Постанова
від 16.09.2024 по справі 560/3787/24
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/3787/24

Головуючий у 1-й інстанції: Тарновецький І.І.

Суддя-доповідач: Шидловський В.Б.

16 вересня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Шидловського В.Б.

суддів: Боровицького О. А. Курка О. П.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради щодо не продовження ОСОБА_1 строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності кіоску площею 6,0 м.кв., розташованого за адресою : м. Хмельницький, вул. Кам`янецька, біля тр. зупинки "Торговий центр" (біля будинку №48);

- зобов`язати управління, архітектури та містобудування Хмельницької міської ради продовжити ОСОБА_1 дію, паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності кіоску площею 6,0 м.кв., розташованого за адресою : м. Хмельницький, вул. Кам`янецька, біля тр. зупинки "Торговий центр" (біля будинку №48) строком на 3 (три) роки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначено, що лист відповідача не містить вмотивованої відмови у продовженні паспорта прив`язки тимчасової споруди. Посилання на роботи по влаштуванню місцевого розширення зупинки тролейбусів і автобусів не підтверджено жодними документами. План облаштування зупинки розроблений ще у 2019 році, але жодних робіт по проведенню капітального ремонту - місцевого розширення проїзної частини зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів не проводилося і не проводиться. Цей факт підтверджується планом влаштування зупинки розробленим у 2019 році. Бездіяльність відповідача щодо не продовження строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди ОСОБА_1 для провадження підприємницької діяльності на думку позивача є незаконною.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради щодо не продовження ОСОБА_1 строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності кіоску площею 6,0 м.кв., що розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам`янецька біля транспортної зупинки "Торговий центр".

Зобов`язано Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради продовжити ОСОБА_1 дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності кіоску площею 6,0 м.кв., що розташований за адресою: м.Хмельницький, вул.Кам`янецька біля транспортної зупинки "Торговий центр" строком на три роки.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Так, апелянт наполягає на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки доводам відповідача про те, що рішенням виконавчого комітету №976 від 28.10.2021 року "Прозатвердження проєкту розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м.Хмельницькому" затверджено проєкт розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м.Хмельницькому. Згідно розробленого робочого проєкту передбачається розширення проїзної частини на вул.Кам`янецькій та відповідно розташування зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" в місці розташування належної позивачу тимчасової споруди, що унеможливить її подальше розміщення в цьому місці.

Крім того, на переконання апелянта хибним є висновок суду про те, що не існує підстав відмови у продовженні строку дії паспорту прив`язки, оскільки як видача так і продовження паспорту прив`язки за своєю суттю є однаковими процедурами, основною метою яких є перевірка паспорту прив`язки на відповідність містобудівній документації на місцевому рівні та правилам благоустрою населеного пункту.

12 липня 2024 року до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від позивача, в якому останній вказав на те, що жодних обставин, передбачених чинним законодавством для не продовження паспорту прив`язки в апеляційній скарзі відповідач не навів, у зв`язку із чим просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

19 липня 2024 року відповідачем подано до суду відповідь на відзив, в якому посилаючись на безпідставність доводів позивача просив скасувати рішення суду першої інстанції.

25 липня 2024 року до суду надійшли додаткові пояснення у справі від відповідача, в якому наведені доводи спростування позиції позивача.

26 липня 2024 року до суду надійшли додаткові пояснення позивача, в яких останній вказав, що всі доводи відповідача викладені в апеляційній скарзі та у відповіді на відзив не містять належного правового і документального обґрунтування, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо доказів для вирішення спору, колегія суддів вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду - скасувати, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради 07.11.2013 видано ОСОБА_1 паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності кіоску площею 6,0 м.кв., що розташований за адресою: м.Хмельницький, вул.Кам`янецька біля транспортної зупинки "Торговий центр", який дійсний до 07.11.2016. Надалі, строк його дії продовжувався, зокрема, до 15.03.2024.

ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив продовжити строк дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності м.Хмельницький, вул.Кам`янецька біля транспортної зупинки "Торговий центр".

Листом управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 23.02.2024 №Я/446-01-24 повідомило позивача про те, що механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 (далі - Порядок №244), а також Рішенням 13-ї сесії Хмельницької міської ради від 22.03.2017 № 30 (зі змінами) "Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького" та Комплексною схемою розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Хмельницького, затвердженою рішенням №18 двадцять першої сесії Хмельницької міської ради від 12.12.2012. Належна позивачу тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності - кіоск площею 6,0 м.кв., що розташована за адресою: м.Хмельницький, вул.Кам`янецька біля транспортної зупинки "Торговий центр" - не увійшла до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Хмельницького. Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 28.10.2021 № 976 "Про затвердження проекту розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м.Хмельницькому" затверджено проєкт розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м. Хмельницькому. Згідно розробленого робочого проекту "Капітальний ремонт вул.Кам`янецької - місцеве розширення проїзної частини для улаштування зупинки маршрутних автобурозташований за адресою: м.Хмельницький, вул.Кам`янецька біля транспортної зупинки "Торговий центр".

Згідно п.3.11 рішення 13 сесії Хмельницької міської ради №30 від 22.03.2017 "Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та тимчасових конструкцій на території міста Хмельницького" у разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, будівництві нових чи зміні розташуванні існуючих будівель, споруд, інженерних мереж тимчасова споруда підлягає перенесенню в інше місце. Нове місце для розміщення письмово пропонується власнику тимчасової споруди управлінням архітектури та містобудування протягом місяця не більше трьох разів виключно в межах того мікрорайону, де вона розміщена, з подальшим уточненням комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності після погодження власника. Паспорт прив`язки у таких випадках може переоформлюватись на строк дії існуючого паспорта прив`язки або на новий строк, рішення про що приймається одночасно із уточненням схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. У разі незгоди власника тимчасової споруди із трьома запропонованими йому новими місцями для розміщення, тимчасова споруда підлягає демонтажу у порядку, затвердженому рішенням міської ради. Ці вимоги обов`язково зазначаються у паспорті прив`язки та відповідному договорі.

Враховуючи вищевикладене відповідач повідомив, що неможливим є подальше розташування тимчасових споруд за адресою: м.Хмельницький, вул.Кам`янецька біля буд. 48, транспортна зупинка "Торгівельний центр" та продовження строку дії паспорта прив`язки належної позивачу тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності кіоску площею 6,0 кв.м., розташованого по вул.Кам`янецька (біля тр. зуп. "Торговий центр").

Запропоновано наступні альтернативні місця для розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності: вул.Василя Зеньковського (навпроти будинку № 27, мікрорайон Книжківці), вул.Львівське шосе, в районі заводу "Катіон", рух в напрямку м.Тернопіль, вул.Львівське шосе, біля транспортної зупинки "Інститут економіки та підприємництва", напрямок руху з центру міста.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості заявлених позовних вимог.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями частини 1 статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) встановлено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За приписами статті 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно Закону України "Про благоустрій населених пунктів" територія це сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.

Статтею 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою. Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Згідно з частиною 2 статті 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі Закон №3038-VI) суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

Відповідно до частин 2, 3, 4 статті 28 Закону №3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання частини четвертої статті 28 Закону №3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - Порядок №244).

Згідно пунктів 1.4-1.5 Порядку №244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

- схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1:500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);

- стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

Відповідно до пункту 2.6 Порядку №244 для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку №244 паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки.

Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні.

Аналізуючи доводи апеляційної скарги відповідача про відсутність підстав для продовження ОСОБА_1 строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 6,0 м.кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , біля трансп.зупинки «Торговий центр» (біля будинку №48), колегія суддів зважає на таке.

Так, Рішенням 13 сесії Хмельницької міської ради №30 від 22.03.2017 "Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та тимчасових конструкцій на території міста Хмельницького" (із змінами згідно рішення 22 сесії Хмельницької міської ради від 04.07.2018 №29) встановлено, зокрема:

- п.3.2. у центральній частині міста можуть залишитись тільки ТС, у яких ведеться торгівля друкованими засобами масової інформації та іншою друкованою продукцією і частка яких складає не менше 60%, а також не більше чотирьох місць для розміщення зблокованих ТС іншого функціонального використання, кількістю не більше 8, за архітипами, затвердженими міською радою;

- п.3.4. для ТС, розміщених у центральній частині міста, строк дії паспортів прив`язки, термін дії яких закінчується до 01.03.2017, може бути продовжений не більше ніж на один рік, за виключенням тих ТС, які підпадають під дію п.п.3.2. цього рішення;

- п.3.5. протягом одного року з дня затвердження виконавчим комітетом місць для переміщення ТС з центральної частини міста у інші мікрорайони міста, центральна частина міста має бути звільнена від ТС, для чого управлінню торгівлі спільно із управлінням архітектури та містобудування узгодити із власниками ТС нові місця з подальшим внесенням змін до комплексної схеми. Письмові пропозиції для переміщення ТС надаються їх власникам не більше трьох разів;

- п.3.6. ТС, які не будуть перенесені із центральної частини міста у строк, установлений п.п.3.5. цього рішення, підлягають демонтажу у порядку, затвердженому рішенням міської ради;

- п.3.7. після затвердження міською радою архітипів, власники ТС яких не відповідають затвердженим архітипам, у тому числі тих, які відповідно до п.п.3.2. цього рішення будуть розміщені у центральній частині міста, протягом трьох місяців мають узгодити із управлінням архітектури та містобудування архітип та протягом наступних дев`яти місяців мають привести ТС у відповідність до обраного архітипу;

- п.3.11. у разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, будівництві нових чи зміні розташуванні існуючих будівель, споруд, інженерних мереж тимчасова споруда підлягає перенесенню в інше місце.

Нове місце для розміщення письмово пропонується власнику тимчасової споруди управлінням архітектури та містобудування протягом місяця не більше трьох разів виключно в межах того мікрорайону, де вона розміщена, з подальшим уточненням комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності після погодження власника. Паспорт прив`язки у таких випадках може переоформлюватись на строк дії існуючого паспорта прив`язки або на новий строк, рішення про що приймається одночасно із уточненням схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Погодження та продовження паспортів прив`язки на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності здійснювати за погодженням з управлінням торгівлі. У разі незгоди власника тимчасової споруди із трьома запропонованими йому новими місцями для розміщення, тимчасова споруда підлягає демонтажу у порядку, затвердженому рішенням міської ради. Ці вимоги обов`язково зазначаються у паспорті прив`язки та відповідному договорі.

При цьому, згідно з пунктом 3.2 рішення Хмельницької міської ради від 22.03.2017 №30 встановлено можливість розміщення у центральній частині міста не більше чотирьох місць для розміщення зблокованих ТС іншого функціонального використання, кількістю не більше 8, за архітипами, затвердженими міською радою.

Центральна частина міста обмежена вулицями (з обох сторін): Франка Проскурівська Свободи Європейська Гагаріна (Героїв Маріуполя) Кам`янецька Староміська Грушевського Подільська Свободи Шевченка Франка.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що в матеріалах справи достатньо доказів, які підтверджують позицію відповідача, що тимчасова споруда позивача розташована у центральній частині міста та відповідно до зазначеного рішення не відносяться до тих, які могли бути залишені у центральній частині міста. Зокрема, на підтвердження доводу суду надано копії схем розміщення із паспортів прив`язок зблокованих ТС, які розташовані у центральній частині АДРЕСА_2 , (біля будинку №44) (згідно п.3.2 рішення Хмельницької міської ради від 22.03.2017 року №30)

Отже, відповідно до пункту 2.19 Порядку №244, у разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки або на новий строк.

Зміст вищевикладених норм вказує на те, що наміри замовника стосовно місця розташування тимчасової споруди повинні відповідати усім наявним планувальним обмеженням, передбаченим містобудівною документацією, будівельними нормами, узгоджуватися з комплексною схемою розміщення тимчасових споруд на території відповідного населеного пункту.

Згідно з пунктами 2.17 та 2.18 Порядку строк дії паспорта прив`язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень.

Крім того, рішенням виконавчого комітету № 976 від 28.10.2021 року "Про затвердження проєкту розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м.Хмельницькому" затверджено проєкт розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м. Хмельницькому.

Дане рішення розроблене згідно Правил розміщення та обладнання зупинок міського електро- та автомобільного транспорту, затверджених Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 15.05.1995 року № 21. Згідно розробленого робочого проєкту передбачається розширення проїзної частини на вул. Кам`янецькій та відповідно розташування зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" в місці розташування належної позивачу тимчасової споруди, що унеможливить її подальше розміщення в цьому місці.

Колегія суддів також приймає до уваги доводи апелянта про те, що судом першої інстанції не взято до уваги зміст листа Відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції в Хмельницькій області Департаменту патрульної поліції №16901/41/1801-2019 від 05.08.2019 року, Відділом безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції в Хмельницькій області Департаменту патрульної поліції, яким було погоджено схему організації дорожнього руху по капітальному ремонту, а саме місцеве розширення проїзної частини для влаштування зупинки на вулиці Кам`янецькій (напрямок руху до вул. Проскурівського підпілля).

Відповідно до викопіювання з розробленого робочого проєкту "Капітальний ремонт вул.Кам`янецької місцеве розширення проїзної частини для улаштування зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул. Проскурівського підпілля) в м.Хмельницькому", згідно якого передбачається розширення проїзної частини на вул.Кам`янецькій та відповідно розташування зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" в місці розташування належної тимчасової споруди позивача та інших тимчасових споруд, при цьому на викопіюванні передбачено "Демонтаж МАФ роботи виконуються за рахунок інших джерел фінансування".

На переконання колегії суддів, зазначені докази спростовують висновки суду першої інстанції про те, що затверджений проєкт розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів не стосується подальшого розташування спірного павільйону та вказують на відсутність можливості продовжувати надалі строк дії паспорту прив`язки.

Колегія суддів також не можна погодитися із висновком суду першої інстанції, що відповідачем не надано доказів змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, будівництві нових чи зміні розташуванні існуючих будівель, споруд, інженерних мереж, як це передбачено п.3.11 рішення Хмельницької міської ради №30 від 22.03.2017.

Так, апелянт зазначає про те, згідно з рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 28.10.2021 р № 979 затверджено містобудівну документацію "Детальний план території центральної частини міста Хмельницького", розробленого ДП "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Діпромісто" імені Ю.М. Білоконя", відповідно до договору №2 від 25.07.2017, графічна та текстова частини якого є у вільному доступі на офіційному сайті та геопорталі Хмельницької міської ради.

Так, відповідно до текстової частини Детального плану території центральної частини міста Хмельницького, а саме п.4 рішення встановлено заборону встановлення інших тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території даного детального плану, окрім тих, що передбачені даним переліком (додаток 2). У Додатку до рішення міститься перелік ТС, розташування яких у центральній частині міста Хмельницького дозволене. При цьому, ТС позивача у даному переліку відсутня.

Стосовно врахування судом першої інстанції висновку експерта ОСОБА_2 №1152/024 від 14.05.2024 року, за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи, то колегія суддів зауважує, що рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №976 від 28.10.2021 року "Про затвердження проєкту розміщення зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) на вул.Кам`янецькій із влаштуванням місцевого розширення проїзної частини в м.Хмельницькому" розроблене згідно Правил розміщення та обладнання зупинок міського електро- та автомобільного транспорту, затверджених Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 15.05.1995 року №21.

Розміщення та обладнання зупинок повинно здійснюватись за проєктом, узгодженим з Державтоінспекцією і затвердженим виконкомом місцевої Ради народних депутатів. Робочий проєкт "Капітальний ремонт вул.Кам`янецької місцеве розширення проїзної частини для улаштування зупинки маршрутних автобусів і тролейбусів "Торгівельний центр" напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля) в м.Хмельницькому" (далі Робочий проєкт) розроблено та затверджено.

Згідно п.4.2, 4.19 Правил розміщення та обладнання зупинок міського електро- та автомобільного транспорту на посадочних площадках не повинно бути зелених насаджень, кіосків, рекламоносіїв та інших об`єктів і споруд (крім кіосків для продажу проїзних квитків та лав з навісом або павільйонів для пасажирів, які б спричинювали перешкоди нормальному функціонуванню зупинки.

Розміщення споруд побутово-торговельного призначення і рекламоносіїв поблизу зупинок міського транспорту слід здійснювати відповідно до Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 р. № 198.

Згідно листа управління патрульної поліції в Хмельницькій області Департаменту патрульної поліції №16901/41/1801-2019 від 05.08.2019 року Відділом безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції в Хмельницькій області Департаменту патрульної поліції погоджено схему організації дорожнього руху по капітальному ремонту, а саме місцеве розширення проїзної частини для влаштування зупинки на вулиці Кам`янецькій (напрямок руху до вул.Проскурівського підпілля).

Розроблений та затверджений Робочий проєкт ніким не оспорювався, не скасований та не оскаржувався, на даний час є чинним і береться до уваги як належний та допустимий доказ.

Вказаний Висновок експерта не заперечує правомірність Робочого проєкту, де прямо передбачено "Демонтаж МАФ" та встановлення павільйонів зупинки громадського транспорту в кількості 2 шт. А також висновком експерта визначено, що кіоск не є мобільною спорудою, конструкція якої передбачає можливість її перенесення без зниження експлуатаційних властивостей.

На переконання суду апеляційної інстанції доданий висновок експерта не несе жодного доказового навантаження для вирішення даної справи, оскільки спірний паспорт прив`язки видано управлінням позивачеві для провадження підприємницької діяльності на стаціонарну тимчасову споруду. Дана споруда не є пересувною. З визначення, яке надано у п.1.3 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 затверджено (далі - Порядок № 244) передбачається, тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тобто виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту, не є капітальною спорудою, на тимчасову споруду не може бути оформлене та зареєстроване право власності як на об`єкт нерухомого майна.

При цьому, зміна місця розташування споруди її перенесення є можливим, оскільки це прямо передбачено Порядком: "п. 2.27. У разі проведення балансоутримувачем планових ремонтних робіт або аварійних ремонтних робіт на інженерних мережах власнику ТС надається тимчасове місце для розміщення ТС з перенесенням ТС (у тому числі з перенесення на попереднє місце) за рахунок балансоутримувача цих мереж у місячний строк (при аварійних роботах - тижневий строк) з дати прийняття рішення (розпорядження, наказу) виконавчим органом відповідної ради або районної державної адміністрації про призупинення дії паспорта прив`язки ТС".

При вирішенні даної справи колегія суддів також враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 6 грудня 2023 року у справі №440/6759/21, відповідно до якої тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має здійснюватися з урахуванням, зокрема, вимог Закону України "Про дорожній рух" та Єдиних правил № 198, а також на підставі дозвільного документу - паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган з дотриманням вимог вищевказаних Правил.

Тому при вчиненні дій щодо продовження строку дії паспорта прив`язки уповноважений орган зобов`язаний повторно перевіряти дотримання положень законодавства щодо розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, у тому числі наявність погодження від Національної поліції Україна стосовно розміщення тимчасової споруди в межах відведення автомобільних доріг або "червоних ліній" міських вулиць і доріг.

Враховуючи встановлені у справі обставини колегія суддів приходить до висновку, що містобудівною документацією "Детальний план території центральної частини міста Хмельницького", а саме її текстовою частиною Додатком 2 не передбачено розміщення спірної тимчасової споруди, належної Позивачу по вул.Кам`янецькій, біля будинку 48 , Транспортна зупинка "Торгівельний центр" у м.Хмельницькому, а тому у відповідача були наявні правові підстави для відмови у продовженні строку дії такого паспорта прив`язки.

В іншому випадку це мало б наслідком невідповідність розташування згадуваного кіоску містобудівній документації на місцевому рівні, на що не звернув уваги суд першої інстанції при вирішенні даного спору.

Отже, враховуючи встановлені у справі обставини, за результатом апеляційного розгляду колегія суддів вважає, що дії відповідача, як суб`єкта владних повноважень у спірних правовідносинах, що виникли між сторонами, відповідали критеріям, які наведені у ч.2 ст.2 КАС України, а відтак, приходить до висновку про необгрунтованність позовних вимог.

При цьому, згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч.3 ст.242 КАСУ).

Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення неправильно застосував норми матеріального права, порушив норми процесуального права, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Відповідно до вимог ч.1 та 2 ст.317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається, крім іншого, неправильне тлумачення закону.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, керуючись статтею 315 КАС України, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради задовольнити повністю.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Шидловський В.Б. Судді Боровицький О. А. Курко О. П.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121640254
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —560/3787/24

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 16.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 10.06.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні