Постанова
від 25.09.2024 по справі 420/36803/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/36803/23

Перша інстанція: суддя Юхтенко Л.Р.,

повний текст судового рішення

складено 06.06.2024, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року по справі за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про припинення права на виконання будівельних робіт, -

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2023 року Управління ДАБК Одеської міської ради (надалі позивач, ДАБК) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» (надалі відповідач, Товариство) про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення № ОД 051230608689 про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою» за адресою: м.Одеса, вул. Саксаганського, 2-А», яке зареєстровано Управлінням від 12.06.2023 року.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що 12.06.2023 року Управлінням ДАБК Одеської міської ради зареєстровано повідомлення №ОД 051230608689 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті «Нове будівництво житлового будинку садибного типу за адресою: Одеська обл., Одеський район, Одеська територіальна громада, м.Одеса, вул.Саксаганського, 2-А», на земельній ділянці кадастровий номер 5110136900:43:007:036, площею 0,0343 га, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, замовником будівництва є ТОВ «ЮНА-2019». Однак, при проведенні комісійного обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м.Одеса, встановлено порушення відповідачем вимог державних будівельних норм, а саме: площа земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:43:007:036 становить 0,0343 га (343 кв.м.), тобто її площа є меншою, ніж це передбачено нормами ДБН Б.2.2-12:2019, які дозволяють здійснювати забудову земельної ділянки (500 кв.м.). Будівництво житлового будинку з істотними порушеннями будівельних норм і правил є самочинним будівництвом в розумінні ч.1 ст.376 ЦК України. А відтак, у відповідності до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», наявні підстави для припинення за судовим рішенням права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29.05.2024 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 29.05.2024 року з ухваленням по справі нового судового рішення - про задоволення його позову.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалам справи, 07.06.2023 року ТОВ «ЮНА-2019» подало до Управління ДАБК в Одеській області повідомлення про початок будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта нового будівництва двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: АДРЕСА_1 .

У повідомленні зазначено відомості щодо земельної ділянки: документ, що посвідчує право на земельну ділянку: згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, земельна ділянка, загальною площею 0,0343 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0036, цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , належить на праві власності ТОВ «ЮНА-2019».

Також у повідомленні зазначено відомості про будівельний паспорт, а саме: схема намірів забудови земельної ділянки, видана архітектором ОСОБА_1 від 31.05.2023 року реєстраційний номер NВ01:5051-2546-9952-5483 на нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 511036900:43:007:0036 та 5110136900:43:007:0038), з намірами забудови двоповерховий житловий будинок з мансардою та терасою, загальною площею 206,57, габаритними розмірами 12,34*13,58 м. Будинок віднесено до ІІ ступеню вогнестійкості.

Суд встановив, що згідно з реєстру будівельної діяльності наявні відомості щодо реєстрації ІНФОРМАЦІЯ_1 12.06.2023 року повідомлення №ОД 051230608689 про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта «нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: АДРЕСА_1 ».

Також матеріалами справи підтверджено, що до ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшов лист Київської окружної прокуратури м.Одеси вхід. №01-6/268-ПР від 21.09.2023 року з надання інформації щодо перевірки ІНФОРМАЦІЯ_1 дотримання забудовником вимог п.6.13.2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» при реєстрації дозвільних документів на будівництво за адресою: АДРЕСА_1 та про проведені посадовими особами Управління обстеження (перевірки) за вказаною адресою.

Фахівцями Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР проведено комісійне обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м.Одеси нове будівництво житлового будинку на земельній ділянці з кадастровим номером 511036900:43:007:0036 за адресою АДРЕСА_1 .

За результатами обстеження складено акт від 27.09.2023 року (а.с.24-26), в якому відображені наступні обставини:

- будівельні роботи не розпочато, земельна ділянка вільна від забудови, в наявності схема намірів, документи на право власності на земельну ділянку;

- департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою, не видавався;

- площа земельної ділянки (кадастровий номер: 5110136900:43:007:0036), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на якій заплановано будівництво двоповерхового індивідуального житлового будинку з мансардою складає - 343 кв.м., що не відповідає вимогам п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», згідно з яким граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва має становити не менше 150 кв.м. - для блокованої забудови, і не менше 500 кв.м. - для індивідуальної житлової забудови;

- ТОВ «ЮНА-2019» на підставі іпотечного договору від 19.05.2021 року було взято в іпотеку нерухоме майно у вигляді у т.ч. сформованої земельної ділянки, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Земельна ділянка по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009 була раніше надана іншій фізичні особі;

- 07.06.2021 року вищевказана земельна ділянка, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, перестала існувати. Вона була розподілена на 17 окремих земельних ділянок (16 ділянок під будівництво житлових будинків, 1- ділянка- для улаштування проїзду), які наново сформовані шляхом присвоєння окремих кадастрових номерів, в тому числі 511013690043:007:0036 та 5110136900:43:007:0038, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру, всупереч діючим будівельним нормам щодо їх граничних розмірів. При цьому, формування нової земельної ділянки здійснювалось без урахування вимог діючих будівельних норм БН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудову територій», які набрали чинності 01.10.2019 року, у т.ч. в частині граничного розміру площі ділянки.

На підставі наведених обставин позивач вважає, що нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці загальною площею 343 кв.м. з кадастровим номером: 51110136900:43:007:0036 за адресою: АДРЕСА_1 , здійснюється з порушеннями п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Також суд першої інстанції встановив, що ТОВ «ЮНА-2019» звернулось до Мінрегіону із запитом від 07.11.2022 року та відповідно до листа-відповіді №7/14.1.1/13703-22 від 14.12.2022 року позивачу роз`яснено:

«… згідно зі статтею 16 Закону розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновленням. При цьому за визначеннями, наведеними у ст.ст. 161, 17 та 19 Закону комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад та генеральні плани населених пунктів є одночасно видом містобудівної документації на місцевому рівні та документацією із землеустрою, а детальні плани територій одночасно з їх затвердженням стають їх невід`ємними складовими.

Виходячи зі змісту нормативних положень статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок це процедура, яка здійснюється в інтересах осіб, зацікавлених в одержанні й користування земельних ділянок із земель державної або комунальної власності і реалізується рішеннями відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування стосовно розроблення та затвердження проектів землеустрою щодо відведення таких земельних ділянок.

Отже, обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН 5.2.2-12:2019, розповсюджується, насамперед, на проекті рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок.

Застосування цієї норми при здійсненні забудови раніше сформованих земельних ділянок відповідного цільового призначення не має достатнього нормативного обґрунтування.

Разом з тим слід зазначити, що при містобудівному освоєнні таких земельних ділянок, у тому числі на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, необхідно забезпечувати інші нормативні вимоги до садибної забудови, встановлені ДБН Б.2.2-12:2019…».

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок громадянам.

Крім того, суд дійшов висновку, що враховуючи положення Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану» від 24.06.2022 року №722 (далі Постанова №722), видання будівельного паспорт на забудову спірної земельної ділянки не носить обов`язкового характеру на час воєнного стану, за умови видання інших дозвільних документів, яким в даному випадку, є схема намірів забудови реєстраційний номер NB01:5051-2546-9952-5483 від 31.05.2023 року.

Апелянт з такими висновками суду першої інстанції не погоджується та в апеляційній скарзі зазначає, що суд першої інстанції не дослідив поняття «формування» земельної ділянки, яке є ключовим для вирішення даної справи, формально підійшовши до трактування норм п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій» щодо «надання» земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку. Саме рішенням відповідача була сформована нова земельна ділянка з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) всупереч діючим будівельним нормам щодо її граничних розмірів. Граничний розмір земельної ділянки, сформованої після 01.10.2019 року, для будівництва житлового індивідуального будинку має відповідати вимогам п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019. Однак відповідач із земельної ділянки загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009, сформував 17 окремих земельних ділянок, в тому числі і ділянку з кадастровим номером 5110136900:43:007:036 становить 0,0343 га (343 кв.м.) з порушенням вимог п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019, що є належною підставою вважати спірне будівництво таким, що здійснюється з порушенням вимог державних будівельних норм, тобто є самочинним.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, а доводи апелянта відхиляє, виходячи з наступного.

Відповідно до підпункту 1 пункту «б» частини 1 статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема, надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), статтею 10 якого передбачено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю визначені статтею 6 Закону №3038-VI.

Приписами частин 1 - 2 статті 6 Закону №3038-ІV визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Згідно ст.1 Закону №3038-VI будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва; замовник будівництва (далі - замовник) - фізична чи юридична особа, яка має у власності чи користуванні одну чи декілька земельних ділянок або у власності чи управлінні будівлю/споруду і має намір щодо виконання підготовчих та/або будівельних робіт.

Відповідно до ст.36 Закону №3038-VI право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт. Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2022 року №722 «Деякі питання здійснення дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану» зокрема, установлено, що надання послуг з питань дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві здійснюється з урахуванням таких особливостей: на період дії воєнного стану в Україні та протягом одного року з дня припинення чи скасування воєнного стану: будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) площею до 500 кв. метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки за рішенням замовника відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні, а у разі відсутності затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні - відповідно до цільового призначення земельної ділянки та обмежень у використанні земель, визначених Законом України «Про охорону культурної спадщини», може здійснюватися замовником без отримання будівельного паспорта забудови земельної ділянки. У такому разі замовник звертається до архітектора або інженера-проектувальника, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, на підставі укладеного між ними договору, архітектор або інженер-проектувальник забезпечує створення та/або завантаження до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - Електронна система) з накладенням кваліфікованого електронного підпису схеми намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), створеної з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил. При цьому під час подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт замовник зазначає реєстраційний номер схеми намірів забудови земельної ділянки в Електронній системі .

Отже, з 12.07.2022 року дозволяється будівництво без оформлення будівельного паспорту, як документа, який визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.

Відповідно до ч.7 ст.36 Закону №3038-VI право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:

1) подання замовником заяви про припинення права, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт;

2) отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;

3) на підставі судового рішення, що набрало законної сили.

Частиною 8 ст.36 Закону №3038-VI передбачено, що замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та за виконання будівельних робіт без повідомлення.

Згідно ч.2 ст.39-1 Закону №3038-VI у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

Відомості про набрання законної сили судовим рішенням про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, вносяться до Реєстру будівельної діяльності.

Аналіз вищенаведених приписів чинного законодавства свідчить про те, що недостовірними даними, наведеними у надісланому повідомленні, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, визнаються, зокрема:

- якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;

- якщо він збудований або будується без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи;

- якщо він збудований або будується чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.

За положеннями частини 1 ст.376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Тобто, до переліку вищевказаних ознак недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, стаття 376 ЦК України додає випадок - якщо він збудований або будується з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

В якості підстави звернення до суду з позовом про припинення права на виконання будівельних робіт позивач вказує на встановлені порушення будівельних норм і правил.

Зокрема, як вже зазначалося, Управління ДАБК посилається на те, що площа земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:43:007:036 становить 0,0343 га (343 кв.м.), що є меншою ніж, це передбачено нормами ДБН Б.2.2-12:2019, які дозволяють здійснювати забудову земельної ділянки, а відтак будівництво здійснюється з порушеннями вимог пункту 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».

Розмір площі ділянки, зазначений у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, відповідачем не заперечується.

Державні будівельні стандарти є засобом реалізації державної політики у сфері нормування в будівництві.

Відповідно до абзаців 4 та 5 ч.1 ст.1 Закону України «Про будівельні норми» від 05.11.2009 року №1704-VI нормування в будівництві - це діяльність із розроблення, погодження, перевірки, затвердження, внесення змін, скасування або визнання такими, що втратили чинність, будівельних норм; державні будівельні норми - нормативний акт, затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Стаття 11 Закону №1704-VI передбачає, що застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудування. Сфера застосування будівельних норм визначається у кожному нормативному акті з урахуванням особливостей об`єкта нормування. Будівельні норми встановлюють обов`язкові вимоги до об`єкта нормування, що застосовуються при плануванні і забудові територій, проектуванні і будівництві. Будівельні норми мають містити положення щодо забезпечення виконання основних вимог до споруд та дотримання функціональних параметрів об`єкта нормування під час його експлуатації. Державний контроль за дотриманням суб`єктами містобудування будівельних норм здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного архітектурно-будівельного контролю, виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад, структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до компетенції щодо об`єктів, визначених пунктом 7 частини 1 статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Норми ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» набрали чинності з жовтня 2019 року. Цими нормами введено норму, за якою граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 кв.м. для блокованої забудови і не менше 500 кв.м для індивідуальної житлової забудови. При розміщенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в межах сформованої забудови площа її може бути зменшена, але не більше ніж на 20% за умов забезпечення санітарних та протипожежних вимог.

Разом з тим, у п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 передбачено, що вони розповсюджуються на ділянки, які надаються громадянам для нового житлового будівництва.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ЮНА-2019» планує будівництво будинку садибного типу на ділянці, яка виникла внаслідок поділу однієї ділянки, яка була придбана у власність відповідачем, на декілька ділянок.

Як вже зазначалося колегією суддів, ТОВ «ЮНА-2019» на підставі іпотечного договору від 19.05.2021 року було взято в іпотеку нерухоме майно у вигляді у т.ч. сформованої земельної ділянки, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Земельна ділянка за вказаною адресою загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009 була раніше надана іншій фізичні особі. В подальшому, 07.06.2021 року вищевказана земельна ділянка, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, була розподілена на 17 окремих земельних ділянок (16 ділянок під будівництво житлових будинків, 1 ділянка для улаштування проїзду), як новосформовані з присвоєнням окремих кадастрових номерів, в тому числі земельна ділянка 5110136900:43:007:036, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру.

Тобто, за позицією позивача, формування нової земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:43:007:036 здійснено без урахування вимог діючих будівельних норм БН 5.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», які набрали чинності 01.10.2019 року, у т.ч. в частині граничного розміру площі ділянки.

У відповідності до п.«а» ч.1 ст.82 ЗК України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі, зокрема, придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.

Згідно ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя.

ТОВ «ЮНА-2019» був здійснений поділ раніше сформованої земельної ділянки без зміни цільового призначення. При здійсненні поділу земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:43:007:036 має площу, яка менша, ніж це передбачено п.6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій».

Як вже зазначено вище, на звернення 07.11.2022 року ТОВ «ЮНА-2019» до Міністерства розвитку громад та територій України, останнє листом від 14.12.2022 року за №7/14.4.1/13703-22 надало роз`яснення, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019, розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок. Застосування цієї норми при здійсненні забудови раніше сформованих земельних ділянок відповідного цільового призначення не має достатнього нормативного підґрунтя.

Тобто, приписи пунктів 6.1.32 ДБH 5.2.2-12:2019 в частині мінімальних площ земельних ділянок застосовуються на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок.

Колегія суддів звертає увагу, що для поділу земельної ділянки необхідна відповідна документація із землеустрою у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Саме розробники документації із землеустрою мають перевіряти дотримання норм законодавства при виготовленні такої документації, яка є підставою для формування земельної ділянки.

Незгода Управління ДАБК Одеської міської ради з реєстраційними діями реєстратора щодо внесення до Державного земельного кадастру всупереч діючим будівельним нормам в частині граничних розмірів новосформованої земельної ділянки з присвоєнням кадастрового номеру 5110136900:43:007:036 не свідчить про факт подання недостовірних даних відповідачем у повідомленні або здійснення ним самочинного будівництва.

Згідно наявного в матеріалах справи витягу з Державного земельного кадастру, цільове призначення належної ТОВ «ЮНА-2019» на праві власності земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Більше того, будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою не видавався як не обов`язковий, повідомлення про початок виконання будівельних робіт подавалося товариством разом із схемою намірів забудови земельної ділянки реєстраційний номер NВ01:5051-2546-9952-5483, виданою архітектором ОСОБА_1 31.05.2023 року.

При виготовленні схеми намірів забудови замовником був наданий документ про право власності на вже сформовану земельну ділянку, тому при виготовленні схеми намірів забудови перевірялося тільки цільове призначення ділянки та дотримання норм, які регулюють відстані між будинками, відступи, межі, протипожежні норми тощо.

Сама схема намірів забудови земельної ділянки NВ01:5051-2546-9952-5483 не оскаржувалась на предмет її відповідності вимогам законодавства, містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки.

Враховуючи все вищенаведене, колегія суддів доходить висновку, що Управлінням ДАБК Одеської міської ради, як суб`єктом владних повноважень, на якого ч.2 ст.77 КАС України покладає обов`язок доказування в адміністративному суді, не було надано доказів існування визначених положеннями Закону №3038-VI підстав припинення права на виконання будівельних робіт, яке набуто відповідачем на підставі реєстрації 12.06.2023 року Управлінням ДАБК ОМР поданого ТОВ «ЮНА-2019» повідомлення про початок виконання будівельних робіт №ОД 051230608689.

За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись, ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено27.09.2024
Номер документу121873657
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/36803/23

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 25.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 06.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні