УХВАЛА
м. Вінниця
04 вересня 2024 р.Справа № 120/6138/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Мультян Марини Бондівни,
за участю:
секретаря судового засідання: Синицької К.М.
представника позивача: Нестерук М.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання представника Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про закриття провадження в частині позовних вимог у справі за позовом ОСОБА_1 до Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Жмеринської міської територіальної виборчої комісії Жмеринського району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Жмеринської міської територіальної виборчої комісії Жмеринського району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Ухвалою суду від 25.05.2024 розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
12.06.2024 представником Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" подано відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити у задоволенні позовної заяви.
Окремо просить закрити провадження в частині позовних вимог до Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про визнання протиправним та скасування протоколу ІІ етапу XXXVI Конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 02.02.2024 року в частині внесення на розгляд вищого керівництва політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» пропозиції відкликати за народною ініціативою депутата Жмеринської міської ради Жмеринського району Вінницької області ОСОБА_1 . Свою позицію обґрунтував тим, що рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата має рекомендаційний характер, не є остаточним рішенням яке може мати наслідком зміну складу місцевої ради.
Відтак вважає, що оскаржуваний протокол ІІ етапу XXXVI Конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 02.02.2024 року не пов`язаний з виборчим процесом та не є спором фізичної особи із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, у спірних правовідносинах Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" не є суб`єктом владних повноважень, у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, а прийняте нею рішення не є обов`язковим для органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи інших осіб.
04.09.2024 у судовому засіданні представник позивача заперечила щодо задоволення клопотання про закриття провадження у справі в частині позовних вимог.
При вирішенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі в частині позовних вимог суд керується наступним.
У частині першій статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства визначено справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Згідно з частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи в публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (пункт 1); спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (пункт 6).
Частиною другою статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.
Як убачається з матеріалів справи, предметом цього спору окрім іншого є протокол ІІ етапу XXXVI Конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 02.02.2024 року в частині внесення на розгляд вищого керівництва політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» пропозиції відкликати за народною ініціативою депутата Жмеринської міської ради Жмеринського району Вінницької області ОСОБА_1 .
Підстави, порядок і наслідки відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентовані в розділі V (статті 37-49) Закону №93-IV.
Так, частиною першою статті 38 Закону №93-IV передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції) (частина дев`ята статті 38 Закону №93-IV).
За приписами частини другої статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до частини сьомої статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (частина дев`ята статті 41 Закону №93-IV).
За наведеного нормативно-правового регулювання суд доходить висновку, що у процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції має рекомендаційний характер, тоді як остаточне рішення про відкликання депутата або про відмову в задоволенні цієї пропозиції приймає вищий керівний орган політичної партії, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.
У зв`язку з цим суд вказує, що оскаржуваний протокол ІІ етапу XXXVI Конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 02.02.2024 року безпосередньо не зумовлює відкликання депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, що не дозволяє віднести цей спір до спорів щодо формування складу органів місцевого самоврядування.
Суд також вказує, що даний спір не пов`язаний з виборчим процесом та не є спором фізичної особи із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, адже у спірних правовідносинах відповідач не є суб`єктом владних повноважень, у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, а прийняте рішення не є обов`язковим для органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи інших осіб.
З огляду на викладене, cуд дійшов висновку, що спірні правовідносини стосуються внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і юрисдикція адміністративних судів на них не поширюється.
Відповідна правова позиція стосовно юрисдикції цієї категорії спорів викладена в постановах ВС від 27.06.2023 року у справі 380/16146/22 та від 12.10.2023 року у справі №500/3175/22.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи викладене, суд приходить до переконання, що заявлена позивачем позовна вимога про визнання протиправним та скасування протоколу ІІ етапу XXXVI Конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 02.02.2024 року в частині внесення на розгляд вищого керівництва політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» пропозиції відкликати за народною ініціативою депутата Жмеринської міської ради Жмеринського району Вінницької області ОСОБА_1 , не може бути предметом судового розгляду, а тому провадження у справі відлягає закриттю на підставі пункту 1 частини 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Крім того, суд вважає за необхідне роз`яснити позивачеві, що оскільки заявлена вимога не може бути предметом судового розгляду, відсутні підстави для роз`яснення заявникові, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд цієї вимоги.
Керуючись ч. 3 ст. 189, ст.ст. 248, 256, 294 КАС України, -
УХВАЛИВ:
Клопотання представника Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про закриття провадження у справі в частині позовних вимог - задовольнити.
Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Жмеринської міської територіальної виборчої комісії Жмеринського району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - закрити в частині позовних вимог про:
- визнання протиправним та скасування протоколу ІІ етапу XXXVI Конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 02.02.2024 року в частині внесення на розгляд вищого керівництва політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» пропозиції відкликати за народною ініціативою депутата Жмеринської міської ради Жмеринського району Вінницької області ОСОБА_1 .
В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 розгляд справи продовжувати.
Ухвала набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 256 КАС України.
Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Повний текст ухвали суду сторони зможуть отримати 09.09.2024.
СуддяМультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 18.09.2024 |
Номер документу | 121634174 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні