Рішення
від 30.09.2024 по справі 360/766/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

30 вересня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/766/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича (далі відповідач), в якому просив суд:

-визнати протиправними дії ОСОБА_2 щодо відмови ОСОБА_1 у видачі копії Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області, Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради та Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття ним повноважень відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року;

-зобов`язати ОСОБА_2 ознайомити позивача з Розпорядженням керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року на підставі Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 та Указу Президента України від 31.03.2022 №192/2022 «Про утворення військових адміністрації населених пунктів у Луганській області», погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 , направивши на адресу позивача копію Розпорядження;

-зобов`язати ОСОБА_2 направити на адресу позивача копію Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 на підставі Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 та Указу Президента України від 31.03.2022 №192/2022 «Про утворення військових адміністрації населених пунктів у Луганській області», з дати припинення повноважень ради;

-зобов`язати ОСОБА_2 направити на адресу позивача копію Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття ним повноважень відповідно до Постанови Верховної ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року;

-стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу у розмірі середнього місячного заробітку, починаючи з 09.04.2022 по день видання та ознайомлення з розпорядженням про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з лютого 2021 року позивач перебуває на службі в органі місцевого самоврядування Кремінській міській раді Сєвєродонецького району Луганської області, а саме в апараті ради (ідентифікаційний код 21757011) на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту.

На даний час відповідно до електронної трудової книжки, отриманої з особистого кабінету ПФ України, позивач є співробітником Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області (код 21757011).

З 01 липня 2022 року на підставі постанови Верховної ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 №2333-ІХ начальнику Кремінської МВА підпорядкований апарат міської ради. Керуючись зазначеним нормативним документом особисто ОСОБА_2 набув повноважень і має відповідати за бездіяльність Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області (код 21757011).

Протягом 2022-2024 років позивач неодноразово звертався до відповідача з приводу вирішення питання трудових відносин з Кремінською міською радою Сєвєродонецького району Луганської області відповідно до вимог діючого законодавства України в період воєнного стану.

26 березня 2024 року позивач також направив звернення до відповідача як керівника Кремінської міської ради (на підставі постанови ВР України від 01.07.2022 №2333-ІХ) з проханням врегулювати спірне питання, пояснюючи тим, що за два роки можливо було його вирішити. Однак, як вказує позивач, звернення з невідомих причин розглядається Кремінською міською військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області. Начальник МВА мотивує тим, що міська рада не здійснює своїх повноважень, жодна посадова особа органу місцевого самоврядування своїх посадових обов`язків не виконує, але при цьому зазначає, що йому надані повноваження та апарат Кремінської міської ради та її виконавчий комітет, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації Кремінської міської територіальної громади підпорядковуються начальнику Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Позивач зазначив, що в направлених на адресу МВА листах неодноразово зазначалося, що Кремінська міська рада не перебуває в стадії припинення або ліквідації. Відповідач також посилався на правовий висновок Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року по справі №360/2115/22, не зважаючи на те, що у суду першої інстанції відсутні повноваження здійснення офіційного тлумачення положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Зазначений суд не може приймати правових висновків, так як це відноситься до компетенції Великої Палати Верховного Суду.

Позивачу після рішення Луганського окружного адміністративного суду жодної посади начальник Кремінської міської військової адміністрації не пропонував, як і не пропонувалося укласти трудовий договір з Луганською обласною військовою адміністрацією.

Оскільки на всі запити і звернення позивача щодо врегулювати питання трудових відносин начальник Кремінської МВА відповідає, що в нього відсутні повноваження для вирішення таких питань та відсутня гербова печатка Кремінської міської ради, позивач був змушений звернутися за роз`ясненнями до Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій щодо порядку виконання начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області вимог ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

У відповіді позивач отримав лист № 22/С-3978-7.3-2460 від 21.03.2024, в якому зазначено, що частиною 3 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що у разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення, повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні області та районні військові адміністрації.

Так, позивач звернувся до Луганської обласної військової адміністрації та Сєвєродонецької районної військової адміністрації Луганської області, як до органів, яким підпорядкована Кремінська МВА, так як її недбалість заважає позивачу працевлаштуватися на іншу роботу, а в подальшому після припинення воєнного стану звернутися за відшкодуванням заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі до держави, що здійснює військову агресію проти України.

На звернення позивач отримав відповіді, в яких було викладено позицію Кремінської МВА, як вказує позивач, переписано все те, що повідомила міська військова адміністрація. Луганська обласна військова адміністрація жодного разу не відреагувала на звернення про порушення з боку начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Позивач також вказав, що жодної уваги не надано поставленому питанню щодо вжиття заходів для направлення на адресу позивача розпоряджень керівника Кремінської міської ради про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погодженого з начальником Кремінської МВА, та призупинення дії трудового договору ОСОБА_1 .

Вважаючи дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у видачі копії Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області та Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав, просив задовольнити позовні вимоги.

Відповідачем надано відзив, в якому заперечував проти задоволення позову, просив суд відмовити позивачу у задоволенні вимог, зазначивши наступне.

З копій розпорядчих актів виконкому Кремінської міської ради відомо, що з 03.02.2022 по 25.02.2022 (лист непрацездатності № 327179-2006093495-11 та з 26.02.2022 по 28.02.2022 (лист непрацездатності № 327179-2007526747-1) ОСОБА_1 перебував на лікарняному. 3 01.03.2022 по 21.03.2022 відповідно до розпорядження міського голови від 24.02.2022 №07-01/25 та відповідно до розпорядження міського голови від 21.03.2022 № 07-03/51 перебував у відпустці з 22.03.2022 по 08.04.2022.

До 17.04.2022 останній день перебування Кремінської МВА, за адресою Кремінської міської ради у місті Кремінна, Сєверодонецького району Луганської області (відповідно і Кремінської МВА) позивач на робочому місті не перебував.

Більшість співробітників Кремінської міської ради та виконавчого комітету, для забезпечення функціонування громади, після загибелі Кремінського міського голови погодились на тимчасове переведення тимчасової структури Кремінська МВА (до затвердження постійної структури Кремінської ??? головнокомандувачем Збройних Сил України), та наразі продовжують ці трудові відносини, оскільки, Кремінська міська рада та виконавчі органи наразі не функціонують.

Відповідач зазначив, що позивача також було переведено до Кремінської МВА.

З серпня 2022 року на адресу Кремінської МВА почали надходити звернення про доступ до публічної інформації або звернення громадян, через електронну скриньку без підпису і дати з питання дійсного проходження служби в органах місцевого самоврядування ОСОБА_1 .

Як вказує відповідач, з серпня по грудень 2022 року Кремінською МВА отримано 11 звернень, які (можливо) направляв позивач, що стосувались виключно трудових відносин з Кремінською міською радою. Беручи до уваги статус заявника, як людини з інвалідністю, обставини форс-мажор, які виникли в Кремінській громаді, та необхідність надання допомоги співробітникам, які (можливо), перебувають на непідконтрольній території, де міг знаходитись заявник, Кремінська МВА, беручи до уваги листи Служби безпеки України щодо попередження витоку конфіденційної інформації на непідконтрольну Українському уряду територію, надавала відповіді на всі звернення. У відповідях надавались дані, що не містили конфіденційну інформацію ОСОБА_1 .

Відповідач також зазначив, що звернення позивача надходили за відсутністю будь-якого підпису та різні за стилем написання цих звернень. Заявникові неодноразово пропонувалось пройти верифікацію у будь-який йому доступний спосіб. Таким чином, Кремінською МВА застосовано всі законні засоби для надання можливості громадянину отримати запитувану інформацію, але звернення надходили з порушенням законодавства та в погрозливій формі.

Крім того, відповідач вказав, що трудові відносини з позивачем врегульовано відповідно до рішень суду №360/2115/22 та №360/1404/23. Не зважаючи на рішення судів, позивач підписується начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради та стверджує про перебування на службі в органах місцевого самоврядування, вимагаючи винесення незаконного розпорядження про припинення повноважень.

На електронну скриньку Кремінської МВА надходять листи позивача підписані начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради з вимогою виплати заробітної плати за 2022 рік, про переведення на простій, про надання відпустки, про підписання декларації, про співпрацю з відділом внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради та Кремінською МВА.

На думку відповідача, ці дії направлені на створення вигляду трудової діяльності позивача в Кремінській міські раді.

Також відповідач зазначив, що позивачу було запропоновано працевлаштування в Кремінській МВА на ідентичну посаду, яку він займав у Кремінській міський раді, та пропозицію було надано з метою приведення інформації про Кремінську міську раду в державних реєстрах у відповідність та відновлення архівів Кремінської громади. Необхідність у такому співробітнику зі знаннями про устрій громади виникла у зв`язку з відсутністю у співробітників Кремінської МВА можливості оформити доступ до баз Кремінської міської ради та виконавчих органів та оформлення електронного цифрового підпису від Кремінської міської ради.

При цьому, позивач до Кремінської МВА, яка розташована в м.Рівне не прибув. Замість реального прибуття, позивач направив листа, що прибував до Кремінської МВА 24.07.2024.

28.06.2023 позивач повідомив листом Кремінську МВА про бажання прибути до м. Рівне для вирішення кадрових питань, але не прибув у зв`язку з загостренням гіпертонічної хвороби, про що надав лист та копію медичного висновку ХЕК-ХКТ4-PA6K-735М від 2023-06-26. виданий центром ОМЕД м. Івано-Франківськ.

На лист Кремінської МВА центром ОМЕД надано відповідь про неможливість надати підтвердження оформлення такого висновку.

Кремінська МВА звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з проханням проведення перевірки медичного висновку ХЕК-ХКТ4-PA6K-735M від 2023-06-26.

Листом від 24.07.2023 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомило про відсутність медичного висновку ХЕК-ХКТ4-РА6К-735М від 2023-06-26 y системі ІКСІ ПФУ.

Як зазначив відповідач, позивачу було надано всі права щодо поновлення трудових відносин, а тому просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Позивачем до суду надано відповідь на відзив, в якій зазначив контраргументи на доводи відповідача та просив суд задовольнити позовні вимоги.

Судом по справі вчинено такі процесуальні дії.

Ухвалою суду від 01 серпня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 06 вересня 2024 року визнано заяву ОСОБА_1 про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. у справі №360/766/24 необґрунтованою. Передано заяву про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. по справі № 360/766/24 для визначення судді у порядку, встановленому частиною першою статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою суду від 09 вересня 2024 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. у справі № 360/766/24 за позовом ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (стаття 1), який в подальшому був неодноразово продовжений та Указом Президента України від 23 липня 2024 року №469/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб.

Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду з 02.05.2022, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, судом розглянуті матеріали електронної справи.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .

Позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 від 09.10.2012.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Кремінська міська рада (ідентифікаційний код 21757011, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Виконавчий комітет Кремінської міської ради (ідентифікаційний код 04051750, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи також не перебуває.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 3 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено: Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.

Зазначений Указ опубліковано в газеті «Урядовий кур`єр» за 01 квітня 2022 року № 75.

Отже, Указ Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» набрав чинності 01 квітня 2022 року.

Розпорядженням Президента України від 31 березня 2022 року № 47/2022-рп «Про призначення ОСОБА_3 начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області» призначено ОСОБА_2 начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області (ідентифікаційний код 44789075, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 07 квітня 2022 року, номер запису: 1010611020000000002.

Таким чином, Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області набула правосуб`єктності, прав та обов`язків 07 квітня 2022 року - з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

З 18 лютого 2021 року позивач працював на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради, що підтверджується відомостями з електронної трудової книжки.

20 квітня 2022 року відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України позивача звільнено з Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Даними КП «ДСС» підтверджено, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2023 у справі №360/2115/22 задоволено частково позов адвоката Возного Миколи Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправним та скасування розпорядження про звільнення, поновлення на посаді, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради» в частині переведення з 04 квітня 2022 року ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення з 20 квітня 2022 року у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Відмовлено в задоволенні решти позовних вимог.

В рішенні судом зроблено висновки, що відповідач протиправно здійснив переведення позивача з Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району, оскільки строковий трудовий договір у період дії воєнного стану між позивачем та відповідачем не укладався, а повноваження позивача з 01 квітня 2022 року достроково припинені з підстав, зазначених в абзаці четвертому підпункту 1 пункту 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», що має наслідком звільнення позивача з посади без видання будь-яких додаткових рішень (локальних актів) про припинення повноважень начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради. Як наслідок, протиправного переведення позивача до тимчасового державного органу судом скасовано й розпорядження про звільнення з такого тимчасового державного органу.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2023 за апеляційною скаргою Возного Миколи Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року у справі № 360/2115/22 залишено без змін.

За змістом постанови суду апеляційної інстанції від 07.06.2023 у справі № 360/2115/22, оскільки спірним розпорядженням позивача звільнено з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (з посади тимчасового державного органу), правові підстави для поновлення позивача на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради (на посаді в органі місцевого самоврядування) відсутні, у зв`язку з чим суд першої інстанції відмовив у задоволенні позову в цій частині, з чим погодився суд апеляційної інстанції.

Крім того, апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для зобов`язання начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області оголосити простій ОСОБА_1 як робітнику, якого неможливо забезпечити роботою, оскільки повноваження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області є дискреційними та останнім не затверджувались тимчасова структура та тимчасовий штатний розпис виконавчих органів Кремінської міської ради, а повноваження позивача як посадової особи місцевого самоврядування припинені 01 квітня 2022 року.

Ухвалою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 25.07.2023 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою адвоката Возного Миколи Вікторовича представника позивача ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2023 року у справі №360/2115/22.

Розпорядженням в.о. начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 08 червня 2023 року № 01.02-02/58 «Про скасування розпоряджень начальника Кремінської міської військової адміністрації про переведення та звільнення в частині ОСОБА_1 »:

скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради» в частині переведення з 04 квітня 2022 року ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту (пункт 1);

скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення з 20 квітня 2022 року у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (пункт 2);

виконавчому комітету Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області доручено врегулювати трудові відносини з ОСОБА_1 начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради (пункт 3) (матеріали справи №360/2115/22).

21.06.2023 керівником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 винесено попередження №01-21/1149, відповідно до якого просив до 30.06.2023 надати письмову згоду або відмову щодо виконання своїх функцій за адресою АДРЕСА_2 , у зв`язку з тимчасовою окупацією Кремінської територіальної громади.

07.07.2023 керівником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 винесено розпорядження, яким доручено:

Виконавчому комітету Кремінської міської ради тимчасово призупинити на період дії воєнного стану дію трудового договору з 12 липня 2023 року з ОСОБА_1 , начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради.

У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану повідомити працівнику зазначеному у п.1 даного розпорядження, за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору про необхідність стати до роботи шляхом видання окремого розпорядження та повідомити Кремінську міську військову адміністрацію.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівнику зазначеному у п.1 даного розпорядження на час призупинення дії трудового договору покласти у повному обсязі на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Листом від 07.07.2023 №01-21/1670 вищевказане розпорядження направлено до виконавчого комітету та ОСОБА_1

17.04.2024 позивач звернувся до відповідача з листом, в якому просив надати відповідь на звернення від 26.03.2024.

Відповідачем надано відповідь від 08.04.2024 №01-21/939 на звернення позивача від 29.03.2023, в якому зазначив, що Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області не відомо про будь-які трудові відносини ОСОБА_1 з 08.04.2022.

11.05.2024 позивач звернувся до Луганської обласної військової адміністрації з заявою, в якій просив вжити заходів для направлення на адресу розпорядження начальника Кремінської МВА про призупинення дії трудового договору або оголошення простою ОСОБА_1 .

Луганською обласною військовою адміністрацією надано відповідь №49-С00139-11-0308, в якій зазначено, що за інформацією Кремінської МВА ОСОБА_1 не перебуває у трудових відносинах з військовою адміністрацією. У зв`язку із цим відсутні правові підстави для призупинення начальником Кремінської МВА дії трудового договору з ОСОБА_1 .

З метою налагодження комунікативного зв`язку з Кремінською МВА ОСОБА_1 неодноразово рекомендувалося звернутися особисто до її начальника та надавалася вичерпна інформація щодо офіційних каналів зв`язку з військовою адміністрацією, що є у вільному доступі на офіційному веб-сайті.

Також ОСОБА_1 пропонувалося вжиття спільних заходів щодо вирішення питання оформлення трудових відносин з Кремінською МВА, проте відповідей від ОСОБА_1 отримано не було. В 2023 році ОСОБА_1 двічі пропонувалося надати згоду на працевлаштування до військової адміністрації, однак врегулювати це питання не вдалося.

З метою працевлаштування, вирішення питань оформлення трудових відносин запропоновано ОСОБА_1 звернутися особисто до начальника Кремінської МВА ОСОБА_4

21.05.2024 позивач звернувся до військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області з заявою, в якій просив вжити заходів для направлення розпоряджень начальника Кремінської МВА про припинення повноважень Кремінської міської ради з 01 квітня 2022 року та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1

Військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області надано відповідь від 29.05.2024 №01.01-04/40, в якій зазначено, що Сєвєродонецька районна державна адміністрація - районна військова адміністрація, в межах компетенції, звернулась листом від 23.05.2024 № 01.01- 38/1237 до начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області стосовно розгляду питань, порушених ОСОБА_1 у зверненні від 21.05.2024 б/н.

Листом від 27.05.2024 № С-01/01-04/20 Кремінською МВА було надано відповідь. З 01 квітня 2022 року повноваження Кремінської міської ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, припинено на підставі положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

У листі-відповіді від 27.05.2024 № С-01/01 -04/20 Кремінською МВА було зазначено, що додаткових рішень щодо призупинення дії трудового договору не приймалось.

27.05.2024 позивач звернувся до Луганської обласної військової адміністрації з заявою, в якій просив вжити заходів для направлення на адресу розпоряджень керівника Кремінської міської ради про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 .

На звернення позивача від 27.05.2024 Луганською обласною військовою адміністрацією надано відповідь від 07.06.2024 №49-С00144-11-0308, в якій зазначено, що за інформацією Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району розпорядження про призупинення дії трудового договору начальником цієї адміністрації не видавалось.

03.06.2024 позивач звернувся до відповідача зі зверненням, в якому просив направити на його адресу ВПО документи, а саме: Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області; Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області.

Відповідь на це звернення сторони до матеріалів справи не надали.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі Закон № 389-VIII у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною першою статті 4 Закону № 389-VIII визначено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Згідно з частинами другою, третьою статті 4 Закону № 389-VIII рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування. (частина восьма статті 4 Закону № 389-VIII).

Частиною першою статті 15 Закону № 389-VIII визначено, що військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «;Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Повноваження військових адміністрацій населених пунктів на відповідній території регламентовані частиною другою статті 15 Закону № 389-VIII.

Відповідно до частини шостої статті 15 Закону № 389-VIII начальник військової адміністрації:

1) забезпечує на відповідній території додержання Конституції і законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;

2) організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень;

3) призначає на посади та звільняє з посад посадових і службових осіб, інших працівників відповідної військової адміністрації;

4) є розпорядником бюджетних коштів;

5) представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами;

6) звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади;

7) укладає від імені територіальної громади, відповідної військової адміністрації договори згідно із законодавством;

8) видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;

9) веде особистий прийом громадян та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та громадських об`єднань.

Згідно частини другої статті 10 Закону № 389-VIII у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальник військової адміністрації:

крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови;

може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правовий статус і відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Статтею 1 Закону № 280/97-ВР визначено, що

виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами (абзац одинадцятий);

посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (абзац тринадцятий).

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування регулює Закон України від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі Закон № 2493-ІІІ в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), який визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 3 Закону № 2493-ІІІ посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Згідно зі статтею 7 Закону № 2493-ІІІ правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «;Про статус депутатів місцевих рад», «;Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», цим та іншими законами України.

Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Відповідно до статті 1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Згідно з абзацом третім статті 3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України (абзац п`ятий частини першої статті 10 Закону № 2493-III).

Статтею 20 Закону № 2493-III визначено, що крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону); виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону); досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону). […] Рішення про припинення служби в органах місцевого самоврядування може бути оскаржено посадовою особою місцевого самоврядування у порядку, визначеному законом. […].

Статтею 11 Закону № 280/97-ВР визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 78 Закону № 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «;Про правовий режим воєнного стану».

Частиною п`ятою статті 78 Закону № 280/97-ВР визначено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

Згідно з абзацом другим частини другої статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «;Про правовий режим воєнного стану».

Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених в абзаці другому частини другої цієї статті, - з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) (пункт 3-1 частини одинадцятої статті 79 Закону № 280/97-ВР).

Пунктом 2-1 статті 28 Закону № 389-VIII закріплено, що у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:

1) у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: […] сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів); […]

3) військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження до дня першого засідання першої сесії відповідної ради, обраної після скасування воєнного стану; […].

З вищевказаних положень законодавства слідує, що у разі введення воєнного стану у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації населеного пункту у Донецькій та Луганській областях повноваження відповідної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування припиняються.

Указ Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», яким утворено Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області, набрав чинності 01 квітня 2022 року.

Відповідно, з 01 квітня 2022 року автоматично припинені повноваження Кремінської міської ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, в тому числі і повноваження посадової особи - начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області, яку обіймав ОСОБА_1 .

Жодного закріплення на законодавчому рівні щодо видачі окремого розпорядження щодо припинення повноважень відповідної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, немає.

Як наслідок, суд дійшов висновку про безпідставність вимог позивача щодо визнання протиправними дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у видачі копії Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області та зобов`язання відповідача ознайомити позивача з Розпорядженням керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року на підставі Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 та Указу Президента України від 31.03.2022 №192/2022 «Про утворення військових адміністрації населених пунктів у Луганській області», погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 , направивши на адресу позивача копію Розпорядження.

Отже, у задоволенні цих вимог слід відмовити.

Позивачем також заявлені вимоги щодо визнання протиправними дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у видачі копії Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради та Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття ним повноважень відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року та зобов`язання відповідача направити на адресу позивача копію Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 на підставі Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 та Указу Президента України від 31.03.2022 №192/2022 «Про утворення військових адміністрації населених пунктів у Луганській області», з дати припинення повноважень ради, а також копію Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття ним повноважень відповідно до Постанови Верховної ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року.

За приписами частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

У відповідності до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 1 частини першої статті 5 КАС України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно до частини першої статті 160 КАС України у позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.

В позовній заяві у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень зазначаються обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача (пункт 9 частини п`ятої статті 160 КАС України).

Отож, процесуальний закон вимагає, щоб у позовній заяві про оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, з-поміж іншого, позивачем було обґрунтовано порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю його прав, свобод та інтересів.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Однак, порушення вимог закону діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.

Тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

На підставі викладеного та з урахуванням приписів статей 2, 5, 9 КАС України, суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

З наведеного випливає, що для ефективного поновлення порушеного права необхідно, щоб існував чіткий зв`язок між правопорушенням та способом захисту права.

Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що керівником Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області не приймалось жодних розпоряджень стосовно позивача про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради та про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття відповідачем повноважень відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року.

Як наслідок, обов`язку видати копії неіснуючих розпоряджень та ознайомити з ними позивача, у відповідача відсутні.

Суд зауважує, що розглядає справу виключно в межах заявлених позовних вимог, а тому саме в цих спірних правовідносинах позивачем не доведено факти та обставини, які б свідчили про порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів ОСОБА_1 .

Тобто, в даному випадку відсутнє реальне порушення прав та інтересів позивача.

Враховуючи відсутність порушеного права позивача, у суду відсутні підстави для захисту такого права. Як наслідок, у задоволенні цих вимог також слід відмовити.

З цих же мотивів суд відмовляє у задоволенні вимог про стягнення з відповідача на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу у розмірі середнього місячного заробітку, починаючи з 09.04.2022 по день видання та ознайомлення з розпорядженням про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 .

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішуються, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору згідно пункту 9 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» .

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено03.10.2024
Номер документу122002464
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —360/766/24

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні