Справа № 420/10853/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 04.07.2022 року № 331731, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 04.07.2022 року № 331731 про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26.10.2022, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2023: позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 04.07.2022 року № 331731 задоволено; визнано протиправною та скасовано постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 04.07.2022 року № 331731 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 8500,00 грн.; стягнуто з Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481,00 грн.
Постановою Верховного Суду від 18.01.2024: касаційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті задоволено частково; рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2023 року у справі № 420/10853/22 скасовано; справу № 420/10853/22 направлено на новий розгляд до суду першої інстанції - Одеського окружного адміністративного суду.
31.01.2024 за вх. № 4518/24 вказана адміністративна справа № 420/10853/22 надійшла до Одеського окружного адміністративного суду та згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями передана на розгляд головуючому судді Вовченко О.А.
Ухвалою від 02 лютого 2024 року прийняти до провадження адміністративну справу № 420/10853/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 04.07.2022 року № 331731 та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 12 травня 2022 року інспекторами відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області здійснено ваговий контроль вантажного транспортного засобу марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 з напівпричепом-контейнеровозом марки FRUEHAUF TX38CSK9EA, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під час проведення якого встановлено перевищення встановлених законодавством вагових норм, відповідальність за яке передбачене абз. 14 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 5 %, але не більше 10 % при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу, про що складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 329463 від 12.05.2022 року. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 329463 від 12.05.2022 року відділом державного нагляду (контролю) у Одеській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 331731 від 04 липня 2022 року. Позивач вважає, що постанова у системному зв`язку з нормами чинного законодавства не є законною та обґрунтованою, а тому має бути визнана протиправною та скасованою.
До суду від Державної служби України з безпеки на транспорті 14.02.2024 року надійшов відзив на позовну заяву де зазначено, що відповідач вважаємо, що наявні підстави для відмови в задоволенні позовних вимог. Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, визначено, максимальне навантаження на строєну вісь - 24 т. 12.05.2022 на км 60 + 540 а/д М-15 Одеса-Рені-Бухарест працівниками Укртрансбезпеки проведено рейдову перевірку транспортного засобу Позивача марки DAF XF 105.460/FRUEHAVUF TX38CSK9EA (д/н НОМЕР_1 / НОМЕР_2 ), за результатом якої складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329463. Вищезазначеним актом встановлено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні подільного вантажу. Працівником Укртрансбезпеки складено акт від 12.05.2022 № 0056053 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів в якому зазначено, що перевезення вантажу здійснювалось з перевищенням допустимих навантажень; загальна маса транспортного засобу фактично 45,75 т при нормативно допустимій нормі 44 т, навантаження на осі, тон: 1) 6,35 т при нормативно допустимій 11,5 т; 2) 13,1 т при нормативно допустимій 18 т; 3) 26,3 при нормативно допустимій 24 т. Також працівниками Укртрансбезпеки складено довідку від 12.05.2022 № 0062003 про результати здійснення габаритно-вагового контролю. В акті № 329463 від 12.05.2022 відсутні зауваження водія щодо того, що йому не було надано зазначені позивачем документи. Крім того, надсилання вказаних документів разом з повідомленням-запрошенням про розгляд справи Порядком № 1567 не передбачено. Факт зважування транспортного засобу підтверджується чеком зважування та складеним актом від 12.05.2022 № 0056053 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та складеною довідкою від 12.05.2022 № 0062003 про результати здійснення габаритно-вагового контролю. Справність вимірювального засобу підтверджується Свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № ПМ 32904921 від 22.12.2021, яким встановлено, що прилад автоматичний для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь 03ОТ-AS2-PWIA № 383 відповідає вимогам ДСТУ OIML R134-1:2010. За результатом здійснення габаритно-вагового контролю встановлено перевищення нормативних вагових параметрів на строєну вісь, а не перевищення загальної маси транспортного засобу. Правилами перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України 14.10.97 № 363, визначено, що саме на водія та перевізника покладено ряд обов`язків щодо навантаження, розміщення, закріплення та перевезення сипучого вантажу. Водій який здійснює вантажні перевезення, зокрема сипучого вантажу зобов`язаний дотримуватись встановлених правил, з метою порушення законодавства про автомобільний транспорт, та створення небезпеки для пішоходів та інших учасників дорожнього руху. Під час проведення перевірки водієм надано товаро-транспортну накладну № 145 від 11.05.2022, про яку зазначено в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом де зазначено, що перевізником є саме ТОВ «ОТК». В доданій до позовної заяви товаро-транспортній накладній перевізником також зазначено позивача. Пред`явлення різних товаро-транспортних накладних до суду та під час проведення перевірки свідчить про намагання введення в оману суду. Відповідач наполягає, що доводи та твердження позивача не підтверджують факту порушення Укртрансбезпекою законодавства про автомобільний транспорт, а постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу є правомірною та такою, що відповідає вимогам законодавства України, а відтак не підлягає скасуванню.
Дослідивши подані до суду документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та відзив, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
На підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Відділом державного нагляду (контролю) у Одеській області (т.1 а.с 133) направлення на рейдову перевірку №004/в від 06.05.2022 року (т.1 а.с. 134), 12.05.2022 року об 05 год. 36 хв. під час рейдової перевірки старшими державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Дячук М.С., ОСОБА_1 в пункті габаритно-вагового контролю, що знаходиться на ділянці автомобільної дороги М-15 Одеса-Рені-Бухарест 60 км + 540 м згідно направлення на перевірку від 07.05.2021 року було здійснено перевірку вантажного транспортного засобу марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом-контейнеровозом марки FRUEHAUF TX38CSK9EA, реєстраційний номер НОМЕР_2 .
За результатами перевірки 12.05.2022 року інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 329463, в якому зазначено про порушення абз.14 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно при перевезенні подільного вантажу.
Постановою Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 04.07.2022 року № 331731 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» застосовано у відповідності до абз. 14 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» адміністративно-господарський штраф у розмірі 8500 грн.
Позивач не погодився із правомірністю постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу та звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В Законі України «Про автомобільний транспорт» визначено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами (ст. 1). Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту (ч. 3 ст. 6). Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (ч. 14 ст. 6).
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 року, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Положеннями п.8 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 року, визначено, що Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
В пп.15 п.5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 року зазначено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 року (далі Порядок № 1567), визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Згідно з п.п. 3, 4 Порядку № 1567, органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Положення про формений одяг, службове посвідчення, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку посадової особи та працівника Укртрансбезпеки затверджує Мінінфраструктури. Рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).
Відповідно до п.15 Порядку № 1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно з п.16 Порядку № 1567, рейдова перевірка може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки. Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю. Під час проведення рейдової перевірки можливе: застосування спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис «Укртрансбезпека»; використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою; здійснення габаритно-вагового контролю; використання засобів аудіо- та відеотехніки для запису процесу перевірки; використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
За правилами статті 33 Закону України «Про автомобільні дороги» рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення (ч.1). Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством (ч.2).
Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 (далі - Правила №30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують: б) 44 тони фактичної маси: трьохвісний автомобіль (тягач) з двовісним або трьохвісним напівпричепом (контейнеровоз), що здійснює перевезення одного або більше контейнерів або змінних кузовів загальною максимальною довжиною 13,716 метра…. в) навантаження на вісь: На строєні осі, в тому числі транспортних засобів спеціалізованого призначення (контейнеровозів), що здійснюють перевезення одного або більше контейнерів, якщо відстань між осями: понад 1,3 до 1,4 метра - 24 т.
Пунктом 4 Правил №30 передбачено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року №879 (далі - Порядок №879).
Пунктом 3 Порядку №879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Відповідно до п.п. 2 п. І Порядку №879, вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу.
В п. 12 Порядку №879 зазначено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Судом встановлено, що ваговий контроль проводився вагами для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь 030Т-АS2-PWIA, номер 383. На вказане вагове обладнання видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №ПМ32904921 від 22.12.2021, чинне до 21.12.2022 (т.1а.с. 132).
Таким чином, наведені докази підтверджують, що габаритно-ваговий контроль тpaнcпopтного засобу здійснювався технічним засобом, що пройшов повірку, має відповідне свідоцтво та є придатним до застосування.
Відповідно до п 18 Порядку №879, за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Отже посилання позивача в адміністративному позові, що Товариство не отримало разом з запрошенням на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт довідку про результати габаритно вагового контролю від 12.05.2022 року, суд вважає необґрунтованим, оскільки у відповідності до п. 18 Порядку № 879 такий документ надається водію транспортного засобу за результатами габаритно-вагового контролю та у відповідача відсутній обов`язок направляти довідку про здійснення габаритно-вагового контролю перевізнику разом з запрошенням на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.
З дослідженого зважувального чеку (т.1 а.с. 126) та довідки № 0062003 про результати здійснення габаритно-вагового контролю (т.1 а.с. 129) вбачається, що за результатами зважування транспортного засобу марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом-контейнеровозом марки FRUEHAUF TX38CSK9EA, реєстраційний номер НОМЕР_2 оформлено довідку від 12 травня 2022 року, у якій, зокрема, зафіксовано, що загальна маса транспортного засобу становить 45,75 тон при нормативно допустимій масі 44 тон, осьові навантаження тон склали: 6,35 (нормативно допустима 11,5) /4,75 / 8,35 (нормативно допустима 18,0) / 9,15 / 8,85 / 8,60 (нормативно допустима 24, фактична вага 26,3),
Отже навантаження на строєну вісь за результатами зважування становить 26,3 т. при нормативно допустимому 24 т., що свідчить про перевищення навантаження на строєну вісь на 9,58%.
Щодо доводів позивача про відсутність методики виконання вимірювань на транспортні засоби з рідким та сипучим вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на осі транспортного засобу в русі, суд зазначає наступне.
В адміністративному позові позивачем зазначено, що при здійснені зважування транспортного засобу з сипучим вантажем, який змінює розподіл навантажень на осі транспортного засобу в русі не можна вважати достовірними результати вимірювання, оскільки такі вимірювання здійснені без застосування відповідної Методики, яка б враховувала особливості вантажу, що свідчить про неможливість встановлення достовірного та точного показника навантаження на кожну з осей транспортного засобу з відповідним сипучим вантажем.
Суд вважає зазначені посилання позивача необґрунтованими оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 671 скасовано п.19 Порядку № 879, який передбачав обов`язок територіальних органів Укртрансбезпеки під час проведення габаритно-вагового контролю керуватися методикою, затвердженою Мінекономрозвитку.
Також суд звертає увагу, що в ст. 4 і ст. 29 Закону України «Про дорожній рух», ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги» зазначено, що визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів встановлено Порядком № 879.
З урахуванням зазначеного суд дійшов висновку, що вимірювання, здійснене відповідачем під час габаритно-вагового контролю, проведено відповідно до вимог чинного законодавства.
Зазначене узгоджується з правовою позицією викладеною Верховним Судом у постанові від 22 грудня 2021 року у справі №420/3371/21.
Також суд відхиляє доводи позивача, що ТОВ «ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ» не була перевізником вантажу, тому не може бути притягнута до відповідальності з наступних підстав.
Позивачем до суду надано:
- товарно-транспортну накладну № 00000000533 від 11 травня 2022 року де зазначено, що транспортним засобом марки DAF НОМЕР_1 , з причеп/напівпричеп НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 , здійснено перевезення вантажу - кукурудза (вагою брутто 45660 т., тара 15880 т., нетто 29780 т.), автомобільний перевізник ТОВ «Одеська торгова компанія» через ФОП ОСОБА_3 , замовник та вантажоодержувач: ТОВ «Одеська торгова компанія» (т.1 а.с. 24);
- податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1 квартал 2022 року від 10.05.2022, за 2 квартал 2022 року від 22.07.2022 (т.1 а.с. 30-33, 44-47);
- відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби (за 1 квартал 2022 року від 10.05.2022 року та 2 квартал 2022 року від 22 липня 2022 року (т.1 а.с.35-43, 49-51);
- договір транспортного перевезення № 05-01-2022/5 від 05 січня 2022 р. укладений ФОП ОСОБА_3 (перевізник) та ТОВ «Одеська торгова компанія» (замовник) на надання послуг по перевезенню вантажу (т.1 а.с. 53-57);
- рахунок на оплату ФОП ОСОБА_3 №928 від 17 травня 2022 р. на підставі договору транспортного перевезення № 05-01-2022/5 за транспортні послуги (т. 1 а.с. 58);
- платіжне доручення № 504 від 26 травня 2022 про перерахування ТОВ «Одеська торгова компанія» на адресу ФОП ОСОБА_3 за транспортні послуги рахунок №928 від 17.05.2022 без ПДВ 32609,00 грн. (т.1 а.с. 50);
- акт надання послуг № 1744 від 31 травня 2022 року на транспортні послуги (т.1 а.с.61).
Вище зазначені документи, що надані позивачем до суду жодним чином не спростовують, що перевізником кукурудзи транспортним засобом марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом-контейнеровозом марки FRUEHAUF TX38CSK9EA, реєстраційний номер НОМЕР_2 , згідно товарно-транспортної накладної № 145 від 11.05.2022 року була ТОВ «Одеська Торгова Компанія».
Приписами пункту 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку від 14.10.1997 №363 (далі Правила № 363), визначено: перевізник - фізична або юридична особа суб`єкт господарювання, який надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами; товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу; товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Відповідно до п. 11.1 Правил № 363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна.
З інформації зазначеної у Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ» (код ЄДРПОУ: 42854854) вбачається, що видом господарської діяльності позивача є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (т.1 а.с. 10-14).
З дослідженого судом акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 329463 від 12.05.2022 року (т.1 а.с. 20) встановлено, що перевезення вантажу транспортним засобом марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом-контейнеровозом марки FRUEHAUF TX38CSK9EA, реєстраційний номер НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 , здійснювалося згідно ТТН № 145 від 11.05.2022 року.
Також судом досліджено товарно-транспортну накладну №145 від 11.05.2022 року, що була надана водієм ОСОБА_2 під час проведення перевірки 12.05.2022 року з якої вбачається, що перевезення вантажу - кукурудза (вагою брутто 44280 т., тара 15880 т., нетто 28400 т.) здійснювалося транспортним засобом марки DAF XF НОМЕР_1 , з напівпричепом НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 , автомобільний перевізник, замовник та вантажоодержувач: ТОВ «Одеська Торгова Компанія».
Отже згідно з товарно-транспортною накладною №145 від 11.05.2022 року, яку було надано при проведенні перевірки, автомобільним перевізником зазначено саме ТОВ «Одеська Торгова Компанія».
При цьому, суд враховує практику Верховного Суду, який у постанові від 23 листопада 2023 року по справі № 340/4637/22, зазначив, що в контексті належного установлення автомобільного перевізника, щодо якого проводиться перевірка, варто виходити з того, що у кожному такому випадку уповноважений контролюючий орган зобов`язаний встановити, а особа, транспортний засіб якої перевіряється, зобов`язана надати документи, які містять беззаперечну інформацію щодо предмета такої перевірки, зокрема інформацію про автомобільного перевізника.
В цьому контексті основну інформацію для притягнення особи до відповідальності, а також для можливого наступного оскарження особою дій Укртрансбезпеки, несуть саме ті документи, які особа (водій транспортного засобу або інша компетентна особа автомобільного перевізника) подає контролюючому органу в момент виявлення порушення та/або під час безпосереднього розгляду питання про притягнення до адміністративної відповідальності.
Натомість, нові докази, які подають заінтересовані особи, зокрема до суду, який розглядає відповідний спір, після визначення контролюючим органом належного перевізника та його притягнення до адміністративної відповідальності мають оцінюватися з розумною критикою та із чітким застосуванням критеріїв належності, допустимості, достовірності та достатності таких нових доказів, а також їх взаємозв`язку із документами, які були надані контролюючому органу в момент перевірки.
Така ж правова позиція викладена і у постанові Верховного Суду від 14 грудня 2023 року по справі №340/5660/22.
В адміністративному позові позивачем зазначено, що 29.06.2022 року ТОВ «Одеська Торгова Компанія» отримала запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт № 17540/35/24-22 від 20.06.2022 року. Проте доказів щодо надання відповідачу документів, які б спростовували, що перевізником вантажу згідно ТТН № 145 від 11.05.2022 року було ТОВ «Одеська Торгова Компанія» до суду не надано.
Таким чином, під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у відповідача була наявна інформація щодо автомобільного перевізника та про те, що цим перевізником є саме позивач, який допустив порушення законодавства про автомобільний транспорт, що є підставою для застосування санкцій, визначених статтею 60 Закону №2344-ІІІ.
З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що позивач у спірних правовідносинах мав статусу автомобільного перевізника в розумінні статей 1, 33 Закону №2344-ІІІ, та є суб`єктом відповідальності, передбаченої абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Відповідно абз. 14 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідачем за результатами розгляду справи винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №331731 від 04.07.2022, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 8500 грн. на підставі абз.14 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» (т.1 а.с.19).
Дослідженими судом матеріалами справи підтверджується та не спростовано позивачем належними і допустимими доказами порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт, а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм (навантаження на строєну вісь за результатами зважування становить 26,3 т. при нормативно допустимому 24 т., що свідчить про перевищення навантаження на строєну вісь на 9,58%), тому суд вважає обґрунтованим притягнення ТОВ «Одеська Торгова Компанія» до відповідальності, передбаченої статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
На підставі вищевикладеного, з урахуванням встановлених судом обставин, оцінюючи надані сторонами у справі докази у сукупності, суд дійшов висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська Торгова Компанія» задоволенню не підлягає.
Відповідно до положень ст. 139 КАС України, судові витрати покладаються на позивача, оскільки у задоволенні позову відмовлено.
Керуючись ст. ст. 7, 9, 139, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська Торгова Компанія» до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 04.07.2022 року № 331731 про застосування адміністративно-господарського штрафу - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Одеська торгова компанія» (вул. Церковна, буд. 19, м. Одеса, 65003, ідентифікаційний код 42854854).
Відповідачі:
Відділ державного нагляду (контролю) у Одеській області (вул. Успенська, 4, м. Одеса, 65014);
Державна служба України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845).
СуддяО.А. Вовченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121939829 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні