивосвіт" до 24.02.2022.
Також свідки підтвердили, що ніхто з переміщених на підконтрольну Україні територію членів ГО "Золотий Дивосвіт" не здійснює пропаганди "руського миру", з ОСОБА_1 , яка залишилася на тимчасово окупованій території, спілкування не підтримують.
Натомість, представником відповідача надано докази, що 08.02.2024 Громадська організація "Золотий Дивосвіт" зверталася до Міністерства освіти і науки України з проханням підтримати звернення матері військовослужбовця ОСОБА_9 ОСОБА_10 з питання видачі диплому її синові, який півтора року захищав країну, і водночас був студентом, на момент звернення навчався заочно у Національному юридичному університеті імені Ярослава Мудрого, на факультеті "Прокуратура", другий рівень вищої освіти(магістерський) спеціальність "Право". У листопаді 2023 року завершив навчання, жодних заборгованостей по навчальним дисциплінам чи фінансових не мав. Але не склав ЄДКІ, тому не міг отримати диплом. Завдяки втручанню громадської організації військовослужбовець отримав диплом.
Щодо доводів позивача про наявність підстав для заборони ГО "Золотий Дивосвіт" у зв`язку з порушенням кримінальної справи відносно одного з засновників організації - ОСОБА_1 , суд зауважує, що заборона громадського об`єднання у відповідності до вимог статті 28 Закону № можлива у разі саме засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України.
Відносно ОСОБА_1 порушено кримінальне провадження за статтею 111-1 Кримінального кодексу України та вручено підозру в добровільному обранні громадянки України до незаконного органу влади, створеного на тимчасово окупованій території, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, але доказів її засудження за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України, позивачем та третьою особою суду не надано.
Суд враховує, що згідно із відомостями, що містяться у протоколі від 13.05.2024 № 4 засідання правління ГО "Золотий Дивосвіт", ОСОБА_1 виключено зі складу ГО "Золотий Дивосвіт".
Таким чином, позивачем не надано доказів того, що ГО "Золотий дивосвіт" утворене та здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України, що керівник та члени зазначеного об`єднання від імені останнього, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
З огляду на те, що позивачем не надано доказів наявності в діях ГО "Золотий Дивосвіт" порушення статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону № 4572-VI, не підтверджено здійснення саме відповідачем (а не одним з його засновників, який станом на дату розгляду справи виключений зі складу ГО) суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд першої інстанції прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону (примусовий розпуск) громадської організації не належать до задоволення.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відмову у задоволенні позову.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.
Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 р. у справі № 360/164/24 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 р. у справі № 360/164/24 - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 22 серпня 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя А.А. Блохін
Судді Т.Г. Гаврищук
А.В. Гайдар
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121183396 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні