Рішення
від 02.09.2024 по справі 916/1165/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" вересня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1165/23

Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.

секретар судового засідання Дерік М.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом: Керівника Болградської окружної прокуратури Одеської області (68702, Одеська обл., м. Болград, вул. Варненська, 19) в інтересах держави в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України (01001, місто Київ, вул. Хрещатик, буд. 24) та Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 5)

до відповідача: Селянського (фермерського) господарства "Афанасій-М" (68431, Одеська обл., Арцизький р-н, село Делень, вул. Леніна буд. 42)

про стягнення 235 000 грн

за участю представників сторін:

від прокурора: Коломійчук І.О.

від позивача-1: не з`явився;

від позивача-2: не з`явився;

від відповідача: не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

1. Історія справи.

23.03.2023 до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява (вх.№1212/23) керівника Болградської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України та Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації до відповідача Селянського (фермерського) господарства АФАНАСІЙ-М, в якій прокурор просить суд стягнути із відповідача кошти у розмірі 235 000,00 грн. та судовий збір.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 02.10.2023 у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі, судові витрати покладено на прокуратуру.

Суд мотивував таке рішення тим, що прокуратурою не було належним чином встановлено як неправомірність дій органу, так і недобросовісність дій заявника при наданні документів для отримання дотації, а також тим, що будь-які незначні недоліки в діях органу жодним чином не повинні виправлятися за рахунок заявника, недобросовісність дій якого прокуратурою встановлена не була, натомість зворотне спричинило б порушення положень Першого протоколу Конвенції.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 рішення Господарського суду Одеської області від 02.10.2023 у справі №916/1165/23 залишено без змін, апеляційну скаргу Заступника керівника Одеської обласної прокуратури без задоволення.

При цьому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції правомірно встановлено про підставність отримання відповідачем державної дотації для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, внаслідок чого обов`язок останнього щодо повернення отриманих ним коштів в порядку ст. 1212 Цивільного кодексу України, як набутих без достатньої правової підстави виключається.

Так, апеляційним судом встановлено, що, оскільки Наказ Мінагрополітики про затвердження розподілу бюджетних коштів для надання дотації, на підставі якого відповідачу були перераховані грошові кошти, стягнення яких є предметом розгляду даного спору, наразі не скасований, з урахуванням приписів ст. 1212 Цивільного кодексу України підстава, відповідно до якої кошти були виплачені відповідачу продовжує існувати, то відповідно висновок місцевого господарського суду про те, що до даних правовідносин не застосовуються положення ст. 1212 Цивільного кодексу України є вірним.

При цьому, судом зазначено, що у даному випадку, прокуратура, підмінюючи собою контролюючий орган та не приймаючи адміністративного акту за наслідком встановлення факту незаконного отримання дотації через відсутність у останньої належних повноважень, позбавляє отримувача дотації права на адміністративне або судове оскарження рішення контролюючого органу. При цьому, прокуратурою було зазначено про внесення відомостей до ЄДРДР стосовно вчинення відповідного правопорушення.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що встановлення факту незаконності отримання дотації має бути здійснено уповноваженим контролюючим органом або в рамках кримінального провадження та належним судом.

Суд апеляційної інстанції вказав, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що надані заявником документи є належними доказами, що свідчать про надзвичайну ситуацію, пов`язану з масовим висиханням та загибеллю посівів унаслідок засухи у червні 2020 року на території Одеської області, а також зазначив, що якщо навіть припустити те, що відповідач, звертаючись до Обласної комісії із заявкою про отримання державної дотації, припустився недотримання вимог законодавства у цій сфері, а Обласна комісія не вбачала у цьому відповідного порушення, відповідальність за таке порушення покладається на ці державні органи, а не на особу, яких вони стосуються.

При цьому, судом були відхилені доводи прокурора про те, що у відповідача не було в наявності необхідної площі земельних ділянок для отримання державної дотації, оскільки наведеним Порядком №885 не встановлено обов`язку щодо надання обласній комісії заявниками документів на підтвердження наявності земельної ділянки у користуванні та/або володінні заявника. Крім того, господарські суди врахували подані відповідачем договори оренди земельних ділянок з фізичними особами, відповідно до змісту яких відповідач вирощує зернові сільгоспкультури на земельних ділянках загальною площею більшою за 50 га.

Постановою Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 23.05.2024 касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури задоволено частково, Постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 та рішення Господарського суду Одеської області від 02.10.2023 у справі №916/1165/23 скасовано, справу №916/1165/23 передано на новий розгляд до Господарського суду Одеської області.

Скасовуючи попередні судові рішення і направляючи дану справу на новий розгляд, Верховний Суд вказав, що, зазначаючи про існування наказу Міністерства як правової підстави отримання відповідачем грошових коштів, що, на думку господарських судів попередніх інстанції, є перешкодою для застосування до спірних правовідносин сторін ст. 1212 ЦК України, господарські суди не зазначили ні номер цього наказу, ні дату його складання, що викликає розумні сумніви у його існуванні. Відсутні також відомості у судових рішеннях про те, що такий наказ був оглянутий судом під час розгляду справи в судах попередніх інстанцій.

При цьому, Верховний Суд погодився з висновком обох судових інстанцій, що Порядком №885 не встановлено обов`язку щодо надання обласній комісії заявниками документів на підтвердження наявності земельних ділянок у користуванні та/або володінні заявника.

Водночас, вказав, що зазначений висновок не спростовує доводів прокурора про те, що у випадку підтвердження відсутності у користуванні/володінні відповідача земельних ділянок площею 50 га, це унеможливлює посів сільськогосподарських культур, врожай якого міг бути втрачений у результаті надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та що могло б слугувати підставою для подальшого звернення за отриманням відшкодування від держави у максимальному розмірі.

Крім того, Верховний Суд зауважив, що, відхиляючи наведені доводи прокурора, господарські суди не перевірили, якими доказами підтверджується, що відповідач є власником втрачених (загиблих) посівів у розмірі, в якому йому було надано дотацію, тобто, чи підтверджено матеріалами справи наявність у власності відповідача 50 гектарів посівів, за які від отримав державну дотацію у розмірі 235000,00 грн.

При цьому, Верховний Суд зазначив, що у випадку встановлення господарськими судами обставин відсутності відповідного окремого наказу чи іншого акта індивідуальної дії контролюючого органу, господарські суди відповідно до вимог ст. 1212 ЦК України мали б перевірити підстави набуття відповідачем державних коштів у розмірі 235000,00 грн з урахуванням вимог Порядку №885.

Відтак, Верховний Суд звернув увагу на те, що під час нового розгляду справи господарським судам необхідно розглянути цю справу з урахуванням предмета і підстав заявленого позову, взяти до уваги наведене у цій постанові, всебічно, повно, об`єктивно та безсторонньо дослідити доводи прокурора та учасників справи, наявні у справі докази і в залежності від встановленого та відповідно до чинного законодавства прийняти законне та обґрунтоване рішення.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

За результатом автоматичного розподілу справ між суддями справу №916/1165/23 розподілено судді Господарського суду Одеської області Щавинській Ю.М.

Ухвалою суду від 01.07.2024 прийнято до провадження справу №916/1165/23 та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на "31" липня 2024 р. о 14:00.

У судове засідання з`явився прокурор. Інші сторони у судове засідання не з`явився.

Протокольною ухвалою від 31.07.2024 судом оголошено перерву в судовому засіданні при розгляді справи по суті до 02.09.2024 о 11:15.

У судове засідання 02.09.2024 з`явився прокурор. Позивач та відповідачі до суду не з`явилися.

3. Позиція учасників справи.

3.1. Доводи Болградської окружної прокуратури Одеської області.

Керівник Болградської окружної прокуратури Одеської області зазначає, що за результатами вивчення стану законності у бюджетній сфері Болградською окружною прокуратурою Одеської області встановлено порушення відповідачем - селянським (фермерським) господарством АФАНАСІЙ-М вимог постанови Кабінету Міністрів України від І1.08.2021 № 885 Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Вказаною Постановою визначено механізм використання коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників", які спрямовуються сільськогосподарським товаровиробникам для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Бюджетні кошти використовуються з метою надання підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, у яких внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру повністю втрачено (загинули) посіви сільськогосподарських культур, для стабілізації валового виробництва сільськогосподарських культур та забезпечення продовольчої безпеки держави.

Зокрема, п. 5 Постанови визначено, що дотація надається на безповоротній основі в розмірі до 4 700 грн на 1 гектар повністю втрачених (загиблих) посівів, але не більше 50 гектарів посівів на одного отримувача (для кожного випадку надзвичайної ситуації).

На виконання абз.2 п.3 Постанови Департаментом аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації видано наказ від 15.09.2021 №81 (зі змінами, внесеними наказами від 19.10.2021 №101 та від 23.10.2021 № 106), яким утворено обласну комісію з прийняття рішень щодо виплати дотації від відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та затверджено відповідне Положення.

Відповідно до затвердженого Положення комісія, зокрема, розглядає надані суб`єктам господарювання документи для отримання виплати дотації згідно з п.8 Порядку.

08.10.2021 СФГ АФАНАСІЙ-М подав до Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації заявку на отримання дотації від 08.10.2021, довідку про відкриття рахунку в AT Ощадбанк, Витяг з ЄДРПОУ, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.2019, довідку про несприятливі погодні умови в осінньо-зимовий період 2019-2020 років та весняний період 2020 року щодо стану озимих культур на території Арцизького району Одеської області від 05.10.2021, акт обстеження посівів сільськогосподарських культур від 08.10.2021, акт на списання посівів сільськогосподарських культур від 08.10.2021 та довідку про неможливість страхування посівів, у зв`язку із відсутністю грошових коштів від 08.10.2021.

У наданій відповідачем заявці останній зазначив про втрату посівів сільськогосподарських культур загальною площею 62,8 га, з них озимої пшениці - 35,0 га, озимого ячменю - 27,8 га, засіяних на земельних ділянках, які розташовані на території полів № 888/34 - 3,0 га; № 672/22 - 3,0 га; № 1129/35 - 3,0 га; № 924/34 - 3,0 га; № 543/15 - 3,0 га; № 145/6 - 3,0 га; № 35/3 - 3,0 га; № 1007/31 -3,0 га; № 986/3 -3,0 га; № 13/3- 3,0 га; № 703/23 - 3,0 га; № 13-2,0 га (озима пшениця) та полів № 1 - 10,80 га, № 2 - 7,0 га, №3 - 10,0 га (озимий ячмінь) в с. Делень Арцизького району Одеської області.

На підставі наданих документів СФГ АФАНАСІЙ-М у грудні 2021 року отримало максимальну виплату у результаті знищення власних посівів на земельній ділянці площею 50 га шляхом перерахування коштів на банківський рахунок в сумі 235 000 грн, що підтверджено листом Головного управління державної казначейської служби України в Одеській області від 24.10.2022 вих. № 04-06-06/7366.

Втім, прокуратура зазначає, що АФАНАСІЙ-М було отримано дотацію неправомірно в порушення вимог п.5, 8 Порядку з огляду на таке:

Згідно деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.02.2023 № 323745018 у приватній власності Мітрієва Афанасія Івановича перебуває 1 земельна ділянка, за кадастровим номером 5120481900:01:002:2978, площею 3,6051 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Арцизького району Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія ІІІ-ОД 021371, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією Одеської області.

Згідно деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.02.2023 №323745851 у приватній власності ОСОБА_1 перебуває 2 земельні ділянки, загальною площею 6,6522 га, а саме: за кадастровим номером 5120481900:01:002:2977, площею 3,6052 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Арцизького району Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія III- ОД 021372, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією Одеської області; за кадастровим номером 5120481900:01:001:0815, площею 3,047 га, за цільовим призначенням: 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Деленської сільської ради Арцизького району Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 25.10.2005 серія ЯА 080336, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією Одеської області.

Згідно деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.02.2023 №323748054 у приватній власності ОСОБА_2 перебуває 1 земельна ділянка, за кадастровим номером 5120481900:01:002:2979, площею 3,6055 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Арцизького району Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія ПІ-ОД 021373, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією Одеської області.

Таким чином, згідно тверджень прокурора, у володінні та/або користуванні селянського (фермерського) господарства АФАНАСІЙ-М станом на день звернення за отриманням державної дотації за втрату посівів сільськогосподарських культур фактично перебувало лише 5 земельних ділянок, загальною площею 19,354 га.

Також прокурор зазначає, що, знаючи про відсутність підстав для отримання бюджетних коштів, передбачених для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, СФГ АФАНАСІЙ-М звернулося за їх отриманням до Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації та, за інформацією ГУ Державної казначейської служби України в Одеській області від 24.10.2022 вих.№ 04-06- 06/7366, отримало їх 29.12.2021 шляхом перерахування коштів на банківський рахунок в сумі 235 тис. грн, яка є максимальною виплатою у результаті знищення власних посівів на земельній ділянці площею 50 га.

Серед іншого, СФГ АФАНАСІЙ-М, з метою отримання фінансової підтримки за втрату посівів сільськогосподарських культур, надано звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року.

Відповідно до інформації, зазначеної у Розділі 1 Звіту посівна площа озимої пшениці становить 40 га, озимого ячменю - 20,80 та, та відповідно до Розділу 6 Звіту загальна посівна площа зерновими культурами під урожай наступного року становить 80,8 га, з них 14,0 га - озима пшениця, 33,8 га - озимий ячмінь.

Згідно реєстраційного штампу, проставленого на зазначеному звіті, останній 02.12.2019 подавався до Головного управління статистики в Одеській області у порядку державного статистичного спостереження, згідно наказу Держстату від 06.07.2018 № 133.

Відповідно до п. 6 Роз`яснень щодо форми № 29-сг (річна) "Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду" державного статистичного спостереження щодо площ, валових зборів та врожайності сільськогосподарських культур, затверджених Головою Державної служби статистики України 17.07.2017, показники форми характеризують фактичні розміри посівних і зібраних площ сільськогосподарських культур, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень на землях, що перебувають/перебували протягом звітного року у володінні та користуванні підприємства згідно з чинним законодавством (уключаючи землі, взяті в оренду, але без урахування земель, відданих в оренду, якщо передапня земельних ділянок здійснене та оформлене договорами найму (оренди) згідно з чинним законодавством).

Показники форми ґрунтуються на даних документів первинного обліку: первинних облікових документів за формами № ВЗСГ-1,№ ВЗСГ-4, № ВЗСГ- 8, № ВЗСТ-10, затвердженими наказом Мінагрополітики від 21.12.2007 № 929; первинних облікових документів за формами № ПБАСГ-1,№ ПБАСГ-2, затвердженими наказом Мінагрополітики від 21.02.2008 № 73; облікових листах трактористів-машиністів; актів на списання загиблих площ.

З відповіді Головного управління статистики в Одеській області від 01.12.2022 за вих.№ 08-11/213-22, отриманої на запит обласної прокуратури від 03.11.2022 за вих.№ 15/2/1-1067 вих-22, вбачається, що СФГ АФАНАСІЙ-М не надано згоди на надання на запит прокуратури первинних даних із статистичної звітності уповноваженого органу щодо зазначеного господарства.

З огляду на викладене, наданий СФГ АФАНАСІЙ-М звіт про площі за формою № 29-сг (річна), на думку прокурора, не може належним чином підтверджувати наявність у господарства зазначених посівних площ та фактичного засівання сільськогосподарських культур, а саме 40 га (47, 0 га) озимої пшениці та 20,8 га (33,8 га) озимого ячменю, як зазначено у Звіті, а тому не є достатнім обґрунтуванням наявності у законному користуванні господарства земельних ділянок площею понад 60,0 га, а отже, із урахуванням відсутності у СФГ АФАНАСІЙ-М в законному володінні/користуванні земельних ділянок відповідної площі, не може слугувати підставою для виплати державної дотації за втрату таких посівів у максимальному розмірі.

Як вбачається з відповіді Гідрометеорологічного центру Чорного та Азовського морів від 15.11.2022 за вих. № 9914-1-275/9914-09, наданої на запит прокуратури, виїзд співробітників Гідрометцентру ЧАМ на конкретне місце з метою фіксації втрати посівів сільськогосподарських культур не здійснювався.

Надана відповідачем довідка про несприятливі погодні умови в осінньо-зимовий період 2019-2020 років та весняний період 2020 року щодо стану озимих культур на території Арцизького району Одеської області, виданої 05.10.2021 за вих.№796/-09 Гідрометеорологічним центром Чорного та Азовського морів, на думку прокурора, не містить достатнього обґрунтування факту існування форс-мажорних обставин на відповідній території та втрату певних посівів фермерського господарства. Відповідно до інформації Одеської регіональної торгово-промислової палати від 24.10.2022 за вих.№ 2003-14/143, СФГ АФАНАСІЙ-М з заявою про фіксування та подальшу видачу сертифікату про наявність форс-мажорних обставин, які призвели до втрати посівів сільськогосподарських культур, не зверталось.

Щодо акту обстеження посівів сільськогосподарських культур для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру від 08.10.2021 та акту на списання посівів сільськогосподарських культур від 08.10.2021, надані СФГ АФАНАСІЙ-М на підтвердження підстав для виплати фінансової підтримки, не відповідають вимогам законодавства щодо оформлення первинних документів, а саме: акти обстеження та списання складені керівником господарства одноособово; до вказаних актів не додано фотографії поля (полів) або інших документів, які підтверджують наявність надзвичайних подій, де загинули посіви. Отже, на думку прокурора, акти обстеження посівів сільськогосподарських культур для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та їх списання від 08.10.2021, надані СФГ АФАНАС1Й-М на підтвердження підстав для виплати фінансової підтримки, не відповідають загальним правилам до оформлення первинних документів та не можуть свідчити про достовірність внесеної інформації, оскільки складені одноособово керівником господарства на основі інформації, яку начебто склало саме господарство під його керівництвом.

Водночас, активний обіг грошових коштів на банківському рахунку СФГ АФАНАС1Й-М, також опосередковано свідчить про відсутність у селянського (фермерського) господарства підстав для отримання досліджуваного відшкодування від держави.

Таким чином, з урахуванням вищенаведеного, прокурор просить суд стягнути з відповідача грошові кошти у сумі 235 000 грн на підставі ст.1212 ЦК України та п.11 Порядку.

3.2. Доводи Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Позивач-1 посилається на Постанову КМУ від 11.08.2021 № 885 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" та, зокрема, зазначає, що відповідно до пункту 2 Постанови головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку.

Відповідно до вимог даної Постанови, дотація надається сільськогосподарським товаровиробникам юридичним особам незалежно від організаційно-правової форми та форми власності та фізичним особам підприємцям із дотриманням певних критеріїв та вимог, встановлених пунктами 4-6, 8 Постанови.

Відповідно до пункту 10 Постанови, комісія Мінагрополітики, виключно, опрацьовує документи (зведену відомість), які надійшли від обласних комісій, і здійснює до 15 листопада з урахуванням наявних бюджетних асигнувань за відповідним напрямом пропорційний розподіл бюджетних коштів для надання дотації в розрізі кожного отримувача, який затверджується наказом Мінагрополітики.

На підставі затвердженого розподілу коштів Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти з рахунка, відкритого в Казначействі, структурним підрозділам облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку.

Структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку, здійснюють їх розподіл між отримувачами в межах отриманих бюджетних коштів та подають органам Казначейства зведену відомість отримувачів дотації і платіжні доручення на виплату дотацій шляхом перерахування їх з рахунків, відкритих в органах Казначейства, на поточні рахунки отримувачів, відкриті в банках.

Так, 08.10.2021 відповідач подав до Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації заявку на отримання дотації сільськогосподарським товаровиробникам шляхом державної підтримки для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, в якій СФГ АФАНАСІЙ-М зазначено про втрату посівів сільськогосподарських культур загальною площею 62,8 г, з них озимої пшениці - 32 га, озимого ячменю 27,8 га, засіяних на земельних ділянках, які розташовані на території полів № 888/34- 3,0 га; № 672/22 3,0 га; № 1129/35 3,0 га; № 924/34 3, 0 га; № 543/15 3, 0 га; № 145/6 3,00 га; № 35/3 3,0 га; № 1007/31 3,0 га; № 986/3 3,0 га; № 13/3 3, 0 га; № 703/23- 3,0 га; № 13-2,0 га (озимна пшениця) та полів № 1-10,80 га, № 2 7,0 га, № 3 10,0 га (озимний ячмінь) в с. Делень Арцизського району Одеської області.

За наслідками розгляду наданої заявки Департаментом аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації було здійснено розподіл та перерахування бюджетних коштів відповідачу.

Однак, інформації про земельні ділянки, що підтверджувала б, зокрема, кадастрові номери, площу, правові підстави володіння/користування та, відповідно, належність посівів тощо, селянським (фермерським) господарством не надано.

Отже, з огляду на відсутність у законному користуванні відповідача відповідних земельних ділянок, зазначених в заявці на отримання дотації, останній не мав правових підстав для отримання державної дотації за втрату посівів.

Вищезазначене свідчить про порушення економічних інтересів держави, зокрема, Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації, як розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня, та про отримання максимальної дотації з порушенням пункту 5 Постанови, що у свою чергу є підставою для повернення незаконно отриманих коштів до державного бюджету із позбавленням права на отримання фінансової підтримки упродовж 3 років від дати виявлення такого порушення на підставі п.11 Порядку.

3.3. Доводи Селянського (фермерського) господарства АФАНАСІЙ-М.

Відповідач відзив у встановлений судом строк не подав, однак свої заперечення щодо позову виклав у клопотанні про долучення до матеріалів справи письмових доказів, у якому зазначає про безпідставність вимог керівника Белградської окружної прокуратури Одеської обласної прокуратури.

Відповідач зазначає, що за СФГ АФАНАСІЙ-М на момент звернення для отримання дотації зареєстровано 1 ділянка за кадастровим номером 512048100:01:001:3195, площею 5,4912 га, за адресою: Одеська область, Деленська сільська рада (за межами населеного пункту), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно Статуту селянського (фермерського) господарства АФАНАСІЙ-М, зареєстрованого 30.07.2003 Арцизькою районною державною адміністрацією в реєстрі суб`єктів підприємницької діяльності за № 04057066Ю0020290 засновником та головою господарства є ОСОБА_3 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 . Членами фермерського господарства є: ОСОБА_1 , ідентифікаційний код: НОМЕР_2 та ОСОБА_2 , ідентифікаційний код: НОМЕР_3 .

Відповідач зазначає, що згідно Витягу з державного земельного кадастру про земельна ділянку у приватній власності ОСОБА_3 перебуває 1 земельна ділянка, за кадастровим № 5120481900:01:002:2978, площею 3,6051 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія ІП-ОД 021371, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією.

Згідно Витягу з державного земельного кадастру про земельна ділянку у приватній власності ОСОБА_1 перебувають 2 земельні ділянки, загальною площею 6,6522 га, а саме за кадастровим № 5120481900:01:002:2977, площею 3,6052 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія ПІ-ОД 021372, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією, та за кадастровим № 5120481900:01:001:0815, площею 3,047 га, за цільовим призначенням: 01.01 Для ведення сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Деленської сільської ради Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 25.11.2005 серія ЯА 080336, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією Одеської області.

Згідно Витягу з державного земельного кадастру про земельна ділянку у приватній власності ОСОБА_2 перебуває 1 земельна ділянка, за кадастровим № 5120481900:01:002:2979, площею 3,6055 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія ПІ-ОД 021373, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією.

Таким чином, у володінні та/або користуванні селянського фермерського господарства АФАНАСІЙ-М станом на день звернення за отриманням державної дотації за втрату посівів сільськогосподарських культур юридично перебувало 5 земельних ділянок, загальною площею 19,354 га.

Окрім того, відповідач звертає увагу суду, що згідно довідки Деленського старостинського округу Арцизької міської ради Одеської області - станом на 1 січня 2022 року СФГ АФАНАСІЙ-М обробляє 125,2 га землі.

Також, згідно тверджень позивача, СФГ АФАНАСІЙ-М були укладенні ряд договорів оренди земельних ділянок з фізичними особами, але зазначені договори не були належним чином зареєстровані зв`язку із зайнятістю реєстратора, однак фактично відповідачем оброблялись та по вказаним ділянкам відповідач мав право на отримання дотації, а саме:

- Договір оренди земельної ділянки №6 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_4 , площею 2,700 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0565;?

- Договір оренди земельної ділянки №22 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_5 , площею 3,0021 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:3292;

- Договір оренди земельної ділянки №10 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_6 , площею 2,9342 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2709;

- Договір оренди земельної ділянки №20 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_7 , площею 3,0400 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0959;

- Договір оренди земельної ділянки №3 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_8 , площею 0,9300 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2730;

- Договір оренди земельної ділянки №2 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_8 , площею 2,1300 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2579;

- Договір оренди земельної ділянки №11 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_9 , площею 3,0415 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0587;

- Договір оренди земельної ділянки №12 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_10 , площею 2,9361 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2608;

- Договір оренди земельної ділянки №5 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_11 , площею 2,9400 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0657;

- Договір оренди земельної ділянки №21 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_5 , площею 2,9252 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0532;

- Договір оренди земельної ділянки №3 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_12 , площею 2,9444 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0739.

На думку відповідача, підтвердженням обробки вказаних земельних ділянок, згідно договорів, є податкові розрахунки сум доходу (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку СФГ АФАНАСІЙ-М, згідно яких СФГ АФАНАСІЙ-М сплачувались податки по даним договорам оренди землі.

Крім того, відповідачем надано податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи та довідки Головного управління ДПС в Одеській області за 2019 та 2021 роки.

Отже, на думку відповідача, СФГ АФАНАСІЙ-М, на час отримання дотації мало повністю втрачених (загиблих) посівів, але не більше 50 гектарів посівів на одного отримувача, що дозволяло отримати дотацію у повному обсязі на суму 235 000,00 грн.

4. Фактичні обставини, встановлені судом.

Наказом Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації від 15.09.2021 №81 зі змінами, внесеними наказами від 19.10.2021 №101 та від 23.10.2021 № 106, утворено обласну комісію з прийняття рішень щодо виплати дотації від відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, та затверджено відповідне Положення.

08.10.2021 Селянським (фермерським) господарством АФАНАСІЙ-М надано обласній комісії заявку на отримання дотації сільськогосподарським товаровиробникам шляхом державної підтримки для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, у якій зазначено, що площа повністю втрачених (загиблих) посівів складає 62,8 га, з них озимої пшениці - 35,0 га, озимого ячменю - 27,8 га

Зазначена заявка підписана та скріплена печаткою СФГ АФАНАСІЙ-М, містить вх. № 02-18/341 Департаменту аграрної політики та засвідчена підписом Заступника директора Департаменту.

Згідно до змісту заявки до неї додано зазначені у Порядку використання коштів додатки, а саме: довідка стосовно відкритого поточного рахунку СФГ АФАНАСІЙ-М, довідка про посів озимих культур на зерно та зелений корм під урожай наступного року (із форми державного статистичного спостереження №29-сг) або про посівні площі сільськогосподарських культур за їх видами (із форми державного статичного спостереження №4-сг) (на 12 арк.); довідка Укргідрометцентру про надзвичайну ситуацію техногенного або природного характеру, внаслідок якої повністю втрачено (загинули) посіви сільськогосподарських культур; акти обстеження та списання посівів та довідка про відсутність страхових відшкодувань; довідка від утримувача про відсутність страхових відшкодувань за втрачені (загиблі) посіви сільськогосподарських культур на зазначеній площі.

Згідно до звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.2019, Розділ 1 "Виробництво однорічних і дворічних сільськогосподарських культур" зазначеного звіту містить відомості щодо: площі культури зернових та зернобобових (пшениця озима і ячмінь озимий) площа посівна та зібрана 66,80 га.; площі культур технічних (соняшник) площа посівна та зібрана 53,00 га

У розділі 6 "Посів озимих культур під урожай наступного року станом на 1 грудня 2020 року" звіту вказано про 80,8 га посівної площі культур озимих на зерно та зелений корм, з яких пшениця становить 47,0 га, а ячмінь становить 33,8 га.

Відповідно до довідки про несприятливі погодні умови в осінньо-зимовий період 2019-2020 р. та весняний період 2020 р. щодо стану озимих культур на території Арцизького району Одеської області, на землях СФГ АФАНАСІЙ-М Арцизького району, складалися несприятливі умови для сівби в оптимальні строки та початкового розвитку озимих культур. За даними спостережень метеостанції Сарата, яка репрезентативна щодо Арцизького району, кількість опадів у вересні склала 10 мм або 23% від норми, що було недостатньо для зволоження навіть верхніх шарів ґрунту. В результаті упродовж вересня орний шар ґрунту був сухим. В жовтні і листопаді, через значний дефіцит ефективних опадів, запаси вологи в орному шарі ґрунту не перевищували 6-10 мм і оцінювалися як незадовільні для своєчасної появи повноцінних сходів і початкового розвитку рослин. В результаті озимі культури, у т. ч. озимий ячмінь припинив осінню вегетацію недорозвиненим у фазі сходи, 3-й листок. Посіви мали пригнічений стан та були зрідженими.

Зимовий період характеризувався незвичайно теплою (на 4-5° вище за норму), як для даного часу погодою, недобором опадів, відсутністю снігового покриву. За період грудень 2019р. - лютий 2020р. випало 66 мм опадів або 63% від сезонної норми. На початок вегетаційного періоду запаси вологи під озимими культурами у метровому шарі ґрунту становили 89 мм, що на 46 мм менш багаторічних значень.

Весняний період 2020 р. (березень-квітень) характеризувався переважно сухою із заморозками погодою та надто низькою вологістю повітря для даного часу. Кількість опадів у березні становила 4 мм або 15% від норми, у квітні 5 мм -39% від норми. Зниження мінімальної температури до мінус 7-12° на висоті 2 см від поверхні ґрунту було небезпечним для вегетативної маси озимого ячменю. Негативну дію дефіциту опадів та заморозків у цей час посилювало денне зниження мінімальної відносної вологості повітря до критичних показників для рослин - 18-30%. Внаслідок недобору опадів запаси продуктивної вологи упродовж квітня були критичними і в метровому шарі ґрунту під озимими культурами не перевищували 28-48 мм. Таке зволоження ґрунту не забезпечувало повноцінний ріст та розвиток посівів. В першій і другій декадах травня через дефіцит ефективних опадів, запаси корисної вологи зменшилися до 24-33 мм. Через посушливі умови стан озимих культур суттєво погіршився. Спостерігалося припинення росту, передчасне пожовтіння, засихання листків, стебел, рослин повністю.

Таким чином, засушливі умови восени 2019 р., несприятливі явища навесні 2020 р.(дефіцит опадів, недостатнє і незадовільне зволоження ґрунту, заморозки, низька відносна вологість повітря) негативно впливали на вегетацію озимого ячменю і призвели до значних пошкоджень та загибелі посівів на землях СФГ АФАНАСІЙ-М Арцизького району Одеської області.

У матеріалах справи також наявний протокол засідання № 114-20 від 03.07.2020 Експертної комісії ДСНС України з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій, у якому комісією встановлено, зокрема, наявність надзвичайної ситуації, що пов`язана з масовим висиханням та загибеллю посівів унаслідок засухи у червні 2020 року на території Одеської області через весняні заморозки та довготривалу посуху у господарствах Одеської області, яка була попередньо кваліфікована як надзвичайна ситуація державного рівня.

У листі від 15.11.2022 Гідрометеорологічний центр Чорного та Азовського морів повідомив, що ГМЦ ЧАМ упродовж 2020-2021 років видав, зокрема СФГ АФАНАСІЙ-М, довідку про засушливі погодні умови восени 2019 року та несприятливі явища навесні 2020 року (дефіцит опадів, недостатнє і незадовільне зволоження ґрунту, заморозки, низьку відносну вологість повітря), які були вкрай несприятливими для вегетації сільськогосподарських культур, що могло призвести до значного зниження або втрати врожаю цих культур. Виїзд співробітників Гідрометцентру ЧАМ на конкретне місце з метою фіксації втрати посівів сільськогосподарських культур кожного заявника окремо не здійснювався.

З акту обстеження посівів від 08.10.2021 вбачається, що на основі підтвердних документів, отриманих від СФГ АФАНАСІЙ-М, загальна площа посівів складає 80,8 га, з них озимої пшениці - 47 га, озимого ячменю 33,8 га; площа повністю втрачених (загиблих) посівів становить 62,8 га, з них озимої пшениці - 35,0 га, озимого ячменю 27,8 га.

У матеріалах справи наявний також акт на списання посівів сільськогосподарських культур СФГ АФАНАСІЙ-М, згідно якого площа повністю втрачених (загиблих) посівів всього становить 62,8 га, з них озимої пшениці - 35,0 га, озимого ячменю 27,8 га.

Відповідно до довідки від 08.10.2021 СФГ АФАНАСІЙ-М не застрахувало посіви сільськогосподарських культур у 2020 році за відсутності коштів у господарстві.

В матеріалах справи наявна відомість отримувачів державної підтримки для відшкодування втрат від загибелі посівів сільськогосподарських культур по Одеській області у 2021 році, надана Департаментом аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації на запит прокуратури, у якій зазначено, що СФГ АФАНАСІЙ-М подано заявку на 62,8 га, у графі "Договір, строк" уповноваженим органом здійснено запис "інформацію не надано".

Як вбачається з виписки щодо проведених касових видатків, Департаментом аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної (військової) адміністрації 28.12.2021 було здійснено оплату на рахунок СФГ АФАНАСІЙ-М з призначенням платежу "2801580, 2610, відшкодув. втрат від пошкодж. посівів с/г культур внасл. надзв. ситуац." у розмірі 235 000 грн (т.1 а.с.92).

В матеріалах справи наявні банківські виписки по рахункам СФГ АФАНАСІЙ-М (т.1 а.с.99-120).

Листом від 24.10.2022 №2003-14/143 Одеська регіональна торгово-промислова палата повідомила, що, зокрема, СФГ АФАНАСІЙ-М не зверталося до Одеської регіональної торгово-промислової палати упродовж 2021 року із заявами про засвідчення форс-мажорних обставин.

У листі від 01.12.2022 №08-11/213-22 Головне управління статистики в Одеській області повідомило, що СФГ АФАНАСІЙ-М не надано згоди на надання на запит прокуратури первинних даних із статистичної звітності уповноваженого органу щодо зазначеного господарства.

Згідно Статуту селянського (фермерського) господарства АФАНАСІЙ - М, зареєстрованого 30.07.2003 Арцизькою районною державною адміністрацією в реєстрі суб`єктів підприємницької діяльності за №04057066Ю0020290 засновником та головою господарства є ОСОБА_3 , ідентифікаційний код НОМЕР_4 . Члени фермерського господарства, окрім голови, ОСОБА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 та ОСОБА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_3 .

Відповідно до деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.11.2022 № 314014616 за СФГ АФАНАСІЙ-М зареєстровано 1 земельну ділянку, за кадастровим номером 5120481900:01:001:3195, площею 5,4912 га.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.11.2022 № 314014771 за ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_4 ) зареєстровано зареєстровано 1 земельну ділянку, за кадастровим номером 5120481900:01:002:2978, площею 3,6051 га (на державного акту на право приватної власності на землю, серія та номер: ІІІ-ОД021371, виданий 10.06.2003, видавник: Арцизька районна державна адміністрація).

Водночас, згідно деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.02.2023 №323748054 у приватній власності ОСОБА_2 перебуває 1 земельна ділянка, за кадастровим номером 5120481900:01:002:2979, площею 3,6055 га, за цільовим призначенням: 01.02 Для ведення фермерського господарства, що розташована на території Деленської сільської ради Арцизького району Одеської області, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 10.06.2003 серія ІІІ-ОД 021373, виданого Арцизькою районною державною адміністрацією Одеської області.

Водночас, матеріали справи (т.2 а.с.8-111) містять:

1. Договір оренди земельної ділянки №6 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_4 (орендодавець), площею 2,700 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0565;?

2. Договір оренди земельної ділянки №22 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець), площею 3,0021 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:3292;

3. Договір оренди земельної ділянки №10 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_6 (орендодавець), площею 2,9342 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2709;

4. Договір оренди земельної ділянки №20 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_7 (орендодавець), площею 3,0400 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0959;

5. Договір оренди земельної ділянки №3 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_8 (орендодавець), площею 0,9300 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2730;

6. Договір оренди земельної ділянки №2 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_8 (орендодавець), площею 2,1300 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2579;

7. Договір оренди земельної ділянки №11 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_9 (орендодавець), площею 3,0415 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0587;

8. Договір оренди земельної ділянки №12 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_10 (орендодавець), площею 2,9361 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2608;

9. Договір оренди земельної ділянки №5 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_11 (орендодавець), площею 2,9400 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0657;

10. Договір оренди земельної ділянки №21 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець), площею 2,9252 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0532;

11. Договір оренди земельної ділянки №24 від 22 грудня 2018 року, укладений між СФГ АФАНАСІЙ-М (орендар) та ОСОБА_12 (орендодавець), площею 2,9444 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0739.

Крім того, матеріали справи містять податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, з розділу 1 якого вбачається, що податкові номери, зазначені у 1 графі, частково співпадають з податковими номерами орендодавців за вищенаведеними договорами оренди.

В матеріалах справи також наявна довідки ДПС України, у якій зазначено, що Селянське (фермерське) господарство "Афанасій-М" є платником спрощеної системи оподаткування, облік та звітності 4 групи.

При цьому, як встановлено судом, до податкової декларації платника єдиного податку 4 групи останнім були надані відомості про наявність земельних ділянок із зазначенням кадастрових номерів, загальна площа яких складає 118,9936 га (з чотирма десятковими знаками).

5. Позиція суду.

Відповідно до ч.5 ст.310 ГПК України висновки суду касаційної інстанції, у зв`язку з якими скасовано судові рішення, є обов`язковими для суду першої чи апеляційної інстанції під час нового розгляду справи.

Так, ухвалою Господарського суду від 01.07.2024 при прийнятті справи №916/1165/23 до свого провадження було запропоновано учасникам справи надати пояснення з урахуванням висновків Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду, викладених у постанові від 23.05.2024.

Водночас, учасниками справи не були надані суду відповідні пояснення.

Натомість, прокурор у судовому засіданні зазначив, що також не спростовано під час розгляду справи, що будь-який окремий наказ чи інший акт індивідуальної дії у процесі опрацювання документів відповідача та подальшої виплати державних дотацій, який міг би бути скасованим або визнаним протиправним, відсутній, у зв`язку з чим, на виконання п.92 Постанови Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 23.05.2024 у справі №916/1165/23, суд зазначає про необхідність перевірки підстав набуття Селянським (фермерським) господарством "Афанасій-М" державних коштів з урахуванням вимог вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 885 Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (далі Порядок №885).

При цьому, суд також зазначає, що з огляду на те, що Порядок №885 не встановлює обов`язку щодо надання документів на підтвердження наявності у заявника земельних ділянок у користуванні та/або володінні для отримання відповідної дотації, суд не надає оцінку доводам прокуратури щодо відсутності державної реєстрації у відповідача права користування земельними ділянками на праві оренди чи іншому речовому праві у кількості 50 га.

Водночас, вважає за необхідне встановити саме наявність у заявника права власності на втрачені (загиблі) посіви у розмірі, в якому йому було надано дотацію.

Як встановлено судом з матеріалів справи, на підтвердження права власності на втрачені (загиблі) посіви у розмірі, в якому йому було надано дотацію, заявником було надано звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року (із форми державного статистичного спостереження № 29-сг).

Крім того, відповідачем надано ряд договорів оренди земельних ділянок з фізичними особами, щодо оренди земельних ділянок, з яких вбачається, що відповідач вирощує зернові сільгоспкультури на земельних ділянках загальною площею 29,5235 га, а саме:

- Договір оренди земельної ділянки №6 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_4 , площею 2,700 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0565;?

- Договір оренди земельної ділянки №22 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_5 , площею 3,0021 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:3292;

- Договір оренди земельної ділянки №10 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_6 , площею 2,9342 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2709;

- Договір оренди земельної ділянки №20 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_7 , площею 3,0400 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0959;

- Договір оренди земельної ділянки №3 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_8 , площею 0,9300 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2730;

- Договір оренди земельної ділянки №2 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_8 , площею 2,1300 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2579;

- Договір оренди земельної ділянки №11 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_9 , площею 3,0415 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0587;

- Договір оренди земельної ділянки №12 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_10 , площею 2,9361 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:2608;

- Договір оренди земельної ділянки №5 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_11 , площею 2,9400 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:001:0657;

- Договір оренди земельної ділянки №21 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_5 , площею 2,9252 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0532;

- Договір оренди земельної ділянки №3 від 22 грудня 2018 року із ОСОБА_12 , площею 2,9444 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120481900:01:002:0739.

Крім того, матеріали справи містять податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, з розділу 1 якого вбачається, що податкові номери, зазначені у 1 графі, частково співпадають з податковими номерами орендодавців за вищенаведеними договорами оренди.

В матеріалах справи також наявна довідка ДПС України, у якій зазначено, що Селянське (фермерське) господарство "Афанасій-М" є платником спрощеної системи оподаткування, облік та звітності 4 групи.

При цьому, як встановлено судом, до податкової декларації платника єдиного податку 4 групи останнім були надані відомості про наявність земельних ділянок із зазначенням кадастрових номерів, загальна площа яких складає 118,9936 га (з чотирма десятковими знаками).

Для отримання дотації заявником також було надано акт обстеження посівів від 08.10.2021 та акт на списання посівів сільськогосподарських культур від 08.10.2021.

Натомість, як вбачається з матеріалів справи та як встановлено судом під час розгляду справи, прокуратурою жодних доказів, що спростовують надані докази, чи аргументи відповідача стосовно наявності права власності у останнього на втрачені (загиблі) посіви, не було надано.

При цьому, як вже було зазначено судом, та з цим також погодився Верховний Суд у Постанові від 23.05.2024 у справі №916/1165/23, Згідно Порядку №885 заявники не зобов`язані надавати докази наявності земельних ділянок у володінні та/або користуванні, а саме, докази на підтвердження державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, про що зазначає прокурор, з огляду на що доводи прокуратури не можуть бути прийняті судом до уваги.

Згідно з частинами першою та третьою статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

При цьому відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно зі статтею 77 ГПК України допустимість доказів полягає у тому, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд звертає увагу, що із внесенням 17.10.2019 змін до ГПК України його статтю 79 викладено у новій редакції, чим фактично впроваджено в господарський процес стандарт доказування «вірогідності доказів».

Зазначений стандарт підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надають позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію вказаного стандарту доказування необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Іншими словами тлумачення змісту статті 79 ГПК України свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.

Одночасно статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Таким чином, з`ясування фактичних обставин справи має здійснюватися судом із застосуванням критеріїв оцінки доказів передбачених статтею 86 ГПК України щодо відсутності у доказів заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо та їх сукупності в цілому.

За таких обставин, дослідивши наявні у матеріалах справи докази у сукупності, суд вважає, що обставина наявності у власності Селянського (фермерського) господарства "Афанасій-М" втрачених (загиблих) посівів, за які йому було надано державну дотацію, з огляду на ст.79 ГПК України вважається доведеною, оскільки докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

З урахуванням вищенаведеного, беручи до уваги також висновки Верховного Суду, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову Керівника Болградської окружної прокуратури Одеської області.

Приймаючи до уваги відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, витрати по сплаті судового збору покладаються на прокуратуру та відшкодуванню, згідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, не підлягають.

Керуючись ст.129, 232, 233, 236-238, 240-241, 244 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Судові витрати покласти на прокуратуру.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Повне рішення складено та підписано 09 вересня 2024 р.

Суддя Ю.М. Щавинська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121543501
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —916/1165/23

Постанова від 10.12.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Рішення від 02.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 31.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Постанова від 23.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні