ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" серпня 2024 р. справа № 300/3205/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимощука О.Л., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою ОСОБА_1
до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Єнокян Катерина Леонідівна (надалі, також - представник позивача, адвокат Єнокян К.Л.) в інтересах ОСОБА_1 (надалі, також - позивач, ОСОБА_1 ) 25.04.2024 звернулася в суд з позовною заявою до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України (надалі, також відповідач, ВЧ НОМЕР_1 НГУ), в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність ВЧ НОМЕР_1 НГ України щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 в повному обсязі;
- зобов`язати ВЧ НОМЕР_1 НГ України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 включно із застосуванням базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період проходження позивачем військової служби у ВЧ НОМЕР_1 НГУ з 11.01.2016 по 25.01.2018 йому не нараховувалася та не виплачувалася в повному обсязі індексація грошового забезпечення. Позивач, 21.03.2024 звернувся до відповідача із заявою стосовно виплати ОСОБА_1 заборгованості з індексації грошового забезпечення за період з січня 2016 року по січень 2018 року. Однак у відповіді ВЧ НОМЕР_1 НГУ від 26.03.2024 №0388 зазначено, про те, що за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 нарахування індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 проведено із застосуванням базового місяця січень 2008 року та методу обрахунку індексації, який визначено частиною 5 статті 4 Закону №1282 та абзацами 9, 11 пункту 5 Порядку, якими передбачено, що в разі, якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення». Однак, представник позивача звернула увагу, що відповідно до наданих відомостей, які містяться в картках про грошове забезпечення, за період з січня 2016 року по січень 2018 року індексація позивачу виплачувалась не в повному обсязі. З метою захисту порушеного права позивач через уповноваженого представника звернувся до суду з цією позовною заявою.
Представник позивача долучила до позовної заяви від 25.04.2024 заяву від 18.04.2024 про поновлення строку звернення до суду, в якій, наводячи причини пропуску ОСОБА_1 строку звернення до суду з цією позовною заявою, просила визнати такі причини поважними та поновити строк (а.с. 14-16).
Представник відповідача 26.04.2024 сформував в системі «Електронний суд» клопотання про повернення позову, в якому просив повернути позовну заяву ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, у зв`язку з непідтвердженням повноважень адвоката Єнокян К.Л. представляти інтереси ОСОБА_1 (а.с. 28-30).
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.04.2023 визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновлено ОСОБА_1 пропущений строк звернення до суду з цією позовною заявою; відмовлено у задоволенні клопотання представника ВЧ НОМЕР_1 НГУ від 26.04.2024 про повернення позову; відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с. 35-37).
До суду від представника відповідача 02.05.2024 надійшло сформоване 01.05.2024 в системі Електронний суд клопотання про залишення позовної заяви без руху, а 02.05.2024 - клопотання про витребування доказів.
Представник позивача адвокат Єнокян Катерина Леонідівна, в свою чергу, 03.05.2024 в системі Електронний суд сформувала заперечення на заяву про залишення позовної заяви без руху (а.с. 61,62), а представник відповідача 06.05.2024 сформував в системі «Електронний суд» додаткові пояснення щодо заперечень на заяву про залишення позовної заяви без руху (а.с. 65-67).
Ухвалою суду від 08.05.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 01.05.2024 про залишення без руху позовної заяви (а.с. 71-74).
Цією ж ухвалою задоволено клопотання представника Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 02.05.2024 про витребування доказів та витребувано у представника позивача адвоката Єнокян Катерини Леонідівни належним чином оформлені відповідні письмові докази.
Представник позивача 14.05.2024 подала до суду клопотання, згідно з яким просила долучити до матеріалів справи витребувані ухвалою від 08.05.2024 письмові докази (а.с. 78).
Надалі, від представника відповідача на адресу суду через систему «Електронний суд» 14.05.2024 надійшло клопотання про залишення позову без розгляду (а.с. 86-89).
Представник позивача 15.05.2024 подала заяву із запереченнями на заяву відповідача про залишення позовної без розгляду (а.с. 107,108), а представник відповідача 15.05.2024 подав заперечення на зазначене клопотання (заяву) представника позивача від 15.05.2024 (а.с. 114,115).
Суд, ухвалою від 20.05.2024 відмовив у задоволенні клопотання Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про залишення позовної заяви без розгляду у справі за №300/3205/24 (а.с. 119,120).
Представник відповідача сформував 22.05.2024 в системі Електронний суд клопотання про залишення позову без розгляду (а.с. 123-129), на яке представник позивача 24.05.2024 подала заперечення (а.с. 130,131) та у задоволенні якого ухвалою суду від 28.05.2024 теж відмовлено (а.с. 170-175).
ВЧ НОМЕР_1 НГУ скористалася правом подання відзиву, який 24.05.2024 був сформований в системі Електронний суд (а.с. 134-139). Так, у відзиві представник відповідача заперечив щодо задоволення позовних вимог ОСОБА_1 . На підтвердження своєї позиції зазначив, що під час проходження військової служби відповідач підвищував грошове забезпечення позивача тричі: в січні 2016 року на майже 17 %, що в грошовому виразі склало 1 130,46 гривень; в серпні 2017 року на 6,2%, що в грошовому виразі склало 494,37 гривень; в січні 2018 року ще на 0,4 %, що в грошовому виразі склало 32,50 гривень. Представник відповідача зауважив, що метою проведення індексації є створення механізму підвищення грошових доходів, який би дозволив частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг внаслідок інфляційних процесів. При цьому законодавство встановлює два різних способи досягнення цієї мети: шляхом збільшення розміру грошового доходу на розмір збільшення споживчих цін (індексу збільшення інфляції), що проводиться вже після подорожчання або шляхом підвищення розміру грошового доходу випереджаючим шляхом, тобто ще до того, як відбудеться подорожчання, враховуючи прогнозований рівень інфляції, що передбачено частиною 5 статті 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та абзацами восьмим десятим пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення. Вказав, що командувачем Національної гвардії України прийнято рішення про випереджаюче підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців Національної гвардії України шляхом виплати щомісячної премії в підвищеному розмірі, яка враховує прогнозований рівень інфляції. З урахуванням прогнозованих показників річної зміни індексу споживчих цін, схвалених постановою Правління Національного банку України від 18 серпня 2015 року №541 та на виконання вимог пункту 6 протоколу №3 засідання Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 року, з метою підвищення грошового забезпечення військовослужбовців Національної гвардії України, командувачем Національної гвардії України прийнято рішення та видано розпорядження від 04.02.2016 за № Р-5 «Про підвищення розмірів грошового забезпечення військовослужбовців Національної гвардії України». Згідно з пунктом 1.1 даного розпорядження доручено, відповідно до пункту 21.2 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні військовослужбовцям Національної гвардії України, затвердженої наказом МВС від 04.07.2014 № 638, з 01 січня 2016 року встановлювати підвищене щомісячне преміювання військовослужбовцям Національної гвардії України (крім військовослужбовців строкової служби) відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат служби, виходячи з асигнувань, затверджених кошторисом доходів і видатків на грошове забезпечення, у межах фонду преміювання. З огляду на це грошове забезпечення позивача збільшено в січні 2016 року на майже 17 %, в серпні 2017 року на 6,2%, а в січні 2018 року ще на 0,4 %, чим проведена індексація його грошового забезпечення шляхом випереджаючого підвищення розміру грошового забезпечення. Отже, грошове забезпечення позивача було проіндексоване згідно з нормами частини 5 статті 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», абзаців 8-10 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення та згідно з додатком 5 до цього Порядку. На підставі викладеного, просив позовну заяву ОСОБА_1 залишити без розгляду.
Адвокат Єнокян К.Л. 28.05.2024 сформувала в системі «Електронний суд» відповідь на відзив, в якій вказала на помилковість доводів представника відповідача, викладених у відзиві на позов та просила суд не брати такі доводи до уваги, а позовні вимоги задовольнити в повному обсязі (а.с.179,180).
Представник відповідача 03.06.2024 подав через систему «Електронний суд» заперечення на відповідь на відзив (а.с. 184-186), у яких повторно наголосив на збільшенні грошового забезпечення позивача у спірний період шляхом збільшення розміру премії, тобто випереджаючим методом. Зауважив, що сума індексації, яка розраховувалась саме з врахуванням базового місяця для обрахування - січень 2008 року, не перевищувала суми підвищення грошового забезпечення позивача. Саме тому в особистій картці на грошове забезпечення позивача і не вказані суми нарахування індексації вони були би вказані, якщо би рівень індексації перевищив рівень підвищення грошового забезпечення позивача, як зазначено у Додатку 5 до Порядку № 1078. Вказав на безпідставність позовних вимог ОСОБА_1 .
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив такі обставини.
Відповідно до копії військового квитка серії НОМЕР_2 від 21.11.1995, ОСОБА_1 з 11.01.2016 по 25.01.2018 проходив військову службу у ВЧ НОМЕР_1 НГУ (а.с. 20-22).
Адвокат Єнокян К.Л. 21.03.2024 звернулася до ВЧ НОМЕР_1 НГУ із заявою про виплату заборгованості індексації грошового забезпечення, в якій, серед іншого, просила нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з січня 2016 року по січень 2018 року включно з урахуванням базового місяця січня 2008 року (а.с. 11).
Представника позивача листом №0388 від 26.03.2024 повідомлено про те, що за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 нарахування індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 проведено із застосуванням базового місяця січня 2008 року та методу обрахунку, визначеного частиною 5 статті 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», абзацами 9-11 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення за рахунок підвищення розміру щомісячної премії.
Відповідно до особистої картки грошового забезпечення ОСОБА_1 , відомості про нарахування та виплату індексації за період 2016-2018 роки під час проходження служби у ВЧ НОМЕР_1 НГУ відсутні (а.с. 23,24).
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 індексації грошового забезпечення з урахуванням базового місяця січня 2008 року, позивач через уповноваженого представника звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з таких підстав та мотивів.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 за №2232-XII (надалі, також - Закон №2232-XII), військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній з обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Частиною 6 статті 2 Закону №2232-XII до видів військової служби віднесено, зокрема, військову службу (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів).
Згідно з частинами 1, 2 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 за №2011-XII (надалі, також - Закон №2011-XII), держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право, зокрема, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
При цьому, абзацом 2 частини 3 статті 9 Закону №2011-XII визначено, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-XII (надалі, також - Закон №1282-XII).
Статтею 2 Закону №1282-XII визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема оплата праці (грошове забезпечення).
Відповідно до положень статті 4 Закону №1282-XI, індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення, що поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників визначає Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17.07.2003, з наступними змінами та доповненнями (надалі, також - Порядок №1078).
Згідно з пунктом 1-1 вказаного Порядку № 1078, в редакції чинній до 15.12.2015, підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Пунктом 1-1 Порядку №1078 (зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 № 77, застосовується з 01.01.2016) визначено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка.
Пунктом 2 Порядку №1078 передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1078 (в редакції, яка діяла до 15.12.2015) у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1078 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013, який застосовується з 01.12.2015) у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.
Отже, до 01.12.2015 будь-яке зростання доходів громадян, в тому числі військовослужбовців, мало наслідком зміну базового місяця для нарахування індексації. Базовий місяць для обрахунку індексації не був прив`язаний до події зростання виключно тарифних окладів працівника.
Починаючи з грудня 2015 року обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється не індивідуально для кожного працівника в залежності від прийняття його на роботу або зростання його доплат та надбавок, а від моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку займає працівник. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (посадового окладу) за посадою, яку займає працівник, в тому числі військовослужбовець.
Пунктом 1 Постанови №1013 передбачено підвищення з 01.12.2015 посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та деяких інших працівників.
При цьому, підвищення окладів не стосувалось військовослужбовців. Тобто, Постановою №1013 були підвищені оклади майже в усіх галузях бюджетної сфери (за винятком працівників 1-3-го тарифних розрядів за ЄТС), окрім окладів у складі грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до особистої картки грошового забезпечення ОСОБА_1 , відомості про нарахування та виплату індексації за період 2016-2018 роки під час проходження служби у ВЧ НОМЕР_1 НГУ відсутні (а.с. 23,24).
Позивач вважає, що базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення у спірний період повинен бути січень 2008 року.
Суд звертає увагу, що з грудня 2015 року для визначення базового місяця для проведення індексації доходів необхідно обрати місяць, у якому заробітна плата працівника зросла за рахунок її постійних складових. Підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення посадових окладів особи. Тобто, початок відліку для обчислення індексу споживчих цін є місяць підвищення посадового окладу.
Таким чином, місяць, у якому відбулося підвищення оплати праці (суми її постійних складових), є базовим при проведенні індексації.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» №1294 від 07.11.2007 (надалі, також - Постанова №1294) грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Перелік одноразових додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Національної гвардії затверджено Додатком 25 до Постанови №1294.
Згідно з абзацом 5 пункту 5 Порядку №1078 у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
В свою чергу схему посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України, Національної гвардії затверджено Постановою №1294, яка набрала чинності з 01 січня 2008 року.
Отже, з набранням чинності Постановою №1294 відбулись зміни розміру тарифних ставок (посадових окладів) відповідних категорій військовослужбовців.
Таким чином, визначення базового місяця з грудня 2015 року залежить тільки від зміни розміру тарифної ставки (посадового окладу), яка вперше відбулась у січні 2008 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» № 1294 від 07 листопада 2007 року, яка набрала чинності 01 січня 2008 року та втратила чинність 01 березня 2018 року, у зв`язку з прийняттям наказу Міністерства оборони України «Про встановлення тарифних розрядів осіб офіцерського складу Збройних Сил України» № 90 від 01.03.2018.
Підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців за період з січня 2008 року по березень 2018 року, що є підставою для встановлення іншого базового місяця для проведення індексації, не відбувалося.
Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 28.09.2022 у справі №560/3965/21, від 31.05.2022 у справі №400/4491/20, від 26.01.2022 у справі № 400/1118/21, від 20.04.2022 у справі № 420/3593/20, від 23.03.2023 в справі №400/3826/21, від 18.04.2024 в справі №380/8618/21.
Таким чином, суд вважає помилковою позицію відповідача щодо виплати позивачу індексації грошового забезпечення шляхом виплати щомісячної премії в підвищеному розмірі, яка враховує прогнозований рівень інфляції. Такий вид виплати як премія не має постійного характеру, а виплата премії у підвищеному розмірі не є підвищенням доходу в розумінні Порядку №1078 для визначення базового місяця.
У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати (пункту 5 Порядку №1078).
З огляду на вищевикладене, з урахуванням пункту 5 Порядку №1078 індексація грошового забезпечення позивача за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 підлягає обчисленню з урахуванням базового місяця, що відповідає місяцю зміни тарифних ставок (окладів) військовослужбовців, тобто, січня 2008 року.
Суд зауважує, що повноваження державних органів стосовно визначення базового місяця індексації грошового забезпечення не є дискреційними, оскільки законодавцем установлено один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень - проведення індексації грошових доходів у разі перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, встановленого в розмірі 103 відсотки.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 29.11.2021 у справі №120/313/20-а, від 26.01.2022 у справі №400/1118/21, від 20.04.2022 у справі №420/3593/20, від 09.06.2022 у справі №600/524/21-а, від 12.05.2022 у справі № 580/3335/21, від 28.09.2022 в справі №560/3965/21, від 31.08.2023 в справі №320/12469/21.
З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку про те, що на ВЧ НОМЕР_1 НГУ покладається обов`язок проводити індексацію грошового забезпечення, у зв`язку з чим бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу індексації грошового забезпечення за час проходження військової служби в період з 11.01.2016 по 25.01.2018 із застосуванням базового місяця січня 2008 року є протиправною, відтак слід зобов`язати ВЧ НОМЕР_1 НГ України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 включно із застосуванням базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року.
Відтак, заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, що позивач не поніс судових витрат по сплаті судового збору, у зв`язку із звільненням від його сплати на підставі пункту 1 частини 1 статті 5 Закону України Про судовий збір.
Водночас представник позивача зазначила про понесення ним витрат на оплату правничої допомоги орієнтовно в розмірі 5900,00 грн, однак на момент ухвалення цього рішення доказів, які підтверджують фактичне понесення таких витрат не подано.
Враховуючи, що сторонами документально не підтверджено фактичне понесення судових витрат у справі, відсутні процесуальні підстави для їх розподілу.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статями 241-246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 11.01.2016 по 25.01.2018 із застосуванням базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення - січня 2008 року.
Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 включно із застосуванням базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення - січня 2008 року.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 ;
відповідач - Військова частина НОМЕР_1 Національної гвардії України, адреса: АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_3 ), код ЄДРПОУ - НОМЕР_4 .
Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121274267 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні