Постанова
від 02.09.2024 по справі 924/771/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2024 року Справа № 924/771/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Павлюк І.Ю. , суддя Юрчук М.І.

без виклику (повідомлення) сторін

розглянувши апеляційну скаргу Хмельницького обласного центру зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості на рішення Господарського суду Хмельницької області від 28.05.2024 у справі № 924/771/23 (повний текст складено 28.05.2024, суддя Грамчук І.В.)

за позовом Хмельницького обласного центру зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Експорт плюс"

про стягнення 150 699,60 грн

В липні 2023 року Хмельницький міський центр зайнятості звернувся до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Експорт плюс" про стягнення одноразової матеріальної допомоги в сумі 150 699,60 грн.

В обгрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Європа-Експорт плюс" 17.12.2020 звернулось з заявою до Хмельницького міського центру зайнятості для отримання одноразової матеріальної допомоги для виплати найманим працівникам відповідно до Порядку надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми, затвердженого постановою Кабінету Міністру України "Деякі питання реалізації ст. 3 Закону України "Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб`єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", від 09.12.2020 № 1231.

Господарський суд Хмельницької області ухвалою від 05.10.2023 провів у справі заміну позивача Хмельницький міський центр зайнятості на Хмельницький обласний центр зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 28.05.2024 у справі № 924/771/23 відмовлено у задоволенні позову Хмельницького обласного центру зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості до Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Експорт плюс" про стягнення 150 699,60 грн.

Хмельницький обласний центр зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості, не погодившись із зазначеним рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою у паперовій формі, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 28.05.2024 у справі № 924/771/23 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовну заяву.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначає:

- Хмельницьким міським центром зайнятості 21.12.2020 на підставі поданих відповідачем документів, відповідно до наказу від 21.12.2020, прийнято рішення про надання одноразової матеріальної допомоги.

- 24.12.2020 Хмельницьким міським центром зайнятості згідно з платіжним дорученням від 23.12.2020 № 5528 перераховано одноразову матеріальну допомогу для виплати найманим працівникам коштів у сумі 206 986,40 грн на розрахунковий рахунок UА 723005280000026000001328017 ТОВ "Європа-експорт плюс" для подальшої їх виплати найманим працівникам;

- за результатами проведення аудиту діяльності Хмельницької служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022 аудиторською групою Державного центру зайнятості виявлено, що ТОВ "Європою-експорт плюс" подано недостовірні дані щодо нарахування заробітної плати по 50-ти працівникам, що стали підставою для розрахунку одноразової матеріальної допомоги, недостовірно подано суму нарахованої заробітної плати за III квартал 2020 року, які наведені в таблиці № 9;

- тобто при звірці з Пенсійним фондом аудиторською групою виявлено, що сума нарахованої заробітної плати по 50 працівникам за III квартал 2020 року відрізняється від поданих роботодавцем даних до центру зайнятості. Загальна сума до повернення роботодавцем до центру зайнятості складала 158 383, 20 грн;

- ТОВ "Європою-експорт плюс" повернуто неправомірно отриману одноразову матеріальну допомогу у розмірі 7 683, 60 грн по 11 працівникам, в решті відмовлено;

- у зв`язку з тим, що ТОВ "Європою-експорт плюс" не дотримано вимог Порядку та подано недостовірні дані по 39 працівникам, за III квартал 2020 року, позивачем направлено претензію від 31.03.2023 № 23-015.3/763 з вимогою щодо усунення порушень законодавства та повернення коштів у розмірі 150 699,60 грн виплаченої одноразової матеріальної допомоги на рахунок Хмельницького обласного центру зайнятості кошти ;

- суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні позову не взяв до уваги результат проведення аудиторського дослідження Хмельницької обласної служби зайнятості від 10.01.2023 № 19-13/1 за період з 01.01.2019 по 01.11.2022, в якому встановлені факти порушень Порядку, а саме: виявлені розбіжності між поданими відомостями по найманим працівникам ТОВ "Європа-експорт плюс" до Пенсійного фонду та до Хмельницького міського центру зайнятості, які відповідно до пункту 12 Порядку відносяться до недостовірних даних, що є підставою для стягнення центром зайнятості одноразової матеріальної допомоги із відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції не повно, не всебічно та не об`єктивно оцінив долучені до матеріалів справи докази за своїм внутрішнім переконанням, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню.

Автоматизованою системою документообігу суду, протокол від 19.06.2024, визначено колегію суддів для розгляду справи № 924/771/23 у складі: Бучинська Г.Б. головуючий суддя, Філіпова Т.Л., Маціщук А.В.

Листом № 924/771/23/4251/24 від 24.06.2024 матеріали справи витребувано з Господарського суду Хмельницької області.

28.06.2024 до суду надійшли матеріали справи № 924/771/23.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.07.2024 апеляційну скаргу Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості на рішення Господарського суду Хмельницької області від 28.05.2024 у справі № 924/771/23 залишено без руху. Встановлено апелянту десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху для усунення її недоліків шляхом підтвердження відповідних повноважень на самопредставництво особи, яка підписала апеляційну скаргу /а.с. 195-196/.

10.07.2024 (вх.№ 6193/24) через систему "Електронний суд" від Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості надійшли підтвердження відповідних повноважень на самопредставництво особи, яка підписала апеляційну скаргу.

У зв`язку із перебуванням у відпустці головуючого судді Бучинської Г.Б. з 08.07.2024 по 09.08.2024, судді-члена колегії Філіпової Т.Л. у період з 03.07.2024 по 02.08.2024 та судді-члена колегії Маціщук А.В. з 04.07.2024 по 02.08.2024 включно, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи № 924/771/24 між суддями, протокол від 10.07.2024, яким визначено для розгляду справи колегію суддів у складі: Крейбух О.Г. головуючий суддя, Павлюк І.Ю., Юрчук М.І.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.07.2024, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Хмельницького обласного центру зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості на рішення Господарського суду Хмельницької області від 28.05.2024 у справі № 924/771/23 в порядку письмового провадження без призначення судового засідання та без повідомлення учасників справи /а.с. 210/.

Згідно з ч. 1 ст. 247 ГПК України у порядку спрощеного провадження розглядаються малозначні справи.

Частиною 13 ст. 8 ГПК України визначено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 12 ГПК України для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Частиною 1 ст. 270 ГПК України встановлено, що в суді апеляційної інстанції справи переглядаються в порядку спрощеного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Згідно з ч. 10 ст. 270 ГПК України апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

При розгляді цієї справи колегія суддів враховує, що предметом позову є вимоги про стягнення суми, меншої ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто вказана справа відноситься до малозначних справ в розумінні ГПК України, і розглядає справу без повідомлення учасників справи.

29.07.2024 (вх. № 6661/24) від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить в задоволенні позову Хмельницького міського центру зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості до ТОВ "Європа-Експорт плюс" про стягнення 150 669,60 грн відмовити /а.с. 212-220/.

Статтею 269 ГПК України встановлено, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

17.12.2020 до Хмельницького міського центру зайнятості звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Європа-Експорт плюс" та подало необхідні документи для отримання одноразової матеріальної допомоги для виплати найманим працівникам відповідно до Порядку надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації статті 3 Закону України "Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб`єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2" від 09.12.2020 № 1231.

21.12.2020 Хмельницьким міським центром зайнятості розглянуто документи та прийнято рішення щодо виплати одноразової матеріальної допомоги (наказ від 21.12.2020 № 128) /а.с. 13-15/.

24.12.2020 Хмельницьким міським центром зайнятості згідно з платіжним дорученням № 5528 від 23.12.2023 перераховано 206 986,40 грн одноразової матеріальної допомоги для подальшої виплати найманим працівникам на розрахунковий рахунок ТОВ "Європа-Експорт плюс" UА723005280000026000001328017 відповідно до Порядку № 1231 /а.с. 12/.

Відповідно до п. 5 Порядку розмір одноразової матеріальної допомоги визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати 8 тис. гривень на одного працівника.

За результатами проведення аудиту діяльності Хмельницької служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022 аудиторською групою Державного центру зайнятості виявлено, що ТОВ "Європа-Експорт плюс" подало недостовірні дані щодо нарахування заробітної плати по 50 робітникам, що стали підставою для розрахунку одноразової матеріальної допомоги (відомості про найманих працівників) - невірно подано суму нарахованої заробітної плати за III квартал 2020 року, які наведені в таблиці № 9 /а.с. 3-5, 90-91/.

Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області на виконання ухвали Господарського суду Хмельницької області від 26.12.2023 у цій справі надало інформацію про найманих працівників та їх заробітну плату за III квартал 2020 року, що була надана роботодавцем ТОВ "Європа-Експорт плюс", та яка наявна у реєстрі застахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування станом на 08.01.2024 /а.с. 110-112/.

Хмельницький міський центр зайнятості у претензії № 23-015.3/763 від 31.03.2023 просив відповідача на протязі 30 днів добровільно повернути суму одноразової матеріальної допомоги в сумі 150 699,60 грн на рахунок Хмельницького міського центру зайнятості у зв`язку із поданням недостовірних даних суб`єктом господарювання /а.с. 9/.

ТОВ "Європа-Експорт плюс" у відповіді № 36 від 20.04.2023 на претензію № 23-015.3/763 від 31.03.2023 зазначило, що вимога про повернення одноразової матеріальної допомоги у сумі 150 699,60 грн на рахунок Хмельницького обласного центру зайнятості є необгрунтованою у зв`язку з тим, що в ході перевірки Хмельницького міського центру зайнятості, як органу державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, порушень у відповідності до п. 12 Порядку № 1231, які б містили ознаки встановлення фактів подання недостовірних даних суб`єктом господарювання ТОВ "Європа-Експорт плюс", не виявлено /а.с. 10-11/.

Зазначені вище обставини слугували підставою для звернення Хмельницького міського центру зайнятості із позовом про стягнення з ТОВ "Європа-Експорт плюс" 150 699,60 грн отриманої одноразової матеріальної допомоги та судового збору в сумі 2 684,00 грн.

Господарський суд Хмельницької області за наслідками розгляду позовних вимог Хмельницького обласного центру зайнятості в особі Хмельницької філії дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін, виходячи з наступного.

Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

04 грудня 2020 року Верховна Рада України прийняла Закон № 1071-IX "Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб`єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (далі - Закон № 1071-IX), який спрямований на підтримку у 2020-2021 роках застрахованих осіб та надання допомоги суб`єктам господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

За частиною другою статті 1 Закону № 1071-IX однією із форм реалізації соціальної підтримки є одноразова матеріальна допомога суб`єктам господарювання, одноразова виплата держави суб`єктам господарювання задля збереження робочих місць з метою виплати найманим працівникам суб`єкта господарювання одноразової матеріальної допомоги в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19).

Статтею 3 Закону № 1071-IX визначені умови отримання одноразової матеріальної допомоги суб`єктами господарювання та виплата одноразової матеріальної допомоги центрами зайнятості за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

Так відповідно до частин першої, третьої статті 3 Закону № 1071-ІХ суб`єкти господарювання - юридичні особи (далі - суб`єкти господарювання), які на дату набрання чинності цим Законом вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після впровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), за їх зверненням можуть отримати одноразову матеріальну допомогу для виплати таким працівникам.

Розмір одноразової матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати восьми тисяч гривень на одного працівника.

Отже вищенаведеними нормами чинного законодавства встановлено право суб`єкта господарювання в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), отримати допомогу для працівників за зверненням роботодавця для її виплати.

Для отримання одноразової матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, суб`єкт господарювання надає територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за своїм місцезнаходженням, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань заяву та відомості за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України, в тому числі в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг у строки, визначені Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частиною восьмою статті 3 Закону № 1071-ІХ порядок та строки надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, форма заяви та перелік документів, які подаються суб`єктом господарювання, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Для реалізації статті 3 Закону № 1071-IX постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1231 затверджений Порядок надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми (далі - Порядок № 1231).

Відповідно до п. 3 Порядку № 1231 одноразова матеріальна допомога надається суб`єктам господарювання, які вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, для виплати найманим працівникам на підставі заяви про надання одноразової матеріальної допомоги згідно з додатком 1 та відомостей про найманих працівників згідно з додатком 2, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону.

Одноразова матеріальна допомога виплачується найманому працівникові, який на момент її отримання перебуває у трудових відносинах із суб`єктом господарювання, що подав відомості про такого працівника відповідно до абзацу першого цього пункту.

Відповідно до п. 5 Порядку № 1231 розмір одноразової матеріальної допомоги визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати 8 тисяч гривень на одного працівника.

У разі скорочення тривалості робочого часу працівника, розрахунок розміру одноразової матеріальної допомоги здійснюється за формулою:

РОМД =E СРЗП3 х СРЧ

Е НРЧ3

де РОМД - розмір одноразової матеріальної допомоги;

E СРЗП - сума нарахованої заробітної плати працівника за III квартал 2020р.;

E НРЧз - кількість годин нормальної тривалості робочого часу за III квартал 2020 р.;

СРЧ - кількість годин скороченого робочого часу (запланованого до скорочення робочого часу) у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів.

Згідно з абз. 4 пп. 2 п. 6 Порядку № 1231 для отримання одноразової матеріальної допомоги суб`єкта господарювання подає центру зайнятості за своїм місцезнаходженням відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадській формувань (особисто або на електронну адресу відповідного центру зайнятості):

- заяву за формою згідно з додатком 1;

- копію наказу про скорочення або можливе скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів;

- копію відомостей про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону-України «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб`єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричинене коронавірусом SARS-СоV-2», за формою згідно з додатком 2 Порядку.

Пунктом 10 Порядку № 1231 передбачено, що суб`єкт господарювання несе відповідальність за достовірність даних, що є підставою для надання одноразової матеріальної допомоги, та цільове використали отриманих коштів відповідно до Закону.

Позивач у позовній заяві вказує, що за результатами проведеного аудиту діяльності Хмельницької служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022 аудиторською групою Державного центру зайнятості виявлено, що ТОВ «Європа-Експорт плюс» подано недостовірні дані щодо нарахування заробітної плати по 50 робітникам, що стали підставою для розрахунку одноразової матеріальної допомоги (відомості про найманих працівників) - невірно подано суму нарахованої заробітної плати за III квартал 2020 року, які наведені в таблиці № 9.

У наданій Пенсійним фондом інформації, суми нарахованої роботодавцем заробітної плати 50 працівникам ТОВ «Європа-Експорт плюс» за III квартал 2020 року відрізняються від надісланих роботодавцем даних.

Згідно з п. 12 Порядку № 1231 у разі встановлення фактів подання недостовірні даних суб`єктом господарювання, на підставі яких надано одноразову виплату матеріальні допомоги, неперерахування ним відповідних коштів найманим працівникам, зазначеним відомостях про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону недопущення представників центрів зайнятості до проведення перевірки та/або неподання документів для її проведення сума отриманої матеріальної допомоги стягується центром зайнятості із суб`єкта господарювання.

Відповідно до п. 3 Порядку № 1231 одноразова матеріальна допомога надається суб`єктам господарювання, які вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, для виплати найманим працівникам на підставі заяви про надання одноразової матеріальної допомоги згідно з додатком 1 та відомостей про найманих працівників згідно з додатком 2, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону. Одноразова матеріальна допомога виплачується найманому працівникові, який на момент її отримання перебуває у трудових відносинах із суб`єктом господарювання, що подав відомості про такого працівника.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1231 центр зайнятості контролює цільове використання коштів, що перераховуються суб`єкту господарювання для виплати найманим працівникам одноразової матеріальної допомоги, шляхом проведення відповідної перевірки протягом 180 календарних днів після виплати такої допомоги суб`єкту господарювання. Перевірка може бути проведена за місцем знаходження суб`єкта господарювання або у приміщенні центру зайнятості. Суб`єкт господарювання зобов`язаний допустити працівників центру зайнятості до проведення перевірки, а в разі її проведення у приміщенні центру зайнятості подати відповідні документи.

Згідно з Повідомленням № 31 від 27.04.2021 Хмельницьким міським центром зайнятості на виконання статті 3 Закону та згідно з пунктом 13 Порядку затверджено здійснення працівниками Хмельницького міського центру зайнятості планової перевірки ТОВ «Європа-Експорт плюс» у період з 10 травня 2021 року до 21 травня 2021 року.

Направленням Хмельницького міського центру зайнятості від 19.05.2021 № 23-05/55омд та графіка перевірок роботодавців, затвердженого наказом Хмельницького міського центру зайнятості № 35 від 18.02.2020, визначено та направлено провідного фахівця з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями Хмельницького міського центру зайнятості - Кубар Н.М. до Товариства для здійснення планової перевірки щодо дотримання вимог законодавства України про зайнятість населення в частині використання коштів, перерахованих суб`єкту господарювання для виплати найманим працівникам одноразової матеріальної допомоги. Термін перевірки встановлений з 19 травня 2021 по 19 червня 2021 року.

Відповідно до Акту перевірки цільового використання коштів одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання від 19.05.2021 № 29, провідним фахівцем з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями Хмельницького міського центру зайнятості - Кубар Н.М., в присутності головного бухгалтера Товариства - Герасимчук Л.М., проведено перевірку цільового використання коштів одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання за період з 11.01.2021 по 24.01.2021.

Для проведення перевірки були використані наступні документи:

- табеля обліку робочого часу за період дії обмежувальних протиепідемічних заходів;

- наказ про скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів;

- відомості про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону, за формою згідно з додатком 2 Порядку;

- платіжні відомості для виплати одноразової матеріальної допомоги (відомість на виплату грошей) з підтвердженням перерахування коштів на рахунок найманого працівника;

- трудові книжки найманих працівників.

Згідно з п. 9 Порядку № 1231 суб`єкт господарювання зобов`язаний виплатити одноразову матеріальну допомогу на рахунок найманого працівника у строк не пізніше наступного робочого дня після надходження коштів на його рахунок за окремою платіжною відомістю для виплати одноразової матеріальної допомоги (відомістю на виплату грошей).

За результатом перевірки встановлено, що кошти одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання у розмірі 206 986,40 грн спрямовано на виплату одноразової матеріальної допомоги працівникам ТОВ «Європа-Експорт плюс» та встановлено, що роботодавцем перераховано на рахунки працівників Товариства одноразова матеріальна допомога 28 грудня 2020 року. Шляхом звіряння відомостей про найманих працівників з розрахунково-платіжними відомостями працівників встановлено, що кошти перераховані найманим працівникам в повному обсязі, як одноразова матеріальна допомога суб`єкту господарювання.

У ході перевірки документи, згідно з якими встановлено порушення не виявлено.

Відповідно до п. 11 Порядку № 1231 невикористана сума одноразової матеріальної допомоги повертається суб`єктом господарювання в повному розмірі на рахунок регіонального або міського, районного чи міськрайонного центру зайнятості протягом 30 календарних днів з дня настання таких обставин: 1) робочий час найманих працівників у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів не скорочено або скорочено в менших обсягах, ніж заплановано; 2) звільнення найманого працівника відбулося до запланованого скорочення робочого часу; 3) тимчасова втрата працездатності найманого працівника.

Товариство самостійно провело коригування, встановило відхилення та повернуло кошти у розмірі 7 683,60 грн, у зв`язку з лікарняними листами окремих працівників за період з 11.01.2021 по 26.02.2021, та кошти від встановлених підприємством неточностей розрахунку середньої заробітної плати щодо окремих найманих працівників, що підтверджується платіжним дорученням № 966 від 02.02.2021, зазначеним в Акті перевірки цільового використання коштів одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання від 19.05.2021 № 29, та не заперечуються посадовими особами Хмельницького обласного центру зайнятості.

Згідно з п. 12 Порядку № 1231, у разі встановлення фактів подання недостовірних даних суб`єктом господарювання, на підставі яких надано одноразову виплату матеріальної допомоги, неперерахування ним відповідних коштів найманим працівникам, зазначеним у відомостях про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону, недопущення представників центрів зайнятості до проведення перевірки та/або неподання документів для її проведення сума отриманої одноразової матеріальної допомоги стягується центром зайнятості із суб`єкта господарювання.

Одночасно колегія суддів бере до уваги, що визначення недостовірності поданих даних чітко не встановлено. Розбіжність може бути виявлена як за завищення, так і за заниження суми отриманої одноразової матеріальної допомоги суб`єкту господарювання.

Разом з тим за результатами проведення аудиту діяльності Хмельницької обласної служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022 (аудиторський звіт від 10.01.2023 № 19-13/1), шляхом порівняння сум нарахованої роботодавцем заробітної плати працівникам за III кварталі 2020 року з базою даних Єдиної інформаційно-аналітичної системи Державної служби зайнятості встановлено, що Товариство подало недостовірні дані щодо нарахованої заробітної плати 50 робітникам в III кварталі 2020 року.

Так сума нарахованої заробітної плати в III кварталі 2020 р. за даними аудиту становить 1 037 027,29 грн, за даними Товариства - 1 029 501,20 грн. Різниця між даними становить 7 526,09 грн, що свідчить про те, що Товариство занизило нараховану заробітну плату зазначеним працівникам в III кварталі 2020 року. Тому такі працівники Товариства в кінцевому підсумку недоотримали, передбачену вимогою статті 3 Закону, одноразову матеріальну допомогу у розмірі 4 044,98 грн. Цей факт підтверджується розрахунком у Відомостях про найманих працівників ТОВ «Європа-Експорт плюс» від 17.12.2020 № 184, згідно з Додатком 2 до Порядку /а.с. 40-43/.

ТОВ «Європа-Експорт плюс» при формуванні "Відомості про найманих працівників" включило суми нарахованої заробітної плати суто в III кварталі 2020 року, що підтверджується даними форми Додатку 4 Звіту про суми нарахованої заробітної плати за III квартал 2020 року.

Розбіжність при проведені повторного аудиту виникла завдяки нарахованим перехідним відпускним в червні 2020 року, які Товариство включило до суми нарахованої заробітної плати в II кварталі 2020 року, що підтверджується даними форми Додатку 4 Звіту про суми нарахованої заробітної плати за II квартал 2020 року.

Поряд з цим слід зазначити, що Порядок № 1231 передбачає визначення поняття одноразова матеріальна допомога суб`єктам господарювання - одноразова виплата держави суб`єктам господарювання для збереження робочих місць з метою виплати найманим працівникам суб`єкта господарювання одноразової матеріальної допомоги в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів.

Отже право працівника, з яким роботодавцем оформлено трудові відносини, на отримання одноразової матеріальної допомоги в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів проводиться на підставі звернення роботодавця для її виплати.

Однією з головних умов виплати працівникам допомоги є наявність трудових відносин між роботодавцем та працівником.

Пунктом 9 Порядку № 1231 регламентована процедура виплати суб`єктами господарювання коштів, отриманих як одноразова матеріальна допомога, своїм найманим працівникам, зазначених у відомості.

Так суб`єкт господарювання зобов`язаний виплатити одноразову матеріальну допомогу, на рахунок найманою працівника у строк не пізніше наступного робочого дня після надходження коштів на його рахунок за окремою платіжною відомістю для виплати одноразової матеріальної допомоги (відомістю на виплату грошей).

Тобто, гарантована державою виплата працівникам допомоги на період карантину здійснюється роботодавцем, з яким оформлено трудові відносини.

Разом з тим, роботодавець здійснює лише посередницьку функцію між Хмельницькою філією Хмельницького обласного центру зайнятості (органом виплати одноразової матеріальної допомоги) і своїми працівниками, яким адресована грошова соціальна підтримка у формі одноразової матеріальної допомоги за частиною 2 статті І Закону № 1071-IX.

Враховуючи, що позивачем 24.12.2020 перераховано на рахунок відповідача кошти на виплату одноразової допомоги у розмірі 206 986,40 грн, в фактичне здійснення 28.12.2020 працівникам виплати вказаної допомоги підтверджує цільове використання спрямованих коштів, а тому передбачені частиною 12 Порядку № 1231 підстави для стягнення центром зайнятості із суб`єкта господарювання суми отриманої одноразової матеріальної допомоги відсутні.

Посилання апелянта на те, що судом першої інстанції не було взято до уваги результат проведення аудиторського дослідження Хмельницької обласної служби зайнятості від 10.01.2023 № 19-13/1 за період з 01.01.2019 по 01.11.2022, в якому встановлені факти порушень Порядку, колегією суддів відхиляються як необгрунтовані, у зв`язку з тим, що позивачем долучено до матеріалів справи лише першу та останню сторінку аудиторського звіту, з яких неможливо встановити факт порушення Порядку № 1231, тобто аудиторський звіт № 19-13/1 від 10.01.2023 у повному обсязі (або у частині що стосується виявленого порушення щодо ТОВ "Європа-Експорт плюс") завірений належним чином не долучено до матеріалів справи.

Разом з тим Аудиторський звіт є документом, складеним з приводу наявності або відсутності відповідних порушень, та містить лише думку органу, який його склав. Викладені в ньому висновки не мають заздалегідь обумовленої сили, тобто аудиторський звіт не є підставою для стягнення з відповідача одержаних від позивача коштів.

Аудиторський звіт є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб`єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, а тому оцінка аудиторського звіту, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки, може бути надана судом при вирішенні відповідного спору щодо оскарження, зокрема, дій чи рішення контролюючого органу.

Сам по собі аудиторський звіт та висновок, виконаний на замовлення контролюючого органу, не є підставою для безспірного і безумовного визначення наявності порушення в діях позивача і підставою для стягнення з відповідача коштів, отриманих відповідно до Порядку № 1231.

Крім того Хмельницьким міським центром зайнятості на підставі п. 13 Порядку № 1231 протягом 180 календарних днів після виплати 28.12.2020 такої допомоги суб`єкту господарювання ТОВ "Європа-Експорт плюс" проводилась перевірка цільового використання коштів Товариством, за результатами якої складено акт від 19.05.2021 та у результаті якої порушень не виявлено. Одночасно Порядок № 1231 не передбачає повторне проведення Центром зайнятості цільового використання виплачених коштів.

Інші заперечення апелянта, викладені ним в апеляційній скарзі, висновків суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до ст. 74, 76 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до п. 1 част. 1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно з ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судова колегія вважає, що суд першої інстанції на підставі сукупності досліджених доказів повно з`ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді справи судом першої інстанції, апеляційним судом не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга не можуть бути підставою для скасування прийнятих у справі рішень, а наведені в ній доводи є необґрунтованими.

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Оскільки розгляд справи відбувався без повідомлення (виклику) учасників справи, тому у відповідності до ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України датою ухвалення цієї постанови є дата складення її повного тексту.

Керуючись ст. 240, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Хмельницького обласного центру зайнятості в особі Хмельницької філії Хмельницького обласного центру зайнятості - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Хмельницької області від 28.05.2024 у справі № 924/771/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Справу № 924/771/23 повернути Господарському суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складений "02" вересня 2024 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Павлюк І.Ю.

Суддя Юрчук М.І.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено03.09.2024
Номер документу121315564
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —924/771/23

Постанова від 02.09.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 11.07.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 02.07.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 26.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 02.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні