Справа № 815/4965/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бжассо Н.В.
за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,
за участі представників позивача адвоката Живори Є.В. (за ордером), Станєвої Л.Б., Ківалова С.М.,
за участі представника третьої особи ТОВ «Північтранс» адвоката Макаренко В.В. (за ордером),
розглянувши у відкритому судовому засідання в місті Одесі за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Ізмаїл Євротрансавто до Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв?язку Одеської обласної державної адміністрації за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товаритсво обмеженою відповідальністю «Північтранс», Приватне підприємство «Діамант», про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства Ізмаїл Євротрансавто до Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товаритсво обмеженою відповідальністю «Північтранс», Приватне підприємство «Діамант», за результатом розгляду якого, з урахуванням уточненого позову від 22.12.2021 року, позивач просить суд:
Визнати протиправним та скасувати рішення Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по визначенню переможців конкурсів №3 від 03.08.2017 року про визнання ПАТ Північтранс переможцем конкурсу на об`єкти №3 (маршрут Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (маршрут Ізмаїл АС Болград АС), а також перевізника претендента, який за результатами розгляду посів друге місце (ПП Діамант);
Визнати протиправним та скасувати наказ №25/0-2017 від 04.08.2017 року Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів;
Зобов`язати Обласний конкурсний комітет з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування прийняти рішення, яким визнати ПП Ізмаїл Євротрансавто переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС);
Зобов`язати Одеську обласну державну адміністрацію в особі Департамента економічної політики та стратегічного планування видати наказ «Про введення в дію рішення Обласного конкурсного комітету щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу» із зазначенням ПП Ізмаїл Євротрансавто переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року, залишеним без змін постановою П?ятого апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відповідно до постанови Верховного Суду від 30 квітня 2020 року, касаційну скаргу Приватного підприємства «Ізмаїл Євротрансавто» задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року та постанову П?ятого апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року в цій справі скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15.05.2020 року справу прийнято до провадження суддею Бжассо Н.В. та призначено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 01.07.2017 року Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури в порядку, передбаченому ст. 43-46 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 28 Порядку № 1081 був оголошений конкурс з перевезення пасажирів на приміських та міжміських маршрутах загального користування в Одеській області на 78 маршрутах. ПП Ізмаїл Євротрансавто подало документи на участь у конкурсі на об`єкти конкурсу № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (Ізмаїл АС Болград АС) та, в порядку передбаченому п.п. 29-39 Порядку № 1081 від 03.12.2008 року, ст. 46 ЗУ «Про автомобільний транспорт», подало окремі заяви по формі, а також з ціллю перевірки дійсності наданих даних, для участі в конкурсі і забезпеченні безпеки та належного рівня якості перевезення додаткові документи в об`ємі, які рекомендовані організатором конкурсу. Однак, протоколом 40 засідання обласного конкурсного комітету від 03.08.2017 року переможцем конкурсу по об`єкту № 3 було визнано ПАТ Північтранс. Також, ПАТ Північтранс на підставі 40-го засідання обласного конкурсного комітету був визнаний переможцем конкурсу по об`єкту № 50. Друге місце за результатами конкурсу зайняло ПП Діамант. 04.08.2017 року наказом Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури № 25/10-2017 було введено в дію рішення 40-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників переможців конкурсу, вирішено укласти відповідні договори з перевізниками, які були визнані переможцям конкурсу. Однак, відповідно до матеріалів, доданих до листа Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури від 23.08.2017 року вбачається, що в документах для участі в конкурсі, які надані ПАТ Північтранс та ПП Діамант на об`єкти № 3 та № 50, недостовірні дані, які були використані конкурсним комітетом для прийняття оскаржуваних рішень. Позивач вказує, що бали ПАТ Північтранс були нараховані як претенденту, у якого протягом року до проведення конкурсу знаходились в штаті більше 150 людей, а той час як у відповідності з штатним розписом, наданим ПАТ Північтранс, станом на 01.04.2017 рік в Ізмаїльській автоколоні № 10 знаходяться по штату 21 людина. Крім того, в анкеті, поданій ПАТ Північтранс для участі у конкурсі в цілому по підприємству зазначено кількість робітників, які працюють на повну ставку і знаходяться в штаті підприємства не менше року до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів 12; кількість працівників, які працюють на повну ставку та знаходяться в штаті підприємства не менше року до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний огляд стану здоров`я водіїв 7. При цьому, з інформації яку має позивач, саме через відсутність спеціалістів в автоколоні № 10 ПАТ Північтранс уклало договір з багатопрофільним малим підприємством Олімп на проведення щоденного перед рейсового огляду транспортних засобів та проведення щоденного огляду стану здоров`я водіїв. Також, ПП Діамант для участі у конкурсі по об`єкту № 50 надало штатний розпис по підприємству в цілому, але не окремо по окремому підрозділу підприємства, яке знаходиться в м. Ізмаїл. Крім того, поданий штатний розпис складено 01.07.2017 року та не може бути підставою для нарахування балів відповідно до Додатку № 4 Порядку № 1081. В документах поданих ПП Діамант відсутні документи, які підтверджують спеціалізацію осіб, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, а також осіб, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв.
Також, представник позивача вказує, що ПП «Діамант» та ПАТ «Північтранс» були відсутні ліцензії на здійснення медичної практики. Також, із наданих ПАТ Північтранс документів на робітників, які здійснюють випуск водіїв на лінію із 7 осіб медичних робітників, відповідну спеціалізацію мають тільки 4. Крім того, із наданих документів ПАТ Північтранс також вбачається, що двоє осіб із звіту форми 1ДФ не відпрацювали на підприємстві календарний рік. Також двох осіб мають кваліфікацію фельдшер, яка не відповідає вимогам п. 13 Ліцензійних умов, затверджених постановою КМУ № 1001 від 02.12.2015 року. З урахуванням того, що ПАТ Північтранс має колони в м. Одесі, м. Дніпро, м. Кривий ріг, м. Ізмаїл та технічні бази ПАТ Північтранс розташовані на відстані більше 100 км одна від одної, відповідно до Порядку № 4 необхідно 8 осіб, які здійснюють щоденний огляд стану здоров`я водіїв. Із наданих документів ПП Діамант документів на працівників, як іздійснюють випуск водіїв на лінію із 7 осіб медичних працівників один відсутній у звіті 1ДФ, двоє мають кваліфікацію акушерка. З урахуванням знаходження технічних баз ПП Діамант в трьох населених пунктах на відстані більше 100 км одна від одної необхідно 6 осіб, однак із семи заявлених, лише чотири спеціалісти відповідають вимогам ліцензійних умов.
Крім того, представник позивача зазначив, що ПАТ Північтранс та ПП Діамант порушено порядок здійснення щоденного контролю за технічним станом транспортних засобів. ПАТ Північтранс повинно мати 12 осіб, які здійснюють щоденний контролю за технічним станом транспортних засобів, однак із 12 пред`явлених спеціалістів тільки 4-ро значаться в формі 1ДФ. ПП Діамант повинно мати 9 осіб, проте із заявлених дев`яти спеціалістів лише шість працювали на повну ставку протягом року. Таким чином, конкурсний комітет зобов`язаний був прийняти рішення про не допуск до участі у конкурсі ПАТ Північтранс та ПП Діамант, оскільки ними не виконано умови, передбачені Додатком № 4 Порядку № 1081.
Представник позивача вказує, що згідно листа Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації транспортний засіб, заявлений ПАТ Північтранс для участі у конкурсі по об`єкту № 3 «Ізмаїл АС - Василівка», а саме а/м БАЗ А 079.24 держ. Номер НОМЕР_1 , здійснює перевезення пасажирів на приміських та міжміських маршрутах, які не виходять за територію Дніпропетровської області, відповідно до договорів укладених з Дніпропетровською обласною державною адміністрацією. Крім цього, інші автомобілі, які були заявлені для участі в конкурсі по іншим об`єктам, також використовуються для приміських та міжміських маршрутах, які не виходять за межі Дніпропетровської області.
Також представником зазначено, що 01.01.2017 року з причин відсутності спеціалістів в Ізмаїльській автоколоні № 10, ПАТ Північтранс укладено з багатопрофільним малим підприємством Олімп договір № 7 про надання послуг на проведення щоденного перед рейсового огляду транспортних засобів і проведення щоденного огляду стану здоров`я водіїв, згідно направленням, які обслуговуються ПАТ Північтранс, проте в БМП Олімп відсутня ліцензія на здійснення медичної практики та відсутній сертифікат відповідності послуг пасажирського автомобільного транспорту. Із наданих ПАТ Північтранс документів, а саме відсутність документів, які могли б підтвердити відповідність транспортних засобів екологічним нормам Евро-2, вбачається, що відповідачем порушений порядок нарахування балів.
04.06.2020 року від представника відповідача, Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації, до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник зазначає, що відповідно до пункту 37 постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» (надалі - Порядок) достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу. Процедура проведення такої перевірки не визначена. Враховуючи зазначене, для перевірки достовірності інформації, отриманої від перевізників-претендентів, управлінням транспортно-комунікаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації, як організатором конкурсу, було направлено листи-запити, а саме:
лист від 19.07.2017 №04-07/493 до перевізників-претендентів на участь у конкурсі який відбувся 3 серпня 2017 року, з проханням надати додаткову інформацію іля визначення достовірності отриманої інформації;
лист від 19.07.2017 №04-07/495 до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області, з проханням надати інформацію про наявність несплачених штрафних санкцій накладених Укртрансбезпекою, неоскаржених у судовому порядку, та інформації по транспортних засобах перевізників-претендентів.
лист від 19.07.2017 №04-07/497 до Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Одеській області та лист від 19.07.2017 №04-07/498 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Одеській області, з проханням надати інформацію щодо наявності не сплачених штрафних санкцій накладених на водіїв перевізника-претендента відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку, наявність та кількість ДТП по вині водія перевізника, у яких є загиблі, кількість ДТП з зини водія перевізника, у яких є постраждалі, кількість порушень, передбачених ст.130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, кількість наявних технічно справних автобусів, а також інформацію щодо автобусів (марка, держ. номер), які за своїм технічним станом не можуть бути задіяні на регулярних пасажирських перевезеннях.
На підставі інформації, поданої перевізником, та відомостей, які надали контролюючі органи у відповідь на запити Організатора, було встановлено достовірність усіх документів та нараховано бали ПАТ «Північтранс» та ПП «Діамант». Зазначений факт проведення управлінням всебічної і об`єктивної перевірки підтверджено рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2018 та П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.04.2019. Саме тому, враховуючи відсутність в діях управління будь-яких ознак неправомірності, а також правової природи рішення конкурсного комітету як колегіального органу, задоволення вимоги позивача щодо визнання рішення незаконним та його скасування не підлягає задоволенню.
Другою вимогою позивача є скасування наказу управління від 04.08.2017 N 25/О-2017 «Про введення в дію рішення конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу». Представник відповідача вказує, що зазначена вимога в жодному разі не може бути задоволена судом, оскільки зворотне призведе до порушення прав та законних інтересів інших перевізників, які були визнані переможцями на інших об`єктах конкурсу та право обслуговування автобусних маршрутів яких встановлено зазначеним наказом. Крім того, відповідно до Порядку, який діяв на момент прийняття оскаржуваного рішення, введення в дію рішення конкурсного комітету - обов`язок, а не право Організатора.
Також, представник відповідача вважає, що третя та четверта вимоги позивача повністю суперечать чинному законодавству України у сфері організації автомобільних перевезень. Правовий механізм визначення обласним конкурсним комітетом нового перевізника -переможця без проведення повторного конкурсу відсутній. Також, представник відповідача вказує про закриття автобусного маршруту Ізмаїл АС- Болград АС, який було винесено на розгляд конкурсним комітетом об`єктом № 50.
10.06.2020 року від представника приватного підприємства Діамант надійшли письмові пояснення, в яких представник зазначає, що на конкурс, що відбувся 03.08.2017 року, ПП «Діамант» до конкурсного комітету, було надано, пакет документів, згідно п. 29 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» № 1081 від 03.12.2008 року (далі - Порядок), а також перелік документів, що містився в оголошенні газети «Одеські вісті» від 01.07.2017 року, згідно з додатковими умовами конкурсу, що встановлює організатор. Вказаний пакет документів містив штатний розклад підприємства, що необхідно подати згідно з п. п. 10 п.29 Порядку. Про існування норм у профільному законодавстві, що регламентують необхідність подання на розгляд конкурсному комітету штатного розкладу по відокремленому підрозділу їм не відомо. На конкурс, що відбувся 03.08.2017 року, ПП «Діамант» до конкурсного комітету було надано пакет документів, згідно п. 29 Постанови Кабінету міністрів України «Про затвердження порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» № 1081 від 03.12.2008 року, а також перелік документів, що містився в оголошенні газети «Одеські вісті» від 01.07.2017 року, згідно з додатковими умовами конкурсу, що встановлює організатор. Вказаний пакет документів містив штатний розклад підприємства, затверджений 30.06.2017 року, а також податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (далі - Форма 1ДФ) за останні повні два квартали, як того вимагає п.п. 10 п. 29 Порядку. Згідно з п. 15 ст.7 (Перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню) Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», законодавець вимагає отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики. Однак проведення перед та після рейсового огляду стану здоров`я водіїв, що перевізник повинен здійснювати в ході провадження діяльності з перевезення пасажирів, згідно з Законом України «Про автомобільний транспорт», а також Ліцензійними умовами з перевезення пасажирів, не є, господарською діяльністю з медичної практики
24.06.2020 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позову, згідно з якою представник позивача наполягає на задоволенні позовних вимог.
10.07.2020 року від представника третьої особи публічного акціонерного товариства Північтранс надійшли письмові пояснення в яких представник зазначає, що відповідно до п.29 Порядку ПАТ «Північтранс» надало до конкурсного комітету пакет документів, а також перелік документів, що містився в оголошенні газети «Одеські вісті» від 01.07.2017 року, згідно з додатковими умовами конкурсу, що встановлює організатор. Так зазначений пакет документів містив штатний розпис робочих та штатний розпис керівників, фахівців ПАТ «Північтранс», які були затверджені наказом по підприємству від 31.03.2017 року №87/1, а також податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (оплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) за останні повні два квартали. Твердження позивача, що ПАТ «Північтранс» була надана організатору недостовірна інформація, щодо кількості працівників по штатному розпису, а саме то, що у впродовж року до проведення конкурсу по штату в ПАТ «Північтранс» знаходилось більш 150 чоловік, в той час, відповідно до штатного розпису в Ізмаїльській колоні №10 числиться по штату 21 чоловік є безпідставними ,оскільки відповідно до штатного розпису робочих та штатну розпису керівників, фахівців ПАТ «Північтранс», які були затверджені наказом по підприємству від 31.03.2017 року №87/1, на підприємстві не передбачено будь-яких відокремлених підрозділів, філій та інше, які б мали свій штатний розпис, тобто співробітники Ізмаїльської автоколони №10 є штатними робітниками ПАТ «Північтранс». Відповідно до п.п. № 1.4. «Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів», якій затверджений наказом №65/80, МОЗ України та МВС України від 31.01.2013року, щозмінному перед рейсовому та після рейсовому медичним оглядам підлягають водії транспортних засобів підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб-підприємців, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, а п.п. 1.8. зазначеного Положення встановлено, що щозмінні перед рейсові та після рейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів здійснюються лікарями лікувального профілю та/або молодшими медичними працівниками з медичною освітою, зазначене свідчить, про те, що перед рейсовий та після рейсові медичні огляди водіїв, які здійснюються на підприємстві не є окремим видом господарської діяльності підприємства-перевізника, і не підлягає ліцензуванню відповідно до зазначених вище Ліцензійних умов. Також представник вказує, що медичні працівники ПАТ «Північтранс», які виконують щоденний медичний перед рейсовий огляд, відповідають ліцензійним вимогам в повному обсязі, та відповідно до пункту 29 Порядку, вимоги щодо обов`язкового надання документів, що підтверджують спеціалізацію працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв, відсутні. Стосовно наявності матеріально-технічної бази ПАТ «Північтранс», яка розташована за адресою: Одеська область, м.Ізмаїл, вул.Чехова, 4, до конкурсного комітету були подані Сертифікат відповідності послуг серії ВГ №528393, виданий ПАТ «Північтранс» на матеріально-технічну базу, розташовану за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Чехова, 4, згідно якого ПАТ «Північтранс» пройшло перевірку на відповідність діючому законодавству України в галузі автомобільного транспорту, зокрема на відповідність ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, затверджених постановою КМУ від 02.12.2015 року №1001. Також додатково до конкурсного комітету було надано копії витягів №37612750 від 15.05.2015 р. та №37609148 від 15.05.2015 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на нежитлові будівлі за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Чехова, 4. Таким чином відповідно до умов проведення конкурсу, що відбувся 03.08.2017 року, ПАТ «Північтранс» було надано повний додатковий пакет документів, що містився в оголошенні, а саме: належним чином завірені копії документів, що підтверджують законні підставі здійснення щоденного контролю за технічним станом транспортних засобів, та щоденного огляду стану здоров`я водіїв та ін., а тому позовні вимоги є необґрунтованими.
Ухвалою суду від 04.09.2020 року витребувано від багатопрофільного малого підприємства «Олімп» докази та зупинено провадження у справі.
26.05.2021 року витребувано від багатопрофільного малого підприємства «Олімп» надійшли докази на виконання ухвали суду про витребування доказів.
Ухвалою суду від 14.12.2021 року, занесеною до протоколу судового засідання, провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 14.12.2021 року, занесеною до протоколу судового засідання, здійснень заміну третьої особи з ПАТ «Північтранс» на ТОВ «Північтранс».
29.12.2021 року суд прийняв до розгляду уточнений позов.
Ухвалою суду від 06.02.2024 року суд залучив до участі у справі у якості другого відповідача Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв?язку Одеської обласної державної адміністрації та розпочав розгляд справи спочатку, призначивши підготовче засідання на 05.03.2024 року.
Ухвалою суду від 03.04.2024 року, яка занесена до протоколу судового засідання, суд закрив підготовче провадження і призначив справу до судового розгляду по суті.
В судовому засідання представники позивача позовні вимоги підтримали, просили адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
28.12.2021 року від представника відповідача, Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації надійшла заява про розгляду справи без його участі.
10.06.2020 року від представника ПП «Діамант» надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.
Суд вислухав представників сторін, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
01.07.2017 року в газеті «Одеські вісті» Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури розміщено оголошення про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських маршрутах загального користування в Одеській області, в тому числі на маршрут № 3 «Ізмаїл АС - Василівка» та маршрут № 50 «Ізмаїл АС-Болград АС» (а.с. 42 т. 3).
З метою участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському маршруті загального користування № 50 (Ізмаїл АС- - Болград АС) приватне підприємство «Діамант» подало заяву, до якої додано нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів; копію сертифікату відповідності відносно послуг з перевезення пасажирів серія ВГ № 528524; анкету згідно з додатком № 5 до Порядку проведення конкурсу; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; копію свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності; копія протоколу перевірки та адаптації тахографів; копі штатного розпису; інформація про відсутність транспортних засобів, що пристосовані для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями; довідка про те, що плата за участь у конкурсі не вносилась, у зв`язку із відсутністю такої вимоги в оголошенні; довідку про відсутність копій ліцензійних карток на автобуси; копії податкових розрахунків сум доходу за останні 2 квартали, а саме з січня 2017 до червня включно 2017 року (форма 1 ДФ) (а.с. 54-115 т. 3).
Також, заяву про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському маршруті загального користування № 50 (Ізмаїл АС- - Болград АС) було подано Публічним акціонерним товариством «Північтранс», до якої додано: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, які пропонуються для використання на маршруті; довідка довільної форми з інформацією про те, що перевізником-претендентом не вносилась плата за участь у конкурсі у зв`язку з відсутністю такої вимоги в оголошенні конкурсу; анкета; інформація про відсутність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті; копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форми № 1ДФ) за останні повні два квартали; копію сертифікату відповідності; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав їх використання перевізником; копію листа в.о. директора Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проективний інститут» міністерства інфраструктури України Редзенюк А.М. від 10.06.2016 року № 1.15-15/1803/1851; довідку про відсутність ліцензійних карток (а.с. 1-266 т. 4).
Приватним підприємством «Ізмаїл Євротрансавто», також, було подано заяву про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському маршруті загального користування № 50 (Ізмаїл АС- - Болград АС), до якої додано нотаріально завірена копія ліцензії; перелік транспортних засобів, що пропонують до використання на автобусному маршруті; завірена копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; перелік транспортних засобів пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на маршруті; анкета відповідно до пункту 32 Порядку; завірена копія штатного розпису; завірені копії податкового розрахунку сум доходу (форма 1ДФ) за друге півріччя 2017 року; завірена копія протоколу перевірки та адаптації тахографу до транспортного засобу; завірені копії наказів щодо приймання на роботу працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом автобусів, та які проходять щоденний огляд стану здоров`я водіїв; завірені копії дипломів працівників, які здійснюють щоденний огляд технічного стану здоров`я водіїв, та свідоцтва професійної підготовки працівників, які здійснюють контроль технічного стану автобусів; перелік транспортних засобів, які використовуються для перевезення пасажирів, станом на 13.07.2017 року; завірені копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, які підтверджують право власності ПП «Ізмаїл Євротрансавто»; інформація щодо фактичної кількості водіїв у штаті претендента; відомості про матеріально-технічне забезпечення суб`єкта господарської діяльності, його кваліфікаційні та інші можливості для забезпечення здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом; завірені копії документів підтверджуючі, що транспортні засоби відповідають екологічним нормам рівня «ЄВРО-2»; завірена копія свідоцтва про проходження навчання (водіями) з надання першої медичної допомоги; копія наказу про закріплення водіїв за рухомим складом; завірена копія сертифікату відповідності на послуги з перевезення пасажирів автобусами; копія листа Ізмаїльського МРУЮ Одеської області про відсутність заборгованості; довідка про відсутність ліцензійних карток; довідка про відсутність плати за участь у конкурсі; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автомобільному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником (а.с. 1-140 т. 6).
Крім того, з метою участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування № 3 (Ізмаїл АС - Василівка) Публіче акціонерне товариство «Північтранс», подало заяву, до якої додано: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, які пропонуються для використання на маршруті; довідка довільної форми з інформацією про те, що перевізником-претендентом не вносилась плата за участь у конкурсі у зв`язку з відсутністю такої вимоги в оголошенні конкурсу; анкета; інформація про наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті; копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форми № 1ДФ) за останні повні два квартали; копія сертифікату відповідності; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав їх використання перевізником; копію листа в.о. директора Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проективний інститут» міністерства інфраструктури України Редзенюк А.М. від 10.06.2016 року № 1.15-15/1803/1851; довідку про відсутність ліцензійних карток (а.с. 1-273 т. 5).
Також заяву про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування № 3 (Ізмаїл АС - Василівка) подано Приватним підприємством «Ізмаїл Євротрансавто», до якої додано нотаріально завірену копію ліцензії; довідку про відсутність ліцензійних карток; перелік транспортних засобів, що пропонують до використання на автобусному маршруті; завірені копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; перелік транспортних засобів пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на маршруті; анкета відповідно до пункту 32 Порядку; завірені копії штатного розпису; завірені копії податкового розрахунку сум доходу (форма 1ДФ) за друге півріччя 2016 року та перше півріччя 2017 року; завірені копії наказів щодо приймання на роботу працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом автобусів, та які проходять щоденний огляд стану здоров`я водіїв; завірені копії дипломів працівників, які здійснюють щоденний огляд технічного стану здоров`я водіїв, та свідоцтва професійної підготовки працівників, які здійснюють контроль технічного стану автобусів; перелік транспортних засобів, які використовуються для перевезення пасажирів, станом на 14.07.2017 року; завірені копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, які підтверджують право власності ПП «Ізмаїл Євротрансавто»; інформація щодо фактичної кількості водіїв у штаті претендента; відомості про матеріально-технічне забезпечення суб`єкта господарської діяльності, його кваліфікаційні та інші можливості для забезпечення здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом; завірені копії документів підтверджуючі, що транспортні засоби відповідають екологічним нормам рівня «ЄВРО-2»; завірена копія свідоцтва про проходження навчання (водіями) з надання першої медичної допомоги; копія наказу про закріплення водіїв за рухомим складом; завірена копія ліцензії на медичну практику щодо випуску водіїв на лінію; завірена копія сертифікату відповідності на послуги з перевезення пасажирів автобусами; копія листа Ізмаїльського МРУЮ Одеської області про відсутність заборгованості; довідка про відсутність ліцензійних карток; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автомобільному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником (а.с. 117-249 т. 3).
Відповідно до витягу з протоколу 40-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування (далі Протокол) членами комісії на засіданні розглянуто питання щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування, а саме питання щодо укладання нового договору на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування № 50 Ізмаїл АС Болград АС, № 3 Ізмаїл АС Василівка (а.с. 34-41 т. 3).
Конкурсним комітетом при розгляді питання щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування об`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС та об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка була визначена кількість балів претендентів, про що зазначено в рішенні, оформленому протоколом 40-го засідання засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування. Як вбачається з витягу з Протоколу серед претендентів на об`єкти № 3, № 50 найбільший бал одержало ПАТ «Північтранс».
При голосуванні по об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка при визначенні переможцем конкурсу ПАТ «Північтранс», «за» проголосувало 9, проти 1, утрималось 1.
При голосуванні по об`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС при визначенні переможцем конкурсу ПАТ «Північтранс», «за» проголосувало 7, проти 1, утрималось 2.
04 серпня 2017 року наказом Управління транспортно-комунаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації № 25/0-2017 введено в дію рішення 40-го засідання обласного конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол № 13 від 04.08.2017 року) (а.с. 78 т. 2).
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про автомобільний транспорт», забезпечення організації пасажирських перевезень покладається: на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.
Згідно ст. 43 ЗУ «Про автомобільний транспорт», визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Відповідно до ст. 44 ЗУ «Про автомобільний транспорт», організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення. У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років. У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років.
Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.
Згідно ст. 45 ЗУ «Про автомобільний транспорт», у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.
До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.
Відповідно до ст. 34 Закону, автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування визначена Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 р. № 1081, який є обов`язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками. (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно п. 29 Порядку № 1081, для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні); перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою "з місцем водія/без місця водія"), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу; копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації); перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність; анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку; копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали.
Комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.
Відповідно до п. 32 Порядку № 1081, до заяви автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
Згідно п. 37 Порядку № 1081, достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.
Пунктом 12 Порядку № 1081 визначено, що конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Пунктом 67 Порядку № 1081 встановлено, що інформація, що міститься в документах, поданих перевізниками-претендентами для участі у конкурсі, повинна бути достовірною за станом на момент подання документів для участі в конкурсі.
Відповідно до п. 40 Порядку № 1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками: наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання); наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу; наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями; наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення); строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації); наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам; наявність та характеристика виробничої бази; умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу; умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом; умови виконання регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів; досвід роботи перевізника-претендента; наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху, транспортного законодавства, ліцензійних умов; якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу; інвестиційний розвиток суб`єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності; умови контролю за станом здоров`я водіїв.
Додатком 4 до Порядку 1081, передбачено нарахування балів за середньооблікову кількість працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку відповідна кількість балів нараховується в залежності від виду сполучення на який претендує перевізник-претендент (міський, приміський, міжміський маршрут) та від середньооблікової кількості зазначених працівників.
Для визначення достатньої середньооблікової кількості працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку, організатором використовувалась наявна інформація із штатного розпису ПАТ Північтранс та ПП «Діамант», копії яких було додано до документів на участь у конкурсі та копії податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку.
Додатком 4 до Порядку 1081, передбачено нарахування балів за наявність не менш як трьох працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічний станом транспортних засобів та не менш як двох працівників, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв.
Для визначення достатньої кількості працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, та працівників, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв, працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, організатором використовувалась наявна інформація із штатного розпису ПАТ Північтранс та ПП «Діамант», копії яких були додані до документів на участь у конкурсі, копії наказів про прийняття на роботу, дипломів та індивідуальний податкових номерів працівників, що здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв, наданих перевізником-претендентом ПАТ Північтранс та ПП «Діамант» у відповідь на запит організатора конкурсу та копії податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за останні повні чотири квартали до дати оголошення конкурсу.
Як вбачається з анкети, поданої до заяви на участь у конкурсі ПАТ Північтранс вказано про наявність 12 працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та наявність 7 працівників що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв (а.с. 259-260 т. 4).
ПП «Діамант» у анкеті, поданої до заяви на участь у конкурсі, вказано про наявність 3 працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та наявність 2 працівників що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв (а.с. 60-61 т. 3).
Також, додатково, в підтвердження зазначеної інформації ПАТ Північтранс та ПП «Діамант» було надано організатору конкурсу копії наказів про прийняття на роботу робітників, копії дипломів та індивідуальних податкових номерів працівників, що здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв та копії податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (а.с. 10-74 т. 2, 89-96 т. 2, 99-185 т. 2).
Крім того, в анкеті ПАТ Північтранс було зазначено середньооблікову кількість працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менш встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку у кількості 756 осіб, а ПП «Діамант» 70 осіб, копії відповідних штатних розписів була надано до документів на участь у конкурсі та копії податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого)на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма №1ДФ) за останні повні чотири квартали до дати оголошення конкурсу.
Разом з тим, скасовуючи рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року та постанову П?ятого апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року, якими у задоволенні позовних вимог ПП «Ізмаїл Євротрансавто» відмовлено, Верховний Суд вказав: «…суди встановили, що докази про те, що наведені конкурсантами відомості є недостовірними, в матеріалах справи відсутні.
64. За таких обставин, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що для вирішення даного спору не має значення коли саме був затверджений штатний розпис учасника конкурсу, оскільки працедавцю надано право міняти структуру підприємства, чисельність працівників, їх склад, розмір зарплати і періодичність таких змін законодавством не передбачена. Основним у цьому питанні є те, що відомості, зазначені перевізником, повинні бути достовірним та підтверджуватися відповідними доказами.
65. Водночас, Верховний Суд наголошує про те, що цей висновок судів не повинен суперечити та нівелювати вимогу Порядку № 1081, за пунктом 29 якого для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, а також, зокрема анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку; копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали.
66. Верховний Суд зауважує, що для надання правової оцінки діям учасників справи в спірних правовідносинах обов?язково слід виходити з того, для досягнення якої саме мети законодавець обумовив подання тих чи інших документів конкурсантами, а також з?ясувати яку вони несуть інформацію та важливість цієї інформації для оцінки конкурсантів та результатів конкурсу, чи може бути підтверджена така інформація іншими поданими документами.
67. Так, Порядок №1081 визначає форму анкети, в якій зазначається інформація, що буде врахована під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
68. Водночас, Перелік показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів (Додаток №4 до Порядку № 1081) передбачає серед показників, які оцінюються конкурсним комітетом та для яких визначено механізм нарахування балів, такі показники як середньооблікова кількість працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку (пункт 2), а також наявність не менш як трьох працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, не менш як двох працівників, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв (пункт 3).
69. В тексті Додатку № 4 міститься застереження, що бали нараховуються у разі якщо працівники, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, та працівники, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв, працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу.
72. Зважаючи на це та виходячи з системного аналізу норм Порядку №1081, які в спірних правовідносинах є імперативними в частині зазначення перевізником достовірної інформації щодо кількості працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та щоденний огляд стану здоров?я водіїв, оскільки пріоритетність поданої інформації підтверджує нарахування додаткових балів конкурсанту-перевізнику, що, в подальшому, матиме вплив на рішення конкурсної комісії в частині оголошення переможця конкурсу, Верховний Суд звертає увагу на таке.
73. Порядок № 1081 передбачає надання конкурсантами копії штатного розпису, що за змістом цього нормативно-правового акта є підтвердженням останніми, зокрема та не виключно, відомостей про наявну у них фактичну кількість штатних посад, яку в період, що підлягає дослідженню під час конкурсу, могли обіймати працівники, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, та працівники, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв. Лише виходячи з кількості передбачених штатним розписом посад за період, що перевіряється організатором та/або робочим органом, можливо зробити достовірний висновок про те, що такі працівники реально працювали на підприємстві на повну ставку та перебували у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу. Водночас, ні надані накази про прийняття на роботу таких працівників, ні відомості форми №1ДФ не підтверджують цього, оскільки не містять інформації про кількість штатних посад, які одночасно були передбачені штатним розписом підприємства у певний період часу та могли бути зайняті працівниками певної спеціалізації на повну ставку, а не за сумісництвом. Втім, подання документу, що підтверджує такі відомості є обов?язковим, оскільки ця інформація підлягає оцінці під час конкурсу з проставленням відповідної кількості балів, за підсумком яких визначається переможець конкурсу.
74. Поряд з цим, Верховний Суд враховує, що заперечуючи факт надання МП «Олімп» на адресу ПАТ «Північтранс» послуг щодо проведення медогляду водіїв та технічного огляду рухомого складу на стадії апеляційного розгляду позивач заявив клопотання щодо витребування у надавача послуг МП «Олімп» копій журналів випуску на лінію транспортних засобів та копії журналів медичного огляду водіїв ПАТ «Північтранс». Це клопотання задоволене судом, проте відповідна ухвала суду не отримана МП «Олімп» та не виконана.
80. Проте, в матеріалах справи відсутні відомості про те чи з`ясовували суди першої та апеляційної інстанцій відомості про надання претендентами вказаної інформації у необхідному обсязі, оскаржувані рішення судів лише містять висновок про те, що для вирішення даного спору не має значення коли саме був затверджений штатний розпис учасника конкурсу, оскільки працедавцю надано право міняти структуру підприємства, чисельність працівників, їх склад, розмір зарплати і періодичність таких змін законодавством не передбачена. Водночас суди правильно підсумували, що основним у цьому питанні є те, що відомості, зазначені перевізником, повинні бути достовірним та підтверджуватися відповідними доказами, однак залишили поза увагою законодавчо обумовлену вимогу щодо повноти поданої інформації.
81. За цих обставин, Верховний Суд доходить висновку про те, що судами попередніх інстанцій при вирішенні справи встановлені суперечності щодо документів, необхідність подання яких обмовлена вимогами організатора конкурсу та законодавством, що регулює це питання, а також документами, які фактично подавалися учасниками спірного конкурсу.
82. Вказані обставини ставлять під сумнів належне здійснення відповідачами перевірки інформації щодо кількості працівників, які працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та щоденний огляд стану здоров?я водіїв…»
Як встановлено вище судом, ПАТ «Північтранс» та ПП «Діамант» подали копії штатних розписів, затверджені станом на 01 квітня 2017 року та 01 липня 2017 року відповідно в той час, коли оголошення про конкурс було опубліковане 01 липня 2017 року. Вказані обставини визнані учасниками справи та не заперечувались під час розгляду справи.
Отже, надавши до участі в конкурсі копії штатних розписів, затверджені станом на 01 квітня 2017 року та 01 липня 2017 року відповідно ПАТ «Північтранс» та ПП «Діамант» не підтвердили такі відомості за весь період, що підлягає перевірці організатором та/або робочим органом у розумінні положень Порядку № 1081,а саме: не менш як один рік до дати оголошення конкурсу.
Під час нового розгляду справи ТОВ «Північтранс» та ПП «Діамант» не надали суду документів про наявну у них фактичну кількість штатних посад, в період не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які б могли обіймати працівники, що здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, та працівники, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв.
При цьому, суд встановив, що 01.01.2017 року ПАТ «Північтранс» (Замовник) уклало з БМП «Олімп» (Виконавець) договір № 7, згідно з умовами якого, Виконавець надає послуги по забезпеченню Замовника передрейсовим контролем та інструктажем водіїв, а також щоденного контролю технічного стану транспортних засобів Замовника.
Так, згідно з відомостями з Журналу щоденного технічного огляду транспортних засобів у період з 01 липня 2017 року по 03 серпня 2017 року, на виконання договору № 7 про надання автопідприємством послуг приватному підприємству від 01 січня 2017 року, БМП «Олімп» здійснювало огляд транспортного засобу "Еталон", державний номер НОМЕР_2 , а саме 05.07.2017 року; 06.07.2017 року; 07.07.2017 року; 20.07.2017 року; 21.07.2017 року; 22.07.2017 року; 23.07.2017 року; 25.07.2017 року; 26.07.2017 року; 27.07.2017 року; 01.08.2017 року 02.08.2017 року та 04.08.2017 року.
З огляду на відомості з Журналу щоденного медичного огляду водіїв ,у період з 01 липня 2017 року по 03 серпня 2017 року на виконання договору № 7 про надання автопідприємством послуг приватному підприємству від 01 січня 2017 року, БМП «Олімп» здійснювався огляд двох водії - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які керували транспортним засобом "Еталон", державний номер НОМЕР_2 .
Однак, з огляду на надані ПАТ «Північтранс» до конкурсної комісії відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автобусних маршрутах № 3 та № 50, серед переліку транспортних засобів відсутній транспортний засіб "Еталон", державний номер НОМЕР_2 (т. 4 арк. с. 262, т. 5 арк. с. 272).
Таким чином, суд встановив, що працівники БМП «Олімп» не залучалися до проведення огляду транспортних засобів та проведення медичного огляду водіїв, які були задіяні на маршрутах № 3 та № 50.
Разом з тим, з огляду на зміст договору від 01.01.2017 року та додаткових угод № 1 від 01.02.2017 року, № 2 від 28.04.2017 року, у період з 01.01.2017 року до 31.12.2017 року ПАТ «Північтранс» залучало працівників БМП «Олімп» залучалися до проведення оглядів транспортних засобів та проведення медичних оглядів водіїв ПАТ «Північтранс».
Також, суд враховує, що відповідно до анкет, поданих до заяв на участь у конкурсі ПАТ Північтранс вказано про наявність 12 працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та наявність 7 працівників що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв.
Проте, з огляду на надані ТОВ «Північтранс» документи щодо працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, з 12 спеціалістів 4 особи ( ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ) вказані лише у трьох кварталах у звіті форми 1 ДФ: за 3-й квартал 2016 року та за 1, 2 квартал 2017 року. Форма 1 ДФ за 4 квартал 2016 року в м. Дніпро ПАТ «Північтранс» не надана.
Вказаний факт підтверджує доводи позивача щодо того, що з 12 представлених спеціалістів, на повну ставку протягом року працювали лише 8 осіб.
Також, з огляду на звіти форми 1 ДФ за третій квартал 2016 року, перший та другий квартал 2017 року, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , які проводили огляд стан здоров?я водіїв, не відпрацювали на підприємстві ПАТ «Північтранс» повний рік до дати оголошення конкурсу.
Тобто, із 7 представлених спеціалістів, на повну ставку протягом року працювали лише 5 осіб.
Таким чином, суд встановив, що ТОВ «Північтранс» ані під час участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських маршрутах загального користування в Одеській області на маршрут № 3 «Ізмаїл АС - Василівка» та маршрут № 50 «Ізмаїл АС-Болград АС», ані під час розгляду справи не надало доказів, які б підтверджували наявну фактичну кількість штатних посад, в період не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які б могли обіймати працівники, що здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів (12), та працівники, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв (7). Натомість, наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що вказана в анкетах ПАТ «Північтранс» кількість відповідних спеціалістів не працювали на повну ставку не менш, як один рік до дати проведення конкурсу.
Таким чином, суд встановив наявність у поданих для участі у конкурсі ПАТ «Північтранс» документах інформації, яка не підтверджена документально, тобто неповної та недостовірної інформації, а отже, відповідно до п. 12 Порядку № 1081, конкурсний комітет мав прийняти рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, ПАТ «Північтранс».
Щодо посилань позивача на те, що із 9 працівників ПП «Діамант», які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, лише 6 осіб працювали протягом року на повну ставку, а з 7 працівників, які здійснюють медичний огляд, вимогам відповідають лише 4, суд зазначає, що ПП «Діамант» у анкеті, поданої до заяви на участь у конкурсі, вказано про наявність 3 працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та наявність 2 працівників що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв, що повністю відповідає наданим до конкурсної комісії та суду документам.
Проте, пунктом 12 Порядку № 1081 визначено, що конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який, зокрема подав до участі в конкурсі документи не в повному обсязі.
Крім цього, згідно з пунктом 37 Порядку № 1081, передбачено обов?язок організатора та/або робочого органу перевірити достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку.
Таким чином, суд робить висновок про визнання протиправним та скасування рішення Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по визначенню переможців конкурсів №3 від 03.08.2017 року про визнання ПАТ Північтранс переможцем конкурсу на об`єкти №3 (маршрут Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (маршрут Ізмаїл АС Болград АС).
Також, оскільки наказом №25/0-2017 від 04.08.2017 року введено в дій рішення конкурсного комітету про визначенню переможців конкурсу, то наказ Управління транспортно-комунаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації №25/0-2017 від 04.08.2017 року Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів в частині визначення перевізником Публічного акціонерного товариства «Північтранс» на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування б`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС та об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка є протиправним та належить до скасування.
Щодо вимог позивача про зобов`язання Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування прийняти рішення, яким визнати ПП Ізмаїл Євротрансавто переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС) та зобов`язання Одеської обласної державної адміністрації в особі Департамента економічної політики та стратегічного планування видати наказ «Про введення в дію рішення Обласного конкурсного комітету щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу» із зазначенням ПП Ізмаїл Євротрансавто переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС), суд зазначає, що вказані вимоги до задоволення не належать, оскільки визначення переможця конкурсу є дискреційними повноваженнями конкурсного комітету, які можуть бути реалізовані тільки за результат проведення конкурсу у порядку, визначеному законодавством.
Так, відповідно до пункту 5.10 Положення про Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 19.10.2021 року № 1040/ОД-2021, Департамент має право у разі скасування судом рішення щодо результатів конкурсного комітету провести новий конкурс за об?єктом (об?єктами), за яким (якими) було прийнято таке рішення суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Таким чином, належним способом захисту прав ПП «Ізмаїл Євротрансавто» є зобов?язання відповідача, Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв?язку Одеської обласної державної адміністрації, провести новий конкурс.
Однак, згідно з наказом Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації від 17.02.2020 року № 6810-2020, закрито міжміський автобусний маршрут Ізмаїл АС - Болград АС (код за реєстром 707).
Таким чином, спірні правовідносини між сторонами щодо об?єкту № 50 міжміський автобусний маршрут Ізмаїл АС - Болград АС, є такими, що вичерпали свою дію, тому в цій частині, з урахуванням закриття міжміського автобусного маршруту, повторний конкурс не може бути проведений, оскільки не буде мати фактичних наслідків.
З урахуванням викладеного, суд робить висновок про наявність підстав для зобов`язання Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації провести новий конкурс по об`єкту № 3 міжміський автобусний маршрут загального користування Ізмаїл АС Василівка.
Що стосується інших доводів позивача, суд зазначає, що вказаним доводам оцінка була надана судами першої та апеляційної інстанцій у рішенні від 25 травня 2018 року, та постанові від 18 квітня 2019 року. Верховний Суд у вказаній частині встановлених обставин та висновків судів зауважень не мав, а тому, повторно вказані підстави позови не розглядаються.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, суд робить висновок про часткове задоволення позовних вимог Приватного підприємства Ізмаїл Євротрансавто.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити частково позов Приватного підприємства Ізмаїл Євротрансавто до Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товаритсво обмеженою відповідальністю «Північтранс», Приватне підприємство «Діамант», про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Визнати протиправним та скасувати рішення Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по визначенню переможців конкурсів №3 від 03.08.2017 року про визнання ПАТ Північтранс переможцем конкурсу на об`єкти №3 (маршрут Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (маршрут Ізмаїл АС Болград АС).
Визнати протиправним та скасувати наказ Управління транспортно-комунаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації №25/0-2017 від 04.08.2017 року Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів в частині визначення перевізником Публічного акціонерного товариства «Північтранс» на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування б`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС та об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка.
Зобов`язати Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації провести новий конкурс по об`єкту № 3 міжміський автобусний маршрут загального користування Ізмаїл АС Василівка.
В іншій частині позову відмовити.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач Приватне підприємство Ізмаїл Євротрансавто (вул.Хотинська, 139, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600; код ЄДРПОУ: 35273909).
Відповідач Департамент економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації (проспект Шевченка, 4, м. Одеса, 65032; код ЄДРПОУ: 39917856).
Відповідач Обласний конкурсний комітет з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування(проспект Шевченка, 4, м. Одеса, 65032).
Відповідач Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації (проспект Шевченка, 4, м. Одеса, 65032; код ЄДРПОУ: 40028860).
Третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «Північтранс» (21 км Старокієвської дороги, м. Одеса 65025; код ЄДРПОУ: 05523553).
Третя особа Приватне підприємство «Діамант» (2-й провулок Б.Хмельницького, 4А, село В. Дальник, Біляєвський район, Одеська область, 67668; код ЄДРПОУ: 31374057).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 30.08.2024 року.
Суддя Н.В. Бжассо
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121298295 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні