П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 815/4965/17
Перша інстанція: суддя Бжассо Н.В.,
повний текст судового рішення
складено 30.08.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді- Джабурія О.В.
суддів - Вербицької Н.В.
-Кравченка К.В.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства обмеженою відповідальністю «Північтранс» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року у справі за позовом приватного підприємства «Ізмаїл Євротрансавто» до Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство обмеженою відповідальністю «Північтранс», приватне підприємство «Діамант», про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА
НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
26 вересня 2017 року приватне підприємство «Ізмаїл Євротрансавто» звернулось до суду з адміністративним позовом (урахуванням уточненого позову) до Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство обмеженою відповідальністю «Північтранс», приватне підприємство «Діамант», в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по визначенню переможців конкурсів №3 від 03.08.2017 року про визнання ПАТ «Північтранс» переможцем конкурсу на об`єкти №3 (маршрут Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (маршрут Ізмаїл АС Болград АС), а також перевізника претендента, який за результатами розгляду посів друге місце (ПП «Діамант»);
- визнати протиправним та скасувати наказ №25/0-2017 від 04.08.2017 року Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів»;
- зобов`язати Обласний конкурсний комітет з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування прийняти рішення, яким визнати ПП «Ізмаїл Євротрансавто» переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС);
- зобов`язати Одеську обласну державну адміністрацію в особі Департамента економічної політики та стратегічного планування видати наказ «Про введення в дію рішення Обласного конкурсного комітету щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу» із зазначенням ПП «Ізмаїл Євротрансавто» переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Постановою Верховного Суду від 30 квітня 2020 року, касаційну скаргу приватного підприємства «Ізмаїл Євротрансавто» задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року в цій справі скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року позов приватного підприємства «Ізмаїл Євротрансавто» до Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство обмеженою відповідальністю «Північтранс», приватне підприємство «Діамант», про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволений частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по визначенню переможців конкурсів №3 від 03.08.2017 року про визнання ПАТ «Північтранс» переможцем конкурсу на об`єкти №3 (маршрут Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (маршрут Ізмаїл АС Болград АС).
Визнано протиправним та скасовано наказ Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації №25/0-2017 від 04.08.2017 року «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів» в частині визначення перевізником публічного акціонерного товариства «Північтранс» на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування об`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС та об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка.
Зобов`язано Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації провести новий конкурс по об`єкту № 3 міжміський автобусний маршрут загального користування Ізмаїл АС Василівка.
В іншій частині позову відмовлено.
Не погоджуючись з вищезазначеним судовим рішенням,товариство обмеженою відповідальністю «Північтранс» подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Апелянт не погоджується з вказаним рішенням суду та вважає його незаконним, прийнятим без з`ясування всіх обставин справи, без надання оцінки певним доказам, неправильно застосовуючи норми матеріального права, чим порушили норми процесуального права.
Згідно до вимог ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА
01.07.2017 року в газеті «Одеські вісті» Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управління транспортно-комунікаційної інфраструктури розміщено оголошення про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських маршрутах загального користування в Одеській області, в тому числі на маршрут № 3 «Ізмаїл АС Василівка» та маршрут № 50 «Ізмаїл АС-Болград АС» (а.с.42 т. 3).
З метою участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському маршруті загального користування № 50 (Ізмаїл АС- - Болград АС) приватне підприємство «Діамант» подало заяву, до якої додано нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів; копію сертифікату відповідності відносно послуг з перевезення пасажирів серія ВГ №528524; анкету згідно з додатком № 5 до Порядку проведення конкурсу; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; копію свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності; копія протоколу перевірки та адаптації тахографів; копі штатного розпису; інформація про відсутність транспортних засобів, що пристосовані для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями; довідка про те, що плата за участь у конкурсі не вносилась, у зв`язку із відсутністю такої вимоги в оголошенні; довідку про відсутність копій ліцензійних карток на автобуси; копії податкових розрахунків сум доходу за останні 2 квартали, а саме з січня 2017 до червня включно 2017 року (форма 1 ДФ) (а.с.54-115 т. 3).
Також, заяву про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському маршруті загального користування № 50 (Ізмаїл АС- - Болград АС) було подано Публічним акціонерним товариством «Північтранс», до якої додано: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, які пропонуються для використання на маршруті; довідка довільної форми з інформацією про те, що перевізником-претендентом не вносилась плата за участь у конкурсі у зв`язку з відсутністю такої вимоги в оголошенні конкурсу; анкета; інформація про відсутність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті; копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форми № 1ДФ) за останні повні два квартали; копію сертифікату відповідності; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав їх використання перевізником; копію листа в.о. директора Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проективний інститут» міністерства інфраструктури України Редзенюк А.М. від 10.06.2016 року № 1.15-15/1803/1851; довідку про відсутність ліцензійних карток (а.с.1-266 т. 4).
Приватним підприємством «Ізмаїл Євротрансавто», також, було подано заяву про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському маршруті загального користування № 50 (Ізмаїл АС- - Болград АС), до якої додано нотаріально завірена копія ліцензії; перелік транспортних засобів, що пропонують до використання на автобусному маршруті; завірена копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; перелік транспортних засобів пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на маршруті; анкета відповідно до пункту 32 Порядку; завірена копія штатного розпису; завірені копії податкового розрахунку сум доходу (форма 1ДФ) за друге півріччя 2017 року; завірена копія протоколу перевірки та адаптації тахографу до транспортного засобу; завірені копії наказів щодо приймання на роботу працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом автобусів, та які проходять щоденний огляд стану здоров`я водіїв; завірені копії дипломів працівників, які здійснюють щоденний огляд технічного стану здоров`я водіїв, та свідоцтва професійної підготовки працівників, які здійснюють контроль технічного стану автобусів; перелік транспортних засобів, які використовуються для перевезення пасажирів, станом на 13.07.2017 року; завірені копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, які підтверджують право власності ПП «Ізмаїл Євротрансавто»; інформація щодо фактичної кількості водіїв у штаті претендента; відомості про матеріально-технічне забезпечення суб`єкта господарської діяльності, його кваліфікаційні та інші можливості для забезпечення здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом; завірені копії документів підтверджуючі, що транспортні засоби відповідають екологічним нормам рівня «ЄВРО-2»; завірена копія свідоцтва про проходження навчання (водіями) з надання першої медичної допомоги; копія наказу про закріплення водіїв за рухомим складом; завірена копія сертифікату відповідності на послуги з перевезення пасажирів автобусами; копія листа Ізмаїльського МРУЮ Одеської області про відсутність заборгованості; довідка про відсутність ліцензійних карток; довідка про відсутність плати за участь у конкурсі; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автомобільному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником (а.с.1-140 т. 6).
Крім того, з метою участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування № 3 (Ізмаїл АС - Василівка) Публічне акціонерне товариство «Північтранс», подало заяву, до якої додано: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, які пропонуються для використання на маршруті; довідка довільної форми з інформацією про те, що перевізником-претендентом не вносилась плата за участь у конкурсі у зв`язку з відсутністю такої вимоги в оголошенні конкурсу; анкета; інформація про наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті; копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форми № 1ДФ) за останні повні два квартали; копія сертифікату відповідності; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав їх використання перевізником; копію листа в.о. директора Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проективний інститут» міністерства інфраструктури України Редзенюк А.М. від 10.06.2016 року № 1.15-15/1803/1851; довідку про відсутність ліцензійних карток (а.с.1-273 т. 5).
Також заяву про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування №3 (Ізмаїл АС - Василівка) подано Приватним підприємством «Ізмаїл Євротрансавто», до якої додано нотаріально завірену копію ліцензії; довідку про відсутність ліцензійних карток; перелік транспортних засобів, що пропонують до використання на автобусному маршруті; завірені копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; перелік транспортних засобів пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на маршруті; анкета відповідно до пункту 32 Порядку; завірені копії штатного розпису; завірені копії податкового розрахунку сум доходу (форма 1ДФ) за друге півріччя 2016 року та перше півріччя 2017 року; завірені копії наказів щодо приймання на роботу працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом автобусів, та які проходять щоденний огляд стану здоров`я водіїв; завірені копії дипломів працівників, які здійснюють щоденний огляд технічного стану здоров`я водіїв, та свідоцтва професійної підготовки працівників, які здійснюють контроль технічного стану автобусів; перелік транспортних засобів, які використовуються для перевезення пасажирів, станом на 14.07.2017 року; завірені копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, які підтверджують право власності ПП «Ізмаїл Євротрансавто»; інформація щодо фактичної кількості водіїв у штаті претендента; відомості про матеріально-технічне забезпечення суб`єкта господарської діяльності, його кваліфікаційні та інші можливості для забезпечення здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом; завірені копії документів підтверджуючі, що транспортні засоби відповідають екологічним нормам рівня «ЄВРО-2»; завірена копія свідоцтва про проходження навчання (водіями) з надання першої медичної допомоги; копія наказу про закріплення водіїв за рухомим складом; завірена копія ліцензії на медичну практику щодо випуску водіїв на лінію; завірена копія сертифікату відповідності на послуги з перевезення пасажирів автобусами; копія листа Ізмаїльського МРУЮ Одеської області про відсутність заборгованості; довідка про відсутність ліцензійних карток; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автомобільному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником (а.с.117-249 т. 3).
Відповідно до витягу з протоколу 40-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування (далі Протокол) членами комісії на засіданні розглянуто питання щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування, а саме питання щодо укладання нового договору на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування № 50 Ізмаїл АС Болград АС, № 3 Ізмаїл АС Василівка (а.с.34-41 т. 3).
Конкурсним комітетом при розгляді питання щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування об`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС та об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка була визначена кількість балів претендентів, про що зазначено в рішенні, оформленому протоколом 40-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування. Згідно з витягом з Протоколу серед претендентів на об`єкти № 3, № 50 найбільший бал одержало ПАТ «Північтранс».
При голосуванні по об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка при визначенні переможцем конкурсу ПАТ «Північтранс», «за» проголосувало 9, проти 1, утрималось 1.
При голосуванні по об`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС при визначенні переможцем конкурсу ПАТ «Північтранс», «за» проголосувало 7, проти 1, утрималось 2.
04 серпня 2017 року наказом Управління транспортно-комунаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації № 25/0-2017 введено в дію рішення 40-го засідання обласного конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол № 13 від 04.08.2017 року) (а.с.78 т. 2).
28 серпня 2017 року Одеська обласна державна адміністрація, в особі начальника управління транспортно-комунікаційної інфраструктури та ПАТ «Північтранс», уклали договори про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування за №79/17, №87/17 «Ізмаїл АС Болград АС» та «Ізмаїл АС Василівка».
Позивач, вважаючи такі дії та рішення відповідачів протиправними, звернувся з цим позовом до суду.
Встановлено, що спірні правовідносини виникли у зв`язку з оскарженням позивачем результатів конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських маршрутах загального користування в Одеській області, у яких він брав участь.
Встановлено, що позивач не погоджується з показниками, які були оцінені конкурсним комітетом, та механізмом нарахування балів учасникам конкурсу ПАТ «Північтранс» та ПП «Діамант.
Вирішуючи дану справу в апеляційному провадженні, колегія суддів приходить до наступних висновків.
ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА
Вимогами ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлює повноваження, у тому числі, обласних державних адміністрацій забезпечувати організацію пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути).
Згідно зі статтями 43 та 44 Закону України «Про автомобільний транспорт», визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Так, до обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать, визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування: обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.
Відповідно до статті 45 Закону України «Про автомобільний транспорт», у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.
До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.
Стаття 34 даного Закону встановлює обов`язки автомобільного перевізника, зокрема, утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Автомобільні перевізники, з кількістю транспортних засобів десять і більше, зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, визначена Порядком №1081, який є обов`язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 29 Порядку № 1081, для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи:
нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні);
перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою «з місцем водія/без місця водія»), VIN-код транспортного засобу, державні номерні знаки, рік випуску транспортного засобу;
копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті;
документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу;
копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті;
копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації);
перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність;
анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку;
копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали.
Комплектність поданих документів перевіряє, в міру їх надходження, організатор.
Відповідно до пункту 32 Порядку № 1081, до заяви автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з Додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
Згідно з пунктом 37 Порядку № 1081, достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу
Пунктом 12 Порядку № 1081 визначено, що конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який:
1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію;
2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації;
3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України Про автомобільний транспорт;
4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення;
5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу);
6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Пунктом 67 Порядку № 1081 встановлено, що інформація, що міститься в документах, поданих перевізниками-претендентами для участі у конкурсі, повинна бути достовірною за станом на момент подання документів для участі в конкурсі.
Відповідно до пункту 40 Порядку № 1081, під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками:
наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання);
наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу;
наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями;
наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення);
строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації); наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам;
наявність та характеристика виробничої бази;
умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу;
умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом;
умови виконання регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів;
досвід роботи перевізника-претендента;
наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху, транспортного законодавства, ліцензійних умов;
якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу;
інвестиційний розвиток суб`єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності;
умови контролю за станом здоров`я водіїв.
У пункті 47 Порядку визначено, що рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, у тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсного комітету (або за його відсутності голос заступника голови конкурсного комітету).
За правилами пункту 49 Порядку № 1081, рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.
Додатком 4 до Порядку №1081 передбачено порядок нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
Як зазначив Верховний Суд постанові від 30 квітня 2020 року «під час нового розгляду справи ТОВ «Північтранс» та ПП «Діамант» не надали суду документів про наявну у них фактичну кількість штатних посад, в період не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які б могли обіймати працівники, що здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, та працівники, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв».
Так, судом було встановлено, що відповідно до анкет, поданих до заяв на участь у конкурсі ПАТ «Північтранс» вказано про наявність 12 працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та наявність 7 працівників що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв.
Разом з тим, відповідно до документі щодо працівників ТОВ «Північтранс», які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів з 12 спеціалістів 4 особи ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ) вказані лише у трьох кварталах у звіті форми 1 ДФ: за 3-й квартал 2016 року та за 1, 2 квартал 2017 року. Форма 1 ДФ за 4 квартал 2016 року в м. Дніпро ПАТ «Північтранс» не надана.
Отже, як вірно встановлено судом першої інстанції з 12 представлених спеціалістів, на повну ставку протягом року працювали лише 8 осіб.
Крім цього, з огляду на звіти форми 1 ДФ за третій квартал 2016 року, перший та другий квартал 2017 року, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які проводили огляд стан здоров`я водіїв, не відпрацювали на підприємстві ПАТ «Північтранс» повний рік до дати оголошення конкурсу.
Тобто, із 7 представлених спеціалістів, на повну ставку протягом року працювали лише 5 осіб.
Отже, як встановлено вказана в анкетах ПАТ «Північтранс» кількість відповідних спеціалістів не працювали на повну ставку не менш, як один рік до дати проведення конкурсу.
Тобто, ПАТ «Північтранс» у поданих документах надав інформацію, яка не підтверджена документально, є неповною та недостовірною інформації, а отже, відповідно до п. 12 Порядку № 1081, конкурсний комітет мав прийняти рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, ПАТ «Північтранс».
Стосовно ПП «Діамант», судом зазначено, що в анкеті, поданої до заяви на участь у конкурсі, вказано про наявність 3 працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та наявність 2 працівників що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв, що повністю відповідає наданим до конкурсної комісії та суду документам.
Отже, з урахуванням досліджених матеріалів адміністративної справи та доводів сторін, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визнання протиправним та скасування рішення Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по визначенню переможців конкурсів №3 від 03.08.2017 року про визнання ПАТ «Північтранс» переможцем конкурсу на об`єкти №3 (маршрут Ізмаїл АС- Василівка) та № 50 (маршрут Ізмаїл АС Болград АС).
Правильними висновками суду колегія суддів вважає також скасування наказу Управління транспортно-комунаційної інфраструктури Одеської обласної державної адміністрації №25/0-2017 від 04.08.2017 року «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів» в частині визначення перевізником Публічного акціонерного товариства «Північтранс» на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування б`єкту № 50 Ізмаїл АС Болград АС та об`єкту № 3 Ізмаїл АС Василівка, оскільки наказом №25/0-2017 від 04.08.2017 року введено в дій рішення конкурсного комітету про визначенню переможців конкурсу.
Щодо вимог позивача про зобов`язання Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування прийняти рішення, яким визнати ПП «Ізмаїл Євротрансавто» переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС) та зобов`язання Одеської обласної державної адміністрації в особі Департамента економічної політики та стратегічного планування видати наказ «Про введення в дію рішення Обласного конкурсного комітету щодо визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу» із зазначенням ПП «Ізмаїл Євротрансавто» переможцем на об`єктах конкурсу - об`єкт № 3 (Ізмаїл АС- Василівка) та об`єкт № 50 (Ізмаїл АС Болград АС), колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до 4.14. Положення про Департамент морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв`язку Одеської обласної державної адміністрації від 19.10.2021 року № 1040/ОД-2021 виконує функції організатора перевезення пасажирів (крім затвердження складу обласного конкурсного комітету та умов конкурсу) на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області. За результатом проведення засідання конкурсного комітету приймає рішення про визначення переможців щодо кожного об`єкта конкурсу.
Так, пунктом 5.10 вищезазначеного Положення визначено, що Департамент має право у разі скасування судом рішення щодо результатів конкурсного комітету провести новий конкурс за об?єктом (об?єктами), за яким (якими) було прийнято таке рішення суду
Отже, колегія суддів зазначає, що проведення та визначення переможця конкурсу є дискреційними повноваженнями конкурсного комітету, які можуть бути реалізовані тільки за результат проведення конкурсу у порядку, визначеному законодавством конкурсу та належить до виключної компетенції відповідача.
Статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно із ст.17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
Згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що доводи апелянта не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, а тому судом до уваги не приймаються.
Відповідно до ч.1-3 ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст.2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що рішення підлягає скасуванню.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу товариства обмеженою відповідальністю «Північтранс» - залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.
Суддя-доповідач О.В. ДжабуріяСудді Н.В. Вербицька К.В. Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123312719 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Джабурія О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні